nine eleven :)Jag skulle oxo ha fått min 645 idag Hoppas f-skapet kommer imorgon......Beställde en från TBH i onsdags, har fortfarande inte fått den trots att det bara skulle ta tre dagar. Ringde idag, de får in igen 9/11.
* Officiell tråd - Pioneer DVR-645H *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 31 oktober 2006 - 21:38
Postad 01 november 2006 - 21:57
Eller? Finns det fördelar utöver DV/HDMI/USB/DVB-T? Är det hanteringsmässiga fördelar (enklare att spela in, flytta om klipp osv) eller är de lika ur den synvinkeln?
Postad 02 november 2006 - 21:16
Postad 03 november 2006 - 09:03
Jag har börjat tänka om lite. Kanske lika bra att skaffa en 440H istället, den finns för 3500 kr och det är halva priset av 545HX. Jag har ju analogt in och analogt ut, så om jag bara bryr mig om nuet är det egentligen overkill att skaffa 545HX, dubbla kostnaden där enda riktiga vinsten är mer diskutrymme.
Eller? Finns det fördelar utöver DV/HDMI/USB/DVB-T? Är det hanteringsmässiga fördelar (enklare att spela in, flytta om klipp osv) eller är de lika ur den synvinkeln?
Den stora skillnaden är DVB-mottagaren.
Bilden blir bättre.
Man får tillgång till EPG (skulle inte klara en teve-kväll utan EPG, man blir beroooende)
Att programmera inspelningar med EPG är apoc.
5.1
Äkta 16:9-bild (fattar inte hur folk kan titta på "zoomad" 4:3 på 16:9-skärm, det blir aldrig perfekt).
Men visst om du inte har möjlighet att ta emot digital-teve så faller alla argumenten.
DV och USB klarar jag mig utan. Ok om dom finns men jag dör inte om dom inte finns där. Att disken är mindre är dåligt men jag skulle inte dö av det heller. HDMI lika så.
Postad 03 november 2006 - 09:12
Postad 03 november 2006 - 16:19
Ja, jag kan ju ta in de fria kanalerna via en inomhusantenn, men jag kommer inte att betala för digital-tv, då skulle min kostnad för tv blir ungefär 10 ggr högre än idag (betalar ungefär 25-30 kr/mån för ComHem basutbud) och det är det inte riktigt värt bara för att få det digitalt. Jag förstår fördelarna, men jag kan inte motivera kostnaden.Den stora skillnaden är DVB-mottagaren.
Bilden blir bättre.
Man får tillgång till EPG (skulle inte klara en teve-kväll utan EPG, man blir beroooende)
Att programmera inspelningar med EPG är apoc.
5.1
Äkta 16:9-bild (fattar inte hur folk kan titta på "zoomad" 4:3 på 16:9-skärm, det blir aldrig perfekt).
Men visst om du inte har möjlighet att ta emot digital-teve så faller alla argumenten.
Jag antar att EPG:n bara fungerar för de digitala kanalerna, va?
Ja, precis så känner jag också. En 440 för 3.500 kr känns mera prisvärd än en 545HX för 6.500 kr i mitt fall. Men jag är ju en sån som alltid vill köpa ny teknik, så det tar emot ändå...DV och USB klarar jag mig utan. Ok om dom finns men jag dör inte om dom inte finns där. Att disken är mindre är dåligt men jag skulle inte dö av det heller. HDMI lika så.

Postad 04 november 2006 - 09:14
Läste genom manualen nu i helgen. Du har nog helt rätt. Enda sättet det fungerade att styra en extern mottagare är via G-Link, men då funkar det väl endast med Guide Plus+ om jag har förstått allt rätt. Det var ju visserligen en besvikelse, men om andra dvd-inspelare fungerar på samma sätt kan jag nog acceptera det.Då blir det surt. Funkar inte med extern box (har dock inget med Pioneer att göra, gäller alla). Funkar bara om box och inspelare är integrerad
ELLER
som på min Forece 530T (dig.box). Den kan via IR styra en extern inpelare (genom att man "lär" in dom kommandon som krävs för att starta/stoppa inspelning). Då kan man via EPG:n lägga in vad Force kallar IR Blast. Har inte använt det och inte hört att någon annan har den funktionen. Dvs. ganska udda lösning.
EPG:n måste alltid tas in via dig.boxen (marsänd, satellit, kabel eller bredband). Dvs. om du går på en "extern" satelitbox så kan du inte använda EPG:n som Pioneer har byggt in som tar sin data från det marsända nätet.
Nja,jag kan med min 530H växla kanal på min gamla MACAB DCB-101 via G-link. Kommer inte ihåg vilka inställningar jag gjorde i Guide Plus+ men det går iallafall.
Kollade mina inst nu !
Language:English
Country: Germany
Postal Code:None
External Receiver 1:Verschiedene Anbeiter -SAGEM- AV1/L1
OBS ! detta fungerar på MIN Macab DCB-101!!
Redigerat av Rolandsson, 04 november 2006 - 09:21.
Postad 06 november 2006 - 08:08
Verkar ju perfekt! Men du kan väl nog ha den digitala EPG:n aktiverad istället för Guide Plus+? Snälla säg ja...Nja,jag kan med min 530H växla kanal på min gamla MACAB DCB-101 via G-link. Kommer inte ihåg vilka inställningar jag gjorde i Guide Plus+ men det går iallafall.
Kollade mina inst nu !
Language:English
Country: Germany
Postal Code:None
External Receiver 1:Verschiedene Anbeiter -SAGEM- AV1/L1
OBS ! detta fungerar på MIN Macab DCB-101!!
Edit: tyrckfel
Redigerat av VoDaresVins, 06 november 2006 - 11:40.
Postad 07 november 2006 - 18:13
Nu blir jag lite osäker när jag läst omkring lite på nätet. Är det verkligen så att man INTE kan kolla på digital-tv genom hdmi?
T.ex. om man bara vill använda den som digitalbox och mata tv:n med hdmi, går inte det? Måste man då använda siga av antingen scart eller rf då?
En annan sak jag är lite förbryllad över är fläktljudet? Är det på även fast man inte spelar in på hdd:n? Låter fläkten mycket?
VH Gonucku
Postad 07 november 2006 - 18:26
Tjo!
Nu blir jag lite osäker när jag läst omkring lite på nätet. Är det verkligen så att man INTE kan kolla på digital-tv genom hdmi?
T.ex. om man bara vill använda den som digitalbox och mata tv:n med hdmi, går inte det? Måste man då använda siga av antingen scart eller rf då?
En annan sak jag är lite förbryllad över är fläktljudet? Är det på även fast man inte spelar in på hdd:n? Låter fläkten mycket?
VH Gonucku
Jag har inte fått min DVR-545HX ännu men jag hoppas vid gud att du har fel, dvs. att man kan använda HDMI när man tittar på digitalteve. Var har du fått den uppgiften ifrån?
Jag kommer nog att ställa in min i ett skåp så ljudet kommer nog inte att bli så störande (hoppas jag

I paketet ingår en "display" som även tar emot IR-signalerna från fjärren så därför är det OK om DVD-spelaren står i ett skåp.
Postad 08 november 2006 - 10:20

Men vad jag förstått från den här tråden så ska det fungera att köra digital-tv via hdmi, och dessutom att 545:an skalar upp bilden till 1080i, har jag förstått det rätt nu???
Ingen som kan svara på ljudnivån på dessa? Vore kanon om fläkten bara var igång när man spelade in/upp från hårddisken???
Vh Gonucku
Postad 08 november 2006 - 10:36
Ingen som kan svara på ljudnivån på dessa? Vore kanon om fläkten bara var igång när man spelade in/upp från hårddisken???
olika personer är ju olika känsliga, och jag har inte 545/645, "bara" en DVR-530, men personligen har jag inga problem med ljudnivån. Jag hör inget fläktljud, hårddisken kan man höra om man anstränger sig för att höra den vid inspelning. Sitter på 2,5 m avstånd från spelaren och den är rakt under TVn.
Redigerat av distortion2, 08 november 2006 - 10:37.
Postad 08 november 2006 - 14:41
Tyvärr Gonucku, men jag har haft en 545HX i några veckor nu och jag måste säga att
fläkten är på hela tiden och låter ganska mycket, plus ibland ett högfrekvent ljud.
Jag funderar allvarligt på att öppna den och se efter om man kan byta fläkt.
Men ljudstörning är ju väldigt subjektivt, så du kanske inte bryr dig om vad
jag anser en aning störande.
Per Åkesson
Postad 08 november 2006 - 16:07
Postad 08 november 2006 - 16:40
Minus so far är timer inställningen Mycket enklare och bättre på min älder Pioneer HDD DvD
507 och 645 från Pioneer är " a match made in dvd heaven"

Postad 08 november 2006 - 17:43
Fick hem min nya Pioneer PDP-507XA och 645:an och kollat på en dvd film via hdmi Och kan bara säga wow ...även testat en liten hårddiskinspelning med extremt bra resultat från digital kanal
Minus so far är timer inställningen Mycket enklare och bättre på min älder Pioneer HDD DvD
Grattis!
Då kör du med uppskalning av dvd till 720p eller? Kan du testa att jämföra med och utan uppskalning, vore intressant att se om det blir en märkbar skillnad.
Vad hade du för äldre pioneer DVR? på vilket sätt är timerinställningen sämre nu? Det verkar väl konstigt att det skulle vara så?
Redigerat av distortion2, 08 november 2006 - 17:44.
Postad 08 november 2006 - 18:20
Tyvärr Gonucku, men jag har haft en 545HX i några veckor nu och jag måste säga att
fläkten är på hela tiden och låter ganska mycket, plus ibland ett högfrekvent ljud.
Jag funderar allvarligt på att öppna den och se efter om man kan byta fläkt.
Men ljudstörning är ju väldigt subjektivt, så du kanske inte bryr dig om vad
jag anser en aning störande.
Per Åkesson
Ajdå det där tyckte jag inte lät så positivt. kan bli trist när man tänkt använda sig av den som enda digitalbox då.
Kan bli störande med surr varje gång man ska titta på tv.
Postad 08 november 2006 - 19:07
Jag har 2 st Pioneer 5100H(80Gb)där är det enkelt som hundan,,,,Fick hem min nya Pioneer PDP-507XA och 645:an och kollat på en dvd film via hdmi Och kan bara säga wow ...även testat en liten hårddiskinspelning med extremt bra resultat från digital kanal
Grattis!
Då kör du med uppskalning av dvd till 720p eller? Kan du testa att jämföra med och utan uppskalning, vore intressant att se om det blir en märkbar skillnad.
Vad hade du för äldre pioneer DVR? på vilket sätt är timerinställningen sämre nu? Det verkar väl konstigt att det skulle vara så?
Problemet är att man trycker på guide sedan är det lite bökigare men inte så svårt men mkt sämre då guide plus inte funkar.
Mkt sämre menysystem på den nya men det kanske är en vanesak..och inga å ä ö i där man skriver namnt på inspelningen men jag har bara snabb kollat kanske går att få det.
Jag har inte testat att skala upp till 720P körde på lägsta upplösningen för DvD filmen men ska leka mer senare
Postad 09 november 2006 - 10:25
(Öppna luckan) Tryck och hållned SHIFT , tryck sedan på TIMER REC , här skall du sedan kunna mata in ett showview nummer eller ställa in en timer inspelning manuellt.
När du ger en inspelning ett namn så ändrar du teckenuppsättning med GUL knapp, keyboard tror jag det står på den.
Postad 09 november 2006 - 10:29
För att ta dig direkt till timerinställningssidan så:
(Öppna luckan) Tryck och hållned SHIFT , tryck sedan på TIMER REC , här skall du sedan kunna mata in ett showview nummer eller ställa in en timer inspelning manuellt.
När du ger en inspelning ett namn så ändrar du teckenuppsättning med GUL knapp, keyboard tror jag det står på den.
Tack för tipsen Man kanske skulle öppna bruksanvisngen idag

Postad 09 november 2006 - 10:38
...........................................
...........................................
Tack för tipsen Man kanske skulle öppna bruksanvisngen idagomdet nu står där.....
Det låter som en mycket bra ide

Postad 10 november 2006 - 10:15
Är det bekräftat att den saknar RF-modulator? Det går alltså inte att få ut signalen från digitalmottagaren eller från inspelade program via RF out? Det ställer till lite problem för mig då jag gör på det sättet idag för att skicka signalen från digitalboxen i vardagsrummet till TVn i sovrummet.- tror inte att dvd:ns bild skickas ut via antennuttaget, för det krävs en RF-modulator som inte verkar finnas. Det enda som skickas vidare på RF out är antennsignalen som kommer in.
Postad 10 november 2006 - 13:00
Är det bekräftat att den saknar RF-modulator? Det går alltså inte att få ut signalen från digitalmottagaren eller från inspelade program via RF out? Det ställer till lite problem för mig då jag gör på det sättet idag för att skicka signalen från digitalboxen i vardagsrummet till TVn i sovrummet.- tror inte att dvd:ns bild skickas ut via antennuttaget, för det krävs en RF-modulator som inte verkar finnas. Det enda som skickas vidare på RF out är antennsignalen som kommer in.
Finns ingen RF modulator
Postad 10 november 2006 - 15:56
Var ifrån kommer det högfrekventa ljudet? Är det ett mekaniskt ljud (t.ex. HD, fläkt eller dylikt) eller kommer det från högtalarna? Kan det vara ett inkopplingsproblem med sladdar eller liknande (hur tar du ut ljudet, via TV eller förstärkare)?
Nej, det högfrekventa ljudet kommer ifrån enheten, inte ur högtalarna.
Jag tror det är ifrån fläkten, men det är bara ibland, ganska sällan.
Men det är ett konstant lågfrekvent ljud ifrån fläkten
eller av fläkten orsakat vindbrus.
Redigerat av Unregisteredcb3b891b, 10 november 2006 - 15:59.
Postad 11 november 2006 - 15:04
1. Om man är tvungen att använda en extern digital HDTV-box (den nya i CanalDigitals HDTV-satsning), vad spelar det för roll vad man har för tuner då, digital eller analog?
2. Kan man använda en extern hårddisk via USB, och vad kan man göra med den? Kopiera, streama video (divx o. dyl)?
3. Kan man kopiera filmer, bilder och mp3 från dvd-skivor till hårddisken?
Tacksam för svar!
Postad 12 november 2006 - 21:15
Har läst lite inlägg om Pioneers DVD-inspelare. Det jag vill veta mer om är följande:
Hur mycket låter fläkten i DVR-545 HXS?
Kan man köra MP3 och JPEG på DVD-skivor på den här maskinen?
Hur snabb är maskinen i uppstarten?
Är det smidigt och snabbt att byta kanaler?
Finns det någon test på maskinen i någon tidning?
Kan man kopiera över en vanlig videofilm som man har till DVD/HDD
Kommer 645 med inbyggd DVB?
Har Panasonic någon ny modell med DVB på gång (alltså ungefär EH-65 + DVB)?
Postad 13 november 2006 - 13:09
Scalar den upp alla inkommande bildsignaler till 720p och 1080i?
Främst då från antennen och scarten.
Postad 13 november 2006 - 15:01
Om man har HDMI-utgången aktiverad, skickar den fortfarande ut signal på de andra utgångarna (s-video, scart, komponent etc)?
Postad 13 november 2006 - 15:51
Tror inte att det spelar någon roll om man har den analoga eller digitala varianten. Båda tar väl in den externa HD-boxen via scart (tyvärr). Gissar att du vill spela in HD-material. Dock får du bara SD-kvalitet. Eller vad var din tanke?
Ja man ska visst kunna kopiera mp3 till hårddisken (i alla fall från CD till HDD). Det kallas visst Digital Jukebox och Entertainment Engine.
levander:
Tror inte att man kan köra mp3 från DVD (endast CD). Men jag har inte testat utan bara läst det någonstans. Ska testa när jag får min (skulle ha kommit i förra veckan...).
DVR-540HX har testats av Elektronikvärlden.
kevinergo:
Hdmi aktiverad? Är inte den alltid aktiverad? Ska kolla när jag får min (skulle ha kommit förra veckan som sagt var).
Postad 13 november 2006 - 16:02
Om jag fattar det rätt så har jag ingen användning för tunern, vare sig digital eller analog?
Postad 13 november 2006 - 16:11
whome: tack för svaret. Jag förstår att jag inte kan spela in HD, och förmodligen kommer jag inte att kunna se på något annat än det jag spelar in med mindre än att jag skaffar en box till, eller?
Om jag fattar det rätt så har jag ingen användning för tunern, vare sig digital eller analog?
har du endast Canal Digital så har du inte så mycket användning för varken analog eller digital tuner. Den analoga kan du använda tills de analoga sändningarna stängs av i ditt område. Om du skaffar Boxer utöver Canal Digital kan du ju så klart använda den digitala tunern, den kan du ju dessutom använda till de fria kanalerna (SVT1 & 2, TV4 mf).
Så om du spelar in något på en icke-fri kanal via CD-boxen kan du kolla på SVT1/SVT2/TV4 via den digitala tunern. Det är väl ungefär så långt din nytta sträcker sig, om du inte skaffar dubbla abonnemang.
Postad 15 november 2006 - 15:25
Är det bara storleken på hårddisken och att DVR-545H INTE kan kopiera filer från en USB-enhet?
Finns det mera avvikelser som jag inte har hittat som skiljer dom två åt?
Postad 15 november 2006 - 19:35
inte alltid men för ofta för att det ska vara okej! Har min spelare kopplad
digitalt till en Denonreciver.
Postad 16 november 2006 - 00:21
Enklast hade varit att köpa en av Sonys kameror med HDMI-utgång men det är inte aktuellt.
Tacksam för svar
Postad 16 november 2006 - 08:07
540HXN: Kanske men inte heller alltid och inte mycket "osynk". Märker det inte alls när jag kör analoga ljudet. Vi får kolla vidare om vi kan hitta en gemensam nämnare när det händer.Är det någon mer än jag som har problem med osynk i ljudet på 545:an?
Postad 16 november 2006 - 08:33
Jag skall förmodligen köpa en HDV-kamera som endast har iLink som digital bildutgång. Kan jag köra högupplöstvideo till dv-ingången av Pioneers "DVR-545HX" och sedan ta ut det högupplöst via HDMI för leverans till Reciver VSX-AX4Avi-s, för fortsatt digitalbildleverans med HDMI till projektorn.
Enklast hade varit att köpa en av Sonys kameror med HDMI-utgång men det är inte aktuellt.
Tacksam för svar
Du bara kan använda DV-ingången för titta på film i kameran och för att föra över till HDD (för att sen redigera, bränna osv.). Troligen inte lyfta över HD-material.
Enligt manualen för DV-ingången: "signalen från materialet måste vara i DVC-SD-format."
Måste säga att jag inte har koll på hur HDV-kamerorna är tänkta. OK att man kan filma i HD men ofta sparar dom resultatet komprimerat och då är man ju rökt om man vill redigera. Med en "vanlig" DV-kamera så försöker man ju hålla materialet så lite komprimerat som möjligt fram till dess att man bränner DVD:n. Och där kommer problem nummer 2 med HDV. Hur brännner man? Blu Ray, HD DVD, DVD-rom med WMV HD eller vad?
Postad 16 november 2006 - 11:15
Är det någon mer än jag som har problem med osynk i ljudet på 545:an?
ja. jag har också en denonreceiver och om jag tar ut ljudet på tv:n samtidigt som jag lyssnar på ljudet via receiver så är det osynkat. Vilket egentligen bara betyder att jag stänger av tv-ljudet när jag kollar via min DVR-530H.
det låter dock som att din osynk är mer påtaglig än så?
Postad 16 november 2006 - 13:33
Jag skall hålla ögonen öppna, det jag har märkt är att efter ett tag blir det synk igen...??
Ska undersöka om det kommer vid kanalbyten eller kanske om det är i samband med ngn
törning av signalen!
Återkom om du hittar ett samband med dina synkproblem!
Postad 16 november 2006 - 20:44
Är det någon mer än jag som har problem med osynk i ljudet på 545:an?
ja. jag har också en denonreceiver och om jag tar ut ljudet på tv:n samtidigt som jag lyssnar på ljudet via receiver så är det osynkat. Vilket egentligen bara betyder att jag stänger av tv-ljudet när jag kollar via min DVR-530H.
det låter dock som att din osynk är mer påtaglig än så?
Detta låter oroveckande då jag har funderingar på at köpa en DVR-645 och en Denon AVR-2807.

Har ni kopplat ihop dom med HDMI eller bara ljud och coax?
Redigerat av a_Warlock, 16 november 2006 - 20:45.
Postad 16 november 2006 - 22:37
Vet någon om det går att göra markeringspunkter(chapter marks) på det inspelade materialet på hårddisken som sedan följer med när man kopierar till en DVD?
Postad 17 november 2006 - 00:23
Detta låter oroveckande då jag har funderingar på at köpa en DVR-645 och en Denon AVR-2807.
![]()
Har ni kopplat ihop dom med HDMI eller bara ljud och coax?
Äsch, så farligt är det inte (för mig iaf). Jag har DVR-530 och kör alltså digitalt ljud med optisk kabel (inte hdmi och inte heller coax) till receivern.
Postad 17 november 2006 - 00:24
Hejsan. Fråga angående 545HX
Vet någon om det går att göra markeringspunkter(chapter marks) på det inspelade materialet på hårddisken som sedan följer med när man kopierar till en DVD?
ja det går, inga problem.
Postad 17 november 2006 - 08:46
Satt och skumma igenom manualen i går kväll...

Dör står det att det skulle ta ca. 10 sek för att PAUS läget skulle träda i kraft efter att man hade tryckt in Paus knappen!!!
Detta gällde då DVR-645H och DVR-545H.
Är det så att det verkligen tar ca. 10 sek?
Det går inte att spida upp det hela?
Är van vid att köra MediaPortel på datorn och där sker det på en gång.
Postad 17 november 2006 - 11:02
Mer och mera funderingar får man...
Satt och skumma igenom manualen i går kväll...![]()
Dör står det att det skulle ta ca. 10 sek för att PAUS läget skulle träda i kraft efter att man hade tryckt in Paus knappen!!!
Va?Du menar när man glor på dvd eller från hårddisken?
Pausar på en gång 645 iallafall....
Nu har jag kört den en dryg vecka Fortsatt extremt nöjd med dvd hdmi Pioneer 507XA men gillar inte alls timerinställngs tjossan mkt bättre förr

Postad 17 november 2006 - 11:15
Nu har jag kört den en dryg vecka Fortsatt extremt nöjd med dvd hdmi Pioneer 507XA men gillar inte alls timerinställngs tjossan mkt bättre förr
Nej, utan på Live TV sändning, se sid 62 i Manualen, tips texten.
Citat:
"När du har tryckt PAUSE LIVE TV tar det minst 10 sekunder innan bilden ändras (under den här tiden fungerar inga knappar utom strömbrytaren)."
Postad 17 november 2006 - 12:11
Nej, utan på Live TV sändning, se sid 62 i Manualen, tips texten.
Citat:
"När du har tryckt PAUSE LIVE TV tar det minst 10 sekunder innan bilden ändras (under den här tiden fungerar inga knappar utom strömbrytaren)."
Aha har inte testat det ännu Ser nästan aldrig på live TV Är det kommersiella kanaler är det alltid chase play för att slippa reklamen...
Postad 17 november 2006 - 12:22
Hur går man till väga om man har en DVR-645 och en separat digital mottagare och man vill timerinspela från två olika kanaler på digitalmottageren vid olika tider utan att behöva ändra på mottagaren?
Kan man styra kanalinställningen på mottagaren från DVDn på någe sätt eller?
Tackar!
Postad 17 november 2006 - 12:46
En fråga som kanske redan disskuterats i forumet men...
Hur går man till väga om man har en DVR-645 och en separat digital mottagare och man vill timerinspela från två olika kanaler på digitalmottageren vid olika tider utan att behöva ändra på mottagaren?
Kan man styra kanalinställningen på mottagaren från DVDn på någe sätt eller?
Tackar!
det är väl detta man har g-linken till? är inte säker på om man måste ha fungerande Guide plus för att det ska fungera?
Postad 17 november 2006 - 12:57
Postad 17 november 2006 - 13:07
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar