Ny plasma - LG 42PC55
421 svar till detta ämne
Postad 25 January 2008 - 09:38
anders61
-
anders61
-
Rookie
-
7 inlägg
Nån som sitter inne på bra inställningar till denna TV ?
Ja, det skulle gärna jag vilja ha hjälp med också... Är inte helt nöjd med bilden. Är lite för mörk... eller "dimmig" eller vad jag skall säga.. Har ändå kontrasten på 100 (vilket man ju egentligen inte skall ha första 100 timmarna eller vad det nu var) Har kopplat ur XD-grejen, för få blev det alldeles för grynigt. Det är andra TV:n jag har (första hade trasiga högtalare) men det har varit samma på båda. Analoga kanalerna via ComHem är inte bra alls. Mycket sämre än min gamla 32 tums tung-TV. Digitala på SVT och Fyran är helt OK, Sexan/Lokalkanal däremot inte alls bra. DVD ganska OK förutom just det att bilden är för mörk... Detta är min första större platt-TV, så jag vet inte exakt vad man kan förvänta sig? Borde det åtminstone inte vara lika bra bild som en gammal "vanlig" TV?
Redigerat av anders61, 25 January 2008 - 09:39.
Postad 01 February 2008 - 09:16
DanneEklund
-
DanneEklund
-
Användare
-
-
241 inlägg
Efterfrågar igen...
Nån som sitter på bra bildinställningar ?
En kompis som köpt denna tvn, skulle vilja ställa in den åt honom.
Min LG PC3R fanns det mängder med info och åsikter om inställningar.(iofs. 1,5-2år sen)
Borde finnas till denna också!
Postad 01 February 2008 - 15:01
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Efterfrågar igen...
Nån som sitter på bra bildinställningar ?
En kompis som köpt denna tvn, skulle vilja ställa in den åt honom. Min LG PC3R fanns det mängder med info och åsikter om inställningar.(iofs. 1,5-2år sen) Borde finnas till denna också!
Finns inte EN inställning som är bäst hos alla. Det beror på miljön han tittar i, hur ljuset är där och det skiljer säkert lite från TV till TV också. Bara att prova sig fram.
Postad 02 February 2008 - 11:18
urgf
-
urgf
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har nu efter mycket om och men beställt en LG 42PC55 och får den under nästa vecka.
Några allmänna tips ? Lämpliga väggfästen osv ?
Postad 02 February 2008 - 13:38
Mange30
-
Mange30
-
Användare
-
-
134 inlägg
Har nyss skaffat mig den här plasman, är orolig över det där med inbränningra, har dratt ner på kontrast och det!
Hur länge blir det inbränningar och hur lång tid tar det innan dom försvinner?
Tacksam för svar!
MVH: Mange
Postad 02 February 2008 - 13:49
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Mange30:
Det du får är sk ghosting och det får man hela tiden på en plasma även om det har minskat med tiden på min.
Dock så försvinner ghostingen fort och jag har aldrig varit särskilt orolig.
Jag har en LG50PC51 och är kanonnöjd med tv:n. Jag har haft den nu i drygt 3 månader och hittar inga egentliga fel på tv:n. När det gäller inställningar så kör jag på 65 i kontrast och har tagit bord alla XD funktioner. Sedan har jag färger lite lägre ställda än på fabriksinställningarna för jag gillar inte när det bli för "klatschigt". Jag tror som ovanstående inlägg att man måste prova sig fram själv.
Nu har ju jag canaldigital via parabol och där är sändningarna bra också. Särskilt på filmkanalerna samt canal sport och tv4. När jag kör markbundet (TV3 bl) så är inte bilden lika bra men det är ju inte tv:ns fel så det blir nog ett viasatpaket till sommaren också. Tyvärr har jag inte någon HD spelare så jag har inte kollat in högupplöst på tv:n än men jag är såpass nöjd ändå med tv:n så det fär vänta
Postad 09 February 2008 - 09:20
urgf
-
urgf
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har nu fått vår LG42PC55, är riktigt nöjd faktiskt.
Lite surr från nätdelen men inte så att det stör i en små barns familj, bilden är oerhört bra iofs endast testat med viasat via satelit (ej hd) och vår gamla philips dvdspelare.
Postad 12 February 2008 - 17:50
aLLe-
-
aLLe-
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
haj.
köpte för ett tag sen en 50PC55
tvn funkar bra men skall jag bara starta min förstärkare så startar tv'n också.
är med på att de är tv'n som använder samma frekvens, tänkte bara höra att de ska vara så,
så de inte bara är mitt ex. som är konstigt.
/ har provat med Yamaha och H/K kontroll.
// Alexander
Postad 15 February 2008 - 11:51
Mange30
-
Mange30
-
Användare
-
-
134 inlägg
Undrar varför det inte går att justera den svarta nivån i inställningar, den står på Auto, Någon som vet?
Postad 23 February 2008 - 16:24
Unregistered9303a687
-
Unregistered9303a687
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Har haft min Lg 50PC55 i några månader nu och är väldigt nöjd....förutom en sak, men det kanske inte beror på tv´n.
Jag får inte inn en enda digital-tv kanal! Har provat med att återställa till fabriksinställningar och göra en omstart. Inget hittas. Kan det bero på antennen i huset? Måste man ha en CA-modul för att se de fria kanalerna?
Postad 25 February 2008 - 10:35
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hej!
Har haft min Lg 50PC55 i några månader nu och är väldigt nöjd....förutom en sak, men det kanske inte beror på tv´n.
Jag får inte inn en enda digital-tv kanal! Har provat med att återställa till fabriksinställningar och göra en omstart. Inget hittas. Kan det bero på antennen i huset? Måste man ha en CA-modul för att se de fria kanalerna?
Du behöver inte en CA-modul för att se de fria kanalerna, däremot behöver du en antenn som tar emot marksänd digital-tv. Om du tex bor i ett hus med kabeltv (som tex ComHem) så tar den antennen INTE emot marksänd digital-tv, det är bara kabeltv i den antennsladden. Du behöver alltså en liten bordsantenn eller liknande, kolla clas ohlson, kjell & co eller liknande affärer efter billiga sådana.
Postad 02 March 2008 - 16:16
Unregistered9303a687
-
Unregistered9303a687
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Du behöver inte en CA-modul för att se de fria kanalerna, däremot behöver du en antenn som tar emot marksänd digital-tv. Om du tex bor i ett hus med kabeltv (som tex ComHem) så tar den antennen INTE emot marksänd digital-tv, det är bara kabeltv i den antennsladden. Du behöver alltså en liten bordsantenn eller liknande, kolla clas ohlson, kjell & co eller liknande affärer efter billiga sådana.
Ahaaa...tackar för det! För att undvika massa kabelbytande när man bläddrar mellan digital och analog, finns det någon typ av antenn switch?
Postad 03 March 2008 - 23:58
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Ahaaa...tackar för det! För att undvika massa kabelbytande när man bläddrar mellan digital och analog, finns det någon typ av antenn switch?
Har tyvärr ingen aning.
Postad 04 March 2008 - 08:57
DeMeer
-
DeMeer
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tjo!
Men på fjärren kan du väl välja om du ska använda den digitala eller den analoga tunern i tv:n?!
/Niklas
Postad 04 March 2008 - 10:51
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Tjo!
Men på fjärren kan du väl välja om du ska använda den digitala eller den analoga tunern i tv:n?!
/Niklas
Jo, men han har alltså två olika antennsladdar, en från väggen med comhem analog-tv, och en från en antenn för marksänd digital-tv, och han vill slippa switcha antennkabel på baksidan när han vill använda olika antenner. Så fattar jag det iaf.
Postad 04 March 2008 - 19:40
Unregistered9303a687
-
Unregistered9303a687
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjo!
/Niklas
Jo, men han har alltså två olika antennsladdar, en från väggen med comhem analog-tv, och en från en antenn för marksänd digital-tv, och han vill slippa switcha antennkabel på baksidan när han vill använda olika antenner. Så fattar jag det iaf.
Exakt!
Postad 22 May 2008 - 17:11
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
50 pc55, 11000 kr på inwarehouse.se billigt :-)
Redigerat av juan, 22 May 2008 - 17:12.
Postad 03 September 2008 - 07:33
Raskus
-
Raskus
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Väcker liv i denna tråd.
Jag upplever problem med bilden när jag använder min HTPC kopplad till någon av HDMI-ingångarna.
Svårt att beskriva, men det är flimrande gröna prickar som syns tydligt när bilden är svart, och framförallt i utkanterna av bilden.
När man startar Windows är det ett tjock moln med gröna prickar som flimrar på vänster sida av bilden!
Grafikkortet i HTPCn är det inbyggda kortet ATi Radeon Express 1250 på mitt moderkort Abit f-190HD
Jag har testat byta HDMI-kabel och ingång på TVn. Har även testat med en DVD-spelare med HDMI och det flimrade till något strax innan spelaren startade men inget under själva filmen.
edit: Fenomenet uppstår INTE på min
, där är bilden klockren.
Så, är TVn defekt och föremål för reklamation eller inte?
Redigerat av Raskus, 03 September 2008 - 10:13.
Postad 03 September 2008 - 12:36
Raskus
-
Raskus
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Nu har jag även testat med en annan dator med en DVI-HDMI omvandlare, samma resultat!
Redigerat av Raskus, 03 September 2008 - 13:08.
Postad 04 September 2008 - 07:41
Raskus
-
Raskus
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Nu har jag även testat med en annan dator med en DVI-HDMI omvandlare, samma resultat!
Känns som jag håller en enmansshow i den här tråden  Jag satt flera timmar igår och mixtrade med ATi catalyst control center och powerstrip och testade massa olika upplösningar och kom fram till att fenomenet uppstår INTE vid exempelvis 1280x720@50Hz Dock blir bilden ingen höjdare och fyller inte ut hela bilden. Vafan, jag blir inte klok. Vid TV'ns nativeupplösning 1024x768 och 60 Hz blir bilden grönprickig och LJUDET från högtalarna låter förjävligt! Kan någon förbarma sig och avgöra om TVn är föremål för reparation eller inte? Kommer dock även klaga på att nätdelen surrar väldigt mycket, det är ju subjektivt och kan knappast avfärdas.
Postad 04 September 2008 - 08:41
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Flimrande gröna prickar och högt surrande nätdel är klassiska LG-problem, iaf på den modellen som jag har (PC1R som kom precis innan PC55). Jag trodde att de var lösta sedan länge. Surrandet på nätdelen gick inte att göra något åt har jag för mig. Vissa exemplar surrar högre än andra, och LG:s regler för när man får byta är inte snälla. Det måste låta mer än X decibel (minns inte exakt hur högt) på 1m avstånd framför TV:n, och de har valt ett decibeltal som man aldrig kommer upp i. Möblering och närheten till väggen bakom verkar påverka surrljudet mycket, det fanns de som satte något ljuddämpande material bakom tv:n eller flyttade den lite uppåt eller lite nedåt och kunde slippa lite av ljudproblemen. Om du orkar läsa så finns det mycket om det i denna tråden: Har du surrande ljud på din LG 42PCR1?De gröna prickarna minns jag inte riktigt hur det var med. Vissa hade problem när de kopplade sin XBOX 360 till LG:n med komponent. Minns inte om de fick byta sina apparater eller inte. Du kanske kan söka efter problemet i den här tråden, jag vet att det diskuterades där: Officiell tråd - LG 42PC1RALycka till
Postad 27 June 2009 - 15:27
Blinkar Blå
-
Blinkar Blå
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej, den här tråden har väl inte varit så aktiv på senare tid, men jag tänkte be om hjälp och förslag! Hoppas att någon vet och kan svara!!
Jag har en 50PC55 och har problem med synkning av vissa källor på HDMI ingångarna. T ex en ny ASUS B206 pc och även tidigare en Samsung DVD-spelare. Men, min Pioneer DVD-spelare med inbyggd marksänd digital tv mottagare och DVD-brännare fungerar perfekt.
Problemet som uppstår är att om jag växlar från PC'n (B206) till Pioneerspelaren får jag bild från Pioneer spelaren som det ska vara. Men om jag växlar tillbaka är det bara "myrornas krig"! Enda chansen är att slå av LG TV'n och slå på den igen. Då hittar den synk och ger bild. Jag har frågat LG om de har någon uppdatering, men de säger att de inte har någon  och om det inte är en LG produkt som jag ansluter kan de inte hjälpa mig...
Snälla! Hjälp mig!
mvh Sture
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|