Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4151

Postad 11 April 2016 - 16:10

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Även Cmore Live 2, 3 och 4 nu i HD. För dom som missat. ;)

Bara hoppas att 11 dyker upp som HD oxå.

Redigerat av Turbo-Danne, 11 April 2016 - 16:11.


#4152

Postad 11 April 2016 - 16:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7299 inlägg
  • 0

Även Cmore Live 2, 3 och 4 nu i HD. För dom som missat. ;)

Bara hoppas att 11 dyker upp som HD oxå.

 

Hoppas även C More Live HD / C More Hits HD kommer i HD hela veckan med och inte dela plats som nu.

Stäng ner nån av resterande SD kanaler om det inte finns plats.


Redigerat av Leatherface, 11 April 2016 - 16:26.


#4153

Postad 11 April 2016 - 17:16

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Fick ett mail precis från Canal Digital angående de nya HD kanalerna och det står inget om Kanal 11 HD.

#4154

Postad 11 April 2016 - 22:19

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Fick ett mail precis från Canal Digital angående de nya HD kanalerna och det står inget om Kanal 11 HD.

 

Precis, därav min fråga till CD

Ställer den igen
Kommer vi få Kanal 11 HD då den redan verkar finnas hos Comhem som förmodligen plockar ner den från CD's satellit



#4155

Postad 12 April 2016 - 05:50

homery
  • homery
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Men varför dyker inte kanalen upp när man gör sökning på aktuella frekvensen?

#4156

Postad 12 April 2016 - 08:23

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Precis, därav min fråga till CD

Ställer den igen
Kommer vi få Kanal 11 HD då den redan verkar finnas hos Comhem som förmodligen plockar ner den från CD's satellit

Hej MalcomX!

Vi har ingen informatiom om att vi kommer ta in  kanal 11HD som det ser ut nu. Vänligen Therese



#4157

Postad 12 April 2016 - 08:42

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Fler HD kanaler är på väg in hos CD

Cmore Live 2 HD, Cmore Live 3 HD, Cmore Live 4 HD och Kanal 11 HD kommer att dela transponder med kunskapskanalen HD  :D

 

Att Kanal 11 HD kommer hos Canal Digital verkar inte stämma för tillfället.



#4158

Postad 12 April 2016 - 11:14

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hej MalcomX!

Vi har ingen informatiom om att vi kommer ta in  kanal 11HD som det ser ut nu. Vänligen Therese

 

Vore ju tokigt om ni inte lät oss se den, då den uppenbarligen ligger på er satellit.
Kan du fråga ansvarig en gång till?
Kanal 11 får ju dock räknas som en av våra svenska huvudkanaler och tillhör väl discoverykoncernen som ni hade ett långvarigt bråk med ang alla deras kanaler ( kanal 5, Kanal 9, Eurosport osv )



#4159

Postad 12 April 2016 - 12:20

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 872 inlägg
  • 0

Kanal 11 HD är listad här, så den borde ju börja sändas när som helst.

 

http://www.telenorsa...7-service-info/



#4160

Postad 12 April 2016 - 12:22

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Vilken kanal ligger datan på?

Jag fick inte upp någon EPG med de frekvenser som Micke föreslog.

Efter tips provade jag med 11389H Disney Channel (D), och då fungerade det, trots att jag inte fick någon bild.



#4161

Postad 12 April 2016 - 13:11

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Vore ju tokigt om ni inte lät oss se den, då den uppenbarligen ligger på er satellit.
Kan du fråga ansvarig en gång till?
Kanal 11 får ju dock räknas som en av våra svenska huvudkanaler och tillhör väl discoverykoncernen som ni hade ett långvarigt bråk med ang alla deras kanaler ( kanal 5, Kanal 9, Eurosport osv )

 

Hej MalcomX,

Vi har dragit denna fråga en vända både igår och idag, svaret är fortfarande samma som Therese skrev innan.

Med vänliga häslningar
Linnéa



#4162

Postad 14 April 2016 - 16:53

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Problem med serieinspelningar på TV3 HD.

F.o.m. måndag den 18/4 kl 02:25 så funkar inga serieinspelningar.

Redan satta serieinspelningar kommer inte att spelas in och det går endast att sätta enskilda inspelningar.



#4163

Postad 14 April 2016 - 18:21

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Problem med serieinspelningar på TV3 HD.
F.o.m. måndag den 18/4 kl 02:25 så funkar inga serieinspelningar.
Redan satta serieinspelningar kommer inte att spelas in och det går endast att sätta enskilda inspelningar.


Wtf. Kommer det alltid vara så på 3an eller vadå? :/

#4164

Postad 14 April 2016 - 18:30

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Wtf. Kommer det alltid vara så på 3an eller vadå? :/


Får verkligen hoppas att så inte är fallet.

 

Ville med mitt inlägg göra Canal Digital uppmärksamma om problemet.


Redigerat av R-R, 14 April 2016 - 18:40.


#4165

Postad 14 April 2016 - 21:40

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Får verkligen hoppas att så inte är fallet.

Ville med mitt inlägg göra Canal Digital uppmärksamma om problemet.


Jaha trodde infon kom från CD på nåt vänster men var har du läst det?

#4166

Postad 15 April 2016 - 00:39

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jaha trodde infon kom från CD på nåt vänster men var har du läst det?

 

Märkte det själv i boxen när jag bläddrade fram i EPG'n, såg då att inga av mina serieinspelningar var markerade från måndag och framåt.

Så jag provade mig fram i EPG'n med att försöka sätta serieinspelningar och hittade exakt det klockslag där det slutade att fungera.

 

Detta gällde således bara på TV3 HD.


Redigerat av R-R, 15 April 2016 - 00:40.


#4167

Postad 15 April 2016 - 07:56

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Nu verkar det ha fixats förutom något enstaka avsnitt av The Mentalist.



#4168

Postad 18 April 2016 - 19:17

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0

Jag har varit parabolkund hos er Canal Digital sen Filmnet tiden och alltid berömt er för bildkvaliteten men nu har ni halkat efter både Viasat och Terest (marksända) HD sändningar. Eran bild verkar botoxbehandlad, alla fina detaljer syns färre och bla ansiktsskärpan är betydligt sämre. Bilden är helt enkelt skarpare på Viasat o marknätet enligt mig. Har alla era HD boxar med hårddisk även den nya och alla med lika bildkvalitet varken bättre eller sämre. Det var när jag gick upp i storlek på tv från 55" till 65" som skillnaderna vart tydligare, var ganska nöjd med bilden på 55". Men kollar man noga även på den ser man nu skillnad. Testat både med en Samsung 65JS9505 och Sony 65X8505C med lika resultat. Tycker i alla fall att bilden borde vara lika skarp som i min ViasatHD box som är över sju år gammal. Kan dom, borde ni kunna leverera lika fin bild. När nu fler köper större skärmar lär ni väl snärta upp eller hänga med i bildkvaliteten. Tar gärna emot en av era tekniker om ni vill komma ut i verkligheten!


Redigerat av Tore3, 18 April 2016 - 19:18.


#4169

Postad 20 April 2016 - 10:09

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Jag har varit parabolkund hos er Canal Digital sen Filmnet tiden och alltid berömt er för bildkvaliteten men nu har ni halkat efter både Viasat och Terest (marksända) HD sändningar. Eran bild verkar botoxbehandlad, alla fina detaljer syns färre och bla ansiktsskärpan är betydligt sämre. Bilden är helt enkelt skarpare på Viasat o marknätet enligt mig. Har alla era HD boxar med hårddisk även den nya och alla med lika bildkvalitet varken bättre eller sämre. Det var när jag gick upp i storlek på tv från 55" till 65" som skillnaderna vart tydligare, var ganska nöjd med bilden på 55". Men kollar man noga även på den ser man nu skillnad. Testat både med en Samsung 65JS9505 och Sony 65X8505C med lika resultat. Tycker i alla fall att bilden borde vara lika skarp som i min ViasatHD box som är över sju år gammal. Kan dom, borde ni kunna leverera lika fin bild. När nu fler köper större skärmar lär ni väl snärta upp eller hänga med i bildkvaliteten. Tar gärna emot en av era tekniker om ni vill komma ut i verkligheten!

 

Hej Tore3!

Vi har tagit detta vidare till våra tekniker och kommer kontrollera bildkvalitén.

Med vänliga hälsningar
Linnéa



#4170

Postad 20 April 2016 - 15:45

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0

Det hedrar er att ni tar upp det o kollar upp om det är någon svag punkt i sändningskedjan och det går att fixa till enkelt med mjukvaran kanske.



#4171

Postad 20 April 2016 - 19:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Intressant att det bara är en som klagar på bildkvalitén men det kanske är i relation till TV-apparaten, dess storlek, teknik och avstånd till den som spelar in tänker jag.



#4172

Postad 20 April 2016 - 20:14

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0

Tycker nog att bildkvaliten har blivit softare jag också!

Har dem sänkt bit-raten för att få plats med fler kanaler?

 

Det var ju den fina bilden som gjorde att jag valde CD, försvinner den så försvinner jag också.



#4173

Postad 20 April 2016 - 21:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1867 inlägg
  • 0

En kanal som det syns tydligt på är Eurosport 2 HD. Ligger på 6,7 Mbit/s fast bithastighet



#4174

Postad 20 April 2016 - 22:38

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Innan låg det väl på uppemot 15?

#4175

Postad 21 April 2016 - 05:26

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1867 inlägg
  • 0

Innan låg det väl på uppemot 15?

Det är ett tag sedan så höga bithastigheter används

 

Norska och danska Eurosport 2 HD ligger på 10,2 och 10,9 Mbit/s



#4176

Postad 21 April 2016 - 07:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1989 inlägg
  • 0

+1 angående bildkvalitén!

Syns tydligt på 55tum och uppåt.  Priset upp och kvalité ner, helt i paritet med dagens affärsmodeller :(



#4177

Postad 21 April 2016 - 08:29

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Inget jättebidrag till denna fråga kanske, men jag slutade köra med box och gick in för att ta signalen direkt i min CD/satellitmottagande Samsung TV istället för via CD box (även kört Linuxboxar av "värstingmodell").

 

Det blev klart bäst bild direkt via Samsungens interna DVB-s2 mottagare plus lite kalibrering. Det är så att till och med ungarna noterade skillnaden.

 

Bilden jag hade innan med box via HDMI till samma TV färgkalibrerad (och via Linuxbuxen tom ytterligare inställd) uppfattade jag som jättebra, men det blev faktiskt än bättre rakt av.

 

Nu vet jag ju att TV-mottagare med inbyggd mottagare kan variera en del, ävenså boxar och hur bilden behandlas etc. Det handlar ju om det är boxens eller TVns grafikprocessorer som får jobba och hur bra de är. Hursom har jag kanske haft tur och kan inte tänka mig att börja fippla med externa boxar mer någonsin varken av bekvämlighet eller jakt på bättre bildkvalitet.


Redigerat av kenta2, 21 April 2016 - 08:30.


#4178

Postad 21 April 2016 - 08:36

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0

Inget jättebidrag till denna fråga kanske, men jag slutade köra med box och gick in för att ta signalen direkt i min CD/satellitmottagande Samsung TV istället för via CD box (även kört Linuxboxar av "värstingmodell").

 

Det blev klart bäst bild direkt via Samsungens interna DVB-s2 mottagare plus lite kalibrering. Det är så att till och med ungarna noterade skillnaden.

 

Bilden jag hade innan med box via HDMI till samma TV färgkalibrerad (och via Linuxbuxen tom ytterligare inställd) uppfattade jag som jättebra, men det blev faktiskt än bättre rakt av.

 

Nu vet jag ju att TV-mottagare med inbyggd mottagare kan variera en del, ävenså boxar och hur bilden behandlas etc. Det handlar ju om det är boxens eller TVns grafikprocessorer som får jobba och hur bra de är. Hursom har jag kanske haft tur och kan inte tänka mig att börja fippla med externa boxar mer någonsin varken av bekvämlighet eller jakt på bättre bildkvalitet.

 

Jag har också börjat att tänka i dom banorna men nu har jag lämnat tillbaka min 65" Sony o använder den gamla 55" Sony så länge, så fortsättning följer i höst då förhoppningsvis ny 65" tv provas.



#4179

Postad 21 April 2016 - 09:14

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Mina två cent är att det aldrig kan påverka bilden positivt att SVT HD:s signal i 720P skalas upp till 1080i i boxen och sedan skalas upp till 4K av skärmen i förkommande fall



#4180

Postad 21 April 2016 - 18:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2126 inlägg
  • 0
CD har ju länge profilerat sig som leverantören med bäst ljud och bild. Stämmer inte det längre?

#4181

Postad 21 April 2016 - 21:18

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

CD har ju länge profilerat sig som leverantören med bäst ljud och bild. Stämmer inte det längre?

 

 

Jag kan då inte klaga på det. Tror det är mer som Philipsguy skriver i posten strax ovan.



#4182

Postad 22 April 2016 - 16:58

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0

CD har ju länge profilerat sig som leverantören med bäst ljud och bild. Stämmer inte det längre?

 

Den profilen börjar naggas i kanten verkar det, ju mer bit-raten sjunker. Undrar vad Viasat ligger på för nivåer, nån som kan kolla?



#4183

Postad 23 April 2016 - 09:25

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Är det inte så att bitraten är lägre för mpg4 jämfört med mpg2?

CD migrerar kanaler från DVB-S Mpg2 till DVB-S2 mpg4 som är modernare sändningsstandard och effektivare komprimering.

Det blir kanske lite äpplen och päron?

Jag har kanonbra bild på CD, men jag kör inga omvägar via boxar och dess skalningar/grafikhantering.

Istället direkt i en bra TV utan extra stegvisa och onödiga bildbehandlingar.

Dock kan jag hålla med om att typ Comedy Central och några kanaler till har lite väl låg sändningskvalitet, men inte HD kanalerna. Märkte som sagt skillnaden när jag gick över till att köra TVns egna satmottagare.

#4184

Postad 23 April 2016 - 11:06

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 1
Om man uppfattar att tex CDs version av typ SVT1 HD via box har sämre i bildkvalitet än typ marknätets version, efter justering av bildinställning i box till 720p/native och bildinställningar i TV (skippa overscan, etc) så kan det vara så att TVn är bättre på att visa en bild som modulerats och grafikbearbetats direkt i TV:n än att en extern box modulerat och grafikbearbetat istället.

Boxar är lite av gårdagens blöjor så som TV-utveckling och bildbehandling går mot idag.

#4185

Postad 23 April 2016 - 14:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7299 inlägg
  • 0

Är det inte så att bitraten är lägre för mpg4 jämfört med mpg2?

CD migrerar kanaler från DVB-S Mpg2 till DVB-S2 mpg4 som är modernare sändningsstandard och effektivare komprimering.

Det blir kanske lite äpplen och päron?

Jag har kanonbra bild på CD, men jag kör inga omvägar via boxar och dess skalningar/grafikhantering.

Istället direkt i en bra TV utan extra stegvisa och onödiga bildbehandlingar.

Dock kan jag hålla med om att typ Comedy Central och några kanaler till har lite väl låg sändningskvalitet, men inte HD kanalerna. Märkte som sagt skillnaden när jag gick över till att köra TVns egna satmottagare.

Ja ungefär halva bitraten i MPEG4 och sen upp till 50% mer bandbredd på varje transponder med DVB-S2.

Så rymmer en transponder runt 7 kanaler i MPEG2/DVB-S så blir det runt 20 kanaler i MPEG4/DVB-S2 med samma kvalite.



#4186

Postad 23 April 2016 - 14:21

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Ja ungefär halva bitraten i MPEG4 och sen upp till 50% mer bandbredd på varje transponder med DVB-S2.

Så rymmer en transponder runt 7 kanaler i MPEG2/DVB-S så blir det runt 20 kanaler i MPEG4/DVB-S2 med samma kvalite.

 

Med andra ord kan uppmätt bitrate sjunka pga modernare lösning, utan att bildkvalitet blir sämre (om rätt hanterat). 



#4187

Postad 23 April 2016 - 14:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7299 inlägg
  • 0

Med andra ord kan uppmätt bitrate sjunka pga modernare lösning, utan att bildkvalitet blir sämre (om rätt hanterat). 

 

Precis då är det snarare som folk varit inne på att de berpr på hur box och TV skalar och liknande.

Nu väljer ju iofs många SD kanaler i MPEG2 att gå över till HD istället så får väl hoppas SD är ett minne blott snart. 



#4188

Postad 23 April 2016 - 21:25

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5321 inlägg
  • 0
Vi är flera här som tycker att bildkvaliten har blivit sämre, jag ser ingen större skillnad med extern box mot inbyggd i Samsung och LG.
Bilden är softare på något vis.

#4189

Postad 24 April 2016 - 06:44

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1989 inlägg
  • 0

Vi är flera här som tycker att bildkvaliten har blivit sämre

 

Syns väldigt tydligt vid snabba panoreringar i hockeyn. Ibland tenderar bilden att bli suddig för ett kort ögonblick.

Hände aldrig förra säsongen.

Jag har samma TV och samma mottagare sedan 2012.

Annan komprimering i all ära men hos mig är det inte var det en gång varit.



#4190

Postad 24 April 2016 - 08:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

vet inte om vi tänker på samma fel someone2 men under många år har det tillochfrån, ska sägas, varit problem med störningar, som påminner om de-interlace problem vid fotboll (och säkert hockey). Syns framförallt på linjer vid panoreringar, att de blir taggiga.

Gammalt problem som säker någon här kan bryta ned i detalj och peka på var det uppstår.

 

Suddiga? Som att kameran tappar fokus tolkar jag det ordet.



#4191

Postad 24 April 2016 - 11:10

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1989 inlägg
  • 0

 


 

 

Suddiga? Som att kameran tappar fokus tolkar jag det ordet.

 

Korrekt.


Redigerat av somoene2, 24 April 2016 - 11:09.


#4192

Postad 24 April 2016 - 11:20

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0

vet inte om vi tänker på samma fel someone2 men under många år har det tillochfrån, ska sägas, varit problem med störningar, som påminner om de-interlace problem vid fotboll (och säkert hockey). Syns framförallt på linjer vid panoreringar, att de blir taggiga.

Gammalt problem som säker någon här kan bryta ned i detalj och peka på var det uppstår.

 

Suddiga? Som att kameran tappar fokus tolkar jag det ordet.

 

Det är inte bara vid panoreringar, även annars när ansikten tx som syns lite på avstånd blir bara en suddig massa, ja tappar fokus. Slår man över till samma kanal hos marksäntHD eller Viasat HD syns ansiktsdragen.

 

Nej det är dags att tänka på bilden igen istället för allt utvecklande av dessa smarta lösningar med bild på alla plattformar. Liknande är det med panelerna på tvapparaterna, kvalitèn har varit sisådär dom senaste åren pg av all energi som utvecklandet av dessa smartTV lösningar tagit. Nu kanske det förbättras där o samma är det kanske med Canal Digitals satsningar senaste åren, och att få ut så många såkallade HD kanaler så fort som möjligt, så dags att börja tänka på bilden igen trots allt är grunden för en bra bild källmaterialet, sen kan tvn ha hur mycket trimillos färger o nanokristaller som helst...



#4193

Postad 24 April 2016 - 13:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7299 inlägg
  • 0

Via marksänt så sänds kanalerna med 720p på många HD kanaler på Satellit sänds det med 1080i.

Vid rörelser så blir det 540 linjer istället för 720 och därför kan 720p upplevas skarpare där det är mycket rörelse som sport t.ex.
Samtidigt så är 1080i bättrre där det är mindre rörelser som t.ex. film.


Redigerat av Leatherface, 24 April 2016 - 13:28.


#4194

Postad 25 April 2016 - 07:19

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

  • 2530 inlägg
  • 0

CD:s EPG verkar vara svajig. Vid en match sänd i efterhand drog en inspelad tennismatch ut på tiden och själva inspelningen av matchen slutade i minut 67.  För att vara på den säkra sidan spelade jag in nästa match via EPG när den gick live och det fungerade bra, men ibland händer det saker man inte kan räkna med och matchen tar då längre tid än vad som är brukligt, så jag lade även eftersändningen på inspelning via EPG.  Det gick ju bra, men inspelningen fortsatte långt efter matchen och slutade 4 timmar 32 minuter efter start. 

 

Nu har det i och för sig inte varit någon katastrof då jag såg matcherna på plats, men är lite orolig att inspelningen klickar när jag jobbar och vill se matchen i efterhand. 



#4195

Postad 25 April 2016 - 17:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

  • 2530 inlägg
  • 0

.Min Canal Digital To Go fungerar inte i min dator. Då man kommit fram till att själva programmet skall börja stannar det upp och går inte vidare. Däremot fungerar C More bra om jag loggar in via Canal Digital. Det fungerar även bra i paddan via appen.  Har fler problem med att se program i dator (win 10) via Canal Digital To Go?


Redigerat av Huddingebo, 25 April 2016 - 18:01.


#4196

Postad 26 April 2016 - 08:23

beson
  • beson
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Inga problem för mig att köra Go från datorn med win10 och chrome eller IE.

 

Nya webläsaren edge funkar inte pga att stöd saknas för silverlight.

 

beson



#4197

Postad 26 April 2016 - 09:54

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Syns väldigt tydligt vid snabba panoreringar i hockeyn. Ibland tenderar bilden att bli suddig för ett kort ögonblick.

Hände aldrig förra säsongen.

Jag har samma TV och samma mottagare sedan 2012.

Annan komprimering i all ära men hos mig är det inte var det en gång varit.

 

Det är ju inte kul naturligtvis. Jag upplever dock inte det. Jag tittar en hel del på just hockey under säsongen på C More. Där återfinns inte det problem du beskriver för min del. Men det gör ju inte dig och andra gladare det förstår jag.

 

Det har dock en större inverkan än man normalt tänker sig hur bilden behandlas av hård- och mjukvara. Ju mer separata omskalningar och filter som läggs i rad försämrar ofta originalbilden.

 

Sedan 2012  beroende på kanal, så kan CD ha lagt om kanaler med justerad sändningsteknik och justerad komprimeringsteknik som möjligtvis kan ge påverkan. 

 

Till de som tycker att bilden kunde varit bättre:

 

- Kolla att boxen står helst på native eller åtminstone den resolution som kanalen i original sänds med. Om det finns bildförbättringar eller skalningar i boxen, slå av dem. 

 

- I TVn, slå av alla filter, overscale/overscan och annat liknande som manipulerar bilden. 

 

- Kolla upp att både box och TV har uppdaterats med de senaste systemuppdateringarna.

 

- Kolla gärna med marknätets SVT1/2 HD jämfört med CD:s utsändning av dessa på samma TV med samma inställningar i TV (av med filter, overscan etc). Är de lika eller är den ena bättre på något sätt? De torde i grund vara samma i utsändingskvalitet, båda sänds i 720p och MPEG4 tex. Själv kan jag inte se någon skillnad då jag kör båda via TVns egna modulator och grafikkretsar. När jag tidigare körde med box så blev det inte riktigt lika om jag tog CDs bild via boxen även om det var nära efter finjustering för då är det ju modulering och grundläggande grafikbearbetning i boxen. Komponenter man kopplar samman som inte riktigt var direkt inpassade för varandra som sätts ihop i en kedja gör aldrig bilden bättre.

 

- Om det är möjligt att köra CD direkt i TVn vilket är rätt vanligt numera (min TV från 2012 har det) testa gärna det. För mig blev det en signifikant förbättring. Jag kan spela in direkt från TV till HDD, men körtyp C More, Netflix, etc. direkt via Smart TV appar. Har liksom inte något behov av box. Är dock medveten om att satmottagare inte finns inbyggt alla TV.


Redigerat av kenta2, 26 April 2016 - 11:37.


#4198

Postad 26 April 2016 - 10:30

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2396 inlägg
  • 0

Intressant att det bara är en som klagar på bildkvalitén men det kanske är i relation till TV-apparaten, dess storlek, teknik och avstånd till den som spelar in tänker jag.

 

Har gnällt på HD-kvalitén i flera år men det har inte gett någon respons. 



#4199

Postad 26 April 2016 - 10:39

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Inga problem för mig att köra Go från datorn med win10 och chrome eller IE.

 

Nya webläsaren edge funkar inte pga att stöd saknas för silverlight.

 

beson

Hej, Kompletterande information: http://go.canaldigit...orted-platforms

Vänligen
Micke



#4200

Postad 26 April 2016 - 11:13

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har gnällt på HD-kvalitén i flera år men det har inte gett någon respons. 

 

Därav att dom inte svarar i tråden om detta kanske





6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.