Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
Postad 27 February 2016 - 08:50
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Kolla i slutet av listan.
Hos mig ligger TV3 efter SF kanalen.
Lite underligt att lägga Viasats TV3 och TV8 för sig själva så här? Gör man på detta viset så finns det kanske en orsak?
Kan det vara så att framtiden för dessa kanaler hos CD är inte är helt klar och att de kommer/kan komma att lämna utbudet pga avtalstekniska skäl (övertolkning?) eller är det bara så att man bara lagt de kanaler först i listan som man kan streama? Vilket ju man inte kan med dessa.
Bättre om de istället låg i den ordning som CDs kansllista anger.
Redigerat av kenta2, 27 February 2016 - 09:21.
Postad 05 March 2016 - 12:33
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Nu kom det en uppdatering av appen och nu går det att lägga till de kanaler som man vill ha som favorit men det går fortfarande inte att sortera dom.
Postad 06 March 2016 - 14:09
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Jag har en netgear wnce2001 brygga kopplat i både den svarta(500gb) boxen och i den vita. Men den vita boxen ansluter inte till "go" tjänsten trots att ip- adress macaddress och nätmask står i inforutan,dock inte dns. Har provat med både automatisk och manuella inställningar. Några tips? På CD:s hemsida finns inget att hämta ang. detta.( Iosf inte mycket info där oavsett problem)
Postad 07 March 2016 - 11:08
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Jag har en netgear wnce2001 brygga kopplat i både den svarta(500gb) boxen och i den vita. Men den vita boxen ansluter inte till "go" tjänsten trots att ip- adress macaddress och nätmask står i inforutan,dock inte dns. Har provat med både automatisk och manuella inställningar. Några tips? På CD:s hemsida finns inget att hämta ang. detta.( Iosf inte mycket info där oavsett problem)
Hej Askungen,
Svårt att säga varför din box inte vill ansluta mot vår GO-tjänst utan att göra en felsökning ihop med dig! Du kan prova att göra en omstart av box och internet enligt beskrivningen nedan:
1. Starta om box och internetutrustning
2. Koppla bort ethernet-kabeln från boxen och gör boxen strömlös.
3. Gör internetutrustningean strömlös (modem/router/PLA).
4. Anslut ethernetkabeln till boxen.
5. Starta internetutrustningen och avvakta tills den startat upp helt.
6. Starta upp boxen och kontrollera om tjänsten fungerar nu.
Om det inte fungerar kan du även göra en fabriksåterställning av boxen.
Eventuellt kan det vara att du måste uppdatera DRM-klienten i boxen genom att göra följande
Gör följande för att uppdatera DRM-klienten:
1. Gå in på Meny -> Inställningar -> Teknisk information -> Behörighetskontroll -> HD-OnDemandskyddsystem.
2. Välj Initialisera om/starta om
3. Kontrollera om du kan logga in nu.
Om inget av det ovan hjälper ber vi dig kontakta vår kundservice på 0770-33 22 11.
Med vänliga hälsningar
Linnéa
Redigerat av Allente Sverige, 07 March 2016 - 11:09.
Postad 07 March 2016 - 15:35
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hej Askungen,
Svårt att säga varför din box inte vill ansluta mot vår GO-tjänst utan att göra en felsökning ihop med dig! Du kan prova att göra en omstart av box och internet enligt beskrivningen nedan:
Eventuellt kan det vara att du måste uppdatera DRM-klienten i boxen genom att göra följande
1. Gå in på Meny -> Inställningar -> Teknisk information -> Behörighetskontroll -> HD-OnDemandskyddsystem.
Om inget av det ovan hjälper ber vi dig kontakta vår kundservice på 0770-33 22 11.
Med vänliga hälsningar
Ok,tack för svaret. Ska genast testa. Återkommer med svar.
Linnéa
Postad 09 March 2016 - 10:16
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hur uppdaterar man EPG? Min svarta 500GB visar bara nu och nästa.
Redigerat av Huddingebo, 09 March 2016 - 10:17.
Postad 09 March 2016 - 10:51
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hur uppdaterar man EPG? Min svarta 500GB visar bara nu och nästa.
Hej Huddingebo,
För att få fram EPG längre än en timme framåt måste man ha två antennkablar inkopplad in i boxen. Viktigt är också att boxen startas om, en box som aldrig startas om eller står i standby uppdaterar inte EPG. Om du har kontrollerat allt detta kan du även kontrollera så att signalen på antenn 1 och antenn 2 är bra.
Med vänliga hälsningar
Linnéa
Postad 09 March 2016 - 10:58
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hej Huddingebo,
För att få fram EPG längre än en timme framåt måste man ha två antennkablar inkopplad in i boxen. Viktigt är också att boxen startas om, en box som aldrig startas om eller står i standby uppdaterar inte EPG. Om du har kontrollerat allt detta kan du även kontrollera så att signalen på antenn 1 och antenn 2 är bra.
Med vänliga hälsningar
Linnéa
Har två kablar samt signal och EPG har fungerat tills i morse. Har testat med att spela in på en kanal och titta på en annan utan problem. Däremot är mina kommande inspelningar också borta.då det inte finns någon EPG längre.
Det har löst sig. Stängde av boxen via strömbrytaren och på igen, sedan fungerade EPG.
Redigerat av Huddingebo, 09 March 2016 - 11:05.
Postad 10 March 2016 - 22:22
Babou
-
Babou
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har nyligen flyttat och i samband med detta sagt upp mina abbonemang hos Canal Digital. Även om jag har trivts bra med tjänsten, så kommer jag inte i närtid att ha möjlighet att bli kund hos er igen. Jag har därför för tillfället en vit och en svart box som jag inte använder längre. Kan jag sälja dessa, eller är det något speciellt jag måste tänka på vid en försäljning? Är korten pairade mot boxarna eller liknande? (är någon intresserad av någon av boxarna så skicka ett PM).
/Henric
Postad 11 March 2016 - 13:57
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Jag har nyligen flyttat och i samband med detta sagt upp mina abbonemang hos Canal Digital. Även om jag har trivts bra med tjänsten, så kommer jag inte i närtid att ha möjlighet att bli kund hos er igen. Jag har därför för tillfället en vit och en svart box som jag inte använder längre. Kan jag sälja dessa, eller är det något speciellt jag måste tänka på vid en försäljning? Är korten pairade mot boxarna eller liknande? (är någon intresserad av någon av boxarna så skicka ett PM).
/Henric
Hej Babou,
Tråkigt att du inte kan vara kund hos oss längre. Om ditt abonnemang ligger avslutat (alltså inte under uppsägningstiden) och du har köpt eller fått boxen av oss går det bra att sälja denna vidare. Personen som köper boxen måste anmäla till oss att han/hon har köpt en box och vilket serienummer denna har. Men för att kunna svara på din fråga på bästa sätt och kolla hur det ser ut för just dig hade vi behövt kika på ditt abonnemang. Skicka gärna ditt kundnummer/personnummer i ett PM till oss så kan vi kolla på det och eventuellt göra en notering på kundbilen.
Med vänliga hälsningar Linnéa
Postad 14 March 2016 - 16:19
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej Canal Digital!
Införskaffade en ny 4k-tv vid jul. Sen dess när jag tittar på teve via er satellit-box så upplever jag att bilden är väldigt pixelerad. Då är det hd kanalerna jag syftar på. Allt ifrån SVT till Cmores hd kanaler. Kanalernas logotyper är otroligt otydliga (pixlade).
Kan anledningen till att jag upplever bilden så mycket sämre efter att jag införskaffat ny teve bero på den nya teven har upplösningen 3840x2160 och att då blir en bild signal på 1280x720 bristfällig och upplevs sämre än vad den egentligen är och skulle upplevas på en vanlig 1920x1080 teve?
Eller är det något som är fel på min box eller utsändningen. Några andra som har eller upplever liknande kvalitets problem?
Med vänliga hälsningar
Erik
Postad 14 March 2016 - 16:27
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Erpan85: har du svarta HD boxen kan du testa att trycka på knappen RES på boxen för att testa olika utsignaler i tur och ordning...
