Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fotbolls-VM i HDTV - tekniska frågor!

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 May 2006 - 09:50

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Japps, det är enda sättet för dig, att köra det via Boxer.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det enda jag behöver göra är att skaffa mig FireDVT/FloppyDVT och ta in gratis kanalerna, det låter ju lysande. Jag kan väl använda FireDVT/FloppyDVT till att ta in comhems kanaler efter det att fotbolls-VM är slut och få en bättre bild än vad har via digitalboxen idag. Är det samma version av t.e.x FireDVT som används både till comhem och boxer?

Redigerat av skalle2, 18 May 2006 - 09:57.

Postad 18 May 2006 - 09:52

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Teracom/Boxer räknar med att köra HDTV fullt ut 2010.

Postad 18 May 2006 - 10:07

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Det skulle vara skoj att se om det var någon skillnad i bildkvalité mellan VM-kanalen i marknätet och Canal Digital. Normalt brukar ju marknätet hålla lägre bitrate då utrymmet är i nätet är rätt stramt.

Postad 18 May 2006 - 10:08

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så det enda jag behöver göra är att skaffa mig FireDVT/FloppyDVT och ta in gratis kanalerna, det låter ju lysande. Jag kan väl använda FireDVT/FloppyDVT till att ta in comhems kanaler efter det att fotbolls-VM är slut och få en bättre bild än vad har via digitalboxen idag. Är det samma version av t.e.x FireDVT som används både till comhem och boxer?

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, marksänt kör DVB-T medans kabeltv (Comhem) kör DVB-C så det är inte bara att byta rakt av.

Postad 18 May 2006 - 10:58

skalle2
  • skalle2
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, marksänt kör DVB-T medans kabeltv (Comhem) kör DVB-C så det är inte bara att byta rakt av.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, finns det ingen version av Fire DTV eller Floppt DTV som klarar både DVB-T och DVB-C?

Postad 19 May 2006 - 08:30

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Det skulle vara skoj att se om det var någon skillnad i bildkvalité mellan VM-kanalen i marknätet och Canal Digital. Normalt brukar ju marknätet hålla lägre bitrate då utrymmet är i nätet är rätt stramt.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det inte så att HD-kanalen får en mux helt själv? Det borde ju bli så eftersom resten av muxarna är fulla och de helt plötsligt behövde en ny frekvens för kanalen. Eftersom de bara tar fyra master så är det ju en inte alltför vild gissning att de skruvar upp fyra nya muxar där och enbart sänder HD-kanalen i dessa muxar. Efter fotbollen skruvar de väl ner muxarna och sätter upp dem på master som ännu inte har tillgång till mux 5. De är tydligen svindyra de där muxarna men femte sändarnätet ska ju bli rikstäckande det också till slut.

Det är ju givetvis rena gissningar från min sida men de låter ganska rimliga tycker jag.

Postad 19 May 2006 - 08:50

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Man skulle kanske köpa sig en egen mux, det är bara ett krux, jag har inte tillräckligt med bux :D

edit: måste vara det tråkigaste jag skrivit på detta forum någonsin :) ;) :D

Redigerat av AquaStealth, 19 May 2006 - 08:51.

Postad 19 May 2006 - 08:56

Traci*Lords
  • Traci*Lords
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hur var det nu? behövs det något abonnemang för att kolla på Tyska SAT1 HD eller är den fri över Fotbolls VM?

//PeO :)

Postad 29 May 2006 - 19:58

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det inte så att HD-kanalen får en mux helt själv? Det borde ju bli så eftersom resten av muxarna är fulla och de helt plötsligt behövde en ny frekvens för kanalen. Eftersom de bara tar fyra master så är det ju en inte alltför vild gissning att de skruvar upp fyra nya muxar där och enbart sänder HD-kanalen i dessa muxar. Efter fotbollen skruvar de väl ner muxarna och sätter upp dem på master som ännu inte har tillgång till mux 5. De är tydligen svindyra de där muxarna men femte sändarnätet ska ju bli rikstäckande det också till slut.

