* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
Sony Ericsson Xperia X1 256MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(114)
|
Inga priser |
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1 (58 inlägg)
|
16 år sedan |
HTC Touch HD eller Sony Ericsson X1 (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Batteritid X1 vs 990 (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppdatering Xperia (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 05 December 2008 - 10:42
välj bäst prestanda för wlan...ha inte på energispar ..
Tack Moparman,
Jo det var det fösta jag ändrade för att överhuvudtaget kunna bibehålla kontakt med wlanet.
Ville bara kolla med er vad era lurar rapporterar för hastighet. För att tydligare kunna styrka att det är fel
på mottagningen i min lur.
Alltså mer tacksam för svar vad det står i era rutor än tips på lösningar. Jag tror jag har rätt bra koll annars.
mvh,
Miki
Postad 05 December 2008 - 10:47
Tack Moparman,
Jo det var det fösta jag ändrade för att överhuvudtaget kunna bibehålla kontakt med wlanet.
Ville bara kolla med er vad era lurar rapporterar för hastighet. För att tydligare kunna styrka att det är fel
på mottagningen i min lur.
Alltså mer tacksam för svar vad det står i era rutor än tips på lösningar. Jag tror jag har rätt bra koll annars.
mvh,
Miki
Menar du hur bra signal vi får till våra WLAN? Jag har full till mitt.
Postad 05 December 2008 - 11:02
HejTre har inte ändrat något alls i X1:an. Det finns inte ens någon Tre-loga på telefonen. De är olåsta i dagsläget ja, eftersom man inte kommit på hur man ska låsa Windows Mobile (enligt en säljare på Tre). Om de tar in den för service så finns det ju såklart en risk att de låser den. Och garantin som Tre har gäller för dig så länge du får ett kvitto när du köper telefonen. Känns inte som de kan kräva att få låsa den (om de vill det) när du köpt den kontant av en av deras kunder.
Kan väl inte vara till så stor hjälp egentligen. Men jag har en DLINK DIR-655 och har inga som helst problem att ansluta till den över mitt låsta trådlösa nätverk med min X1:a.
Tack för svaren men jag var lite oklar ser jag. Jag hittar mitt wlan och kan surfa men jag ser inte mina windowsdatorer i nätverket. Skulle vilja flytta musik från nån dator till X1 över wlanet. Där ligger problemet.
Borde väl gå att pinga mellan X1 och nån dator, är det nån som vet hur?
Har en D-Link Dir-615 som annars fungerar bra både trådlöst och trådat.
Hoppas på hjälp.
Ha det bra.
Postad 05 December 2008 - 11:02
Menar du hur bra signal vi får till våra WLAN? Jag har full till mitt.
Nja,
Gå in på comm manager, klicka instälningar och välj trådlöst.
Där får du upp signalstyrka men även vad telefonen har kopplat upp sig med för hastighet på det trådlösa, två rutor med Tx och Rx. Det är vad det står i dessa som jag är intresserad av + signalstyrkan som stapeln längst ner visar.
Jag är redan medveten om att det är fel på min lur. Har dålig mottagning och den drar därför mycket batterier.
Tänker mest att ju bättre jag kan beskriva felet när jag lämnar in den på garantin desto större är chansen att jag faktiskt får felen åtgärdade.
/Miki
Postad 05 December 2008 - 11:03
Postad 05 December 2008 - 11:07
Hej
Tack för svaren men jag var lite oklar ser jag. Jag hittar mitt wlan och kan surfa men jag ser inte mina windowsdatorer i nätverket. Skulle vilja flytta musik från nån dator till X1 över wlanet. Där ligger problemet.
Borde väl gå att pinga mellan X1 och nån dator, är det nån som vet hur?
Har en D-Link Dir-615 som annars fungerar bra både trådlöst och trådat.
Hoppas på hjälp.
Ha det bra.
Enklaste sättet att se sitt nätverk är att installera Resco File Explorer.
Då kommer du ha en "network" folder i resco utforskaren och kan där mappa upp diskar från ditt nät.
/Miki
Postad 05 December 2008 - 11:14
Nja,
Där får du upp signalstyrka men även vad telefonen har kopplat upp sig med för hastighet på det trådlösa, två rutor med Tx och Rx. Det är vad det står i dessa som jag är intresserad av + signalstyrkan som stapeln längst ner visar.
Jag är redan medveten om att det är fel på min lur. Har dålig mottagning och den drar därför mycket batterier.
Tänker mest att ju bättre jag kan beskriva felet när jag lämnar in den på garantin desto större är chansen att jag faktiskt får felen åtgärdade.
/Miki
Ska försöka komma ihåg att kolla när jag är hemma. Är på jobbet nu.
Signalstyrkan för telenätet är låg på X1. Men det säger ju de flesta att de har så det verkar vara nåt generellt. Och sånt brukar kunna fixas med mjukvaruuppdateringar.
Jag har låg telestyrka när min K810i har mycket bättre. Men som nu på jobbet har jag fullt på båda. Men WLAN-styrkan är full när jag har den kopplat till det så de verkar inte ha med varandra att göra på nåt sätt.
Men värdena kan jag kolla hemma. Använder dock inte WLAN till mobilen så mkt då jag inte tankar så mycket tunka saker och inte har haft behov av att lägga över mycket musik/film ännu. Kör flatrate för datatrafik så behöver inte köra WLAN för att tänka på kostnader.
Postad 05 December 2008 - 12:37
Tx=54 och Rx=1, signalkvalitet ger utslag 25 - 100% beroende på hur långt jag är från routern!Nja,
/Miki
Postad 05 December 2008 - 12:42
Hääärligt. Men är det verkligen så att en uppdatering blåser hela telefonen så att man måste installera om alla program etc?
Asså, vad är det för problem med Blåtanden egentligen? Jag har inga problem alls, kör med Blåtand och WiFi utan problem, BT är alltid på och funkar perfekt i bilen och mot datorn.
(Bara man startar BT/stänger av telefonen/sätter på den igen så är ju BT på för evig tid, helt enligt manualen. )
Fattar inte problemet
Postad 05 December 2008 - 12:43
Använder också Resco File Explorer ihop med Photo Viewer. Fungerar utmärkt - gäller bara att dela ut de mappar på datorn som man vill ha tillgång till. Man måste väl också markera att man får redigera filerna annars går de inte att uppdatera från telefonen om man nu har behov av det.Enklaste sättet att se sitt nätverk är att installera Resco File Explorer.
Då kommer du ha en "network" folder i resco utforskaren och kan där mappa upp diskar från ditt nät.
/Miki
Postad 05 December 2008 - 12:48
Intressant! Menar du att telefonen ansluter till BT igen automatiskt om den tappat kontakten eller när man startar BT? Har lagt ner BT för det verkat så jäkla krångligt!Asså, vad är det för problem med Blåtanden egentligen? Jag har inga problem alls, kör med Blåtand och WiFi utan problem, BT är alltid på och funkar perfekt i bilen och mot datorn.
(Bara man startar BT/stänger av telefonen/sätter på den igen så är ju BT på för evig tid, helt enligt manualen. )
Fattar inte problemet
Postad 05 December 2008 - 12:52
Ang. det där glappet på sidan med USB porten så är mitt glapp "redan" uppåt 1.5 mm. Jag lekte med en annan telefon (tillhörandes en polare) och den hade inget glapp alls!
Hans är silver och min svart, kan färgen ha något med glappet att göra?
Ska jag byta/lämna in på reparation telefonen redan nu?
Blir glappet värre?
Patrick
Postad 05 December 2008 - 13:15
Tx=54 och Rx=1, signalkvalitet ger utslag 25 - 100% beroende på hur långt jag är från routern!
Tack Thomas,
Är du nöjd med mottagningen annars? Har du slagit på full effekt (sämmre batterikapacitet) på wlanet?