Postad 14 March 2016 - 16:57
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Erpan85: har du svarta HD boxen kan du testa att trycka på knappen RES på boxen för att testa olika utsignaler i tur och ordning...
Hej,
Nej jag har den vita boxen men det finns även där en knapp på fjärrkontrollen för att växla mellan upplösningarna. Jag kör 720p eftersom det ger den bästa bilden. Har även testat 1080i men det blir ingen förbättring.
Postad 14 March 2016 - 18:25
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Ja.. Då höjs priset på familjepaketet med 20kr från 1.maj
Postad 14 March 2016 - 18:40
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Ja.. Då höjs priset på familjepaketet med 20kr från 1.maj
Det har ju lagt ned kanaler, så nog borde man kunnat behålla priset. Behövs det verkligen så många barnkanaler eller faktakanaler i familjepaketet? Kanske bättre att ta bort några kanaler i familjepaketet, sänka priset och i stället sälja kompletterande paket till intresserade.
Postad 14 March 2016 - 18:46
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Hej,
Nej jag har den vita boxen men det finns även där en knapp på fjärrkontrollen för att växla mellan upplösningarna. Jag kör 720p eftersom det ger den bästa bilden. Har även testat 1080i men det blir ingen förbättring.
Nu anger du inte hur stor TV du har men kan knappast hålla med om att SVT:s logga är pixlig på min iofs inte så stora Samsung 55" 4K.... Hur är det med Boxens menyer?
Postad 14 March 2016 - 20:12
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Förresten så vet någon varför det är så stor skillnad på C More sport och C More Max på Canal Digitals hemsida kontra C More's hemsida. Det enda som har samma pris hos båda är C More film.
Postad 14 March 2016 - 20:13
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det har ju lagt ned kanaler, så nog borde man kunnat behålla priset. Behövs det verkligen så många barnkanaler eller faktakanaler i familjepaketet? Kanske bättre att ta bort några kanaler i familjepaketet, sänka priset och i stället sälja kompletterande paket till intresserade.
Det är pga uppgörelsen med Discovery Networks och man ska nog vara glad att det stannade på 20:-.
Hos andra bla Telia har man sett betydligt värre höjningar.
Postad 14 March 2016 - 20:23
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Då blir det ganska mycket dyrare för de som vill ha dessa kanaler, istället för 20kr på fampaketet för alla, skulle säkert priset på enskilda paket med 3-4 kanaler hamna på 60-80 kr/månad - som de brukar ligga på hos andra operatörer. Jag har sagt det förr men säger det igen, en anledning att välja CD är just att de INTE krånglar till det med en massa paket som gör att slutpriset (om man väljer till 1-2 paket) inte skulle bli ett dugg lägre.
Vill du inte ha alla som är i familjepaketet kan du ju välja Lokal + 4 favoriter till lägre pris.
CD har inte lagt ned kanaler utan kanalbolagen bakom kanalerna har släckt ner. Sen ska vi inte glömma nya avtalet med Discovery.....så 20kr känns som en okej höjning, kunde varit 10kr, men kunde också blivit mycket högre. Familjepaketet är fortsatt prisvärt hur man än vrider och vänder på det. Jag klagar inte...än iaf.
Redigerat av SweX, 14 March 2016 - 20:24.
Postad 14 March 2016 - 20:30
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Det är pga uppgörelsen med Discovery Networks och man ska nog vara glad att det stannade på 20:-.
Hos andra bla Telia har man sett betydligt värre höjningar.
Ja, jag håller med. Jag var rädd för att det skulle bli en för kraftig höjning pga de nya avtalen.
Postad 14 March 2016 - 20:35
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Då blir det ganska mycket dyrare för de som vill ha dessa kanaler, istället för 20kr på fampaketet för alla, skulle säkert priset på enskilda paket med 3-4 kanaler hamna på 60-80 kr/månad - som de brukar ligga på hos andra operatörer. Jag har sagt det förr men säger det igen, en anledning att välja CD är just att de INTE krånglar till det med en massa paket som gör att slutpriset (om man väljer till 1-2 paket) inte skulle bli ett dugg lägre.
Vill du inte ha alla som är i familjepaketet kan du ju välja Lokal + 4 favoriter till lägre pris.
CD har inte lagt ned kanaler utan kanalbolagen bakom kanalerna har släckt ner. Sen ska vi inte glömma nya avtalet med Discovery.....så 20kr känns som en okej höjning, kunde varit 10kr, men kunde också blivit mycket högre. Familjepaketet är fortsatt prisvärt hur man än vrider och vänder på det. Jag klagar inte...än iaf.
Visst.kan jag ta lokal + 4, men det kommer man inte långt med. Däremot tittar jag inte på barnkanaler eller musikkanaler och naturkanalerna vill jag välja bort. Varför då tvingas betala för närmare 14-15 kanaler jag aldrig tittar på. Även om priset per kanal kan bli högre blir totalbeloppet lägre, för nu slog det i taket och lite till.
Postad 14 March 2016 - 21:16
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Kollar man vad man får betala för 8 favoriter och liknande hos andra så har jag svårt att tro man kommer undan speciellt mycket billigare även om det var färre kanaler.
Däremot kan jag tycka det kan finnas olika mindre intressepaket utöver Familjepaketet.
Postad 14 March 2016 - 21:26
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Nu anger du inte hur stor TV du har men kan knappast hålla med om att SVT:s logga är pixlig på min iofs inte så stora Samsung 55" 4K.... Hur är det med Boxens menyer?
Har en 65 tums 4k tv. Vad syftar du med boxens menyer? Dom är inte pixliga. Slutsatsen kan ju mycket väl vara att det är min box som skickar ut en dålig signal till min teve.
Redigerat av erpan85, 14 March 2016 - 21:27.
Postad 14 March 2016 - 21:32
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Skulle tro det är uppskalningen till 4K som är dålig på TVn.
Postad 14 March 2016 - 21:37
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Visst.kan jag ta lokal + 4, men det kommer man inte långt med. Däremot tittar jag inte på barnkanaler eller musikkanaler och naturkanalerna vill jag välja bort. Varför då tvingas betala för närmare 14-15 kanaler jag aldrig tittar på. Även om priset per kanal kan bli högre blir totalbeloppet lägre, för nu slog det i taket och lite till.
Visst kan totalbeloppet bli lite lägre, men tror inte det skulle bli så lågt som du verkar tro att det skulle kunna bli. Nja, det har inte slagit i taket riktigt än. Det är bara att jämföra vad man får för pengarna hos andra operatörer, kostar HD extra osv osv... Det känns som du var inställd på att nya avtalet med Disco skulle ros i hamn utan påverkan på priset till oss kunder alls ? Själv räknade jag med en höjning.
Men okej. Låt säga att du väljer bort dessa kanaler då, vad är du beredd att betala för resten som är kvar i fampaketet ?
Nej du kommer inte långt med Lokal + 4, det var min poäng med att rekommendera det i kontrast till att du säger dig ha för många kanaler. Plus att det är heller inte ett prisvärt paket om man ser hur mycket mer man får för pengarna i fampaketet som inte kostar extremt mycket mer, och hur lite man får för summan som Lokal + 4 kostar/månad.
För mig är det viktigt att det jag betalar för är prisvärt, och det är fampaketet fortfarande - även om det är omöjligt att alla kanaler är av personligt intresse eller ens möjligt att titta på alla kanaler samtidigt. Lokal + 4 är inte prisvärt med nuvarande pris, och ett "dokumentär/natur"-paket med 4 kanaler för 60-80kr/månad är heller inte prisvärt. Priset per kanal är satt alldeles för högt när de säljs helt separat eller i mindre grupp/paket.
Sen icke att glömma är att ToGo numera ingår i abonnemanget och inte längre kostar 79kr/månad (som extra tillägg) som det var tänkt från början. Även om inte alla använder ToGo så har alla kunder nu möjlighet att göra det om man vill - utan att betala extra, en positiv ändring även om den var väntad från min sida.
Postad 14 March 2016 - 21:47
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Skulle tro det är uppskalningen till 4K som är dålig på TVn.
Okej ja det kan mycket väl vara så men tycker den sköter uppskalningen bra på andra källor. Teven är av märket LG.
