Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2010 - 19:59

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Hold on...
Kamera är också grymt viktigt för mig, men jag tror inte att x10an har sååå mkt bättre kamera heller.
Visst, den är bättre än desires kamera, men hur mkt? sample bilderna som visats på swedroid kan ifrågasättas, särskilt då andra ställen beskriver bilderna annorlunda, och särskilt då mobil hävdar att x10ans kameralampa i princip är värdelös. (håll med om att lampan är viktig då nästan alla mobiler kan ta bra/ok bilder i sjysst ljus)
Det såg vi också då ngn på forumet postade en bild tagen med x10 i dålig belysning. :)
Detta medan techradar beskriver att desires kameralampa faktiskt fungerar riktigt bra (vilket de visade med en sample bild) Man kunde nästan tro att bilden var tagen i bra ljus, så bra var lampan. :)

p.s. En annan fördel med desire är att HTC hävdar att de skall ge sina kunder 720p inspelningsmöjligheter efter en uppdatering. Det gör stor skillnad och är värt.
Jag som egentligen är SE-fan ville ju att även x10 skulle ge detta till sina fans, så jag frågade SE i produktbloggen och har än idag inte fått ngt svar. tack för feedback SE!
Det ända jag "hört/läst" är att ngns polare som jobbar på SE i lund sagt att hårdvaran har stöd för det, men inte vet varför de inte släppt stöd... wtf..

Det kanske du har rätt i. HTC har släppt bättre kameror för varje telefon sedan HTC HD men min erfarenhet har varit att man börjar känna skillnaden i bildkvalitet ganska fort. Min HTC HD hade värsta problemet med en rosa skimmer mitt i bilderna och sedan upptäcktes samma problem på HD2. Om jag kommer ihåg rätt så var det lite bättre men ändå ett problem på Nexus One. Fast Mobil tyckte Nexus One överraskade med kameran men var samtidigt besviken på kameran på Desire. It's a crap shoot with HTC kan man säga. Man ska nog värdera allt annat högre än kameran och inte förvänta sig bilder i samma klass som med X10 om man ska köpa Desire imho. Då vore det bra om man blev trevligt överraskad men inte alltför besviken om kameran bara är OK.

Vad gäller X10ans kameran så vet man inte heller men SE har en bättre historik med just kameror. Samtidigt så finns det det där med lampan och GSMArena tyckte att alla bilder tappade skärpa ju längre upp i bilden man kom. Själv har jag också en Satio och tycker kameran är det enda som är ganska bra men tyvärr får man hur mycket problem som helst med "redeye" med blixten på och färgåtergivning skiftar ibland. Bortsett från inomhus bilder tycker jag Samsung lyckades bättre Omnia HD överlag.

Men som sagt handlar mycket om förväntningar. Många lär bli besvikna på X10 på olika sätt, eventuellt även med kameran (beroende på hur höga förväntningar man har). Men om man köper en Desire och räknar stenhårt på att den tar bra bilder och skulle tröttna på telefonen mycket fort om bilderna enbart blir ganska OK då kommer man säkerligen att bli besviken med helheten. Just my two cents...

Postad 28 March 2010 - 20:07

sm6rrp
  • sm6rrp
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Det är märkligt när man läser på detta forumet hur vissa tydligen har väldigt brottom när det gäller att skriva sms osv i telefonen, om det råkar ta en 1 sec mer eller mindre, har det någon betydelse?, jag tycker synd om er som har så förtvilat brottom så ni inte kan skriva i normal hastighet, jag vågar dessutom påstå att det kommer aldrig finns en telefon som alla är nöjda med, för alla har olika tyck och smak, sedan detta tjat om uppdateringar, jag har jobbat i mobilbranschen och det är samma med alla leverntörer oavsett om det är htc eller sonyericsson eller nokia ingen avslöjar när det kommer nya uppdateringar, så vill ni ha det perfekta telefonen så kommer ni inte kunna köpa någon alls telefon alls, för om ni läser på forumen om tex N1 så finns det brister i den också och det kommer säkert bli likadant med htcn när släpper sin, och som sagt ingen tvingar er att köpa var sig den ena eller andra telefonen, så passar inte x10 låt bli och köp den och sluta och gnäll här inne

Postad 28 March 2010 - 20:14

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Jag har bråttom, ofta :)
Men, inte så bråttom att den ev. extra tid det tar att skriva ett SMS gör nåt, däremot vill jag inte att telefonen ska vara begränsingen - om jag vill skriva ett SMS fort.

