Bärbar StrandStereo med lite tryck
1146 svar till detta ämne
Postad 06 April 2009 - 16:51
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nackdelen med ett pc-nätagg är att det lämnar ganska exakt 12v.
Dom flesta slutsteg har uteffekten uppmätt vid ca 14v så du förlorar effekt ut i högtalarna.
Det bästa är en riktig bil-laddare, jag kör med en c-tek multi XS 7000 den klarar 7A konstant vid 13,8V.
Lite dyr men biltema har liknande billigare modeller.
/Robban
Postad 07 April 2009 - 19:26
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej!
Håller på att planera ett lådbygge inför sommaren men under planeringen så uppstod ett litet problem! Jag kunde inte hitta ett lämpligt nätagg för att driva hela prylen  Lådan jag planerar bygga kommer att dra någonstans mellan 13-15a (tror jag) och därför behöver jag ett nätagg som kan leverera därefter. Ett som kan leverera 20a+ vore helt underbart. Det jag har funderat på är följande:
* Ett moddat PC nätagg (hela nätaggets effekt i 12v istället för varierande) har dock hört att dessa inte alltid är särskilt stabila. * Kjell & Company
Jag har sett att flera av byggena i denna tråden är byggda med nätagg men det finns aldrig några specifikationer om just vilket nätagg det rör sig om (bara hur stor effekt det rör sig om etc..) . Skulle någon som har lite mer erfarenhet än jag när det gäller just detta kunna föreslå något bra nätagg som levererar och typ inte väger hur mycket som helst? T.ex. "Oddzax" verkade ju ha ett riktigt nice nätagg och _rosen_ ditt verkar inte heller dumt.
Tack på förhand!
/David
mitt nätagg är på 350 w. stod på den hur mkt ström man kunde ta ut på den i 12 v. minns dock ej vad det var på men det är inte så stabilt så som jag har det nu  när jag hade bara bilstereon så gick spänningen aldrig under 11.5v men nu när jag har slutsteg med så räcker det inte långt  visst det funkar ju men man kan inte spela speciellt högt utan att tappa kontrollen. men det är jätte enkelt att modda ett nät aggregat. man tar pin 14 (ofta grön) och kopplar ihop med GND(svart) och tar du ett kraftigare så är det ju inte säkert att du får problem med att den inte är speciellt stabila. 500w+ kanske är att rekommendera som minst. men kolla på dessa finns från 3A till 30A http://www.kjell.com/?page=/power/dom borde funka mer än utmärkt. dyra ifs hoppas det var till ngn hjälp
Redigerat av _rosen__, 08 April 2009 - 21:31.
Postad 08 April 2009 - 11:44
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nätaggregatet från kjell 20A versionen, så är 20A nästan peak-värdet den kan leverera. Max belastning: 22A i 1 minut, följt av nedkylning i 10 minuter 20A i 30 minuter följt av nedkylning i 10 minuter 15A i 2 timmar, följt av nedkylning i 10 minuter 8A kontinuerligt Jag skulle satsa på en riktig laddare istället för ett nättagregat. Tex. Biltemas batteriladdare, Dock max 7A står inget mer på hemsidan. Eller denna från Clasohlson, laddström 7A från ctekDenna kör jag med, riktigt nöjd med den.Dock lite dyrare men jag hitta den på blocket ny för under halva priset. Den kan ge 7A konstant vid 13.8V i supply-läget. /Robban
Postad 08 April 2009 - 15:51
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nätaggregatet från kjell 20A versionen, så är 20A nästan peak-värdet den kan leverera.
Max belastning: 22A i 1 minut, följt av nedkylning i 10 minuter 20A i 30 minuter följt av nedkylning i 10 minuter 15A i 2 timmar, följt av nedkylning i 10 minuter 8A kontinuerligt
Jag skulle satsa på en riktig laddare istället för ett nättagregat. Tex. Biltemas batteriladdare, Dock max 7A står inget mer på hemsidan.
Eller denna från Clasohlson, laddström 7A från ctek
Denna kör jag med, riktigt nöjd med den. Dock lite dyrare men jag hitta den på blocket ny för under halva priset. Den kan ge 7A konstant vid 13.8V i supply-läget.
/Robban
men du tror inte att man kan sätta på fläktar som kyler? om man sätter 2 datafläktar borde det ju kyla någorlunda bra
Postad 08 April 2009 - 16:35
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja kanske men om du har den kopplat till ett bilbatteri eller liknande så kan det nog bli problem.
Den har inget som begränsar strömmen vad jag kan hitta iaf. Och då kommer den lämna en bra bit över 8A när den laddar batteriet skulle jag tro och den är inte gjord för det under längre tid.
/Robban
Postad 08 April 2009 - 21:43
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ja kanske men om du har den kopplat till ett bilbatteri eller liknande så kan det nog bli problem. Den har inget som begränsar strömmen vad jag kan hitta iaf. Och då kommer den lämna en bra bit över 8A när den laddar batteriet skulle jag tro och den är inte gjord för det under längre tid.
/Robban
han säger inget om att ladda batteriet med den, så ska han bara driva stereon med den så ska den nog funka utmärkt. han kan ju ha en 2läges brytare så han kan skifta mellan batteri och spänningsaggregatet. så har iaf jag gjort på min. men han nämnde att vikten var viktig och 4.5 kg är ganska mkt  men han skulle kunna ha den extern. då behöver han inte dra med den extra vikten när han ska köra på batteri, för det antar jag att han ska.
Postad 08 April 2009 - 22:56
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jaha.
Uppgradering utav min stereo till version 1.1 är på gång:
Ny färg.
Nya batteri.
Nytt förstärkeri.
Mer diskoljus.
Bilder kommer.
Postad 09 April 2009 - 14:41
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
jag har slängt in lite högupplösta detaljerade bilder i mitt galleri
kolla och kommentera gärna
Postad 09 April 2009 - 18:36
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Kanske skulle ta och börja med min med =/
Postad 10 April 2009 - 14:19
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
jag har slängt in lite högupplösta detaljerade bilder i mitt galleri
kolla och kommentera gärna 
Den verkar inte speciellt regn eller ölsäker med slutsteget på utsidan och en kabel mellan batteri och stereolådan. Är den danssäker?
Postad 10 April 2009 - 16:49
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Den verkar inte speciellt regn eller ölsäker med slutsteget på utsidan och en kabel mellan batteri och stereolådan. Är den danssäker?
det är kompromiss desvärre  slusteget var inte inräknat från början. men vi har planer på att bygga en ny låda med lite större plats inuti. princip likadan men 10 cm högre. vi har även funderat på att göra ett skydd av durkplåt som täcker hela steget utom i botten (så att man ska kunna justera ljudet) sen sladden har jag aldrig haft problem med, dom brukar stå så tätt ihop att man kan slänga in nästan all sladd i batterilådan, visst det har ju hänt att sladden åkt ut, men det är lätträknade gånger. ja det tycker jag nog, jag har dansat på den några gånger. men det inget som jag låter alla göra. värt att nämna om den är att jag använder den dagligen som anläggning hemma, sen på helgerna så åker den med där det är fest, speciellt nu när vädret har tillåtit  bara denna veckan har den gått nästan 70 timmar (på 2 laddningar)  spelar faktiskt med den nu bild från inatt
Postad 11 April 2009 - 23:13
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har man ätit påskmat och kommit igång med bygget. Börjat med lådan som ska vara längst ner i stapeln. Den ska innehålla batteri, slutsteg och kanske laddare. Hjulen ska även på denna låda.  Börjar såga till nedre lådan i 12mm mdf.   Testar placering för batteri och slutsteg. Funderar på hur jag ska lösa nån typ av lucka för att komma åt sidan på slutsteget, ska vara hyffsat tät mot regn och annat, tips? Har inte bestämt om hjulen ska vara "infällda" eller vara utanför ännu.  Köpt ett par hjul och kullager på Clasohlson, hjulen har 20mm axelhål och kullagerna är 22mm utvändigt.. Tror det blir hyfsat jämnt när jag slipar ska ändå inte upp i några större hastigheter.  Sitter bra med lite hjälp av gummihammaren. /Robban
Postad 12 April 2009 - 04:42
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Postad 14 April 2009 - 14:40
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag älskar att denna tråden väcks till liv varje vår efter att ha legat i dvala och samlat kraft under vintern! Alltid lika härligt att se att fler och fler ger sig på festivalbyggen.
Jag har ett antal småsaker jag ska fixa på mitt bygge med till sommarens hårda liv då den ska med på både Peace and love och Arvika. Efter förra sommarens bruk så sprängde en högtalare och det vet jag inte hur jag ska bekämpa ir riktigt mer än att köpa ett par till som reserv=)
Min att-göra-lista:
-Måla lådan vit för minsta möjliga värmeupptag
-Byta ut den trasiga 6x9an
-fixa mer batteri
-Kanske sätta på hörn så polaren slipper att skära upp hela handen igen.
I dagsläget kör jag med 4stycken 6x9or och det låter riktigt bra, faktiskt utan lyssningströtthet! dock så är dom på tok för lätta att spränga med dom skitelementen som jag har i nu. (ena kass redan) en fundering är om man kan få ett lyssningshållbart ljud om man byter ut dessa 4st 6x9" mot en 12"bas plus skrikor eller 5.25" koaxialer?
Grejjen är den att jag inte vill sätta in slutsteg utan hålla mej till bilstereon. 12"aren skulle isåfall bli en modell med högsta möjliga verkningsgrad.
Någon som har erfarenhet?
Postad 14 April 2009 - 18:36
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej!
Nu ska även min "bärbara" stereo byggas!
I första hand ska den användas på kryssningar, Monday Bar  Volym går före vikt i detta bygge, behöver dock inte så mycket batteri-speltid men en två timmar ska den klara iaf.
Har lite prylar från bilar man haft.
Kenwood 10" bas i basreflexlåda DLS 4" Koaxialer Pioneer huvudenhet DLS CA41 slutsteg Batteri 72Ah CTEK laddare
Har suttit och skissat lite
 Vill ha den ganska smal så den går igenom hyttdörrar osv. Längst ner kommer batteri, laddare, slutsteg och ett par hjul sitta.
Sen kommer Bashögtalaren i sin basreflexlåda.
I översta delen kommer jag nog köpa ett par JBL GTO-938. Lättdrivna 2Ω högtalare som klarar lite effekt.
Får se om jag sätter i mina 4" DLS högtalare där också.
Sen ska Huvudenheten i så man kan spela skivor också, även en volt och ampere-meter. Funderar även på att sätta i lite strömbrytare så man kan stänga av/på olika högtalare för att spara ström om man skulle vilja. Kan man bara koppla bort tex. bashögtalaren från slutsteget via ett relä eller liknande, eller ska man ta koppla bort signalkablarna?
Har letat lite efter ett bra galler på diverse metall-varuhus/lager/verkstäder i spånga området i sthlm utan resultat. Hittade en Elfa Trådhylla på K-rauta som jag har som bästa alternativet hittils.
Andra åsikter/tips innan jag börjar bygga lådan?
/Robban
med den designen så blir tyngdpunkten ganska högt uppe = vältrisk inte kul om batterisyran rinner ut
Postad 15 April 2009 - 02:52
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag älskar att denna tråden väcks till liv varje vår efter att ha legat i dvala och samlat kraft under vintern! Alltid lika härligt att se att fler och fler ger sig på festivalbyggen.
Jag har ett antal småsaker jag ska fixa på mitt bygge med till sommarens hårda liv då den ska med på både Peace and love och Arvika. Efter förra sommarens bruk så sprängde en högtalare och det vet jag inte hur jag ska bekämpa ir riktigt mer än att köpa ett par till som reserv=)
Min att-göra-lista: -Måla lådan vit för minsta möjliga värmeupptag -Byta ut den trasiga 6x9an -fixa mer batteri -Kanske sätta på hörn så polaren slipper att skära upp hela handen igen.
I dagsläget kör jag med 4stycken 6x9or och det låter riktigt bra, faktiskt utan lyssningströtthet! dock så är dom på tok för lätta att spränga med dom skitelementen som jag har i nu. (ena kass redan) en fundering är om man kan få ett lyssningshållbart ljud om man byter ut dessa 4st 6x9" mot en 12"bas plus skrikor eller 5.25" koaxialer? Grejjen är den att jag inte vill sätta in slutsteg utan hålla mej till bilstereon. 12"aren skulle isåfall bli en modell med högsta möjliga verkningsgrad.
Någon som har erfarenhet?
Det kanske vore en idee att skaffa 6x9 av bättre kvalitet? Vad har du för nått i nu? Att stoppa i JBL/Infinity/Rockford eller något annat märke borde funka. Element av god kvalitet är att föredra. Men en allt för klen förstärkare kan även den pajja dyra element. Det gäller att få en så ren signal som möjligt.
Postad 15 April 2009 - 04:46
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
jag hade tråkigt och satt och skissa på en låda där slutsteget är inbyggt.  den kommer se princip likadan ut som den jag har nu med lutad baffel saker som är ändrade är *den är ca 7-8 cm högre. *lådvolymen är större (20,1 L) ca 2 liter mer än den gamla, ger antagligen lite mer bas, enligt ljudia vill dessa basar spela i en låda som är på 15-25 L basreflex. *nätaggregatet har jag tagit bort. (den används princip aldrig nu när vi fått in slutsteget, pallar helt enkelt inte med) kan man ha externt. det finns plats för alla dom saker som satt på panelen innan. men jag tänkte att om man en vacker dag skulle införskaffa 1st analog V meter och 1st analog A meter (0-10A) och sätta där vi har högtalarutgångarna nu. tror det kommer bli mycket snyggare. högtalarutgångarna kan man sätta där bak. el centralen kan man ha på samma ställe som den är nu. dvs ovanför steget enligt min nya idé. problem med denna desigen! *vart ska vi sätta fläkten/fläktarna? *hur ska man göra en snygg anslutning till högtalarna (vill ha ett liknande system som vi har nu) *kommer nog väga 2-3 kg mer pga utbyggnaden, men det gör nog inte så mycket.
Postad 15 April 2009 - 19:54
Alferd Packer
-
Alferd Packer
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tjohej!
Jag har en festivalstereo som jag tänkte uppgradera aningen.. Just består den av:
2st 6"x9"
1st 10" bas
1st diskant
Pioneer bilstereo (4x45w)
55Ah biltema bilbatteri
Första festivalen (arvika noll7) var lådan helt underbar, orkade 3 dagar på samma batteri på galet hög volym, nästa festival klarade han inte fullt lika länge och förra året på roskilde så dog batteriet (antar jag) titt som tätt, misstänker att de inte laddade så värst länge där jag lämnade in batteriet.
De uppgraderingar jag har i åtanke är att flytta ut batteriet och göra en egen separat låda á la inte bengt för att göra herrn lite mer bärvänlig och bygga in en T-amp istället... Nu lyder frågan, T-ampar verkar vara svåra att få tag på i Sverige så jag kommer nog eBaya en. Men när jag kikat på bilder verkar t-ampen endast ha 2st högtalarutgångar? Hur funkar det? Skulle jag bara dra basen genom den eller hur skulle jag gå till väga för att dra mest nytta av den? Är lite nybörjare på området så all hjälp och tips på hur en schysst uppgradering skulle kunna gå till uppskattas varmt!
Tack på förhand!
Postad 16 April 2009 - 00:45
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Tjohej!
Jag har en festivalstereo som jag tänkte uppgradera aningen.. Just består den av: 2st 6"x9" 1st 10" bas 1st diskant Pioneer bilstereo (4x45w) 55Ah biltema bilbatteri
Första festivalen (arvika noll7) var lådan helt underbar, orkade 3 dagar på samma batteri på galet hög volym, nästa festival klarade han inte fullt lika länge och förra året på roskilde så dog batteriet (antar jag) titt som tätt, misstänker att de inte laddade så värst länge där jag lämnade in batteriet.
De uppgraderingar jag har i åtanke är att flytta ut batteriet och göra en egen separat låda á la inte bengt för att göra herrn lite mer bärvänlig och bygga in en T-amp istället... Nu lyder frågan, T-ampar verkar vara svåra att få tag på i Sverige så jag kommer nog eBaya en. Men när jag kikat på bilder verkar t-ampen endast ha 2st högtalarutgångar? Hur funkar det? Skulle jag bara dra basen genom den eller hur skulle jag gå till väga för att dra mest nytta av den? Är lite nybörjare på området så all hjälp och tips på hur en schysst uppgradering skulle kunna gå till uppskattas varmt!
Tack på förhand!
Lite bilder på stereon då!  Ska nog ta och sammanställa en fin hemsida nån dag tillägnad alla dessa sköna byggen.
Postad 16 April 2009 - 02:46
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ska nog ta och sammanställa en fin hemsida nån dag tillägnad alla dessa sköna byggen. 
det hade varit kul
Postad 16 April 2009 - 06:21
Alferd Packer
-
Alferd Packer
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Lite bilder på stereon då!

Ska nog ta och sammanställa en fin hemsida nån dag tillägnad alla dessa sköna byggen. 
Låter som en mkt bra idé!! Här är en, aningen dålig, bild på schabraket:  Ska fixa lite bättre bilder i helgen förhoppningsvis! 6x9orna sitter bredvid varandra överst med diskanten mittimellan och 10" basen sitter under dessa centrerad i en egen låda.... det kanske ger er en ungefärlig idé om hur den ser ut under gallret Tack!
Redigerat av Alferd Packer, 16 April 2009 - 06:24.
Postad 16 April 2009 - 16:57
vondawe
-
vondawe
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena! Nu är det så att jag har börjat bygga min stereo! Skissade först upp hela grejen i sketchup:
H_gtalare.png 83.06K
1 Antal nerladdningar
H_gtalare_6.png 163.95K
1 Antal nerladdningar
H_gtalare_7.png 136.81K
1 Antal nerladdningarKommer bli en stereo à la "larspaul-mats", fast lite större med kraftigare element Har varit och handlat 16mm MDF till själva lådan och håller för närvarande på att snickra ihop den så smått  Har dock inte inhandlat högtalar-elementen än (pga av att jag inte kan bestämma mig för vilka jag vill ha) men jag vet vilken storlek det ska vara på dem. Hade tänkt mig en st 12 tums bas i prisklassen 600-1000kr tillsammans med två st 6.5 koaxialer i prisklassen 500-700kr. Lådvolymen är enkelt reglerbar så en redigering av baslådan är lätt gjort om det skulle behövas. Eftersom jag inte är någon expert på billjud eller ljud överhuvudtaget så har jag några frågor som skulle behöva besvaras. Tänkte förövrigt köra med ett fyrakanals slutsteg. Är det möjligt att köra med koaxialer på 2ohm och sen basen på 4ohm? Isf vilket är det optimala kopplingsschemat ? Sist men inte minst har jag kollat på några basar som är möjliga kandidater... http://mds.se/?artnr=FZR12http://brl.se/ --> Bilbasar --> Baselement --> GAS WC1220.2 och GAS ALPHA 1225X (såg inte ut som att det gick att skapa någon direktlänk). http://www.conrad.se/?article=379385 Verkar några av dessa vettiga? Basen kommer att monteras i en sluten låda och därför är det ju lämpligt att basen passar för det. Skulle någon med lite mer erfarenhet kunna komma med lite tips och synpunkter? /David PS. Kan man använda ett tvåkanals-slutsteg och koppla basen (4ohm) på ena kanalen och seriekoppla två stycken koaxialer (2ohm) på den andra kanalen? Och kan man då få stereoljud eller blir det mono? eftersom båda koaxerna är kopplade på samma kanal? Hade ju isf varit en lite billigare lösning än att införskaffa ett fyrkanals slutsteg.
Redigerat av vondawe, 16 April 2009 - 21:20.
Postad 17 April 2009 - 12:47
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
"........."
PS. Kan man använda ett tvåkanals-slutsteg och koppla basen (4ohm) på ena kanalen och seriekoppla två stycken koaxialer (2ohm) på den andra kanalen? Och kan man då få stereoljud eller blir det mono? eftersom båda koaxerna är kopplade på samma kanal? Hade ju isf varit en lite billigare lösning än att införskaffa ett fyrkanals slutsteg.
Ja du kan koppla basen på en kanal och sen seriekoppla koaxialerna på den andra kanalen (blir 4 Ω då). Men du får bara monoljud då, men det är jue inte hi-fi vi bygger främst  Tänk på att basen behöver ganska mycket effekt. /Robban Fortsättning på bygget, hinner inte göra så mycket då jag har en bit till garaget. Men måste senast bli klar och hinna testa innan 4:e Juni.  En rör bit kapas till som distans mellan kullagerna    Ritar ut radien runt hjulet som ska fräsas ut  En stoppskruv som går igenom distansröret och hindrar hjulet att glida av axeln  Gängar till M4 skruv som ska hålla hjulet kvar på axeln, Kommer det hålla?    Tid det tar att såga i aluminium, en kvar att såga nu.   Nedre lådan nästan klar, ska fästa klart axeln bara och bygga ett hjulhus. /Robban
Redigerat av Bamsetroll, 18 April 2009 - 11:53.
Postad 17 April 2009 - 19:47
Alferd Packer
-
Alferd Packer
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Snyggt bamsetroll!!
Lite funderingar bara... är det en festivallåda? Om du planerar att ta med den på festivaler så kan jag rekommendera luftfyllda gummihjul!
Jag drog min låda på en pirra med liknande hjul som du byggt in i din låda och det var minst sagt inte det optimalt! Med gummihjul gick det däremot mycket bättre, mycket lättare att rulla på grus och över t.ex branddiken  Plasthjulen gick till och med sönder efter en del rullandes...
Bara en tanke!
/Fredrik
Redigerat av Alferd Packer, 17 April 2009 - 19:49.
Postad 18 April 2009 - 11:52
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Snyggt bamsetroll!!
Lite funderingar bara... är det en festivallåda? Om du planerar att ta med den på festivaler så kan jag rekommendera luftfyllda gummihjul!
Jag drog min låda på en pirra med liknande hjul som du byggt in i din låda och det var minst sagt inte det optimalt! Med gummihjul gick det däremot mycket bättre, mycket lättare att rulla på grus och över t.ex branddiken Plasthjulen gick till och med sönder efter en del rullandes...
Bara en tanke! /Fredrik
Tack! Dom är nog att föredra, kollade på såna först. Men dom är för breda för mitt bygge och sen var det under halva priset på dom andra. Ska främst användas till kryssningar och den följer nog med till öland men då har man bil med sig. Kanske blir en 2.0 sen  Tack för synpunkter! /Robban
Postad 20 April 2009 - 08:12
Pintus
-
Pintus
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjabba, vi är fyra killar som inte kan ett skvatt om bilstereor, men ändå vill ha något att dunka i på stranden och festivaler. Vi har dock bekanta elektriker som ska hjälpa oss med att koppla litegranna. Utrustningen som vi har är: 2st Sony XS-F1326 ( http://netonnet.se) 1st Mutant NW280SP slutsteg ( http://netonnet.se) 1st Bilbatteri som vi har fått, Varta 12v, 62Ah, 480A 1st Bas från RMaudio (RMS-525) (som vi också fått), vet dock inte hur många tum den är på, men den är iaf på 250watt. 1st Biltereo Mutant MT2100 ( http://netonnet.se) Detta ska vi då sätta in i en trälåda med högtalarna i en 'mussepigg-form'. Har ni några tips att ge, så att vi inte spränger våran fina låda i luften eller överhettar eller liknande, så är det ytterst välkommet!
Postad 21 April 2009 - 01:18
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Tjabba, vi är fyra killar som inte kan ett skvatt om bilstereor, men ändå vill ha något att dunka i på stranden och festivaler. Vi har dock bekanta elektriker som ska hjälpa oss med att koppla litegranna. Utrustningen som vi har är: 2st Sony XS-F1326 (http://netonnet.se) 1st Mutant NW280SP slutsteg (http://netonnet.se) 1st Bilbatteri som vi har fått, Varta 12v, 62Ah, 480A 1st Bas från RMaudio (RMS-525) (som vi också fått), vet dock inte hur många tum den är på, men den är iaf på 250watt. 1st Biltereo Mutant MT2100 (http://netonnet.se)
Detta ska vi då sätta in i en trälåda med högtalarna i en 'mussepigg-form'. Har ni några tips att ge, så att vi inte spränger våran fina låda i luften eller överhettar eller liknande, så är det ytterst välkommet! 
vikten är alltid bra att tänka på. om inte annat bra bärhandtag. hade ni tänkte köra basen på steget och sony högtalarna på bilstereon?
Postad 21 April 2009 - 20:13
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
http://www.youtube.c...h?v=59FCAYKyR00Härlig video som jag hittat på YouTube.  Kör man med elaggregat så ökar ju alla möjligheter.
Postad 21 April 2009 - 20:50
Pintus
-
Pintus
-
Rookie
-
3 inlägg
vikten är alltid bra att tänka på. om inte annat bra bärhandtag. hade ni tänkte köra basen på steget och sony högtalarna på bilstereon?
vi har en 12 millimeter tjock spånskiva som vi kommer bygga med, vad ska man ha för hantag förresten? Yes, hoppas att det blir tillräckligt krämigt!
Postad 21 April 2009 - 23:26
lizz
-
lizz
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjo!
Vi har under senaste året haft ett litet projekt som kan liknas med tidigare projekt i tråden. Vi kallar henne Sprutludret. Skönheten väger runt 80 kg och skjutsas runt på en säckakärra och består av:
2 st 12" basar JBL GT1214
2 st JBL T595 6x9
1 st Lanzar 3 Farad kondensator
1 JVC KDG614 (spelare)
1 Rockford Fosgate T4004 4-kanals steg (basarna)
1 Koiiler 4-kanals steg (6x9orna)
Bilbatteri på 95 Ah
Utöver detta lilla ljudpaket har vi lite trevliga saker som volt- och amperemätare och lite annat kul som drivs på 12 volt.
Vi satsar på att bli klara nu i veckan då vi fotodokumenterar skapelsen och lägger upp bilderna här.
Sprutludret, coming to a party near you!
P&E productions
Postad 22 April 2009 - 03:01
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
vi har en 12 millimeter tjock spånskiva som vi kommer bygga med, vad ska man ha för hantag förresten? Yes, hoppas att det blir tillräckligt krämigt!
jag har använt 12 mm mdf på min så det funkar bra om ni nu ska ha en musse pigg design så kommer ni antagligen ha runda hörnor och det gör det lite svårare, men på min har jag enkla bärhandtag som jag köpt på claes ohlson för typ 40 kr styck, inte världen bekvämaste men dom fyller sin funktion. http://www.clasohlso...spx?id=53668864
Postad 22 April 2009 - 17:15
Pintus
-
Pintus
-
Rookie
-
3 inlägg
jag har använt 12 mm mdf på min så det funkar bra
om ni nu ska ha en musse pigg design så kommer ni antagligen ha runda hörnor och det gör det lite svårare, men på min har jag enkla bärhandtag som jag köpt på claes ohlson för typ 40 kr styck, inte världen bekvämaste men dom fyller sin funktion. http://www.clasohlso...spx?id=53668864
okej låter bra! Men kommer det bli någon kräm ur våran utrustning? Och är det ngt speciellt som vi ska tänka på?
Postad 22 April 2009 - 19:12
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hittade en till bild på stereon in action. Den funkar mycket bra som dansgolv! 
Postad 22 April 2009 - 21:07
R_ufo
-
R_ufo
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjohej!
Jag har en festivalstereo som jag tänkte uppgradera aningen.. Just består den av: 2st 6"x9" 1st 10" bas 1st diskant Pioneer bilstereo (4x45w) 55Ah biltema bilbatteri
Tack på förhand!
Om du har lite kunskap inom elektronik skulle jag kunna tipsa dig om AMP9-BASIC på www.41hz.com den bygger på ett chip från Tripath, som också tillverkar förstärkar-chipet till T-amp, har jag för mig, men har inga källor på det. I vilket fall har den 4x50 w, och det är inga problem att brygga 2 kanaler till basen. Jag håller själv på att bygga en festivalstereo med det här kitet som drivning, kan hända att ja postar några bilder på bygget vid ett senare tillfälle.
Postad 25 April 2009 - 11:10
Bamsetroll
-
Bamsetroll
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej! Har tänkt göra översta lådan med huvudenheten och 4" koaxialerna löstagbar. Så det får alltså bli något mindre batteri i den lådan samt laddaren måste få plats. Måste få tag på några passande kontakter till; - 2 par lågnivå kablar, samma jord så det blir 5 ledare - Laddström till det stora batteriet, har skaffat en ny laddare (11A) - 12V som remote till slutsteget Så en 6-polig till signalerna och en 2-polig till laddningen? Förslag, kollat lite på elfa osv. men hittar inget passande. Hjälp! Nya laddaren är rekommenderad till 27-110Ah batterier. Funderar på ett mc-batteri ca 10A hur blir det med laddaren? Laddaren har iofs en omställare för "mc-läge", har inte fått laddaren än men kanske möjligt att få den att ställa om automatiskt när man kopplar bort det stora batteriet. MVH Robban
Postad 26 April 2009 - 19:39
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
En festivalstereo skall ju ha 4 luftpumpade hjul och helst drag så att två stycken kan dra den, om man tex lastar den med öl och folk...
Postad 26 April 2009 - 22:28
lizz
-
lizz
-
Rookie
-
3 inlägg
Nu är hon äntligen färdig. Specifikationerna har ni i inlägget ovan, kan tilläggas att lådan är i byggd i 22 mm MDF. Hon spelar något sjukt!
Postad 27 April 2009 - 15:02
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu är hon äntligen färdig. Specifikationerna har ni i inlägget ovan, kan tilläggas att lådan är i byggd i 22 mm MDF. Hon spelar något sjukt!
Den ser inte så värst vatten och danssäker ut? Annars ser det grymt ut. Men hur länge klarar ni er med det där batteriet egentligen?
Postad 28 April 2009 - 19:36
JohanOscarPersson
-
JohanOscarPersson
-
Användare
-
-
201 inlägg
Hehe riktigt cool, men den ser ganska icke-mobil ut om man säger så
Postad 28 April 2009 - 23:48
Kostir
-
Kostir
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Vi kallar henne semi-bärbar, hon går fint att köra med ordentlig säckakärra men du lyfter inte runt på henne precis vilket är ganska positivt.
Hon är inte jättevattensäker nej men danssäker garanterat, jag och lizze som byggt henne hade tankarna att det gäller bara att bygga henne så hon kan spela så högt så ingen kan stå i närheten av henne vilket fungerar väldigt bra.
Vi ska nu börja jobba med hemsida för henne med bättre spec. och fler bilder så håll ut!
Postad 30 April 2009 - 09:48
snuper
-
snuper
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Nice bygge Lizz!! Den verkar sluka ström, hur mycket drar den? För att komma till mitt bygge klicka här!
//Snuper
Redigerat av snuper, 30 April 2009 - 09:49.
Postad 02 May 2009 - 16:13
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
jag hittade en ganska fräck sak på ett annat forum. en gammal B&O radio som han har byggt om http://www.instructa...n-900k-Boombox/
Postad 02 May 2009 - 16:16
klejb
-
klejb
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Den här tråden är ett säkert vårtecken!
Har nu fått hem alla delar till min andra musiklåda. Det kommer bli en mindre och lättare låda med en speltid på kanske 12h. Tanken är att den skall användas när den stora 66 kilos-lådan känns för otymplig att ta med sig, tex på stranden eller picnic i parken. Återkommer med bilder när jag börjat bygga.
Postad 02 May 2009 - 20:31
Graus
-
Graus
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hejsan! Jag provar att skriva här i stället, i hopp om att få flera svar!
Jag planerar just i detta nu bygget av en festivalstereo modell lite mindre. Jag hade tänkt mig två stycken 5,25" högtalare, en 10" bas och ett slutsteg på två kanaler.
Närmre sagt :
-Mutant MT507 högtalare, max 100watt 5,25" : 299:-
-Slutsteg 2 kanaler Mutant NW280SP 2x80 watt 499:-
-Bas Mutant MT12007 300 watt 299:-
-Bilbateri på ca 40Ah ca 700:-
-Kablage 200:-
-Annat (såsom handtag, spikar etc) 150:-
Notan slutar då på cirka 2200 kronor!
Mina frågor är :
Vad kan jag byta ut för att få priset lite lägre?
Skulle kanske ett mindre batteri räcka? 40AH är ju relativt mycket
Hur är det med wattantalen på slutsteget? det står 2x80 watt, men min bas drar ju 300 och högtalarna tillsammans 200? Hur går det ihop?
Och slutligen, är det svårt för en total amatör (aldrig gjort något liknande) att stoppa ihop alla kablar osv?
Tack i förhand!
Postad 02 May 2009 - 22:20
Graus
-
Graus
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Förresten, jag behöver ett slutsteg jag kan koppla min ipod till, har dom flesta en sån 3,5mm anslutning eller? Och hur kopplar jag två högtalare och en bas till ett tvåkanals slutsteg?
Dessutom hade jag tänkt ha en fläkt för säkerhetsskull, och ett nätakkregat helst, men.. hur gör man för att koppla ihop alla kablar till batteriet? Vet att alla har olika anslutningar och kablar osv.. Som ni märker är jag verkligen en nybörjare.
Redigerat av Graus, 02 May 2009 - 22:50.
Postad 03 May 2009 - 18:59
styrlasse
-
styrlasse
-
Rookie
-
2 inlägg
Efter att ha sett alla andras byggen så blir man lite lagom sugen själv så då kan man inte vara sämre.
Stereo3.jpg 123.41K
0 Antal nerladdningar"Bjässen" kommer att innehålla: GAS 6"9 MDS 12" MDS 4x80 Bilbatteri 60amp 21mm mdf Basen kommer få runt 110Liter att spela på. Kommer med mer bilder efter byggets gång.
Postad 03 May 2009 - 19:06
Strumpan
-
Strumpan
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej
Funderar på att och bygga en strandstereo utav
.
Fördelar:
Har redan högtalarpaketet
Allt finns, slutsteg, högtalare, sub.
Kan byggas ganska litet (lätt att ta med sig)
Nackdelar
Kanske lite klent ljud
På ström adaptern står det Input: 230v Output: 12v 2,3A. Borde väl bara vara att koppla batteriet direkt dit?
Tänker jag rätt om högtalarna som max drar 2,3Amp ?
Som energikälla funderar jag på ett 12v-blybatteri från biltema på 10Ah.
Vad tror ni ?
Postad 03 May 2009 - 19:34
Kostir
-
Kostir
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Efter att ha sett alla andras byggen så blir man lite lagom sugen själv så då kan man inte vara sämre.
Stereo3.jpg 123.41K
0 Antal nerladdningar
"Bjässen" kommer att innehålla: GAS 6"9 MDS 12" MDS 4x80 Bilbatteri 60amp 21mm mdf
Basen kommer få runt 110Liter att spela på. Kommer med mer bilder efter byggets gång.
110 liter? är det verkligen uträknat för den basen i en sluten låda? Låter sjukt mycket?
Postad 03 May 2009 - 20:32
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
har nu läst igenom denna tråd från första sidan och hittar massa fina byggen.. tänkte jag skulle bygga en festivalpoppare jag med, och hittade ett litet nimt steg (se länk) kan det vara någon och vad kan det tänkas driva tror ni? http://electronetto....ff6d74a193f5ba1Mvh
Postad 04 May 2009 - 06:19
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Vad kan jag byta ut för att få priset lite lägre? Skulle kanske ett mindre batteri räcka? 40AH är ju relativt mycket Hur är det med wattantalen på slutsteget? det står 2x80 watt, men min bas drar ju 300 och högtalarna tillsammans 200? Hur går det ihop?
Och slutligen, är det svårt för en total amatör (aldrig gjort något liknande) att stoppa ihop alla kablar osv?
Tack i förhand!
det finns nog inga genvägar till att få ner piset, men det du skulle kunna göra är att höra med kompisar om dom har ett begagnat slutsteg liggandes hemma och om dom skulle vilja sälja det billigt. jag gjorde så med mitt och jag lyckades få ett bra slutsteg för 300 kr. sen min stereo fick jag gratis av en annan kompis. mdf materialet fick jag gratis av en lokal fabrik (wiwood cutting). och nu har jag bett alla mina kompisar att bidra till ett batteri (600kr), och det var inte svårt att övertala polarna att hjälpa, jag bara la fram det så här typ, "det är något alla har nytta utav då ni brukar vara med på festen där den används" är det ett bilbatteri eller fritids batteri? ett bilbatteri på 40Ah och ett fritid på 40Ah spelar inte lika länge. vet av erfarenhet att min kompis satte sitt bilbatteri (73Ah) på en liknande stereo och klarade spela kanske 3-4 timmar sen var det slut. det var ett batteri som var fullladdat och bara en månad gammalt. medans med mitt fritidsbatteri(75Ah) kan jag spela nästan 30 timmar på normal volym, och det är 8 månader gammalt typ. watt antalet är inget du behöver tänka på, det är en effekt tålighet, så det är bara vad dom tål innan dom går i sönder, men det som räknas är impedansen (ohm). nu vet jag inte vid vilken impedans effekten på steget är angivet i, men kan tänka mig att det är 4 ohm. din bas är ju garanterat på 4 ohm och det funkar om du kör den på en kanal. sen dina 5,25" högtalare är nog på 4 ohm med, så om du kör dom ihop med en en annan högtalare(4ohm) på samma kanal så blir det 2 ohm och det kan bli lite väl mkt för din 2 kanals steg. brukar stå på steget om det är stabilt i 2 ohm, är det det så är det ingen fara. kan ju nämna att 0 ohm är en ren kortslutning. så 2 ohm gör att du behöver dubbelt så mkt ström än om du kör med 4 ohm. kablarna. du behöver 2 lite grövre kablar som ska gå mellan batteriet och steget. sen en RMT/remote sladd, den behöver inte vara grov, men den ska anslutas till +polen på batteriet. sätt gärna en strömbrytare på den sladden så du kan stänga av steget. sen finns det RCA/3.5 mm sladd så du kan ansluta din ipod. kjell & com art:nr 37967 det är en sådan sladd. denna sladden är dock i dyraste laget men det är en sådan typ du behöver. fläkt är alltid bra att ha. sen ett nätagg funkar ju men du får gå ganska högt upp i watt antalet för att orka driva ett slutsteg. jag har ett 350 w på min och det är i minsta laget. det är ganska enkelt att tjuvkoppla ett (dator)nätagg. men det kan vi ta när du kommit så pass långt. jag hoppas att detta hjälper och om det skulle vara några konstigheter kan du alltid fråga. mvh mattias
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|