Postad 14 March 2016 - 21:51
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Visst kan totalbeloppet bli lite lägre, men tror inte det skulle bli så lågt som du verkar tro att det skulle kunna bli. Nja, det har inte slagit i taket riktigt än. Det är bara att jämföra vad man får för pengarna hos andra operatörer, kostar HD extra osv osv... Det känns som du var inställd på att nya avtalet med Disco skulle ros i hamn utan påverkan på priset till oss kunder alls ? Själv räknade jag med en höjning.
Men okej. Låt säga att du väljer bort dessa kanaler då, vad är du beredd att betala för resten som är kvar i fampaketet ?
Nej du kommer inte långt med Lokal + 4, det var min poäng med att rekommendera det i kontrast till att du säger dig ha för många kanaler. Plus att det är heller inte ett prisvärt paket om man ser hur mycket mer man får för pengarna i fampaketet som inte kostar extremt mycket mer, och hur lite man får för summan som Lokal + 4 kostar/månad.
För mig är det viktigt att det jag betalar för är prisvärt, och det är fampaketet fortfarande - även om det är omöjligt att alla kanaler är av personligt intresse eller ens möjligt att titta på alla kanaler samtidigt. Lokal + 4 är inte prisvärt med nuvarande pris, och ett "dokumentär/natur"-paket med 4 kanaler för 60-80kr/månad är heller inte prisvärt. Priset per kanal är satt alldeles för högt när de säljs helt separat eller i mindre grupp/paket.
Sen icke att glömma är att ToGo numera ingår i abonnemanget och inte längre kostar 79kr/månad (som extra tillägg) som det var tänkt från början. Även om inte alla använder ToGo så har alla kunder nu möjlighet att göra det om man vill - utan att betala extra, en positiv ändring även om den var väntad från min sida.
Nu är jag fotbollsintresserad och har därmed MAX och betalar 10.548 just nu per år. För min del har jag slagit i taket och vid minsta prishöjning blir jag tvungen att skära någonstans för husfridens skull. Tar nog bort MAX vid nästa prishöjning.
Postad 14 March 2016 - 21:52
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Kollar man vad man får betala för 8 favoriter och liknande hos andra så har jag svårt att tro man kommer undan speciellt mycket billigare även om det var färre kanaler.
Däremot kan jag tycka det kan finnas olika mindre intressepaket utöver Familjepaketet.
Jag räknar C-mores premiumkanaler med deras sport- och filmkanaler som en typ av intressepaket som man kan välja som tillägg om man vill. Men om de ska börja med Dok, Barn, Natur, Sport, HD, Musik osv... som paket hamnar CD i samma fack som resten av operatörerna.
Postad 14 March 2016 - 22:16
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Okej ja det kan mycket väl vara så men tycker den sköter uppskalningen bra på andra källor. Teven är av märket LG.
Kolla anslutningen på antennkabeln,ligger bara en en endaste tråd från skärmen på kabeln emot kärnan så blir det störningar. Kollla oxå att "kärnan" inte är för kort,den bör sticka ut några millimeter utanför anslutningen.
Redigerat av Askungen, 14 March 2016 - 22:20.
Postad 14 March 2016 - 22:49
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Nu är jag fotbollsintresserad och har därmed MAX och betalar 10.548 just nu per år. För min del har jag slagit i taket och vid minsta prishöjning blir jag tvungen att skära någonstans för husfridens skull. Tar nog bort MAX vid nästa prishöjning.
Ja, då kan jag förstå att det blir dyrt, mycket dyrt till och med, men nu pratar jag enbart om priset på fampaketet och dess innehåll, inget annat. Priset på fampaketet har inget med Cmores kanaler att göra, de är premiumkanaler som man kan välja till. Det klart, vill CD gör fampaketet ännu mer prisvärt skulle de kunna baka in nån av Cmores kanaler i fampaketet också, typ som Boxer har gjort i Boxer Max med Cmores film/seriekanaler, men priset som är hela 379kr för Boxer Max är alldeles för högt om man ser till resten av innehållet och mängden HD-kanaler.
Måste man ha Cmore Max för att få tillgång till fotbollen ?