Postad 28 March 2010 - 20:18

lurane
  • lurane
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har sett en film där en kille skriver 3 gånger så fort som denna, men jag ittar den inte igen, jag skriver kanske dubbelt så fort som killen i denna fim så då behöver ja ju inte vara orolig :-)

det var inte den här du menade?
http://www.droiddog....s-and-requests/

även om fingrarna bara rullar över skärmen och jag tycker han ser ut att lyckas med det mesta han skriver verkar han inte riktigt nöjd. somliga har höga krav. :)

Postad 28 March 2010 - 20:20

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Det är märkligt när man läser på detta forumet hur vissa tydligen har väldigt brottom när det gäller att skriva sms osv i telefonen, om det råkar ta en 1 sec mer eller mindre, har det någon betydelse?, jag tycker synd om er som har så förtvilat brottom så ni inte kan skriva i normal hastighet, jag vågar dessutom påstå att det kommer aldrig finns en telefon som alla är nöjda med, för alla har olika tyck och smak, sedan detta tjat om uppdateringar, jag har jobbat i mobilbranschen och det är samma med alla leverntörer oavsett om det är htc eller sonyericsson eller nokia ingen avslöjar när det kommer nya uppdateringar, så vill ni ha det perfekta telefonen så kommer ni inte kunna köpa någon alls telefon alls, för om ni läser på forumen om tex N1 så finns det brister i den också och det kommer säkert bli likadant med htcn när släpper sin, och som sagt ingen tvingar er att köpa var sig den ena eller andra telefonen, så passar inte x10 låt bli och köp den och sluta och gnäll här inne

Problemet för mig är väl egentligen inte själva hastigheten, utan risken för att det blir fel tecken - vilket man har kunnat se i flera recensioner. Att hela tiden behöva rätta texten, inte för att man har skrivit fel (skärmen registrerar ju knapptryckningen) utan för att telefonen inte registrerar bokstaven, blir garanterat irriterande i längden. Nu hoppas jag att SE fixar detta med en firmware, men eftersom dom inte kommenterat detta än så vet vi ju inte hur det blir. Har man som jag förbokat telefonen så är det klart man blir orolig...

Postad 28 March 2010 - 20:26

Davye
  • Davye
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
När det kommer till spel och avsaknaden av MT så såg jag en film med Nexusen där han ställde in styrkula och sensorknapparna(? kan man kalla dom så?) till det han ville använda dom som. Det borde ju innebära att X10:an har en fördel när det kommer till spel då det finns fasta knappar att ställa in det man vill med. Rätta mig om jag har fel.

Har svängt fram och tillbaka i mittbeslut om jag ska avbryta köpet av X10:an eller inte. Vet inte vart jag står just nu. För mig är X10:an allt eller inget... ingen Desire för min del... har ju redan betalt också så det känns ju extra knöligt. Ville verkligen ha den här telefonen men är orolig över att man ska störa sig på den. Men jag skriver lika sakta som Eva så det kanske är chill... :)
Har ju mina telefoner ganska länge så jag vill ju ha en som man inte stör sig på.

Postad 28 March 2010 - 20:29

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

det var inte den här du menade?
http://www.droiddog....s-and-requests/

även om fingrarna bara rullar över skärmen och jag tycker han ser ut att lyckas med det mesta han skriver verkar han inte riktigt nöjd. somliga har höga krav. :)

Nää va inte den filmen jag menade, men ja kan säga att så fort som han skrev på nexusen skrev den andre killen i den andre filmen på x10

Postad 28 March 2010 - 20:33

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

När det kommer till spel och avsaknaden av MT så såg jag en film med Nexusen där han ställde in styrkula och sensorknapparna(? kan man kalla dom så?) till det han ville använda dom som. Det borde ju innebära att X10:an har en fördel när det kommer till spel då det finns fasta knappar att ställa in det man vill med. Rätta mig om jag har fel.

Har svängt fram och tillbaka i mittbeslut om jag ska avbryta köpet av X10:an eller inte. Vet inte vart jag står just nu. För mig är X10:an allt eller inget... ingen Desire för min del... har ju redan betalt också så det känns ju extra knöligt. Ville verkligen ha den här telefonen men är orolig över att man ska störa sig på den. Men jag skriver lika sakta som Eva så det kanske är chill... ;)
Har ju mina telefoner ganska länge så jag vill ju ha en som man inte stör sig på.

Samma här ;)

Postad 28 March 2010 - 20:46

Johnsson1975
  • Johnsson1975
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Tänkte redigera citatet, men hittade ingen punkt så det får va ;)

Klart man inte skriver långsammare för att det skulle vara mer normalt, skriver man snabbt så gör man. Inte för att man har brådis å skicka sitt sms, utan för att man kan och är van vid det. Jag skulle störa mig ofattbart mycket om jag va tvungen att skriva långsamt bara för att jag måste, annars hinner inte tangentbordet med.

Jag personligen kommer att köpa en Desire, men vill verkligen att SE Xperia X10 ska bli en hit, allt talade för det ett tag med. Jag LETAR efter anledningar att ta en X10 istället för Desire förr jag hoppas så att den ska bli bra. Men detta med att man kan glömma ens Dual Touch, det var droppen. Jag vill inte ha pinch zoom, det skiter jag i, men jag vill kunna skriva text precis så snabbt som jag vill/kan, utan att behöva gå tillbaka och redigera om vad som har hamnat på skärmen istället för det jag ville ha där.

Postad 28 March 2010 - 20:56

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Nää va inte den filmen jag menade, men ja kan säga att så fort som han skrev på nexusen skrev den andre killen i den andre filmen på x10

Kan det möjligtvis vara denna då? Han säger till och med att han skriver bakom skärmen på filmkameran ;)

(filmen allra längst ner) http://www.pocketpc....a-x10-blog.html

Finns även lite annat kul på den sidan förresten, har verkar ha fått ett riktigt bra ex! ;)

Postad 28 March 2010 - 21:09

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Tänkte redigera citatet, men hittade ingen punkt så det får va ;)

Klart man inte skriver långsammare för att det skulle vara mer normalt, skriver man snabbt så gör man. Inte för att man har brådis å skicka sitt sms, utan för att man kan och är van vid det. Jag skulle störa mig ofattbart mycket om jag va tvungen att skriva långsamt bara för att jag måste, annars hinner inte tangentbordet med.

Jag personligen kommer att köpa en Desire, men vill verkligen att SE Xperia X10 ska bli en hit, allt talade för det ett tag med. Jag LETAR efter anledningar att ta en X10 istället för Desire förr jag hoppas så att den ska bli bra. Men detta med att man kan glömma ens Dual Touch, det var droppen. Jag vill inte ha pinch zoom, det skiter jag i, men jag vill kunna skriva text precis så snabbt som jag vill/kan, utan att behöva gå tillbaka och redigera om vad som har hamnat på skärmen istället för det jag ville ha där.

Håller med... Vill verkligen åka till affären o känna att luren är toksnabb, reggar allt när man skriver och att man upplever bra respons i menyer. Skulle kompensera MT-bristen, samt uppdateringen som dröjer...
vill verkligen bli övertygad att välja x10 framför desire, men det ser inte alls ljust ut.

Postad 28 March 2010 - 21:20

Unregisteredf89c404c
  • Unregisteredf89c404c
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Angående den vita fick jag besked från Katshing idag att det skulle dröja en 4 veckor troligen, de hade inte fått någon bekräftad leverans på den.

Postad 28 March 2010 - 21:54

Fredde S
  • Fredde S
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ska dra till någon affär och testa nallen för att se hur den känns när man använder den. Att den inte har MT är inte en dealbreaker för mig men nu har jag blivit lite mer osäker igen, alla dessa halmstrån som läggs på åsnans rygg. Kanske blir en Desire trots allt. ;) Varför SE gjorde ni inte en mobile åt Google när de bad er om att göra en? Man hade sluppit all denna vånda, ett äktenskap i himlen!

Postad 28 March 2010 - 22:09

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Det ska bli kul och se vad han Rikard Skogberg skriver på bloggen imorrn när han få se 1000 arga svar på bloggen som kräver svar ;)

Postad 28 March 2010 - 22:58

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Kan det möjligtvis vara denna då? Han säger till och med att han skriver bakom skärmen på filmkameran ;)

Finns även lite annat kul på den sidan förresten, har verkar ha fått ett riktigt bra ex! ;)

Nää.... filmen jag söker finns inte där, den filmen jag söker, så unboxing en kille mobilen å nästan det första han gör är att skriva galet fort i landskap läget, men jag måste säga att både bilderna å filmerna som e tagna me x10 på denna sidan du länka till e grymt bra för å komma från en mobil kamera, å jag tycker jag kan säga det, har frilansat som fotograf de senaste 15 åren å jobbar uteslutande me Canon...... men den släpar man ju inte på när man e ute å leker me ungarna........ utan vad har man ? jo mobilen, så för mig e en bra kamera viktigare än att kunna trycka me 2 fingrar sammtidigt, som sagt..... filmen jag har sett där killen skriver GALET snabbt de kommer ja ALDRIG komma upp i å spelar på mobben gör ja knappt heller.
Det som e viktigt för mig är:
Kunna kolla mail
Kunna ta kort
kunna filma
kunna surfa
sms/mms:a
kunna köra me nån bra gps karta
kunna köra roliga appar(vissa missar man,pga skärmen,men överlever)
och så har ja redan hållt i en, å det första som slog mig att den kändes så liten för att ha 4 tumms skärm.
Kommer nog va nördig som faan på onsdag å stå å vänta på att dom öppnar, där den finns, finns jag

Postad 28 March 2010 - 22:59

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Man ser i filmen längst ner hur han vid flera tillfällen trycker på en bokstav, t.ex. F och att den registreras (knappen förstoras på skärmen) men någon bokstav kommer inte upp i texten och han får därför radera resterande del av ordet (som han redan hunnit skriva) och trycka på bokstaven igen. Inte alls bra om du frågar mig...

Redigerat av jlarsson1978, 28 March 2010 - 23:00.

