Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter alla förstärkare likadant?

771 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 April 2008 - 21:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Upplys oss gärna varför det inte är som normala lyssningar och när du ändå håller på så förklara då också varför du skulle ha godkänt mitt blindtest om jag hade nivåkalibrerat. Blir det då plötsligt F/E lyssning?

Chuck, jag ser inte mycket, eller i själva verket inget i din text som visar på något fel i mitt reonemang.

F/E-lyssningar är inte samma sak helt enkelt.

Kan du inte visa att F/E-lyssningar är samma sak som att lyssna under normala förutsättningar så har din teori mindre grund att stå på, eller ingen alls om det visar sig att F/E-lyssningar är en bättre metod än blinda lyssningar att detektera skillnader med.

MVH
/Chuck

Men Chuck, nu fäktas du på distans igen. Ingen förklaring till dina minst sagt underliga svar i förra inlägget.

Och Chuck, F/E lyssning ÄR delvis blind lyssning. Men den föregås ju av en öppen lyssning (där resultaten av flera hundra lyssningar just råkar bekräfta att det som upplevdes öppet också upplevdes blint) så låt oss börja där, vad är det som skiljer denna från "vanlig" öppen lyssning?

Chuck dodgar det mesta av argument. :)

Postad 02 April 2008 - 21:50

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Chuck dodgar det mesta av argument. ;)

Det förefallet så. :)
Jag emotser en konstruktiv debatt för detta är av vikt. I alla år har vi fått höra av LTS polisen (hangarounds och wannabees till LTS) att vi inte kan lita till våra öron (ögon?) utan bara inbillar oss en massa saker vid öppna lyssningar. och sedan så visar det sig att LTS själva sitter inne med motbevis till detta :P Och de har flera hundra fall som visar det ;)

En ännu roligare konsekvens är att...

Postad 02 April 2008 - 22:04

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
... LTS skriver i sin förklaring av F/E test metodiken att om en apparat (tex en förstärkare) inte uppfattas som färgande vid den öppna lyssningen så går den inte vidare till blindtest. Den anses då vara transparent, dock UTAN den statistiska trovärdighet som krävs för att säkerställa färgning :) Vi vet ju att LTS har några sådana exempel på förstärkare.
Det verkar inte bekymra LTS ett dugg att de enbart på öppen lyssning kan avlägga omdömme om en apparat som varandes transparent OCH att detta ska mottas av folkets jubel HELT utan kritisk granskning eller krav på blindtest :P

Snacka om dubbelmoral och idiotförklaring av vanligt folk ;)

Postad 02 April 2008 - 22:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Men det är ju deras hobby .. att idiotförklara "vanligt hifi folk"
De verkar vara mer intresserade av att sitta på sitt "hak" sektiskt.se än att lyssna på
bra musik i bättre anläggningar. Inte konstigt att de kan nöja sig med en denon 2115
eller vad skiten heter.

Våga visa sig på sektiskt.se .. då har man först "kaffekoppen" efter sig som är ordf
i LTS och sedan kommer Farbror Öman och skriver en novell om allt o alla.
Ifrågasätter man sedan gubben .. så skall han sluta på forumet och då får
alla som ifrågasatt gubbfan .. en varning..

Snacka om Sekt ...

Maveric :)

Postad 02 April 2008 - 22:22

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

... LTS skriver i sin förklaring av F/E test metodiken att om en apparat (tex en förstärkare) inte uppfattas som färgande vid den öppna lyssningen så går den inte vidare till blindtest. Den anses då vara transparent, dock UTAN den statistiska trovärdighet som krävs för att säkerställa färgning :) Vi vet ju att LTS har några sådana exempel på förstärkare.
Det verkar inte bekymra LTS ett dugg att de enbart på öppen lyssning kan avlägga omdömme om en apparat som varandes transparent OCH att detta ska mottas av folkets jubel HELT utan kritisk granskning eller krav på blindtest :P

Är det så här, så är det ju mycket, mycket sjukt. Sektfasoner.

Postad 02 April 2008 - 22:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
... som i en ask ...

Postad 02 April 2008 - 22:30

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Ja det är så illa. Läs min inklippta text från deras beskrivning av F/E test tidigare i tråden, eller kolla hela artikeln på LTS hemsida.

MEN det var inte det jag ville diskutera i denna tråd. Mitt första inlägg var en hänvisning till ett test jag själv gjorde. Men eftersom jag fick stazi på mig så var jag tvungen att bemöta det.

Jag är övertygad om att alla normalbegåvade forummedlemmar ser logiken i resonemanget och jag skulle gärna vilja släppa det och diskutera skillnader mellan förstärkare, gärna ÖPPNA sådana :)

Postad 02 April 2008 - 22:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

jag skulle gärna vilja släppa det och diskutera skillnader mellan förstärkare, gärna ÖPPNA sådana :P

Det hade varit en önskedröm .. men tyvärr lär vi aldrig få göra det. Inte så länge vi besvarar
de inlägg som inkommer med sådant skit som förstört hela denna tråden.

Minns ni när vi fick lov att göra en testtråd där det var förbjudet att diskutera blindtester
och annat som förknippas med LTS ?

Tråden finns kvar ;)

Varför slutade vi skriva i den .. ;)

Jag tror jag vet .. ;) '

Maveric :P

Här är länken ...
https://www.minhembi...s...=163427&hl=

Välkomna tillbaka :)

Maveric :D

Postad 02 April 2008 - 22:40

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

... LTS skriver i sin förklaring av F/E test metodiken att om en apparat (tex en förstärkare) inte uppfattas som färgande vid den öppna lyssningen så går den inte vidare till blindtest. Den anses då vara transparent, dock UTAN den statistiska trovärdighet som krävs för att säkerställa färgning :P Vi vet ju att LTS har några sådana exempel på förstärkare.
Det verkar inte bekymra LTS ett dugg att de enbart på öppen lyssning kan avlägga omdömme om en apparat som varandes transparent OCH att detta ska mottas av folkets jubel HELT utan kritisk granskning eller krav på blindtest ;)

ja det är så jag oxå undrar hur det kan viftas bort bara..men detta ger ju förklaringen....sjukt är bara förnamnet, cyniskt och ja en sekt .... :)

//CG-47

Postad 02 April 2008 - 22:43

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Det verkar inte bekymra LTS ett dugg att de enbart på öppen lyssning kan avlägga omdömme om en apparat som varandes transparent OCH att detta ska mottas av folkets jubel HELT utan kritisk granskning eller krav på blindtest :)

Bevisbördan ligger alltid på den som vill påvisa en skillnad. Hör LTS inga skillnader utan skynke, varför skulle de göra det med?! Ska de ta timmar av sin dyrbara tid och sitta och gissa eller kasta tärning?! Man kan alltid ljuga eller vara okoncentrerad och få ett nollresultat, men det går inte att (med annat än chans) påvisa en skillnad som inte finns genom ett blindtest.

Postad 02 April 2008 - 22:44

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

jag skulle gärna vilja släppa det och diskutera skillnader mellan förstärkare, gärna ÖPPNA sådana :P

Det hade varit en önskedröm .. men tyvärr lär vi aldrig få göra det. Inte så länge vi besvarar
de inlägg som inkommer med sådant skit som förstört hela denna tråden.

Minns ni när vi fick lov att göra en testtråd där det var förbjudet att diskutera blindtester
och annat som förknippas med LTS ?

Tråden finns kvar ;)

Varför slutade vi skriva i den .. ;)

Jag tror jag vet .. ;) '

Här är länken ...
https://www.minhembi...s...=163427&hl=

Välkomna tillbaka :)

ahaa...ja det var ett tag sedan...det är där man slipper det tråkiga ordet B**********....ja ska genast kolla igen....tackar :P

//CG-47

Postad 02 April 2008 - 22:57

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Kan vi inte återuppliva den tråden?
Riktigt kul att läsa välljuds inlägg om vintage-prylar, hade själv under många år bara vintage-prylar i mina anläggningar.

Och sedan verkar det vara en tråd där SKILLNADER kan diskuteras utan påhopp.

Postad 02 April 2008 - 22:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det är bara att in o skriva ...

Maveric :)

Postad 02 April 2008 - 23:18

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Redan gjort :)

Fast denna gången blev det en historia om ett par högtalare jag hade för många år sedan.

Postad 02 April 2008 - 23:22

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det verkar inte bekymra LTS ett dugg att de enbart på öppen lyssning kan avlägga omdömme om en apparat som varandes transparent OCH att detta ska mottas av folkets jubel HELT utan kritisk granskning eller krav på blindtest :)

Bevisbördan ligger alltid på den som vill påvisa en skillnad. Hör LTS inga skillnader utan skynke, varför skulle de göra det med?! Ska de ta timmar av sin dyrbara tid och sitta och gissa eller kasta tärning?! Man kan alltid ljuga eller vara okoncentrerad och få ett nollresultat, men det går inte att (med annat än chans) påvisa en skillnad som inte finns genom ett blindtest.

Det är lika lätt att inbilla sig att det inte är någon skillnad som det är att inbilla sig att det är skillnad. Skulle LTS vara immuna mot placebo, eller i detta fall nocebo menar du?

LTS har ju en attityd som säger att det bara är dumhuvuden som lägger mer på en anläggning än vad en denon kostar så det kan därför inte uteslutas att de när de testar tex en denon som de ser verkligen inte uppfattar skillnader mot före signalen.

Att förklaringen skulle ligga i att det tar en massa tid är rent nonsens. De apparater som passerat utan att kunna beläggas med färgning är ytterst få. I mitt expempel skrev jag 12. I själva verket är det färre än så. Jag tror de har den tiden. Om de bara vill...

Postad 03 April 2008 - 02:08

mape00
  • mape00
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Bevisbördan ligger fortfarande på den som vill påvisa skillnaden. Nollresultat kan bero på allt från att LTS-testaren hade en dålig dag eller en vaxpropp till att han undermedvetet inte "ville" höra skillnad och det innebär bara att resultatet är "inconclusive". Man kan inte bevisa frånvaron av en skillnad.

Postad 03 April 2008 - 06:59

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Bevisbördan ligger fortfarande på den som vill påvisa skillnaden. Nollresultat kan bero på allt från att LTS-testaren hade en dålig dag eller en vaxpropp till att han undermedvetet inte "ville" höra skillnad och det innebär bara att resultatet är "inconclusive". Man kan inte bevisa frånvaron av en skillnad.

Nej det innebär inte att resultatet är inconclusive. Det innebär precis vad det står i LTS dokument om F/E testning, att om apparaten inte kan uppfattas färga undet det öppna testet så anses den vara transparent och testas inte vidare. Alltså gäller omdömmet från den öppna lyssningen utan vidare granskning.

Sedan ser jag att du drar till med den gamla slitna floskeln "man kan inte bevisa frånvaron av en skillnad".
Om du läser på lite mer om F/E testning så kommer du att förstå att vad LTS gör är att de försöker detektera närvaron av färgning. Misslyckas de med detta så anses apparaten vara icke (hörbart) färgande.
Allt står i dokumentet på LTS hemsida, det är bara att läsa.

Postad 03 April 2008 - 07:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Eller?

Bevisbördan ligger alltid på den som vill påvisa en objektiv sanning. Om man uttrycke att vi står för en objektiv sanning på grund av våra tester sätter man ribban väldigt högt. Då är det upp till dem att stå för att bli satt under luppen. Har man inte ens tort på fötterna.

En sak jag tog upp som motargument till F/E och inte fick något svar på var. Att man om testar en apparat som visar dig färgad enligt deras test tar man då kontakt med tillverkaren och konsulterar varför? samt att be och få testa en eller ett par till för att utförna att inte testobjektet är felande. Byter man ut testgruppen och kör med 2-3st oberoende av av varandra testgrupper för att ge en tydligt statistisk signiffikans av testet. Men så är inte fallet vilket ger mig att inte ge testet någon större notis. Mycket liv för lite eld!

Postad 03 April 2008 - 08:43

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

En sak jag tog upp som motargument till F/E och inte fick något svar på var. Att man om testar en apparat som visar dig färgad enligt deras test tar man då kontakt med tillverkaren och konsulterar varför? samt att be och få testa en eller ett par till för att utförna att inte testobjektet är felande. Byter man ut testgruppen och kör med 2-3st oberoende av av varandra testgrupper för att ge en tydligt statistisk signiffikans av testet. Men så är inte fallet vilket ger mig att inte ge testet någon större notis. Mycket liv för lite eld!

LTS tar faktiskt redan på orsaken till färgning, OM DET ÄR EN DENON RECEIVER SOM FÅR DÅLIGA VÄRDEN!!!
I deras test för några nummer sedan av några denon hemmabioreceivers så gick de ganska långt och spekulerade i varför de fick så dåliga mätvärden. De kontaktade också hifiklubben i ärendet. I detta fallet var det tydligen tomgångsspänningen som var för lågt satt vilket medförde för hög övergångsdist vid lågt effektutnyttjande.
Detta är väl egentligen bra att de gör och att de bryr sig, men de verkar vara väldigt selektiva med vad de bryr sig om. Jag har svårt att tro att de skulle göra detta om de testade något de inte tyckte om, linn tex.
Allt går att läsa i molt på bibblan.
Det är tydligt för mig att de inte är objektiva och att de ständigt lyfter fram samma märken och tom hjälper dem på traven när apparaterna visar för dåliga mätvärden :P

Postad 03 April 2008 - 09:00

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
De är ju helt objektiva...Du menar väl inte att det föreligger intressen av personlig karraktär? :)

Postad 03 April 2008 - 09:03

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
En fråga till alla som tvivlar på att det går att höra skillnad mellan förstärkare:
Tror ni att det går att höra skillnad mellan olika hörlursförstärkare?
Vid hörlurslyssning är ju den negativa påverkan av rummet eliminerad.
Om ni tror att det går att höra skillnad, vad tror ni att den skillnaden består i?

De är ju helt objektiva...Du menar väl inte att det föreligger intressen av personlig karraktär? :)

Det hela luktar surströmming men smakar betydligt sämre :P

Postad 03 April 2008 - 09:41

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Inte orkat läsa hela tråden, men hävdar folk allvarligt det inte är några skillnader mellan förstärkare?! :)

Postad 03 April 2008 - 09:52

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Inte orkat läsa hela tråden, men hävdar folk allvarligt det inte är några skillnader mellan förstärkare?! :)

Det finns olika människor och en del hävdasr det andra inte.

Postad 03 April 2008 - 09:52

Unregistered4546b37c
  • Unregistered4546b37c
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Här på forumet stöter jag på ord som "Bi-amping" och "brygga (högtalarterminaler)", slutsteg, bit-stream osv. Men vet tyvärr inte vad som menas med dessa ord. Vill någon förklara? Skulle vara riktigt schysst eftersom jag har en Onkyo 605 som väntar på posten. :)

Postad 03 April 2008 - 10:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Mer är det väl att det inte finns stora hörbara skillnader mellan förstärkare, om du tycker det själv är ju rätt lätt att kolla. Det enda som behövs är ett par förstärkare i olika prisklasser och en kompis som kan skifta dom utan att du vet vilken som spelar. Sen har du din egen uppfattning klar :)

Postad 03 April 2008 - 10:15

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

En del hävdar att skillnaderna är för små för att höras. De brukar också avkräva blindtest av de som ändå vågar påstå att de hör skillnader i öppna lyssningar mellan stärkare. Det här med att kräva blindtest är något de lärt sig att man ska kräva så fort man misstänker att någon försöker förmedla en personlig upplevelse.

Dessa individer har tagit till sig delar av en ideologi som de inte riktigt förstår men där de lärt sig några "oneliners" som låter coolt. Tyvärr blir det lite jobbigt när någon mer påläst rättar dem i deras egen ideologi och påpekar att hela fundamentet för deras tro står på ostadig grund.

Men låt oss inte störas av sådana små parenteser. Även om några individer inte kan det så kan resten av oss gott fortsätta att lita på våra sinnen och vårt omdömme :)

Postad 03 April 2008 - 10:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är ingen som kräver några blindtest, men det kan ju vara trevligt för plånboken om man nu inte kan höra skillnader, vem vill lägga ut mer pengar än nödvändigt?! Inte jag i alla fall.

Jag köper numera enbart utifrån de funktioner jag vill ha på min förstärkare, alla låter tillräckligt bra, i alla fall i prisklassen runt 10.000:-

Postad 03 April 2008 - 11:07

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det är ingen som kräver några blindtest, men det kan ju vara trevligt för plånboken om man nu inte kan höra skillnader, vem vill lägga ut mer pengar än nödvändigt?! Inte jag i alla fall.

Chuck kräver det. I alla fall om han inte ska betrakta en som idiot.
Om man inte hör några skillnader så ska man naturligtvis välja den billigaste, om man inte är beredd på att betala för utseendet.

Redigerat av GForce, 03 April 2008 - 11:09.

Postad 03 April 2008 - 11:54

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

En del hävdar att skillnaderna är för små för att höras. De brukar också avkräva blindtest av de som ändå vågar påstå att de hör skillnader i öppna lyssningar mellan stärkare. Det här med att kräva blindtest är något de lärt sig att man ska kräva så fort man misstänker att någon försöker förmedla en personlig upplevelse.

Dessa individer har tagit till sig delar av en ideologi som de inte riktigt förstår men där de lärt sig några "oneliners" som låter coolt. Tyvärr blir det lite jobbigt när någon mer påläst rättar dem i deras egen ideologi och påpekar att hela fundamentet för deras tro står på ostadig grund.

Men låt oss inte störas av sådana små parenteser. Även om några individer inte kan det så kan resten av oss gott fortsätta att lita på våra sinnen och vårt omdömme :)

Håller med, alldeles riktigt.
Skulle Öhman ändra på principer så skulle lärjungarna följa efter utan protest eller krav på bevisbörda.

Postad 03 April 2008 - 11:55

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Klart man hör skillnad mellan förstärkare. Men det som brukar underskattas (tycker jag) är skillnaden mellan försteg. En del säger typ "det skall bara omvandla signalen" osv. Min erfarenhet är att försteg har nästan större inverkan än slutsteg på ljudet.

Men jag tycker väl själv förespråkarna för små skillnader själv emotsäger sig själva många gånger. Tex LTS hävdar skillnader med små ändringar i ett motstånd eller va det var i ett Bryston (läs Öhman), att de tweakat något i en Denon reciever och det blev bättre osv.

Postad 03 April 2008 - 13:43

Unregistered1129
  • Unregistered1129
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Har nu läst igennom 15 sider om emnet: Låter alla förstärkare likadant?
Konklusionen efter att ha analyserat alla inlägg nogran är: Nej
Det är inta bara politiker som babler..... :)

Postad 03 April 2008 - 17:13

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
vi kan göra det enklet. Hur många hör skillnaden mellan en Yamaha reciver eller en Denon reciver?
vill påstå att hör man inte detta då har man rejälla hörsel problem.

JAG hör helt klart skillnader, alltså är trådskaparens fråga besvarad....ja du hör skillnader.

//CG-47

Postad 03 April 2008 - 17:41

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Upplys oss gärna varför det inte är som normala lyssningar och när du ändå håller på så förklara då också varför du skulle ha godkänt mitt blindtest om jag hade nivåkalibrerat. Blir det då plötsligt F/E lyssning?

Det finns inget likhetstecken mellan F/E-lyssningar och sk ABX-lyssningar som görs bilnt under normala omständigheter.

En F/E lyssning kan utföras så att man provocerar fram en hörbar skillnad, tex genom att öka belastningen på en förstärkare. Eftersom jag själv inte är speciellt insatt i den exakta metododiken så kan jag inte säga hur det utförs, men den metodiken kanske du kan redogöra för?

Dock får man en tydlig indikation att man verkligen anstränger sig för att provocera apparaten i artikeln på LTS hemsida om ämnet:

Vid test av förstärkare är det ytterligare en fördel att kan man testa dessa vid hög volym, utan att lyssningen blir ansträngande hög. På så vis blir det lätt att detektera fel som uppkommer vid högre signalnivåer. Även det omvända gäller, man kan testa förstärkarens småsignalbeteende med förhöjd verklig lyssningsnivå.

Således kan säkerligen SAMTLIGA förstärkare som F/E-lyssnas provoceras så att de lätt färgar signalen. Något som man i de flesta fall förekommande lyssningar inte gör, men självklart kan, om man har lust med det. Och gör man det, provocerar slutsteget att ge ut mer effekt än det kan, kommer det bli hörbart jämfört med något som inte färgar ljudet.

Det finns liksom inget konstigt i det alls, så vad är den stora upptäckten? Att förstärkare kan låta olika är det ingen som motstrider, det är snarare sättet man kommer fram till slutsatsen som jag själv är kritisk mot. Det pga av den mängd övervälldigande indikationer som visar att just förväntaseffekt är en sån stor faktor att räkna med, speciellt när det kommer till hörsel. Och det faktum att så många verkligt (till skillnad från inbillat) kunniga starkt tonar ner förstärkaren betydelse i återgivningskedjan.

Så, inget nytt under solen som jag ser det. Din upptäckt tycker jag inte säger någonting egentligen, förutom att man tydligen kan skilja äpplen från päron.

Och nej, ett nivåkalibrerat blindtest blir inte automatiskt en F/E-lyssning.

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 18:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vi verkar ha fastnat i ett spår som en repig vinylskiva :)

Om vi ska sammanfatta debatten så här långt så kan man väl säga att de flesta debattdeltagare antingen anser att olika förstärkare ger olika karaktär på ljudet eller godtar att det kan vara så.

Resultaten av LTS F/E-lyssning på förstärkare verkar också generellt godtas som ett indicium på att förstärkare låter olika.

Så, Chuck, var det något utöver detta som du ville?

:)

Postad 03 April 2008 - 18:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga att jag tror nog ALLA förstärkare låter olika :) Toleranser på kondensatorer och annat är ju ibland rätt stora så det bör skilja lite från maskin till maskin även av samma modell.
Sen om man kan uppfatta skillnader personligen får man ju pröva! Jag tycker det är otroligt svårt.

Redigerat av Martin, 03 April 2008 - 18:19.

Postad 03 April 2008 - 18:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det beror lite på. I en bra lyssningsmiljö, med en optimerad anläggning och bra inspelningar är det nästan omöjligt att inte skilja olika förstärkare åt. Det ska i princip vara en rena slumpen att man har fått två förstärkare med liknande ljudkaraktärer.

Redigerat av Unregistered1197, 03 April 2008 - 18:28.

Postad 03 April 2008 - 19:42

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Resultaten av LTS F/E-lyssning på förstärkare verkar också generellt godtas som ett indicium på att förstärkare låter olika.

Resultaten visar att F/E-lyssningar visar att de flesta förstärkare färgar ljudet, som detekteras under F/E-lyssningar. Att sedan det uppenbarligen kan tolkas lite hur som är tydligen ett faktum.

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 20:03

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Chuck: Vad har du själv för förstärkare och varför valde du den?

Postad 03 April 2008 - 20:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck: Vad har du själv för förstärkare och varför valde du den?

Tyvärr är den frågan helt irrelevant, för trådens ämne.

Precis som det är helt irrelevant vad någon annan här i tråden har ägt, eller äger för förstärkare och varför de valde de eller dem. Iaf om vi ska diskutera skillnader på ljud i förstärkare.

Tyvärr verkar inte så många förstå det. Men det är alltid intressant att se hur folk med näbbar och klor ska försvara deras status som audiofiler med smak och klass för det bästa ljudet. Det finns ingen som blir så förnärmad som när man kritiserar ett intryck, eller för den sakens skull inköp, som naturligtvis baserades på det fenomenala intrumentet hörsel. Det blir starka känsloyttringar, man blir kallas "LTS'are", "STASI" "icke normalbegåvad". Finns inget som är så roligt.

MVH
/Chuck

Psst, om du väntar en stund så finns det säkert någon nyfiken som tar reda på vad jag har för utrustning, vilken skola jag gått på och vad jag heter i 3:e namn. Det verkar finnas ett stort intresse runt mig som person mellan varven, och det är ju kul.

Postad 03 April 2008 - 20:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vill bara tillägga att jag tror nog ALLA förstärkare låter olika :) Toleranser på kondensatorer och annat är ju ibland rätt stora så det bör skilja lite från maskin till maskin även av samma modell.
Sen om man kan uppfatta skillnader personligen får man ju pröva! Jag tycker det är otroligt svårt.

Har också funderat över det.

Om komponentera har 5% tolerans så borde det ju kunna variera en hel del. Men och andra sidan mäts väl
förstärkarna upp innan de lämnar fabriken. Men det är säkert ingen omöjlighet att det skulle gå att höra skillnad på
två likadana förstärkare. Något för LTS att testa kanske? :D

Mäter man på lösa komponenter så verkar det skilja enormt mellan tillverkarna. En polypropylenkonding kan t e x
ha en specad tolerans på 10% men ändå mäta nästan exakt rätt, medans en annan han ha 5% tolerans och mäta 2-3%
fel.

Har visserligen inte världens bästa mätinstrument. Mätningen av mikrofarad har en tolerans på 2%.

Tyvärr verkar inte så många förstå det. Men det är alltid intressant att se hur folk med näbbar och klor ska försvara deras status som audiofiler med smak och klass för det bästa ljudet.

Jag har ju skrivit att jag knappt hör skillnad på mitt "stora" rotelsteg och min hembioförstärkare. Det är väl ingen
vidare audiofil-status i det. Hör skillnad gör jag dock, till rotelns fördel. Men det handlar inte om stora skillnader.

Det verkar vara lite tabu på att nämna flerkanalare för "audiofiler". För den som orkar söka på Stereophiles hemsida
så finns det några roliga artiklar/bloggar om reaktionerna efter att de skrev att AVR-4800 lät bra (den amerikanska
motsvarigheten till min förstärkare). De fick hotbrev och tappade läsare osv. Löjligt är bara förnamnet.

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 20:31.

Postad 03 April 2008 - 20:22

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Det var inget illa menat med min fråga överhuvudtaget, hade ingen baktanke med den. Är medveten om att frågan är irrelevant för trådens ämne. Var endast av nyfikenhet jag ställde den.

Postad 03 April 2008 - 20:26

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det var inget illa menat med min fråga överhuvudtaget, hade ingen baktanke med den. Är medveten om att frågan är irrelevant för trådens ämne. Var endast av nyfikenhet jag ställde den.

Det tror jag inte heller. :)

Tror inte du har ett elakt uppsåt i den bemmärkelsen. Men tyvärr kan somliga inte skilja på saker och ting och då blir kärnfrågan, det tråden handlar om, åsidosatt, och fokus hamnar på personnivå.

Jag tycker det är bättre vi håller oss till ämnet strikt, det gäller även mig själv. :D Ska skärpa mig.

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 20:31

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

En fråga till alla som tvivlar på att det går att höra skillnad mellan förstärkare:
Tror ni att det går att höra skillnad mellan olika hörlursförstärkare?

Jag tvilar inte att det går att höra skillnad på förstärkare, jag tvivlar på den brist på ödmjukhet folk har när de säger sig komma fram till ett absolut svar i den frågan.

Men jag har dålig koll på hörlursförstärkare, jag är osäker där. Och ena sidan borde det vara busenkelt att tillverka en förstärkare som inte färgar ljudet hörbart, och andra sidan är hörlurar ett bättre sätt att upptäcka skillnader i, jämfört med ordinär lyssning på högtalare (om man får generalisera en del).

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 20:38

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande en röstningsfunktion skall kopplas till tråden som jag tidigare nämnt (med bättre modifierade svarsalternativ än mina) Kommer inte ha någon direkt vetenskaplig funktion, men man skulle få en uppfattning av hur många som har blindtestat respektive inte har gjort det. Hur många som hör skillnad osv.

Postad 03 April 2008 - 20:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Får jag tippa tror jag resultatet blir, om folk verkligen röstar med hur de tror och upplever saken, att 90-95% upplever en klart hörbar skillnad på förstärkare när de jämför enligt sina metoder.

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 20:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Får jag tippa tror jag resultatet blir, om folk verkligen röstar med hur de tror och upplever saken, att 90-95% upplever en klart hörbar skillnad på förstärkare när de jämför enligt sina metoder.

MVH
/Chuck

De 5% som röstar nej är LTS-medlemmar och kör med Ino Audio Pip :)

Postad 03 April 2008 - 20:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Å nej, jag finns inte! :D

MVH
/Chuck

Postad 03 April 2008 - 20:59

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

De 5% som röstar nej är LTS-medlemmar och kör med Ino Audio Pip :D

Å nej, jag finns inte! :rolleyes:

MVH
/Chuck

å jo det gör du :)

CG-47

Postad 03 April 2008 - 21:01

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

:rolleyes: Dagens sanning :D

Postad 03 April 2008 - 21:04

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

ahaa...är dom inte fler i det gänget??(öhman) :D ..jaha då förstår jag deras frustration över hur många det är som verkligen har förstått hur dåligt det är ställt...i det gänget :rolleyes: hmmm

//CG-47

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.