Har bara Fampaketet så är inte insatt i Cmores tillägg och vad som krävs för att få tillgång till this or that.
Postad 14 March 2016 - 23:11
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Ja, då kan jag förstå att det blir dyrt, mycket dyrt till och med, men nu pratar jag enbart om priset på fampaketet och dess innehåll, inget annat. Priset på fampaketet har inget med Cmores kanaler att göra, de är premiumkanaler som man kan välja till. Det klart, vill CD gör fampaketet ännu mer prisvärt skulle de kunna baka in nån av Cmores kanaler i fampaketet också, typ som Boxer har gjort i Boxer Max med Cmores film/seriekanaler, men priset som är hela 379kr för Boxer Max är alldeles för högt om man ser till resten av innehållet och mängden HD-kanaler.
Måste man ha Cmore Max för att få tillgång till fotbollen ?
Har bara Fampaketet så är inte insatt i Cmores tillägg och vad som krävs för att få tillgång till this or that.
Bläddra ned en bit på denna sida så finns där både C More Sport Bas för 210 kr/mån samt C More Sport för 390 kr/mån
https://www.canaldig...bud/kanalpaket/
Postad 15 March 2016 - 13:41
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Kolla anslutningen på antennkabeln,ligger bara en en endaste tråd från skärmen på kabeln emot kärnan så blir det störningar. Kollla oxå att "kärnan" inte är för kort,den bör sticka ut några millimeter utanför anslutningen.
Inga problem med f-kontakten.
Postad 15 March 2016 - 18:20
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Varför är ljudet på Kanal 5 HD i pcm 2.0 när samma program är i DD 2.0 hos Boxer?
Postad 15 March 2016 - 19:21
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Varför är ljudet på Kanal 5 HD i pcm 2.0 när samma program är i DD 2.0 hos Boxer?
Har du ändrat till DD på boxen under inställningarna? Eller direkt på valda kanalen när man trycker på kugghjulet på fjärren
Postad 15 March 2016 - 19:24
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Har du ändrat till DD på boxen under inställningarna? Eller direkt på valda kanalen när man trycker på kugghjulet på fjärren
Det var det första jag provade. Såg sen att det inte fanns någon DD-logga i bannern heller för Kanal 5HD.
Har du DD-ljud på Kanal 5 HD?
Postad 15 March 2016 - 19:37
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Det var det första jag provade. Såg sen att det inte fanns någon DD-logga i bannern heller för Kanal 5HD.
Har du DD-ljud på Kanal 5 HD?
Ser inte loggan på någon kanal alls. Haha
Postad 15 March 2016 - 19:40
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Ser inte loggan på någon kanal alls. Haha
Just nu så finns loggan på kanalerna 1-4 HD men ej på Kanal 5 HD.
Det är info-bannern jag menar som visas i några sekunder när man tex skiftar kanal. Där står det även "HD" om det är en HD-kanal.
Postad 15 March 2016 - 19:44
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Just nu så finns loggan på kanalerna 1-4 HD men ej på Kanal 5 HD.
Det är info-bannern jag menar som visas i några sekunder när man tex skiftar kanal. Där står det även "HD" om det är en HD-kanal.
Bläddrade bra och såg inte det nån av HD kanalerna men när jag gick in på kanalen så dök den upp på alla HD kanaler förutom på 5an som du säger
Postad 15 March 2016 - 20:11
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Sen jag kom tillbaka till Canal Digital i mitten på januari så har jag inte fått DD en enda gång på kanal 5 HD.
Min tanke var då att kanal 5 saknade tekniken för detta.
Men i dag när jag gjorde en ny kanalsökning på min Humax-box som jag har för mitt Boxerabonnemang så märkte jag att där var minsann kanal 5 HD i DD.
Jag har ljudet från båda ut via min hemmabio som talar om i klartext vilken typ av ljud det är typ DD 3.2.1, DD 2.0 eller PCM 2.0.
Postad 15 March 2016 - 20:20
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Okok. Konstigt att det inte är DD via satelit. Kanske kanal 5 som inte skickar det till CD. Ingen aning om hur sånt funkar faktiskt. Men känns som att det är Kanal 5/Discovery Networks som felet ligger på till CD. Menar att varför skulle CD ta bort DD på bara 5an. Men man vet aldrig.
Kanske Canal Digital kan svara på detta?
Postad 15 March 2016 - 20:27
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Okok. Konstigt att det inte är DD via satelit. Kanske kanal 5 som inte skickar det till CD. Ingen aning om hur sånt funkar faktiskt. Men känns som att det är Kanal 5/Discovery Networks som felet ligger på till CD. Menar att varför skulle CD ta bort DD på bara 5an. Men man vet aldrig.
Kanske Canal Digital kan svara på detta?
Ja vi får hoppas på att någon från Canal Digital ger oss svar.
Med tanke på den senaste konflikten med Discovery Netvorks samt en kommande prishöjning pga av detta så borde Kanal 5 HD levereras med DD-ljud.
Postad 15 March 2016 - 20:58
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Så länge kanal 5 (och dess systerkanaler 9 & 11) inte skickar något 5.1-ljud alls, så finns det ju ingen poäng att komprimera ljudet. Då kan de ju lika gärna skicka pcm-signalen direkt...
Postad 15 March 2016 - 21:13
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Då är det på tiden att kanal 5 investerar i utrustning så dom kan börja sända 5.1 ljud. Borde inte kosta mer än en kopp kaffe.
Postad 15 March 2016 - 21:24
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Ja, det håller jag med om, men kanal 5 har alltid legat sist i dessa sammanhang.
De gjorde sin absolut första riktiga 16:9-sändning, dvs inte letterbox, den dagen då 16:9 blev standardformatet för tv-sändningar i Sverige. Andra kanaler, då speciellt svt och tv4 ligger flera år före kanal 5. Sedan dess har tv3 kommit ifatt, men inte kanal 5.
Postad 16 March 2016 - 10:10
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej Alla, vi ser att ni diskuterat ljudformat på Kanal 5 HD och efterfrågat ett svar från oss 
Vi har varit i kontakt med SBS och dem meddelar att det är endast stereo i den playout vi får ifrån dem.
Vänligen
Micke
Postad 21 March 2016 - 20:09
andyman84
-
andyman84
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej!
Har den vita boxen adb 2850st och har precis kopplat in antennkabel för att ta emot de marksända kanalerna.
Hittar bara 17st kanaler, jag hittar visserligen gratiskanalerna, SVT, TV4 och TV6.
När jag kopplar från antennuttaget direkt till TV:n hittar TV:n 69 kanaler i marknätet.
Varför hittar Canal Digital-boxen bara 17?
Postad 21 March 2016 - 20:18
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hej!
Har den vita boxen adb 2850st och har precis kopplat in antennkabel för att ta emot de marksända kanalerna.
Hittar bara 17st kanaler, jag hittar visserligen gratiskanalerna, SVT, TV4 och TV6.
När jag kopplar från antennuttaget direkt till TV:n hittar TV:n 69 kanaler i marknätet.
Bra fråga, både den gamla med 250 GB HD och den nya med 500 GB HD visar 17 marksända kanaler. Försökte att få ett svar här tidigare, men fick inget vettigt.
Postad 22 March 2016 - 05:43
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Sannolikt tar cd:s box bara emot de marksända kanaler som sänds i mpeg2. Resterande sänds i mpeg4 eller T2.
Redigerat av Legion, 22 March 2016 - 05:43.
Postad 22 March 2016 - 10:46
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej!
Bra fråga, både den gamla med 250 GB HD och den nya med 500 GB HD visar 17 marksända kanaler. Försökte att få ett svar här tidigare, men fick inget vettigt.
Sannolikt tar cd:s box bara emot de marksända kanaler som sänds i mpeg2. Resterande sänds i mpeg4 eller T2.
Hej andyman84, Huddingebo och Legion!
Våra boxar söker bara in de fria marksända kanalerna som Legion skriver kan vår box inte söka in T2-kanaler.
Med vänliga hälsningar
Linnéa
Postad 25 March 2016 - 21:35
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hej Askungen,
Med vänliga hälsningar
Linnéa
Gick igång efter omstart av allt👍
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|