Canal Digital HDTV (mpeg4) Box med hårddisk
859 svar till detta ämne
Postad 12 september 2007 - 10:42
Lagom Kräsen
-
Lagom Kräsen
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har förstått att man behöver dubbla antennkablar(sat) för dubbla tuners...
Men kan man köra ena sat och den andra marksänt....???
Idag har jag dubbla satkablar men den ena matar sovrummet med viasat... Vad behöver jag göra för att kunna nyttja dubbla tuners i denna box...??? 
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som ingen brytt sig om din fråga. Två kablar från multihuvud för att nyttja dubbla sat-tuners samt 1 st vanlig antennkabel för digitala markdelen. Det är vad som krävs för full funktion.
Postad 12 september 2007 - 12:03
Unregistered163eb4a3
-
Unregistered163eb4a3
-
Användare
-
-
172 inlägg
Idag har jag dubbla satkablar men den ena matar sovrummet med viasat... Vad behöver jag göra för att kunna nyttja dubbla tuners i denna box...??? 
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som ingen brytt sig om din fråga. Två kablar från multihuvud för att nyttja dubbla sat-tuners samt 1 st vanlig antennkabel för digitala markdelen. Det är vad som krävs för full funktion.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja , det har jag förstått men kommer jag att kunna köra sat på ena tunern och marksänt på andra och därmed kunna spela in en kanal medans jag tittar på en annan....??? Eftersom det bara är en vanlig antenn-ingång....
Postad 12 september 2007 - 12:10
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Ja , det har jag förstått men kommer jag att kunna köra sat på ena tunern och marksänt på andra och därmed kunna spela in en kanal medans jag tittar på en annan....??? Eftersom det bara är en vanlig antenn-ingång.... 
<{POST_SNAPBACK}>
Om du har antenn och parabol på samma plats så kan du låta den ena sat-tunern dela nedledning med markantennen. Använda en sån HÄR och en sån HÄR
Postad 12 september 2007 - 12:23
mr.K-Lean
-
mr.K-Lean
-
Rookie
-
9 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag förstår det så finns det 2 tuners för sat (DVB-S) samt 1 för marksänd digitaltv (DVB-T) dvs 3 totalt (jag kan ha fel). Om du tittar på baksidebilden https://www.minhembi...e=post&id=40161 så ser du att det finns 2 DVB-S kontakter samt 1 DVB-T in och 1 ut. Detta borde innebära att du alltid kan titta på satellitsändningar medan du spelar in, men spelar du in en kanal från marken kan du inte se en annan markkanal samtidigt.
Redigerat av mr.K-Lean, 12 september 2007 - 12:25.
Postad 12 september 2007 - 14:32
aekl
-
aekl
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Max vet du om en uppdatering på programvaran så att man kan föra över inspelat material till Dator eller?
(Alltså att Ethernet eller USB görs tillgängligt)
Annars får man hoppas att det kommer någon bra patch från annat håll..
Klippte detta från CD kundtjänst sida
"Finns det möjlighet att flytta över det jag har spelat in på hårddisken till min dator?
I dagsläget är detta inte möjligt pga TV-kanalernas olika programrättigheter. "
Vilket i mina öron låter helt sjukt, vi har kunnat spela in på VHS eller på ex HD/DVD väldigt länge nu. Så varför man inte skulle kunna göra det pga programrättigheter förstår jag inte!
Isf vore det ett brott att bara spela in det på HD'n i boxen!
Postad 12 september 2007 - 14:37
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Hej,
Max vet du om en uppdatering på programvaran så att man kan föra över inspelat material till Dator eller? (Alltså att Ethernet eller USB görs tillgängligt)
Annars får man hoppas att det kommer någon bra patch från annat håll..
Klippte detta från CD kundtjänst sida "Finns det möjlighet att flytta över det jag har spelat in på hårddisken till min dator? I dagsläget är detta inte möjligt pga TV-kanalernas olika programrättigheter. "
Vilket i mina öron låter helt sjukt, vi har kunnat spela in på VHS eller på ex HD/DVD väldigt länge nu. Så varför man inte skulle kunna göra det pga programrättigheter förstår jag inte! Isf vore det ett brott att bara spela in det på HD'n i boxen!
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, distrubutörerna, i detta fallet CD får ge ut en inspelningsbar mottagare om dom kan garantera att materialet inte går att föra över. D.v.s. det måste vara ett slutet 'ställe' det inspelade finns på. Detta är något som kommer och kommer bli en källa till irritationer. Först ut för detta är att säkra HD-sändningar. Senare kommer det säkert på samtliga filmkanaler i SD också. Kul va?
