Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic DMR-EH56/65 *

528 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 november 2006 - 20:19

hedwig
  • hedwig
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min Panasonic DMR-EH65 en vecka. En sak som stör mig är att bilden är väldigt pixlig för inspelade program, särskilt tydligt vid snabba rörelser mm. Är det ingen annan som upplevt detta? Är det några inställningar jag kan ändra?

Postad 07 november 2006 - 07:22

Herminator
  • Herminator
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min Panasonic DMR-EH65 en vecka. En sak som stör mig är att bilden är väldigt pixlig för inspelade program, särskilt tydligt vid snabba rörelser mm. Är det ingen annan som upplevt detta? Är det några inställningar jag kan ändra?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket inspelningsläge använder du?

Finns fyra olika där XP-läget är det bästa kvalitetsmässigt.

Jag använder mig alltid av det läget när jag spelar in och har aldrig sett någon antydan till pixlighet
utan bilden är i mitt tycke lika bra som att se den "direkt".

MVH Henrik.

Postad 09 november 2006 - 19:56

promaster
  • promaster
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej

Någon som kan svara på om denna maskin, kan starta en timer inspelning även om den tex är påslagen som tuner, eller man tittar på en dvd ?, Har en LG-7800H idag som inte kan detta, mycket irriternade.

//Mattias

Postad 09 november 2006 - 21:04

Herminator
  • Herminator
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hej

Någon som kan svara på om denna maskin, kan starta en timer inspelning även om den tex är påslagen som tuner, eller man tittar på en dvd ?, Har en LG-7800H idag som inte kan detta, mycket irriternade.

//Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Det har jag testat och det fungerar alldeles utmärkt.

/Henrik

Postad 10 november 2006 - 18:59

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Hej

//Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Med en liiiiten risk att jag har fel så går det inte om du kollar på DVD, men alldeles utmärkt om du kollar på en HDD-inspelning eller tunern.

Postad 10 november 2006 - 20:18

Herminator
  • Herminator
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hej

//Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Med en liiiiten risk att jag har fel så går det inte om du kollar på DVD, men alldeles utmärkt om du kollar på en HDD-inspelning eller tunern.

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar alldeles utmärkt även om man ser på DVD, har provat.

/Henrik

Postad 12 november 2006 - 13:19

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Som jag förstod det så kan man flytta bilder till hårddisken via SD,  kan man även flytta mp3, avi och mpeg?

<{POST_SNAPBACK}>

65an klarar inte av att föra över mp3or till HHD. Endast uppspelning via CD-skiva fungerar.
Det enda sättet är att få in musik på HDDn är att spela in i realtid via ljudingångarna på fronten. Ger riktigt bra ljud enligt ett test som HIFI & Musik presenterade i nummer 9 i år. Inte provat själv ännu.

När det gäller mpeg så skall det fungera med mpeg2 via SD enligt manualen. Jag provade igår men det gick inte bra tyvärr :P . Min digitalkamra skapar .mov-filmer som jag sedan gjorde om till mpeg2 i olika upplösningar i datorn och förde sedan över dem till SD-kortet. Men 65an vägrar att hitta några videofiler på kortet. Är det någon som fått det att fungera?

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som testat mpeg2 via SD-kortet och fått det att fungera och som vet vad som krävs?

Tänkte ringa Panasonic i morgon annars.

/Anders

Postad 29 november 2006 - 14:45

synthetic
  • synthetic
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Tänkte nu slå till och skaffa mig en EH65:a....även om jag håller med om att det är synd att man inte kan använda hårdisken på ett bättre sätt till bilder, musik och filmer.

Jag har försökt fråga i forumet förut om nån vet om ljud/bild ungefär motsvarar en spelare utan hårddisk (typ S96 eller S99) men inget svar...

Hur som helst. Jag har en undran till. Vissa (tex TBH) säljer spelaren som "EU-import" eller "Svensk-såld". Den svensksålda är ett par hundringar dyrare...och skillnaden som jag fått förklarat för mig är att det ingår svensk manual till denna. Är det verkligen den enda skillnaden? Inga andra skillnader...typ garantivillkor eller nåt sånt? Om man köper den EU-importerade....finns då den svenska manualen att ladda hem? I så fall vore jag tacksam om någon vänlig själ kan länka till den.

//Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudbiten:
Jag har nu provlyssnat lite musik-CDs på 65an och blev först lite besviken då dynamiken saknades. Då körde jag ljudet digitalt till min H/K-förstärkare och sedan ut till ett par Jamo D590. Provade att köra analogt i stället och då blev det en helt annan dynamik. Som jämförelse så har jag en Denon CD-spelare i den lägre prisklassen med minst 10 år på nacken. Denonen var kanske något klarare i ljudbilden. Det var trots allt så pass lika så jag skulle kunna tänka mig att ställa undan CDn för gott.

Tyvärr har jag ingen ren DVD-spelare som det är värt att gämföra bildkvaliten med.

Men varför blev det så klen dynamik via den digitala överföringen? Trodde det var det som gällde i dagsläget på nya CD-spelare. Det är första gången jag anväder det för musik. Har jag missat något i inställningarna?

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, tror knappast att EH65 påverkar ljudet när du kör digitalt utan det är ju din förstärkare som tar emot den digitala signalen som har kassa D/A omvandlare.
När du istället kör analogt ut från EH65 betyder det ju att EH65 A/D är bättre....

Postad 04 december 2006 - 17:25

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Hmm...då är det här tydligen ingen spelare för mig, synd. Jag vill använda hårddisken för att spara massa olika saker, bl a musik.

Vilka andra spelare av bra kvalitet liknar denna men klarar av att lagra mp3...LG?

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag inte har fel för mig så Pioneer 645 och Hitachi S253E. Jag är ine på Hitachin, den har en 7-1 kortläsare (jag kör Compact Flash) och bränner alla format etc.

Postad 07 december 2006 - 17:38

Unregistered36837
  • Unregistered36837
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har fått ett stort problem med min maskin.
Den började igår att bara spela in av sig själv. Det lyser EXT-L samt REC och tiden.
Jag kan inte stänga av inspelningen. Fick rycka ur sladden, har haft den ur hela natten och testade att koppla i den igen - men fanskapet börjar spela in igen, tänkte att den kanske skulle tappa något minne. Har testat att programmerat in en annan inspelning och det står att det är okej, men den spelar inte in det.

Hur fan ska jag göra för att den inte ska spela in av sig själv?

Postad 07 december 2006 - 21:53

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Den började igår att bara spela in av sig själv. Det lyser EXT-L samt REC och tiden.
Jag kan inte stänga av inspelningen. Fick rycka ur sladden, har haft den ur hela natten och testade att koppla i den igen - men fanskapet börjar spela in igen, tänkte att den kanske skulle tappa något minne. Har testat att programmerat in en annan inspelning och det står att det är okej, men den spelar inte in det.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du haft den strömlös över natten och det inte hjälper så återstår det nog inte så mycket annat än att lämna in den för reparation/byte. Möjligtvis kan du prova att formatera om hårdisken för se om det hjälper. Notera dock att då förvinner allt som du har lagrat på hårddisken.

Jag har tyvärr också råkat ut för problem som gör att man börjar undra lite överkvalite´n. Plötsligt gick det inte att se på de bilder jag lagt in på hårddisken. Endast tomma gråa rutor visas. Men efter att ha tagit bort ett antal inspelade program/filmer från hårddisken så gick det återigen att se bilderna. Verkar som det blivit någon krock mellan film och bilddelen? Är det någon mer som råkat ut för detta?

/Anders

Postad 08 december 2006 - 08:19

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Du trycker på samma knapp igen på fjärrkontrollen. Det denna funktion gör är om att du vill styra inspelningen från en boxer. Så fort jag sätter på min boxer så börjar Panasonicen spela in och när jag stänger av boxern så stängen Panasonicen av sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 december 2006 - 14:28

Unregistered36837
  • Unregistered36837
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Å vilken är samma knapp?!? Då jag själv inte tryckt på någon knapp så har jag ingen aning om vilken jag ska trycka på för att få av det.
Dessutom så har jag ALDRIG haft det problemet innan, och min com hem-box står alltid på.

Du trycker på samma knapp igen på fjärrkontrollen. Det denna funktion gör är om att du vill styra inspelningen från en boxer. Så fort jag sätter på min boxer så börjar Panasonicen spela in och när jag stänger av boxern så stängen Panasonicen av sig.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 08 december 2006 - 15:23

Unregistered36837
  • Unregistered36837
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jaaaaa... det löste sig. Var bara att trycka in Ext Link knappen på fjärrisen så slutade det spela in. Hmm.. måste vara katterna som trampat på dosan för rätt var det var så hade den börjat spela in. Men då vet jag hur jag får bort det om det dyker upp igen. Så tack för hjälpen.

Postad 08 december 2006 - 15:57

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tryck på knappen igen på fjärrkontrollen så stänger du av den funktionen. Det står bra förklarat i bruksanvisningen vad den är tillför och fungerar.

Postad 08 december 2006 - 20:19

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jaaaaa... det löste sig. Var bara att trycka in Ext Link knappen på fjärrisen så slutade det spela in. Hmm.. måste vara katterna som trampat på dosan för rätt var det var så hade den börjat spela in. Men då vet jag hur jag får bort det om det dyker upp igen. Så tack för hjälpen.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra att det löste sig och jag lärde mig något nytt om spelaren. Har dock ingen digitalbox än så länge.

/Anders

Postad 11 december 2006 - 16:32

rimajo
  • rimajo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Köpte nyligen denna spelare och upptäkte att mina AVI och MP3 på DVD+R (ej RW) inte funkar. Discen är Fujifilm bränd med Nero i ISO läge.

Har läst på detta forum att andra fått detta att fungera. Hur?

/Rickard

Postad 13 december 2006 - 17:04

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Ytterligare frågor från en spekulant:

* Finns RF-ut på den ? (sänder den vidare signalerna som en video)
* Man kunde spela in från dvd till hdd ja ?!
* Går den att uppgradera ? (firmware)
* Någon som vet om det är nya spelare på gång ?

Postad 14 december 2006 - 10:00

JB1
  • JB1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Hallå

Har inskaffat en Panasonic dmr-eh65:a och haft den några dagar, bra maskin men har ett problem...när jag tittar på tv-bild via spelaren så är det sämre bild än om jag ser direkt via tv. Spelaren är kopplad till min plasma-tv Samsung via HDMI kabel. Bilden blir lite ja..instabil typ att text rör sig....om ni förstår vad jag menar. Har ej digital-TV utan vanligt kabel-TV nät.

Någon som kan hjälpa mig här???

Postad 14 december 2006 - 15:40

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

* Finns RF-ut på den ? (sänder den vidare signalerna som en video)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den har loop through.

Postad 14 december 2006 - 16:41

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Så att om jag kopplar en satellitbox till brännaren via scart, drar vidare från rf-ut till en annan tv, så kan jag se satellitbilden i den tv:n ?

DVD-bilden går väl inte ut via rf..eller ?!?

Postad 18 december 2006 - 11:29

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har en 65:a. Men jag undrar:

Går det att få fram klocka på displayen, även när den är avstängd?
Varför kan man inte öppna DVDn med fjärren?
Kan man ändra Subtitles eller ljud på något smidigt sett under uppspelning? Jag måste nästan alltid gå till DVD-filmens meny för att göra det. Får upp den röda varningsmarkeringen. Min förra DVD kunde ändra på nästna alla filmer direkt under uppspelning.

Postad 18 december 2006 - 15:31

Herminator
  • Herminator
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har en 65:a. Men jag undrar:

Går det att få fram klocka på displayen, även när den är avstängd?
Varför kan man inte öppna DVDn med fjärren?
Kan man ändra Subtitles eller ljud på något smidigt sett under uppspelning? Jag måste nästan alltid gå till DVD-filmens meny för att göra det. Får upp den röda varningsmarkeringen. Min förra DVD kunde ändra på nästna alla filmer direkt under uppspelning.

<{POST_SNAPBACK}>

Klocka i avstängt läge går att få fram om du stänger av energisparläget på spelaren.

Varför man inte kan öppna spelaren med fjärren får du nog fråga Panasonics konstruktörer om.
Antagligen resonerar de som så att om man ska öppna spelaren så gör man det för att lägga i/ ta ur en skiva och då måste man ändå gå fram till spelaren och följaktligen blir en fjärröppningsknapp onödig.

Ljudspår och subtitles går att ändra om du under uppspelning trycker på "display" på fjärren.
Då får du upp en meny som du kan ändra detta i.

MVH Henrik

Redigerat av Herminator, 18 december 2006 - 15:32.

Postad 19 december 2006 - 08:07

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Men stänga av energisparläget? Då måste jag alltså gå fram varje gång och stänga av den på baksidan? Åhh vad idiotiskt! Hur tänker dem egentligen?

Postad 19 december 2006 - 08:48

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Så att om jag kopplar en satellitbox till brännaren via scart, drar vidare från rf-ut till en annan tv, så kan jag se satellitbilden i den tv:n ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du får ju dra antennkabel hela vägen. Precis som på en gammal hederlig video ("sänder den vidare signalerna som en video?" var ju din fråga).

Postad 19 december 2006 - 08:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Men stänga av energisparläget? Då måste jag alltså gå fram varje gång och stänga av den på baksidan? Åhh vad idiotiskt! Hur tänker dem egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Eh, va?

Du har i menyerna valet att antingen låta spelaren gå ner helt i stand-by och då visas klockan, eller att ha den i "sleep mode" (kommer inte ihåg exakta namnet) och då visas inte klockan. Om du stänger av spelaren baktill så bryter du strömmen och displayen slocknar helt.

Postad 19 december 2006 - 15:12

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, du får ju dra antennkabel hela vägen. Precis som på en gammal hederlig video ("sänder den vidare signalerna som en video?" var ju din fråga).

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, vet inte om jag va oklar där, men visst går det en kabel från dvd:n till den 2:a tv:n också. Men det går alltså ?!? Har haft en tidigare Pana-brännare hemma och där gick det inte. Går inte på min nuvarande Philips i heller :)

Postad 22 december 2006 - 08:20

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Eh, va?

Du har i menyerna valet att antingen låta spelaren gå ner helt i stand-by och då visas klockan, eller att ha den i "sleep mode" (kommer inte ihåg exakta namnet) och då visas inte klockan. Om du stänger av spelaren baktill så bryter du strömmen och displayen slocknar helt.

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Då måste jag leta upp det. Tackar.
En annan fråga som jag inte tror ni kan svaret på, men varöfr ser man itne vilket spår man spelar när man lyssnar på en CD? Tycker det är lite galet. Gissar att det inte finns någon inställning för det?

Postad 22 december 2006 - 09:18

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

OK. Då måste jag leta upp det. Tackar.
En annan fråga som jag inte tror ni kan svaret på, men varöfr ser man itne vilket spår man spelar när man lyssnar på en CD? Tycker det är lite galet. Gissar att det inte finns någon inställning för det?

<{POST_SNAPBACK}>

Just det vet jag inte, men jag har märkt att det är mycket om inte går att se. Det går inte att se hur mycket som är kvar av en HD-inspelning, och jag har heller inte lyckats komma på hur man ser hur mycket som är kvar av en film. Dessutom, det syns inte i displayen vilken kanalplats som spelas in.

Märkligt, kan jag tycka, att en bra produkt i övrigt har så många små irritationsmoment.

Inflikar f.ö. en egen fråga: Jag inbillar mig att DVD-uppspelning inte är helt i synk - är det bara jag? Min Pioneer verkar fixa det bättre. (Men, som sagt, det kanske bara är inbillning)

Postad 23 december 2006 - 17:22

twosome
  • twosome
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ursäkta nu om jag missat något, har dock noga läst denna tråd nu i över en timmes tid...

Föregående inläggs noteringar om möjligheterna att se återstående tid av en film, vare sig det är en HDD-fil eller en DVD-skiva, är det så verkligen, att det inte går att se???

Att man sen inte kan se vilken kanal som spelas in är klart konstigt också...

Jag vet att ovanstående frågot är ställda långt tidigare i tråden, de är dock vad jag kan se, obesvarade. Ni alla som äger EH-65, ni har väl enkla och raka svar på detta? :D

Holiday Greetings till alla!!

Twosome

Postad 23 december 2006 - 22:06

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ursäkta nu om jag missat något, har dock noga läst denna tråd nu i över en timmes tid...

Föregående inläggs noteringar om möjligheterna att se återstående tid av en film, vare sig det är en HDD-fil eller en DVD-skiva, är det så verkligen, att det inte går att se???

Jag vet att ovanstående frågot är ställda långt tidigare i tråden, de är dock vad jag kan se, obesvarade. Ni alla som äger EH-65, ni har väl enkla och raka svar på detta?  :D

Twosome

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min 65:a ett tag nu men har dock inte stört mig så mycket på de brister som du nämner. Har inte haft det behovet. Så här är det i varje fall:
- Återstående tid: Visas bara för hela HDDn och endast på TVn. Tryck STATUS-knappen 2 gånger.
- Kanalplats: Programnumret visas på displayen (1, 2, 3 o.s.v.). Inte SVT1, SVT2 o.s.v.
- CD-spår: Visas endast på TVn. Tryck STATUS-knappen 2 gånger.

/Anders

Postad 24 december 2006 - 13:35

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Jag vet att ovanstående frågot är ställda långt tidigare i tråden, de är dock vad jag kan se, obesvarade. Ni alla som äger EH-65, ni har väl enkla och raka svar på detta?  :)

Twosome

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min 65:a ett tag nu men har dock inte stört mig så mycket på de brister som du nämner. Har inte haft det behovet. Så här är det i varje fall:
- Återstående tid: Visas bara för hela HDDn och endast på TVn. Tryck STATUS-knappen 2 gånger.
- Kanalplats: Programnumret visas på displayen (1, 2, 3 o.s.v.). Inte SVT1, SVT2 o.s.v.

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Kanalplats visas i displayen när man ser pa TV, ja, men inte när man spelar in.

Postad 25 december 2006 - 15:58

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag vet att ovanstående frågot är ställda långt tidigare i tråden, de är dock vad jag kan se, obesvarade. Ni alla som äger EH-65, ni har väl enkla och raka svar på detta?  :)

Twosome

<{POST_SNAPBACK}>

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Kanalplats visas i displayen när man ser pa TV, ja, men inte när man spelar in.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisstja, frågan gällde ju pågående inspelning. Men skam den som ger sig. Under förutsättning att 65:an är påslagen så får man fram den informationen också via tryck på STATUS-knappen, även på displayen och inte bara på TVn <_<

/Anders

Postad 25 december 2006 - 17:17

DrakeMan
  • DrakeMan
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej allihopa,

Jag har ett jätteproblem (nåja) med min 65a; ljudet försvinner när man skiftar mellan olika källor ex från DVD till HDD eller byter från CD till DVD. Händer ofta, kan det vara mindre kompatibilitetsproblem i HDMI eller är min spelare kass? Måste stänga av och slå på den för att ljudet skall börja spela igen. Allt ovan är från tevens högtalare, f.ö.

Anledningen att jag inte ids testa från surroundfärstärkaren är att jag sålt mina gamla (nya) högtalare och inte har något just nu. Märkte aldrig fenomenet med optisk ut till förstärkaren dock.

Ni andra kanske kan prova att byta uppspelningskälla ex byta från DVD till CD och köra play bara. För mig har det hänt även när man stängt av HDD-uppspelning och fortsatt igen, allt via HDMI.

Ha det gott i julens efterdyningar annars önskar,
dDm

Postad 27 december 2006 - 17:23

Mordecai
  • Mordecai
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
DrakeMan <---

Har inga sådana problem med min "panna". Låter väldigt märkligt tycker jag.

Postad 30 december 2006 - 09:46

smalbenet
  • smalbenet
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Måste bara fråga, hur bränner ni ner era divx? Jag får inte oigång en enda skiva , jag använder dvd+r skivor och har iof sett att man skall köra dvd-r skivor, men hur skall katalogstruktur o så se ut på skivorna, eller är det bara att lägga till under rooten, bränner i nero, skall det vara "data" eller?

Postad 30 december 2006 - 11:16

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag använder bara CD-RW för divX och det funkar utan problem oavsett om jag bränner i root eller i mappar.

Postad 30 december 2006 - 11:24

smalbenet
  • smalbenet
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ok, jag vill helst lägga ner det på DVD skivor, så man kan få in lite mer. Men har ni något tips....min panna tar inte nåt, den vill bara fomatera skivorna hela tiden........

Postad 30 december 2006 - 11:40

BobbyM
  • BobbyM
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har nu införskaffat denna brännare och kör den ihop med min PV62(elgi. variant av PV60). Jag lider av precis samma problem som ett antal personer tidigare rapporterat i denna tråd, dvs kvalitén på det inspelade materialet blir klart sämre än när jag direkt kollar på TV:n. Jag har i nuläget kopplat digitalbox-recorder-tv. Jag tror inte det handlar om vilken kvalité jag väljer på själva inspelningen då jag redan när jag väljer kanal kan se att bilden är dålig. Det är ingen skillnad om jag väljer att ta bilden via scart utan då blir snarare bilden sämre än via antennen.

Men då flera personer tidigare i denna tråd menar att de inte kan se någon skillnad på bilden från recordern respektive tv:n så vägrar jag tro att recorderns tuner är dålig. Kan det vara så att det snarare är digitalboxen som försämrar signalen (skall prova att koppla bort den) alternativt att mina gamla scartkablar bör bytas ut? Min tanke med detta inköp var primärt att den skulle ersätta min gamla stereovideo och då givetvis användas som recorder så det känns mycket viktigt att jag får bra kvalité på det jag spelar in. Är det någon som har input gällande detta problem?

I övrigt så är mina intryck att den är riktigt tyst, enkel att hantera och efter lite skumt strul med HDMI (fick först ingen bild) så funkar även detta förträffligt.

Postad 30 december 2006 - 17:44

DrakeMan
  • DrakeMan
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har nu införskaffat denna brännare och kör den ihop med min PV62(elgi. variant av PV60). Jag lider av precis samma problem som ett antal personer tidigare rapporterat i denna tråd, dvs kvalitén på det inspelade materialet blir klart sämre än när jag direkt kollar på TV:n. Jag har i nuläget kopplat digitalbox-recorder-tv. Jag tror inte det handlar om vilken kvalité jag väljer på själva inspelningen då jag redan när jag väljer kanal kan se att bilden är dålig. Det är ingen skillnad om jag väljer att ta bilden via scart utan då blir snarare bilden sämre än via antennen.
<snip>

Jag provade med scart igår - felsökning enligt mitt senaste inlägg i tråden - pissbild på teven trots fullkopplad QED toppenscart som ger klockren bild med min andra HDD-inspelare. Ohyggligt uselt, trots RGB (625i). Inspelningen torde ju rimligtvis inte bli av bättre kvalitet, ids inte koppla in scarten igen och testa iofs.

Rätt less på 65an vid det här laget, men mitt ljudstrul kan bero på HDMI-DVI-konverter; affären sa att sånt bara var skit, i princip. Men att de sålde sådana för att folk ville ha de.

Fan tro't.

Inte helt säker på att det vi pratar om är exakt samma sak, men känslan är densamma tror jag.

/dDm

(Hade en Denon med DVI ut först, därav DVI-HDMI-kabel)

Redigerat av DrakeMan, 30 december 2006 - 18:11.

Postad 30 december 2006 - 18:22

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Måste bara fråga, hur bränner ni ner era divx? Jag får inte oigång en enda skiva , jag använder dvd+r skivor och har iof sett att man skall köra dvd-r skivor, men hur skall katalogstruktur o så se ut på skivorna, eller är det bara att lägga till under rooten, bränner i nero, skall det vara "data" eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag vill helst lägga ner det på DVD skivor, så man kan få in lite mer. Men har ni något tips....min panna tar inte nåt, den vill bara fomatera skivorna hela tiden........

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör inte DivX själv men enligt manualen så är det DVD-R, CD-R/RW som supportas för DivX. DVD+R som du försökt använda supportas inte så det är säkert därför du stött på problem.

/Anders

Postad 30 december 2006 - 20:27

BobbyM
  • BobbyM
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

<snip>

Jag provade med scart igår - felsökning enligt mitt senaste inlägg i tråden - pissbild på teven trots fullkopplad QED toppenscart som ger klockren bild med min andra HDD-inspelare. Ohyggligt uselt, trots RGB (625i). Inspelningen torde ju rimligtvis inte bli av bättre kvalitet, ids inte koppla in scarten igen och testa iofs.

Rätt less på 65an vid det här laget, men mitt ljudstrul kan bero på HDMI-DVI-konverter; affären sa att sånt bara var skit, i princip. Men att de sålde sådana för att folk ville ha de.

Fan tro't.

Inte helt säker på att det vi pratar om är exakt samma sak, men känslan är densamma tror jag.

/dDm

(Hade en Denon med DVI ut först, därav DVI-HDMI-kabel)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu skaffat mig en bättre RGB-scart och en ny coax-kabel och jag får fortfarande ingen riktigt bra bild. Men det intressanta är att om jag kopplar bort recordern och kör coax (antenn) direkt in i min digitalbox (Sagem) och därifrån tar min nya RGB-scart från digitalboxen till min PV62-tv via AV1 så blir bilden även här riktigt dålig. Jag blir därmed ganska misstänksam mot min digitalbox. Jag har beställt en nyare box från comhem och får förhoppningsvis denna nästa vecka. Blir intressant att se om detta tillslut löser problemet. En avslutande intressant detalj är att den absolut bästa bilden får jag då jag endast kopplar via antennen och då tar in digitalboxen på en specifik kanal på tv:n. Men så kan ju inte tanken vara att det skall fungera eller?

Postad 31 december 2006 - 12:22

joeman
  • joeman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej.

Är det någon som vet hur man ändrar så att "snabb-REC-läget" spelar in i XP-kvallite istället för SP?
Alltså när jag spelar in genom att trycka på Rec-knappen på fjärrkontrollen spelas det in i SP, vilket jag vill ändra till XP. Nån som vet om/hur jag kan ändra detta?

/joeman

Postad 31 december 2006 - 12:55

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Hej.

Är det någon som vet hur man ändrar så att "snabb-REC-läget" spelar in i XP-kvallite istället för SP?
Alltså när jag spelar in genom att trycka på Rec-knappen på fjärrkontrollen spelas det in i SP, vilket jag vill ändra till XP. Nån som vet om/hur jag kan ändra detta?

/joeman

<{POST_SNAPBACK}>

Jadâ, det gör du i den vanliga inställningsmenyn. (Kan inte ge dig mer vägledning eftersom jag inte är hemma.)

Postad 02 januari 2007 - 22:39

avozetta
  • avozetta
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Hej.

/joeman

<{POST_SNAPBACK}>

Jadâ, det gör du i den vanliga inställningsmenyn. (Kan inte ge dig mer vägledning eftersom jag inte är hemma.)

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte REC MODE knappen på fjärren du är ute efter?

/Anders

Postad 03 januari 2007 - 01:35

Unregistered0f4a8122
  • Unregistered0f4a8122
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Under den här länken kan man bl a läsa att
denna burk har en speciell funktion som rent av förbättrar kvalitén på inlästa VHS-rullar. Kolla under "Store VHS images as beautiful digital recordings". "VCR refresh copying to DVD". Time Base Corrector (TBC) + 3D Digital Noise Reduction (DNR)
Är det någon av er testat detta? Tror ni att detta trollspö även fungerar om man först spelar in VHS:en på HDD:n? Eller gäller det endast vid direktbränning på DVD-platta?

http://panasonic.co....re_quality.html

Postad 03 januari 2007 - 12:59

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hej alla!

Hur är scalingen på denna?

:rolleyes:

//FF

Postad 04 januari 2007 - 16:23

niborg
  • niborg
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad det är för D/A-omvandlare på denna? Jag hittar banne mig ingen information om det :)

På Sonys RDR-HX820 (som också verkar bra) finns den informationen.
D/A Omvandlare (bild) 108 MHz / 12-bit
D/A Omvandlare (ljud) 192 kHz / 24-bit

Är det någon som sett den informationen för Panasonic DMR-EH65?

Redigerat av niborg, 04 januari 2007 - 16:24.

Postad 04 januari 2007 - 17:52

Matta
  • Matta
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om det går att ställa in PAL/NTSC så att DMR-EH65 känner av det automatiskt ????

Postad 06 januari 2007 - 03:12

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Har en EH65 och kör HD-box från Canal Digital och när jag försöker spela in till hårddisk från Canal+ så får jag meddelandet "Copy-protect signal detected. Cannot record".

Var ligger den här spärren/begränsingen nånstans egentligen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.