Det är ju givetvis rena gissningar från min sida men de låter ganska rimliga tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Huvet på spiken. Nya muxar under fotbollsvm på egna frekvenser. Det DVB-T jag testmottagit har varit mpeg4 i 17 Mbit.... :D :huh: ;)

Postad 29 May 2006 - 20:08

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Det DVB-T jag testmottagit har varit mpeg4 i 17 Mbit.... 

Hur kan du tagit emot h.264-strömmar i marknätet, då inget sådant har börjat sändas ännu?

Postad 29 May 2006 - 20:31

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Hur kan du tagit emot h.264-strömmar i marknätet, då inget sådant har börjat sändas ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag importerar FireDTV och har haft möjligheten att testa lite på "hemlig ort" :D

Postad 29 May 2006 - 20:34

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag importerar FireDTV och har haft möjligheten att testa lite på "hemlig ort" :D

<{POST_SNAPBACK}>

Spännande. :huh:
Well, själv börjar jag bli jäkligt irriterad på att det ännu inte finns någon (publik) HD-testsändning i digitala marknätet. Det är ju snart VM! ;) :lol:

Postad 29 May 2006 - 20:36

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Testsändingarna ska börja nästa vecka. Massa marginal... not :D

Postad 29 May 2006 - 20:39

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag importerar FireDTV och har haft möjligheten att testa lite på "hemlig ort"  :D

Hehe, det var som fan. Du vill inte berätta mer? :huh:

På sikt har jag dock svårt att se hur marknätet ska lyckas hänga med i HD-racet, med tanke på frekvensbristen. 17 MBit per kanal är ju rätt mycket med tankte på att en mux ligger på 22 Mbit. Det finns med andra ord inte allt för mycket spelrum när det gäller antalet HD-kanaler i marknätet.

Ett mycket stort plus dock är att Boxer ej låser sina kort till en godkänd box, som exemplevis Canal Digital planerar att göra. Därför är HD i marknätet högintressant, för folk som pillar med HTPC eller vill se TV på datorn.

Redigerat av grand_master, 29 May 2006 - 20:42.

Postad 29 May 2006 - 20:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
dom sänder nog i 17mbit eftersom det är den enda kanalen på frekvensen så det är ingen mux egentligen... när det blir fler kanaler så lär dom nog ligga en bit under 10mbit... minst 3 hdtv kanaler ska de gå trycka in på varje mux

Redigerat av Leatherface, 29 May 2006 - 20:49.

Postad 29 May 2006 - 20:49

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hmm, jag har nyligen införskaffat Elgato EyeTV DTT som i princip består av en USB-dongel som kan ta emot gratiskanalerna i marknätet + Elgatos egna program EyeTV2 (som för övrigt är jävligt bra).

Problemet är dock att EyeTV2 ej kan dekoda h.264, så jag vette fan hur jag ska få in VM i HD. Har en PowerMac G5 2.0 GHz dual-core med 2.5 GB ram, så det är ingen risig maskin.

Postad 29 May 2006 - 20:55

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att Teracom, eller om det var SVT, sa att 13-14 Mb/s är det som behövs för tillräcklig kvalitet i HD (720p). Sen känns det väl iofs rimligt att de kan dra ner det till 11 Mb/s för att få in två kanaler i en MUX. :D

Minst tre kanaler per MUX låter däremot inte rimligt.

grand_master: Well, du kan prova att dra hem nån trailer i H.264 från Apples site och se om din dator orkar avkoda den. Sen kan det ju förstås påverka vad det är för bitrate OSV. Kan inte mycket om mac, men det låter som att din dator är ganska kraftfull!
Min egen Athlon X2 4200+ med 2 GB RAM hade inga problem att avkoda en 1080p-trailer. Men, riktiga testsändningar skulle ju inte skada...

Redigerat av cave, 29 May 2006 - 20:55.

Postad 29 May 2006 - 20:58

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Macen kan avkoda två 1080p-trailers samtidigt så det är nog inget fel på hårdvaran. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska mecka för att lyckas avkoda VM-kanalen. Jag måste ju använda EyeTV2 för att "pejla" in signalen, men sen då? Har mailat Elgato och en uppdatering av EyeTV2 är väl inte allt för långt borta, men dock inte i tid till VM.

Postad 30 May 2006 - 00:50

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

dom sänder nog i 17mbit eftersom det är den enda kanalen på frekvensen så det är ingen mux egentligen...  när det blir fler kanaler så lär dom nog ligga en bit under 10mbit... minst 3 hdtv kanaler ska de gå trycka in på varje mux

<{POST_SNAPBACK}>

De körde en HD- och en SD-kanal samtidigt på en mux. HD var i 1080. Att det var 17 Mbit var inte alls pga att man behövde den bandbredden till bildkvaliten utan bara att H.264-kodaren var såpass ny så att den inte orkade packa materialet hårdare i realtid. De räknade med att bandbreddsbehovet skulle rassla neråt ganska ordentligt framöver men kanske inte innan VM....

Det intressanta uppstår ju om man kunde få över SD-sändningarna till mpeg4.... Vad mycket plats man skulle få :D

Postad 30 May 2006 - 01:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
jupp ca 15-20 kanaler på 1 mux... vissa länder har ju redan börjat köra med h.264 för sdtv sändningar...

Postad 30 May 2006 - 08:41

stenbrott
  • stenbrott
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
"...För att se högupplösta tv-bilder krävs en HD-märkt box som klarar den nya teknikens kodning och sådana boxar finns inte än för marknätet. SVT lovar ändå tillgång till boxarna. Tekniske direktören Håkan Öster säger att de nu är på väg från tillverkningslandet Frankrike. För att få en box måste köparen skriva upp sig på en väntelista hos sin handlare. Tilldelningen sker i mån av tillgång. Öster medger dock att boxarna inte räcker till alla, först till kvarn gäller..."

Postad 30 May 2006 - 12:01

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Magnus Thomé: Vilka mjukvaror har du använt för att kika på h.264-testsändningarna? Antar att du använder en firedtv-t eller floppydtv-t?

Och jag läste i en annan tråd igår om att du fått nys om att Canal Digital kommer sända i dvb-s ett (bra) tag till, det borde alltså betyda att ett vanligt dvb-s kort (t.ex firedtv-s) ska kunna ta emot hdtv-sändningarna från VM. Var det något som var säkert eller nåt rykte? Funderar på att köpa en firedtv-t bara för vm:s skull, men om det kommer fungera med ett dvb-s kort vore ju det kanon.

P.S Byggde ihop min HFX-låda i helgen, helt underbar pryl! Men kan ju skriva mer om det i HFX-tråden :D D.S

Postad 30 May 2006 - 12:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Magnus Thomé: Vilka mjukvaror har du använt för att kika på h.264-testsändningarna? Antar att du använder en firedtv-t eller floppydtv-t?

<{POST_SNAPBACK}>

ja, det här är högintressant! Vilken codec är det som behövs/fungerar bäst?

Postad 30 May 2006 - 19:14

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Och jag läste i en annan tråd igår om att du fått nys om att Canal Digital kommer sända i dvb-s ett (bra) tag till, det borde alltså betyda att ett vanligt dvb-s kort (t.ex firedtv-s) ska kunna ta emot hdtv-sändningarna från VM. Var det något som var säkert eller nåt rykte? Funderar på att köpa en firedtv-t bara för vm:s skull, men om det kommer fungera med ett dvb-s kort vore ju det kanon.

