Postad 05 January 2009 - 12:27
Postad 05 January 2009 - 12:32
och ska man inte mäta upp dom sedan så kan man ju även simulera diffraktioner, problemet blir det att det e löjligt svårt att motverka dom på något bra sätt genom att titta på simuleringar för man vet inte vad resultatet av det man gör komerm att bli i verkligheten..
Därför man ska mäta detta när man försökar ett göra någonting åt det
Postad 05 January 2009 - 14:08
Men det är som allt annat... Allt går att förbättra bara man har tid och ork
Postad 05 January 2009 - 14:13
En diskant som inte är försänkt kan ge ganska stora diffraktioner, så en försänkt diskant är alltid att föredra.
Men det är som allt annat... Allt går att förbättra bara man har tid och ork
Jepp, därför jag e på Timpolanen om att göra detta
Postad 05 January 2009 - 14:21
Postad 05 January 2009 - 14:32
Ser riktigt snyggt ut!
Blev riktigt snyggt med blandningen av snyggt trä och mörk fanér. Förresten, tänkte på hur du har satt elementen så tätt. Är det för att minska skillnaden från ljudkällorna (elementen)? Har inte börjat fundera på baffellayouten på mina än så jag försöker få lite tips.
Nu e det såhär att jag är lite fräck och svarar i hans ställe då jag har svaret på din fråga
Jo, så är det, vi ville få dom så tätt inpå varandra som bara möjligt för att främja pungtformigheten i ljudkällan, eller hur man nu ska beskriva det
Postad 05 January 2009 - 14:34
Haha, ok.Nu e det såhär att jag är lite fräck och svarar i hans ställe då jag har svaret på din fråga
![]()
Jo, så är det, vi ville få dom så tätt inpå varandra som bara möjligt för att främja pungtformigheten i ljudkällan, eller hur man nu ska beskriva det
Postad 05 January 2009 - 17:41
Postad 05 January 2009 - 18:51
hoppas mina högtalare blir fina dom med =), ska bli kul att höra hur de låter och om de blir som du tänkt.
skit bra jobbat!
Postad 05 January 2009 - 20:14
verkligen supersnygga högtalare tim! stativen är inte fyskam dom heller kanske ska ta och fixa ett par likadana själv =)
hoppas mina högtalare blir fina dom med =), ska bli kul att höra hur de låter och om de blir som du tänkt.
skit bra jobbat!
Min ide, MIN IDE !!!!!
Aja, mina kommer att bli finare, ska göra lite samma stuk,
Postad 05 January 2009 - 20:55
Aha, ok.Jag har nästan 40mm baffel så det är lungt
Det största skälet till placeringen var att det såg snyggast ut så. Å ni behöver ej oroa er om försäkning av diskant det kommer att göras så fort en fräs köpts
Postad 05 January 2009 - 21:58
Ser riktigt snyggt ut!
Blev riktigt snyggt med blandningen av snyggt trä och mörk fanér.
Tackar
verkligen supersnygga högtalare tim! stativen är inte fyskam dom heller kanske ska ta och fixa ett par likadana själv =)
skit bra jobbat!
Jag har butlat med 15cm franskträskriv genom betogen sedan upp i lecan. Sedan limmat med PL-400
Min ide, MIN IDE !!!!!
![]()
HAha, ne men det ektiskt san,t attans att han skulle göra dom före mig och få äran...
![]()
Aja, mina kommer att bli finare, ska göra lite samma stuk,
Din ide
Aha, ok.
Undrar om det funkar med 22mm MDF också.. Vad tror du/ni?
Jo då det funkar annars finns et bitumen
Postad 06 January 2009 - 00:47
Postad 06 January 2009 - 10:00
Nått som gör en ###### skillnad är att sätta Audyn-Cap Plus kondingar till diskanten.. Trode inte det skulle göra så stor skillnad ! men jag testade att byta efter jag läst här http://www.humblehom...fi.com/Cap.html
Japp dom e för underbara
men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig
Jag brukar köra PLUS kondingarna till diskanter i mina mest seriösa projekt.
Postad 06 January 2009 - 13:06
Nått som gör en ###### skillnad är att sätta Audyn-Cap Plus kondingar till diskanten.. Trode inte det skulle göra så stor skillnad ! men jag testade att byta efter jag läst här http://www.humblehom...fi.com/Cap.html
Så bra kondensatorer påverkar framförallt diskanten i era öron? Eller gäller det lika mycket för basen/mellanregistret?Japp dom e för underbara
![]()
men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig![]()
Postad 06 January 2009 - 14:25
Japp dom e för underbara
![]()
men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig![]()
Japp det är inget man köper direkt men i mina öron är det en uppgradering värt o göra sen även om dom kostar lite
Ja till diskanten ligger ju kondingarna i serie, så jag kan tänka att det är där det gör mest skillnad. Har iof inte testat till nått annat heller!
Postad 06 January 2009 - 14:53
Aha.Japp det är inget man köper direkt men i mina öron är det en uppgradering värt o göra sen även om dom kostar lite
Ja till diskanten ligger ju kondingarna i serie, så jag kan tänka att det är där det gör mest skillnad. Har iof inte testat till nått annat heller!
Postad 06 January 2009 - 16:01
Aha.
Blir nog till att köpa (dock inte plus varianten) och testa till diskanterna någon gång när man har byggt färdigt, spelat in och lyssnat lite till.
Varför inte plus? Det är ju den som gör skillnaden! Har man stora värden på kondingarna så kan det bli dyrt men annars är det inte så farligt!
Postad 06 January 2009 - 16:53
Jag skall ha 10 och 22uF.Varför inte plus? Det är ju den som gör skillnaden! Har man stora värden på kondingarna så kan det bli dyrt men annars är det inte så farligt!
Postad 06 January 2009 - 17:34
Då förstår jag. Då e det för###### dyrt
Postad 06 January 2009 - 19:02
Aha, ok.Explorer45
Då förstår jag. Då e det för###### dyrthar bara 6.8 o 2.2 till min o då kostar det ju inte så mycket!
EDIT: Oj, nu blev det lite väl OT.. Sorry Tim!
Redigerat av Explorer45, 06 January 2009 - 19:03.
Postad 06 January 2009 - 19:55
Edit: David var hemma hoss mig och gjorde lite mätningar på rummet, grymmt skysst! Inget µber seriöst dock
Efter lite justeringar och invinkligar fick vi till ljudet hyfssat, men tror att TV bänken är för bred så de står lite för brett isär. Det som stör lite är att basen är lite diffus. (som ett luck för örat typ) Det kanske kan fixas med några absubenter eller nått.
Nu kommer det lite bilder på mätningen
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 07 January 2009 - 18:43.
Postad 08 January 2009 - 11:32
Postad 08 January 2009 - 17:13
Postad 08 January 2009 - 22:35
Jag tror nog att subben, eller lådan eller vad det är som mic-stativet står på kan ställa till en del när ni mäter också. Reflekterande ytor som den bör nog hållas en bit ur vägen om möjligt, ni har inget stativ förstås, för då hade ni ju använt det - men testa att hitta något annat alternativ.
Jo, så är det ju
detta va väldigt mycket en test bara, för att se så att grejerna fungerade och vi skulle test lyssna lite och över flytta runt högtalarna lite för att få till sweetspot
Ett stativ e på G och även en ordentliga, vadderad väska att ha alla mätgrejer i för att underlätta transport och förvaring
Postad 09 January 2009 - 00:15
Postad 17 January 2009 - 23:54
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 17 January 2009 - 23:55.
Postad 19 January 2009 - 22:09
Redigerat av Explorer45, 19 January 2009 - 22:09.
Postad 20 January 2009 - 16:42
Micken blev ju riktigt snygg.
Hunnit testa den än?
Humm inte mer än i röstchatt
Postad 20 January 2009 - 18:21
Okej.Humm inte mer än i röstchatt
Ska snart testa tänkte jag.
Postad 20 January 2009 - 18:30
Okej.
Lät det bra då?
Jodå! Riktigt bra mic! Speciellt för dem pengarna går nog inte att få bättre
Postad 20 January 2009 - 22:52
Skoj att kunna mäta själv va? Nu lär du ju bli trugad att bygga mer och mer och mer sedan...
