Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2010 - 23:36

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag hoppas du har rätt ska du veta, i really do, för jag kommer nog köpa min X10 iaf, men vill verkligen inte bli besviken.. :P

Har nå ägt en X10 i 12 timmar, den er så snygg kommer inte bli besviken om den inte støttar MT men kan ändå inte tro at dom sätter in en single touch screen i denne top modellen, tror forsatt dette med MT stød har med Aplple og patent issuen.

Postad 27 March 2010 - 23:38

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Har nå ägt en X10 i 12 timmar, den er så snygg kommer inte bli besviken om den inte støttar MT men kan ändå inte tro at dom sätter in en single touch screen i denne top modellen, tror forsatt dette med MT stød har med Aplple og patent issuen.

Jag hoppas och tror du har rätt.
Jag vill tro det iaf.
Min kommer ju på en vecka eller nåt men det känns som att det har som lagt sig en dyster skugga över den entusiasmen :P

Postad 27 March 2010 - 23:46

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jaa, så det kan bli när ett par herrar långt över målgrupp skall bestämma vad som är bra och inte. Känns bara mer och mer som att SE är lite för typiskt Svenskt och förbaskat blåögda när det gäller.

SE har ju vetat detta med skärmen sen innan dom köpte in komponenterna och det är ju solkart därför de har släpat efter med infon. Hade Rickard S. verkligen velat få fram infon så hade den redan varit ute för länge sedan, säkerligen även modellbeteckning på digitizern.

Dock är det inget som spelar mig någon större roll, blir en x10 iaf.

Är dock fundersam på digitizerns uppdateringsfrekvens på 27Hz. Det borde vara tillräckligt för normal input, man kan dock fråga sig varför så låg? Drar den fett med kräm och körs därav på en lägre frekvens? Får vänta på en teardown innan man får svar på det skulle jag tro.

Grattis anders, både till tfn och födelsedag, själv får man hoppas den dyker upp i början av nästa vecka^^

Postad 27 March 2010 - 23:50

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jaa, så det kan bli när ett par herrar långt över målgrupp skall bestämma vad som är bra och inte. Känns bara mer och mer som att SE är lite för typiskt Svenskt och förbaskat blåögda när det gäller.

SE har ju vetat detta med skärmen sen innan dom köpte in komponenterna och det är ju solkart därför de har släpat efter med infon. Hade Rickard S. verkligen velat få fram infon så hade den redan varit ute för länge sedan, säkerligen även modellbeteckning på digitizern.

Dock är det inget som spelar mig någon större roll, blir en x10 iaf.

Är dock fundersam på digitizerns uppdateringsfrekvens på 27Hz. Det borde vara tillräckligt för normal input, man kan dock fråga sig varför så låg? Drar den fett med kräm och körs därav på en lägre frekvens? Får vänta på en teardown innan man får svar på det skulle jag tro.

Grattis anders, både till tfn och födelsedag, själv får man hoppas den dyker upp i början av nästa vecka^^

Du kommer inte bli missnöjd med x10 ;-)

Postad 27 March 2010 - 23:56

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Ingen som har sagt att det är single touch. Allt som har sagts är att det inte är multi touch. De flesta andra androider använder double touch och det kan vara samma sak med X10. Men det vet vi ingenting om i dagsläget.

Så njut av telefonen och din födelsedag istället för att försöka hitta fel och brister hela tiden. Du kommer må såååååå mycket bättre av det kan jag lova. :P

Får väl också passa på att önska grattis på födelsdagen.

Är dock fundersam på digitizerns uppdateringsfrekvens på 27Hz. Det borde vara tillräckligt för normal input, man kan dock fråga sig varför så låg?

För att telefonen skall missa tangenttryck skulle du i princip behöva skriva mer 27 tecken per sekund. Världsrekordet i SMS är 160 tecken på ca 43 sekunder dvs ca 3.7 tecken per sekund. Sen kan du försöka dra dina egna slutsatser hur fort vederbörande hade kunnat skriva på en X10:a resp. hur fort du tror att du kan skriva. :)

Redigerat av twintin, 28 March 2010 - 00:15.

Postad 28 March 2010 - 00:02

W0lfie_91
  • W0lfie_91
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tja, jag förstår inte riktigt vad ni bölar över om jag ska vara helt ärlig. Det där med MT har ju varit rätt klart hyfsat länge men visst är det korkat om skärmen är DÅLIG. Men vafan, det är bara att känna på den i verkligheten först. :)

Sen funkar faktiskt hårdvaruknappar mycket bättre än MT när det gäller zoom. Eller är det bara jag som använder mina telefoner med bara en hand? :P

Som sagt. Känn på den i verkligheten först! Och ni som förbokar ska vara medvetna om riskerna det medför att köpa i blindo! Dessutom kommer SE knappast förlora någon större mängd kunder på det här ändå. :)

+1

Postad 28 March 2010 - 00:05

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Ingen som har sagt att det är single touch. Allt som har sagts är att det inte är multi touch. De flesta andra androider använder double touch och det kan vara samma sak med X10. Men det vet vi ingenting om i dagsläget.

Så njut av telefonen och din födelsedag istället för att försöka hitta fel och brister hela tiden. Du kommer må såååååå mycket bättre av det kan jag lova. :)

Tusen takk, var den bäst födelsdagen på länge ;-)

God natt, skal lägga meg og pilla lite på min nya älskling frun är lite jealous ;-), känns nästan som jag er otrogen ;-)

Postad 28 March 2010 - 00:15

Melone
  • Melone
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Är så väldigt likt SE. Förstår inte hur ni fortfarande kan bli förvånade. Dom senaste åren har varit katastrofala enligt mig, både vad gäller SW och HW "SUCK". Nää, nu får det bli en HTC Desire för mig. Tackar för mig SE, men ni håller helt enkelt inte måttet

Blev en HTC HD2 för mig... är så jäkla nöjd! Dock ingen adroid... men wtf... it works like charm :-)

/Melone

Postad 28 March 2010 - 00:17

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Så njut av telefonen och din födelsedag istället för att försöka hitta fel och brister hela tiden. Du kommer må såååååå mycket bättre av det kan jag lova. :)

För att telefonen skall missa tangenttryck skulle du i princip behöva skriva mer 27 tecken per sekund. Världsrekordet i SMS är 160 tecken på ca 43 sekunder dvs ca 3.7 tecken per sekund. Sen kan du försöka dra dina egna slutsatser hur fort vederbörande hade kunnat skriva på en X10:a resp. hur fort du tror att du kan skriva. :)

Det är iofs sant men det testet som visades i samband med digitizer-diskussionen visar ju klart att dom telefoner med högre uppdatering har lättare att följa rörelser.

Grattis Anders btw, glömde gratta dig :P

Redigerat av Pjuklarven, 28 March 2010 - 00:19.

Postad 28 March 2010 - 00:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Android 1.6 som sitter i X10 har inte stöd för multitouch därför fungerar det inte.
HTC's nya android telefoner har android 2.1 och har därför multitouch. Multitouch kom med version 2.0 av android.
Det är SE som är långt efter i utvecklingen. Tyvärr.

Postad 28 March 2010 - 00:32

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Visst är det så, men det som är relevant är vilken tid den behöver för att verkligen registrera en tryckning. Den hinner ju som sagt uppdatera sig ett antal gånger för vilken användare som än skriver, men går det fort så verkar den ju inte riktigt hänga med. Det kan förvisso lika gärna ha att göra med att man skriver så fort att fler än ett finger nuddar skärmen samtidigt vilket (syns tydligt på filmen på Desire från tidigare ikväll) kan få den att hispa till sig och inte veta var du egentligen har tryckt.

Postad 28 March 2010 - 00:37

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Android 1.6 som sitter i X10 har inte stöd för multitouch därför fungerar det inte.
HTC's nya android telefoner har android 2.1 och har därför multitouch. Multitouch kom med version 2.0 av android.

