* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 16 december 2008 - 03:35
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Life: tack för den infon.
Jobbar ju natt denna vecka så det blir lite jobbigt att åka iväg å köpa ett usbminne men en 100lapp med porto är ju rätt ok =) Åker ju på att göra en re-install när provtiden är ute så jag kan ju lika bra fixa en usbsticka med slipstreamade drivisar då jag kommer behöva den sen igen.
dvdläsaren kommer nog få sitta in lådan i vilketfall tills mera plats behövs. .Kommer nog inte rippa skivor utan isf blir det att rippa iso/img direkt via deamontools eller så delar jag bara ut mappen med iso/img som den är via samba till popcornspelaren för tyvärr tror jag inte den kan köra iso/img genom myihome med omslagsprogrammet som är inbyggt.
Lite sugen på att testa mymovies för just dvd ändå. Ser dock helst img/iso i popcornen för då kan man ändra 50/60hz mkt enkelt. har inte lyckats med det i HTPC:n. får se hur det blir. Tanken var ju att jag inte skulle köra med supermånga diskar men det gick åt pipan direkt som vanligt hehe. 8 diskar blir det i den nu och då finns det plats för 2st sata till på pcikortet. ska dock rensa och bränna ut en del ...nån gång...hehe.
Postad 16 december 2008 - 07:33
qrist
-
qrist
-
Användare
-
-
111 inlägg
Det är ju det med diskpoolen som är den stoooora fördelen med WHS och det är inte jobbigt =) Man slipper ha tex 3 mappar/diskar med hdfilmer utan man kan ha dom i en mapp. Bilder och dokument mm kör man dublettering på med en musklick så är den datan safe.
Har du lust att beskriva hur diskpoolen fungerar? Eller hänvisa till en bra beskrivning? Jag vet rent teoretiskt hur RAID funkar, men den här diskpoolen verkar vara mer virtuell än fysisk? Vad händer vid exv. diskkrasch? Måste mina överfyllda NTFS-diskar formateras om för att ingå i diskpoolen?
Postad 19 december 2008 - 08:42
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Strömma video sjukt enkelt från WHS till PS3, så kolla på denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=219378Kör den själv och det funkar apbra.....
Postad 19 december 2008 - 15:40
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Har du lust att beskriva hur diskpoolen fungerar? Eller hänvisa till en bra beskrivning? Jag vet rent teoretiskt hur RAID funkar, men den här diskpoolen verkar vara mer virtuell än fysisk? Vad händer vid exv. diskkrasch? Måste mina överfyllda NTFS-diskar formateras om för att ingå i diskpoolen? Microsoft White Paper/P-O
Postad 20 december 2008 - 00:06
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
maxxess: Hur var det du hade ställt om WHS för att den inte bara skulle prioritera Services? Du har skrivit det i någon tråd men jag hittar det inte. Den är ju ställd så att den inte prioriterar program.
Postad 20 december 2008 - 07:59
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
PiZZaMaN:
Från 230W -> 100W blev det genom byte till E8200-prolle, nätagg och nedgång till 5 diskar. Framför allt blev det TYSTARE och svalare. Nämnde jag tystare?
Nima:
Man ändrar prio som vanligt, start -> My computer -> Properties -> flik Advanced -> Performance -> flik Advanced.
Jag är som sagt inte helt nöjd, allt rullar verkligen på som tåget när det väl är inladdat men min performance vid start blir jag inte nöjd med. "vanlig" 2003 svarar snabbare.. mkt märkligt, men kanske lite av typen "I-landsproblem" *S*
till vem det nu var:
ICS funkar inte på WHS eftersom den är baserad på en 2003-version som inte har denna funktion. Jag har skrivit ett längre inlägg om detta i nån tråd, orkar inte leta upp...
Hur som helst, det är rätt korkat att sätta maskinen med alla ens data/backuper som router/brandvägg. IMHO.... Bättre köpa en burk för några hundringar som är gjord för att agera router.
Postad 21 december 2008 - 04:17
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
PiZZaMaN: Från 230W -> 100W blev det genom byte till E8200-prolle, nätagg och nedgång till 5 diskar. Framför allt blev det TYSTARE och svalare. Nämnde jag tystare? 
ok, jag kör min på en AMD x2 64 3200+ 65w med 420w icke 80cert nätagg som är nytt då det gamla brann upp och jag behövde ett billigt så länge. ca 8 interna + 2 externa tror jag det blir men ska försöka få ned antalet. Fick faktiskt nytt jobb i fredags som jag börjar på i jan så det verkar som jag kan fortsätta handla lite trots uppsägningen =) blir väl yttligare en 1tb green disk å plockar ut några mindre. En fundering. Tjänar man nått på att byta ut min prolle mot tex en 45w AMD 4850 när det gäller energi åtgång? ser man på siffrorna skiljer det ju 20w men dom kanske drar ungefär lite mkt i idle? Life: har följt guiderna nu men fick ett ev problem när jag slipstreamade in satakorts drivisarna. 4# In the Drivers section we click on Insert and select Multiple Driver Folder. 5# Navigate to C:\WORK\DOS, press OK, press All, press OK again.(See Picture 2) 6"# Make sure the Mode: Textmode Driver is selected. Click on one of the drivers, as you can see it turns blue. Now press CONTROL+A to select them all and click OK. (See picture 3) 7# We're back in the Drivers section again, seeing a few drivers. Press Next. 8# Now we're asked to start the Process, press HELL YEAH! ....erm, I mean YES  " på 4 valde jag multi trots att det bara var en drivrutin jag kör in men testade även med singen folder men blev ingen skillnad. körde sedan punkt 5 (fanns bara en rad där och gengäven var till c:\work\dos punkt nr 6 är den jag kör fast på får inte upp nått med text mode. fick klicka ok ändå och hamnade inte på drivers selection heller utan fortsatte och startade procesen. Kan detta bero på att jag bara valde en drivrutin och inte flera? körde du med flera drivisar eller? hur såg det ut för dig? jobbigt om det nu inte skulle funka men iofs är väl det värsta som kan hända att jag får koppla loss disken, installera drivisarna inne i vin och seda kopiera över datan till diskpoolen men vore skönt att slippa det nu när jag spenderat några timmat på en pall framför tv:n/htpc:n (bara den jag kör vista på atm.)
Redigerat av PiZZaMaN, 21 december 2008 - 04:19.
Postad 21 december 2008 - 19:58
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Life: har följt guiderna nu men fick ett ev problem när jag slipstreamade in satakorts drivisarna.
4# In the Drivers section we click on Insert and select Multiple Driver Folder. 5# Navigate to C:\WORK\DOS, press OK, press All, press OK again.(See Picture 2) 6"# Make sure the Mode: Textmode Driver is selected. Click on one of the drivers, as you can see it turns blue. Now press CONTROL+A to select them all and click OK. (See picture 3) 7# We're back in the Drivers section again, seeing a few drivers. Press Next. 8# Now we're asked to start the Process, press HELL YEAH! ....erm, I mean YES " på 4 valde jag multi trots att det bara var en drivrutin jag kör in men testade även med singen folder men blev ingen skillnad. körde sedan punkt 5 (fanns bara en rad där och gengäven var till c:\work\dos punkt nr 6 är den jag kör fast på får inte upp nått med text mode. fick klicka ok ändå och hamnade inte på drivers selection heller utan fortsatte och startade procesen. Kan detta bero på att jag bara valde en drivrutin och inte flera? körde du med flera drivisar eller? hur såg det ut för dig? jobbigt om det nu inte skulle funka men iofs är väl det värsta som kan hända att jag får koppla loss disken, installera drivisarna inne i vin och seda kopiera över datan till diskpoolen men vore skönt att slippa det nu när jag spenderat några timmat på en pall framför tv:n/htpc:n (bara den jag kör vista på atm.)
Har precis blåst om datorn och har inte tänkt slipstreama något på ett tag... Även jag provade att installera både en och flera drivrutiner, men i mitt fall får jag upp motsvarande ruta som i guidenKan bara råda dig till att göra om det och följa instruktionen! Kämpar själv i uppförsbacke med att få min dator att vakna och backupa korrekt under natten! Den vaknar och påbörjar, men efter ca 5minuter så somnar den jäkeln
Postad 21 december 2008 - 20:38
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Här är en till som "blivit" med en WHS-server. Har ett billigt chassie med ett Asus P5PE-VM och en Dual Core prolle på 1,8 ghz. har bara "kastat" in lite diskar som väsnades i min stationära dator, blev totalt 1,97 TB och 2 st 250 gb usb diskar ska dit oxå.
Kör den rakt upp och ner som ren fillagring.
Håller även på att uppgradera nätverket så snart sitter det en D-link DIR-655 eller DIR-855 som router istället för min Linksys WRT-54 GL.
Den lilla damen i hushållet (8 år) blev riktigt glad när hon blev lärd hur hon kunde spela musik på datorn i sitt rum.
Någon som vet om, och i så fall hur, man kan köra DC-klient på WHS??
Funkar torrent klienten Azureus eller Vuze att köra på WHS??
Tacksam för svar.
Edit: Orkade inte läsa hela tråden, men är det "farligt" att köra en WHS utan antivirus eller hur gör ni??
Redigerat av Maciver, 21 december 2008 - 20:59.
Postad 21 december 2008 - 22:20
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Någon som vet om, och i så fall hur, man kan köra DC-klient på WHS?? Funkar torrent klienten Azureus eller Vuze att köra på WHS??
Tacksam för svar.
Edit: Orkade inte läsa hela tråden, men är det "farligt" att köra en WHS utan antivirus eller hur gör ni??
Klart att det fungerar att köra torrent på home server. Sen att inte använda en antivirus program på servern är som att gänga en okänd tjej utan kådis
Redigerat av Unregistered36431, 21 december 2008 - 22:21.
Postad 22 december 2008 - 20:39
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Haha, ganska riskabelt alltså
Vad kör ni för antivirus på era burkar då?
Postad 22 december 2008 - 20:48
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Postad 23 december 2008 - 08:40
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Jag har testat VIPRE antivirus ett tag på mina övriga datorer i hemmet och det har fungerat över förväntan. Eftersom jag köpte en Home Site License, så tyckte jag det var lika bra att köra det på min WHS också. Än så länge fungerar det jättebra!
Postad 26 december 2008 - 20:19
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
edit: tog bort det eftersom det var för hastigt skrivet...
Redigerat av Life, 27 december 2008 - 22:05.
Postad 27 december 2008 - 01:23
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Norton Securitys brandvägg hindrar mig från att dra igång WHS Console mot servern från min desktop PC. Jag har lagt in dom program som finns listade på denna adress som godkända i Nortons program control men brandväggen stoppar ändå kontakten med WHS. Lista med program som måste godkännasNån som har nått tips? Just nu har jag Nortons brandvägg avstängd både på min desktop och min laptop och då går det utmärkt att koppa upp sig med WHS Console.
Postad 27 december 2008 - 02:18
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Ponera att systemdisken skulle skära ihop, hur gör man då rent praktiskt? Att man ersätter disken är rätt givet, men sen? Har en känsla av att en ny WHS-installation inte skulle vilja lägga till diskarna från den gamla installationen i den nya poolen utan att formatera dem först.
Postad 27 december 2008 - 08:36
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Ponera att systemdisken skulle skära ihop, hur gör man då rent praktiskt? Att man ersätter disken är rätt givet, men sen? Har en känsla av att en ny WHS-installation inte skulle vilja lägga till diskarna från den gamla installationen i den nya poolen utan att formatera dem först.
Bra beskrivning av detta här/P-O
Postad 27 december 2008 - 16:16
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Bra beskrivning av detta här
/P-O
Gött mos! Då väntar jag bara på att systemdisken min EX470 skall skära för gott. WHS har i veckor flaggat för att något är katastrofalt fel med den och att jag borde byta ut den men jag har ännu inte märkt av några konstigheter.
Postad 28 december 2008 - 01:00
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Norton Securitys brandvägg hindrar mig från att dra igång WHS Console mot servern från min desktop PC. Jag har lagt in dom program som finns listade på denna adress som godkända i Nortons program control men brandväggen stoppar ändå kontakten med WHS.
Lista med program som måste godkännas
Nån som har nått tips? Just nu har jag Nortons brandvägg avstängd både på min desktop och min laptop och då går det utmärkt att koppa upp sig med WHS Console.
Jag har gjort så att ett ip-intervall är godkänt i min F-secure internet security. Hade samma problem med en laptop och den hade jag inte ställt in ip-intervallet på. Vips så funkade det. Glöm inte Windows-brandväggen.
Postad 28 december 2008 - 02:03
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag har gjort så att ett ip-intervall är godkänt i min F-secure internet security. Hade samma problem med en laptop och den hade jag inte ställt in ip-intervallet på. Vips så funkade det.
Glöm inte Windows-brandväggen.
Windows brandvägg var av. Men att addera några godkända interna IP-adresser i Norton gjorde susen. Nu connectar jag både från min desktop och min laptop. Man tackar och bockar!
Postad 29 december 2008 - 00:19
Unregistered0d88e7f5
-
Unregistered0d88e7f5
-
Användare
-
-
143 inlägg
Är det någon som fått till backup av Apple Macs?
Jag hittade en tråd som hävdar att det ska funka med iTimemachine, men jag får timeout error när jag försöker..
Postad 29 december 2008 - 00:22
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Windows brandvägg var av. Men att addera några godkända interna IP-adresser i Norton gjorde susen. Nu connectar jag både från min desktop och min laptop. Man tackar och bockar! 
Kul att det var till hjälp.
Postad 29 december 2008 - 02:23
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Har nu kört WHS ett par veckor och det funkar super..!
Ett par lyxproblem dock..
Har lagt till egna Shared Folders i Consolen. T.ex., istället för "Music" vill man ju givetvis ha "Musik", eller hur..  ..?
Gick ju inte att döpa om så det fick bli en ny folder.
Men..hur tar man bort "Music"-foldern..? Den behövs ju liksom inte längre..
Sedan.."Music" m.fl. har ju snygga ikoner..hur lägger man till/tar bort sådana..??
Som synes..inga allvarliga problem än..
Tack..!
CH
Postad 29 december 2008 - 10:38
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har nu kört WHS ett par veckor och det funkar super..!
Ett par lyxproblem dock..
Har lagt till egna Shared Folders i Consolen. T.ex., istället för "Music" vill man ju givetvis ha "Musik", eller hur.. ..? Gick ju inte att döpa om så det fick bli en ny folder. Men..hur tar man bort "Music"-foldern..? Den behövs ju liksom inte längre.. Sedan.."Music" m.fl. har ju snygga ikoner..hur lägger man till/tar bort sådana..??
Som synes..inga allvarliga problem än..
Tack..! CH
Om man installerar "advanced admin console" så kan man in och "pilla" lite varstans. Borde gå att ändra namn på mappar och sådant utan problem. Det problem som ev kommer att uppstå är att "hänvisningarna" i program på externa datorer blir fel. Hoppas du förstår vad jag menar t.ex. man brukar ju ha adressen //server/music till musiken på WHS
Postad 29 december 2008 - 14:04
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Tack för svar..!
Kanske trots allt bättre då att flytta över musiken till "Music" och undvika problem..?
Redigerat av Unregistered1b955732, 29 december 2008 - 14:05.
Postad 29 december 2008 - 14:58
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Jag kör ett chieftech JS1500 till min WHS - nu med 16 diskar!  Dock har jag 2 annoying frågor. 1) Går det att hindra language-bar från att öppna sig varje gång man öppnar admin console? 2) Kan man ladda hem whs-connectorn som finns i softwaremappen för jag har lyckats deleta min?
Postad 29 december 2008 - 16:00
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har också fått ett "litet" problem.
Har 5 diskar i min WHS i storlekarna 1 TB, 500 Gb, 400 Gb, 200 gb och en liten 40 GB (bara för att den låg där)
På 400 gigaren är WHS installerat och efter den installerades 1 TB disken och sen 500, 200.
Nu är det så att WHS har lagt nästan allt på 1 TB disken (har installerat Disk manegment) och nu när jag defragmenterar den med Perfect disk ska det ta ca 2,5 dygn :yaiks.
Resten av diskarna är i princip tomma. Jag vill inte kalla det för balanserade diskar.
Nu har jag både Sata och ide diskar men ska väll kvitta? Kan man inte få WHS att fördela informationen procentuelt mellan diskarna? eller det är kanske dumt?
Har ni några förslag på vad jag kan göra??
Postad 29 december 2008 - 18:08
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Börja med att installera power pack - då balanserar den snabbare. Sen gör min lika dant - dvs lägger alla ägg i samma korg, fyller diskar en efter en medans 4st 1tb diskar är tomma?
Postad 29 december 2008 - 18:18
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
PP1 är installerat, Alltså är det bara att leva med det.
Postad 29 december 2008 - 20:42
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
ett tips om man har massa plats ledigt är att köra duplicering så sånt som kanske bara är halvviktigt oxå. lika bra att ytnyttja platsen =) bara att ta bort dupliceringen sen om utrymmet börjar knipa
Postad 29 december 2008 - 21:39
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
DE Migrator fungerar så, den försöker hålla ihop data, något som är tacksamt om man nånsin måste rädda data från en WHS-disk utan att ha WHS.. Edit: glömde länken till demigrator white paperPP1 gör inte så mycket på diskhastigheten i sig utan det är snarare för att balansering bara sker en ggr timme, förr gick det mer eller mindre i realtid vilket gjorde att diskarna attackerades från två håll samtidigt vilket inte är så effektivt.
Redigerat av maxxess, 29 december 2008 - 21:40.
Postad 30 december 2008 - 18:05
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Kör PMS (Playstation Media Server) från Windows Home Server och det funkar ju, men äre' någon som vet hur man fipplar i servern för att få PMS att starta automagiskt när servern startar, jag har ju lagt in den i autostart (eller vad det heter) men det stupar på att WHS gnäller om secuirity privilegier, så man måste manuellt klicka på en knapp för att få igång PMS .
Postad 30 december 2008 - 19:07
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Kör PMS (Playstation Media Server) från Windows Home Server och det funkar ju, men äre' någon som vet hur man fipplar i servern för att få PMS att starta automagiskt när servern startar, jag har ju lagt in den i autostart (eller vad det heter) men det stupar på att WHS gnäller om secuirity privilegier, så man måste manuellt klicka på en knapp för att få igång PMS .
Du måste se till att PMS körs som en service. Kolla på den här sidan under rubriken "Install as a service" så framgår principen. Högst upp finns länkar till dom två program du behöver installera på din server för att kunna göra detta. http://wiki.wegotser...ows_Home_ServerJag var tvungen att starta om min server för att få igång PMS som en service. Nu rullar den alltid.
Postad 31 december 2008 - 11:36
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Du måste se till att PMS körs som en service. Kolla på den här sidan under rubriken "Install as a service" så framgår principen. Högst upp finns länkar till dom två program du behöver installera på din server för att kunna göra detta.
http://wiki.wegotser...ows_Home_Server
Jag var tvungen att starta om min server för att få igång PMS som en service. Nu rullar den alltid.
Evigt tacksam för hjälpen, du kommer att nämnas i mitt testamente !
Postad 31 december 2008 - 20:45
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Är det någon som fått till backup av Apple Macs?
Jag hittade en tråd som hävdar att det ska funka med iTimemachine, men jag får timeout error när jag försöker..
WHS Console (klienten) finns ju inte för MAC, men HP:s nya Home Servers skall ha visst stöd för MAC (dock ej full system backup). Se tråden för HP WHS här Jag läste inte så noga om mac-delen eftersom det är irrelevant för mig..
Postad 04 januari 2009 - 01:19
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Första problemet har uppstått..
Hade strömavbrott, efter det anges en av mina fyra, nya, Seagate 7200.11 som "missing" i consolen..
Detta är alltså en av de numera ökända Seagate 7200.11 1TB som diskuterats flitigt i forumen på sistone, tydligen mängder med fel på dessa..
Under "Shared Folders" i consolen står det nu "Failing (Check Health)" på de flesta mappar.
Jag har haft "Duplication" på allt och jag hade ca1,5TB ledigt när det hände.
Ska det nu räcka att jag åker och inhandlar en ny 1TB-drive (nej ingen Seagate igen..) och stoppar i chassit, väljer "Add" i consolen och sedan "Remove" på Seagaten som anges som "Missing"..?
Är jag då 100% säker på att behålla all data..??
Postad 05 januari 2009 - 01:03
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Har efter några dagar grejande kommit lite längre i att sparka igång servern igen. Man kan installera drivisar till raidkort från usbminne eller annan hårddisk mm under installationen. Så nu är det problemet löst efter mkt bökande i onödan med diskettstationer som inte funkar osv. Dock ett STOOOORT problem. Jag får inte upp server re-install utan bara new installation =( alla diskar sitter i och hittas (även dom 2 på raidkortet). disken där operativsystemet låg på sitter på samma kabel som innan och hittas mm. ger upp för idag nu men har hittat en ful-lösning jag får testa i morrn. Bara hoppas på att systemet var balanserat å klart så alla filer som ligger i d: är fakefiler. ful-lösningen jag hittade är denna: http://social.micros...4-c5e4562ebaf2/(näst längst ned typ) mao gör en new installation på en annan nyformaterad disk med ENBART den i alt samma disk där d: partionen är borta och disken formaterad. stänger av. kopplar in alla andra diskar. bootar upp å kan förhoppningsvis välja server re-install. Den borde då hitta all data å bygga upp systemet igen sen borde allt vara biff =)
Postad 05 januari 2009 - 21:45
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Skulle precis göra ett nytt försök till att installera servern. när jag ser alla diskar och har möjlighet att ladda drivisarna till raidkortet ser jag nu att det ser ut såhär:
DATA (c:)
16gb free of 280gb
SYS (d:)
10gb free of 20gb
sen massa andra diskar
har även en partition som heter
BOOT (X)
30mb of 33
borde det inte vara tvärt om? att sys är c å data d. kanske är därför jag inte får upp re-install som alternativ?
Det enda som jag gjort är att satt in system disken i en annan dator för att spara det som låg på skrivbordet mm
ni som gjort en re-install kommer ni ihåg hur det såg ut?
yttligare en fundering kring drivrutinen till kortet:
i manualen läser jag detta:
"6. Browse to the I386 folder (Athlon 64, FX, Turion and Opteron users select the AMD64 folder) on the provided driver
diskette or CD, then click Open."
processorn i servern är en AMD Athlon 64 X2 3600+ 1,9GHz Box men väljer jag drivisarna i AMD64 mappen hittas inte diskarna på kortet. väljer jag istället drivisarna i i386 mappen hittas dom 2 diskarna på raidkortet. jävligt skumt.
vad tror ni om detta.
jag plockar ur systemdisken. kopplar in den i en annan dator och tar bort partitionerna mm. kopplar ur strömmen till alla andra diskar och flyttar tillbaka den nu tomma systemdisken. installerar WHS på disken. stänger av och kopplar in strömmen till alla diskar väljer drivisarna till i386 mappen och kör förhoppningsvis en server re-install
EDIT:
gamla systemdisken är nu opartitionerad och tillbaka i servern och nyinstallation på gång. valde AMD64 drivisarna trots att det känns fel.
EDIT2: så där. ny dag å nya försök. installationen i natt gick inget vidare men tog bort partitionen igen och välde denna gång i386 drivisarna och nu är installationen förhoppningsvis snart klar uppdateringarna installeras =)
sen återstår ju det som är mest spännande. om jag får upp alternativer re-install och att den hittar alla diskar inkl dom på raidkortet och att återuppbyggnaden går som den ska...
Redigerat av PiZZaMaN, 06 januari 2009 - 11:56.
Postad 05 januari 2009 - 22:57
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Bas-installationen brukar jag rekommendera att du startar med den största disken ikopplad och att du plockar ur alla andra diskar. Installera whs så kommer den göra en 20gb stor partition c (sys) och resterande d (data). Lägg sedan på disk efter disk, gå in under admin console och välj "add" till diskpoolen så lägger den på disken.
Orsaken att du skall börja med den största disken är att du då kan lägga till fulla diskar genom att koppla in en full disk, flytta över det du har på den till data-poolen, formatera din nya disk och sedan lägga till den i poolen.
Angående drivrutinerna, är det Windows 2003 rutiner du försöker installera?
Postad 05 januari 2009 - 23:35
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
http://www.seagate.c...000dd04090aRCRDdrivisarna har stöd för de flesta os. installerade inifrån WHS sist mao inte under installationen. Vet hur man lägger till diskar osv och att jag kan köra på fulsättet med att flytta infon från en disk i taget å sen adda den. så jag gjort med allt som ligger på diskarna men det är 7 diskar tot vilket gör att det kommer ta låååång tid att göra på det sättet. känns som att jag kanske får göra så med dom 2 ide diskarna som sitter på sata/raidekortet ändå men ska göra ett nytt försök. fick under installationen upp " cant load drivers sata2.sys bla bla bla" och nu när jag ska testa igen med i386 drivisarna ligger partitionerna kvar och jag fick inte upp frågan om drivrutiner igen. bara att börja om från börja men att testa med dom andra drivisarna å hoppas på tur. vore skönt att slippa flytta alla grejer å adda om diskar mm. Det med att man ska använda största disken är väl bara delvis rätt numera sedan power pack kom. Har man mera än en disk ska väl igentligen inget lagras på systemdisken mera än tillfälligt (om man nu inte kör med 2 diskar å kör backup på något) för havererar den är det ju kört. eller tänker jag fel? EDIT: ang största disken eller inte som os disk: https://www.minhembi...amp;pid=2163041
Redigerat av PiZZaMaN, 06 januari 2009 - 12:13.
Postad 06 januari 2009 - 12:07
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Har gjort en lite energimätning på servern men hjälp av en billig el-mätare på classe för att ta reda på hur mkt dom extra diskarna dra på ett ungefär.
Mätningen är gjord i bios och är med följande hårdvara:
Moderkort Asus M2A-VM HDMI med 2gb pc6400 minne och en AMD Athlon 64 X2 3600+ 1,9GHz Box processor.
ACE raw deal 420w nätagg (ej 80+cert). coolermaster 4 in 3 hårddiskskylare med 12cm fläkt. sitter även en 12cm som utblås och en på övriga diskar.
med 7 diskar varav 2st 1tb WD green = 60-65w
med 2 diskar (WD green) = straxt under 50w
detta i bios
ska kolla med alla 7 diskar i inifrån WHS sen när allt är installerat. försöka kolla i fullload med cpuburn, i idle och ev även när filsystemet byggs upp igen. tror min P4 2.8 drar det dubbla
Nån mera som gjort en mätning?
F*N!!!! givetvis får jag inte upp re-install alternativet nu heller. blir så jä*vla trött på skiten
Redigerat av PiZZaMaN, 06 januari 2009 - 12:38.
Postad 06 januari 2009 - 21:13
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Ska det nu räcka att jag åker och inhandlar en ny 1TB-drive (nej ingen Seagate igen..) och stoppar i chassit, väljer "Add" i consolen och sedan "Remove" på Seagaten som anges som "Missing"..?
Är jag då 100% säker på att behålla all data..??
Ingen har vågat svara på mitt problem ovan.. En ny fråga: Åker imorgon o inhandlar en WD Green 1TB som då får ersätta den tappade Seagaten. Måste den formaterade volymen på WD'n vara lika stor eller större än Seagaten den ersätter..? Är jag körd om WD tappar något i volym gentemot Seagaten vilken är 931,51 GB..?? Någon som kör en WD Green 1TB som kanske kan tala om vad volymen i WHS blir..  ..? Inser förövrigt nu att min WHS ligger jäkligt risigt till med en Seagate borta sedan några dagar..om en till ryker, vilket inte verkar otroligt, tappar jag mycket data...
Postad 06 januari 2009 - 21:59
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Ja seagate verkar ju ha problem med sina diskar ATM..Sitter själv med en oanvänd 500GB å är osäker på om jag vågar använda den..Nästan så man känner att man behöver en till disk å sätta upp i RAID bara för säkerhets skull. Dock ser det mer troligt ut att min netbook lär bli server istället..
Postad 07 januari 2009 - 14:03
K-Man
-
K-Man
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag är på väg att bygga mig en NAS och har följande krav:
:: Central lagring av musik, film, foton och andra dokument.
:: Bra Torrent-klient. Jämförbar med uTorrent i funktionalitet och fjärrstyrning.
:: Automatiserade backups och synkroniseringar av filer/mappar på andra datorer i nätverket.
:: Slimserver som kan förse min squeezebox med strömmande musik och snabba sökningar bland musiken.
:: Säker FTP åtkomst utifrån.
:: Full kontroll via webb-gränssnitt, eller i värsta fall genom ett speciellt klientprogram. Över nätverket är dock ett måste. Gärna över internet.
:: Redundant lagring av all information inklusive OS så att en trasig hd inte påverkar funktionalitet.
:: Lagring måste ske i ett sådant format (på disk) att jag kan flytta över diskarna och enkelt och säkert återskapa datan på en annan maskin/plattform om annan hårdvara än diskarna krånglar (t ex moderkort eller PSU).
:: Plats för minst fyra diskar, dvs 2+ GB av redundant data. Gärna uppgraderingsbart.
I dagsläget verkar WHS installerat på RAID1 komma närmast att uppfylla dessa krav men jag är tveksam till filsystemet WHS använder. Finns det något sätt man kan komma åt data lagrat på en disk av WHS från något annat OS? Dvs om t ex moderkortet går sönder på servern, kan jag flytta över diskarna till en PC (med t ex Vista) och komma åt filerna? Jag har hört folka nämna att de monterat diskar "utanför poolen" i WHS, vad betyder det? Jag kan tänka mig att köra OS och mjukvara från WHS filsystem men datan vill jag lagra i NTFS eller liknande. Självklart redundant. Någon som kommit till liknande slutsatser och som löst problemet?
Postad 07 januari 2009 - 19:20
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Någon som kör en WD Green 1TB som kanske kan tala om vad volymen i WHS blir.. ..? https://www.minhembi...c_id=271415.jpg
Postad 07 januari 2009 - 19:27
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Tack Jizzler..!
Har nu lagt till WD'n i consolen och gjort en remove på Seagaten.
"This could take several hours", stod det. Återkommer med lägesrapport senare..
Postad 08 januari 2009 - 14:46
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Tog bara en halvtimme att göra en "remove" på Seagaten.
Verkar inte ha tappat några data, puuh...
Nu återstår att identifiera rätt Seagate som skall skickas tillbaka, 4 likadana finnes..får väl koppla ur en i taget...
Postad 11 januari 2009 - 04:28
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Hej!
Jag har fixat WHS på en intel 3,33ghz 1gb ram. Men jag kan inte remota den får min data. När jag försöker så kommer det upp att det inte finns någon remot på den servern :S. Jag har kör i settings och där står det att det ska funka.
Är det någon som vet?
Edit: Jag kan inte heller komma in på "abc.homeserver.com. "Verifying that your router is accepting Web site connections" den är det rött kryss på. Btw ska man instalat nått på vanliga PC eller kan man köra via Vistas remote?
Redigerat av Timpolanen, 11 januari 2009 - 05:08.
Postad 11 januari 2009 - 11:20
Unregistered0d88e7f5
-
Unregistered0d88e7f5
-
Användare
-
-
143 inlägg
WHS Console (klienten) finns ju inte för MAC, men HP:s nya Home Servers skall ha visst stöd för MAC (dock ej full system backup). Se tråden för HP WHS här Jag läste inte så noga om mac-delen eftersom det är irrelevant för mig..
Jo jag såg det där, verkar intressant. Det vore treligt om MS integrerade supporten för Time machine och fixade en connector programvara för OSX. Det ska gå att få till mac backups ändå, iTimemachine och NTFSprogs behöver installeras, jag har inte haft ork/tid att göra det bara
Postad 11 januari 2009 - 15:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Jag kommer nu in på WHS hemsidan. Men jag kan inte remote desktop från mitt Vista. Jag kommer in men när jag ska logga in stå det typ att jag måste tillåta från WHS. Men hur gör man det? Snälla någon som kan hjälpa?
Lägger uppen bild på felet:
EDIT: Jag kommer in på remote via internet ( https://"namn".homes...homeserver.com/) men inte via vista :S
Redigerat av Timpolanen, 11 januari 2009 - 15:30.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|