Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - Windows Home Server *

1845 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Mjukvara) 1 9.099998 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 9.187498 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6.5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9.285714 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7.5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 8.2 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Mjukvara) 2 5 (2) Inga priser
12 relaterade trÄdar

Postad 16 December 2008 - 03:35

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
Life: tack för den infon.
Jobbar ju natt denna vecka sĂ„ det blir lite jobbigt att Ă„ka ivĂ€g Ă„ köpa ett usbminne men en 100lapp med porto Ă€r ju rĂ€tt ok =) Åker ju pĂ„ att göra en re-install nĂ€r provtiden Ă€r ute sĂ„ jag kan ju lika bra fixa en usbsticka med slipstreamade drivisar dĂ„ jag kommer behöva den sen igen.
dvdlÀsaren kommer nog fÄ sitta in lÄdan i vilketfall tills mera plats behövs. .Kommer nog inte rippa skivor utan isf blir det att rippa iso/img direkt via deamontools eller sÄ delar jag bara ut mappen med iso/img som den Àr via samba till popcornspelaren för tyvÀrr tror jag inte den kan köra iso/img genom myihome med omslagsprogrammet som Àr inbyggt.
Lite sugen pÄ att testa mymovies för just dvd ÀndÄ. Ser dock helst img/iso i popcornen för dÄ kan man Àndra 50/60hz mkt enkelt. har inte lyckats med det i HTPC:n. fÄr se hur det blir. Tanken var ju att jag inte skulle köra med supermÄnga diskar men det gick Ät pipan direkt som vanligt hehe. 8 diskar blir det i den nu och dÄ finns det plats för 2st sata till pÄ pcikortet. ska dock rensa och brÀnna ut en del ...nÄn gÄng...hehe.

Postad 16 December 2008 - 07:33

qrist
  • qrist
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr ju det med diskpoolen som Àr den stoooora fördelen med WHS och det Àr inte jobbigt =) Man slipper ha tex 3 mappar/diskar med hdfilmer utan man kan ha dom i en mapp. Bilder och dokument mm kör man dublettering pÄ med en musklick sÄ Àr den datan safe.

Har du lust att beskriva hur diskpoolen fungerar? Eller hÀnvisa till en bra beskrivning? Jag vet rent teoretiskt hur RAID funkar, men den hÀr diskpoolen verkar vara mer virtuell Àn fysisk? Vad hÀnder vid exv. diskkrasch? MÄste mina överfyllda NTFS-diskar formateras om för att ingÄ i diskpoolen?

Postad 19 December 2008 - 08:42

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlĂ€gg
  • 0
Strömma video sjukt enkelt frÄn WHS till PS3, sÄ kolla pÄ denna trÄd:
https://www.minhembi...howtopic=219378

Kör den sjÀlv och det funkar apbra.....

Postad 19 December 2008 - 15:40

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlĂ€gg
  • 0

Har du lust att beskriva hur diskpoolen fungerar? Eller hÀnvisa till en bra beskrivning? Jag vet rent teoretiskt hur RAID funkar, men den hÀr diskpoolen verkar vara mer virtuell Àn fysisk? Vad hÀnder vid exv. diskkrasch? MÄste mina överfyllda NTFS-diskar formateras om för att ingÄ i diskpoolen?

Microsoft White Paper

/P-O

Postad 20 December 2008 - 00:06

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlĂ€gg
  • 0
maxxess: Hur var det du hade stÀllt om WHS för att den inte bara skulle prioritera Services? Du har skrivit det i nÄgon trÄd men jag hittar det inte. Den Àr ju stÀlld sÄ att den inte prioriterar program.

Postad 20 December 2008 - 07:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlĂ€gg
  • 0
PiZZaMaN:
FrÄn 230W -> 100W blev det genom byte till E8200-prolle, nÀtagg och nedgÄng till 5 diskar. Framför allt blev det TYSTARE och svalare. NÀmnde jag tystare? :P

Nima:
Man Àndrar prio som vanligt, start -> My computer -> Properties -> flik Advanced -> Performance -> flik Advanced.
Jag Àr som sagt inte helt nöjd, allt rullar verkligen pÄ som tÄget nÀr det vÀl Àr inladdat men min performance vid start blir jag inte nöjd med. "vanlig" 2003 svarar snabbare.. mkt mÀrkligt, men kanske lite av typen "I-landsproblem" *S*

till vem det nu var:
ICS funkar inte pÄ WHS eftersom den Àr baserad pÄ en 2003-version som inte har denna funktion. Jag har skrivit ett lÀngre inlÀgg om detta i nÄn trÄd, orkar inte leta upp...
Hur som helst, det Àr rÀtt korkat att sÀtta maskinen med alla ens data/backuper som router/brandvÀgg. IMHO.... BÀttre köpa en burk för nÄgra hundringar som Àr gjord för att agera router.

Postad 21 December 2008 - 04:17

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0

PiZZaMaN:
FrÄn 230W -> 100W blev det genom byte till E8200-prolle, nÀtagg och nedgÄng till 5 diskar. Framför allt blev det TYSTARE och svalare. NÀmnde jag tystare? :rolleyes:

ok, jag kör min pÄ en AMD x2 64 3200+ 65w med 420w icke 80cert nÀtagg som Àr nytt dÄ det gamla brann upp och jag behövde ett billigt sÄ lÀnge. ca 8 interna + 2 externa tror jag det blir men ska försöka fÄ ned antalet. Fick faktiskt nytt jobb i fredags som jag börjar pÄ i jan sÄ det verkar som jag kan fortsÀtta handla lite trots uppsÀgningen =) blir vÀl yttligare en 1tb green disk Ä plockar ut nÄgra mindre.
En fundering. TjÀnar man nÄtt pÄ att byta ut min prolle mot tex en 45w AMD 4850 nÀr det gÀller energi ÄtgÄng? ser man pÄ siffrorna skiljer det ju 20w men dom kanske drar ungefÀr lite mkt i idle?

Life: har följt guiderna nu men fick ett ev problem nÀr jag slipstreamade in satakorts drivisarna.

4# In the Drivers section we click on Insert and select Multiple Driver Folder.
5# Navigate to C:\WORK\DOS, press OK, press All, press OK again.(See Picture 2)
6"# Make sure the Mode: Textmode Driver is selected. Click on one of the drivers, as you can see it turns blue. Now press CONTROL+A to select them all and click OK. (See picture 3)
7# We're back in the Drivers section again, seeing a few drivers. Press Next.
8# Now we're asked to start the Process, press HELL YEAH! ....erm, I mean YES :) "

pÄ 4 valde jag multi trots att det bara var en drivrutin jag kör in men testade Àven med singen folder men blev ingen skillnad.
körde sedan punkt 5 (fanns bara en rad dÀr och gengÀven var till c:\work\dos
punkt nr 6 Àr den jag kör fast pÄ fÄr inte upp nÄtt med text mode. fick klicka ok ÀndÄ och hamnade inte pÄ drivers selection heller utan fortsatte och startade procesen. Kan detta bero pÄ att jag bara valde en drivrutin och inte flera? körde du med flera drivisar eller? hur sÄg det ut för dig?
jobbigt om det nu inte skulle funka men iofs Àr vÀl det vÀrsta som kan hÀnda att jag fÄr koppla loss disken, installera drivisarna inne i vin och seda kopiera över datan till diskpoolen men vore skönt att slippa det nu nÀr jag spenderat nÄgra timmat pÄ en pall framför tv:n/htpc:n (bara den jag kör vista pÄ atm.)

Redigerat av PiZZaMaN, 21 December 2008 - 04:19.

Postad 21 December 2008 - 19:58

Life
  • Life
  • ForumrĂ€v

• 556 inlĂ€gg
  • 0

Life: har följt guiderna nu men fick ett ev problem nÀr jag slipstreamade in satakorts drivisarna.

4# In the Drivers section we click on Insert and select Multiple Driver Folder.
5# Navigate to C:\WORK\DOS, press OK, press All, press OK again.(See Picture 2)
6"# Make sure the Mode: Textmode Driver is selected. Click on one of the drivers, as you can see it turns blue. Now press CONTROL+A to select them all and click OK. (See picture 3)
7# We're back in the Drivers section again, seeing a few drivers. Press Next.
8# Now we're asked to start the Process, press HELL YEAH! ....erm, I mean YES :rolleyes: "

pÄ 4 valde jag multi trots att det bara var en drivrutin jag kör in men testade Àven med singen folder men blev ingen skillnad.
körde sedan punkt 5 (fanns bara en rad dÀr och gengÀven var till c:\work\dos
punkt nr 6 Àr den jag kör fast pÄ fÄr inte upp nÄtt med text mode. fick klicka ok ÀndÄ och hamnade inte pÄ drivers selection heller utan fortsatte och startade procesen. Kan detta bero pÄ att jag bara valde en drivrutin och inte flera? körde du med flera drivisar eller? hur sÄg det ut för dig?
jobbigt om det nu inte skulle funka men iofs Àr vÀl det vÀrsta som kan hÀnda att jag fÄr koppla loss disken, installera drivisarna inne i vin och seda kopiera över datan till diskpoolen men vore skönt att slippa det nu nÀr jag spenderat nÄgra timmat pÄ en pall framför tv:n/htpc:n (bara den jag kör vista pÄ atm.)

Har precis blÄst om datorn och har inte tÀnkt slipstreama nÄgot pÄ ett tag...
Även jag provade att installera bĂ„de en och flera drivrutiner, men i mitt fall fĂ„r jag upp motsvarande ruta som i guiden
Kan bara rÄda dig till att göra om det och följa instruktionen!

KÀmpar sjÀlv i uppförsbacke med att fÄ min dator att vakna och backupa korrekt under natten! Den vaknar och pÄbörjar, men efter ca 5minuter sÄ somnar den jÀkeln :rolleyes:

Postad 21 December 2008 - 20:38

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0
HÀr Àr en till som "blivit" med en WHS-server. Har ett billigt chassie med ett Asus P5PE-VM och en Dual Core prolle pÄ 1,8 ghz. har bara "kastat" in lite diskar som vÀsnades i min stationÀra dator, blev totalt 1,97 TB och 2 st 250 gb usb diskar ska dit oxÄ.
Kör den rakt upp och ner som ren fillagring.
HÄller Àven pÄ att uppgradera nÀtverket sÄ snart sitter det en D-link DIR-655 eller DIR-855 som router istÀllet för min Linksys WRT-54 GL.
Den lilla damen i hushÄllet (8 Är) blev riktigt glad nÀr hon blev lÀrd hur hon kunde spela musik pÄ datorn i sitt rum.

NÄgon som vet om, och i sÄ fall hur, man kan köra DC-klient pÄ WHS??
Funkar torrent klienten Azureus eller Vuze att köra pÄ WHS??

Tacksam för svar.

Edit: Orkade inte lÀsa hela trÄden, men Àr det "farligt" att köra en WHS utan antivirus eller hur gör ni??

Redigerat av Maciver, 21 December 2008 - 20:59.

Postad 21 December 2008 - 22:20

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • ForumrĂ€v

• 647 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som vet om, och i sÄ fall hur, man kan köra DC-klient pÄ WHS??
Funkar torrent klienten Azureus eller Vuze att köra pÄ WHS??

Tacksam för svar.

Edit: Orkade inte lÀsa hela trÄden, men Àr det "farligt" att köra en WHS utan antivirus eller hur gör ni??

Klart att det fungerar att köra torrent pÄ home server.

Sen att inte anvÀnda en antivirus program pÄ servern Àr som att gÀnga en okÀnd tjej utan kÄdis :rolleyes:

Redigerat av Unregistered36431, 21 December 2008 - 22:21.

Postad 22 December 2008 - 20:39

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0
Haha, ganska riskabelt alltsÄ :)

Vad kör ni för antivirus pÄ era burkar dÄ?

Postad 22 December 2008 - 20:48

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlĂ€gg
  • 0
Antivirus (lÀs lite upp/ned kanske)
https://www.minhembi...s...t&p=1955163

Postad 23 December 2008 - 08:40

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlĂ€gg
  • 0
Jag har testat VIPRE antivirus ett tag pĂ„ mina övriga datorer i hemmet och det har fungerat över förvĂ€ntan. Eftersom jag köpte en Home Site License, sĂ„ tyckte jag det var lika bra att köra det pĂ„ min WHS ocksĂ„. Än sĂ„ lĂ€nge fungerar det jĂ€ttebra! :)

Postad 26 December 2008 - 20:19

Life
  • Life
  • ForumrĂ€v

• 556 inlĂ€gg
  • 0
edit: tog bort det eftersom det var för hastigt skrivet...

Redigerat av Life, 27 December 2008 - 22:05.

Postad 27 December 2008 - 01:23

PojPoj
  • PojPoj
  • LĂ€rjunge

• 277 inlĂ€gg
  • 0
Norton Securitys brandvÀgg hindrar mig frÄn att dra igÄng WHS Console mot servern frÄn min desktop PC. Jag har lagt in dom program som finns listade pÄ denna adress som godkÀnda i Nortons program control men brandvÀggen stoppar ÀndÄ kontakten med WHS.

Lista med program som mÄste godkÀnnas

NÄn som har nÄtt tips? Just nu har jag Nortons brandvÀgg avstÀngd bÄde pÄ min desktop och min laptop och dÄ gÄr det utmÀrkt att koppa upp sig med WHS Console.

Postad 27 December 2008 - 02:18

Jizzler
  • Jizzler
  • ForumrĂ€v

• 522 inlĂ€gg
  • 0
Ponera att systemdisken skulle skÀra ihop, hur gör man dÄ rent praktiskt? Att man ersÀtter disken Àr rÀtt givet, men sen? Har en kÀnsla av att en ny WHS-installation inte skulle vilja lÀgga till diskarna frÄn den gamla installationen i den nya poolen utan att formatera dem först.

Postad 27 December 2008 - 08:36

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlĂ€gg
  • 0

Ponera att systemdisken skulle skÀra ihop, hur gör man dÄ rent praktiskt? Att man ersÀtter disken Àr rÀtt givet, men sen? Har en kÀnsla av att en ny WHS-installation inte skulle vilja lÀgga till diskarna frÄn den gamla installationen i den nya poolen utan att formatera dem först.

Bra beskrivning av detta hÀr

/P-O

Postad 27 December 2008 - 16:16

Jizzler
  • Jizzler
  • ForumrĂ€v

• 522 inlĂ€gg
  • 0

Bra beskrivning av detta hÀr

/P-O

Gött mos! DÄ vÀntar jag bara pÄ att systemdisken min EX470 skall skÀra för gott. WHS har i veckor flaggat för att nÄgot Àr katastrofalt fel med den och att jag borde byta ut den men jag har Ànnu inte mÀrkt av nÄgra konstigheter.

Postad 28 December 2008 - 01:00

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0

Norton Securitys brandvÀgg hindrar mig frÄn att dra igÄng WHS Console mot servern frÄn min desktop PC. Jag har lagt in dom program som finns listade pÄ denna adress som godkÀnda i Nortons program control men brandvÀggen stoppar ÀndÄ kontakten med WHS.

Lista med program som mÄste godkÀnnas

NÄn som har nÄtt tips? Just nu har jag Nortons brandvÀgg avstÀngd bÄde pÄ min desktop och min laptop och dÄ gÄr det utmÀrkt att koppa upp sig med WHS Console.

Jag har gjort sÄ att ett ip-intervall Àr godkÀnt i min F-secure internet security. Hade samma problem med en laptop och den hade jag inte stÀllt in ip-intervallet pÄ.
Vips sÄ funkade det.

Glöm inte Windows-brandvÀggen.

Postad 28 December 2008 - 02:03

PojPoj
  • PojPoj
  • LĂ€rjunge

• 277 inlĂ€gg
  • 0

Jag har gjort sÄ att ett ip-intervall Àr godkÀnt i min F-secure internet security. Hade samma problem med en laptop och den hade jag inte stÀllt in ip-intervallet pÄ.
Vips sÄ funkade det.

Glöm inte Windows-brandvÀggen.

Windows brandvÀgg var av. Men att addera nÄgra godkÀnda interna IP-adresser i Norton gjorde susen. Nu connectar jag bÄde frÄn min desktop och min laptop.
Man tackar och bockar! :D

Postad 29 December 2008 - 00:19

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som fĂ„tt till backup av Apple Macs?

Jag hittade en trÄd som hÀvdar att det ska funka med iTimemachine, men jag fÄr timeout error nÀr jag försöker..

Postad 29 December 2008 - 00:22

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0

Windows brandvÀgg var av. Men att addera nÄgra godkÀnda interna IP-adresser i Norton gjorde susen. Nu connectar jag bÄde frÄn min desktop och min laptop.
Man tackar och bockar! :)

Kul att det var till hjÀlp. :D

Postad 29 December 2008 - 02:23

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0
Har nu kört WHS ett par veckor och det funkar super..!

Ett par lyxproblem dock..

Har lagt till egna Shared Folders i Consolen. T.ex., istÀllet för "Music" vill man ju givetvis ha "Musik", eller hur.. :D ..?
Gick ju inte att döpa om sÄ det fick bli en ny folder.
Men..hur tar man bort "Music"-foldern..? Den behövs ju liksom inte lÀngre..
Sedan.."Music" m.fl. har ju snygga ikoner..hur lÀgger man till/tar bort sÄdana..??

Som synes..inga allvarliga problem Àn..

Tack..!
CH

Postad 29 December 2008 - 10:38

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0

Har nu kört WHS ett par veckor och det funkar super..!

Ett par lyxproblem dock..

Har lagt till egna Shared Folders i Consolen. T.ex., istÀllet för "Music" vill man ju givetvis ha "Musik", eller hur.. :D ..?
Gick ju inte att döpa om sÄ det fick bli en ny folder.
Men..hur tar man bort "Music"-foldern..? Den behövs ju liksom inte lÀngre..
Sedan.."Music" m.fl. har ju snygga ikoner..hur lÀgger man till/tar bort sÄdana..??

Som synes..inga allvarliga problem Àn..

Tack..!
CH

Om man installerar "advanced admin console" sÄ kan man in och "pilla" lite varstans. Borde gÄ att Àndra namn pÄ mappar och sÄdant utan problem. Det problem som ev kommer att uppstÄ Àr att "hÀnvisningarna" i program pÄ externa datorer blir fel. Hoppas du förstÄr vad jag menar t.ex. man brukar ju ha adressen //server/music till musiken pÄ WHS

Postad 29 December 2008 - 14:04

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svar..!

Kanske trots allt bÀttre dÄ att flytta över musiken till "Music" och undvika problem..?

Redigerat av Unregistered1b955732, 29 December 2008 - 14:05.

Postad 29 December 2008 - 14:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör ett chieftech JS1500 till min WHS - nu med 16 diskar!

Postad bild

Dock har jag 2 annoying frÄgor.

1) GÄr det att hindra language-bar frÄn att öppna sig varje gÄng man öppnar admin console?
2) Kan man ladda hem whs-connectorn som finns i softwaremappen för jag har lyckats deleta min?

Postad 29 December 2008 - 16:00

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ocksÄ fÄtt ett "litet" problem.
Har 5 diskar i min WHS i storlekarna 1 TB, 500 Gb, 400 Gb, 200 gb och en liten 40 GB (bara för att den lÄg dÀr)
PÄ 400 gigaren Àr WHS installerat och efter den installerades 1 TB disken och sen 500, 200.

Nu Àr det sÄ att WHS har lagt nÀstan allt pÄ 1 TB disken (har installerat Disk manegment) och nu nÀr jag defragmenterar den med Perfect disk ska det ta ca 2,5 dygn :yaiks.
Resten av diskarna Àr i princip tomma. Jag vill inte kalla det för balanserade diskar.
Nu har jag bÄde Sata och ide diskar men ska vÀll kvitta? Kan man inte fÄ WHS att fördela informationen procentuelt mellan diskarna? eller det Àr kanske dumt?

Har ni nÄgra förslag pÄ vad jag kan göra??

Postad 29 December 2008 - 18:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlĂ€gg
  • 0
Börja med att installera power pack - dÄ balanserar den snabbare. Sen gör min lika dant - dvs lÀgger alla Àgg i samma korg, fyller diskar en efter en medans 4st 1tb diskar Àr tomma?

Postad 29 December 2008 - 18:18

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlĂ€gg
  • 0
PP1 Àr installerat, AlltsÄ Àr det bara att leva med det.

Postad 29 December 2008 - 20:42

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
ett tips om man har massa plats ledigt Àr att köra duplicering sÄ sÄnt som kanske bara Àr halvviktigt oxÄ. lika bra att ytnyttja platsen =) bara att ta bort dupliceringen sen om utrymmet börjar knipa

Postad 29 December 2008 - 21:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlĂ€gg
  • 0
DE Migrator fungerar sÄ, den försöker hÄlla ihop data, nÄgot som Àr tacksamt om man nÄnsin mÄste rÀdda data frÄn en WHS-disk utan att ha WHS..

Edit: glömde lÀnken till demigrator white paper

PP1 gör inte sÄ mycket pÄ diskhastigheten i sig utan det Àr snarare för att balansering bara sker en ggr timme, förr gick det mer eller mindre i realtid vilket gjorde att diskarna attackerades frÄn tvÄ hÄll samtidigt vilket inte Àr sÄ effektivt.

Redigerat av maxxess, 29 December 2008 - 21:40.

Postad 30 December 2008 - 18:05

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlĂ€gg
  • 0
Kör PMS (Playstation Media Server) frÄn Windows Home Server och det funkar ju, men Àre' nÄgon som vet hur man fipplar i servern för att fÄ PMS att starta automagiskt nÀr servern startar, jag har ju lagt in den i autostart (eller vad det heter) men det stupar pÄ att WHS gnÀller om secuirity privilegier, sÄ man mÄste manuellt klicka pÄ en knapp för att fÄ igÄng PMS .

Postad 30 December 2008 - 19:07

PojPoj
  • PojPoj
  • LĂ€rjunge

• 277 inlĂ€gg
  • 0

Kör PMS (Playstation Media Server) frÄn Windows Home Server och det funkar ju, men Àre' nÄgon som vet hur man fipplar i servern för att fÄ PMS att starta automagiskt nÀr servern startar, jag har ju lagt in den i autostart (eller vad det heter) men det stupar pÄ att WHS gnÀller om secuirity privilegier, sÄ man mÄste manuellt klicka pÄ en knapp för att fÄ igÄng PMS .

Du mÄste se till att PMS körs som en service. Kolla pÄ den hÀr sidan under rubriken "Install as a service" sÄ framgÄr principen. Högst upp finns lÀnkar till dom tvÄ program du behöver installera pÄ din server för att kunna göra detta.

http://wiki.wegotser...ows_Home_Server

Jag var tvungen att starta om min server för att fÄ igÄng PMS som en service. Nu rullar den alltid.

Postad 31 December 2008 - 11:36

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlĂ€gg
  • 0

Du mÄste se till att PMS körs som en service. Kolla pÄ den hÀr sidan under rubriken "Install as a service" sÄ framgÄr principen. Högst upp finns lÀnkar till dom tvÄ program du behöver installera pÄ din server för att kunna göra detta.

http://wiki.wegotser...ows_Home_Server

Jag var tvungen att starta om min server för att fÄ igÄng PMS som en service. Nu rullar den alltid.

Evigt tacksam för hjÀlpen, du kommer att nÀmnas i mitt testamente !

Postad 31 December 2008 - 20:45

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som fĂ„tt till backup av Apple Macs?

Jag hittade en trÄd som hÀvdar att det ska funka med iTimemachine, men jag fÄr timeout error nÀr jag försöker..

WHS Console (klienten) finns ju inte för MAC, men HP:s nya Home Servers skall ha visst stöd för MAC (dock ej full system backup). Se trÄden för HP WHS hÀr Jag lÀste inte sÄ noga om mac-delen eftersom det Àr irrelevant för mig..

Postad 04 January 2009 - 01:19

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0
Första problemet har uppstÄtt..

Hade strömavbrott, efter det anges en av mina fyra, nya, Seagate 7200.11 som "missing" i consolen.. :)
Detta Àr alltsÄ en av de numera ökÀnda Seagate 7200.11 1TB som diskuterats flitigt i forumen pÄ sistone, tydligen mÀngder med fel pÄ dessa..
Under "Shared Folders" i consolen stÄr det nu "Failing (Check Health)" pÄ de flesta mappar.
Jag har haft "Duplication" pÄ allt och jag hade ca1,5TB ledigt nÀr det hÀnde.

Ska det nu rÀcka att jag Äker och inhandlar en ny 1TB-drive (nej ingen Seagate igen..) och stoppar i chassit, vÀljer "Add" i consolen och sedan "Remove" pÄ Seagaten som anges som "Missing"..?

Är jag dĂ„ 100% sĂ€ker pĂ„ att behĂ„lla all data..??

Postad 05 January 2009 - 01:03

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
Har efter nÄgra dagar grejande kommit lite lÀngre i att sparka igÄng servern igen. Man kan installera drivisar till raidkort frÄn usbminne eller annan hÄrddisk mm under installationen. SÄ nu Àr det problemet löst efter mkt bökande i onödan med diskettstationer som inte funkar osv. Dock ett STOOOORT problem. Jag fÄr inte upp server re-install utan bara new installation =( alla diskar sitter i och hittas (Àven dom 2 pÄ raidkortet). disken dÀr operativsystemet lÄg pÄ sitter pÄ samma kabel som innan och hittas mm.
ger upp för idag nu men har hittat en ful-lösning jag fÄr testa i morrn. Bara hoppas pÄ att systemet var balanserat Ä klart sÄ alla filer som ligger i d: Àr fakefiler.
ful-lösningen jag hittade Àr denna:
http://social.micros...4-c5e4562ebaf2/
(nÀst lÀngst ned typ) mao

gör en new installation pÄ en annan nyformaterad disk med ENBART den i alt samma disk dÀr d: partionen Àr borta och disken formaterad.
stÀnger av. kopplar in alla andra diskar. bootar upp Ä kan förhoppningsvis vÀlja server re-install.
Den borde dÄ hitta all data Ä bygga upp systemet igen
sen borde allt vara biff =)

Postad 05 January 2009 - 21:45

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
Skulle precis göra ett nytt försök till att installera servern. nÀr jag ser alla diskar och har möjlighet att ladda drivisarna till raidkortet ser jag nu att det ser ut sÄhÀr:

DATA (c:)
16gb free of 280gb

SYS (d:)
10gb free of 20gb

sen massa andra diskar

har Àven en partition som heter
BOOT (X)
30mb of 33
borde det inte vara tvÀrt om? att sys Àr c Ä data d. kanske Àr dÀrför jag inte fÄr upp re-install som alternativ?
Det enda som jag gjort Àr att satt in system disken i en annan dator för att spara det som lÄg pÄ skrivbordet mm
ni som gjort en re-install kommer ni ihÄg hur det sÄg ut?

yttligare en fundering kring drivrutinen till kortet:
i manualen lÀser jag detta:
"6. Browse to the I386 folder (Athlon 64, FX, Turion and Opteron users select the AMD64 folder) on the provided driver
diskette or CD, then click Open."
processorn i servern Àr en AMD Athlon 64 X2 3600+ 1,9GHz Box men vÀljer jag drivisarna i AMD64 mappen hittas inte diskarna pÄ kortet. vÀljer jag istÀllet drivisarna i i386 mappen hittas dom 2 diskarna pÄ raidkortet. jÀvligt skumt.

vad tror ni om detta.
jag plockar ur systemdisken. kopplar in den i en annan dator och tar bort partitionerna mm. kopplar ur strömmen till alla andra diskar och flyttar tillbaka den nu tomma systemdisken. installerar WHS pÄ disken. stÀnger av och kopplar in strömmen till alla diskar vÀljer drivisarna till i386 mappen och kör förhoppningsvis en server re-install

EDIT:
gamla systemdisken Àr nu opartitionerad och tillbaka i servern och nyinstallation pÄ gÄng. valde AMD64 drivisarna trots att det kÀnns fel.
EDIT2: sÄ dÀr. ny dag Ä nya försök. installationen i natt gick inget vidare men tog bort partitionen igen och vÀlde denna gÄng i386 drivisarna och nu Àr installationen förhoppningsvis snart klar uppdateringarna installeras =)
sen ÄterstÄr ju det som Àr mest spÀnnande. om jag fÄr upp alternativer re-install och att den hittar alla diskar inkl dom pÄ raidkortet och att Äteruppbyggnaden gÄr som den ska...

Redigerat av PiZZaMaN, 06 January 2009 - 11:56.

Postad 05 January 2009 - 22:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlĂ€gg
  • 0
Bas-installationen brukar jag rekommendera att du startar med den största disken ikopplad och att du plockar ur alla andra diskar. Installera whs sÄ kommer den göra en 20gb stor partition c (sys) och resterande d (data). LÀgg sedan pÄ disk efter disk, gÄ in under admin console och vÀlj "add" till diskpoolen sÄ lÀgger den pÄ disken.

Orsaken att du skall börja med den största disken Àr att du dÄ kan lÀgga till fulla diskar genom att koppla in en full disk, flytta över det du har pÄ den till data-poolen, formatera din nya disk och sedan lÀgga till den i poolen.

AngÄende drivrutinerna, Àr det Windows 2003 rutiner du försöker installera?

Postad 05 January 2009 - 23:35

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
http://www.seagate.c...000dd04090aRCRD
drivisarna har stöd för de flesta os. installerade inifrÄn WHS sist mao inte under installationen.
Vet hur man lÀgger till diskar osv och att jag kan köra pÄ fulsÀttet med att flytta infon frÄn en disk i taget Ä sen adda den. sÄ jag gjort med allt som ligger pÄ diskarna men det Àr 7 diskar tot vilket gör att det kommer ta lÄÄÄÄng tid att göra pÄ det sÀttet. kÀnns som att jag kanske fÄr göra sÄ med dom 2 ide diskarna som sitter pÄ sata/raidekortet ÀndÄ men ska göra ett nytt försök. fick under installationen upp " cant load drivers sata2.sys bla bla bla" och nu nÀr jag ska testa igen med i386 drivisarna ligger partitionerna kvar och jag fick inte upp frÄgan om drivrutiner igen. bara att börja om frÄn börja men att testa med dom andra drivisarna Ä hoppas pÄ tur. vore skönt att slippa flytta alla grejer Ä adda om diskar mm.

Det med att man ska anvÀnda största disken Àr vÀl bara delvis rÀtt numera sedan power pack kom. Har man mera Àn en disk ska vÀl igentligen inget lagras pÄ systemdisken mera Àn tillfÀlligt (om man nu inte kör med 2 diskar Ä kör backup pÄ nÄgot) för havererar den Àr det ju kört. eller tÀnker jag fel?

EDIT: ang största disken eller inte som os disk: https://www.minhembi...amp;pid=2163041

Redigerat av PiZZaMaN, 06 January 2009 - 12:13.

Postad 06 January 2009 - 12:07

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • ForumrĂ€v

• 614 inlĂ€gg
  • 0
Har gjort en lite energimÀtning pÄ servern men hjÀlp av en billig el-mÀtare pÄ classe för att ta reda pÄ hur mkt dom extra diskarna dra pÄ ett ungefÀr.
MÀtningen Àr gjord i bios och Àr med följande hÄrdvara:
Moderkort Asus M2A-VM HDMI med 2gb pc6400 minne och en AMD Athlon 64 X2 3600+ 1,9GHz Box processor.
ACE raw deal 420w nÀtagg (ej 80+cert). coolermaster 4 in 3 hÄrddiskskylare med 12cm flÀkt. sitter Àven en 12cm som utblÄs och en pÄ övriga diskar.
med 7 diskar varav 2st 1tb WD green = 60-65w
med 2 diskar (WD green) = straxt under 50w
detta i bios

ska kolla med alla 7 diskar i inifrÄn WHS sen nÀr allt Àr installerat. försöka kolla i fullload med cpuburn, i idle och ev Àven nÀr filsystemet byggs upp igen. tror min P4 2.8 drar det dubbla

NÄn mera som gjort en mÀtning?

F*N!!!! givetvis fÄr jag inte upp re-install alternativet nu heller. blir sÄ jÀ*vla trött pÄ skiten

Redigerat av PiZZaMaN, 06 January 2009 - 12:38.

Postad 06 January 2009 - 21:13

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0

Ska det nu rÀcka att jag Äker och inhandlar en ny 1TB-drive (nej ingen Seagate igen..) och stoppar i chassit, vÀljer "Add" i consolen och sedan "Remove" pÄ Seagaten som anges som "Missing"..?

Är jag dĂ„ 100% sĂ€ker pĂ„ att behĂ„lla all data..??

Ingen har vÄgat svara pÄ mitt problem ovan.. :)

En ny frÄga:
Åker imorgon o inhandlar en WD Green 1TB som dĂ„ fĂ„r ersĂ€tta den tappade Seagaten.
MĂ„ste den formaterade volymen pĂ„ WD'n vara lika stor eller större Ă€n Seagaten den ersĂ€tter..? Är jag körd om WD tappar nĂ„got i volym gentemot Seagaten vilken Ă€r 931,51 GB..??

NÄgon som kör en WD Green 1TB som kanske kan tala om vad volymen i WHS blir.. ;)..?

Inser förövrigt nu att min WHS ligger jÀkligt risigt till med en Seagate borta sedan nÄgra dagar..om en till ryker, vilket inte verkar otroligt, tappar jag mycket data...

Postad 06 January 2009 - 21:59

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlĂ€gg
  • 0
Ja seagate verkar ju ha problem med sina diskar ATM..Sitter sjÀlv med en oanvÀnd 500GB Ä Àr osÀker pÄ om jag vÄgar anvÀnda den..NÀstan sÄ man kÀnner att man behöver en till disk Ä sÀtta upp i RAID bara för sÀkerhets skull. Dock ser det mer troligt ut att min netbook lÀr bli server istÀllet..

Postad 07 January 2009 - 14:03

K-Man
  • K-Man
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr pÄ vÀg att bygga mig en NAS och har följande krav:

:: Central lagring av musik, film, foton och andra dokument.
:: Bra Torrent-klient. JÀmförbar med uTorrent i funktionalitet och fjÀrrstyrning.
:: Automatiserade backups och synkroniseringar av filer/mappar pÄ andra datorer i nÀtverket.
:: Slimserver som kan förse min squeezebox med strömmande musik och snabba sökningar bland musiken.
:: SÀker FTP Ätkomst utifrÄn.
:: Full kontroll via webb-grĂ€nssnitt, eller i vĂ€rsta fall genom ett speciellt klientprogram. Över nĂ€tverket Ă€r dock ett mĂ„ste. GĂ€rna över internet.
:: Redundant lagring av all information inklusive OS sÄ att en trasig hd inte pÄverkar funktionalitet.
:: Lagring mÄste ske i ett sÄdant format (pÄ disk) att jag kan flytta över diskarna och enkelt och sÀkert Äterskapa datan pÄ en annan maskin/plattform om annan hÄrdvara Àn diskarna krÄnglar (t ex moderkort eller PSU).
:: Plats för minst fyra diskar, dvs 2+ GB av redundant data. GÀrna uppgraderingsbart.

I dagslÀget verkar WHS installerat pÄ RAID1 komma nÀrmast att uppfylla dessa krav men jag Àr tveksam till filsystemet WHS anvÀnder. Finns det nÄgot sÀtt man kan komma Ät data lagrat pÄ en disk av WHS frÄn nÄgot annat OS? Dvs om t ex moderkortet gÄr sönder pÄ servern, kan jag flytta över diskarna till en PC (med t ex Vista) och komma Ät filerna? Jag har hört folka nÀmna att de monterat diskar "utanför poolen" i WHS, vad betyder det? Jag kan tÀnka mig att köra OS och mjukvara frÄn WHS filsystem men datan vill jag lagra i NTFS eller liknande. SjÀlvklart redundant. NÄgon som kommit till liknande slutsatser och som löst problemet?

Postad 07 January 2009 - 19:20

Jizzler
  • Jizzler
  • ForumrĂ€v

• 522 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som kör en WD Green 1TB som kanske kan tala om vad volymen i WHS blir.. :)..?

https://www.minhembi...c_id=271415.jpg

Postad 07 January 2009 - 19:27

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0
Tack Jizzler..!

Har nu lagt till WD'n i consolen och gjort en remove pÄ Seagaten.
"This could take several hours", stod det. Återkommer med lĂ€gesrapport senare.. :)

Postad 08 January 2009 - 14:46

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

• 271 inlĂ€gg
  • 0
Tog bara en halvtimme att göra en "remove" pÄ Seagaten.
Verkar inte ha tappat nÄgra data, puuh...

Nu ÄterstÄr att identifiera rÀtt Seagate som skall skickas tillbaka, 4 likadana finnes..fÄr vÀl koppla ur en i taget...

Postad 11 January 2009 - 04:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • MĂ€stare

• 2834 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag har fixat WHS pÄ en intel 3,33ghz 1gb ram. Men jag kan inte remota den fÄr min data. NÀr jag försöker sÄ kommer det upp att det inte finns nÄgon remot pÄ den servern :S. Jag har kör i settings och dÀr stÄr det att det ska funka.

Är det nĂ„gon som vet?

Edit: Jag kan inte heller komma in pÄ "abc.homeserver.com. "Verifying that your router is accepting Web site connections" den Àr det rött kryss pÄ. Btw ska man instalat nÄtt pÄ vanliga PC eller kan man köra via Vistas remote?

Redigerat av Timpolanen, 11 January 2009 - 05:08.

Postad 11 January 2009 - 11:20

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0

WHS Console (klienten) finns ju inte för MAC, men HP:s nya Home Servers skall ha visst stöd för MAC (dock ej full system backup). Se trÄden för HP WHS hÀr Jag lÀste inte sÄ noga om mac-delen eftersom det Àr irrelevant för mig..

Jo jag sÄg det dÀr, verkar intressant. Det vore treligt om MS integrerade supporten för Time machine och fixade en connector programvara för OSX.

Det ska gÄ att fÄ till mac backups ÀndÄ, iTimemachine och NTFSprogs behöver installeras, jag har inte haft ork/tid att göra det bara :)

Postad 11 January 2009 - 15:12

Timpolanen
  • Timpolanen
  • MĂ€stare

• 2834 inlĂ€gg
  • 0
Jag kommer nu in pÄ WHS hemsidan. Men jag kan inte remote desktop frÄn mitt Vista. Jag kommer in men nÀr jag ska logga in stÄ det typ att jag mÄste tillÄta frÄn WHS. Men hur gör man det? SnÀlla nÄgon som kan hjÀlpa? :lol:

LÀgger uppen bild pÄ felet:

EDIT: Jag kommer in pÄ remote via internet (https://"namn".homes...homeserver.com/) men inte via vista :S

Bifogad fil(er)

Redigerat av Timpolanen, 11 January 2009 - 15:30.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.