Orkade inte sitta och vänta på att något kul skulle hända så det är ett ganska meningslöst klipp men antar att det inte spelar så stor roll om man bara vill testa
Lämplig mjukvaruavkodare för HD-sändningar DVB-T
Postad 16 June 2006 - 19:52
Orkade inte sitta och vänta på att något kul skulle hända så det är ett ganska meningslöst klipp men antar att det inte spelar så stor roll om man bara vill testa
Postad 16 June 2006 - 20:00
Jag tänkte att de som har kass dator kan avkoda endast var annan
eller var tredje frame och på så vis få ett jämnt flyt i bilden.
Det kanske inte ens är möjligt att göra så med H264?
Exempelvis i MPEG2 är man ju beroende av föregående frame...
Postad 16 June 2006 - 20:45
3.4 ghz P4 HT, 2GB DDR2 533, Radeon X850Xt P, 500GB sata i raid 0.
test filen är en ts på 16 sekunder.
Media player classic, default video render.
Coreavc pro 1.1.0.5, No deinterlace, skipp all deblocking.
utelämnade bildrutor i renderaren 5
mellan 46-49 fps
5-9 ms standardavikelse i bildtid.
Flyter på bra med lite hack här och där. (Mycket bättre än power dvd 7 trail)
Har dock inte möjlighet att testa se live.
Postad 16 June 2006 - 21:26
Jag spelade in ca 30sek från Holland-matchen nyss. Finns att ladda hem här.
Tackar för klippet! Nu har jag i alla fall sett "ljuset i tunneln" - eftersom min LCD skärm inte direkt ger rättvisa till SDTV men nu vet man att det blir kanon när HDTV blir mainstream... Å tyvärr får jag inte in HD kanalen där jag bor - återigen stort tack för klippet!
Postad 16 June 2006 - 23:24
http://www.cyberlink...r/enu/index.jsp
Kräver alltså ATI X1300 kort eller nyare.
Postad 17 June 2006 - 10:25
Någon som har en lisa över alla grafik kort, Ati och Nvidia som har H.264 stöd och vilka modeller som klarar vilka upplösningar?
Postad 17 June 2006 - 11:50
Postad 17 June 2006 - 12:37
Jag hittade en mycket intressant tråd om detta här:
http://www.rage3d.co...t-33841508.html
Jag funderar på att byta mitt X800XT mot ett 6600GT just för att kunna använda hårdvaru dekodning.
Det man behöver då är PureVideo och en speciell Cyberlink H264 dekoder (1.7.0.1626) som stödjer nvidia hårdvara.
http://forums.nvidia...ic=12150&st=300
Postad 17 June 2006 - 12:50
Så jag är alltså rätt tveksam vad gäller hårdvarustödet för h.264 på 6600GT iaf, skulle inte rekommendera det så länge det inte kommer nå bättre drivrutiner.
Sen när det gäller vanliga h.264 filmer i 720p eller 1080i så lär det räcka gott och väl, men just fotbollssändingens 20Mbit/s verkar lite overkill för det kortet.
EDIT: Poängterar att jag ändast fått igång hårdvarustödet via Cyberlinks PowerDVD7 trial... Kommande versioner av CoreAVC med HW stöd kanske fixar det bättre, vem vet...
Redigerat av MrMartin, 17 June 2006 - 12:52.
Postad 17 June 2006 - 14:17
Vi får hoppas på bättre h.264-avkodare framöver som utnyttjar gpun på rätt sätt.
Postad 17 June 2006 - 14:50
Kör DVBViewer GE (funkar bättre än betan för mig) och CoreAVC 1.1.
Det som hjälpe mig var att ominstallera datorn och inte lägga in nått förutom WindowsXP (med alla uppdateringar), DVBViewer och CoreAVC...
Innan ominstallationen hackade det som bara den men nu har jag inte ett enda hack! Och vilken jäkla bild det är!
Sitter och kollar på Portugal vs Iran och sitter med hakan i knät över skärpan i bilden på min 42" plasma...
Hur ska man klara SD-sändningar nu efter det här?
EDIT
Jag har en Dell Dimension 8400 3,4GHz HT med 1GB RAM...
Redigerat av ktd, 17 June 2006 - 14:51.
Postad 17 June 2006 - 16:24
I så fall kanske ATI är bättre, men då måste man tydligen ha ett X1800 eller X1900 för att klara 1080p.
Om nån lyckas med ovanstående är jag väldigt intresserad att höra!
Ok, ej hårdvaruavkodning mao.Jag har ett 6800 256MB och det bara flyter på som ångeman älv!
Kör DVBViewer GE (funkar bättre än betan för mig) och CoreAVC 1.1.
Jag har ingen lust att köpa en Pentium D bara för att titta på VM, det är redan tillräckligt varmt i rummet
Undrar om en Intel Core Duo T2600 skulle orka att koda av sändningarna.
Postad 17 June 2006 - 21:07
- följt instruktioner från tystpc.nu/hdtv och denna tråd vad gäller inställningar för coreavc/dvbviewer
coreavc 1.1
senaste dvbviewer GE
AMD64 CPU 3500+ 2.2 Ghz
X700 Pro Grafikkort
Hauppage HVR-900
Alla performance tweaks utgör en helhet som gör att det flyter, nämligen:
* Riktigt bra aktiv DVB-T antenn, glöm den där pinnen som följer med USB-stickorna
* En fräsch XP SP2 installation på ny disk
* ClockGen.exe som överklockar till 2.5Ghz
* Senaste Catalyst drivers
* 60 hz screen refresh rate, utan detta upplevde jag en del släp i bilden.
* Taskmgr.exe -> Processes -> Set Priority (Dvbviewer.exe) -> AboveNormal (Realtime gör det väldigt ryckigt!)
* 16 el. 32 bitars färgdjup verkar inte spela någon roll upplever jag.
Redigerat av prs78se, 17 June 2006 - 21:15.
Postad 17 June 2006 - 22:29
dock måste jag påpeka att det kan bli osynk i ljudet ibland, särskilt när de växlar mellan studion och match...
så visst, det är på gränsen, men det är fullt dugligt att titta på iaf.
just nu går hdtv slingan, helt ryckfri
Redigerat av prs78se, 17 June 2006 - 22:32.
Postad 18 June 2006 - 00:37
Postad 18 June 2006 - 08:54
Hur som helst är det en klart skillnad på 60 och 75 där 60 gör att bilden upplevs stabilare och inte släpar, särskilt vid panoreringar...
Postad 18 June 2006 - 09:31
Jag spelade in ca 30sek från Holland-matchen nyss. Finns att ladda hem här.
inga av mina spelare funkar e bara svart,,, startar inte ens...
har ca 20 HD filmer på datorn så jag vet att det funkar att se HD på min burk... men detta klipp funkar inte
Postad 18 June 2006 - 10:39
Postad 18 June 2006 - 10:47
Postad 18 June 2006 - 10:49
Postad 18 June 2006 - 10:50
Betalade kl 06.00 idag och har ännu inte fått något login för att ladda ner det, är det något manuellt som ska göras eller?
Vill få igång det innan matcherna idag....
Postad 18 June 2006 - 10:55
Postad 18 June 2006 - 12:10
På min dator var det först också bara svart.inga av mina spelare funkar e bara svart,,, startar inte ens...
har ca 20 HD filmer på datorn så jag vet att det funkar att se HD på min burk... men detta klipp funkar inte
Problemet var att ffdshow ville ta kommandot över alla H.264 strömmar.
Om ni har ffdshow, prova att avinstallera det.
Postad 19 June 2006 - 09:07
Vad är skillnaden?
Själv laddade jag ner icke "GE" versionen 0.o
Såg också att en ny version kom ut igår.
Postad 19 June 2006 - 10:37
Postad 19 June 2006 - 13:13
Jag upplevde att GE flöt p ålite bättre. Men igår laddade jag ner den DVBViewer som kom ut igår och har testat den ett tag nu och kan nog inte se nån skillnad. Så det spelar nog ingen roll vilken version man kör med...Jag har sett att många använder sig av "dvbviewer GE", varför inte bara "dvbviewer"?
Vad är skillnaden?
Själv laddade jag ner icke "GE" versionen 0.o
Såg också att en ny version kom ut igår.
Postad 19 June 2006 - 17:09
Bilden flyter på bra nu men ljudet hackar hela tiden
Det lixom sprakar och smäller hela tiden. Har testat olika codec för ljud med samma resultat.
Redigerat av Unregistered43739, 19 June 2006 - 17:11.
Postad 19 June 2006 - 17:17
Postad 19 June 2006 - 20:40
Postad 19 June 2006 - 23:03
Eller vet någon hur man kan få MCE att stödja Live-TV i mp4?
Cyberlink verkar ha något intressant på G för MCE: http://www.cyberlink...e/xp_plugin.jsp
Vi får väl se om de lyckas med integreringen när detta väl kommer.
Som ett litet tips kan jag för övrigt nämna att jag fick 100% signalstyrka från lägenheten i Uppsala med denna antenn från clasohlsson:
http://www.clasohlso...p?art=381567000
Postad 20 June 2006 - 09:54
Jag har nu följt denna tråd noga och konfigurerat min egen HTPC för HDTV och har nästan nått målet.
Jag kör dvbviewer och Core AVC. Jag får bra bild med flyt. MEN bilden går i slowmotion. Helt ryckfritt i några sekunder sen hoppar bilden till för att komma ifatt ljudet men sen är det slowmotion igen. Det är som om den spelar upp 50fps i 25fps. Det blir som snygga reprisbilder hela tiden. Vad kan vara fel? är det att jag har för långsam processor? Jag har provat med Elecards codec också med samma fenomen (med cyberlink också med den hackade för mycket för att se något).
Hur viktig är signalstyrkan? Jag satte upp en ny antenn på taket igår och får ca. 85% signalstyrka på HD-kanalen. Är det för lite? Det står att den tar emot signalen med 20Mb/sek.
Mitt andra problem, som inte är lika alvarligt, är att jag inte kan få ut AC3 till min DD-förstärkare. Den är kopplad med enbart digital kabel till datorn och stereo ljud, PCM går bra men inte 5.1.
Jag kör med moderkortets ljudkort Via/SoundMAX.
Jag vill gärna ha tips snart det är ju den STORA MATCHEN i kväll!!
Tusen tack!
Specifikationer: Mjukvara
Win XP Pro SP2
DVBViewer 3.5.0.1
CoreAVC 1.1.0.5
NVIDIA Forceware 84.21
Nvidia Pure Video 1.02.196
Specifikationer: Hårdvara
AMD Sepron 3400+
Nvidia 6600GT AGP
Moderkort ASUS K8V SE Delux
1GB RAM
TVkort Compro DVB-T300
Redigerat av ANSY, 20 June 2006 - 10:17.
Postad 20 June 2006 - 10:09
Är det någon som har tips på programvara förutom DVB-viewer och Digitalwatch? Mitt TV-kort (Hauppauge WinTV-HVR-1300) verkar inte stödjas av DVB-viewer och Digitalwatch är inte direkt användarvänligt. I väntan på att Windows MCE får stöd för h.264 vore det trevligt med ett alternativt program. Snart är ju VM över!
Cyberlink verkar ha något intressant på G för MCE: http://www.cyberlink...e/xp_plugin.jsp
Som ett litet tips kan jag för övrigt nämna att jag fick 100% signalstyrka från lägenheten i Uppsala med denna antenn från clasohlsson:
Med kortets BDA-drivrutiner bör det fungera utmärkt med DVBViewer.
Den antennen från Clas i sjön gav sämre signal än när jag hängde en elkabel i gardinen. Du hade antagligen klarat dig bra med en elkabel också. Nu har jag en "riktigt" antenn. En Televés utomhusantenn.
Postad 20 June 2006 - 10:45
Funkar utmärkt i dvbviewer..Är det någon som har tips på programvara förutom DVB-viewer och Digitalwatch? Mitt TV-kort (Hauppauge WinTV-HVR-1300) verkar inte stödjas av DVB-viewer och Digitalwatch är inte direkt användarvänligt. I väntan på att Windows MCE får stöd för h.264 vore det trevligt med ett alternativt program. Snart är ju VM över!
Med kortets BDA-drivrutiner bör det fungera utmärkt med DVBViewer.
Postad 20 June 2006 - 10:47
För att få ut 5.1-ljudet till förstärkaren behöver du en programvara som kan skicka vidare 5.1-ljudet som t.ex. ac3filter eller ffdshow.
Postad 20 June 2006 - 10:57
Postad 20 June 2006 - 12:13
Jag får prova att klocka upp processorn och se om det gör någon skillnad.
Annars får jag ta fram den STORA plånboken.....
AC3 filter ska jag prova, Tack för tipset!
/ANSY
Postad 20 June 2006 - 12:33
Vinner man något på att köra Pure Video med en av dom supportade h.264 codecarna (Nero, Cyberlink etc.) gämfört med att köra t.ex. CoreAVC? Eller funkar CoreAVC lika bra med Pure Video för att få hårdvaruacceleration?
Jag har inte märkt någon prestandaskillnad, men å andra sidan dyker inte PureVideo loggan upp i taskbaren när jag kör H.264 som den gör när jag kör MPEG.
Funkar överhuvudtaget PureVideo med DVBViewer?
/ANSY
Redigerat av ANSY, 20 June 2006 - 12:44.
Postad 20 June 2006 - 12:47
Postad 20 June 2006 - 15:00
http://support.microsoft.com/kb/896626
HDTV i all ära, men det var ca 1000 x trevligare att sitta på Olympiastadion i torsdags
Postad 20 June 2006 - 15:20
Purevideo-dekodern (som du ser i trayen när du spelar upp mpeg2 saker) är en MPEG2-dekoder så den har inget med H.264 att göra. Sen används termen "Purevideo" även generellt av Nvidia för att förvilla lite.Är det någon som har fått en konfiguration med Nvidia Pure Video att fungera bra?
Vinner man något på att köra Pure Video med en av dom supportade h.264 codecarna (Nero, Cyberlink etc.) gämfört med att köra t.ex. CoreAVC? Eller funkar CoreAVC lika bra med Pure Video för att få hårdvaruacceleration?
Jag har inte märkt någon prestandaskillnad, men å andra sidan dyker inte PureVideo loggan upp i taskbaren när jag kör H.264 som den gör när jag kör MPEG.
Funkar överhuvudtaget PureVideo med DVBViewer?
/ANSY
För att få h.264 hårdvaruavkodningshjälp av grafikkortet behöver du alltså inte ha "Purevideo decodern" installerad utan det enda du behöver är nvidias grafikdrivrutiner (både de officiella och betorna fungerar) och en avkodare som har stöd för nvidias hårdvaruavkodningshjälp på grafikkorten, t.ex. powerdvd, nero och windvd. Och ett kort som har stöd för det förstås.
Tyvärr verkar det inte finnas några grafikkort som orkar koda av just fotbollssändningarna just nu, det känns som om korten tar på sig för mycket att göra för jag (med 7600GT) och även andra med vassare nvidia grafikkort upplever samma sak, cpun ligger på 20-30% men ändå är bilden ryckig (med cyberlink decodern). Personer med vassa ATI-kort får gärna berätta om det fungerar bättre med dom korten, är väldigt nyfiken. Däremot fungerar det fint om man tittar på t.ex trailers ända upp till 1080p, gpun avlastar cpun ordentligt precis som den ska.
Summa summarum, just nu är CoreAVC det bästa alternativet om man ska kolla på fotbolls hdtv-sändningarna via en htpc.
Postad 20 June 2006 - 16:07
Jag provade att installera Nero 7.2, men ingen Nero H.264 dekoder dök upp i DVBviewer.
Är det någon som har testat Nero med DVB Viewer?
Utdrag från Neros hemsida:
Support for H.264/AVC playback
Support for CPRM protected content
Improved H.264/AVC playback with 20-30% speed gain
New Features
NVidia hardware acceleration support for H.264 decoding
/Andreas
Postad 20 June 2006 - 17:36
Postad 20 June 2006 - 22:57
Redigerat av stinger32, 20 June 2006 - 22:59.
Postad 21 June 2006 - 09:33
HDTV i all ära, men det var ca 1000 x trevligare att sitta på Olympiastadion i torsdags
svårt att tro... men det var väl hackfritt i alla fall
Postad 21 June 2006 - 20:52
Jag har ingen aning om programmet stöder andra tuners än terratecs egna, - själv använder jag mig av en Terratec Cinergy Hybrid T XS, en usb-sticka som tar både analog och DVB-T.
Programmet finns att hämta hem gratis från terratec:
http://supportde.ter...=540&page_id=19
Se till att du laddar hem v 4.09, då de fixat till h.264 vilket jag inte fick att funka i v4.05.
/ Johan
Postad 22 June 2006 - 00:21
Jag har raderat raden "mpeg2 audio" i DigitalWatch
kanallistan och skickar AC3 spåret till AC3filter men
får inget ljud utöver de två frontkanalerna.
AC3filter fungerar annars bra, exempelvis då man
tittar på MPEG2-TS filmer i HD bilr det surroundljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
68 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?