PLASMA vs LCD
465 svar till detta ämne
Postad 28 December 2010 - 18:56
deeyay
-
deeyay
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Det va 60PK250N jag menade 
Efter jag har läst många trådar härinne Panasonic Viera verkar vara populärast. Nu är man tillbaka på ruta ett igen dvs förvirrad... 
Det är mycket TV för pengarna den där LG'n. Men om du är kräsen när det gäller svärta så är den nog inte för dig kanske. Både Panasonic och LG har för och nackdelar det är bara vad du prioriterar som bestämmer i slutändan.
Postad 28 December 2010 - 19:36
ssb1570
-
ssb1570
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det är mycket TV för pengarna den där LG'n. Men om du är kräsen när det gäller svärta så är den nog inte för dig kanske. Både Panasonic och LG har för och nackdelar det är bara vad du prioriterar som bestämmer i slutändan.
För den pengen är svärtan bra  Nu är det så att svärtan är inte direkt jättedålig,det är det att pannan för dubbla pengen är ngt bättre som folk hänger upp sig på
Postad 29 December 2010 - 10:45
Antracith
-
Antracith
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hejsan!
Spännande ämne, trodde för ett tag att plasma var uträknat...
Jag och min polare bor tillsammans och ska skaffa ny TV till vardagsrum (avstånd ca 3 m) och känner väll att 46-50" är en lagom storlek.
TV:n kommer nästan uteslutande att användas till HD-film och utifrån vad jag läst här verkar det då som att Plasma är enda alternativet.
Har hittat en TV och en mediaspelare till denna som jag blivit riktigt förtjust över, men lite feedback vore nice så jag vet om detta är något att ha.
LG 50PK350 tillsammans med AC Ryan Playon! HD Mini känns som en fin kombination. TV:n verkar ha fått genomgående bra betyg och för det priset verkar det ju fantastiskt. Den har ju egen inbyggd mediaspelare men antar att denna inte är helt tillfredställande men då verkar ju AC Ryan Playon! HD Mini vara ett bra komplement. Kollade först på Boxee men med det dubbla priset och i stort sett samma funktioner så ser jag inte varför jag skulle ha den istället, det vore väll för det grymma fjärrkontrollen i sånna fall
Redigerat av Antracith, 29 December 2010 - 11:30.
Postad 09 January 2011 - 11:32
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ja, av någon anledningen verkar många tro att plasma är uträknat bara för att storkedjorna har störst marginaler på LCD-LED och därför storsatsar på dessa. Både i butik och via reklam.
Hade fokus legat på plasma och alla dess fördelar hade inte LCD-tekniken haft en suck. Den skulle aldrig klara av att själva "av sig själv" så som plasma gör.
Postad 09 January 2011 - 15:19
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Den skulle aldrig klara av att själva "av sig själv" så som plasma gör.
Hur menar du här?
Postad 09 January 2011 - 15:40
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hur menar du här?
Alla på jobbet, mina föräldrar och mina grannar, alla är övertygade om att LED-LED är det absolut bästa som finns. Plasma är en gammal teknik som dessutom är dålig och det blir inbränningar så fort man slår på TV:n. Detta spyr även reklamblad och elektronikedjornas försäljare ut. Plasma säljer ändå på grund av sin förmåga att faktiskt återge en riktigt bra bild. Hade det varit omvänt, dvs. att plasma var det som alla förespråkade och köparna av LCD var tvungen att utvärdera, testa, läsa på och i princip brotta ner försäljarna för att få köpa, så tror jag inte LCD hade klarat sig lika bra.
Postad 09 January 2011 - 15:54
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Plasma överlever så länge det finns köpare som prioriterar bildkvalité. På forumet sprider vi ju den upfattningen att det är bildkvalité som borde vara det viktigaste
Hör jag nån som inte är så insatt som ska köpa ny TV rek. jag plasma om de är ute efter en TV för vanligt TV-tittande och dvd.
LCD med CCFL kan jag också rekommendera då det finns några schysta alternativ utan att det kostar skjortan.
LCD med led rek. jag inte då de har såna brister och är för dyra i förhållande till bildkvalité.
När mina föräldrar köpte ny TV för ungefär 3 år sen sa jag att de kunde köpa en plasma typ panasonic PX 70- det skulle nämligen passa dem, men de blev tyvärr för imponerade av lcd- samsungs dynamiska läge de hade i butiken. Sen när de kom hem med den tyckte det var skitjobbigt för ögonen att se på TV:n eftersom de inte hade ändrat inställningarna från det dynamiska.
Slutsats. TV-industrin och dess säljare har för länge lurat på folk felaktiga apparater till de som inte är så tekniskt bevandrade.
Redigerat av Unregistered6df60672, 09 January 2011 - 16:00.
Postad 09 January 2011 - 19:41
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postad 11 January 2011 - 23:10
Antracith
-
Antracith
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ja, det verkar ju faktiskt vara så..
Ja ja, det blev den tv:n iaf... 50" plasma... så galet snyggt!!! Tv:n är så galet tunn och stor och bilden är utmärkt (jag har dock inte så mkt att jämföra med).
Den innbyggda mediaspelaren är helt okej, dock synd att den inte pallar DTS men det är en Ac ryan Hd mini påväg, eller eventuellt en Boxee. Tog och såg avatar i full HD o de blev en riktig bioupplevelse. Mesta TV för 5999 jag varit med om. Jag är riktigt nöjd och kan rekomendera denna TV. Visst kan de bli inbärnningar men de försvinnet rätt fort och stör inte om man inte letar efter dem.
Postad 13 January 2011 - 23:52
L_Aske
-
L_Aske
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Funderar också på att köpa en LG pk350. Kollar mycket film och spelar på xbox 360. Har läst mycket på forumet och det verkar som att plasma är det rätta:) Jag undrar om det finns någon bättre tv att köpa till ungefär samma pris?
MVH
Postad 14 January 2011 - 08:25
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Funderar också på att köpa en LG pk350. Kollar mycket film och spelar på xbox 360. Har läst mycket på forumet och det verkar som att plasma är det rätta:) Jag undrar om det finns någon bättre tv att köpa till ungefär samma pris? MVH
Bättre på vilket sätt?
Postad 14 January 2011 - 10:44
L_Aske
-
L_Aske
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Vet inte riktigt, bättre bildkvalite typ. Det är min första tv som jag har tänkt köpa själv så jag är helt ny på det här  Tycker ni att det är en plasma tv jag ska köpa ?
Postad 14 January 2011 - 11:32
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Vet inte riktigt, bättre bildkvalite typ. Det är min första tv som jag har tänkt köpa själv så jag är helt ny på det här Tycker ni att det är en plasma tv jag ska köpa ?
Beror på hur mycket pengar du är beredd att lägga. Det är en bra TV i sin prisklass, helt klart.
Postad 14 January 2011 - 11:37
L_Aske
-
L_Aske
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Okej=) har tänkt lägga ut ca 6000 kr.
Postad 14 January 2011 - 14:27
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Slutsats. TV-industrin och dess säljare har för länge lurat på folk felaktiga apparater till de som inte är så tekniskt bevandrade.
För att inte tala om alla som rekommenderas en billig LCD trots att de bara ser på analog kabel-tv... Inte så konstigt att så många tycker det var bättre bild på deras gamla tjock-tv.
Postad 14 January 2011 - 16:58
ssb1570
-
ssb1570
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Funderar också på att köpa en LG pk350. Kollar mycket film och spelar på xbox 360. Har läst mycket på forumet och det verkar som att plasma är det rätta:) Jag undrar om det finns någon bättre tv att köpa till ungefär samma pris? MVH
Nej!För 6000kr är den ett fynd!!!Ska väl vara pannas billigaste plasma då s20 el vad den heter,men pk´n spöar den lätt Viktigt nu-tycker jag
Postad 29 July 2011 - 20:18
groomit
-
groomit
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Vad säger forumet om denna info som DN kablar ut: http://www.dn.se/eko...giforbrukningen– Det viktigaste är LED-teknologin som används för bakgrundsbelysningen, säger han till The Guardian.
Plasma-modellerna varnar han däremot för. I ett pressmeddelande säger han:"Vi välkomnar den fantastiska minskningen av tv-apparaters energiförbrukning, men konsumenter ska vara på sin vakt när det kommer till gamla energislukande plasma-modeller som fortfarande finns tillgängliga".
Postad 29 July 2011 - 20:29
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ja, 300 watt då nere i 70 watt idag det är en bra bedrift.
Min 60" ligger på drygt 250 watt, ungefär lika mycket som min taklampa.
Postad 29 July 2011 - 20:33
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Har aldrig funderat över energiförbrukning från mina plasma, då bilden är viktigast för mig
Har inte ens någon aning om vad min projje drar, då den ger min ännu bättre bild än mina plasma
LCD drar mindre, men vem köper en LCD för bildens skull ?
Kan väl inte vara någon som är medlem på ett hembioforum i alla fall ?
Redigerat av Unregistered2000, 29 July 2011 - 20:33.
Postad 29 July 2011 - 20:50
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jo det finns några här men inte jag
Postad 29 July 2011 - 21:09
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Jo det finns några här men inte jag 
Det finns alltid någon som tycker (tror) annorlunda  Men allvarligt talat, så menar jag vad jag skrev. Skrev det inte för att såra någons känslor och vill inte skapa någon tråkig debatt eller pajkastning.
Postad 29 July 2011 - 21:57
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Om man nu skulle bry sig om miljön ska man väl inte titta på film överhuvudtaget, då är det koja i skogen och endast leva av naturen som gäller...
Postad 29 July 2011 - 22:08
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Om man nu skulle bry sig om miljön ska man väl inte titta på film överhuvudtaget, då är det koja i skogen och endast leva av naturen som gäller... 
Vi med filmintresse kan ju leva med gott samvete, då vi oftast har mörklagt hemma Vi ser ju på film
Postad 30 July 2011 - 06:15
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Har aldrig funderat över energiförbrukning från mina plasma, då bilden är viktigast för mig Har inte ens någon aning om vad min projje drar, då den ger min ännu bättre bild än mina plasma
Som medlem på hembioforum kör jag med LCD, för jag tycker bilden är viktigast.På Plasmorna ser jag inte mycket till bild. Men många här förstår inte ( vill inte förstå) att vi är olika, med olika ögon och miljö m.m. Viktigast är att man får leva i tron att man har valt rätt bildvisare. Förtydligande. Med miljö menar jag, vilken miljö, ljusförhållande m.m. man befinner sig i.
Redigerat av ffodil, 30 July 2011 - 10:39.
Postad 30 July 2011 - 09:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hoppas OLED i samma storlek drar mer än LCD, och har mycket bättre bild. Bara för att j*vlas.
Postad 30 July 2011 - 09:56
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Alltså all miljö snack överdrivs i Sverige kraftigt. Sverige ÄR en av de bästa länderna i den fråga. Att en TV skulle dra liiiite mer är ingen fara eftersom man är ändå så miljöeffektiv i Sverige. Sedan är Sveriges befolkning knappt 9 miljoner. Vilket är mindre än en stad som till exempel Moskva. Jag själv befinner mig på rysk mark just nu och är riktigt skrämd över hur miljöfrågor hanteras. Här vet man inte vad källsortering är för något. All skräp åker in i samma höga, PET flaskor, aluminium burkar, batterier, papper, plast, metall. Och Ryssland är inte unik i frågan.
Klart man skall sträva efter det ultimata. Men det är dumt att köpa TV med sämre bild för miljöns skuld då man kan bidra genom till exempel panta alla sina flaskor och burkar. Man skall se helheten.
Postad 30 July 2011 - 10:09
Viz
-
Viz
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Som sagt en smaksak tycker jag helt klart  föredrar själv LCD men min pappas pioneer viera är också gryymt bra bild på.
Postad 30 July 2011 - 10:14
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
pioneer viera
Panasonic viera menar du hoppas jag. Pioneer har inget med viera att göra. Röstade på plasma eftersom jag har en nu och den ger bra bild. Men som sagt båda teknikerna har sina för- och nackdelar. /Fredrik
Postad 30 July 2011 - 12:49
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
He he, plasma leder röstningen
Postad 30 July 2011 - 19:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ute i den vanliga världen skulle inte plasma leda. Vi får vara nöjda med att vara bildnördar. Mina arbetskamrater brukar himla med ögonen när jag talar om min teve. För dem är det bara en platt sak som ska visa dokusåpor och en och annan film, helst med den kallaste färgtemeperaturen sedan flytande kväve.
Vi kanske skulle göra en poll som frågar VARFÖR vi föredrar en viss teknik. Då kan det bli intressanta diskussioner som har med bildteknika att göra...
Postad 31 July 2011 - 19:18
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Som medlem på hembioforum kör jag med LCD, för jag tycker bilden är viktigast.På Plasmorna ser jag inte mycket till bild. Men många här förstår inte ( vill inte förstå) att vi är olika, med olika ögon och miljö m.m. Viktigast är att man får leva i tron att man har valt rätt bildvisare.
Förtydligande. Med miljö menar jag, vilken miljö, ljusförhållande m.m. man befinner sig i.
+1 på den! Jag har köpt en led-lcd som jag är nöjd med förutom på en sak, den jäkla kantblödningen! Så jag började kolla lite på plasma fast jag först inte ville ha en sån pga: Buzzing. Inbränning, som man måste passa sig för, så man kan inte ha ljuset ställt så det blir en bra bild i normalljusa rum. Strömförbrukningen (resten av hemmabion drar redan ca 400w så fort den slås på (utan ljud och ej dator inräknad) så varför inte hålla ner lite på ekonomin om det går utan att förlora något annat på det? Med den strömförbrukningen så utvecklas det en hel del värme också, jag har redan 27-28 grader i rummet med stereon och datorn på på sommaren, jag vill inte mer värme. Så när jag var ute igår igen för att kolla in samsung PS64, den fanns inte i dom butiker jag var i då tyvärr, så jag kollade in några andra plasmor. Då såg jag att varenda jäkla plasma flimmrar och småhackar!!! Och folk säger att plasma ska ge en jämare och behagligare bild?! Hur menar dom då? Så jag kanske får sitta med min kantblödar tv om jag inte lämnar tillbaka den och väntar på att tillverkarna kan börja tillverka en tv utan massa fel. Jag har ju min tjockis 32" kvar som tur är. Men jag ska åka och kika på PS64 där jag såg den vid ett annat tillfälle, av någon anledning tänkte jag inte på flimmret och småhackandet där. Så den ska få en chans till för att jag vill bli av med kantblödningen jag har nu, men jag vill inte få massa andra fel istället. Jag vet inte än, men jag föredrar nog ett fel som ligger längs kanten än över hela bilden, så just nu leder nog LCD i mina ögon iaf! Jag har inte lagt min röst än, jag kanske röstar på CRT till slut...
Postad 01 August 2011 - 07:20
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
När du åker till butiken, ta fram fjärren och börja justera tevena. Jag orkar inte höra att folk bara står och glanar på bilderna och tror att bilden är som bäst i butik.
Lite action!
Postad 01 August 2011 - 08:04
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Så när jag var ute igår igen för att kolla in samsung PS64, den fanns inte i dom butiker jag var i då tyvärr, så jag kollade in några andra plasmor. Då såg jag att varenda jäkla plasma flimmrar och småhackar!!! Och folk säger att plasma ska ge en jämare och behagligare bild?! Hur menar dom då?
Vilken bildinställning hade den och vilka bildförbättrare var på eller av?
Postad 01 August 2011 - 10:33
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
När du åker till butiken, ta fram fjärren och börja justera tevena. Jag orkar inte höra att folk bara står och glanar på bilderna och tror att bilden är som bäst i butik.
Lite action! 
Jag kan inte mycket om dagens tv eftersom jag sitter på en tjockis fortfarande, så alla inställningar som finns idag säger mig inte så mycket. Och försäljaren ville inte ändra några inställningar för han inte hade någon kalibreringsskiva, så vad ska jag göra, ändra massa inställningar som jag inte har en aning om vad dom gör? På ett annat ställe kom nån snobbig försäljare och fråga om jag ville ha hjälp, men sen när han insåg att jag är rätt noggrann att det inte ska vara massa inbyggda fel i bilden som flimmer, clounding m.m. så avvek han lite smidigt. På ytterligare annat ställe så sa säljaren att plasmatekniken inte är flimmerfri för tekniken bygger på att cellerna tänds/släcks hela tiden, så ser jag flimmer så är nog inte plasma nåt för mig sa han. Inte lätt att få hjälp, och jag har inget att referera till eftersom jag inte haft någon platt-tv innan, skulle vara kul att veta om jag har lite/normalt/mycket bleeding på min tv så man vet vad man måste acceptera. Sånt går ju inte se i en butik så jag kan inte jämföra där. Men det låter som på en del att UE55D8005 inte ska ha någon bleeding alls, vilket jag har, inte jätte mycket men det syns beroende på bilden/scenen ser ut. Jag tror inte att bilden är bäst i butik! Men jag upptäckte att den ljusa och lite mer färggranna bilden som en del lcd har inte funkar i hemma miljö, för den blir rent utav bländande. En plasma bredvid en sån lcd i butik ser jäkligt tråkig ut då måste jag säga, kanske därför plasmor ser så gråa ut i butik, kan man få bort den grådaskiga bilden på plasma i hemma miljö vore det ju trevligt. Vilken bildinställning hade den och vilka bildförbättrare var på eller av?
Som jag sa innan vet jag inget om alla dags inställningar så jag har ingen koll på vad som var på förutom att det var nån butiks inställning från början som vi ändrade till film läget, vilket jag tror var fabriksinställd bara.
Redigerat av THomaX, 01 August 2011 - 10:42.
Postad 01 August 2011 - 12:49
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
På ytterligare annat ställe så sa säljaren att plasmatekniken inte är flimmerfri för tekniken bygger på att cellerna tänds/släcks hela tiden, så ser jag flimmer så är nog inte plasma nåt för mig sa han.
Jag tror inte att bilden är bäst i butik! Men jag upptäckte att den ljusa och lite mer färggranna bilden som en del lcd har inte funkar i hemma miljö, för den blir rent utav bländande. En plasma bredvid en sån lcd i butik ser jäkligt tråkig ut då måste jag säga, kanske därför plasmor ser så gråa ut i butik, kan man få bort den grådaskiga bilden på plasma i hemma miljö vore det ju trevligt.
Som jag sa innan vet jag inget om alla dags inställningar så jag har ingen koll på vad som var på förutom att det var nån butiks inställning från början som vi ändrade till film läget, vilket jag tror var fabriksinställd bara.
Tittar man riktigt nära på en plasma ser man att fosforet jobbar. Det ligger inte som en stilla filt över TV.n direkt. Detta ser man inte om man går typ en meter från skärmen. TV:n ska visa en rättvis bild av verkligheten och det är inte detsamma som att visa en färgglad och dynamiskt bild. Hade du haft TV.n hemma en kväll och kunnat justera bilden hade du säkert fått en riktigt bra bild i förhållande till den i butiken. Rådet du kan få är att gå till en seriös försäljare som hjälper dig och gärna ger dig fjärrkontrollen.
Postad 02 August 2011 - 07:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det "flimmer" du ser nära en panel är inte samma flimmer som folk får huvudvärk av. Det du ser kallas PWM. Det kan också vara Dithering.
Vill man se uppdateringsflimmer ska man titta vid sidan av teven. Ögonen är känsligast på sidorna. Varför det är så vet jag inte. Men så är det i alla fall.
Postad 02 August 2011 - 09:06
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Tittar man riktigt nära på en plasma ser man att fosforet jobbar. Det ligger inte som en stilla filt över TV.n direkt. Detta ser man inte om man går typ en meter från skärmen. TV:n ska visa en rättvis bild av verkligheten och det är inte detsamma som att visa en färgglad och dynamiskt bild.
Hade du haft TV.n hemma en kväll och kunnat justera bilden hade du säkert fått en riktigt bra bild i förhållande till den i butiken. Rådet du kan få är att gå till en seriös försäljare som hjälper dig och gärna ger dig fjärrkontrollen.
När jag sett flimmer på plasmorna så stod jag 2m ifrån apparaterna, hemma kommer jag sitta 3m ifrån TVn. Jag är inte ute efter en så korrekt bild som möjligt utan jag är ute efter en så pass bra bild som möjligt i mina ögon. Dom korrekta bilderna är för matta och tråkiga i mina ögon, men jag vill inte ha en självlysande gräsmatta och att folk ser ut som stoppgubbar för det. Jag vill ha ett eller två snäpp mer färg och ljus i bilden än en korrekt bild för det ger mig en mer detaljerad bild i mina ögon. Att hålla på jaga folk att deras bild måste vara korrekt är bara löjligt, det är som att säga att röd skjorta är mer korrekt än en gul, allt är en smaksak, precis som med ljud, alla gillar vi olika. Däremot det vi alla strävar efter är en så bra bild som möjligt när det gäller rena fel så som flimmer, edgebleeding, clouding eller detaljåtergivning m.m. Att jag inte vänt mig till någon liten seriös butik är för att dom inte kan erbjuda mig 30 dagars öppet köp, som tex giganten kan. Det är skönt att ha denna 30 dagars "försäkring" så jag kan testa TVn hemma i lugn och ro. Även om man står och testar en tv länge i butik så man blir nöjd så vet du iaf inte vad du får med dig hem pga att alla tv är individuella, kansle inte lika mycket när det gäller plasma som lcd. Det "flimmer" du ser nära en panel är inte samma flimmer som folk får huvudvärk av. Det du ser kallas PWM. Det kan också vara Dithering.
Vill man se uppdateringsflimmer ska man titta vid sidan av teven. Ögonen är känsligast på sidorna. Varför det är så vet jag inte. Men så är det i alla fall.
Jag vet inte vad det är för typ av flimmer jag sett mer än att det är flimmer, tom småhackande i bilden, och det var på 2m avstånd rakt framifrån TVn. Hackandet kom bara ibland, och upplevdes mest i ljusa scener, även flimmret syntes bäst i ljusa scener, iaf den stund jag stod och tittade på dom apparaterna.
Postad 02 August 2011 - 09:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Du har hamnat på ett ljud-och-bildforum och vill inte ha en korrekt bild?  Då får du nöja dig med vad du kan åstadkomma utan apparater som kan mäta hur korrekt din teve återger färger.
Postad 02 August 2011 - 10:27
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Du har hamnat på ett ljud-och-bildforum och vill inte ha en korrekt bild? Då får du nöja dig med vad du kan åstadkomma utan apparater som kan mäta hur korrekt din teve återger färger.
Som jag sa tidigare, ljud och bild är en smaksak, alla gillar inte samma sak, det har du säkert förstått eftersom du är på ett ljud och bild forum. Det är jag jättenöjd med, bara jag får en tv som inte har flimmer, buzzing, clouding eller andra fel! Har jag en sån tv är jag säker på att jag blir nöjd förutsatt att det finns detaljer i mörka områden samt skärpa i bilden (detta har ju inget med färgåtergivningen att göra). Det är en sån tv jag försöker hitta med hjälp att detta forum. Du kanske kan tipsa om vilka bildförbättrare som ska vara på alt. inte vara på för att få en flimmerfri bild utan att förlora skärpa eller andra kvaliteter på en plasma?
Redigerat av THomaX, 02 August 2011 - 10:40.
Postad 02 August 2011 - 11:48
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
THomaX, jag skulle gå till en dedikerad hifi-butik, inte till en ellada där de kan lika mycket (lite) om bildskärmar som de kan om brödrostar och eltandborstar.
I en proffsbutik är det större chans att få bra demo av kunnig personal och se olika skärmar i mer rätt miljö och mer välinställda (viktigt).
Då får skärmarna verkligen bekänna färg (haha) och du kan du se vilken du gillar bäst. Titta på olika material (SD, HD).
Om du vill kan du ju tacka för demonstrationen och åka och köpa skärmen i en annan butik som lämnar öppet köp.
Läs gärna proffrecensioner också (googla).
Ang bildförbättrare så bör alla vara avstängda.
Den perfekta tv:n finns inte men du kan säkert hitta en som duger dvs som har småfel/egenheter som du kan stå ut med.
Postad 02 August 2011 - 12:01
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag har läst en del på det här forumet om plasma (och andra tv-tekniker också för den delen) och folk i allmänhet säger att man ska stänga av bildförbättrande funktioner. VARFÖR?
Jag har inte kunnat testa det ännu men jag resonerar som så att om det finns en funktion som gör bilden bättre så borde den väl göra den det också? eller stänger man av dessa för att just få den inställning som man själv vill ha (även om det ger en sämre bild) ?
Postad 02 August 2011 - 12:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Som "greven" säger så är det bäst att ha bildförbättringen avstängd.
Det tar ju tid att lära sig bild, och hur hudtoner ser ut när de är korrekta. Jag är lite av en duvunge fortfarande när det gäller kalibrering och har småpillat på RGB när lusten fallit på. Jag skulle vilja lära mig hur man kalibrerar men än så länge har min lathet vunnit.
Postad 02 August 2011 - 12:11
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag har läst en del på det här forumet om plasma (och andra tv-tekniker också för den delen) och folk i allmänhet säger att man ska stänga av bildförbättrande funktioner. VARFÖR?
Jag har inte kunnat testa det ännu men jag resonerar som så att om det finns en funktion som gör bilden bättre så borde den väl göra den det också? eller stänger man av dessa för att just få den inställning som man själv vill ha (även om det ger en sämre bild) ?
Jag vet inte riktigt varför, men jag antar att många av bildförbättrarna gör det dom ska, MEN dom gör även saker dom inte ska, t.ex. ändrar färger, får bilden onödigt suddig, eftersläpningar eller något annan oönskad effekt.
Postad 02 August 2011 - 14:10
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
LCD-tekniken har verkligen gjort stora framsteg på bara några år.Då var det pinsamt att och förse sig själv med foliehatt att inte inse vad den tekniken hade att erbjuda beträffande eftersläpningar.Det finns fortfarande skillnader som är svåra att se i butik.
Postad 02 August 2011 - 14:36
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det brukar också vara svårt att upptäcka vad bildförbättringarna gör de första veckorna.
Postad 02 August 2011 - 14:37
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag håller på att leta tv just nu och har inte bestämmt mig för vilken teknik jag ska välja. Det finns ju som sagt för och nackdelar med båda. Plasma ger enligt mig bäst bild men dessa brukar ha en nackdel som väger mycket emot hos mig och det är att de lätt speglar i ljusa rum ( vilket mitt är med mycket fönster ). Detta är även svårt att kolla i butiker eftersom det oftast är mörkare i delen med TV-apprater och det inte finns några fönster.
LCD kan drabbas av clouding och annat bus så det är ju också kasst ;( och varför finns det inte lika många LCDer runt 50"? de flesta verkar ligga runt 46" och 55". jag är ute efter något mitt emellan.
Postad 02 August 2011 - 14:40
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Att det speglar sig har egentligen inget med själva plasmatekniken att göra. Dessutom ser få teven bra ut på dagen. Men jag skulle välja plasma för dess bra vinkelsvärta. LCD är fortfarande lite rysk rouletté.
Postad 03 August 2011 - 07:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Att det speglar sig har egentligen inget med själva plasmatekniken att göra.
Plasma-panel = glas, enkelt uttryckt. Och glas tenderar ju att spegla sig.  Krille_holm>> Detta är även svårt att kolla i butiker eftersom det oftast är mörkare i delen med TV-apprater och det inte finns några fönster.
Ärligt talat, om du tycker det är för bra demoförhållanden i de flesta butikerna så känns det som det kvittar vilken tv du köper - usel bild kommer du ha i vilket fall som helst.  Njae, det kanske var lite överdrivet men jag har nog aldrig hört nån som tyckt att det varit för bra i typiska svenska butiker - du är #1.  LCD kan drabbas av clouding
Har du sämre förhållanden än de flesta butiker så är iofs inte clouding nått jätteproblem. Med det sagt så gör du förstås rätt i att försöka hitta en tv som funkar så bra som möjligt i ditt rum, en LCD med inte allt för reflexbenägen yta är nog så pass bra du kan mäkta med, nån vidare bildupplevelse är ju inte att vänta i ett "sämre än butik"-rum ändå. Sen det där med fönster, vet inte hur det är med dig men kritiskt titande sker iaf för mig mestadels kvällstid och då främst under vinterhalvåret. Så mamma Sol är sällan ett problem (även om det förstås händer, tur att man ritar sitt eget hus så man kan minimera skadan hon gör även om inte ens jag kommer kunna titta på Nyhetsmorgon kritiskt...  ) Jag har läst en del på det här forumet om plasma (och andra tv-tekniker också för den delen) och folk i allmänhet säger att man ska stänga av bildförbättrande funktioner. VARFÖR?
För att dessa funktioner ofta tillför saker i bilden som inte ska vara där, dvs man tillför ett eller flera fel i återgivningen, och objektivt sett blir bilden således sämre. Ofta handlar det om att undertrycka nån lågdager där, skjuta iväg en färg här, orsaka en släpighet där - vad är bättre med det? Subjektivt kan man tycka vad som helst dock men att ta ordet "bildförbättring" bokstavligt är ingen bra idé. Vad man kan säga är att det har genom åren dykt upp tusen frågor om "aye, det ser konstigt ut - gillar inte det här" och svaret har som regel varit att det varit nån "bildförbättring" påslagen. Det om nått är skäl till att rekommendera att man börjar med att stänga av allt "jox". Vill man sen ändå undersöka vad de olika joxarna gör så slår man på dem en åt gången - annars har man garanterat förvirrat bort sig på nolltid. För det ska sägas att det finns faktiskt funktioner med kryptiska namn som gör nytta - det är bara det att de är så få.
Redigerat av pacman, 03 August 2011 - 07:56.
Postad 03 August 2011 - 08:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Nja jag menar verkligen plasma. Plasma är väl en av tillstånden som materia kan befinna sig i, eller hur. Gas, vätska, kristall....och något mer.. Om jag inte minns fel har plasma något med joner att göra. Hallå..någon fysikkunnig..?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 August 2011 - 08:04.
Postad 03 August 2011 - 08:29
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tack för input pacman jag förstår precis vad du menar.
Det är klart att det inte är optimalt att se på TV i ett jätteljust rum, men nu är det så att det är så mitt rum kommer att vara så jag får helt enkelt försöka hitta den TV som klarar dåliga förhållanden bäst, vilket borde vara den bästa TV:n? Det är väl inget svårt att bygga en bra TV som presterar bra i de absolut bästa förhållandena ;D
Just nu lutar det åt Plasma + markiser, Plasman kommer nog dessutom göra sig overderlig under vinterhalvåret ;D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|