/Miki
Postad 05 December 2008 - 13:19
Asså, vad är det för problem med Blåtanden egentligen? Jag har inga problem alls, kör med Blåtand och WiFi utan problem, BT är alltid på och funkar perfekt i bilen och mot datorn.
Fattar inte problemet
För mig är problemet att har jag wlan och BT på och telefonen går ner i släckt läge så stänger den ner wlan och bt.
Om man sen drar igång telefonen så ansluter den igen till wlanet och enligt comm managern är bt igång men den har tappat kontakten med headsetet. Jag måste då slå av bt och slå på det igen i comm manager för att få liv i bt.
Helt klart ett problem tycker jag.
Har även varit med om vid andra tillfällen at bt slås av men rapporteras som på i commmanager.
Tycker det funkar skitdåligt. Har aldrig varit ett problem på tidigare telefoner jag haft.
/Miki
Postad 05 December 2008 - 13:29
Nej inställningen där har jag inte ändrat - den står i mitten. Hade tidigare en P990 med samma utrustning i övrigt. X1 har mycket bättre mottagning på Wlanet. Med 990 fick jag ibland rikta telefonen åt olika håll på de ställen jag hade dålig mottagning för att inte tappa kontakten. Nu har jag inte de problemen längre!Tack Thomas,
Är du nöjd med mottagningen annars? Har du slagit på full effekt (sämmre batterikapacitet) på wlanet?
/Miki
Postad 05 December 2008 - 13:32
Håller med. Den hanteringen är verkligen kass! Var det inte någon som varit i kontakt med "supporten" och fick hänvisat till en kommande uppdatering - eller gäällde det något annat? Någon som hört något om denna efterlängtade uppdatering?För mig är problemet att har jag wlan och BT på och telefonen går ner i släckt läge så stänger den ner wlan och bt.
Om man sen drar igång telefonen så ansluter den igen till wlanet och enligt comm managern är bt igång men den har tappat kontakten med headsetet. Jag måste då slå av bt och slå på det igen i comm manager för att få liv i bt.
Helt klart ett problem tycker jag.
Har även varit med om vid andra tillfällen at bt slås av men rapporteras som på i commmanager.
Tycker det funkar skitdåligt. Har aldrig varit ett problem på tidigare telefoner jag haft.
/Miki
Postad 05 December 2008 - 13:44
Hallå alla experter!
Ang. det där glappet på sidan med USB porten så är mitt glapp "redan" uppåt 1.5 mm. Jag lekte med en annan telefon (tillhörandes en polare) och den hade inget glapp alls!
Hans är silver och min svart, kan färgen ha något med glappet att göra?
Ska jag byta/lämna in på reparation telefonen redan nu?
Blir glappet värre?
Patrick
Är säker på att hans glappar lika mycket efter ett tag. Säkert så att vissa tar längre tid innan de börjar glappa. Varför tror folk att det kan vara glappfritt förutom i början när det är stål som glider i plast? (Vilket är ett måste då stål mot stål inte skulle funka så bra
Postad 05 December 2008 - 13:52
Hade samma problem tidigare 54 Tx, oftast 1 Rx. Jag gick in i min accesspunkt (kommer inte ihåg vad den heter, men det är en billig D-link) via webbgränssnittet, och klickade i att den skulle bara använda g, inte b, och har nu alltid 54 både på Tx och Rx. Vet inte om detta hjälper...Har fortfarade inte lämnat in min men det är nära nu....
Liten fråga, vad har ni för värden i inställningar på det trådlösa, i fälten Tx-fekvens och Rx-frekvens.
Jag har 54 i Tx och oftast 1 i Rx. Att kolla på video över nätverk går inte. den stannar och buffrar precis hela tiden.
Signalkvaliten ligger på snäppet under halv stapel.
Vill hitta så många fel som möjligt innan jag lämnar in så att jag en gång för alla får ordning på den här luren.
/Miki
Redigerat av Supersmurfen, 05 December 2008 - 13:52.
Postad 05 December 2008 - 13:55
Har jag fel vertion eller?? tog hem det på Handangos sida för x1.
Någon som vet.
Postad 05 December 2008 - 13:58
När jag ska öppna & instalera spd pocket plus 4 får jag felmedelande att inte är giltigt pocket pc program.
Har jag fel vertion eller?? tog hem det på Handangos sida för x1.
Någon som vet.
Om det är en .exe-fil måste du installera den från datorn, men X1an uppkopplad mot datorn via ActiveSync. Det är bara cab-filer som du kan kopiera till X1 och installera därifrån.
Redigerat av Supersmurfen, 05 December 2008 - 14:01.
Postad 05 December 2008 - 13:59
Läste detta uttalande om Spb Pocket Plus.
"Generally speaking I was happy with the software as it functioned on my Treo 700wx. I ended up removing the program, however, as I had to recharge my battery once or twice a day instead of every three or four days as I was used to. This was too much of a nuisance for me but may not be a problem for others."
Kan det ligga något i det?? Intressant att höra med någon som kan jämföra med eller utan.
Redigerat av ThomasX1, 05 December 2008 - 14:01.
Postad 05 December 2008 - 14:08
Postad 05 December 2008 - 14:31
Har ingen här provat överklocka sin x1?
http://www.handango....productId=53564
Man är lite sugen, men vågar inte vara först.
Postad 05 December 2008 - 14:52
Det här med batterikapacitet igen. Är lite avundsjuk då dom som bara behöver ladda varannan dag. Jag måste ladda min varje dag - minst en gång. Funderade på att skaffa ett extra batteri med separat laddare så att jag alltid har ett fulladdat. Kontaktade supporten men de hade inga planer på någon separat batteriladdare till extrabatteri.
Läste detta uttalande om Spb Pocket Plus.
"Generally speaking I was happy with the software as it functioned on my Treo 700wx. I ended up removing the program, however, as I had to recharge my battery once or twice a day instead of every three or four days as I was used to. This was too much of a nuisance for me but may not be a problem for others."
Kan det ligga något i det?? Intressant att höra med någon som kan jämföra med eller utan.
Ang SPB Pocket Plus. Antar att det beror på hur man kör det. Jag använder det för att få genvägar på ett bra sätt på huvudpanelen tillsammans med SPB Mobile Shell. Tvivlar på att det drar såpass mycket mer då det är ett slags genvägar bara. Men klart. Om man smetar hela skärmen full med status för olika saker och visning av allt möjligt med konstant uppdatering så kanske det gör skillnad.
Postad 05 December 2008 - 15:03
Postad 05 December 2008 - 15:41
Jag begriper nog inte det här? Det enda jag använder i Pocket Plus är def av knapparna och en batteriindikator vad jag vet. Jag använder endast den Mobile Shell som ligger som panel (använder inga andra paneler). Verkar inte som jag kan dra nytta av övriga funktioner i Pocket Plus med Mobile Shell panelen (Close Button och Plug in). Om jag nu installerar den skarpa versionen - måste jag då gå via en panel först för att starta Shell? Har nog skrivits om detta men jag har väl inte fattat!Ang SPB Pocket Plus. Antar att det beror på hur man kör det. Jag använder det för att få genvägar på ett bra sätt på huvudpanelen tillsammans med SPB Mobile Shell. Tvivlar på att det drar såpass mycket mer då det är ett slags genvägar bara. Men klart. Om man smetar hela skärmen full med status för olika saker och visning av allt möjligt med konstant uppdatering så kanske det gör skillnad.
Postad 05 December 2008 - 15:44
Jag begriper nog inte det här? Det enda jag använder i Pocket Plus är def av knapparna och en batteriindikator vad jag vet. Jag använder endast den Mobile Shell som ligger som panel (använder inga andra paneler). Verkar inte som jag kan dra nytta av övriga funktioner i Pocket Plus med Mobile Shell panelen (Close Button och Plug in). Om jag nu installerar den skarpa versionen - måste jag då gå via en panel först för att starta Shell? Har nog skrivits om detta men jag har väl inte fattat!
Jag använder Mobile Shell (den riktiga versionen) för kontakterna är så snygga och lättåtkomliga med hjlälp av bara fingrarna. Man kan ställa in så att en av länkarna som sitter nere över de två små silvriga hårdvaruknapparna går direkt till kontaktvisningen som Mobile Shell har. Blir inte någon egen panel. Tycker det är perfekt så. Där har man 15 (eller vad det är) kontakter (med bilder om man vill) och en knapp för att hitta övriga.
Postad 05 December 2008 - 15:51
Kan man få Mobile Shell att starta direkt då eller måste jag gå via en panel först? (Utan att byta ROM och sånt)Jag använder Mobile Shell (den riktiga versionen) för kontakterna är så snygga och lättåtkomliga med hjlälp av bara fingrarna. Man kan ställa in så att en av länkarna som sitter nere över de två små silvriga hårdvaruknapparna går direkt till kontaktvisningen som Mobile Shell har. Blir inte någon egen panel. Tycker det är perfekt så. Där har man 15 (eller vad det är) kontakter (med bilder om man vill) och en knapp för att hitta övriga.
Postad 05 December 2008 - 15:59
Jag får nog ta tillbaks mitt tidigare uttalande att det inte fungerar för nu ser jag att det gör det visst!
Då är det bara låttitel-featuren kvar, sen är det som det skall vara.
Postad 05 December 2008 - 16:08
Har ett litet probelm , när jag ska skriva nåt på mitt riktiga tangentbord , typ sms eller mail edyl. Så kommer det virtuella upp automatiskt hela tiden. Så har det inte varit tidigare , nån som vet hur man får bort det ?
Är det bara i Opera eller överallt? För det finns en känd bugg om detta i Opera. Är det överallt så finns det en registersetting att ändra.
Edit: Register settingen: HKCU/ControlPanel/SIP/TurnOffAutoDeploy = 1
Redigerat av Whopper, 05 December 2008 - 16:12.
Postad 05 December 2008 - 16:16
Intressant! Menar du att telefonen ansluter till BT igen automatiskt om den tappat kontakten eller när man startar BT? Har lagt ner BT för det verkat så jäkla krångligt!
Javisst, BT är alltid på (ikonen syns i menyraden överst) och den ansluter till min handsfree (SE) som jag har i bilen så fort jag sätter mig i bilen. Funkar jämt. Att BT släcks när telefonen släcks är default men kan alltså ändras genom att man slår på BT, stänger av telefonen (det går inte att bara ta ur batteriet) och sätter på den igen. Detta står i manualen (strömbesparande åtgärd eftersom inte alla använder BT).
Det ENDA dumma med detta är ju att man måste tänka på att ha BT igång varje gång man stänger AV telefonen helt. Men det gör man ju inte så ofta, man släcker den ju bara som regel.
Men ni får prova, för mig funkar det i alla fall.
Postad 05 December 2008 - 16:17
Är det bara i Opera eller överallt? För det finns en känd bugg om detta i Opera. Är det överallt så finns det en registersetting att ändra.
Det är överallt.
Hur ändrar man registersettingen då ?
Postad 05 December 2008 - 16:23
Redigerat av pregor1, 05 December 2008 - 16:25.
Postad 05 December 2008 - 16:43
Strålande - det är ju helt fantastiskt!! Du har gjort livet lite ljusare igen!Javisst, BT är alltid på (ikonen syns i menyraden överst) och den ansluter till min handsfree (SE) som jag har i bilen så fort jag sätter mig i bilen. Funkar jämt. Att BT släcks när telefonen släcks är default men kan alltså ändras genom att man slår på BT, stänger av telefonen (det går inte att bara ta ur batteriet) och sätter på den igen. Detta står i manualen (strömbesparande åtgärd eftersom inte alla använder BT).
Det ENDA dumma med detta är ju att man måste tänka på att ha BT igång varje gång man stänger AV telefonen helt. Men det gör man ju inte så ofta, man släcker den ju bara som regel.
Men ni får prova, för mig funkar det i alla fall.
(Skall man behöva läsa manualen också!!??)
Har varit så jäkla irriterad på dessa lurar som trasslar in sig överallt! Nu får jag väl förstås ladda batteriet tre gånger om dagen?
Postad 05 December 2008 - 17:54
Någon som fått HTC's FM radio att fungera på X1, jag hittade en cab på XDA men den funkade inte. Jag mer eller mindre hatar panel FM-radion.
Tidigare i tråden så har någon diskuterat detta och det var ett program som gjorde om paneler till ett program man kunde köra i den vanliga panelen.. Jag bara skummade igenom inläggen så jag e inte säker på hur det funkade men om du söker på fm-radio eller nått i tråden kanske du hittar. Dock slipper du ju inte det fula.
//Joel
Postad 05 December 2008 - 18:17
Strålande - det är ju helt fantastiskt!! Du har gjort livet lite ljusare igen!
(Skall man behöva läsa manualen också!!??)
Har varit så jäkla irriterad på dessa lurar som trasslar in sig överallt! Nu får jag väl förstås ladda batteriet tre gånger om dagen?
Ja, visst är det för jäkligt att man måste läsa manualen!!! Skit-telefon!
Postad 05 December 2008 - 20:11
Funtar på att skaffa mig en Xperia, men vill ha ett "billigt" abonnemang med surf. Vad använder ni för något och vad kostar det?
Såg att Tele2 har sk. surfpaket där det ingår surfning för t.ex. 200 mb för 29 kr/mån. Men grejen är att hastigheten då blir 0,384 mbit. Är inte det väldans långsamt? Dela med er till en okunnig!
Förresten, finns det några roliga spel till Xperian resp. roliga program? Är telefonen något att ha som en "plojtelefon" eller är det mer en arbetstelefon?
TACK!
Postad 05 December 2008 - 21:58
Kanoners! Har själv samma problem med ett Telenor kort.
Jag har 3 och har samma problem. Är det någon som har en lösning?
Postad 05 December 2008 - 22:03
Jag har nu fått Telenor att lägga upp en felanmälan på deras MMS-server som verkar göra om alla mina mottagna MMS till små tumnaglar på ca 10-15kb när det skickat till min X1:a! Testat med att skicka från olika abbonemang till den. Testat med att byta sim-kort i X1:an till ett tele2-abb och skicka igen från samma abb som tidigare till den och då kommer bilderna i stor storlek. Utan att ändra andra inställningar än mottagande MMS-server och andra tele2-inställningar.
Även testat att ta emot MMS med telenor-simkortet i annan telefon och då fick jag bilderna i högre upplösning. Verkar alltså som om telenor känner av att man har en X1:an men att inställningarna i deras server är felaktig och att det inte är inställt på att bilderna inte ska skalas ner.
X1-supporten trodde även att det berodde på det..
Får se vad som händer.. blir spännande.
//Joel
Det var ju det här jag skulle citera!
Jag har 3 och har samma problem, får mms:en i storlek av ett frimärke.
Nån som har löst problemet?
Postad 05 December 2008 - 22:04
Du måste in i registret och ändra.
Du kan använda CeRegEditor som är gratis..
Jag tycker den är djäkligt bra...Kopplar du telefonen till datorn och för upp telefonens register på datorn så du kan hacka i lugn å ro med stor skärm å tangentbor
I programet måste du låsa upp registret..Tools>unlock registry tror ja det var
Edit
finns ju även andra register program..
http://www.resco.net...ketpc/explorer/ här har du ett som är gratis 7 dar sen måste du aktivera om du ska fortsätta använda det...Vissa gillar det bättre men eftersom man då kör det programet på telefonen så tycker ja de är för pilligt ...
Redigerat av moparman, 05 December 2008 - 22:07.
Postad 05 December 2008 - 23:22
Tjena alla kunniga!
Funtar på att skaffa mig en Xperia, men vill ha ett "billigt" abonnemang med surf. Vad använder ni för något och vad kostar det?
Såg att Tele2 har sk. surfpaket där det ingår surfning för t.ex. 200 mb för 29 kr/mån. Men grejen är att hastigheten då blir 0,384 mbit. Är inte det väldans långsamt? Dela med er till en okunnig!
Förresten, finns det några roliga spel till Xperian resp. roliga program? Är telefonen något att ha som en "plojtelefon" eller är det mer en arbetstelefon?
TACK!
Jag är inte så insatt i olika abonnemang eftersom jag har ett tjänsteabonnemang och aldrig haft något privat abonnemang.
Men här kommer lite annat att tänka på:
När du skriver 0,384 Mb/s så skall du vara medveten om att det är MAX 0,384 Mb/s, den faktiska hastigheten kanske normalt kommer upp i 0,2 - 0,3 Mb/s beroende på lasten i nätet, eftersom jag antar att de skrivit den siffran för att det abonnemanget bara har stöd för R99 och inte HSPA.
Sedan gäller det ju att fundera en del på vad du tänkt göra. Skall du surfa via mobilen eller skall du koppla telefonen till datorn och använda den som ett modem. Normalt surf via telefonen drar ju oftast inte så ofantligt stora datamängder om man jämför med om man surfar via en dator.
Laddar du ner tunga filer eller streamar mycket data kan det ju vara vettigt att ha ett abonnemang som stödjer HSPA.
Det viktigaste är nog att du funderar igenom hur du kommer att använda din telefon och utifrån det försöker hitta det abonnemang och den operatör som är bäst för dig. Att stirra sig blind på enbart priset är i mina ögon fel sätt.
Enligt min mening är iPhone en "plojtelefon" och X1 en "arbetstelefon", därav mitt val.
Postad 06 December 2008 - 00:21
När du skriver 0,384 Mb/s så skall du vara medveten om att det är MAX 0,384 Mb/s, den faktiska hastigheten kanske normalt kommer upp i 0,2 - 0,3 Mb/s beroende på lasten i nätet, eftersom jag antar att de skrivit den siffran för att det abonnemanget bara har stöd för R99 och inte HSPA.
Kanske man ska förtydliga att det är 0,384Mbit/s och inte MB
Jag har turbo3g och har då upp till 7Mbit... vilket i verkligheten är mer 2,5mbit. I allafall vad jag kommit upp till med TP-test vid ett par tillfällen. Jag har dock aldrig haft mindre än 1mbit när jag haft turbo3g-täckning. Vilket är rätt okej ändå.
Betalar 199kr extra för fri data och turbo3g.
Tidigare betalade jag maxtaxa på 9kr/dag (telenor) men då var det bara 384kbit och jag tyckte inte det räckte.. speciellt eftersom jag streamar ljud och video från min dator hemma även när jag inte har wifi-täckning.
Plus att det är skönt att kunna surfa snabbt när man kör mobilen som 3g-modem.
/Joel
Postad 06 December 2008 - 03:20
Kan man få Mobile Shell att starta direkt då eller måste jag gå via en panel först? (Utan att byta ROM och sånt)
SPB Mobile Shell (inte panelen) kan du få att starta direkt. Så att den på ett sätt ersätter huvudpanelen (som ligger i bakgrunden då).
Tjena alla kunniga!
TACK!
Jag för med frisurf med tre för 99 kr/mån. Tycker det behövs. Har tankat 200 mb nu på en vecka bara genom surf, google maps (inkl gps med det), streaming av musik och tittade på en del streamade videos såsom youtube och annat.
De i Tre-butiken sa att man till X1 och vissa Samsunglurar får Turbo3g för 99 kr/mån istället för normala 199 kr. Men verkar som de snackade skit för jag kommer bara upp i 50 kB/sek (ca 384 kbps) med full HSDPA-täckning. Antingen har de ställt in fel eller så är det bara så t.o.m. januari ut eftersom frisurf och sms till alla är gratis t.o.m. det för mig just nu (en kampanj de hade/har). Eller så ljög de helt enkelt och då kommer jag ändra till turbo3g för 199 kr/mån. Men obegränsad mängd är fan ett måste även om man "bara" sitter på vanligt 3g-surf.
Postad 06 December 2008 - 10:02
SPB Mobile Shell (inte panelen) kan du få att starta direkt. Så att den på ett sätt ersätter huvudpanelen (som ligger i bakgrunden då).
Jag för med frisurf med tre för 99 kr/mån. Tycker det behövs. Har tankat 200 mb nu på en vecka bara genom surf, google maps (inkl gps med det), streaming av musik och tittade på en del streamade videos såsom youtube och annat.
De i Tre-butiken sa att man till X1 och vissa Samsunglurar får Turbo3g för 99 kr/mån istället för normala 199 kr. Men verkar som de snackade skit för jag kommer bara upp i 50 kB/sek (ca 384 kbps) med full HSDPA-täckning. Antingen har de ställt in fel eller så är det bara så t.o.m. januari ut eftersom frisurf och sms till alla är gratis t.o.m. det för mig just nu (en kampanj de hade/har). Eller så ljög de helt enkelt och då kommer jag ändra till turbo3g för 199 kr/mån. Men obegränsad mängd är fan ett måste även om man "bara" sitter på vanligt 3g-surf.
7,2 Mb/s är ju det maximala som radiogränssnittet kan hantera, vilket innebär att den verkliga hastigheten kommer att minska när lasten går upp. Ett annat problem är att transmissionen från basstationen till core-nätet också måste kunna hantera högre hastigheter annars blir ju det flaskhalsen. Beroende på var du bor så kommer du inte komma upp i särskilt höga hastigheter därför att transmissionen av olika anledningar inte kan hantera dessa hastigheter. Detta kan vara bra att komma ihåg när vissa operatörer gör reklam för att de skulle vara snabbast ;-)
/Andreas
Postad 06 December 2008 - 10:34
Men era svar har gjort det lite lättare i alla fall, dela gärna med er av mer åsikter
EDIT:
Förresten, med en surf hastighet på ca 0,2 mbit/s hur lång tid dröjer det att exempelvis ladda en video på youtube eller möjligtvis aftonbladet.se
// Bobban
Redigerat av bobbanswe, 06 December 2008 - 10:42.
Postad 06 December 2008 - 10:49
Tack allesammans! Schyssta svar. Dock känner jag mig fortfarande lika kluven. Jag kommer enbart använda telefonen som en plojtelefon och inte till arbete. Så jag väljer fortfarande mellan HTC touch HD, X1:an eller Iphone.
Men era svar har gjort det lite lättare i alla fall, dela gärna med er av mer åsikter!
EDIT:
Förresten, med en surf hastighet på ca 0,2 mbit/s hur lång tid dröjer det att exempelvis ladda en video på youtube eller möjligtvis aftonbladet.se
// Bobban
Om jag vore du och var ute efter en "plojtelefon" så skulle jag välja iPhone. Alla jag känner som har den är jättenöjda och tycker att den funkar kanon. Den är i mina ögon optimerad för musik och video och har ett enkelt användargränssnitt. Men som sagt, jag var ute efter en arbetstelefon där synken mot vår mailserver är viktig och jag ville ha ett riktigt tangentbord, därav valet X1 även om vi kunde välja på både en HTC, SE X1 och iPhone.
/Andreas
Redigerat av hallberg, 06 December 2008 - 10:54.
Postad 06 December 2008 - 10:58
Tack allesammans! Schyssta svar. Dock känner jag mig fortfarande lika kluven. Jag kommer enbart använda telefonen som en plojtelefon och inte till arbete. Så jag väljer fortfarande mellan HTC touch HD, X1:an eller Iphone.
Men era svar har gjort det lite lättare i alla fall, dela gärna med er av mer åsikter!
EDIT:
// Bobban
Jepp, håller med, plojtelefon skulle jag valt iPhone.
Postad 06 December 2008 - 11:27
Postad 06 December 2008 - 11:30
Hittar inte "TurnOffAutoDeploy "
Ska man lägga till den själv då eller ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler