Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - D-link Dir-655 *

1307 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 december 2008 - 18:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hej!

När jag startar om min DIR-655 (1.11EU) så får den alltid ny IP adress från Bredbandsbolaget. Min förra router, Netgear wnr854T, kunde man starta om utan att den fick ny IP adress.

Kan man lösa detta på något sätt?

/M

D-link har ganska länge gjort vissa saker "by the book", deras routers skickar ofta en DHCP release innan de startar om, sedan är det upp till din ISP:s server att hantera detta.. Vissa cache:ar en stund och ger tillbaka samma ip och vissar uppfattar en release som att man verkligen vill ha ett nytt ip.

Prova att starta om routern genom att rycka strömkablen en sekund istf att boota om via webinterfacet då en release görs.

Postad 04 december 2008 - 18:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Med en N wlan-adapter bör du komma upp mer än 50Mbps då DIR-655:an ska klara av att hantera mkt mer än så över wlan'et.

Riktigt så är det inte.. Det är precis som med LAN över elnät lögn och förbannad lögn :-)
Jag får på 5 GHz-bandet de bästa värdena med min DIR-855, då ligger jag stadigt på ca 7200 kb/s vilket är ungefär 56 mbps. Det är ungefär det dubbla mot när jag körde .g jfr draft-n.

Smallnetbuilder har rätt seriösa mätningar, att bryta 60 mbps verkar svårt...

Postad 05 december 2008 - 08:40

stenbrott
  • stenbrott
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Uppgraderade till den senaste amerikanska firmwwaren (1.21) , vilket gick bra och det var ju "najs" att komma åt usb-hårddisken via routern...
Tråkigt nog så kommer jag bara upp i ca 1,8 Mb/s nu i nerladdning istället för 2,5 Mb/s innan firmwareuppgradering. :)
Har hållt på och fipplat med channels och kryptering m.m för att försöka tweaka hastigheten men utan resultat.
Några ideer?
En sak blev bättre (usb-hårddisk) och en annan sak blev sämre (hastigheten). Vet inte om jag gick plusminus noll.

Postad 05 december 2008 - 12:06

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Någon som fått Wake in Lan att fungera från WAN sidan på routern?
Jag har micklat ett tag men det lirar bara på LAN sidan.

Jag får det heller inte att fungera över WAN. Någon annan som lyckats som vill sprida lite ljus i mitt öga?

Det jag har gjort är att öppna de portar min WOL-klient arbetar med och skickar ut de till 192.168.0.255 och allting fungerar lokalt. Enligt routerns loggar är det inga paket som blockeras på dessa portar. Ska testa att paket-sniffa lite när jag kommer hem och låta jobbdatorn vara på så jag kan RDP'a lite ikväll. Skulle vara skönt om man fick WOW att fungera.

Något som skulle vara grymt skönt är en tool i routern som kan generera wol-paket så det räcker att konfigurera routern via nätet för att sparka igång datorn.

Postad 05 december 2008 - 13:06

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag får det heller inte att fungera över WAN. Någon annan som lyckats som vill sprida lite ljus i mitt öga?

Något som skulle vara grymt skönt är en tool i routern som kan generera wol-paket så det räcker att konfigurera routern via nätet för att sparka igång datorn.

Jag har alltid min WHS igång och till den finns ett suveränt plugin (autoexit) som sköter allt åt mig inom mitt lokala subnät. Men det du skriver, varför i hela fridens namn har ingen byggt in detta i routerns FW??

Nåja, too much time on my hands..

1. Jag öppnade en port i routern och eftersom jag kör testerna med datorn igång öppnade jag samma port i Vistas brandvägg (UDP)
2. Laddade ner WOL sniffer (så man slipper installera MS Network Monitor som väl iofs finns på varenda maskin jag äger hehe)
3. WakeOnLanGui är ett sjysst verktyg om man når en dator utanför sitt LAN men det fungerar lika bra med deras onlinetjänst:

http://www.depicus.c...n-lan/woli.aspx

Mata in FQDN eller ditt ip, din macadress, ändra port till den du öppnat och sätt subnätmask till 255.255.255.255. Starta wolsniffer (run as administrator... om du kör Vista) och klicka "Wake on WAN" på websidan ovan.

Et voila:
Time received:
12/05/08 13:03:43
UDP Header:
|-Source IP : 82.110.108.30
|-Destination IP : 192.168.0.3
|-Source Port : 1949
|-Destination Port : ****
|-UDP Length : 110
|-UDP Checksum : 51571
MAC Address:
00 19 DB ** ** **
Raw Data (102 bytes):
FF FF FF FF FF FF osv...

Postad 05 december 2008 - 13:33

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Då ser det ut som jag gjort rätt iaf, till och med routerns sessions-log visar att paketet har gått igenom. Får felsöka lite mer lokalt och se om jag kommer fram till något. Har också läst att vissa har problem med WOL om de inte stänger av datorn korrekt, dvs bryter man strömmen finns det en risk att WOL inte fungerar. Får ta och klura lite. Använder PCI-kort, kan testa att byta till det intergrerade också.

Postad 08 december 2008 - 00:27

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Uppgraderade till den senaste amerikanska firmwwaren (1.21) , vilket gick bra och det var ju "najs" att komma åt usb-hårddisken via routern...
Tråkigt nog så kommer jag bara upp i ca 1,8 Mb/s nu i nerladdning istället för 2,5 Mb/s innan firmwareuppgradering. :)
Har hållt på och fipplat med channels och kryptering m.m för att försöka tweaka hastigheten men utan resultat.
Några ideer?
En sak blev bättre (usb-hårddisk) och en annan sak blev sämre (hastigheten). Vet inte om jag gick plusminus noll.

Jag har en DIR-855

som jag uppdaterat till 1.21 och provat en del att testa vilken hastighet som går att uppnå mot ett D-LINK DWA-160 (dual band USB)

Jag får bäst resultat mot DWA-160 på 5GHz-bandet, och om jag befinner mig nära routern, med fri sikt.
Då blir det imponerande resultat. Men det ställer alltså krav på placering av routern.

Bredbandskollen.se, nedanstående fall ca 3 meters avstånd från routern, DWA-160 indikerar då 300 Mbit/s länk:

Postad bild

Det är med Bredbandsbolaget 100 Mbit/s.

Det faller av snabbt med avstånd och framförallt om något skymmer fri sikt mellan router och datorn.

Så för att det skall bli något vettigt resultat av investeringen får jag dra en Ethernet-kabel så jag kan sätta DIR-855:an synlig i det rum där mesta användandet kommer ske. Inte riktigt så idealt som jag hade tänkt mig.

Nu är ju USB-stickorna kända för mindre imponerande räckvidd om man söker höga prestanda.
Kan tänkas interna miniPCI-E-kort med tre antenner fungerar bättre. Jag har en kommande aktivitet att installera ett Intel 5300-Wifi-kort (dual channel) inuti en laptop får jag se om det blir den riktiga nirvana-upplevelsen.

Nu har jag inte 100% koll på skillnaderna i 655:an som även är baserat på annat chipset än 855.
I 855 för att få bäst prestanda sätter jag Channel Width = "Auto 20/40 MHz" det är tydligen
satt som 20 MHz default i routern på 2.4 GHz för att den skall klara certifiering och då uppnår man inte dess fulla potential direkt ur kartongen. Men det anses tydligen oartigt att ta åt sig mkt av luftrummet på 2.4 GHz-bandet om man befinner sig i ett getingbo av andra routrar runt omkring. För 855 som är Atheros-baserad måste man sätta WPA2 och AES cipher, annars sjunker prestanda.
Men då fungerar det bara att koppla upp med klienter som har nätverkskort som stödjer det.

Redigerat av Unregistered99322caa, 08 december 2008 - 01:00.

Postad 08 december 2008 - 09:43

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Imponerande resultat med en router inkopplad.

En 655 är nu beställd från komplett (850 :- ) :)

Postad 09 december 2008 - 19:19

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Hur funkar shareport? Jag har kopplat in min wd 500gb men hittar den inte på något sätt. Vilket program skall man använda för att hitta den? Har rätt firmware åsså 1.20.

Postad 10 december 2008 - 09:08

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur funkar shareport? Jag har kopplat in min wd 500gb men hittar den inte på något sätt. Vilket program skall man använda för att hitta den? Har rätt firmware åsså 1.20.

Du behöver installera D-Links Shareport klient på de datorer du vill ska kunna nå din USB-anslutna utrustning

DLink Shareport

Postad 10 december 2008 - 11:53

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Behöver man ställa in något speciellt för att få optimal hastighet för trådbundet?
Jag har reserverat IP-adresser för mina enheter och öppnat lite portar, dock får jag föga imponerande resultat på bredbandskollen; 24/12 med mitt 100/10 fiberLan.

Postad 10 december 2008 - 16:14

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Du behöver installera D-Links Shareport klient på de datorer du vill ska kunna nå din USB-anslutna utrustning

DLink Shareport

Underbart tack hittade den inte nånstanns!

Vad är det egentligen som är bra med shareport? Dela ut hd kan man ju göra i windows så att alla kan ha åtkomst till den när som helst eller skrivare. Hade det vart en inbyggd ftp klient i programvaran så att man hade åtkomst till sin dator vart som helst lätt ås hade d vart värt.

Redigerat av Unregistereda22d99cd, 11 december 2008 - 20:16.

Postad 13 december 2008 - 20:29

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Någon som vet om denna stödjer jumbo frames?

Hur aktiverar jag det isf?

Postad 13 december 2008 - 21:54

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
w@it: Den enda födel jag kan komma på är att man inte alltid måste ha den dator igång som t.ex. en skrivare är kopplad till, för att kunna använda skrivaren. Det skulle vara en liten fördel för mig, men uppenbarligen inte stor nog eftersom jag ännu inte har orkat uppgradera firmwaren B)

Postad 14 december 2008 - 16:02

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Jumbo frames skall vara supporterat om man har en hyfsat färsk firmware har jag för mig.
Du behöver inte göra nått i routern, utan ändra frame sizen för resp nätverkskort.

Postad 15 december 2008 - 10:02

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Varför ingen EU fw som stöder shareport. Eller det är kanske något som kommer?

Postad 15 december 2008 - 23:16

cliX-
  • cliX-
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en dir-655 och har lite problem med att öppna portar till routern. Jag har testat både att port forwarda, köra med virtual server och att öppna alla portar med DMZ och ändå så funkar det inte :) Förut så fungerade det utmärkt med min gamla router. Kanske ligger felet i min dator? Hjälp, någon!!

Postad 15 december 2008 - 23:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Har du någon brandvägg? Isf, har du öppnat de rätta portarna där?

Postad 16 december 2008 - 12:13

hakanhag
  • hakanhag
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Varför ingen EU fw som stöder shareport. Eller det är kanske något som kommer?

jo visst finns det:

ftp://ftp.dlink.co.uk/dir_products/dir-655/

Jag kör själv med den och det funkar kanon än så länge iaf.

Postad 16 december 2008 - 13:02

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Jumbo frames skall vara supporterat om man har en hyfsat färsk firmware har jag för mig.
Du behöver inte göra nått i routern, utan ändra frame sizen för resp nätverkskort.

Jag har fått jumbo frames att fungera.
Inga inställningar i routen behövdes (tror inte det finns?)
jag har kört med 1.11EU, men nu så kör jag med 1.21 och det fungerar där också.

Postad 19 december 2008 - 15:08

sabio_proeliat
  • sabio_proeliat
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Nyligen inhandlat en 655. Har 100/100 ifrån bredband2. Tidigare har jag haft ungefär 70/70 när jag kört mot bredbandskollen, då använde jag en gammal dlink router. Använder mig av 1.21EU

Nu får jag inte mer än 10/ 50 och en svarstid på ca: 10ms. Dessutom tappar outlooken kontakten helt och hållet (omstart av datorn löser ibland det problemet) samt att man förlorar kontatkten helt med routern ibland. Att surfa är även plågsamt långsamt.

Routern känns inte varm men det kanske den inte behöver kännas för att den ska "hänga sig" på grund av värme?

Redigerat av sabio_proeliat, 19 december 2008 - 15:16.

Postad 19 december 2008 - 15:11

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Vad är "jumbo frames" bra för? :D

Postad 19 december 2008 - 18:06

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Nyligen inhandlat en 655. Har 100/100 ifrån bredband2. Tidigare har jag haft ungefär 70/70 när jag kört mot bredbandskollen, då använde jag en gammal dlink router. Använder mig av 1.21EU

Nu får jag inte mer än 10/ 50 och en svarstid på ca: 10ms. Dessutom tappar outlooken kontakten helt och hållet (omstart av datorn löser ibland det problemet) samt att man förlorar kontatkten helt med routern ibland. Att surfa är även plågsamt långsamt.

Routern känns inte varm men det kanske den inte behöver kännas för att den ska "hänga sig" på grund av värme?

tråd el trådlös?

Postad 19 december 2008 - 18:13

sabio_proeliat
  • sabio_proeliat
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt. Tråd!

Postad 20 december 2008 - 19:54

swedan
  • swedan
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej,

Vill dela med mig av mina erfarenheter av D-Links support gällande DIR-655. Jag har jobbat som teknikjournalist och testade bland annat DIR-655 för tidningen M3 och gav den 8/10 i betyg eftersom jag gillade den skarpt. Det testexemplaret har jag haft kvar sen dess och varit väldigt nöjd.

Tills den började tappa täcknigen.

Wlanet gick ner gång på gång och jag körde Vistumbler och Netstumbler för att mäta täckningen och fick svart på vitt på flera olika datorer att den tappade anslutning väldigt ofta, typ varannan minut kanske. Dessutom såg jag i loggen på routern att den kopplade ner och resettade wlanet hela tiden. Så det var solklart att något var vajsing.

Eftersom routern jag hade var ett testexemplar kunde jag inte hävda nån garantirätt. Men jag var så jäkla nöjd med routern att jag helt sonika gick ut och köpte en ny DIR-655, HW-version A3 till skillnad mot A2 som den förra hade. Jag kopplade upp den och den gav EXAKT samma fel som den tidigare.

Nu hade jag garanti, så min ****sresa med D-Links support började. Jag gick via http://service.dlink.biz/och anmälde att den inte fungerade. "Kolla att sladdarna sitter i" var typ svaren jag fick. Och jag kan mina routrar så jag hade inget att hämta där. En ny router skulle skickas ut.

Den första kontakten hade jag innan den 22 oktober2008 (jag vet faktiskt inte exakt datum för det är så länge sen, men jag har fått ett svar den 22 oktober, så troligt är att det var 20-21 oktober som jag först anmälde problemen).

De skickade ut en router, utan originalförpackning och med HW-version A2. WAN-porten fungerade inte, så den gick inte att använda, men jag konfigurerade den över det trådlösa för att köra Vistumbler och Netstumbler för att åtminstone mäta täckningen. Samma skit. Den kopplade ner. Jag bråkade lite till och skulle få en ny router utskickad.

Den här gången får jag en med HW-version A3, den är precis som den jag köpte således, och har också samma wlan-problem: det går ner hela tiden, på alla fyra olika datorer jag testar.

Det är nu jag provar en Belkin N1 Vision som funkar utmärkt. Den har full täckning hela tiden, men tyvärr kan man inte låsa ip-adresser mot mac-adresser i dhcp-servern, så jag kan inte använda den på riktigt. Men det visar på att det inte är några ###### atmosfäriska störningar eller skit - det är samtliga fyra ###### D-Link-routrar som jag har haft, samtliga DIR-655, som tappar trådlösa täckningen.

Efter total tystnad på frågan om att häva köpet ringer jag D-Link, nu två månader efter att jag initierade kontakten och vill veta hur jag häver köpet, som jag har frågat om.

"Ojdå, ditt ärende har hamnat mellan ett par stolar här ser jag, okej, ja häva köpet säger du, inga problem, jag skickar det här vidare och du får svar om inte idag så i morgon, vi stänger om 10 minuter så det kanske blir tajt i dag, men i morgon har du mer information om hur du ska göra, okej?"

Visst, fine, låter okej. Tror ni nu att jag, snart en vecka senare, har fått svar? Nej. Ingen ###### mer info.

Jag har kollat in en Linksys WRT610N som jag tänkte köpa, och jag hoppas sannerligen att jag får tillbaka pengarna från D-Link. En kompis som har en DIR-655 berättar att den börjar bete sig underligt när folk går förbi den. Jag tror han kommer få ta del av samma grej som jag gick igenom.

Så dels vill jag åtminstone inofficiellt ta tillbaka det betyg jag gav DIR-655 i M3 när jag testade den i juni 2007 pga dålig service och mycket dålig byggkvalitet. Jag kan ge den en 4/10, för vi hade kul så länge det varade. Dels vill jag veta om det är fler som har gått igenom samma problem som jag har med DIR-655.

Postad 21 december 2008 - 12:42

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Men jösses. Jag som just skulle gå och köpa den..
När jag kollar specar/pris såg den faktiskt bäst ut.

Postad 21 december 2008 - 15:15

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Varför hittar man alltid sådana här inlägg så fort man har bestämt sig för att köpa något?

Postad 21 december 2008 - 16:32

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Jag har kört med min DIR-655 Rev A2 i snart två år och har inget att anmärka på gällande kvaliteten eller trådlös täckning.

Kör för närvarande följande trådlöst:

* Nokia N95
* Sony Vaio FZ21Z
* Nintendo Wii
* Playstation PSP
* Playstation 3
* Logitech Duet

Trådat:
* 2 st Xbox (inte 360)
* Popcorn Hour A100
* 2 stationära datorer

WLAN går på WPA-kryptering, LAN på statiska IP och MAC-filtrering. Använder den senaste firmware som finns för nedladdning på DLink's svenska sida.

För mig och min trådlösa miljö fungerar den alltså utan anmärkningar.

Postad 21 december 2008 - 18:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jag kör en A3 och har gjort det ett tag nu, den bästa router jag har ägt, inga hängningar och bra genomflöde. Har pressat den med ~ 150 torrents utan problem och samtidigt lyssnat på musik och kört en film på tvixen.
kör wpa2 krypering och dhcp med reserverade adresser.

Postad 21 december 2008 - 19:15

Belsebubnoone
  • Belsebubnoone
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hej,

Vill dela med mig av mina erfarenheter av D-Links support gällande DIR-655. Jag har jobbat som teknikjournalist och testade bland annat DIR-655 för tidningen M3 och gav den 8/10 i betyg eftersom jag gillade den skarpt. Det testexemplaret har jag haft kvar sen dess och varit väldigt nöjd.

Wlanet gick ner gång på gång och jag körde Vistumbler och Netstumbler för att mäta täckningen och fick svart på vitt på flera olika datorer att den tappade anslutning väldigt ofta, typ varannan minut kanske. Dessutom såg jag i loggen på routern att den kopplade ner och resettade wlanet hela tiden. Så det var solklart att något var vajsing.

Eftersom routern jag hade var ett testexemplar kunde jag inte hävda nån garantirätt. Men jag var så jäkla nöjd med routern att jag helt sonika gick ut och köpte en ny DIR-655, HW-version A3 till skillnad mot A2 som den förra hade. Jag kopplade upp den och den gav EXAKT samma fel som den tidigare.

Nu hade jag garanti, så min ****sresa med D-Links support började. Jag gick via http://service.dlink.biz/och anmälde att den inte fungerade. "Kolla att sladdarna sitter i" var typ svaren jag fick. Och jag kan mina routrar så jag hade inget att hämta där. En ny router skulle skickas ut.

Den första kontakten hade jag innan den 22 oktober2008 (jag vet faktiskt inte exakt datum för det är så länge sen, men jag har fått ett svar den 22 oktober, så troligt är att det var 20-21 oktober som jag först anmälde problemen).

De skickade ut en router, utan originalförpackning och med HW-version A2. WAN-porten fungerade inte, så den gick inte att använda, men jag konfigurerade den över det trådlösa för att köra Vistumbler och Netstumbler för att åtminstone mäta täckningen. Samma skit. Den kopplade ner. Jag bråkade lite till och skulle få en ny router utskickad.

Den här gången får jag en med HW-version A3, den är precis som den jag köpte således, och har också samma wlan-problem: det går ner hela tiden, på alla fyra olika datorer jag testar.

Det är nu jag provar en Belkin N1 Vision som funkar utmärkt. Den har full täckning hela tiden, men tyvärr kan man inte låsa ip-adresser mot mac-adresser i dhcp-servern, så jag kan inte använda den på riktigt. Men det visar på att det inte är några ###### atmosfäriska störningar eller skit - det är samtliga fyra ###### D-Link-routrar som jag har haft, samtliga DIR-655, som tappar trådlösa täckningen.

Efter total tystnad på frågan om att häva köpet ringer jag D-Link, nu två månader efter att jag initierade kontakten och vill veta hur jag häver köpet, som jag har frågat om.

"Ojdå, ditt ärende har hamnat mellan ett par stolar här ser jag, okej, ja häva köpet säger du, inga problem, jag skickar det här vidare och du får svar om inte idag så i morgon, vi stänger om 10 minuter så det kanske blir tajt i dag, men i morgon har du mer information om hur du ska göra, okej?"

Visst, fine, låter okej. Tror ni nu att jag, snart en vecka senare, har fått svar? Nej. Ingen ###### mer info.

Jag har kollat in en Linksys WRT610N som jag tänkte köpa, och jag hoppas sannerligen att jag får tillbaka pengarna från D-Link. En kompis som har en DIR-655 berättar att den börjar bete sig underligt när folk går förbi den. Jag tror han kommer få ta del av samma grej som jag gick igenom.

Så dels vill jag åtminstone inofficiellt ta tillbaka det betyg jag gav DIR-655 i M3 när jag testade den i juni 2007 pga dålig service och mycket dålig byggkvalitet. Jag kan ge den en 4/10, för vi hade kul så länge det varade. Dels vill jag veta om det är fler som har gått igenom samma problem som jag har med DIR-655.

Har du använt dig av samma nätverkskort hela tiden också? Kan ju helt enkelt vara nätverkskortet som strular?

Postad 22 december 2008 - 17:04

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Visst är det trist som f*n när grejerna strular, men jag kan bara instämma med Martin ovan, det är klart den bästa router jag ägt (haft Netgear och flertalet 3Com innan)!

Postad 22 december 2008 - 17:18

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har du använt dig av samma nätverkskort hela tiden också? Kan ju helt enkelt vara nätverkskortet som strular?

Jag har haft problem med flertalet av min bärbara HP tillsammans med D-link, tappar mottagning titt som tätt. De har ett inbyggt Intel. Pratat med supporten både hos HP och D-link och båda påstår att det är just den kombinationen som inte riktigt fungerar.
Så jag har en netgear som de bärbara går mot.

Postad 22 december 2008 - 20:37

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hmmm, hoppas man får en bra router nu, den är på väg med posten.

Går från en Linksys WRT54GL med tomato i till DIR-655:an mest för gigabit lanet.

Postad 23 december 2008 - 16:04

hakanhag
  • hakanhag
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har haft precis samma problem som du beskriver ovan, även jag är väl insatt i hur tekniken fungerar och efter en massa support-mejl skickat till dem så gav även jag upp och skrev ett mejl där jag ärligt beskrev vilken nivå deras "sk" support ligger på. Jag fick samma idiotsvar som dig men jag skickade en reply väntade 2v på nästa svar och då fick jag frågan om vilken FW jag körde och om jag hade deras egna drivers till min nic (DWA-140)

Jag trodde att ja skulle börja gråta av deras idioti! saken va att jag hade bifogat screenshots över loggar i routern, även screnshots över konfigen (och skrivit ner all väsentlig information som man rimligtvis behöver) och slutligen skrivit precis alla FW och drivers ifrån deras HP som jag hade testat!

Aja jag har fått det att fungera bra nu med 1.21EU F.Wn
ftp://ftp.dlink.co.uk/dir_products/dir-655/

och ralinks senaste drivers:
http://www.ralinktec...rt/Windows.html

Jag hoppas att detta hjälper dig en del, OCH jag har verkligen lärt mig att INTE köpa D-link och att aldrig mer rekommendera dem till andra!

Postad 23 december 2008 - 22:10

Halle
  • Halle
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Halloj!

Har precis skaffat mig en Dir 655 men stöter på lite problem. Hoppas nån vänlig själ kan komma med ett tips som fixar mitt problem.

Jag har BBB (100Mbit/s lina), med kabel direkt till uttaget i väggen får jag ca 95Mbit/s, men så fort jag kopplar in routern & kör med kabel eller trådlöst så får jag alltid 9,41Mbit/s när jag kör TPTest.

Kör med en Macbook pro om det skulle spela nån roll. Har uppdaterat firmware till 1.21, provat att byta WAN Port speed till de alternativ som finns. Känns som att det bara är nån fjuttig inställning eftersom den begränsar till 9.41Mbit/s både med trådlösa & med kabel.

Har provat med reset, dra ut strömmen & nu vet jag inte vad nästa steg är :)

Alla tips är välkomna!

MVH
/Halle

Postad 24 december 2008 - 23:54

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem när jag drog in den senaste FW från den svenska sidan. Nått strul är det med den. Bara för att prova så sparade jag inställningarna och drog in den amerikanska varianten istället.

Hastigheten for direkt upp till det jag brukar få.

Postad 25 december 2008 - 10:04

Halle
  • Halle
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har laddat ner amerikanska firmware 1.21, funkar lika såligt för mig =(

Hmm...några av mina inlägg har försvunnit här under natten, why? Även ett svar jag fick av nån annan.

Postad 25 december 2008 - 10:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hmm...några av mina inlägg har försvunnit här under natten, why? Även ett svar jag fick av nån annan.

Kan inte se några borttagna inlägg, vad skulle det stått i dom?

Postad 25 december 2008 - 20:15

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Inte något konstigt hos BBB då? Vad händer om du clonar datorns MAC-adress i routern?

Postad 26 december 2008 - 11:16

Halle
  • Halle
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Inte något konstigt hos BBB då? Vad händer om du clonar datorns MAC-adress i routern?

Nää enligt han som jag pratade med hos BBB var det inget hos dom, det funkar ju som sagt när jag kör med kabe direkt till datauttaget. Så har jag kört hela tiden, alltså klonat MAC adressen, är det fel att göra så?

Postad 26 december 2008 - 19:09

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kontrollera om något är aktiverat under 'Advanced' -> 'QoS Engine'. Där har du 'WAN Traffic Shaping' som kan ställa ner din hastighet om den är aktiverad. Jag har bockat ur allt under 'WAN Traffic Shaping' för säkerhets skull.

Kanske inte påverkar din hastighet, men värt att kolla upp.

Postad 26 december 2008 - 23:43

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Blev en d-link 655 till huvudsak min 1000h än så länge, jeflar vad det springer på för att vara trådlöst =) Hade blivit förvarnad om att nätverkskortet skulle kunna sätta krokben men får anse att det gör ett bra jobb.

3-4 meter (trådlöst) från routern, betongvägg med innerdörr ivägen:

Postad bild

Annat nätverkskort skulle eventuellt kunna förbättra hastigheten i själva nätverket men den hastigheten har jag inte ens kommit för mig att mäta upp en, ska se om routern kan skvallra om det kanske.

MVH

Postad 27 december 2008 - 14:08

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Vilket trådlöst nätverkskort rekommenderas/funkar bäst till denna router? Tänkte köpa ett kort till min TVIX 5100 och vill ha nått som funkar utan strul...

Tack på förhand!

Postad 27 december 2008 - 18:35

Halle
  • Halle
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kan bara flika in att jag nu lämnat in D-linken & köpte med mig en Airport Extreme istället, funkar kanon! Får 74Mbit/s ner nu när jag kollar genom TPTest.

Postad 30 december 2008 - 08:57

jonte
  • jonte
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Man kanske skulle läst här innan man köpt den igår. Jag får igång det trådade nätverket utan problem, även till Xbox360´n. Men inte det trådlösa tyvärr :) Nu har jag inte lagt ner min själ i detta än.
Men datorn hittar 655:an som trådlös och det står att den är ansluten, men jag kan inte surfa eller komma åt 655:ans admindel. Slänger jag dit kabeln så är det inga problem.

Postad 30 december 2008 - 16:39

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Kolla inställningarna för ditt trådlösa nätverkskort med avseende på statisk/dynamisk IP, nätmask, gateway, lösenord m.m.

Postad 02 januari 2009 - 22:54

nimda80
  • nimda80
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Dök på ett litet problem idag. Kan börja med att säga att jag själv äger en DIR-635 som funkar riktigt bra och gjort över ett års tid. Köpte den för att det var riktigt hyggligt pris på den just då (499kr).
Har dock hjälpt ett par andra kompisar med deras inköp av både 655 och 855 och dessa funkar lika bra som min. En annan vän var idag och köpte en DIR-655, var över till honom och hjälpte personen i fråga och allt funka bra tills jag skulle försöka sätta ett admin-lösenord. Det funkade inte, den vill inte spara lösenordet hur man än försöker. En annan grejj funkar inte heller, om man vill gå in och tex kolla vilken pre-shared key man valde att skriva in, så går man ju via SETUP / WIRELESS SETTINGS och klickar på knappen "Add Wireless Device with WPS". Den knappen funkar inte, explorer klagar på att det är något syntaxfel på sidan (gul liten triangel nere i vänstra hörnet). Testade att ändra ovan inställningar via en helt annan dator då på dennes nätverk, samma sak där. Går inte sätta admin-lösenord och det går inte att klicka på knappen "Add Wireless Device with WPS". Minns inte vilken HW-version han hade men firmware-versionen var iaf 1.20EU. Skumt säger jag..

Postad 04 januari 2009 - 16:05

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite hjälp med min nyinköpta DIR-655. Jag har uppkoppling där man vanligtvis måste logga in (via webbläsaren) för att komma åt Internet. Detta kan dock undgås med hjälp av en router och man förblir då uppkopplad hela tiden, även om man stänger av sin dator.

Jag hade tidigare en Linksys WRT54GS som jag lyckats ställa in på sådant sätt att jag förblev uppkopplad. Nu när jag bytt router hittar jag dock inte hur jag ska kunna göra denna inställning.

Enligt supporten ska jag leta efter något som heter "ICMP" eller "accept incoming echo requests"
Har letat överallt i inställningarna till routern men hittar inte detta. Någon som vet var jag kan hitta inställningarna?

Redigerat av fanimej, 04 januari 2009 - 21:34.

Postad 04 januari 2009 - 16:13

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Enligt supporten ska jag leta efter något som heter "ICMP" eller "accept incoming echo requests"
Har letat överallt i inställningarna till routern men hittar inte detta. Någon som vet var jag kan hitta inställningarna?

Advanced Network Settings/Enable WAN Ping Respond när jag snabbt tittar i manualen.

/oibmeh

Redigerat av oibmeh, 04 januari 2009 - 16:23.

Postad 05 januari 2009 - 13:35

sabio_proeliat
  • sabio_proeliat
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Löst sig..

Redigerat av sabio_proeliat, 05 januari 2009 - 13:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.