Postad 28 March 2010 - 23:13

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Man ser i filmen längst ner hur han vid flera tillfällen trycker på en bokstav, t.ex. F och att den registreras (knappen förstoras på skärmen) men någon bokstav kommer inte upp i texten och han får därför radera resterande del av ordet (som han redan hunnit skriva) och trycka på bokstaven igen. Inte alls bra om du frågar mig...

klart att det inte e bra, men det går ju att lösa me en uppdate

Postad 29 March 2010 - 00:25

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Jag har sett en film där en kille skriver 3 gånger så fort som denna, men jag ittar den inte igen, jag skriver kanske dubbelt så fort som killen i denna fim så då behöver ja ju inte vara orolig :-)

Jag skriver i princip tre gånger fortare med skärmtangentbord på min X1 (fingerkeyboard för den som känner sig sugen på att prova, SWE2-layout). Och alltså, den har ju inte ens dual touch med sin resistiva skärm så det handlar mer om hur man tajmar in knapptryckningarna. Och sen vänjer man sig.

Och jag fattar inte hur man orkar skriva sms i liggande läge! SJUKT värdelöst jobbigt tycker jag! ;)

Postad 29 March 2010 - 01:31

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Är det inte en tjej som skriver?! ;)
Tror det är hon Eva från GP´s teknikblogg.

Men nog borde det väl gå att skriva fortare än så, får vi hoppas.

jo, förlåt.... vist e det en tjej som skriver !

Postad 29 March 2010 - 01:37

silverkillen
  • silverkillen
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Bara ja som e vaken 02:35......... men de e klart, har man eget företag så betsämmer man ju när man ska gå upp :-) hur som helst, har velat som FAAN, men de blir nog att stå förat i kön på onsdag

Postad 29 March 2010 - 02:14

lurane
  • lurane
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Bara ja som e vaken 02:35......... men de e klart, har man eget företag så betsämmer man ju när man ska gå upp :-) hur som helst, har velat som FAAN, men de blir nog att stå förat i kön på onsdag

du är inte ensam. ;) och jag väntar på min svarta beställd från katshing. har inte riktigt koll på när den kan tänkas dyka upp men före påsk borde det väl bli i alla fall. ;)

MT/DT eller inte, jag kommer aldrig att skriva snabbare än dom där killarna ändå och om det finns oflyt i tangenttryckningar tror jag det kommer att utvecklas i ny FW. sedan ser jag fram emot uppdateringen till 2.1 som förmodligen innebär en ännu snabbare telefon och den där coola enfingerszoomen som synts på x10 mini-videos. sedan påstås det i någon kommentar till x10-recensionen på gsmarena att en intervju gjorts på gizmodo.com med nån SE-snubbe och att denne menar att uppdateringen till 2.1 kommer redan i april! vore ju guld om det är så, men tyvärr kan jag inte hitta intervjun. däremot har det väl gjorts klart att man arbetar för fullt med uppdatering av MS/TS till 2.1-plattformen, vilket känns bra.

utseendet, bättre kamera, ansiktsigenkänning, bättre exchange-stöd (?), TS och MS, hela UX:et som sticker ut - finns många argument till varför jag tycker denna slår andra maindroids som N1:an och desire. :P

go natt! :)

Postad 29 March 2010 - 06:08

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

däremot har det väl gjorts klart att man arbetar för fullt med uppdatering av MS/TS till 2.1-plattformen, vilket känns bra.

Är inte de senaste nyheterna att skärmen helt saknar det som krävs för MT / TS i form av saknat hårdvarustöd?

Postad 29 March 2010 - 06:40

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

klart att det inte e bra, men det går ju att lösa me en uppdate

Det är ju just det vi inte vet och mycket tyder på att det kan vara en brist i hårdvaran. Det är därför vi väntar på ett klargörande från SE...

Postad 29 March 2010 - 07:00

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Det är ju just det vi inte vet och mycket tyder på att det kan vara en brist i hårdvaran. Det är därför vi väntar på ett klargörande från SE...

Vad exakt är det som tyder på att det är en brist i hårdvaran? Trycket registreras men fel sak händer, spontant känns det som ett mjukvarufel.

Postad 29 March 2010 - 07:01

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
http://www.engadget....rdware-related/

Försäljningen kommer bli väldigt påverkat av denne nyhet ;-(

Jeg âlskar telefonen, den er super snabb og så J&%%¤ snygg, allt blir ändå bättre med 2.1.

Jag tror fortfarande den har DT, vad tänker dom på om dom sätter i en single touch skärm ;-)

Postad 29 March 2010 - 07:08

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

http://www.engadget....rdware-related/

Försäljningen kommer bli väldigt påverkat av denne nyhet ;-(

Jeg âlskar telefonen, den er super snabb og så J&%%¤ snygg, allt blir ändå bättre med 2.1.

Jag tror fortfarande den har DT, vad tänker dom på om dom sätter i en single touch skärm ;-)

Inte för att förstöra din bubbla. Han har ju redan gått ut med i en kommentar (efter den i artikeln) att det troligtvis inte är DT heller. Och att man inte ska köpa den i tron på att den fixar DT och det är något som kommer sedan.
Anders, kan du göra skärmtestet eller? xD

Postad 29 March 2010 - 07:14

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Förstår om många säger att det inte spelar någon roll med MT eller ej. Men under surfning så är det riktigt skönt att ha.

Det är ganska mycket personliga preferenser. En sak som lyser igenom är ju till exempel SPEL. Där förstår jag att man kan ha användning av MT. Men det går säkert att lösa i vissa fall med knapptryckningar också..

Sen när det gäller skriva. Jag tror ni inte riktigt förstår den biten. Här är det i princip endast viktigt hur ofta en viss yta uppdateras. Inte att den kan registrera två eller fler ställen samtidigt. Till och med när jag skriver på keyboard med båda händerna är det inte ofta som flera tangenter är nere samtidigt. Ni kommer aldrig kunna ha samma hastighet på skrivandet som med ett fullstort tangentbord. Jag tror inte avsaknad av just MT kommer begränsa er på denna punkt.

Sen surfningen. Jag har sagt det förrut. Behöver man zooma för att surfa så är surfupplevelsen redan förstörd. Behöver man zooma någongång för att kolla in en bild närmare eller dylika lär dubbeltap eller "X10 mini zoomning" duga.

Nej. Ni får komma med bättre argument helt enkelt.
Jag säger inte att MT är onödigt. Det finns nytta och hade min telefon MT så hade jag inte klagat på det. Men det är ändå intressant att förstå nyttan med saker och ting.

Redigerat av Unregistered80bc741c, 29 March 2010 - 07:15.

Postad 29 March 2010 - 07:17

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fick detta svar från...... ;)

Hej!

Som det ser ut just nu kommer vi börja skicka ut telefoner med start den 30 mars.

Med vänlig hälsning
Joakim Koch
Katshing kundtjänst

Redigerat av Djabag, 29 March 2010 - 07:19.

Postad 29 March 2010 - 07:26

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Fick detta svar från...... ;)

Hej!

Som det ser ut just nu kommer vi börja skicka ut telefoner med start den 30 mars.

Med vänlig hälsning
Joakim Koch
Katshing kundtjänst

Ja, för att de inte får släppa innan 31/3 så alla ska ha dem hemma på release-dagen. Det har tagits upp några gånger.

Postad 29 March 2010 - 07:30

Unregistered5e1e3058
  • Unregistered5e1e3058
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Skriver man snabbt på ett touchtangentbord är det inte alls ovanligt att man trycker på en andra bokstav innan man helt släppt upp fingret från den första, detta är alltså omöjligt pga. avsaknaden av MT/DT på X10 och leder till lägre skrivhastighet.

När det gäller surf så är det tvunget med zoom på princip alla mobiler, att säga att den förstör upplevelsen tycker jag är fel, det är väl just zoom som möjliggör surf på dessa små skärmar. Att då inte kunna använda det enklaste och mest logiska sättet att zomma med pinch-to-zoom är en stor nackdel.

Jag har aldrig haft några planer på att köpa en X10, men det är ett faktum att SE har gjort bort sig totalt, kollar man runt på diverse forum så är avsaknaden av MT/DT inte alls en liten sak utan folk är mycket besvikna. Det är uppenbart att man har stora problem på SE och det här sätter bara ännu en spik i kistan. Att man på deras flaggskeppsmobil kompromissar med en så grundläggande sak som touchskärmen på en touchmobil är ju skrattretande ... SE är ett sjunkande skepp.

Postad 29 March 2010 - 07:52

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Finns väldigt många "förstå sig påare" här ser man. Men är det nödvändigt att lägga hundratals inlägg och berätta att SE har gjort bort sig, X10 är en stor flopp mm mm. Kan vi inte bara rikta in oss på telefonen och sluta försöka berätta hur ett jätte bolag som Sonyericsson "borde gjort". Vi kan väl ta det är med MT & DT när några fått den (par dagar) och då börja kritisera (om det behövs). Tror man måste uppleva det själv innan kritik kan utfärdas, även om man haft MT tidigare.

Är jätte bra med all info denna tråd ger men att bara skriva om hur några som SonyEricsson eller HTC mfl "borde" gjort känns lite onödigt.
Annars har vi många potentiella utvecklare för framtida mobiler på detta forum ;)

Redigerat av jonathan_forslund, 29 March 2010 - 07:58.

Postad 29 March 2010 - 08:23

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Skriver man snabbt på ett touchtangentbord är det inte alls ovanligt att man trycker på en andra bokstav innan man helt släppt upp fingret från den första, detta är alltså omöjligt pga. avsaknaden av MT/DT på X10 och leder till lägre skrivhastighet.

Jag kan inte säga hur du skriver men sättet att skriva som du beskriver är inte normalt. Avsaknad av MT leder inte till nämnvärt lägre skrivhastighet.

När det gäller surf så är det tvunget med zoom på princip alla mobiler, att säga att den förstör upplevelsen tycker jag är fel, det är väl just zoom som möjliggör surf på dessa små skärmar. Att då inte kunna använda det enklaste och mest logiska sättet att zomma med pinch-to-zoom är en stor nackdel.

Jag zoomar inte när jag surfar på datorn. Jag har använt opera mini på min mobil nu i flera år. Det är just zoomningen som gör att jag aldrig orkar med surfning. Att säga att zoomning möjliggör surfning är en förenkling. Klart det är ett måste för små skärmar. Men det betyder inte att det blir bra. X10an har en stor skärm med hög upplösning. Jag skall inte behöva zooma.

Jag har aldrig haft några planer på att köpa en X10, men det är ett faktum att SE har gjort bort sig totalt, kollar man runt på diverse forum så är avsaknaden av MT/DT inte alls en liten sak utan folk är mycket besvikna. Det är uppenbart att man har stora problem på SE och det här sätter bara ännu en spik i kistan. Att man på deras flaggskeppsmobil kompromissar med en så grundläggande sak som touchskärmen på en touchmobil är ju skrattretande ... SE är ett sjunkande skepp.

De som skriker hörs mest. Det är så lätt att klaga. "spiken i kistan", "sjunkande skepp". De som är mest negativa återkommer till en sak: Spel. Men men. Du klarar dig inte utan MT. Fine.

Försök argumentera istället. Din sista paragraf är icke relevant.

Redigerat av Unregistered80bc741c, 29 March 2010 - 08:24.

Postad 29 March 2010 - 08:28

Djabag
  • Djabag
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Ja, för att de inte får släppa innan 31/3 så alla ska ha dem hemma på release-dagen. Det har tagits upp några gånger.

Ja men vem orkar läsa hela detta forum, som nu mest handlar om 10 personers besvikelse att X10 inte har MT.
Jag tror inte SE bryr sig ett skit om vad ett gäng nördar skriver på olika forum. X10 kommer sälja bra ändå, bara för den är så mycket snyggare och ballare än vad HTC någonsin kan bli.

Så till alla som gnäller här om X10, köp HTC och var nöjda med det. Vi andra kommer att vara nöjda med X10.

Redigerat av Djabag, 29 March 2010 - 08:32.

Postad 29 March 2010 - 08:35

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Det är ju nästan lite komiskt att den telefon som har bäst multitouch (av Android-lurarna) är Motorolas Droid, som ju faktiskt har ett fysiskt tangentbord om man vill skriva snabbt ;)

Som ni alla vet har jag länge gnällt och tjatat om att jag ville ha den här informationen av SE, och nu när jag fick den så gick luften ur mig lite. Visst, jag var rädd att telefonen inte skulle stödja dualtouch/multitouch men jag hoppades ändå någonstans att den skulle ha stödet.

För över en månad sedan var jag orolig för att jag inte tyckte Nexus/Desire hade tillräckligt bra stöd för MT och startade den här tråden.
http://www.swedroid....read.php?t=6052

Jag har fortfarande inte bestämt mig... men måste ändå få gnälla på SE, de har ju förstört flera månaders "drömmar" om den här telefonen. ;)

Postad 29 March 2010 - 08:39

Johnsson1975
  • Johnsson1975
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

däremot har det väl gjorts klart att man arbetar för fullt med uppdatering av MS/TS till 2.1-plattformen, vilket känns bra.

Är inte de senaste nyheterna att skärmen helt saknar det som krävs för MT / TS i form av saknat hårdvarustöd?

Läs liiite mer nog, MS/TS = Media/Time -Scape

Postad 29 March 2010 - 08:41

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga hur du skriver men sättet att skriva som du beskriver är inte normalt. Avsaknad av MT leder inte till nämnvärt lägre skrivhastighet.

Jag zoomar inte när jag surfar på datorn. Jag har använt opera mini på min mobil nu i flera år. Det är just zoomningen som gör att jag aldrig orkar med surfning. Att säga att zoomning möjliggör surfning är en förenkling. Klart det är ett måste för små skärmar. Men det betyder inte att det blir bra. X10an har en stor skärm med hög upplösning. Jag skall inte behöva zooma.

De som skriker hörs mest. Det är så lätt att klaga. "spiken i kistan", "sjunkande skepp". De som är mest negativa återkommer till en sak: Spel. Men men. Du klarar dig inte utan MT. Fine.

Försök argumentera istället. Din sista paragraf är icke relevant.

Har du källa på att man aldrig trycker ner två tangenter samtidigt när man skriver snabbt?

Vad gäller zoomning på 4" så är ju det subjektivt, men jag vill tveklöst ha zoom när jag surfar på 4", och jag vill ha PtZ och inte enfingerszoom eftersom det inte är lika bra i kanterna.

Postad 29 March 2010 - 08:49

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Har du källa på att man aldrig trycker ner två tangenter samtidigt när man skriver snabbt?

Vad gäller zoomning på 4" så är ju det subjektivt, men jag vill tveklöst ha zoom när jag surfar på 4", och jag vill ha PtZ och inte enfingerszoom eftersom det inte är lika bra i kanterna.

Inte lika bra i kanterna? Vad är fel på zoom-funktionen som visats för X10 mini?
PtZ använder kanterna för zoomning ju. Man tar i kanterna och sedan pinchar man? Hoho.
Nej, enfingerzoom blir najs när man använder en hand på mobilen.

Postad 29 March 2010 - 08:55

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Inte lika bra i kanterna? Vad är fel på zoom-funktionen som visats för X10 mini?
PtZ använder kanterna för zoomning ju. Man tar i kanterna och sedan pinchar man? Hoho.
Nej, enfingerzoom blir najs när man använder en hand på mobilen.

Ja, med enfingerszoom håller du inne fingret och drar upp eller ner, men det är ju inte så bra om du ska zooma i kanten, för där finns ingen plats att dra upp om du är i övre kant resp ner om du är i nedre kant. PtZ kan du ju pincha i alla riktningar så att säga.

Postad 29 March 2010 - 09:01

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Var och klämde på en X10 (svart) på mediamarkt (sisjön gbg) i lördags.

Första intrycket är att den är stor och plastig, rejält plastig.
Baksidan hade nån form av gummiplatta (för att få bättre grepp antar jag) men intrycket av byggkvaliten är ett stort, stort minus. Riktigt plastig telefon. Jag förstår inte hur SE har tänkt...
Sen laggade telefonen betänkligt när man gick mellan de tre/fyra homescreens som fanns.
Provade inte så mkt mer, öppnade upp timescape och kollade lite, provade även att byta mellan landscape/portrait vilket tog lång tid (ingen överraskning dock).

Telefonen är ju säkert bra om dom löser lagget, jag provade inga appar utan bara kände lite på telefonen i förbifarten. För mig är dock plastigheten en stor dealbreaker. Ger ett billigt intryck. Riktigt billigt.

Får väl lägga en brasklapp ang. laggigheten då jag inte vet vilken fw dom hade på exet i butiken.

Postad 29 March 2010 - 09:20

lurane
  • lurane
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Läs liiite mer nog, MS/TS = Media/Time -Scape

hehe, precis. det jag avsåg. ;) men det är inte så lätt med alla förkortningar, speciellt inte som de tre senaste sidorna här handlat om MT/DT och inte TS/MS. ;)

Postad 29 March 2010 - 09:22

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Aldrig var att ta i. Använder du många fingrar och skriver väldigt snabbt på ett "stort" keyboard kan det hända. Gör ett enkelt program som registrerar key press och key release så får du se själv. Jag minns själv att jag testade något liknande på högskolan.
Skärmen är dessutom mindre vilket gör det krampaktigt att skriva med många fingrar. Den vanligaste styrningen sker ju dessutom med en hand.
Nej det viktigaste är snabb avläsning av ytan. Dock verkar ju inte det heller vara en paradgren för X10an...

Visst är det subjektivt. Men det måste nog vara ett faktum att alla hellre skulle vilja slippa zooma. Du zoomar ju inte på datorn? Visst, behöver man zooma så är det säkert ett användbart knep. Men jag lever lite på att jag inte skall behöva zooma värst mycket.

Postad 29 March 2010 - 09:23

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Baksidan hade nån form av gummiplatta (för att få bättre grepp antar jag) men intrycket av byggkvaliten är ett stort, stort minus. Riktigt plastig telefon. Jag förstår inte hur SE har tänkt...
Sen laggade telefonen betänkligt när man gick mellan de tre/fyra homescreens som fanns.
Provade inte så mkt mer, öppnade upp timescape och kollade lite, provade även att byta mellan landscape/portrait vilket tog lång tid (ingen överraskning dock).

Telefonen är ju säkert bra om dom löser lagget, jag provade inga appar utan bara kände lite på telefonen i förbifarten. För mig är dock plastigheten en stor dealbreaker. Ger ett billigt intryck. Riktigt billigt.

Får väl lägga en brasklapp ang. laggigheten då jag inte vet vilken fw dom hade på exet i butiken.

Hei
Detta förstår jag inte, har nu haft en X10 i 2 dagar tycker inte den er plastig (har den svarta), men alla har olika smak, jag är inte presis glad i nyheten om avsaknaden av MT/DT, men viktigaste för meg ar at den blir uppdaterad til 2.1 eller 2.2 då tror jeg den blir ännu mer perfekt ;-)

Postad 29 March 2010 - 09:28

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Kul med lite andra första intrycks kommentarer:) Tror nog bara det är du som klagat på byggkvaliteten, de flesta andra har sagt att dom blivit positivt överraskade. Men du kanske hade höga förväntningar?

Var själv och klämde på en vit x10a i Malmö innan helgen. Den låg riktigt skönt i handen och snurrade på finfint i menyerna. Timescape var inte konfigurerat på luren jag testade, så där har jag ingen uppfattning.

Har fortfarande stort ha begär på denna telefonen, med eller utan MT. Tror aldrig jag behövt det på någon av mina tidigare touchmobiler.
Hoppas Katshing får ut min lur från sitt lager imorrn så jag har den innan påskledigheten!;):)

Redigerat av Unregisteredc83518bd, 29 March 2010 - 10:18.

Postad 29 March 2010 - 09:30

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Kul med lite andra första intrycks kommentarer:) Tror nog bara det är du som klagat på byggkvaliteten, de flesta andra har sagt att dom blivit positivt överraskade. Men du kanske hade högra förväntningar?

Var själv och klämde på en vit x10a i Malmö innan helgen. Den låg riktigt skönt i handen och snurrade på finfint i menyerna. Timescape var inte konfigurerat på luren jag testade, så där har jag ingen uppfattning.

Har fortfarande stort ha begär på denna telefonen, med eller utan MT. Tror aldrig jag behövt det på någon av mina tidigare touchmobiler.
Hoppas Katshing får ut min lur från sitt lager imorrn så jag har den innan påskledigheten!;):)

TS tror jag inte går att testa i någon affär om man inte snackar fram en telefon. Visserliggen har MM i Sisjön igång TS men den visar bara senaste spelade låtarna eftersom ingen verkar vilja offra sitt egna facebook-konto. Undra om man kan ta sin egna och leka lite på visningsexet eller är det något man inte vill göra?

Postad 29 March 2010 - 09:41

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hei

Apropå TS det bästa är och låta TS ligga med upddatering i "background" kan ställa in så den uppdateres allt från aldrig til var 15 minutt ( men då tar den mer strøm), har du den inställt på "aldrig" uppdateres den bare när du öppnar TS och då blir det lite lagg om det er mycket "data" som skal hämtas.

Postad 29 March 2010 - 09:44

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

TS tror jag inte går att testa i någon affär om man inte snackar fram en telefon. Visserliggen har MM i Sisjön igång TS men den visar bara senaste spelade låtarna eftersom ingen verkar vilja offra sitt egna facebook-konto. Undra om man kan ta sin egna och leka lite på visningsexet eller är det något man inte vill göra?

Det var en säljares egna telefon jag testade:) Men säljaren berättade att dom blåst telefonen dagen innan, och därför var där inte så mycket inlagt:)

Postad 29 March 2010 - 09:49

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Ser att inwarehouse har fått in den vita varianten och har kvar 7st i lager. Synd att det samma inte gäller den svarta som jag har min beställning på. Men det var väl någon som var intresserad av den vita och inte ville vänta? =)

Edit: Nu har de visst fått in fler och även den svarta =) Torde innebära att man kan hämta ut den imorrn ;)

Redigerat av deezel, 29 March 2010 - 10:14.

Postad 29 March 2010 - 10:09

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Aldrig var att ta i. Använder du många fingrar och skriver väldigt snabbt på ett "stort" keyboard kan det hända. Gör ett enkelt program som registrerar key press och key release så får du se själv. Jag minns själv att jag testade något liknande på högskolan.
Skärmen är dessutom mindre vilket gör det krampaktigt att skriva med många fingrar. Den vanligaste styrningen sker ju dessutom med en hand.
Nej det viktigaste är snabb avläsning av ytan. Dock verkar ju inte det heller vara en paradgren för X10an...

Visst är det subjektivt. Men det måste nog vara ett faktum att alla hellre skulle vilja slippa zooma. Du zoomar ju inte på datorn? Visst, behöver man zooma så är det säkert ett användbart knep. Men jag lever lite på att jag inte skall behöva zooma värst mycket.

Klart jag inte zoomar på datorn, den har ju 15" skärm. Fattar inte det resonemanget? 15 != 4?

Aja, whatev. Jag vill ha MT iaf, men vissa klarar sig uppenbarligen utan ;)

Postad 29 March 2010 - 10:16

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Kul med lite andra första intrycks kommentarer:) Tror nog bara det är du som klagat på byggkvaliteten, de flesta andra har sagt att dom blivit positivt överraskade. Men du kanske hade högra förväntningar?

Hade egentligen inga förväntningar men jag tycker inte utsidan matchar insidan. SE:s flaggskepp ska det väl vara och tycker jag mobilen ska ha samma lyxkänsla på utsidan som på insidan.
Sen är det väl många som har varit och klämt på visningsexet så det kanse gör den lite extra "knarrig".
Den svarta upplevs kanske också som mer plastig än den vita.

Postad 29 March 2010 - 10:24

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Hade egentligen inga förväntningar men jag tycker inte utsidan matchar insidan. SE:s flaggskepp ska det väl vara och tycker jag mobilen ska ha samma lyxkänsla på utsidan som på insidan.
Sen är det väl många som har varit och klämt på visningsexet så det kanse gör den lite extra "knarrig".
Den svarta upplevs kanske också som mer plastig än den vita.

Det är ju intressant då de flesta andra har sagt precis tvärt om - att den vita känns mer plastig än den svarta. Men som du säger, ett visning ex tenderar ju att slitas, men de har väl inte haft de framme så länge så det borde ju inte vara några problem. Om nu inte alla har provat som Gustav då... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.