Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilder innuti högtalare (B&W 604S2, DM683, HTM61 osv)

450 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2007 - 11:50

thewave
  • thewave
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Av ren nyfikenhet inför mitt stundande köp av B&W 803S, vilka delningsfilterskomponenter sitter i den? Och var bör priset på dessa komponenter ligga på?

Postad 19 November 2007 - 14:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet inför mitt stundande köp av B&W 803S, vilka delningsfilterskomponenter sitter i den? Och var bör priset på dessa komponenter ligga på?

Den tillhör den nyare generationen av 800-serien, dvs rocahell basar, dyrare filterkomponenter osv.
Till diskanten har den en Murndorf silver/gold konding (första ordningen). Annars vet jag inte.

Postad 19 November 2007 - 15:53

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Baffeln såg iaf rejält tilltagen ut!

Det sitter dubbel baffel på Signature och Avantgarde modellerna.
Satt just och funderade på hur det påverkar luftflödet :)

Postad 19 November 2007 - 22:38

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0

Satt just och funderade på hur det påverkar luftflödet :rolleyes:

Man brukar fasa baffeln bakom elementet för att öka luftflödet. Har man otur så kan man få turbulence.

Postad 19 November 2007 - 23:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Satt just och funderade på hur det påverkar luftflödet :rolleyes:

Man brukar fasa baffeln bakom elementet för att öka luftflödet. Har man otur så kan man få turbulence.

Jo jag vet det.

Den jag har är iof MKI och det kanske ser annorlunda ut på deom senare, mitt par har gissningdvis mellan sex till 11år på nacken.

Postad 20 November 2007 - 13:13

PowercorD
  • PowercorD
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tog ngr väldigt snabba och suddiga bilder på ett av mina mellanregister och diskant i AAD q50i.

Mellanregistret satt i en egen försluten låda? :)
Bifogad fil  DSCN1678.JPG   935.46K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSCN1682.JPG   757.9K   1 Antal nerladdningar

Hittade nog även en bild på ett delningsfilter? :wub:

Postad bild
Hittade lite text angående filtrerna, inte bästa översättningen ;)
All com gun will spread out and each converter which sprouts to be hung and completely is each other integrated in order to guaranteed, respects the efficiency which is proper came to select.

Used the best polypropylene film congratulatory message deception on centers and the high frequency filters. The condenser of the electrolyte which does not have the polarity of high voltage was used in the low frequency filter. The dielectric (inductor) is the air core (core) type where the most puts a center and the high frequency in mind. The low-end electric resistance ladled right and to case of the low frequency filter where becomes the good regulation/braking VIP in between the amplifier put on the sheet of high electric current (laminated) “l Core” dielectric were used. Small error, high voltage; The register which is rolled with the line the possibility of having the reaction curb (response curve) where all formation speaker is stabilized in order to be, was used monopolistically in these circuit.

Redigerat av PowercorD, 20 November 2007 - 13:31.

Postad 29 November 2007 - 12:12

Cineplast
  • Cineplast
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Intressant tråd detta så jag bidrar med en länk jag hittade: SVS PB12-NSD och SB12 Uppackning och uppgradering av element.
Rätt mycket bilder inifrån lådan på element och förstärkaren. Gillar kabelövergången från steget till elementet på några av bilderna :)

Mvh Cineplast

Postad 08 February 2008 - 00:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder innuti B&W DM683. Anledningen till att jag tog bilderna är lite pinsam (tappade telefonen in i
basporten och var tvungen att ta ut ena basen för att komma åt den :( .)

Tog inga bilder på diskant och mellanregister eftersom det sitter i ett separat utrymme (kanske tar bilder sen.
Basen var enkel att plocka ut iaf).

Hela lådan är byggd i MDF. All inre stagning är spånplatta. Det sitter stagning åt alla håll, så det var lite svårt att
få bra bilder (mer stagad än föregångarna).

Filter. Komponenterna är större än de ser ut på bilden (jag kanske är lättimpad, men de gula kondingarna är
rätt feta, 7cm långa). Den ensamma svarta längst ner är Mundorf till diskanten (1st order). Mellanregistrets hög-
och lågpass är 2nd order. Basarnas filterkomponenter sitter på ett separat kretskort (3rd order, glömde att
ta bild på det):
Bifogad fil  IMG_0212.JPG   3.53MB   4 Antal nerladdningar

Vy uppåt mot övre baselementet (det nedre urplockat):
Bifogad fil  IMG_0214.JPG   3.15MB   3 Antal nerladdningar

Rejäl magnet, lång slaglängd (för storleken) och korgen är gjord av zink:
Bifogad fil  IMG_0215.JPG   3.11MB   1 Antal nerladdningar

Vy neråt, mot basport och stagning. Dämpmaterialet undanvikt:
Bifogad fil  IMG_0226.JPG   2.74MB   2 Antal nerladdningar

Med dämpmaterialet undanvikt syns vilka material som har används till låda/stagning:
Bifogad fil  IMG_0224.JPG   2.89MB   1 Antal nerladdningar

En av basarna. Här syns kevlar/papper materialet, som är förstärkt med aluminium på ovansidan. Korgen
ser lite udda ut med den vita zinken:
Bifogad fil  IMG_0230.JPG   2.99MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 08 February 2008 - 19:11.

Postad 08 February 2008 - 02:37

Fabbe86
  • Fabbe86
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Här kommer lite bilder innuti B&W DM683. Anledningen till att jag tog bilderna är lite pinsam (tappade telefonen in i

Ahh, ljuvligt! Nu har du bara diskant & mellanregistret kvar så slipper jag fiffla med mina egna :rolleyes:

Postad 08 February 2008 - 11:19

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Inte för att det kanske hör till, men hur lyckas man tappa en telefon i en basport? :rolleyes:

MVH Flingan

Postad 08 February 2008 - 11:32

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Inte för att det kanske hör till, men hur lyckas man tappa en telefon i en basport? :rolleyes:

MVH Flingan

Inte så svårt egentligen. Var nära att tappa min telefon också då jag ville ta ett foto av innandömet i mina Jamo-frontar genom basporten.. ;) Slutade med att jag skruvade upp ena högtalaren istället av ren nyfikenhet och använde en bättre kamera.

Bilder av detta finns i mitt galleri under rubriken "Vad döljer sig under skalet på Jamo S606"

Postad 08 February 2008 - 12:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Inte för att det kanske hör till, men hur lyckas man tappa en telefon i en basport? :lol:

Bra fråga B)

Skulle ta en bild på filtret och stack in telefonen... men den slank undan :)

Btw, jämför filtret med det i 604s2 (på första sidan). Kretskorten är lika stora... men komponenterna? Hehe...

Redigerat av Ageve, 08 February 2008 - 12:58.

Postad 08 February 2008 - 17:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Tog några bilder på stativaren Jamo D830 (Concert 8) med. Det är en Seas-konstruktion. Nypriset var 17.000kr.
Lådans sidor och topp/botten är MDF. Baffeln är 5mm MDF plus ett plastmaterial fyllt med sand (25mm). Baksidan
är av körsbärsträ. Någon inre stagning finns det däremot inte.

Med bas/melllanregister urplockat:
Bifogad fil  IMG_0237.JPG   3.39MB   0 Antal nerladdningar

Filter:
Bifogad fil  IMG_0236.JPG   4.64MB   0 Antal nerladdningar

Diskantens baksida:
Bifogad fil  IMG_0239.JPG   2.71MB   0 Antal nerladdningar

Dämpmaterialet undanvikt:
Bifogad fil  IMG_0240.JPG   3.24MB   0 Antal nerladdningar

Basport:
Bifogad fil  IMG_0241.JPG   4.09MB   1 Antal nerladdningar

Bas/mellanregister (Seas Excel):
Bifogad fil  IMG_0243.JPG   734.09K   2 Antal nerladdningar

edit: stavfel

Redigerat av Ageve, 09 February 2008 - 13:11.

Postad 09 February 2008 - 19:16

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Att sitta och titta igenom den här tråden är rätt skrämande.
Högtalare som kostar många 10 000tals kronor men som har elektrolyt kondingar som kostar ören.
Man är väldigt tacksam för att man bygger själv då vet man vad man betalar för och man betalar inte
för märke och reklam.
Sen kan man också välja vilket kvallite man vill ha på filterkomponenter och hur mycket man vill betala, inte betala vansinga överpriser.
Jag vet att utvekling kostar och att den måste betalas för men tycker fortfarande det är för dyrt.
Verkar finnas en del på den här tråden som tror att en bra konding är en med små marginaler.
Det viktigaste med en konding är inte om den ligger inom +-1% eller +-5%, visst är det viktigt så delningfrekvensen ligger rätt och inte skiljer från högtalare till högtalarle.
Men viktiga är hur mycket de försämrar ljudet, samma gäller spolar och motstånd i filterrna.

Ser man på tråden så verkar det som att det ställe där tillverkarna verkar försöka spara mest pengar är på delningfilter.
Det är igentligen inte så konstigt, mykcket inom hifi handlar om utsende.
Så därför statsar man på bra element och lådor som ser bra ut eftersom de syns, medan filter som normalt inte syns så försöker man spara in så mycket så möjligt.

Detta är mina åsikter om saker och ting

Postad 09 February 2008 - 19:31

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Att sitta och titta igenom den här tråden är rätt skrämande.
Högtalare som kostar många 10 000tals kronor men som har elektrolyt kondingar som kostar ören.
Man är väldigt tacksam för att man bygger själv då vet man vad man betalar för och man betalar inte
för märke och reklam.
Sen kan man också välja vilket kvallite man vill ha på filterkomponenter och hur mycket man vill betala, inte betala vansinga överpriser.
Jag vet att utvekling kostar och att den måste betalas för men tycker fortfarande det är för dyrt.
Verkar finnas en del på den här tråden som tror att en bra konding är en med små marginaler.
Det viktigaste med en konding är inte om den ligger inom +-1% eller +-5%, visst är det viktigt så delningfrekvensen ligger rätt och inte skiljer från högtalare till högtalarle.
Men viktiga är hur mycket de försämrar ljudet, samma gäller spolar och motstånd i filterrna.

Ser man på tråden så verkar det som att det ställe där tillverkarna verkar försöka spara mest pengar är på delningfilter.
Det är igentligen inte så konstigt, mykcket inom hifi handlar om utsende.
Så därför statsar man på bra element och lådor som ser bra ut eftersom de syns, medan filter som normalt inte syns så försöker man spara in så mycket så möjligt.

Detta är mina åsikter om saker och ting

snart så kommer någon att tala om att ingenjörer i vit rock vet vad dom gör
och att alla andra som har synpunkter är dumma och förstår inget av vad en högtalar ingenjör gör
du kan inte ha mera rätt i vad du skriver så titta på dom första sidorna vad jag skrev .

Postad 09 February 2008 - 22:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

och att alla andra som har synpunkter är dumma och förstår inget av vad en högtalar ingenjör gör
du kan inte ha mera rätt i vad du skriver så titta på dom första sidorna vad jag skrev .

I samma veva svarar du med:

"Alla högtalarkonstruktörer som får betalt för sitt arbete är giriga idioter. De bryr sig inte ett dugg om hur bra
resultatet (dvs ljudet) blir. Det är bara de erfarna DIY-nissarna med element och filterkomponenter från Hifikit som
får till det."

:lol:

Aja... du kom inte med några lustiga kommentarer som du brukar iaf, så det betyder väl att du inte hade några
synpunkter på de två senaste bild-inläggen.

Redigerat av Ageve, 15 February 2008 - 22:37.

Postad 15 February 2008 - 22:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här är en jämförelse mellan delningsfiltrena i de olika 600-serierna från B&W. Bilderna är skalenliga (kretskorten
är lika stora). 683 har ett separat kretskort till basarna. Glömde ta en bild utan telefonen i bakgrunden.

S2 och S3 påminner mycket om varandra. Det som skiljer är bättre kondingar i S3. DM683 är lite annorlunda,
med -6dB delning till diskanten (en ensam Mundorf Mcap). Kondensatorer och spolar till bas och mellanregister
är ~2-5ggr större än i de äldre serierna.

Det hade varit kul att testa hur de äldre hade låtit med bättre filter. Får väl gå lös på mina s2 :)

604 S2:
Bifogad fil  bw604s2filter.png   177.66K   1 Antal nerladdningar

604 S3:
Bifogad fil  bw604s3_filter.png   183K   2 Antal nerladdningar

DM683:
Bifogad fil  bwdm683filter.png   178.32K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bw683filter2.png   122.94K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 15 February 2008 - 22:39.

Postad 16 February 2008 - 09:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

I samma veva svarar du med:

"Alla högtalarkonstruktörer som får betalt för sitt arbete är giriga idioter. De bryr sig inte ett dugg om hur bra
resultatet (dvs ljudet) blir. Det är bara de erfarna DIY-nissarna med element och filterkomponenter från Hifikit som
får till det."

:)

Aja... du kom inte med några lustiga kommentarer som du brukar iaf, så det betyder väl att du inte hade några
synpunkter på de två senaste bild-inläggen.

det finns nog diy nissar som kan slå ingenjörer på fingrarna så det är inget konstigt med det
sen kan man fortfarande undra varför dom köper ett färdigt konsept från kina på sina filter om dom nu är så bra och varför tillverkar dom inte den själva om nu hötalarna är såkallad highend
med bandspolar och teflon kondningar som i mina ögon är bättre än en gamal polyester koning och en vanlig spole med ferrit instoppad i.
och så länge mnan inte har värdena på elementen så går det inte att tillverka ett bättre filter men det kostar några hundringar att få elementen uppmätta men då blir man väl mörkrädd.

Postad 16 February 2008 - 13:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

det finns nog diy nissar som kan slå ingenjörer på fingrarna så det är inget konstigt med det

Ja, det finns det säkert, men det är minst sagt humoristiskt när folk tror att de kan bygga "hi-end" högtalare
efter att ha läst "bygg dina egna högtalare volym 1" och trådar på diyforum.

sen kan man fortfarande undra varför dom köper ett färdigt konsept från kina på sina filter om dom nu är så bra och varför tillverkar dom inte den själva om nu hötalarna är såkallad highend
med bandspolar och teflon kondningar som i mina ögon är bättre än en gamal polyester koning och en vanlig spole med ferrit instoppad i.

Nu tappade du bort mig.

Vad menar du med färdigt koncept? Vet inte vilka högtalare du snackar om nu, men tror inte att det finns många
som inte utvecklar sina filter själva. När det gäller komponenter så är det sällan "off the shelf" heller, utan
specialbeställt. I B&W 683 sitter det polypropylenkondingar (MPA), även i Jamo/Seas stativaren som jag tog
bilder på. Visserligen betydligt mindre, men det är ju bara en liten stativare.

Sen förstår jag inte vad du menar med polyester. Vad är det för fel på denna typ av kondensator?

Till basarna så spelar det mindre roll om det är elektrolyter, spolar med ferritkärna osv, så länge filtret är rätt
konstruerat. Det verkar vara en vanlig uppfattning (speciellt bland DIY anhängare av någon anledning) att de
dyraste komponenterna ger mycket bättre ljud. Samtidigt får den färdiga högtalaren inte kosta något, för då är
den överprissatt. En liten miss i ekvationen där, eller?

Än lustigare blir det när anhängare av dyra filter köper komponenterna till styckpris, och därmed betalar flera
gånger mer än vad en tillverkare betalar. Det blir alltså i slutändan dyrare, inte billigare, för samma/likvärdiga
komponenter. En MPA-konding på 47uF/250V kostar säkert inte många kronor för t ex B&W, medans du som
privatperson får betala 50-100kr för motsvarande kvalitet, om du köper styckvis.

Som sagt, jag får inte ihop hela dyrt/billigt ekvationen.

och så länge mnan inte har värdena på elementen så går det inte att tillverka ett bättre filter men det kostar några hundringar att få elementen uppmätta men då blir man väl mörkrädd.

Nej jag har inte värdena på elementen i 604s2 om det var de du menade. Tänkte isåfall byta till bättre kondingar
med samma värde (snävare tolerans, 10% är kanske inte så hitech). Det blir väl knappast någon enorm skillnad men
om inte annat så är det fritidssysselsättning, du vet DIY :)

Mörkrädd hade man nog inte blivit. D'appolito (eller hur hans namn nu stavas) mätte upp elementen i den mindre
602s2 och var imponerad av den låga distortionen. Han kallade t om högtalaren för ett utmärkt exempel på en
genomtänkt konstruktion. Tror inte det finns någon DIY-anhängare som inte vet vem han är.

Personligen tycker jag att hans slutsats var en aning överdriven men ändå, de var helt klart bra för pengarna de
kostade.

Här är filtret i JBL 250ti (sista modellen med guldig diskant). Nypriset var 72000kr (1992). Bilden är dålig, tagen med
mobil. Det syns knappt på bilden, men på baksidan sitter det spolar med ferritkärna, som i många andra högtalare:
Bifogad fil  Photo_0176.jpg   112.32K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 16 February 2008 - 15:16.

Postad 16 February 2008 - 16:44

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Så här ser mitt 18" element ut i XL Fidelity PG 1800 Pro :)

Postad bild

Postad 16 February 2008 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så här ser mitt 18" element ut i XL Fidelity PG 1800 Pro :)

Du vinner nog tävlingen om störst baselement :wub:

Ta gärna bilder på filter och resten av elementen. Det sitter väl vifa eller seas i dom?

Postad 16 February 2008 - 17:04

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Och ett av de mest välbyggda också. :)

Kraftig magnet och gjuten korg gör elementet riktigt stabilt och välbyggt.

Postad 16 February 2008 - 22:12

Ace of spades
  • Ace of spades
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Gamla godingar, kompisens zachry em-10. Tyvärr tagna med taskig mobil.

Bifogad fil(er)

Postad 17 February 2008 - 04:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Fattar inte hur jag har kunnat missa den här tråden totalt :P
Med mycket intressant läsning och olika osikter som ibland blir lite för persoliga :blush:

Jag tycker och har insett att komponenternas kvalitet i filtet gör mycket för ljudet, jag använder inte elektrolyter !
Spolarna ska vara lufftlindade eller bättre, och alldrig på en ferritstav, för det är som sagt ingenting att ha ( även enligt mig )
Men det går utan tvekan att tillverka riktigt bra högtalare utan dyra komponenter i filtert, men det är inte sämmre att ha bra kvalitet då det gör mycket stor skildnad.
Men man behöver inte jätte fina komponenter överallt igentlgen, det går att använda ellektrolyter till kompensationslänkar och i parallel med ellement i allmänhet, men jag använder alltid åtminstone Poly kondingar i parallel bara för att det gör lite skildnad och det är inte så dyrt och någonting som jag deffenetivt e villig att betala några tior för.
I serie använder jag alltid poly ( T.ex. Audyn-cap eller Mundorf, m.m. ) eller bättre, för att där gör det stor skilldnad, när det gäller spolar så är det samma sak.
luftlindad 0,8mm^2 fungerar i parallel och 1,4^2 i serie eller bättre T.ex. Tritek eller bandspole, jag tycker dock att om högtalaren låter bra så är det inte så mycket att snacka om, då är det ju inget fel med dom :D
Bara att det förmodligen ( eller snarare garanterat) hadde gått att få mer väljud ur dom om man använde bättre komponenter i vissa konstruktioner, och då i första hand i serie med ellementen.

Ellementen i B&Ws högtalare tycker jag ser ut och verkar vara riktigt påkostade, och det år ju så att det finns företag som prioriterar bra ellement och dom som tycker att bra filter komponenter e viktigt.
Det är deras olika ider om vad som bli bässt, men en sak är säker, det Blir! bässt o man använder båda och får fram en bra konstruktion till det.

Jag personerligen har ingenting imot B&W, tycker att dom har ganska bra högtalare med bra lådor :P ( även om dom inte riktigt uppfyller mina ljud ideal ) har heller ingenting imot Dali heller då som presterar bra till priset.
Men jag tycker att dom flessta tillverkare kunda ha satt lite bättre komponenter i filtret för det pris man betalar B)

Därför så bygger jag själv, jag påstår inte att jag för det skulle kunna mer om högtalar bygge än dom som jobbar med att T.ex. konstruera B&W, men jag kan en del och känner en som jobbat med carlsson och nu mer jobbar på Audio-pro som designer/ konstruktör.
Han och jag brukar ha en del intressanta diskutioner och har tillsammans tagit fram en riktigt trevlig desigt på ett par högtalare som jag håller på med just nu :D
Jag kan ju direkt erkänna att mycket av min kunskap kommer från honom ( då han har ca 40 år av kunnande inom ämnet bakom sig ) och han anser att filter komponenter gör stor skidnad.
Till en början, för några år sedan så va jag lite skeptisk till hur stor den skuldnaden kunde vara, men sedan han visat mig med ett test så blev jag övertygad och har sedan dess blivit förvånad många gånger över hur stor skildnaden faktiskt kan vara.
Men det ska tlläggas att skildnaden på hur mycket filterkomponenternas kvalitet kommer att påverka resultatet påverkas Väääldigt! mycket av hur dom olika ellementen är konstruerade.
Ett bas-ellement kan vara ganska onkänsligt för om det är bra spolar i sere, medans ett annat verkligen "blommar ut " när den får en fin spole som kompis.
Detta är svårt att veta, och här har konstruktörer på stora företag en stor fördel då dom kan testa sådant som för oss privatpersoner skulle var helt otroligt dyrt :lol:

Slutsats = hembyggen, kan om man vet vad man gör och har tid/lusst bli riktigt, riktigt! bra & ett färdigt bygge är ganska säkert, man får bra ljud och en bra konstruktion, men det är inte lika kul och filtrenna brukar kunna vara lite löjliga och får nog inte ut 100% av ellementen :P

Lådor av spån tycker jag är helt OK, men jag föredrar MDF då det är hårdare och det blir lättare att få bättre finnich på lådan.
Ljudmässigt så är skildnaden hörbar, men stagar man spån så är det inget som är ett problem, och sväller i fuktig lufft, det har jag alldrig varit med om i inomhus miljö och jag tror inte att det gör någon större skildnad på ljudet vilken fuktighet det är ( inte så att det hörs i alla fall ).

Postad 17 February 2008 - 05:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tog några bilder på stativaren Jamo D830 (Concert 8) med. Det är en Seas-konstruktion. Nypriset var 17.000kr.
Lådans sidor och topp/botten är MDF. Baffeln är 5mm MDF plus ett plastmaterial fyllt med sand (25mm). Baksidan
är av körsbärsträ. Någon inre stagning finns det däremot inte.

Med bas/melllanregister urplockat:
Bifogad fil  IMG_0237.JPG   3.39MB   0 Antal nerladdningar

Filter:
Bifogad fil  IMG_0236.JPG   4.64MB   0 Antal nerladdningar

Diskantens baksida:
Bifogad fil  IMG_0239.JPG   2.71MB   0 Antal nerladdningar

Dämpmaterialet undanvikt:
Bifogad fil  IMG_0240.JPG   3.24MB   0 Antal nerladdningar

Basport:
Bifogad fil  IMG_0241.JPG   4.09MB   1 Antal nerladdningar

Bas/mellanregister (Seas Excel):
Bifogad fil  IMG_0243.JPG   734.09K   2 Antal nerladdningar

Vilka fina Seas högtalare med deras special byggda W17E-002 mellan/basar som fakitisk är exakt lika som original förutom att dom har lite andra värden på spolen i mH och ohm som inte är så stora ( om jag inte minns fel :lol: ) bara för att Jamo förmodligen råkade ha en färdig konstruktion som passade till dom värdena B)
Ne, det ska jag inte säga, för det vet jag inte , men det är inte annat än att man börjar minsstänka det i alla fall, nu när ellementen är så lika :P

Har du all dessa olika högtalare hemma? det är ju mycket fina grejor :P :D

Redigerat av DVD-ai, 17 February 2008 - 05:04.

Postad 17 February 2008 - 13:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Japp, har ett par Concert 8 (D830). En välbyggd stativare som låter ovanligt bra för att vara Jamo.

Elementen är från Seas Excel-serie, även diskanten.

Håller delvis med när det gäller filterkomponenter. Elektrolyter i signalvägen används visserligen i många högtalare,
men polypropylenkondingar har lägre loss factor och oftast snävare toleranser. När det gäller bas och spolar med
ferritkärna, så tror jag däremot inte att de hade letat sig upp i dyra konstruktioner, om det hade gett en stor
försämring av ljudet. Den förra 800-serien från B&W hade det t ex, men det var iofs innan de började med svindyra
mundorfkondingar osv.

Storebror till D830 stativaren från Jamo heter D870 (concert 11). De kostade runt 25000kr och har spolar med
ferritkärna, och elektrolyter till basen. Det spelar som sagt ingen större roll. Till diskant och mellanregister
används bättre komponenter:

Bifogad fil  jamoconcert11.png   215.34K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 19 February 2008 - 14:00.

Postad 19 February 2008 - 12:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här kommer några bilder på den stora centern i B&W 68-serien, HTM61.

Med basen utplockad. Komponenterna i delningsfiltret är likadana som i 683, men placeringen skiljer lite:
Bifogad fil  IMG_0473.JPG   3.76MB   3 Antal nerladdningar

Vy snett neråt:
Bifogad fil  IMG_0474.JPG   3.38MB   1 Antal nerladdningar

Diskanten. Liten tack vare neodymmagnet. Nautiluspipan som B&W kallar den är en kammare som absorberar
bakåtriktad energi från membranet, genom ett hål i magnetsystemet:
Bifogad fil  IMG_0476.JPG   3.03MB   0 Antal nerladdningar

Kondingar. Här syns lådans material med, 18-20mm MDF:
Bifogad fil  IMG_0487.JPG   2.48MB   0 Antal nerladdningar

Basen. Magnetiskt skärmad, därav storleken på magneten:
Bifogad fil  IMG_0495.JPG   2.57MB   1 Antal nerladdningar

Mellanregister:
Bifogad fil  IMG_0507.JPG   3.19MB   0 Antal nerladdningar

Närbild på FST-kantupphängningen:
Bifogad fil  IMG_0543.JPG   2.72MB   0 Antal nerladdningar

Mellanregisterelementets utrymme:
Bifogad fil  IMG_0555.JPG   3.63MB   0 Antal nerladdningar

Elementet urplockat:
Bifogad fil  IMG_0562.JPG   2.5MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0565.JPG   2.37MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_0571.JPG   2.64MB   0 Antal nerladdningar

Postad 19 February 2008 - 15:45

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Öppnade en gammal Jamo SW25 som står och dammar. Ett passivt basstöd i 2.1-system som har en för mig lite lustig uppbyggnad med motriktade basar. De är inte stora, gissningsvis 6.5", men det förklarar nog varför man själv har tyckt att den ändå är relativt bra till musik. Inte alls någon djupbas till film med andra ord.

Bifogad fil(er)

Postad 19 February 2008 - 17:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
edit: Hm... missuppfattade nog ditt inlägg. Att montera basar på det sättet är vanligt, men du kanske menade
storleken på elementen? Är du säker på att det är 6,5 tum? Jamo har haft subbar med 8" och 10" iaf.

Redigerat av Ageve, 19 February 2008 - 21:54.

Postad 21 February 2008 - 21:40

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Få se lite mera "inside högtalarna" :)

Postad 26 March 2009 - 23:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

ja ge oss mer! det är lääänge sedan nu!

Jag har inte fler högtalare kvar att ta kort på, har redan öppnat alla (förutom ett par gamla JWS och Mission som står i garderoben, men de klarar man sig nog bra utan att se),

Men det kanske finns fler som är villiga att ta fram skruvmejseln och kameran :D

Postad 27 March 2009 - 02:55

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Någon som är nyfiken på insidan på ett par Wilson Watt/puppy?

Postad 27 March 2009 - 07:08

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Tror inte ens att du behöver fråga :D.

Men, jag svarar iaf JA för min egenn skull

Postad 27 March 2009 - 12:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Min Revel Performa F30 har järnkärna i basspolarna. Inget underligt med det tykcer jag. :D

Bifogad fil(er)

Postad 27 March 2009 - 12:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jag vill, Jag vill !!! :D

Min Revel Performa F30 har järnkärna i basspolarna. Inget underligt med det tykcer jag. :D

Jo, fina högtalare detta :D

Postad 27 March 2009 - 12:14

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag menar har du en högtalare som delar basen långt ned. En riktigt 3vägare så om du inte har järnkärna får du stoppa in en 4kg spole med 100m tråd på vilken man ju kan fundera på om det är så smart. :D hehe. säg en 12-15mH spole utan järn hmmm den blir BIG. :D

Postad 27 March 2009 - 12:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag menar har du en högtalare som delar basen långt ned. En riktigt 3vägare så om du inte har järnkärna får du stoppa in en 4kg spole med 100m tråd på vilken man ju kan fundera på om det är så smart. :D hehe. säg en 12-15mH spole utan järn hmmm den blir BIG. :D

Jepp ! stor och dyr blir den, det blir mycket coppar för du måste också göra ledaren mycket grov för att inte få för högt DCR i spolen.
Men jag har fortfarande svårt för ferriter... bara har det :D

Gillar inte passiv delning så lågt i frekvens... det ska vara aktivt egentligen !

Postad 27 March 2009 - 14:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Spolarna i 800D ser inte så extremt stora ut iofs, delas vid 350Hz:

Bifogad fil  2900025129_cb4ab2c105_o.jpg   3.53MB   2 Antal nerladdningar

edit: Hm, de är nog rätt stora ändå. Här är ett filter monterat i 802D, från detta klippet:
http://www.youtube.c...h?v=yV19e8Lp_ac

Bifogad fil  Picture_2.png   318.5K   1 Antal nerladdningar

Japp.

Redigerat av Ageve, 27 March 2009 - 14:41.

Postad 27 March 2009 - 15:09

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
350hz är ju hanterbar men många delar ännu längre ned som typ 120 eller 150hz.

Postad 27 March 2009 - 15:12

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_1239.JPG   1.29MB   0 Antal nerladdningar

Mitt lilla bidrag (med betoning på "lilla"), baksidan på AMT diskanten på Elac 137. Har ännu inte mod att skruva upp mina, men någon gång så.

Postad 27 March 2009 - 23:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ser bra ut ;)

inget fel på det filtret :P

Postad 29 March 2009 - 03:30

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Börjar lite med diskanten då

Postad bild

Postad bild

Här snålas det inte med magneten

Tyvärr så sitter blixten högt upp på kameran så det är svårt att få bra ljus in.
Watt delen på högtalarna är gjorda i ett keramiskt material därav färgen.
Det är hårt o väger mkt, toppen på högtalarna väger dryga 35kg

Postad bild

Postad 30 March 2009 - 15:58

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Delningsfilter Infinity Beta 50
Bifogad fil  IMG_4648.jpg   1.48MB   0 Antal nerladdningar

Och en mindre rolig bild på hur stagningen ser ut, ska egentligen gå in i utfräsningen.
Bifogad fil  IMG_4658.jpg   1.16MB   3 Antal nerladdningar

Postad 30 March 2009 - 19:59

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Lite bilder på mina Jamo e770 filter och bas .. Finns snart i mitt galleri går inte att lägga in här sidan går alldels för segt på min dator *s'

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 30 March 2009 - 20:23.

Postad 30 March 2009 - 20:26

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Filter Jamo E770 . Säger inte mig så mycket ..

Postad 31 March 2009 - 21:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Delningsfilter Infinity Beta 50
Bifogad fil  IMG_4648.jpg   1.48MB   0 Antal nerladdningar

Och en mindre rolig bild på hur stagningen ser ut, ska egentligen gå in i utfräsningen.
Bifogad fil  IMG_4658.jpg   1.16MB   3 Antal nerladdningar

Såg inge vidare ut.... men men dem låter ju :)

Postad 21 April 2009 - 19:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hittade några bilder på Dali Lektor 8:

Lådan är byggd i MDF. Baffeln är tjock, 25mm, men den inre stagningen är begränsad. Basporten saknar också avrundning på insidan.
Bifogad fil  image.jpg   188.34K   1 Antal nerladdningar

Baselement. Korg i plåt. Delvis magnetiskt avskärmad med den extra ringen (men inte helt enligt Dali).
Bifogad fil  image3.jpg   159.32K   0 Antal nerladdningar

Diskanten. Keramisk magnet, ingen resonanskammare.
Bifogad fil  image4.jpg   146.05K   1 Antal nerladdningar

Delningsfilter. Enligt Hifi-klubbens beskrivning är det "audiofila" komponenter. Det får väl vara upp till var och en att avgöra hurvida det stämmer eller inte.
Bifogad fil  image2.jpg   241.85K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 21 April 2009 - 19:41.

Postad 21 April 2009 - 20:49

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Håll i hatten för nu kommer ett par riktigt dåliga bilder! :) En rem om mobilen med inspelning på - och in i basreflexröret på XTZ 99.38!

https://www.minhembi...c_id=293178.jpg

https://www.minhembi...c_id=293177.jpg

Postad 21 April 2009 - 21:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Bättre än inget iaf :) bilderna då...

Ser ut en Seas-bas, men det är det väl också :)

Postad 25 April 2009 - 12:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder i en JWS-högtalare. Den saknar modellbeteckning på lådan, men de var väldigt vanliga i början av 90-talet. Bilderna är tagna med mobilkamera.

Först ut är mellanregistret. Skruvat i 2 mm (millimeter) plastbaffel, och kammaren består av en liten plastkopp:
Bifogad fil  DSC00234.JPG   643.41K   1 Antal nerladdningar

Diskantelement, motstånd på kabeln:
Bifogad fil  DSC00236.JPG   615.91K   1 Antal nerladdningar

Kabinetten i 15mm spånskiva. Saknar helt stagning, och den enda dämpningen som finns ligger i botten av lådan:
Bifogad fil  DSC00239.JPG   643.32K   0 Antal nerladdningar

Vy neråt från diskantens hål:
Bifogad fil  DSC00243.JPG   594.43K   0 Antal nerladdningar

Det här är ett filter som x-12 uppskattar. Inga ferritkärnor :)
Bifogad fil  DSC00246.JPG   866.36K   0 Antal nerladdningar

Baselement:
Bifogad fil  DSC00248.JPG   485.09K   0 Antal nerladdningar

Slavbas:
Bifogad fil  DSC00251.JPG   542.46K   0 Antal nerladdningar

Baffel i plast:
Bifogad fil  DSC00256.JPG   611.83K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 25 April 2009 - 12:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.