P.S Byggde ihop min HFX-låda i helgen, helt underbar pryl! Men kan ju skriva mer om det i HFX-tråden :( D.S

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte CoreAVC h.264 codec för någon dag sen. Kostade 9 dollar eller nåt. Fungerar alldeles utmärkt och är den enda codec:en som spelar 720p trailers/filmer utan ryckningar på min dator (p4 3.0Ghz HT & 6600GT) i både Zoomplayer, Mediaportal och Nvidias egna nStant Media. Riktigt bra codec tycker jag - sägs vara den minst krävande också...Hoppas bara att den kommer att kunna användas i VM sändningarna.

I DVBViewer's senaste Beta kan man ställa in så att CoreAVC sköter h.264 sändningarna, så i teorin borde det funka utan problem. Men sen hur mycket dator det kräver återstår att se.

Nåja...det är trots allt knappt en vecka kvar tills testsändningarna börjar så man får väl vänta och se...

MVH
Martin

EDIT: Glömde lägga in länk till CoreAVC's hemsida... http://coreavc.corecodec.org/

Redigerat av MrMartin, 30 May 2006 - 19:15.

Postad 31 May 2006 - 06:35

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Macen kan avkoda två 1080p-trailers samtidigt så det är nog inget fel på hårdvaran. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska mecka för att lyckas avkoda VM-kanalen. Jag måste ju använda EyeTV2 för att "pejla" in signalen, men sen då? Har mailat Elgato och en uppdatering av EyeTV2 är väl inte allt för långt borta, men dock inte i tid till VM.

<{POST_SNAPBACK}>

Vänta tills de börjar sända kanalen på test och börja spela in den med eyetv men öppna den inspelade filen med VLC. Det borde funka, VLC kan väl öppna eyetvs vanliga inspelningsfiler va?

Postad 31 May 2006 - 08:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det kommer inte funka med ett vanligt dvb-s kort man måste ha dvb-s2... dom vanliga sdtv sändningarna lär vara dvb-s däremot ett bra tag framåt...

Postad 31 May 2006 - 09:47

stenbrott
  • stenbrott
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hur är det om man har en Tv som har inbyggd digitalbox och tv:n är HD Ready... kommer det att funka att se fotbolls-vm i HDTV eller måste man byta ca-modul (och det finns väl inga i såfall)

Postad 31 May 2006 - 10:05

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Hur är det om man har en Tv som har inbyggd digitalbox och tv:n är HD Ready... kommer det att funka att se fotbolls-vm i HDTV eller måste man byta ca-modul (och det finns väl inga i såfall)

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr har det inte med CA-modul att göra. Som kan lösa ovan, kommer HDTV i Sverige mestadels att sända med komprimering i MPEG4. De flesta (för att inte säga alla) TV med inbyggd digitalmottagare kan bara avkoda det som vanlig digitaltv sänder med, dvs MPEG2.

Din TV kommer troligen aldrig att kunna ta emot HD-kanalerna. Det kräver en extern box. :(

Postad 31 May 2006 - 10:57

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

det kommer inte funka med ett vanligt dvb-s kort man måste ha dvb-s2... dom vanliga sdtv sändningarna lär vara dvb-s däremot ett bra tag framåt...

<{POST_SNAPBACK}>

Boxers HDTV sändningar e väl vanlig DVB-T ju? DVB-S och DVB-S2 är väl vara satellitsändningar?
Samtidigt kommer Canal+ att visa fotbollen via DVB-S (inte DVB-S2) enligt de flesta pålästa...

...eller har jag missförstått nånting?

Martin

Postad 31 May 2006 - 11:01

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det går inte eftersom den mottagaren inte är gjord för det. Det vanligaste är dom vanliga digitala sändningarna i marknätet. CA-Modul har inte med saken att göra.

Postad 31 May 2006 - 13:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Boxers HDTV sändningar e väl vanlig DVB-T ju? DVB-S och DVB-S2 är väl vara satellitsändningar?
Samtidigt kommer Canal+ att visa fotbollen via DVB-S (inte DVB-S2) enligt de flesta pålästa...

...eller har jag missförstått nånting?

Martin

<{POST_SNAPBACK}>

jag snackade om satellit och inte marksänt... SVT säger DVB-S2 och dom borde ju vara tillräckligt påläst tycker jag...

Redigerat av Leatherface, 31 May 2006 - 13:48.

Postad 31 May 2006 - 13:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Köpte CoreAVC h.264 codec för någon dag sen. Kostade 9 dollar eller nåt. Fungerar alldeles utmärkt och är den enda codec:en som spelar 720p trailers/filmer utan ryckningar på min dator (p4 3.0Ghz HT & 6600GT) i både Zoomplayer, Mediaportal och Nvidias egna nStant Media. Riktigt bra codec tycker jag - sägs vara den minst krävande också...Hoppas bara att den kommer att kunna användas i VM sändningarna.

I DVBViewer's senaste Beta kan man ställa in så att CoreAVC sköter h.264 sändningarna, så i teorin borde det funka utan problem. Men sen hur mycket dator det kräver återstår att se.

Nåja...det är trots allt knappt en vecka kvar tills testsändningarna börjar så man får väl vänta och se...

MVH
Martin

EDIT: Glömde lägga in länk till CoreAVC's hemsida... http://coreavc.corecodec.org/

<{POST_SNAPBACK}>

eftersom jag inte har världens nyaste dator (P4 2.53 GHz) låter detta intressant. Så fort testsändningarna kommit igång måste du posta här och berätta om CoreCodecen funkar, gör den det köper jag den också :)

Postad 31 May 2006 - 16:40

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Ny info från Boxers hemsida:

Handlare som säljer HDTV-box för marknätet

Talade nyss med Lars Bengtssons Ljud/Video och boxarna kommer in på torsdag i nästa vecka. Det kommer inte vara öppet köp på dem...

Trist eftersom jag är osäker om mina betongväggar längst ner i huset släpper igenom signaler.

Redigerat av Nerd, 31 May 2006 - 16:46.

Postad 31 May 2006 - 17:28

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Intressant!

Fick du något pris och/eller information om vilken box dom får in?

Postad 01 June 2006 - 08:20

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Fick precis svar från Lars Bengtssons om att det är en Sagembox och kommer kosta 4500:-.
Jag har skickat tillbaka en fråga om modellbetekning så man kan läsa lite om den innan.
Jag satte upp mig på kölistan iaf...

Får se om det hinner komma nått annat alternativ innan. Hade ju varit undrebart om DM8000 hade hunnit komma men det lär inte komma förrän slutet av sommaren som tidigast...

Postad 01 June 2006 - 08:29

MikaelLundgren
  • MikaelLundgren
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nu verkar CD backa om att de ska få fram Sagems hdtv boxar till fotbolls VM.
Surt sa räven...dags kanske att hitta andra alternativ och avboka CD:s Sagems box...inge kul
att få den i juli istället.... :)

Postad 01 June 2006 - 08:55

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Nån som har koll på när HD-kanalen för VM börjar sända? Antar att dom måste börja köra nån testbild några dagar innan?

Postad 01 June 2006 - 10:01

nebol
  • nebol
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Fick precis svar från Lars Bengtssons om att det är en Sagembox och kommer kosta 4500:-.
Jag har skickat tillbaka en fråga om modellbetekning så man kan läsa lite om den innan.
Jag satte upp mig på kölistan iaf...

Får se om det hinner komma nått annat alternativ innan. Hade ju varit undrebart om DM8000 hade hunnit komma men det lär inte komma förrän slutet av sommaren som tidigast...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har precis ringt runt till några av butikerna, bla Lars Bengtssons.

Ingen verkar veta när boxen kommer, exakt vilken box som kommer, och inte heller om den har kortplats eller ej.

De verkar iaf dyka upp i mitten/slutet på nästa vecka och kosta mellan 4-5000kr

Ingen verkar ha ngn "kölista" utan det är först till kvarn som gäller.

