* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 juli 2008 - 19:38
Postad 16 juli 2008 - 08:17
jag har tyvärr förlagt min manual.
Hur går man tillväga för att ändra uppskalningmetod på onkyon?
Postad 16 juli 2008 - 08:37
Länk till manualenMina vänner,
jag har tyvärr förlagt min manual.
Hur går man tillväga för att ändra uppskalningmetod på onkyon?
Postad 16 juli 2008 - 12:38
Postad 16 juli 2008 - 13:33
Har stött på ett problem med bildåtergivningen
jag har onkyon kopplad till mitt PS3 och Humax HD box
När jag växlar tillbaka till C../SAT ingången på receivern efter att ha använt mitt PS3 så visas tv bilden i cirka 1 sekund innan TV skärmen blir blå.
Om jag då prövar mig fram genom att trycka på AUX/mulitchanel etc och sedan tillbaka till Cxx/SAT då kommer bilden fram.
Vad beror det på?, någon som har stött på samma problem?
tv jag har är en Sony 40w2000
Postad 16 juli 2008 - 14:41
Hur är ljudnivån på 606:an? Är den tyst hela tiden eller kan man höra den i tystare delar i t.ex. filmer?
mitt kylskåp 2 rum bort överröstar onkyon = den låter inte alls
Postad 16 juli 2008 - 17:02
Jag kollade, men fann ingen inställning om S-video,,bara ifall det skulle vara RGB eller composit.
Jag upplever samma problem på en gammal videobandspelare. För en vecka sedan fungerade det, men märkligt nog inte nulängre. Har inte en susning om vad jag ändrat för inställning... Någon som upplever samma problem och har svar!?
Redigerat av kristianmedch, 16 juli 2008 - 17:02.
Postad 16 juli 2008 - 17:07
Postad 16 juli 2008 - 19:48
Fick i helgen min efterlängtade 606:a från Dustin.
När jag växlar tillbaka till C../SAT ingången på receivern efter att ha använt mitt PS3 så visas tv bilden i cirka 1 sekund innan TV skärmen blir blå.
Om jag då prövar mig fram genom att trycka på AUX/mulitchanel etc och sedan tillbaka till Cxx/SAT då kommer bilden fram.
Det här har jag alldeles nyss fått lära mig att det är ett fel (en bug) i Humax-boxen. Jag kör själv Humax hd-box och en 606:a. Hade exakt samma problem som du. Endast ljudet går ut i högtalarna och en bild i ca 1 sekund på tv:n innan skärmen blir helt blå. Det verkar som om du ändå lyckas få fram bilden till slut genom att trixa fram och tillbaka mellan olika källor? Har jag uppfattat dig rätt?
Hur som helst, vad som går att göra är att koppla hd-boxen till tv:n och därefter en optisk kabel (toslink) från hd-boxen till 606:an. Detta funkar för mig. Skulle vara intressant och få veta när Humax beräknar fixa felet...
Postad 17 juli 2008 - 08:26
Det här har jag alldeles nyss fått lära mig att det är ett fel (en bug) i Humax-boxen. Jag kör själv Humax hd-box och en 606:a. Hade exakt samma problem som du. Endast ljudet går ut i högtalarna och en bild i ca 1 sekund på tv:n innan skärmen blir helt blå. Det verkar som om du ändå lyckas få fram bilden till slut genom att trixa fram och tillbaka mellan olika källor? Har jag uppfattat dig rätt?
Hur som helst, vad som går att göra är att koppla hd-boxen till tv:n och därefter en optisk kabel (toslink) från hd-boxen till 606:an. Detta funkar för mig. Skulle vara intressant och få veta när Humax beräknar fixa felet...
Tack för infon.
Ja, det stämmer att jag lyckas frå fram bild genom att trycka lite slumpmässigt på 606:ans olika källknappar.
Det är lite fram och tillbaka med vilken knapp jag måste trycka på för att få en varaktig bild när jag växlar tillbaka till /SAT utgången. Det blir nog till att köpa en toslink, för den blåa bilden är lite dryg i längden minst sagt. Är optisk kabel att föredra framför en koaxial?
Postad 17 juli 2008 - 12:44
Tack för infon.
Ja, det stämmer att jag lyckas frå fram bild genom att trycka lite slumpmässigt på 606:ans olika källknappar.
Det är lite fram och tillbaka med vilken knapp jag måste trycka på för att få en varaktig bild när jag växlar tillbaka till /SAT utgången. Det blir nog till att köpa en toslink, för den blåa bilden är lite dryg i längden minst sagt. Är optisk kabel att föredra framför en koaxial?
Kvalitetsmässigt ska det inte vara någon skillnad men optisk kabel (toslink) kan vara något dyrare tror jag. Jag pröjsade 169 spänn för 1m optisk kabel. Optisk kabel "känns" bättre så ur ett psykologisk perspektiv är det att föredra (för mig)!

Edit: Det skulle vara intressant ifall du testade att koppla hd-boxen till någon annan ingång än just CAB/SAT. Inte för att jag tror det gör någon skillnad men det kan vara värt att testa ett riktigt långskott!
Redigerat av Kapten Zoom, 17 juli 2008 - 12:46.
Postad 18 juli 2008 - 11:40
På 606, ser man inte i displayen vilken ljudtyp som används när man kör bitstream?
Postad 18 juli 2008 - 12:02
Jo om du kör bitstream syns det.Tjena.
På 606, ser man inte i displayen vilken ljudtyp som används när man kör bitstream?
Men inte om du kör PCM
Postad 18 juli 2008 - 12:13
Testa att koppla källan direkt till tv:n/projjen så lär du ju märka det ganska snabbt
Jag växlade över så jag körde Ps3:an direkt till TV:n Tycker faktiskt att det blir lite förlust av bild kvaliten om man kör via Onkyon 606:an, Kan det bero på att färd vägen på signalen blir längre? För min del handlar det om 3 meter istället fär om jag kopplar den direkt till tv:n 1 meter? Måste tilllägga att skillnaden inte är så stor,,men den där sista toutchen av skärpan försvinner.
Ingen annan som känner samma sak? OM inte så skall jag sluta grubbla, för då har jag antagligen fel

Postad 18 juli 2008 - 12:33
Jag växlade över så jag körde Ps3:an direkt till TV:n Tycker faktiskt att det blir lite förlust av bild kvaliten om man kör via Onkyon 606:an, Kan det bero på att färd vägen på signalen blir längre? För min del handlar det om 3 meter istället fär om jag kopplar den direkt till tv:n 1 meter? Måste tilllägga att skillnaden inte är så stor,,men den där sista toutchen av skärpan försvinner.
Ingen annan som känner samma sak? OM inte så skall jag sluta grubbla, för då har jag antagligen fel
inte kul att höra... min står därhemma och är inte uppackad ännu. ska testa i helgen. hoppas att den kan klara av en så elementär (inte pga komplexiteten i uppgiften utan uppgiften i sig.) funktion som hdmi passthrough utan att ge diverse artifakter...
Postad 18 juli 2008 - 12:44
inte kul att höra... min står därhemma och är inte uppackad ännu. ska testa i helgen. hoppas att den kan klara av en så elementär (inte pga komplexiteten i uppgiften utan uppgiften i sig.) funktion som hdmi passthrough utan att ge diverse artifakter...
Du kan väl skriva till mig senare när du installerat allt och säga vad du tycker,,kanske är det bara jag som inbillar mig.
Förstärkaren är annars grymmt bra,
Postad 18 juli 2008 - 13:02
Jo om du kör bitstream syns det.
Men inte om du kör PCM
Trodde jag hade ändrat i bd-spelaren, men d hade jag tydligen inte. Nu står det True HD så fint så

Postad 18 juli 2008 - 13:07
Om du bara passerar med signalen genom stärkaren, så ska det ju inte bli nån skillnad. Den är ju default på through tror jag iofs.
Trodde jag hade ändrat i bd-spelaren, men d hade jag tydligen inte. Nu står det True HD så fint så
Enda grejen skulle i så fall va att signalen får gå en längre väg, men jag har rätt okej kablar "Supra" så man tycker inte att det skulle vara detta.
Om du bara passerar med signalen genom stärkaren, så ska det ju inte bli nån skillnad. Den är ju default på through tror jag iofs.
Har du Ps3:an eller någon annan Spelare?
Jag har Ps3:a och kör PCM och då står inget om True HD i förstärkaren,,kan även jag med Ps3:an köra bitstrem om jag kör enbart via HDMI?
Postad 19 juli 2008 - 08:55
Enda grejen skulle i så fall va att signalen får gå en längre väg, men jag har rätt okej kablar "Supra" så man tycker inte att det skulle vara detta.
Har du Ps3:an eller någon annan Spelare?
Jag har Ps3:a och kör PCM och då står inget om True HD i förstärkaren,,kan även jag med Ps3:an köra bitstrem om jag kör enbart via HDMI?
Jag kör med panasonic bd-30.
Är lite osäker på hur ps3 hanterar ljud, men har för mig att den bara levererar pcm-ljud, och då ser du inget i displayen på onkyon.
Postad 20 juli 2008 - 22:04

Postad 21 juli 2008 - 13:26
Med mina hörlurar eller dina
![]()
Vilka som helst!
Jag har Philips SHP895
https://www.prisjakt...ukt.php?p=31428
Postad 22 juli 2008 - 12:16
Undrar ifall våra enheter i Europa har samma små defekter som jänkarnas.
Redigerat av Wortex, 22 juli 2008 - 12:17.
Postad 22 juli 2008 - 17:59
Postad 23 juli 2008 - 07:50
Pausade I Am legend på min EP35 och vred upp till max... inget brus där inte. Matar 1080p med through till min PX70
Skönt! BLir med största säkerhet en 606a för mig också.
Hur tungdrivna högtalare skall 606:an klara av att driva utan att tappa alltför mycket kraft?
Någon som har några feta högtalare som drivs med den?
Jag läste om ett par som hade problem att driva sina 4 ohmare, men generellt sett bör det itne vara några problem, varken enligt onkyo eller deras högtalartillverkare. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för högtalare dock. Men har du tungdrivna högtalare så bör du väl kanske titta på andra alternativ.
Postad 23 juli 2008 - 08:29
Jag har samma statiska brus som du pratar om, fick du någon lösning på det?
Det jag har märkt är att det förstärks en hel del om man kör med audyssey... stänger man av den så får man samma brus om man höjer volymen. Det jobbiga är väl att det är klart märkbart när man endast har volymen på 20-25.
Någon annan som märkt av detta? Är det fel på min stärkare eller eller det något annat som ger störningarna?
Jag har likadant.. hörs dock inget alls om jag kör pure audio..
Hmm ... jag har bara läst om det, men det hjälper tydligen om du stänger av Dynamic EQ.
Lyssnar du på Dolby Digital signal så bör det gå bra att köra Dynamic EQ på utan att du får brus, men kör du DTSkälla så kan brus uppstå. Brusar det även när ni lyssnar på dolby med dynamic EQ på? Prova slå av det. Ingen bra lösning, men den enda.
Usch, ska införskaffa en av dessa om någon vecka. Hoppas man slipper bruset, alternativt att dom hinner släppa mjukvarufix. Det verkar ändå vara hyfsat många som har problemet.
När hör ni det? Endast i 1080p och HD-ljud eller även i lägre upplösningar och ljud?
NejKan man döpa om källorna?
Redigerat av Wortex, 23 juli 2008 - 08:43.
Postad 23 juli 2008 - 13:52

har märkt en grej, när jag har osd:n uppe så får jag ett grönt streck i vänsterkanten på bilden. någon annan som har detta??
annars är jag sjukt nöjd so far. ska kika lite på bildkvaliteten i dagarna. hoppas att jag inte blir besviken för ljudet är super!!!
Redigerat av ellerström, 23 juli 2008 - 13:53.
Postad 24 juli 2008 - 16:32
Kvalitetsmässigt ska det inte vara någon skillnad men optisk kabel (toslink) kan vara något dyrare tror jag. Jag pröjsade 169 spänn för 1m optisk kabel. Optisk kabel "känns" bättre så ur ett psykologisk perspektiv är det att föredra (för mig)!
Edit: Det skulle vara intressant ifall du testade att koppla hd-boxen till någon annan ingång än just CAB/SAT. Inte för att jag tror det gör någon skillnad men det kan vara värt att testa ett riktigt långskott!
Jag har ett liknande fel...
Jag har canal digitals hd box med HD.
När jag sätter på den via fjärren så blir bilden antingen "myrorna krig" eller blå grön MEN när jag sätter på den via knappen på själva boxen så funkar det perfekt!
Skit skumt..jag förstår inte vad som skiljer det hela åt egentligen!!!
Jag har provat o byta ingångar men det var allt det samma..
Jag kan koppla den direkt till TV o då fungerar det fint med både fjärren och knappen.
Vad kan detta ha med att göra för nåt?
Bugg i vilken del?
setupen är:
swedx 40" tv.(DVI)
606a (HDMI)
Canal digitals HD box.(HDMI)
Mellan 606 o tv har jag en hdmi-DVI.
Den funkar fint då jag kört den från box till tv innan jag köpte 606an.
Postad 25 juli 2008 - 10:25
Jag har precis samma problem, men min TV är en Samsung Q97.Fick i helgen min efterlängtade 606:a från Dustin.
Jag har kontakt med Oryx där jag köpte min 606:a. Jag har fått lånat Supra:s HDMI men utan framgång.
Jag skall dit idag och dom ska hjälpa mig med att kolla upp om det finns en firmware-uppdatering för 606:an.
Jag hör av mig om det så fort jag vet nått.
Postad 25 juli 2008 - 10:31

Postad 29 juli 2008 - 14:47
De andra högtalarna kommer jag att ansluta via skruvkontakter.
Postad 29 juli 2008 - 15:32
Om jag inte minns helt galet så ansluter man passiva subwoofers med vanlig högtalarkabel till fronthögtalarnas utgångar på förstärkaren. Det kan också hända att subwoofern har både in och utgångar för högnivå (dvs högtalarkabel) och då kopplar man helt enkelt kablarna från förstärkaren till frontarna genom subwooferns ingångar...Men kolla i manualen till ditt högtalarsystem respektive förstärkaren för säkerhets skull.Har precis inhandlat en Onkyo 606. Sedan tidigare har jag ett komplett 5.1-högtalarsystem som jag tänkte ansluta. Dock är subwoffern till detta system inte aktiv, och min fråga blir då: hur ansluter jag den, och till vilken ingång?
De andra högtalarna kommer jag att ansluta via skruvkontakter.
Postad 29 juli 2008 - 17:48
Om jag inte minns helt galet så ansluter man passiva subwoofers med vanlig högtalarkabel till fronthögtalarnas utgångar på förstärkaren. Det kan också hända att subwoofern har både in och utgångar för högnivå (dvs högtalarkabel) och då kopplar man helt enkelt kablarna från förstärkaren till frontarna genom subwooferns ingångar...Men kolla i manualen till ditt högtalarsystem respektive förstärkaren för säkerhets skull.
Okej, tack för hjälpen. Men var kopplar man i sådana fall in fronthögtalarna, om man nu kopplar in subwoffern på utgångarna för fronhögtalare på recievern?
Postad 29 juli 2008 - 19:41
Isf så kopplar man två kablar från varje skruv på receivern, sen går man med en till högtalaren och en till subwoofern. Dvs två ur plus, två ur minus på varje fronthögtalarutgång, sedan in rätt ingångar på subwoofern Men som sagt, jag har inte provat själv, bara hört att det är så man gör...Sen kan det vara så, ifall du använder något gammalt högtalarsystem som egentligen hör till ett s k hemmabiopaket att subwoofern bara har ingång för plus och minus, dvs bara ett par ingångar, isf så går den troligtvis inte att använda, iaf inte enligt ovanstående.Okej, tack för hjälpen. Men var kopplar man i sådana fall in fronthögtalarna, om man nu kopplar in subwoffern på utgångarna för fronhögtalare på recievern?
Postad 29 juli 2008 - 19:45
Okej, tack för hjälpen. Men var kopplar man i sådana fall in fronthögtalarna, om man nu kopplar in subwoffern på utgångarna för fronhögtalare på recievern?
Din 606:a har ju stöd för 7.1. Bashögtalarna ska kopplas till "back speakers" på receivern. Du måste också konfigurera receivern på rätt sätt, dvs att du har 5.1 system med passiv subwoofer. Om detta står att läsa i manualen i avsnittet om "Bi-amp"!
Postad 29 juli 2008 - 22:07
Din 606:a har ju stöd för 7.1. Bashögtalarna ska kopplas till "back speakers" på receivern. Du måste också konfigurera receivern på rätt sätt, dvs att du har 5.1 system med passiv subwoofer. Om detta står att läsa i manualen i avsnittet om "Bi-amp"!
Har försökt att läsa på lite, men är fortfarande fundersam. På min subwoffer har jag endast en vanlig högtalarutgång (en + och en -). Till vilka utgångar skall jag ansluta plus- respektive minus-kabeln?
Postad 29 juli 2008 - 22:48
Om det bara finns en enda vanlig högtalaringång så innebär det med största sannolikhet att din subwoofer är avsedd att drivas med ett slutsteg i den DVD-receiver som paketet kom med...Det vore nog inte någon höjdare att koppla in den på frontkanalerna i receivern...Eller rättare sagt så kan du nog inte koppla in mer än en av frontkanalerna och går då antagligen miste om all bas som receivern skickar till den andra frontkanalen.Har försökt att läsa på lite, men är fortfarande fundersam. På min subwoffer har jag endast en vanlig högtalarutgång (en + och en -). Till vilka utgångar skall jag ansluta plus- respektive minus-kabeln?
Personligen så tror jag att bästa alternativet för dig vore att köpa en ny subwoofer, om man kollar på Prisjakt ( https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms ), så ser man att det finns rätt så billiga subwoofers, från knappt 500:- och uppåt...så du kanske kan köpa en riktigt billig en nu och sen uppgradera framöver?
Redigerat av KJE, 29 juli 2008 - 22:50.
Postad 29 juli 2008 - 23:10
Woho nu har jag fått min 606, gensat kommer jag med frågor.
Den är ihopkopplad med min dator 3,5toslink-toslink sen dvi-hdmi till tvn
men när jag spelar upp dts filmer så står det bara PCM på förstärkaren, borde det inte stå DTS eller DD 5.1 eller nått?
en annan grej jag reflektera över; i windows ljudkontroll så kunde jag välja Digital Output Device SPDIF då jag trodde att det var just så en optisk utgång borde heta ? men icka efter lite testande så visade det sig att var en annan utgång som helt enkelt heter "digital utgång" känns lite udda.
och vad jag förstått så ska dialogerna komma från centern i dts/dd5.1 men jag tycker då fan att jag hör allt ljud i alla högtalare, dialogen hörs inte tydligt rakt frammifrån, how come ?
eller om nån är sugen på att ställa in och har vägarna förbi upplands väsby så skicka ett pm så ska jag skaka fram en kopp kaffe som tack xD
Edit1: jahapp nu har jag gjort nån vacker inställning nånstanns så jag får endast stereo woho -.-
två frågor, har svårt att få bild när jag kopplar in datorn med hdmi-dvi till 606:an, hur har du kopplat?
andra frågan, hur går jag bort DVD från displayen och så att det står true hd istället?
Postad 30 juli 2008 - 07:49
två frågor, har svårt att få bild när jag kopplar in datorn med hdmi-dvi till 606:an, hur har du kopplat?
andra frågan, hur går jag bort DVD från displayen och så att det står true hd istället?
Du måste mata onkyon med bitstream och inte med pcm. Då står det "true hd" om det nu är det ljudalternativet som spelas. En inställning som görs i din uppspelare, dvd eller bd.
Postad 30 juli 2008 - 10:12
har knappt hunnit testa min sr 606, men det lilla jag lyssnat (enbart musik) kan jag säga att den låter fantastiskt bra med mina minipods!
![]()
har märkt en grej, när jag har osd:n uppe så får jag ett grönt streck i vänsterkanten på bilden. någon annan som har detta??
annars är jag sjukt nöjd so far. ska kika lite på bildkvaliteten i dagarna. hoppas att jag inte blir besviken för ljudet är super!!!
Har du kollat in bildkvaliten än?, jag själv har 606:an och tycker jag märker av en liten försämring(inte mkt) när jag kör bilden från PS3:an via 606:an och sen till tv:n, jämfört med när jag innan körde bilden direkt till tv:n från PS3:an. skulle gärna alltid köra bilden direkt in i tv från PS3:an men då kan jag ju inte få ut HD ljudet, någon annan som märkt detta?
Postad 30 juli 2008 - 19:47
Har du kollat in bildkvaliten än?, jag själv har 606:an och tycker jag märker av en liten försämring(inte mkt) när jag kör bilden från PS3:an via 606:an och sen till tv:n, jämfört med när jag innan körde bilden direkt till tv:n från PS3:an. skulle gärna alltid köra bilden direkt in i tv från PS3:an men då kan jag ju inte få ut HD ljudet, någon annan som märkt detta?
har inte hunnit jämföra så mkt, har bara hunnit kolla en hd-film från datorn till min optoma hd72i projje och tyckte mig inte kunna se någon större skillnad. men jag tittade inte efter så mycket. ska snart göra ett grundligt test!
Postad 30 juli 2008 - 20:37
Du måste mata onkyon med bitstream och inte med pcm. Då står det "true hd" om det nu är det ljudalternativet som spelas. En inställning som görs i din uppspelare, dvd eller bd.
Ja den har jag hittat, men vill att displayen ska visa det och inte DVD, alltså källan, hur ändrar jag det?
Sen får jag inte in någon bild från datorn, har en dvi-hdmi och vill sätta in den i andra eller tredje hdmi ingång med det är bara skumt, får ingen signal alls, har testat att den funkar genom att koppla in den i tv direkt så sladden är det inge fel på.
Postad 30 juli 2008 - 20:37

Postad 31 juli 2008 - 20:02
Kör du med att ps3:an skalar upp bilden fullt vid båda testerna, direkt och via reciever? Annars har jag hört att ps3:an har nån bugg i sig, när den skickar annat än 1080p, som gör att det inte blir lika bra. Ett tips.
Postad 01 augusti 2008 - 15:30
Kör du med att ps3:an skalar upp bilden fullt vid båda testerna, direkt och via reciever? Annars har jag hört att ps3:an har nån bugg i sig, när den skickar annat än 1080p, som gör att det inte blir lika bra. Ett tips.
Detta är endast när jag spelar upp HD-material, alltså Blu-ray filmer som jag märkt av lite skillnad i bildkvaliten. Detta stör mig lite granna, kopplar jag tillbaks och kör HDMI direkt upp i tv:n från PS3:an då blir bilden lite bättre men kan då inte få ut HD-ljudet via optiska från PS3:an. Måste tilläga att bilden inte är dålig, men det känns som den där sista lilla toutchen av detaljerna(skärpan) i bilden försvinner,,det stör mig lite
Postad 01 augusti 2008 - 18:40
Postad 01 augusti 2008 - 18:54
Nej.Om man kopplar in en HD-box (från Canal Digital) till 606:an och sedan in till TV:en med hdmi kan man då se på TV:en när 606:an är avstängd/stand-by?
MVH
/Chuck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar