Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2008 - 05:15

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Då har min älskade TF5700 HDMI slutat vara vän med mig. Så fort jag prövar att köra en tap (oavsett vilken det är) så hänger den sig.

Min 5700 utan HDMI har också börjat hänga sig flera gånger om dagen, som jag upplever det har det ökat efter bytet till fw 3.21.
Om jag vill köra "resume" på ett inspelat program (OK) så vägrar toppyn oftast att visa den och säger "sätt i kortet". Om jag däremot kör från början (play) så fungerar det alltid, men det kanske är en bugg som har med MyStuff att göra...
Ofta måste jag dessutom stänga av boxen för att få tillgång till de kodade kanalerna igen.

Det kan ha att göra med att min CA-modul pajade för ett tag sedan och byttes mot en ny.
Kanske skiljer sig på någe vis...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 11 April 2008 - 05:16.

Postad 11 April 2008 - 06:17

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Fick någon nån typ av "changelog" av TF för 3.21? Så man vet vad de pillat på?

Jag har bett TF om en sådan och fick till svar:
And regarding the release note, I hope it would be arranged hereafter as we work together.
Så vi får väl se...
/SwedXit

Postad 11 April 2008 - 06:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Min 5700 utan HDMI har också börjat hänga sig flera gånger om dagen, som jag upplever det har det ökat efter bytet till fw 3.21.

Jag hade hängningar i stort sett varje dag när jag körde 3.17 (både med och utan patchar) så jag gick tillbaka till 2.87 och detta försvann.
Men sen när jag fick tag på 3.21beta och provade den så ser jag inga hängningar alls! :P

Altairproblem
Däremot har jag fått ett irriterande (men inte allvarligt ännu) fel ihop med Altair. Det yttrar sig som så:
Om boxen stått på ett bra tag (vet inte hur länge som krävs, men över natten tex) så visas inte filerna på boxen när jag startar Altair! Det är bara grått på vänstersidan. Om man startar om Altair ett par gånger brukar det lösa sig.

Men om man använder fjärren först, tex Mute eller bläddrar kanal, då minsann blir Altair genast i stånd att visa toppyns filer när den startar!

Verkar mystiskt det hela..
(Jag kör patchad 3.21 (CDFHSTX) samt TAP: MyStuff 5.61, TF5000Display 1.49, eit2,ei beta 7.8m3, USBAccelerator 1.0)

/Bosse

Postad 11 April 2008 - 07:22

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag kör patchen Disable 0 Aspect Ratio samt följande TAPs: Mystuff 5.61, TF5000Display och Eit2Mei, skulle vilja köra Description Extender också, men utav någon anledning har jag inte haft den laddad (såg det igår), kanske var den inte kompatibel med 3.17 - kommer inte ihåg.

/Robban

Ok Robban. Hade jag varit du, så skulle jag rensat boxen (fabriksåterställning) och lagt in 3.21 igen och skippat ALLA patachar (till början iallafall). Vill du köra My Stuff så lägg in den med de taps som följer med 5.61(givetvis utan remote extender). Description extender är inte heller kompatibel med 3.21, så skippa den också. Har mailat SimonC, men ej fått något svar om han kan fixa till detta. (Vet att det nu även finns en patch som fungerar som Description Extender tap:en, men vänta att testa med denna). Detta fungerar hos mig. Boxen har inte hängt sig en enda gång. Funkar inte detta...bort med My Stuff och testa igen. Hittar du något läge där Toppyn är stabil...lägg in 1 TAP/patch åt gången. (Innan du lägger in en patch..kolla om den fortfarande behövs...kan ju vara så att det problemet patchen ska fixa redan är fixat i den nya f/w) Blir mycket lättare att spåra felen och jag får det mycket enklare att felrapportera till TF.
Skulle jag felrapportera detta problem som du har nu till TF, kommer jag med 99% säkerhet få ett svar som lyder: väck med alla TAPS/patchar och testa igen. Hänger sig boxen ändå?
Givetvis vill de flesta här på forumet använda sig av en del TAP´s och retar sig nu på att de nya firmwaren som släppts inte fungerar med dessa. Konstig nog :P så verkar ju TF faktiskt bry sig om detta (då de släppte 3.21 betan efter felrapporteringen angående MS och 3.17), men behöver ett strukturerat sätt att få in felrapporterna på, annars letar de i blindo. Om vi på forumet hjälps åt att testa de nya f/w och skriver inlägg om de fel vi stöter på kommer vi förhoppningsvis att få en något stabilare box med hjälp av både bättre f/w & trevliga taps.
Kontentan är alltså...börja med en "ren" box. Testa....
Är den stabil....lägg in 1 ny TAP/patch...testa
osv...

Lycka till... :lol:
/SwedXit

Jag hade hängningar i stort sett varje dag när jag körde 3.17 (både med och utan patchar) så jag gick tillbaka till 2.87 och detta försvann.
Men sen när jag fick tag på 3.21beta och provade den så ser jag inga hängningar alls! :)

Altairproblem
Däremot har jag fått ett irriterande (men inte allvarligt ännu) fel ihop med Altair. Det yttrar sig som så:
Om boxen stått på ett bra tag (vet inte hur länge som krävs, men över natten tex) så visas inte filerna på boxen när jag startar Altair! Det är bara grått på vänstersidan. Om man startar om Altair ett par gånger brukar det lösa sig.

Men om man använder fjärren först, tex Mute eller bläddrar kanal, då minsann blir Altair genast i stånd att visa toppyns filer när den startar!

(Jag kör patchad 3.21 (CDFHSTX) samt TAP: MyStuff 5.61, TF5000Display 1.49, eit2,ei beta 7.8m3, USBAccelerator 1.0)

/Bosse

Tjena Bosse :)
Detta felet med Altair...finns det där även om du inte använder några patchar/TAPs?
/SwedXit

Då har min älskade TF5700 HDMI slutat vara vän med mig. Så fort jag prövar att köra en tap (oavsett vilken det är) så hänger den sig. Det är framförallt MyStuff som jag saknar och som har fungerat problemfritt sedan i somras.
Har provat med att ladda in de tre olika fimrwares som finns tillgängliga på Topfields sida (samt den beta release som figurerar på detta forum) - Samma resultat.

Har provat med minst tre äldre versioner av MyStuff och några andra Taps jag vet har fungerat sedan tidigare- alltid samma resultat Boxen slutar helt svara på tilltal. Bild och ljud fortsätter att spela, men boxen går som sagt inte att kontrollera. Enda sättet är att dra ut sladden.

Så frågan är, har någon varit med om något liknande, och finns det någon som kan komma med tips på vad jag kan göra ?

Mvh David

När du bytar f/w...har du kört fabriksåterställning efter du lagt in den?
/SwedXit

Postad 11 April 2008 - 12:27

Unregistered6c2e3b89
  • Unregistered6c2e3b89
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
SwedXit; Jag brukar köra den fabriksåterställning man kan hitta via menyerna under inställning. Finns det någon mer "hård" reset av boxen man göra ?

Jag skulle verkligen vilja vara säker på att jag har en "ren" box som körs på den hittills mest stabila firmwaren, och sedan börja testa med att lägga på Mystuff igen. Så frågan är; hur säkertsäller jag en så ren box som möjligt. Och vilken firmware är enligt Er erfarenhet den mest stabila ?
Passar även på att fråga om vilken MyStuff version som verkar vara mest stabil. (jag har förstått att jag skall hålla mig borta från description extender)

Postad 11 April 2008 - 13:23

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

SwedXit; Jag brukar köra den fabriksåterställning man kan hitta via menyerna under inställning. Finns det någon mer "hård" reset av boxen man göra ?

Jag skulle verkligen vilja vara säker på att jag har en "ren" box som körs på den hittills mest stabila firmwaren, och sedan börja testa med att lägga på Mystuff igen. Så frågan är; hur säkertsäller jag en så ren box som möjligt. Och vilken firmware är enligt Er erfarenhet den mest stabila ?
Passar även på att fråga om vilken MyStuff version som verkar vara mest stabil. (jag har förstått att jag skall hålla mig borta från description extender)

Nej, det är bara den fabriksåterställningen som finns i menyn man kan göra. För att säkerhetställa att boxen verkligen är ren får man antingen köra en format på disken eller använda Altair och kolla att alla "skräpfiler" är borta. Och med skräpfiler menar jag alla taps och dess eventuella kataloger och även (som DVBGeek lärt oss) de 0-bytes filer som kan ställa till det. Dessa får man bara bort (om jag minns rätt) genom att markera 0-byte filen OCH en vanlig fil (tex. en fungerande inspelning man gjort).

Bortsett från 3.21 (beta) så skulle jag tro att 2.8x är mest stabil om man använder taps och patchar, annars funkar nog 3.17 helt ok, åtminstone på min box.

Angående MS vet jag inte...jag kör den senaste (5.61)

/SwedXit

Postad 11 April 2008 - 16:51

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Men sen när jag fick tag på 3.21beta och provade den så ser jag inga hängningar alls! :P

Altairproblem

/Bosse

Det är inte så att HDD'n har gått ner i viloläge?

Postad 11 April 2008 - 21:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hur kan man veta det? Finns det nån inställning nånstans?
Fast så fort man använder boxen på något sätt så kommer den väl igång antar jag...
Har aldrig sett detta tidigare med äldre f/w installerade.
/Bosse

Postad 12 April 2008 - 16:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Altairproblem

Citera(Ralle1 @ Apr 11 2008, 17:51 )

Hur kan man veta det? Finns det nån inställning nånstans?
Fast så fort man använder boxen på något sätt så kommer den väl igång antar jag...
Har aldrig sett detta tidigare med äldre f/w installerade.
/Bosse

UPPDATERING
Nu har jag kollat hur det ligger till:
Efter ett tags drift utan användaraktivitet så verkar Toppyn stänga ner hårddisken helt. När man lägger örat mot boxen hörs det absolut ingenting fast den inte är i standby.
Om man nu kör Altair så visas inga filer till vänster. Efter några omstarter av Altair så dyker de upp, och nu har boxen startat upp hårddisken också. Det surrar om man lägger örat mot den.

Detta var mycket intressant för det förklarar kanske en annan sak som jag observerat, nämligen att boxen inte verkar spela in den här bufferten på inställd kanal som man kan använda för att backa tittandet när man ser direkt.
Vi upptäckte igår att det inte funkade alls, fast vi hade använt denna funktion förut (för några veckor sedan).

Kan det vara så att fw 5.21 beta har tagit bort den funktionen och att det är därför som hårddisken går ner på sparlåga fast den borde användas för buffring???
Eller finns det nån inställning som jag missat?

/Bosse

Postad 12 April 2008 - 18:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Eller finns det nån inställning som jag missat?

Hittade den själv: Systeminställningar/Återuppspelning
Den var avstängd....
Måste ha hänt efter en "fabriksåterställning"

/BOsse

Postad 13 April 2008 - 17:54

tok-berTil
  • tok-berTil
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har i tysthet följt forumets experter om denna burk sedan den var ganska ny.
Så i höstas köpte jag en men hade problem med att bruken hängde sej och raderade inspelningar vid flera tillfällen.
Jag stängde av funktionen för återuppspelning och blev av med problemet.
Vidare tyckte jag att textTV-funktionen hade brister.
Alltså var det dags att våga uppgradera firmware.
Jag har följt debatten om de nya FW som publicerats men tyckte inte att det var läge förrän nu.

Jag har en TF 5710 med HDMI.
Uppgraderade firmware till 3.21.
Fjärrkontrollen slutade helt att fungera och betalkanalerna likaså.
Då jag inte kan starta "Archive" utan fjärris behöver jag få reda på hur man når "Archive" via frontpanelen.
Detta för att kunna starta HDFW och lägga tillbaka original firmware.
Provade att använda TFDN-USB enligt bruksanvisningen, men detta fungerar inte.
Jag kör inga Tap´s, har inte formaterat hårddisken men jag har efter uppgraderingen lagt in fabriksinställningarna och gjort en ny kanalsökning.

Eller är jag stekt?

Postad 14 April 2008 - 06:29

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har i tysthet följt forumets experter om denna burk sedan den var ganska ny.
Så i höstas köpte jag en men hade problem med att bruken hängde sej och raderade inspelningar vid flera tillfällen.
Jag har följt debatten om de nya FW som publicerats men tyckte inte att det var läge förrän nu.

Då jag inte kan starta "Archive" utan fjärris behöver jag få reda på hur man når "Archive" via frontpanelen.
Jag kör inga Tap´s, har inte formaterat hårddisken men jag har efter uppgraderingen lagt in fabriksinställningarna och gjort en ny kanalsökning.

Eller är jag stekt?

Har du använt TFDN-USB på rätt sätt?

Starta TFDN-USB och välj firmware.
Tryck Download.
Först nu startar du din Topfield.
Titta i Topfieldens display för att se när den är klar.

Lycka till!

För övrigt har en TF 5710 med HDMI och uppgraderat firmware till 3.17. Fungerar bättre än 2.89.

Redigerat av Annaanna5, 14 April 2008 - 20:26.

Postad 14 April 2008 - 06:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
FW 3.21 beta, möjligt fel på en TF5700PVRt?
Jag har hittat något som möjligen är ett fel men det beror på ifall andra också har det..
Scenario:
Jag tittar på ett gammalt inspelat program
En timer triggar och startar en inspelning
Nu avbryts mitt tittande och jag kastas ut i realtid till den kanal som var aktiv när jag startade avspelningen

Jag kör fw 3.21 beta med patcharna CDFHSTX och MyStuff 5.61

Någon annan som har råkat ut för detta problem?
OBS! Det handlar inte om att det är två inspelningar på gång samtidigt så att mottagarreservationen får problem, jag tittar ju dessutom på inspelat material.

/Bosse

Postad 14 April 2008 - 07:04

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej.

Eller är jag stekt?

En liten undran.....vilken 3.21 f/w lade du in? Visste inte att det fanns en för din box ännu? Låter lite som om du lagt in en f/w som är för en annan box-version. Har för mig att jag ganska nyligen läste om liknande fenomen då man testade att läsa in f/w 3.21 för TF5700PVRt utan HDMi på en box MED HDMI.
/SwedXit

Postad 14 April 2008 - 07:09

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag har hittat något som möjligen är ett fel men det beror på ifall andra också har det..
Scenario:
Nu avbryts mitt tittande och jag kastas ut i realtid till den kanal som var aktiv när jag startade avspelningen

OBS! Det handlar inte om att det är två inspelningar på gång samtidigt så att mottagarreservationen får problem, jag tittar ju dessutom på inspelat material.

/Bosse

Alloha Bosse ;)

Är timern satt i EPG´n eller är det en "programmerad" timer? Vet inte om det spelar någon roll, men tänkte jag skulle testa om jag har samma problem och vill ju testa så korrekt som möjligt. Förstår jag dig rätt...du kommer alltså inte till den kanal som spelas in, utan till den som du kolla på innan din avspelning påbörjades?

/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 14 April 2008 - 11:06.

Postad 14 April 2008 - 07:19

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har själv haft min första "hängning" av Toppy´n ;)

Satt och kolla på en okodad kanal när bilden plötsligt frös. Kör som bekant med en opatchad TF5700PVRt med MS 5.61 utan description extender. Kan inte hitta några "ledtrådar" som kan förklara hängningen. Hade inga inspelningar på G, bytte inte kanal (bytte?.. jag e skåning), eller något annat heller. Är det MS tro? När jag stängde ner oxen på standby knappen på boxen fick jag 4-dots. Bröt spänningen och starta om den...fick verifierar filer och sen var allt frid och fröjd igen. Någon som varit med om samma, och isåfall med eller utan MS? Vet inte riktigt hur f-n man felanmäler ett sånt här fel. Instabil (hänt 1 gång) ibland med MS...lite väl svårt för TF att felsöka kanske?
/SwedXit

Postad 14 April 2008 - 08:54

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Har själv haft min första "hängning" av Toppy´n :P
...
Någon som varit med om samma, och isåfall med eller utan MS?

Min hänger sig ett par gånger dagligen! ;)
Vet inte vad det beror på, men det kan ha att göra med bytet av ca-modul för ett par veckor sedan.
Den andra pajade, så jag fick en ny modul av Dilog som nu är generalagent för Topfield.
Men det kanske är därför den hänger sig! Dilog har blivit inblandad! :)

Postad 14 April 2008 - 09:23

mihes
  • mihes
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Scenario:

/Bosse

Det hände några gånger när jag hade firmware 3.17 på min TF5700HDMI men jag har inte kunnat återskapa detta fel efter jag uppgraderat till 3.21.

Har du några instruktioner hur jag ska göra för att få fram felet. Jag använder inte myStuff.

/Mikael

Postad 14 April 2008 - 18:43

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Scenario:

/Bosse

Har nu testat detta med en EPG-timer, men allt fungerade som det skulle.
/SwedXit

Postad 14 April 2008 - 18:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
3.21 beta fel?
Nyss hände följande:

- Spelar in Rapport medan jag tittar på SM-hockeyn på TV5
- I pausen kollar jag på Rapport en stund medan det fortfarande spelas in
- Sen så använder jag OK-knappen och då dyker programlistan upp som vanligt
- Väljer TV5 och trycker OK för att avbryta tittandet på inspelningen och hoppa till matchen

Nu fryser Toppyn! Bilden stannar och ljudet upphör... :P

Inget funkar utan jag får trycka på Off-knappen vilket gör att de 4 prickarna visas och den stängs ner.
Vid start så "kontrollerar den filer" en stund och sen är den tillbaka.

Nu är min Rapport-inspelning listad som en felaktig file med 0-längd.

Är detta ett 3.21-fel eller blir det så här med andra fw också?

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 14 April 2008 - 18:58.

Postad 14 April 2008 - 18:57

tok-berTil
  • tok-berTil
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har du använt TFDN-USB på rätt sätt?

Starta TFDN-USB och välj firmware.
Tryck Download.
Först nu startar du din Topfield.
Titta i Topfieldens display för att se när den är klar.

Lycka till!

För övrigt har en TF 5710 med HDMI och uppgraderat firmware till 3.21. Fungerar bättre än 2.89.

Hej.
Jag provade detta men med en PC med Windows Vista, besökte http://www.toppy.org....html?hdfw.html och läste att det kunde bli fel om man använde Windows vista. Jag skall pröva att göra om det med en annan PC. Och jag är rädd att SwedXit har rätt, jag har lagt in en FW som inte är anpassad till min burk :P .
I värsta fall får jag lämna in den till någon som kan sådant här. (Min fru blev inte så glad).

Jag lovar att berätta sen hur det blev. tack för responsen.

Postad 14 April 2008 - 20:29

tok-berTil
  • tok-berTil
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag lovar att berätta sen hur det blev. tack för responsen.

Bar ut burken till ungarnas XP-PC och använde TFDN-USB och då gick det bättre.

fru glad igen... :P

Postad 14 April 2008 - 20:58

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Bar ut burken till ungarnas XP-PC och använde TFDN-USB och då gick det bättre.

fru glad igen... :D

Hehe...aldrig fel med en glad fru....men med en arg kan livet bli tungt :P
/SwedXit

Postad 15 April 2008 - 06:10

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

3.21 beta fel?
Nyss hände följande:

- Väljer TV5 och trycker OK för att avbryta tittandet på inspelningen och hoppa till matchen

Nu fryser Toppyn! Bilden stannar och ljudet upphör... :D

Inget funkar utan jag får trycka på Off-knappen vilket gör att de 4 prickarna visas och den stängs ner.

/Bosse

Jag testade detta igår och fick samma hängning vid första försöket. Andra gången hängde inte sig boxen när jag gick tillbaka, men dock när jag spolade tillbaka lite i inspelningen en andra gång. Ska försöka testa detta utan MS och se om problemet fortfarande finns där. Sen ska jag dra iväg en felrapportering till TF. Hade varit intressant om fler kunde testa detta, precis som Bosse skrev, med eller utan MS och andra f/w.

Kan även nämna att TAP:en "Recording fixer" ofta lyckas fixa dessa inspelningar som Toppy´n registrerar som invalid file.

UPDATE! :lol:
Ahh..kunde inte vänta. Drog iväg en felrapport till TF precis. Tänkte jag kunde komplettera den efter åt om så skulle behövas. Känns som ett relativt stort fel.
/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 15 April 2008 - 11:21.

Postad 15 April 2008 - 09:45

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag testade detta igår och fick samma hängning vid första försöket. Andra gången hängde inte sig boxen när jag gick tillbaka, men dock när jag spolade tillbaka lite i inspelningen en andra gång. Ska försöka testa detta utan MS och se om problemet fortfarande finns där. Sen ska jag dra iväg en felrapportering till TF. Hade varit intressant om fler kunde testa detta, precis som Bosse skrev, med eller utan MS och andra f/w.

Kan även nämna att TAP:en "Recording fixer" ofta lyckas fixa dessa inspelningar som Toppy´n registrerar som invalid file.
/SwedXit

Har ni patchade 3.21:or?

Lyckades få bild/ljudfrys vid en ren tittning... (Stackars dom man bor ihop med... Men jag skulle inte kunna (orka) leva utan control timers...)

Postad 15 April 2008 - 11:17

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Lyckades få bild/ljudfrys vid en ren tittning... (Stackars dom man bor ihop med... Men jag skulle inte kunna (orka) leva utan control timers...)

Bosse har patchat sin och jag kör utan...ännu så länge. Kan vara bra att testa både med och utan för att på så sätt hitta orsakerna till felen fortare. När din Toppy hängde sig...hade du något installerat förutom MS?

/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 15 April 2008 - 11:21.

Postad 15 April 2008 - 16:33

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

UPDATE! :)
Ahh..kunde inte vänta. Drog iväg en felrapport till TF precis. Tänkte jag kunde komplettera den efter åt om så skulle behövas. Känns som ett relativt stort fel.
/SwedXit

UPDATE IGEN! :)
Har nu testat igen, men utan TAPS och fick ett helt annat resultat. Verkar vara som så att när man använder Toppy´n egna "interface" så fungerarde det så att om man spolar tillbaka i en pågående inspelning (chase play) så går det inte att byta kanal, även om OK-knappen fungerar och man kan välja en annan kanal. Dvs. interfacet fungrar som vanligt, så det ser ut som om man byter kanal, men i själva verket fortsätter "chase play". Detta kommer man runt genom att antingen: Trycka stopp, eller spola fram till "live". Båda sätten resulterar alltså i att man stänger av chase play (men inte inspelningen). Efter detta är gjort går det bra att byta kanal igen, precis som vanligt. Summa sumarum...jag får skicka ett nytt mail till TF och förklara lite närmare. Att Toppy´n hänger sig med MS installerat beror ju säkerligen på att MS försöker göra något som inte går med Toppy´n interface och att MS troligen använder sig av dess funktioner. (jaja..jag vet att jag säkert använder fel ord, men ni fattar nog vad jag menar) ;)
/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 15 April 2008 - 16:34.

Postad 15 April 2008 - 20:35

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har också fått det vid ren "tittning" - otroligt irriterande. Tyvärr har jag inte lyckats säkerställa om det har med eit2mei att göra (har inte haft tid). Men jag tror det kan ha med den "TAP:en" att göra då min box ofta har hängt sig några minuter efter det att jag gör den schemalagda eit-harvesten - vid ungefär 05.00.

Det är synd att mjukvaran är så här bristfällig, men anser ändå att den här boxen är ett av de bättre inköpen jag/vi gjort till hushållet. Lite synd bara att nu när man är bortrest kommer boxen troligen vara "fryst" när man kommer hem och man har missat massa inspelningar.

/Robban

Postad 15 April 2008 - 21:49

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Lite synd bara att nu när man är bortrest kommer boxen troligen vara "fryst" när man kommer hem och man har missat massa inspelningar.

Du kan ju alltid slänga in 10 dygns epg manuellt för att vara på den säkra sidan.
Bosses program u know... :)

Postad 15 April 2008 - 23:08

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Om jag vill köra "resume" på ett inspelat program (OK) så vägrar toppyn oftast att visa den och säger "sätt i kortet". Om jag däremot kör från början (play) så fungerar det alltid, men det kanske är en bugg som har med MyStuff att göra...
Ofta måste jag dessutom stänga av boxen för att få tillgång till de kodade kanalerna igen.

Det kan ha att göra med att min CA-modul pajade för ett tag sedan och byttes mot en ny.
Kanske skiljer sig på någe vis...

Jag bråkar fortfarande med ovanstående problem.
5700 utan HDMI, fw 3.21 och MyStuff 5.62.

Kan inte köra resume på inspelat material. Helt omöjligt! Det verkar vara ca-modulen som låser sig.
Går jag in i menyn för att kolla info om ca-modulen så kommer jag inte åt den. Jag måste dra ur och sätta i modulen för att kodade kanaler ska fungera igen.

Min ca-modul är en sån här: Postad bild
P/N: 904240 och ett serienummer som skall vara ok enligt Martin på dilog.
Kan få en ny modul med vändande post, men då blir jag ju utan tv ett par dagar i alla fall...

Bytte modul för ett par veckor sedan, men noterade inte vad det var för modell på den gamla som följde med boxen.

Vad har ni för moduler i era boxar, så jag vet vilken jag ska försöka få tag på som verkar fungera...

Postad 16 April 2008 - 07:56

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag har också fått det vid ren "tittning" - otroligt irriterande. Tyvärr har jag inte lyckats säkerställa om det har med eit2mei att göra (har inte haft tid). Men jag tror det kan ha med den "TAP:en" att göra då min box ofta har hängt sig några minuter efter det att jag gör den schemalagda eit-harvesten - vid ungefär 05.00.

Det är synd att mjukvaran är så här bristfällig, men anser ändå att den här boxen är ett av de bättre inköpen jag/vi gjort till hushållet. Lite synd bara att nu när man är bortrest kommer boxen troligen vara "fryst" när man kommer hem och man har missat massa inspelningar.

/Robban

Kan vara ute på hal is nu, MEN :) varför köra en schemalagd eit-skördning? Tror mig själv köra med bakgrundsskanning. har jag missat något väsentligt? :)

/SwedXit

Postad 16 April 2008 - 08:02

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag bråkar fortfarande med ovanstående problem.
5700 utan HDMI, fw 3.21 och MyStuff 5.62.

Kan inte köra resume på inspelat material. Helt omöjligt! Det verkar vara ca-modulen som låser sig.
Går jag in i menyn för att kolla info om ca-modulen så kommer jag inte åt den. Jag måste dra ur och sätta i modulen för att kodade kanaler ska fungera igen.

Min ca-modul är en sån här: Postad bild
P/N: 904240 och ett serienummer som skall vara ok enligt Martin på dilog.
Kan få en ny modul med vändande post, men då blir jag ju utan tv ett par dagar i alla fall...

Bytte modul för ett par veckor sedan, men noterade inte vad det var för modell på den gamla som följde med boxen.

Vad har ni för moduler i era boxar, så jag vet vilken jag ska försöka få tag på som verkar fungera...

Ska kolla och återkommer....
/SwedXit

Postad 16 April 2008 - 09:45

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Angående diskussioner om hur Toppy´n beter sig vid inspelningar och uppspelningar fick jag ett mail om detta ämne från TF tidigare. Tänkte kanske ni andra också kan tycke det är lite kul att veta....läs och begrunda :)

/SwedXit
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hi L,
I've studied about the recording-related issues of 5000 series models with the engineers.
And now I think I can make you clear.

Symptom 1:
1. You are watching channel A.
2. A scheduled recording gets begun on channel B.
3. Another scheduled recording gets begun on channel C.
4. Channel C gets presented on screen even though you still want to see channel A.

Symptom 2 (very similar to symptom 1):
1. You begin playing a recorded programme.
2. A scheduled recording gets begun on channel B.
3. Another scheduled recording gets begun on channel C.
4. The playback of the recording you are watching stops and channel C gets presented on screen even though you still want to play it back.

To say straightforwardly, the above operations are parts of our intended designs and thus normal.

Explanation 1 (due to the number of tuners):
1. Let's assume that channel A is in transponder (i.e. frequency) 1000, which is seved by Tuner 1.
2. Channel B is in transponder 2000, which is served by Tuner 2.
3. Channel C is, unluckily, in niether transponder 1000 nor transponder 2000.
4. The receiver gives priority to scheduled recording, so the current presentation gets interrupted. If channel C is in either of both transponders, you will not be bothered.

Here we can't get any improvement unless we have an additional tuner.

Explananation 2 (due to the limitation of the main processor):
1. The receiver internally has, so to speak, three transport stream paths to the CPU for presentation, recording or playback.
2. However, two paths are only available for recording.
3. By the way, a playback is assigned to one of recording paths even if the other path is not occupied.
4. Thus, when a recording path is occupied by a timer recording and the other recording path is occupied by a playback, If now another timer recording should be started, the receiver gives priority to the later recording and stops the playback.

Probably you'd ask, "why do you assign the playback to the recording path? If you change it to the other path when that path is free, we could be less bothered."
I'd say, "You're right, but instead such modification will require you to cost some utility features like editing or copying-on-playback."

I hope this explanation will be of some help to you.
Regards...

Postad 16 April 2008 - 15:34

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Ska kolla och återkommer....
/SwedXit

Tusen tack!
Min heter SMARDTV
P/N:904240 R1.1
Serienummer: 113108054...
De som har nummer som börjar med 113107... eller lägre kan tydligen ha problem enligt dilog.

Postad 16 April 2008 - 18:05

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tusen tack!
Min heter SMARDTV
P/N:904240 R1.1
Serienummer: 113108054...
De som har nummer som börjar med 113107... eller lägre kan tydligen ha problem enligt dilog.

Då borde jag ligga pyrt till för mitt kort har samma P/N nummer som ditt, men med ett serienummer som börjar på 113107034xxxxx :)
Har även ett DVB nummer som är 2297..vad nu det kan vara?

/SwedXit

Postad 16 April 2008 - 19:07

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Kan vara ute på hal is nu, MEN :) varför köra en schemalagd eit-skördning? Tror mig själv köra med bakgrundsskanning. har jag missat något väsentligt? :)

/SwedXit

Njae, förutsatt att du alltid är hemma och kollar på TV varje dag så behövs ju inte en schemalagd scan. Men säg att du åker bort en vecka eller två, då uppdateras ju inte EPG:n vilket gör att dina control timers inte kommer spela in. Jag funderar på att testa med avslagen background scan och se om det hjälper.

/Robban

Postad 16 April 2008 - 19:16

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Bosse har patchat sin och jag kör utan...ännu så länge. Kan vara bra att testa både med och utan för att på så sätt hitta orsakerna till felen fortare. När din Toppy hängde sig...hade du något installerat förutom MS?

/SwedXit

Dagens raporrt!

5700 med HDMI
opatchad FW 3.21

Tre tappar körs:
MyStuff 5.61
eit2mei 7.8m3
TAP Commander 1.31

Idag stod den på och hade låst sig,,, J-a skitburk!

Känns som det är eit2mei eller MS som är boven... Innan jag går över till TheBosseSolution vill jag vara säker på att det funkar utan låsningar. dvs utan eit2mei. Å då kan jag skita i TAP commander oxå)

Postad 16 April 2008 - 19:31

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Dagens raporrt!

5700 med HDMI
opatchad FW 3.21

Tre tappar körs:
MyStuff 5.61
eit2mei 7.8m3
TAP Commander 1.31

Känns som det är eit2mei eller MS som är boven... Innan jag går över till TheBosseSolution vill jag vara säker på att det funkar utan låsningar. dvs utan eit2mei. Å då kan jag skita i TAP commander oxå)

Börjar med att svara mig själv...
Tog hem MS 5.62 som kom i förrgår och lade in den eit2mei som var med samt tog bort TAB Commander...

Dax att sätta sig i vakttornet å vänta ut boxen...

Postad 16 April 2008 - 19:40

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tog hem MS 5.62 som kom i förrgår och lade in den eit2mei som var med samt tog bort TAB Commander...

Det är samma eit2mei i MS 5.62 som i 5.61 såvitt jag kan se....
Jag bytte till 5.62 igår också.
Men jag har inga problem med låsningar längre sedan jag fick in fw 3.21 utom den gången när jag försökte byta kanal medan jag tittade på en kanal med chase....
Får låta bli det. :)
/Bosse

Postad 16 April 2008 - 21:35

Spiisfint
  • Spiisfint
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Jag är dagsfärsk på denna tråden och skriver för jag har lite problem. Kan någon vänlig själ där ute svara på ett par frågor?

Jag har TF5700pvrt sedan någon vecka tillbaka, hade innan en TF5000pvrt som jag dumt nog "misslyckades" med. Skillnaden mellan boxarna jag märkt är programväljaren. TF5000 kunde man lägga kanaler vart man ville, det kan jag inte nu, eller... ?(utan FAV-listor som JAGepg struntar i).

En annat litet aber är cardsplittern, som jag uppdaterat till 2.35 var det väl och använder clienter V8. Trots 99% på både styrka och kvalitet i signalen och att SmartWi-boxen finns ca 1,5m från clienten uppkommer ibland "Sätt i programkort" (Boxer). Detta uppkommer inte när jag har boxer-kortet i boxen. Rätt störande tycker särskilt frugan.Ska tilläggas att CA-modulens nummer börjar på 113....., om de kan ha med något att göra.

Annars är denna box ett av de bästa köpen man kan göra tycker jag. Fungerar utmärkt förutom dessa två punkter.

Nån som vet.....

/Spiisfint

Postad 17 April 2008 - 07:37

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Dagens raporrt!

5700 med HDMI
opatchad FW 3.21

Tre tappar körs:
MyStuff 5.61
eit2mei 7.8m3
TAP Commander 1.31

Fråga.....MS fungerar väl inte utan eit2mei? EPG´n borde väl bli tom?(om man nu inte använder sig av Bosse exellenta program :P )

/SwedXit

Postad 17 April 2008 - 08:24

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

3.21 beta fel?
Nyss hände följande:

Nu fryser Toppyn! Bilden stannar och ljudet upphör... :P

/Bosse

Bosse...var detta med MS 5.61 eller 5.62? Själv körde jag med 5.61 och vet inte om felet finns i 5.62.
/SwedXit

UPDATE! :rolleyes:
Det var nog med version 5.61, för med 5.62 fungerar det som på Toppyns egna gränssnitt. Finns däremot fortfarande en liten bugg i samband med detta & MS. Spela in ett program och kolla samtidigt med chase play på inspelningen. Prova byta kanal med programlistan. Går inte (precis som tänkt). Prova att spola fram eller tillbaka med "dubbelpil"-tangenterna genom att hålla dem nere. Går inte! (Borde gått) "Byt tillbaka" till rätt kanal med programlistan och det fungerar igen. Måste vara en liten bugg i MS 5.62.

/SwedXit

Redigerat av Unregistereda681f977, 17 April 2008 - 17:12.

Postad 17 April 2008 - 13:56

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Jag är dagsfärsk på denna tråden och skriver för jag har lite problem. Kan någon vänlig själ där ute svara på ett par frågor?

Jag har TF5700pvrt sedan någon vecka tillbaka, hade innan en TF5000pvrt som jag dumt nog "misslyckades" med. Skillnaden mellan boxarna jag märkt är programväljaren. TF5000 kunde man lägga kanaler vart man ville, det kan jag inte nu, eller... ?(utan FAV-listor som JAGepg struntar i).

En annat litet aber är cardsplittern, som jag uppdaterat till 2.35 var det väl och använder clienter V8. Trots 99% på både styrka och kvalitet i signalen och att SmartWi-boxen finns ca 1,5m från clienten uppkommer ibland "Sätt i programkort" (Boxer). Detta uppkommer inte när jag har boxer-kortet i boxen. Rätt störande tycker särskilt frugan.Ska tilläggas att CA-modulens nummer börjar på 113....., om de kan ha med något att göra.

Annars är denna box ett av de bästa köpen man kan göra tycker jag. Fungerar utmärkt förutom dessa två punkter.

Nån som vet.....

/Spiisfint

Hejsan,
vet inte riktigt om jag förstått dig rätt, men Toppyn sorterar kanalerna enligt deras lcn-nummer. Tror det är ett krav från Boxer (läste det någonstans någon gång :P ). Så det som då återstår är ju FAV-listorna vilket tydligen är ett problem om man använder JAGepg´n. Finns det ingen FAV-lista i den TAP:en som du kan använda istället?

Angående din cardsplitter så tror jag du kommer få fler svar om du vänder dig till den tråden (i detta forumet), själv har jag ingen aning. Lycka till ! :rolleyes:

/SwedXit

Postad 17 April 2008 - 18:37

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

ICKE! Skiten låser sig iallafall... :-(

Frågan är om jag skall trycka in den näst äldsta FW igen...

Postad 17 April 2008 - 19:07

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

ICKE! Skiten låser sig iallafall... :-(

Frågan är om jag skall trycka in den näst äldsta FW igen...

Har du kört din box helt ren 1 vecka? Skulle vara intressant och se om det är MS och boxen med HDMI som strular. (med 3.21 såklart)
/SwedXit

Postad 17 April 2008 - 20:52

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Eit2Mei kan vi nog utesluta, jag kom hem för en stund sedan efter att ha varit bortrest 4 dagar. Boxen stod låst mitt i en inspelning... Kanske är Mystuff då i alla fall, kanske borde inaktivera TF5000Display också för säkerhets skull.

/Robban

Postad 17 April 2008 - 21:26

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Det är samma eit2mei i MS 5.62 som i 5.61 såvitt jag kan se....
Jag bytte till 5.62 igår också.
Men jag har inga problem med låsningar längre sedan jag fick in fw 3.21 utom den gången när jag försökte byta kanal medan jag tittade på en kanal med chase....

Jag har inte heller några problem med hängningar på min 5700 utan HDMI, fw 3.21 och MS 5.62.
Jag har "bara" problem med ca-modulen... :(

Redigerat av Unregistered345c2d61, 19 April 2008 - 08:25.

Postad 17 April 2008 - 21:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Eit2Mei kan vi nog utesluta, jag kom hem för en stund sedan efter att ha varit bortrest 4 dagar. Boxen stod låst mitt i en inspelning... Kanske är Mystuff då i alla fall, kanske borde inaktivera TF5000Display också för säkerhets skull.
/Robban

Min box är en TF5700PVRt utan HDMI
Jag har Fw 5.21 med patch: CDFHSTX
TAP (autostart):
TF5000 Display v 1.49
eit2mei Beta 7.8m3
MyStuff 5.62
USBAccelerator 1.0

Min box står på 24/7 och jag laddar 2-veckors EPG via XMLTV2MEI
Jag har ett tio-tal "control timers" för att spela in diverse program.

Sen jag bytte f/w från 3.17 (via 2.87) så har jag inte haft en enda låsning. :(
De fanns varje dag med 3.17.

/Bosse

Postad 18 April 2008 - 05:36

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

/Robban

Jag drar iväg ett mail till TF idag. Kan ju alltid fråga om det vet något speciellt som skiljer våra boxar åt i f/w(förutom det självklara), som skulle kunna orsaka era hängningar. Får jag nåt svar postar jag det här. :(
/SwedXit

Postad 18 April 2008 - 07:53

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Har du kört din box helt ren 1 vecka? Skulle vara intressant och se om det är MS och boxen med HDMI som strular. (med 3.21 såklart)
/SwedXit

Vet inte om jag skulle orka leva utam MS & CT's... ;-)

Men är det inte så att MS skapar vanliga timerentrys...? Så om man fyller upp den en vecka med Bosses hack, låter MS skapa inspelningsposter för veckan och sedan låter den vara Tap-lös tills den pajjar alt lever för att konstatera att MS är boven-i-dramat.

Vilka fler av Er kör 5700 MED HDMI?

Redigerat av sintran, 18 April 2008 - 07:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.