Mja, tror du missade inlägget han syftar på. SE har ju sagt på bloggen att det dels är SW OCH HW relaterat att x10 inte stödjer MT. Således ingen MT ens med 2.x på x10. DT har dock inte nämnts alls och det får väl visa sig när det väl beger sig.

Postad 28 March 2010 - 00:37

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jo att 1.6 inte stödjer det är ju känt, men att inte skärmen skulle stödja det känns ju rätt trist :)

Och det är väl inte riktigt så att dom är efter, kanske dumsnåla men vem som helst kan ju köpa in grejer, är ju inte riktigt så att det är htc som gjort deras digitizer heller?

Postad 28 March 2010 - 00:42

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Mja, tror du missade inlägget han syftar på. SE har ju sagt på bloggen att det dels är SW OCH HW relaterat att x10 inte stödjer MT. Således ingen MT ens med 2.x på x10. DT har dock inte nämnts alls och det får väl visa sig när det väl beger sig.

Jag ser det dock som en aning naivt att tro på nåt DT stöd efter ikväll.
Hade den haft en skärm som stödde det borde han sagt det bara för att utföra lite "damage control" och inte stå helt som en idiot som dom framstått ikväll, håller du inte med?

Postad 28 March 2010 - 00:44

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Det är iofs sant men det testet som visades i samband med digitizer-diskussionen visar ju klart att dom telefoner med högre uppdatering har lättare att följa rörelser.

Därmed inte bevisat att det är just uppdateringsfrekvensen som är problemet. Bara att det är en av många möjligheter.

När man drar fingret kontinuerligt över skärmen skulle jag kunna tänka mig 27 Hz kan potentiellt ge en viss eftersläpning. Men om så är fallet borde eftersläpningen bli större ju fortare man drar, vilket jag inte sett någon testa på. Vid tangentbordsinmatning där man lyfter på fingrarna från skärmen känns dock inte särskilt troligt som orsak till missade tangentbordstryck. Man kan se i vissa videos att trycket registreras, fast inget händer vilket pekar mer mot SW problem.

Bara min mildaste funderingar.

Postad 28 March 2010 - 00:45

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Jag ser det dock som en aning naivt att tro på nåt DT stöd efter ikväll.
Hade den haft en skärm som stödde det borde han sagt det bara för att utföra lite "damage control" och inte stå helt som en idiot som dom framstått ikväll, håller du inte med?

Visst, man börjar ju undra. Dock som jag sa tidigare så känns SE extremt Svenskt och på senare tiden vääääldigt blåögda, så det kan lika gärna vara så att de har en helt annan uppfattning.

Postad 28 March 2010 - 00:48

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Därmed inte bevisat att det är just uppdateringsfrekvensen som är problemet. Bara att det är en av många möjligheter.

När man drar fingret kontinuerligt över skärmen skulle jag kunna tänka mig 27 Hz kan potentiellt ge en viss eftersläpning. Men om så är fallet borde eftersläpningen bli större ju fortare man drar, vilket jag inte sett någon testa på. Vid tangentbordsinmatning där man lyfter på fingrarna från skärmen känns dock inte särskilt troligt som orsak till missade tangentbordstryck. Man kan se i vissa videos att trycket registreras, fast inget händer vilket pekar mer mot SW problem.

Det är helt sant som du säger, det borde kunna medföra att den känns lite seg och vi får hoppas att det där med missade knapptryck är SW som du säger :)

Postad 28 March 2010 - 00:51

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Visst, man börjar ju undra. Dock som jag sa tidigare så känns SE extremt Svenskt och på senare tiden vääääldigt blåögda, så det kan lika gärna vara så att de har en helt annan uppfattning.

Mjo den möjligheten finns ju men det känns ändå att han den där Rickard har så pass stor koll att det skulle mildra skadan att meddela att den iaf har DT.
Men det är ju bara min gissning men jag tycker det skulle vara logiskt

Postad 28 March 2010 - 01:12

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
I folkmun så är ju ändå multi-touch att skärmen kan registrera mer än ett finger på skärmen samtidigt och där med är DT inräknat då.
Så jag tror inte det är någon större chans efter det uttalandet tyvärr :)
Jävligt synd måste jag säga. Men jag tror det blir nog den ändå.

Det känns ju verkligen som fel sak att spara in på på en touch-mobil...

Redigerat av Unregistered38c95f32, 28 March 2010 - 01:13.

Postad 28 March 2010 - 01:12

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Vill bara påpeka att jag håller med - ingen vet varför X10:s skärm ibland upplevs som oresponsiv och lite seg; uppdateringsfrekvensen är bara en teori.

Jag har dock väldigt svårt att tro att alla andra tillverkare väljer en digitizer som är god för uppåt 40Hz (och i vissa fall betydligt mer) utan orsak.

Krävs det högre Hz för att klara av multitouch till exempel? Betyder frekvensen, 27Hz, att skärmen inte registrerar tryck om man "duttar" och endast nuddar skärmen i 3 hundradelars sekund precis efter att digitizern har gjort sitt svep över punkten du sätter fingret på? Detta kan förklara varför skärmtangentbordet är smådåligt ibland eftersom man i regel bara "duttar" oerhört snabbt då man skriver. Tidsrymden som din tumme faktiskt nuddar vid skärmytan då du skriver är mycket kort.

Detta är nog typen av frågorna mån måste ställa sig - som SE borde (men inte vill?) ge svar på.

Redigerat av monodc, 28 March 2010 - 01:14.

Postad 28 March 2010 - 01:39

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

I folkmun så är ju ändå multi-touch att skärmen kan registrera mer än ett finger på skärmen samtidigt och där med är DT inräknat då.

Möjligt i folkmun, men inte om du frågar en ingenjör. Synaptics som levererar t.ex. till Nexus One särskiljer tydligt på single, dual och multi touch. Vill du veta om X10 stödjer DT får du nog fråga SE explicit om det för att vara 100% säker.

Postad 28 March 2010 - 01:52

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Möjligt i folkmun, men inte om du frågar en ingenjör. Synaptics som levererar t.ex. till Nexus One särskiljer tydligt på single, dual och multi touch. Vill du veta om X10 stödjer DT får du nog fråga SE explicit om det för att vara 100% säker.

Isf är Rickard en idiot som inte inser att han ska svara det på den frågan.
Han är ju produktchef eller vad det nu var ffs! :)

Postad 28 March 2010 - 03:24

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Isf är Rickard en idiot som inte inser att han ska svara det på den frågan.
Han är ju produktchef eller vad det nu var ffs! :)

Han är nog ingen idiot, dock har det ju tagit en bra bit över en månad innan han tog tag i frågan som jag o många med mig ställt till honom flera gånger om dagen... om X10 hade MT eller inte.

Han sa att han inte visste men att han hade mailat lite "tech-människor" (eller något i den stilen) för att ta reda på det. Det är ju då möjligt att han mailat någon sådan människa (kanske dessutom japan o på knackig engelska på bägge hållen).
Frågar man en riktigt tekniker om HTC har multitouch på sina telefoner så skulle de nog kunna säga nej på den frågan... eller äsch, jag är allt för trött, klockan är ju snart halv fem :)

Men det finns ju fortfarande en chans (om än inte världens största) att Rikard har missuppfattat svaret, eller inte ställt frågan helt rätt. Hoppas att han inser att detta är något han måste ta reda på genast... lyfta luren och ringa för att få detta 100% rätt.

Äsch, vad rörigt... ledsen, men jag är för trött... hoppas det visar sig vara så att telefonen har DT, för det är den övriga hårdvaran i telefonen verkligen värd. (o vi också för den delen)

Postad 28 March 2010 - 03:54

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Han är nog ingen idiot, dock har det ju tagit en bra bit över en månad innan han tog tag i frågan som jag o många med mig ställt till honom flera gånger om dagen... om X10 hade MT eller inte.

Han sa att han inte visste men att han hade mailat lite "tech-människor" (eller något i den stilen) för att ta reda på det. Det är ju då möjligt att han mailat någon sådan människa (kanske dessutom japan o på knackig engelska på bägge hållen).
Frågar man en riktigt tekniker om HTC har multitouch på sina telefoner så skulle de nog kunna säga nej på den frågan... eller äsch, jag är allt för trött, klockan är ju snart halv fem :)

Men det finns ju fortfarande en chans (om än inte världens största) att Rikard har missuppfattat svaret, eller inte ställt frågan helt rätt. Hoppas att han inser att detta är något han måste ta reda på genast... lyfta luren och ringa för att få detta 100% rätt.

Äsch, vad rörigt... ledsen, men jag är för trött... hoppas det visar sig vara så att telefonen har DT, för det är den övriga hårdvaran i telefonen verkligen värd. (o vi också för den delen)

Du ska veta att jag hoppas din optimism inte är bortkastad :)
jag hoppas verkligen!

Postad 28 March 2010 - 05:51

storm72
  • storm72
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Om nu X10 stöder DT tro ni inte denna Rickard fått den informationen och delar med sig då de är otroligt viktigt i marknadsföringssyfte?

Postad 28 March 2010 - 06:29

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Om nu X10 stöder DT tro ni inte denna Rickard fått den informationen och delar med sig då de är otroligt viktigt i marknadsföringssyfte?

inte har apple patenterat ordet "multi tuch"?
läser lite i produktbloggen om såna möjliga orsaker till att dom inte säger det.

Postad 28 March 2010 - 08:29

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Anders, hur känns telefonen nu när födelsedagsyran lagt sig? :)

F*n alltså vad avis jag är, jag vill med ha min nu!
Även om den nu skulle sakna Mt eller Dt för den delen, bara jag får den snart! :)

Postad 28 March 2010 - 08:37

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Anders, hur känns telefonen nu när födelsedagsyran lagt sig? :)

F*n alltså vad avis jag är, jag vill med ha min nu!
Även om den nu skulle sakna Mt eller Dt för den delen, bara jag får den snart! :)

Blir bara bättre och bättre, vakna 6 i morse, kunde inte sova ville bare upp och pilla på den ;-), lit nedtur med MT issuen, jag tror fortsatt den har dual touch ;-)

Postad 28 March 2010 - 08:42

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Blir bara bättre och bättre, vakna 6 i morse, kunde inte sova ville bare upp och pilla på den ;-), lit nedtur med MT issuen, jag tror fortsatt den har dual touch ;-)

Haha jag har inte sovit alls faktiskt,, :P
Jo det är sant, men jag gör som du, fortsätter hoppas :)

Men hur känns den, sagt från en helt vanlig användare som lär uppleva den likadant som mig själv :)

Vet inte om Slashgear's review av X10 postats innan men här är den iaf :P
http://www.slashgear...review-2679303/

Redigerat av Pjuklarven, 28 March 2010 - 08:48.

Postad 28 March 2010 - 08:52

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Säger du att jag ställde frågan fel? hoho, efter alla mina frågor på bloggen och äntligen få ett vettigt svar som även nämnde mig blev jag lite glad.
Men tro fanken att man dog lite inombords när man läste svaret.
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, X10an var så självklart igår innan jag la mig så vaknar man till det här.
6000 spänn för en telefon som jag iaf tänkte ha i ett år om inte mer, så har den inte ens hårdvarustöd för MT :/

edit:
fast desiren har ganska kassa batteritider (tänker taltid) redan nu och recensioner som klankar ner på batteritiden :/

Redigerat av mornn, 28 March 2010 - 09:02.

Postad 28 March 2010 - 09:15

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

edit:
fast desiren har ganska kassa batteritider (tänker taltid) redan nu och recensioner som klankar ner på batteritiden :/

Tror ju knappast att X10 skulle ha bättre batteritid med tanke på större skärm

Postad 28 March 2010 - 09:16

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jo men helt annan typ av skärm.
Desire har ju en AMOLED medan X10 har en TFT?

Postad 28 March 2010 - 09:17

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Och kraftigare batteri.
Och annan skärmteknologi, som förvisso gör så att desire får en bättre tid men inte vid stor användning av vita sidor, säg surfande på webb.
Så varför inte?

Postad 28 March 2010 - 09:21

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Och kraftigare batteri.
Och annan skärmteknologi, som förvisso gör så att desire får en bättre tid men inte vid stor användning av vita sidor, säg surfande på webb.
Så varför inte?

Dock ska nog sägas att den skillnaden kan nog vara hårfin och inte borde visa sig i dagligt bruk.
Den detaljen är nog högst individuell gissar jag.

Postad 28 March 2010 - 09:25

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
http://www.swedroid....ultitouch-i-x10

Redigerat av Unregistered6b8ff32e, 28 March 2010 - 09:27.

Postad 28 March 2010 - 09:45

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

http://www.swedroid....ultitouch-i-x10

Ja, det är det de 3 senaste sidorna handlar om.

Postad 28 March 2010 - 10:13

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Klart man rycker på axlarna om man tänker att MT endast är knip-zoom.
Säger man då nej till den hårdvarutekniken har man begränsat användandet hos många potentiella köpare (snabb textinmatning, fler-reg. i spel, oförmåga att köra vissa nyttoapps som kräver MT etc.)

Men det är inte bara SE som snabbt drar en slutsats och tänker kortsiktigt,
många på detta forum hade uppenbarligen gjort samma sak som dem och insett konsekvenserna senare... :)

Postad 28 March 2010 - 10:37

erik89an
  • erik89an
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Är det någon här som kan förklara de stora skillnaderna mellan dual respektive multi touch? Innebär dual touch att du i princip kan zooma med två fingrar (som i iphone på webbsidor och bilder mm) ? För mig låter det som en logisk sak med tanke på att multi vs dual innebär att du i multi kan använda mer en två fingrar? Eller är det jag som missuppfattat det hela?

Postad 28 March 2010 - 10:43

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Är det någon här som kan förklara de stora skillnaderna mellan dual respektive multi touch? Innebär dual touch att du i princip kan zooma med två fingrar (som i iphone på webbsidor och bilder mm) ? För mig låter det som en logisk sak med tanke på att multi vs dual innebär att du i multi kan använda mer en två fingrar? Eller är det jag som missuppfattat det hela?

Du har helt rätt, här har du mer info:
http://www.synaptics...oducts/clearpad

Postad 28 March 2010 - 10:46

erik89an
  • erik89an
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Då finns det väl egentligen ingenting att klaga på om nu X10 kommer stödja dual (hoppas hoppas)? För mig är det väldigt obekvämt att använda mer än två fingrar.

Postad 28 March 2010 - 10:52

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Då finns det väl egentligen ingenting att klaga på om nu X10 kommer stödja dual (hoppas hoppas)? För mig är det väldigt obekvämt att använda mer än två fingrar.

Nej givetvis inte, dual som multi är vilket som i dagligt bruk, men singel det är en helt annan grej.
Visst den funkar, men kanske segare vid skrivande tex.

Postad 28 March 2010 - 11:05

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Rikard har svarat igen, jag och många andra bad om vettigare svar ang DT istället för MT.

Regarding the discussion around dual/multi touch. I would definitely expect someone to tell me in that confirmation if it would be dual-touch. So expect it to be single touch only – sorry.

Redigerat av mornn, 28 March 2010 - 11:05.

Postad 28 March 2010 - 11:11

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Det är ju ganska fantastiskt detta - hur f*n tänkte dom här!?
Det säger ju sig själv att är det något man absolut INTE bör snåla in på på en touchmobil så är det just skärm och digitizer.
Wow... "flagship model", heh yeah right!

Postad 28 March 2010 - 11:14

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Det är ju ganska fantastiskt detta - hur f*n tänkte dom här!?
Det säger ju sig själv att är det något man absolut INTE bör snåla in på på en touchmobil så är det just skärm och digitizer.
Wow... "flagship model", heh yeah right!

Damn right. Och sedan hänvisa sig till att de såklart inte kan prata om nya modeller och massa laglig skit så kan de inte släppa modellbeteckning på digitizern.

Oavsett om de har någon riktig MT mobil X15 in the making så kommer det då ta över ett år för skiten att släppas då det ändå är SE vi pratar om och det inte ens finns rykten eller något announcement. Verkar även som de byter ut sina modeller kring efter 1 år (W950-W960 ex). Och det tänker jag fan inte vänta.

Tror bestämt att jag inte vill vara en av dem första med den snart, Anders kom igen. Var vänlig kör det display-testet. Vill se om digitizern är värdelös.

Postad 28 March 2010 - 11:14

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
För någon som aldrig haft en pekskärmsmobil tidigare. Hur viktigt är dual / multi touch då? Om man aldrig vant sig vid det, kommer man då sakna det?

Postad 28 March 2010 - 11:25

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Problemet jag ser är att om de inte har något att dölja så bör de kunna släppa informationen. Men eftersom de tycks dölja så mycket så känns det som om de inte kommer släppa så mycket SW-uppdateringar och liknande. Säg om de bara skulle uppdatera till 2.1 och sedan skita i telefonen :/.
Givetvis så måste de uppgradera till flera kommande versioner för annars sjunker deras skepp men att bara ha ST visar ju att SE inte riktigt bryr sig...

Postad 28 March 2010 - 11:26

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

För någon som aldrig haft en pekskärmsmobil tidigare. Hur viktigt är dual / multi touch då? Om man aldrig vant sig vid det, kommer man då sakna det?

Heh, självklart inte. Kan ju inte gärna sakna något man aldrig haft!
Det råder ju, som du märker, lite skillda meningar om nyttan med MT och i slutändan är det förstås en fråga om vad man själv föredrar.
Personligen föredrar jag att iaf ha möjligheten att kunna använda MT, sen att man inte alltid sitter och pinch-zoomar som en galning så fort man öppnar Browsern är en annan sak - i vissa lägen är det förstås smidigare med ett dubbel-tap istället.

Postad 28 March 2010 - 11:31

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Det råder ju, som du märker, lite skillda meningar om nyttan med MT och i slutändan är det förstås en fråga om vad man själv föredrar.
Personligen föredrar jag att iaf ha möjligheten att kunna använda MT, sen att man inte alltid sitter och pinch-zoomar som en galning så fort man öppnar Browsern är en annan sak - i vissa lägen är det förstås smidigare med ett dubbel-tap istället.

Deras double-tap och zoom-funktionen som visas till X10 Mini (eller om det var mini pro) verkar jäkligt intressant. Den kan jag leva utan. Det problem jag ser är rappheten när man skriver på tangentbordet. Då vill man nog egentligen ha MT (eller DT).

edit:
Att få ner priset på en desire till 3500 hos katshing vs 4400 med en X10. Visserligen ett Mw600 också men vad fan. Ska man hoppa över till Desire-tåget?
Jag är en av de få som är extremt kräsna med designen och ja jag vet att X10an är mycket snyggare. Känns att SE döljer för mycket :/

Redigerat av mornn, 28 March 2010 - 11:42.

Postad 28 March 2010 - 11:41

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Du har en bra poäng där, ska sitta lugnt i båten och fortsätta vänta på min x10. Det som slår mig hela tiden är att "alla" recensenter faktiskt ger x10 oerhört bra betyg, inte sällan på nivå med Desire. Trots att den saknar MT och bara har 1.6, jag personligen tror på att den har stor potential.

Postad 28 March 2010 - 11:44

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Du har en bra poäng där, ska sitta lugnt i båten och fortsätta vänta på min x10. Det som slår mig hela tiden är att "alla" recensenter faktiskt ger x10 oerhört bra betyg, inte sällan på nivå med Desire. Trots att den saknar MT och bara har 1.6, jag personligen tror på att den har stor potential.

Vissa har dock klagat på en skärm med dålig respons vilket kan vara digitizer relaterat :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.