En handlare sa dessutom att boxen bara kommer att fungera under VM eftersom ingen HDTV-kanal är spikad än, samt att famtidens HD-kanaler troligtvis kommer att kräva kort/kortplats.

Surt sa räven...

Postad 01 June 2006 - 10:09

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Ring tillbaka till Lars Bengtsson då. Dom sa till mig att det är en Sagem som kostar 4500:-.
Har inte fått svar om exakt vilken Sagembox det är ännu...

Postad 01 June 2006 - 10:27

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Nån som har koll på när HD-kanalen för VM börjar sända? Antar att dom måste börja köra nån testbild några dagar innan?

<{POST_SNAPBACK}>

En vecka innan har jag för mig att de sagt.

Postad 01 June 2006 - 10:56

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju imorn...!?

Postad 01 June 2006 - 11:43

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju imorn...!?

<{POST_SNAPBACK}>

:) JIPPIE :D

Postad 01 June 2006 - 11:44

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
HDTV-Box för marknätet ITD81 HDTV-Box.

Nu finns boxen för att titta i Marknätet, eller finns och finns, den kommer in i nästa vecka. Landar i Sverige den 5:e juni.

Den heter ITD 81 och kommer från Sagem! Den är utrustad med dubbla scart, komponent ut, HDMI, digitalt ljud (koaxial), och analogt ljud ut. Det är en s.k. FTA-box, alltså bara för de fria kanalerna, ingen kortplats. Säljs lös eller i ett paket med en ITD62 och 24mån Boxer-ab. (bara för att komma ner lite i pris.)

Läs mer och se mer bilder här ITD81 HDTV-Box.

Redigerat av digitaltvexpertense, 01 June 2006 - 11:46.

Postad 01 June 2006 - 12:09

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Synd att det är lågbudgetmärkesbox som släpps... :)
Dom har den ju inte ens på sin hemsida. Tänkte ladda hem en manual på den men icke sa nicke...
Men bättre det än ingen alls iof.

Postad 01 June 2006 - 16:41

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Ingen mer än jag som tycker den är fruktansvärt ful?

Postad 01 June 2006 - 16:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

fruktansvärt ful! och 4500kr för en box som antagligen blir värdelös efter fotbolls-vm, för inte lär väl framtida HDTV-kanaler bli abonnemangsfria?

hutlöst

Postad 01 June 2006 - 19:10

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
Det ser ut som samma box som CD kommer med och som heter SAGEM ITSD81 HD och är en box för både satellit och marksänd digitaltv, där jag gissar att S står för satellit och T för terrestial. Denna verkar sakna DVB-S delen.

/staffan

Postad 01 June 2006 - 19:40

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

fruktansvärt ful! och 4500kr för en box som antagligen blir värdelös efter fotbolls-vm, för inte lär väl framtida HDTV-kanaler bli abonnemangsfria?

hutlöst

<{POST_SNAPBACK}>

SVT & Tv4 är must carry så dom kommer man ju kunna se...

Postad 01 June 2006 - 19:47

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0
SVT kommer med en HD kanal där dom kommer att sända de program som finns i HD samtidigt som programmet också sänds i SVT1 eller SVT2. Att denna kanal blir avgiftsfri är väl en hyfsad gissning men inte säkert.
TV4 är en fri kanal idag men TV4 HD (?) är ingen "must carry" kanal utan kommer att vara en i raden med betalkanaler som TV4 redan har (tv400, tv4 film, tv4 fakta, tv4+ etc.), men visst det blir en intressant höst.

/staffan

Postad 02 June 2006 - 07:04

Mourngrym
  • Mourngrym
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

HDTV-Box för marknätet ITD81 HDTV-Box.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken antenn är att rekommendera till en sådan box? Jag bor i lägenhet i Solna, Stockholm. Helst så billig som möjligt, men som klarar av att få in störningsfri signal (uppsatt inomhus). Tacksam för tips!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.