Själv har jag också alla såna grejjer + lite till, men jag har strulat på med mitt datorljud i ett halvår (minst) nu tror jag, det är kopiösa fel på vista(drm?)+ati(gpu+ljud)+inbyggt ljudkort! (synd på ljudkortet då det är bra ljud när det är felfritt med jämna mellanrum)
Det går med absolut möda att lyssna på musik, men feter 5 låtars hackande lägger man ner... och spelar man in något på gitarr eller sång så blir det ofelbart distorsion mm etc. Helskumt
Jag har som sagt strulat på med detta en jäkla tid nu efter ominstallationer mm, och har inte kunnat mäta eller annat som kräver någon form av felfritt ljud på heeeela den tiden, gaaah!
Jag har ju också mätningar att göra(!), och det är skoj, men vafasen nu får det snart vara nog!
Det blir galen ominstall av alla myriader program och install av XP och retur av både moderkort och allt förbannat snart...
Märks det att jag blir frustrerad? Jag vill också mäta och spela in och ha skoj hahaha =)
Blir det några fler mätningar föresten?
Och en sak till, ang. innfällning av diskanten - om det blir av, kom ihåg att då också fälla in mellanregistret/basen också, annars kommer ju den kanten att bli ännu "större" för diskanten.
Testa att sätta någon form av filt/sammet-matta i nångon snygg kombination runtom elementen på baffeln kanske? För att slippa diffraktioner och alla såna problem. Kolla på Wilson Audios (medflera) högtalare för exempel.
Någon annan undrade om placering av element på en icke ut-funderad baffel.
Kolla seriöst med Svante´s (tolvan data) program, Edge och Basta! kolla kanske in Tombstone på en gång.
Postad 21 January 2009 - 00:02
Låter ju riktigt bra när man själv sen skall inhandla för testning.Jodå! Riktigt bra mic! Speciellt för dem pengarna går nog inte att få bättre
Postad 21 January 2009 - 00:08
Fungerar prima och behövdes bara en mindre modifiering för att den nya och bättre micken skulle passa i
Nu har jag en kvar och den ska jag spara och ha på lager för när man behöver en bra mick !
Postad 21 January 2009 - 00:33
Precis, man vet aldrig när man behöver en extra mick när en annan går sönder precis när man skall göra en mätning.Min mick fungerar prima den med, har denna till datorn bytta micken i ett Zalman mick som man fäster på sladden till sina lurar för att få ett "Head set"
Fungerar prima och behövdes bara en mindre modifiering för att den nya och bättre micken skulle passa i![]()
Nu har jag en kvar och den ska jag spara och ha på lager för när man behöver en bra mick !
Postad 21 January 2009 - 07:16
Nice =)
Skoj att kunna mäta själv va? Nu lär du ju bli trugad att bygga mer och mer och mer sedan...
Själv har jag också alla såna grejjer + lite till, men jag har strulat på med mitt datorljud i ett halvår (minst) nu tror jag, det är kopiösa fel på vista(drm?)+ati(gpu+ljud)+inbyggt ljudkort! (synd på ljudkortet då det är bra ljud när det är felfritt med jämna mellanrum)
Det går med absolut möda att lyssna på musik, men feter 5 låtars hackande lägger man ner... och spelar man in något på gitarr eller sång så blir det ofelbart distorsion mm etc. Helskumt
Jag har som sagt strulat på med detta en jäkla tid nu efter ominstallationer mm, och har inte kunnat mäta eller annat som kräver någon form av felfritt ljud på heeeela den tiden, gaaah!
Jag har ju också mätningar att göra(!), och det är skoj, men vafasen nu får det snart vara nog!
Det blir galen ominstall av alla myriader program och install av XP och retur av både moderkort och allt förbannat snart...
Märks det att jag blir frustrerad? Jag vill också mäta och spela in och ha skoj hahaha =)
Blir det några fler mätningar föresten?
Och en sak till, ang. innfällning av diskanten - om det blir av, kom ihåg att då också fälla in mellanregistret/basen också, annars kommer ju den kanten att bli ännu "större" för diskanten.
Testa att sätta någon form av filt/sammet-matta i nångon snygg kombination runtom elementen på baffeln kanske? För att slippa diffraktioner och alla såna problem. Kolla på Wilson Audios (medflera) högtalare för exempel.
Någon annan undrade om placering av element på en icke ut-funderad baffel.
Kolla seriöst med Svante´s (tolvan data) program, Edge och Basta! kolla kanske in Tombstone på en gång.
Humm fan va segt! Typiskt datorer ska bara krånga å skapa fel som inte äns ska kunna uppstå
Det kommer fler mätningar även lite från när de står ute så man kan få ett hum hur själva högtalaren presterar. Jaha okej fälla in båda, det är snyggast så också. Angående matta på bafflen. Humm nja jag gillar min EK skiva
Postad 21 January 2009 - 23:33
Jag vet bara inte vem man ska skälla på, Realtek, MS eller Gigabyte =)
Äh jag tror ärligt talat inte att någon enda har hittat lösning på det här skitproblemet. Trots att det är en väääldig massa som sitter med det, eller liknande fel.
Men det blir en XP install på en för det avsedd partition helt enkelt, lite tråkigt att det inte ska funka bara.
Testade att mäta lite igår iaf och det verkade funka, men man vill ju vara säker på att det blir så korrekt som det bara går.
Ang mattan, vafalls, inte matta som i ryamatta heller. En filtbit som är lite diskret menade jag, eller en sammetsvariant =)
Som på gamla goa RC-L också. Har svart sammet över hela baffeln...
Nåja, ja, det kan ju vara svårt att få till estetiskt och eken är ju hursomhelst kanonfin och ser gediget ut.
Annars är en "tygbit" bra för ljudet i vart fall, kan ju vara värt att lägga på minnet till nån annan gång =)
Postad 22 January 2009 - 21:01
Som på gamla goa RC-L också. Har svart sammet över hela baffeln...
Nåja, ja, det kan ju vara svårt att få till estetiskt och eken är ju hursomhelst kanonfin och ser gediget ut.
Annars är en "tygbit" bra för ljudet i vart fall, kan ju vara värt att lägga på minnet till nån annan gång =)
[/quote]
Okej hoppas det löser sig då
Japp DVD-ai har varit på mig med filt på baffen också
Postad 25 January 2009 - 18:22
Btw, har du testat att använda micen för att kolla akustiken i rummet? Det borde väl göra rätt mycket för frekvens gången om något.
Postad 13 May 2009 - 20:39
Har spelat mina stativare ett bra tag nu. Jag kan säga att dem inte har legat på lat sidan i alla fall
Nu behöver jag en massa tips på fina basmoduler! Det ända kravet är att det ska agera stativ till mina högtalare. Alltså så att det blir som en två delad golvare. Vore jo också kul om dem gick lågt och hyffsat pris. Jag tycker att SEAS L26 är lite för dyrt över 3lax för bara elementen.
Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm! Fast det kanske bara är lådorna som är helt fel konstruerade? Jag såg någon i någon annat forum som hade byggt med TB,W6 (tror jag) med nån TL variant i tjock plywood. Någon som känner igen länka!
Btw vad är det för fördelar med slavbas-konstruktion?
Postad 13 May 2009 - 21:46
Sen är den överlägsen vid små lådor med låg avstämning där rören annars blir för långa .
Ev blås ljud för port försvinner men det har jag aldrig haft problem med.
Postad 13 May 2009 - 21:49
Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm
Förresten vill bara säga att du har tagit sjukt bra bilder =) Du får lödning att se exotiskt ut.
Postad 13 May 2009 - 21:53
Postad 13 May 2009 - 23:40
Jag dammar av denna tråd igen (känns nästa lite antik)
![]()
Har spelat mina stativare ett bra tag nu. Jag kan säga att dem inte har legat på lat sidan i alla fall![]()
Men det är något som saknas, joo basssen.
Nu behöver jag en massa tips på fina basmoduler! Det ända kravet är att det ska agera stativ till mina högtalare. Alltså så att det blir som en två delad golvare. Vore jo också kul om dem gick lågt och hyffsat pris. Jag tycker att SEAS L26 är lite för dyrt över 3lax för bara elementen.
Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm! Fast det kanske bara är lådorna som är helt fel konstruerade? Jag såg någon i någon annat forum som hade byggt med TB,W6 (tror jag) med nån TL variant i tjock plywood. Någon som känner igen länka!
Btw vad är det för fördelar med slavbas-konstruktion?
De basarna används inte i Logitech's 8", det vill jag lova eftersom att känsligheten är på 84dB/w, det är inte Logitechs basar på iaf...
Dessutom är Logitech's basarnas dammkåpa slimmade med konen.
Även om det är Tangband som gör basarna så är det inte från den serien. För allvarligt, så många högtalarelementfabriker finns det inte och det lär vara flera snikmärken som görs på samma fabriker som de finare märkena.
Basen är fin, den kräver en minimal portad låda vilket är kul, men rekomenderar nästan att köra med 2st för att få upp känsligheten lite
Postad 14 May 2009 - 05:47
Slav bas bygge blir lite dyrare men man sliper trixa med olika port längder där man viktar slaven för önskad frekvens .
Sen är den överlägsen vid små lådor med låg avstämning där rören annars blir för långa .
Okej men visst är det vissa parametrar som måste stämma in för att det ska funka bra?
Ve och fasa!
Förresten vill bara säga att du har tagit sjukt bra bilder =) Du får lödning att se exotiskt ut.
Tackar
Tänkte lite var det inte du som byggde en subba av en sls 8 lirar den inte bra tillsammans med frontarna ?.
Jo fast den är väl inge att hänga i granen tycker jag. Mitt rum är ganska stort (kolla mitt galleri) samt att SLS går inte perisi avgrunds djupt tror det var 6dB vid 44Hz... Samt att jag vill ha 2.2.
De basarna används inte i Logitech's 8", det vill jag lova eftersom att känsligheten är på 84dB/w, det är inte Logitechs basar på iaf...
Dessutom är Logitech's basarnas dammkåpa slimmade med konen.
Även om det är Tangband som gör basarna så är det inte från den serien. För allvarligt, så många högtalarelementfabriker finns det inte och det lär vara flera snikmärken som görs på samma fabriker som de finare märkena.
Basen är fin, den kräver en minimal portad låda vilket är kul, men rekomenderar nästan att köra med 2st för att få upp känsligheten lite
Okej blev bara lite orolig efter litte googlingar
Men annars har ni några andra tips? Liten låda är inget krav för att de ska ju bara lika breda som stativarna och lika höga som stativen (Kommer med mått sen) Sedan kan man alltid labba med djupet på lådan för att få rätt volym.
Men kör man med 2st i varje låda så blire lite dyrare då med 2000kr + frakt kan väl vara ok men jag vill ha fler tips
Postad 14 May 2009 - 18:25
Okej men visst är det vissa parametrar som måste stämma in för att det ska funka bra?
TackarLödning är ju exotiskt med alla rök å så
Jo fast den är väl inge att hänga i granen tycker jag. Mitt rum är ganska stort (kolla mitt galleri) samt att SLS går inte perisi avgrunds djupt tror det var 6dB vid 44Hz... Samt att jag vill ha 2.2.
Okej blev bara lite orolig efter litte googlingar
Men annars har ni några andra tips? Liten låda är inget krav för att de ska ju bara lika breda som stativarna och lika höga som stativen (Kommer med mått sen) Sedan kan man alltid labba med djupet på lådan för att få rätt volym.
Men kör man med 2st i varje låda så blire lite dyrare då med 2000kr + frakt kan väl vara ok men jag vill ha fler tips
Jag hade tänkt att du skulle köra sammanlagd 2st:P Hehe,,,, trodde inte du skulle ha 2.2.
Om du ska ha så stora lådor, blir väl upp mot en 40liter iaf så lär du kunna ha en annan vettig bas. Som dessutom ger mer bang/buck med lite högre känslighet.
Vad ligger budgeten på? 6-700:-/element eller nåt? Och ett/två slutsteg @150w eller?
Postad 14 May 2009 - 18:35
Edit: (yttermått)
Höjd: runt 66cm
Bred: runt 27,4 cm
Djup: Kan man labba med (org är 44,5cm på stativarna)
Blir runt 56L men som sagt man kan labba med djupet på dem.
Redigerat av Timpolanen, 14 May 2009 - 18:44.
Postad 14 May 2009 - 20:28
Slav bas bygge blir lite dyrare men man sliper trixa med olika port längder där man viktar slaven för önskad frekvens .
Visst kan det allt bli dyrare med en slavbas konstruktion. DOCK, att pilla med port längder är inte värre/lättare/svårare än att pilla med vikterna på slaven. Båda
konstruktionerna kräver att man justerar in rätt avstämmning, blir aldrig rätt på första.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?