Postad 12 september 2007 - 15:05
Unregistered9c12a290
-
Unregistered9c12a290
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Detta borde innebära att du alltid kan titta på satellitsändningar medan du spelar in, men spelar du in en kanal från marken kan du inte se en annan markkanal samtidigt.
Det kan vara möjligt titta på en annan marksänd samtidigt om den ligger på samma MUX. Rent tekniskt i.a.f.!
Postad 12 september 2007 - 15:37
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Vad gäller leveranser av HD boxen är det fortfarande V38 som är aktuell. Det innebär att den börjar förmodligen skeppas iväg till kunder slutet V38 och under V39.
<{POST_SNAPBACK}>
Även säljaren i en Expert butik sa att boxen levereras v38, hoppas det. Men det kanske gäller bara nya kunder? Det skulle inte förvåna mig. CD har ju gjort det förr, att de prioriterar nya kunder framför gammla.
Postad 12 september 2007 - 18:51
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
Alla ni som klagar på CD konstant, avsluta era abonnemang för h-e
eller klaga i en annan tråd, det börjar bli tröttsamt !!!
Postad 12 september 2007 - 19:20
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Håller med ovan talare, vi lever i ett fritt land och ingen tvingas välja CD som leverantör.
Postad 12 september 2007 - 19:20
erimads
-
erimads
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Klippte detta från CD kundtjänst sida "Finns det möjlighet att flytta över det jag har spelat in på hårddisken till min dator? I dagsläget är detta inte möjligt pga TV-kanalernas olika programrättigheter. "
Vilket i mina öron låter helt sjukt, vi har kunnat spela in på VHS eller på ex HD/DVD väldigt länge nu. Så varför man inte skulle kunna göra det pga programrättigheter förstår jag inte! Isf vore det ett brott att bara spela in det på HD'n i boxen!
<{POST_SNAPBACK}>
Hej. I Danmark er det sådan at det er tilladt at optage en analog optagelse som f.eks. VHS (Men ikke digitale copier). Det man kan optage i dag på DVD er også overført via analog CVBS eller RGB til optageren. Der findes ikke i dag kommercielt udstyr som kan optage en digital copi til DVD. Erik
Postad 12 september 2007 - 19:40
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Alla ni som klagar på CD konstant, avsluta era abonnemang för h-e eller klaga i en annan tråd, det börjar bli tröttsamt !!!
<{POST_SNAPBACK}>
Att få ta del av den digitala utvecklingen mot HD-TV krävs det en anpassad box samt en distributör av program. Nu har CD än så länge monopol på HD-program och kräver även monopol på vilken box man skall använda och eftersom denna/dessa boxar tar bort elementära funktioner som att använda boxen till att se fria kanaler sända från Thor eller andra satelliter lär klagomålen fortsätta i detta och andra forum (som tydligen läses av representanter av Canal Digital) och till Canal Digital direkt. Så jag tror nog att detta forum för utvecklingen framåt och kanske öppnar ögonen på Canal Digital och att de släpper lite på sitt protektionistiska tänkande.
Postad 12 september 2007 - 19:45
Gavva
-
Gavva
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Håller med ovan talare, vi lever i ett fritt land och ingen tvingas välja CD som leverantör.
<{POST_SNAPBACK}>
Och ingen tvingar er att läsa den här tråden!
Postad 12 september 2007 - 19:45
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
vi lever i ett fritt land
Du sa det själv... Folk får klaga när de är missnöjda.
Postad 12 september 2007 - 21:11
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
CD vil aldri kunne godkjenne en PVR hvor man kan ta ut digitale kopier. Da ville man få store problemer med programleverandørene (ex Hollywood).
Men man kan vel spille av over analog linje og ta opp med ekstern opptager (VHS, DVD/HDD-opptaker eller hva det måtte være).
Den interne HDD'en i PVR mottakere kan ses på som en timeshift buffer. Skal man spille inn noe for arkivering, må man gjøre det analogt slik som i dag.
Postad 13 september 2007 - 05:56
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tja
Lite mer teknisk info.
Boxen buffrar dessutom per automatik den kanal du tittar på i en timme.
Det innebär att du själv kan tex i en fotbolls match spola tillbaka o kolla om du missade målet elle dyl.
Då boxen är tänkt till CD abbonenter har man lagt fokus på att den skall fungera med CD kanaler och inte en massa fria kanaler där utbud och dyl skiftar hela tiden.
Vad gäller klagomå. Klart man skall få lufta sina irritationer och vad man anser är fel.
Fortsätt skriv era synpunkter!
Postad 13 september 2007 - 07:23
hulle_245
-
hulle_245
-
Användare
-
-
196 inlägg
Max 74
In skicka väl med en bättre fjärkontroll den här gången?
Postad 13 september 2007 - 07:48
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Max 74
In skicka väl med en bättre fjärkontroll den här gången?
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut. Den nya fjärren ser MYCKET bättre ut.
Postad 13 september 2007 - 09:03
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Angående Hdmi version fick jag svaret 1.2 från supporten på Canal Digital när jag frågade med hänsyn till de problemen som CD och Samsung har med kompabilitet ( nya samsung har 1.3). jag stod i valet av tv så jag ringde och frågade
<{POST_SNAPBACK}>
FWIW - jag kör med just den Samsung som påstås ha komp. problem med dagens HD-box och har inga problem (kör via HDMI-switch). Så jag oroar mig inte för eventuella problem om denna har HDMI 1.2. ÄVen min 360 Elite kör utan problem med HDMI 1.2 med TV'n. En fråga ang dubbla kablar. Jag har idag en MultiSwitch på vinden som delar upp signalerna från två paraboler på taket (en mot Thor och en mot Astra) och skickar ner allt till upp till 8 st. TV-apparater. Som jag förstått så måste jag nu dra två kablar till den nya boxen för att få full funktionalitet. Problemet är att det inte finns plats i röret ner till mitt rum (drog en Gigabit nätverkskabel tillsammans med sat.kabeln). Det borde väl fortfarande fungera med bara en kabel? Det enda jag borde förlora är möjligheten till att spela in på en kanal och amtidigt titta på en annan? /B
Postad 13 september 2007 - 09:22
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Angående Hdmi version fick jag svaret 1.2 från supporten på Canal Digital när jag frågade med hänsyn till de problemen som CD och Samsung har med kompabilitet ( nya samsung har 1.3). jag stod i valet av tv så jag ringde och frågade
<{POST_SNAPBACK}>
FWIW - jag kör med just den Samsung som påstås ha komp. problem med dagens HD-box och har inga problem (kör via HDMI-switch). Så jag oroar mig inte för eventuella problem om denna har HDMI 1.2. ÄVen min 360 Elite kör utan problem med HDMI 1.2 med TV'n.
En fråga ang dubbla kablar. Jag har idag en MultiSwitch på vinden som delar upp signalerna från två paraboler på taket (en mot Thor och en mot Astra) och skickar ner allt till upp till 8 st. TV-apparater. Som jag förstått så måste jag nu dra två kablar till den nya boxen för att få full funktionalitet. Problemet är att det inte finns plats i röret ner till mitt rum (drog en Gigabit nätverkskabel tillsammans med sat.kabeln). Det borde väl fortfarande fungera med bara en kabel? Det enda jag borde förlora är möjligheten till att spela in på en kanal och amtidigt titta på en annan?
/B
<{POST_SNAPBACK}>
Ja absolut kan du köra den på en kabel. Och som du säger är det då så att du tyvärr inte får den möjligheten att titta på en och spela in en anna. Men i övrigt så får du samma funktioner.
Postad 13 september 2007 - 10:45
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Alla ni som klagar på CD konstant, avsluta era abonnemang för h-e eller klaga i en annan tråd, det börjar bli tröttsamt !!!
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Om man som mig och många andra har alla abonnemang ( full abonnemang hos CD,Viasat mm ) så vill man även slippa ha flera boxar till abonnemangen. Tar man abonnemang så tycker jag att man ska kunna välja box själv och inte att någon ska göra det åt mig. Hur ska de veta vad som passar mig och passar mina krav. Vi som delat med oss av våra åsikter angående "gamla" HD-boxen vet att man ska ta CD's uttalande om att boxen fungerar bra från start och kanske aldrig kommer fungera felfritt. Vi är många som blivit blåsta av CD tidigare och vi vill bara höja ett varningens finger för att detta. Jag kan förstå ifall man aldrig har haft parabol tidigare och inte vet vad som finns att tillgå (både HD och SD kanaler ) mer än bara från CD. // Hifighost
Postad 13 september 2007 - 12:29
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Max74. Vet du hur det står till med den s.k. parningen av programkortet? - för på Canal Digitals hemsida står det. Kan jag ta med mig mitt kort och använda i en liknande box som t ex min kompis har? Nej, boxen och programkortet kopplas ihop och programkortet kan endast användas i HD-boxen med inspelningsfunktion.För om det är så, då blir det knöligt att se CD på andra TV'n eller t.ex. på andraboendet. Att flytta med mottageren eller multiabonnemang för 80:- är inte aktuellt. Hoppas du har tid och kan svara på min fråga - Tack.
Postad 13 september 2007 - 13:03
GTO-66
-
GTO-66
-
Användare
-
-
189 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Om man som mig och många andra har alla abonnemang ( full abonnemang hos CD,Viasat mm ) så vill man även slippa ha flera boxar till abonnemangen. Tar man abonnemang så tycker jag att man ska kunna välja box själv och inte att någon ska göra det åt mig. Hur ska de veta vad som passar mig och passar mina krav.
Vi som delat med oss av våra åsikter angående "gamla" HD-boxen vet att man ska ta CD's uttalande om att boxen fungerar bra från start och kanske aldrig kommer fungera felfritt. Vi är många som blivit blåsta av CD tidigare och vi vill bara höja ett varningens finger för att detta.
Jag kan förstå ifall man aldrig har haft parabol tidigare och inte vet vad som finns att tillgå (både HD och SD kanaler ) mer än bara från CD. // Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag även Viasat Guld för nästan lika mycket pengar per månad och jag tittar nog 90% på CD då de har ett helt annat utbud, bättre bild allmänt + HD hade de inte haft Champions League hade jag nog skippat Viasat, var blir deras HD av som de har lovat i år, ska bli intressant !
Postad 13 september 2007 - 14:26
Lagom Kräsen
-
Lagom Kräsen
-
Amatör
-
-
66 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Om man som mig och många andra har alla abonnemang ( full abonnemang hos CD,Viasat mm ) så vill man även slippa ha flera boxar till abonnemangen. Tar man abonnemang så tycker jag att man ska kunna välja box själv och inte att någon ska göra det åt mig. Hur ska de veta vad som passar mig och passar mina krav.
Vi som delat med oss av våra åsikter angående "gamla" HD-boxen vet att man ska ta CD's uttalande om att boxen fungerar bra från start och kanske aldrig kommer fungera felfritt. Vi är många som blivit blåsta av CD tidigare och vi vill bara höja ett varningens finger för att detta.
Jag kan förstå ifall man aldrig har haft parabol tidigare och inte vet vad som finns att tillgå (både HD och SD kanaler ) mer än bara från CD. // Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag även Viasat Guld för nästan lika mycket pengar per månad och jag tittar nog 90% på CD då de har ett helt annat utbud, bättre bild allmänt + HD hade de inte haft Champions League hade jag nog skippat Viasat, var blir deras HD av som de har lovat i år, ska bli intressant !
<{POST_SNAPBACK}>
Via-Tjafs & Canal Banal ? Är det så den tråden borde hetat ? Lite tröttsamt med alla paketjämförelser mellan Via & CD istället för saklig info om nya Boxen och även där finns tröttsamma inlägg med egna antaganden och tolkningar gjorda från släppt bildmaterial fram och baksida på burken. Tack och lov är det nära nu och frågorna kommer för min del snart besvaras med fakta istället.
Postad 13 september 2007 - 14:47
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Max74.
Vet du hur det står till med den s.k. parningen av programkortet? - för på Canal Digitals hemsida står det.
Kan jag ta med mig mitt kort och använda i en liknande box som t ex min kompis har? Nej, boxen och programkortet kopplas ihop och programkortet kan endast användas i HD-boxen med inspelningsfunktion.
För om det är så, då blir det knöligt att se CD på andra TV'n eller t.ex. på andraboendet. Att flytta med mottageren eller multiabonnemang för 80:- är inte aktuellt.
Hoppas du har tid och kan svara på min fråga - Tack.
<{POST_SNAPBACK}>
Att CD inlett pairing är ingen nyhet men HD PVR boxen skall vara den 1a boxen som kör detta fullt ut. Nu är detta vad jag själv hört och kan inte verifiera detta till 100%. Men anser du skall iaf utgår från det. Klart jag har tid. Svarar när jag har möjlighet.
Postad 13 september 2007 - 17:33
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Lite tröttsamt med alla paketjämförelser mellan Via & CD istället för saklig info om nya Boxen och även där finns tröttsamma inlägg med egna antaganden och tolkningar gjorda från släppt bildmaterial fram och baksida på burken.
Tack och lov är det nära nu och frågorna kommer för min del snart besvaras med fakta istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är det ju så att man inte bara köper en box utan även binder sig för ett kanalpaket. Så det är självklart att det kommer att diskuteras VAD man får och inte får med boxen, prisnivåer mm. Max74: Man kommer alltså inte att kunna flytta kortet mellan den gamla och nya HD-boxen!?
Postad 13 september 2007 - 19:16
Lagom Kräsen
-
Lagom Kräsen
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Lite tröttsamt med alla paketjämförelser mellan Via & CD istället för saklig info om nya Boxen och även där finns tröttsamma inlägg med egna antaganden och tolkningar gjorda från släppt bildmaterial fram och baksida på burken.
Tack och lov är det nära nu och frågorna kommer för min del snart besvaras med fakta istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är det ju så att man inte bara köper en box utan även binder sig för ett kanalpaket. Så det är självklart att det kommer att diskuteras VAD man får och inte får med boxen, prisnivåer mm.
Max74: Man kommer alltså inte att kunna flytta kortet mellan den gamla och nya HD-boxen!?
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för upplysningen, hade annars inte förstått detta eviga programpaket-chattande här...
Postad 13 september 2007 - 21:03
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Vi kanske kan avsluta "paket-diskussionen" helt eftersom det i det avtal som man själv skriver på står klart och tydligt att CD ger sig själva friheten att ändra i paketen precis som de själva vill.
Det är inte heller så konstigt eftersom de i sin tur måste förhandla med respektive distributör för att få lönsamhet i paketen. Om tex TV3 gav dom ett vettigt pris på kanalen så skulle det naturligtvis ingå men man kan bara anta att dom vill ha ohemult mycket pengar för denna lågbudgetkanal så därför blir det inte så.
Det enda som förbryllar mig är att 3:an under så många år lyckats bjuda över andra kanaler vad gäller hockeyvm men det lär väl inte bli så för evigt.
Postad 13 september 2007 - 21:08
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Vi kanske kan avsluta "paket-diskussionen" helt eftersom det i det avtal som man själv skriver på står klart och tydligt att CD ger sig själva friheten att ändra i paketen precis som de själva vill.
Det är inte heller så konstigt eftersom de i sin tur måste förhandla med respektive distributör för att få lönsamhet i paketen. Om tex TV3 gav dom ett vettigt pris på kanalen så skulle det naturligtvis ingå men man kan bara anta att dom vill ha ohemult mycket pengar för denna lågbudgetkanal så därför blir det inte så.
Det enda som förbryllar mig är att 3:an under så många år lyckats bjuda över andra kanaler vad gäller hockeyvm men det lär väl inte bli så för evigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Naä, det senaste jag läste var att viasat erbjöd tv3 mot att få kanal 5, men CanalDigital sa nej... Mycket irriterande.
Postad 13 september 2007 - 21:11
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Naä, det senaste jag läste var att viasat erbjöd tv3 mot att få kanal 5, men CanalDigital sa nej...
Mycket irriterande.
<{POST_SNAPBACK}>
Vänta nu, CD äger inte Kanal 5 väl ??? .
Postad 13 september 2007 - 21:19
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Vänta nu, CD äger inte Kanal 5 väl ???
Jo exklusiva rättigheter. Karl Fredrik Mannerskog är distributionschef på Kanal 5. – Kanal 5 har ett exklusivitetsavtal med Canal Digital och det gäller tills vidare, säger han.
Kanal 5 får en extra slant av Canal Digital för att de har exklusivitet när det gäller att distribuera kanalen över satellit. länk
Redigerat av thetias, 13 september 2007 - 21:20.
Postad 13 september 2007 - 21:27
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, riktigt så illa är det inte. Du har faktiskt rätt att avsluta ditt abonnemang om du inte gillar ändringen: 8. ÄNDRINGAR CD kan under pågående avtalsperiod ändra utbudet, avgifter eller andra villkor i Avtalet genom skriftligt meddelande till Kunden senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om ändringen är till nackdel för Kunden får Kunden säga upp Avtalet med verkan från det att ändringen ska gälla, utan att behöva betala slutavgift eller liknande. Ändring i utbudet får ske om avtal med programbolag upphör eller blir väsentligt dyrare för CD. Ändring av avgifter får ske om CD:s kostnader för att visa utbudet ökar på grund av nya eller ändrade skatter eller allmänna avgifter, myndighetsbeslut, ändring av lag eller annan författning, ändrade villkor i förhållande till programbolag eller annan underleverantör eller annan liknande omständighet utanför CD:s kontroll. Ändring av andra villkor i Avtalet får ske om ändringen inte är till nackdel för Kunden.
Postad 13 september 2007 - 22:24
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, riktigt så illa är det inte. Du har faktiskt rätt att avsluta ditt abonnemang om du inte gillar ändringen:
8. ÄNDRINGAR CD kan under pågående avtalsperiod ändra utbudet, avgifter eller andra villkor i Avtalet genom skriftligt meddelande till Kunden senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om ändringen är till nackdel för Kunden får Kunden säga upp Avtalet med verkan från det att ändringen ska gälla, utan att behöva betala slutavgift eller liknande. Ändring i utbudet får ske om avtal med programbolag upphör eller blir väsentligt dyrare för CD. Ändring av avgifter får ske om CD:s kostnader för att visa utbudet ökar på grund av nya eller ändrade skatter eller allmänna avgifter, myndighetsbeslut, ändring av lag eller annan författning, ändrade villkor i förhållande till programbolag eller annan underleverantör eller annan liknande omständighet utanför CD:s kontroll. Ändring av andra villkor i Avtalet får ske om ändringen inte är till nackdel för Kunden.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, det där är precis lagom luddigt formulerat för att man som enskild kund kommer att få "gilla läget" i samtliga fall. Ditt rättskydd täcker bara en bråkdel av vad CD (i detta fall) kan tänka sig vilja spendera... Att CD just för tillfället har förhandlat sig till "exklusiva" rätterheter till 5:an är jag skeptisk till eftersom Boxer sänder båda. Kanhända har de exklusiva satelliträttigheter men det är inte riktigt samma sak. .
Postad 13 september 2007 - 22:36
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Att CD just för tillfället har förhandlat sig till "exklusiva" rätterheter till 5:an är jag skeptisk till eftersom Boxer sänder båda. Kanhända har de exklusiva satelliträttigheter men det är inte riktigt samma sak.
Vad pratar du om? Du snurrar till det för dig själv mer och mer. Exklusiva rättigheter för satellit står det och det är vad vi pratar om här. Samma sak som vadå??? Du säger emot ditt egna inlägg, DU skrev nåt om att vem som äger kanal 5. Läste du ens länken jag gav dig?
Redigerat av thetias, 13 september 2007 - 22:37.
Postad 14 september 2007 - 00:38
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hmmmm
Det känns som väldigt många spekulationer.
Ja CD har Kanal 5 exklusivt via Satellit inget annat.
Och ja Viasat krävde utbyte + pengar för Tv3.
Så var det med det.
Natti natti
Postad 14 september 2007 - 06:41
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
OK jag hade fel.
Båda tjurar lite vilket ger Boxer ett bra grepp om "Svenssons" pengar... synd sånt !
.
Postad 14 september 2007 - 07:20
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
OK jag hade fel.
Båda tjurar lite vilket ger Boxer ett bra grepp om "Svenssons" pengar... synd sånt !
.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är synd för oss som vill ha en operatör. Extra synd eftersom man inte kan ta in båda operatörerna med en och samma box om man köper boxen från tex CD.
Postad 14 september 2007 - 07:43
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Nej nu tycker jag att denna tråden har spårat ur helt! Heter den inte canaldigital mpeg4 boxx med hård.... vad har det med tråden att göra vem som sänder 3:an eller 5:an????
Håll er till ämnet snälla
Postad 14 september 2007 - 08:24
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Kan man lägga in sina JPEG bilder (från digitalkameran) på denna boxens hårddisk och titta på dom på ett enkelt sätt via digitalboxen till TV/Projektor osv? 250GB är en hel del utrymme.
Postad 14 september 2007 - 09:11
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Visst, det där är precis lagom luddigt formulerat för att man som enskild kund kommer att få "gilla läget" i samtliga fall. Ditt rättskydd täcker bara en bråkdel av vad CD (i detta fall) kan tänka sig vilja spendera...
<{POST_SNAPBACK}>
I detta fall tycker jag att det ganska glasklart att om CD tar bort en kanal, ändrar paketering eller höjer priset så har man rätt att säga upp abonnemanget från det datum då ändringen börjar gälla.
Postad 14 september 2007 - 09:26
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Då boxen är tänkt till CD abbonenter har man lagt fokus på att den skall fungera med CD kanaler och inte en massa fria kanaler där utbud och dyl skiftar hela tiden.
<{POST_SNAPBACK}>
Det där resonemanget köper inte jag. Vad har CD med fria kanalers utbud att göras? Jag tror att det har med support att göra. CD vill ha så enkla boxar som möjligt då slipper de massa support frågor. Det ser ut att vi inte får fria kanaler till HDD boxen men här ett förslag till förbättringar till nästa mjukvara som Max74 kan vidarebefordra: När man installerar boxen första gången kan man välja enkel läge eller avancerad läge. Vi som vill få in fria kanaler och andra satelliter kan välja avancerad läge men får ingen support från CD. Mormor som inte är så tekniskt begåvad kan välja enkel läge och bara få in CD-s kanaler. Enkelt eller hur.
Postad 14 september 2007 - 09:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan fråga sig hur stort tryck det varit på kundtjänsten för att deras tidigare boxar tagit hem alla kanaler i sina listor. ComboBoxen söker och hittar femtielva krypterade kanaler och några fria. Har många ringt in och undrar vad Boombox TV är för något, bilden är svart och de talar något konstigt språk? Eller de undrar varför de inte har någon programinformation på den där fina gospel-kanalen de hitta? Eller vart den där bulgariska kanalen tagit vägen, vi hade ju den i förra veckan? Nej, jag köper inte CD resonemang att det är för kundens bästa som det inte går att söka efter fria kanaler på andra satelliter, inte heller att det är enklare att skapa en box som bara kan avsöka en satellit och en given kanalmängd. För fanken, deras gamla skruttbox man fick hyra av dem klarade det! Nä, det är bara en ren inlåsningsfunktion, inget annat, som irriterar en minst lika stor grupp kunder som genererat frågeställningarna ovan. Klantigt av CD och onödigt att införa detta begränsning. Som sagts - om de är oroade för belastning på kundtjänsten kan de alltid ha ett enkelt läge där enbart deras kanaler visas och ett avancerat där man kan söka på godtycklig frekvens på godtycklig satellit. /T
Postad 14 september 2007 - 11:10
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan fråga sig hur stort tryck det varit på kundtjänsten för att deras tidigare boxar tagit hem alla kanaler i sina listor. ComboBoxen söker och hittar femtielva krypterade kanaler och några fria. Har många ringt in och undrar vad Boombox TV är för något, bilden är svart och de talar något konstigt språk? Eller de undrar varför de inte har någon programinformation på den där fina gospel-kanalen de hitta? Eller vart den där bulgariska kanalen tagit vägen, vi hade ju den i förra veckan?
Nej, jag köper inte CD resonemang att det är för kundens bästa som det inte går att söka efter fria kanaler på andra satelliter, inte heller att det är enklare att skapa en box som bara kan avsöka en satellit och en given kanalmängd. För fanken, deras gamla skruttbox man fick hyra av dem klarade det!
Nä, det är bara en ren inlåsningsfunktion, inget annat, som irriterar en minst lika stor grupp kunder som genererat frågeställningarna ovan. Klantigt av CD och onödigt att införa detta begränsning. Som sagts - om de är oroade för belastning på kundtjänsten kan de alltid ha ett enkelt läge där enbart deras kanaler visas och ett avancerat där man kan söka på godtycklig frekvens på godtycklig satellit.
/T
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena Jag köper personligen ditt resoneang. Men det handlar samtidigt om att utveckla en mjukvara som är funktionsduglig. Och givetviss handlar det samtidigt om att hårdvaran skall också funka med det. Nu är det så att Boxen är låst till Thor. Vad som kommer i framtida mjukvaror kan jag inte svara på.
Postad 14 september 2007 - 15:51
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Boxen sparar automatiskt 1 timma av det program du tittar på. Men ingen här som har en hint om hur mycket boxen/hårddisken kommer att bullra?
Postad 14 september 2007 - 18:19
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan fråga sig hur stort tryck det varit på kundtjänsten för att deras tidigare boxar tagit hem alla kanaler i sina listor. ComboBoxen söker och hittar femtielva krypterade kanaler och några fria. Har många ringt in och undrar vad Boombox TV är för något, bilden är svart och de talar något konstigt språk? Eller de undrar varför de inte har någon programinformation på den där fina gospel-kanalen de hitta? Eller vart den där bulgariska kanalen tagit vägen, vi hade ju den i förra veckan?
Nej, jag köper inte CD resonemang att det är för kundens bästa som det inte går att söka efter fria kanaler på andra satelliter, inte heller att det är enklare att skapa en box som bara kan avsöka en satellit och en given kanalmängd. För fanken, deras gamla skruttbox man fick hyra av dem klarade det!
Nä, det är bara en ren inlåsningsfunktion, inget annat, som irriterar en minst lika stor grupp kunder som genererat frågeställningarna ovan. Klantigt av CD och onödigt att införa detta begränsning. Som sagts - om de är oroade för belastning på kundtjänsten kan de alltid ha ett enkelt läge där enbart deras kanaler visas och ett avancerat där man kan söka på godtycklig frekvens på godtycklig satellit.
/T
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena Jag köper personligen ditt resoneang. Men det handlar samtidigt om att utveckla en mjukvara som är funktionsduglig. Och givetviss handlar det samtidigt om att hårdvaran skall också funka med det. Nu är det så att Boxen är låst till Thor. Vad som kommer i framtida mjukvaror kan jag inte svara på.
<{POST_SNAPBACK}>
Det vet vi ju från gamla HD-boxen att Sagem inte kan utveckla en mjukvara som är funktionsduglig. Frågan är bara varför CD valde Sagem igen?
Postad 14 september 2007 - 18:27
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Jag har själv haft en sagem 6280T, dubbeltuner för marknätet som funkade perfekt. Så det är nog inte det som var problemet med boxen.
Postad 14 september 2007 - 18:50
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Varför CD valde Sagem igen?
Jag gissar men följande är rätt vanligt i kommersiella överenskommelser.
CD gick naturligtvis tillbaka till Sagem angående buggboxen med kraftiga reklamationer. Troligtvis så var det en förhandlingsfråga. CD blev ekonomiskt kompenserad för allt trassel som uppstod med buggboxen, men inte via en ren utbetalning från Sagem, utan via en kraftig rabatt på nästa generation boxar. CD tog den bollen för att det var den mest ekonomiskt förmånliga uppgörelsen för dem. Att ha krävt rena pengar i kompensation kunde ha blivit långbänk.
Själva haken är att Sagem nu måste kunna leverera en fungerande box utan buggar.
Vilket jag själv är tveksam till även om jag tror att Sagem har svarat på kritiken, inte från oss här i Norden, utan från kunderna från franska Canalsat som boxen egentligen var framtagen för.
Jag kan lova att våra franska vänner har ondgjort sig över buggboxen riktigt riktigt rejält på franska forum-motsvarigheter till detta forum samt anmälningar till franska motsvarigheten till konsumentverket. De har väl inte bränt bildäck än, men det var nog inte långt borta.
Postad 14 september 2007 - 19:45
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Ang hårddisk buller.
Det sitter en 2.5" disk i boxen för att slippa fläkt surr och onödigt knatter. Efter vad jag förstått.
Ang val av leverantör. Tror jag personligen det även handlar om vem som kan leverera enl dom tekniska specifikationer som ställs och även såklart till rätt pris.
Hur många fler lev av Twin tuner PVR för MPEG4 finns det på marknaden med CONAX? Jag vet ingen annan. Men det finns säkert.
Postad 14 september 2007 - 19:47
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan man lägga in sina JPEG bilder (från digitalkameran) på denna boxens hårddisk och titta på dom på ett enkelt sätt via digitalboxen till TV/Projektor osv? 250GB är en hel del utrymme.
<{POST_SNAPBACK}>
P.S Läs tidigare svar ang avaktiverad Ethernet och USB kontakt. D.S Så svar = Nej det kan man inte..
Postad 14 september 2007 - 19:56
Max74
-
Max74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nu är utvecklingen av sk parade boxar en liten effekt över den stora pirat verksamhet som
förekom för ngr år sen. Och branchen ansåg väl att detta var det mest effektiva sättet att komma åt det problemet.
Ta tex om du skall köpa en mobil telefon. Modellen du vill ha finns inte från din operatör subventionerad med abbonemang. Då köper du den ändå olåst och får betala ett högre pris.
Bara en tanke.
Redigerat av Max74, 14 september 2007 - 19:57.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|