Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya frontar ska byggas!

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2009 - 12:27

Unregistered32415
  • Unregistered32415
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Ja, självklart är det så, men man får ju ett hum om hur det kommer bli, precis som du säger, och därför bör man ju simulera så mycket som möjligt!

Postad 05 January 2009 - 12:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp, simuleringar är jätte bra grejer !
och ska man inte mäta upp dom sedan så kan man ju även simulera diffraktioner, problemet blir det att det e löjligt svårt att motverka dom på något bra sätt genom att titta på simuleringar för man vet inte vad resultatet av det man gör komerm att bli i verkligheten.. :P
Därför man ska mäta detta när man försökar ett göra någonting åt det :blink:

Postad 05 January 2009 - 14:08

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
En diskant som inte är försänkt kan ge ganska stora diffraktioner, så en försänkt diskant är alltid att föredra.
Men det är som allt annat... Allt går att förbättra bara man har tid och ork :blink:

Postad 05 January 2009 - 14:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

En diskant som inte är försänkt kan ge ganska stora diffraktioner, så en försänkt diskant är alltid att föredra.
Men det är som allt annat... Allt går att förbättra bara man har tid och ork :P

Jepp, därför jag e på Timpolanen om att göra detta :blink:

Postad 05 January 2009 - 14:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ser riktigt snyggt ut! :blink: Blev riktigt snyggt med blandningen av snyggt trä och mörk fanér. Förresten, tänkte på hur du har satt elementen så tätt. Är det för att minska skillnaden från ljudkällorna (elementen)? Har inte börjat fundera på baffellayouten på mina än så jag försöker få lite tips. :P

Postad 05 January 2009 - 14:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ser riktigt snyggt ut! :blink: Blev riktigt snyggt med blandningen av snyggt trä och mörk fanér. Förresten, tänkte på hur du har satt elementen så tätt. Är det för att minska skillnaden från ljudkällorna (elementen)? Har inte börjat fundera på baffellayouten på mina än så jag försöker få lite tips. :P

Nu e det såhär att jag är lite fräck och svarar i hans ställe då jag har svaret på din fråga ;)

Jo, så är det, vi ville få dom så tätt inpå varandra som bara möjligt för att främja pungtformigheten i ljudkällan, eller hur man nu ska beskriva det ;)

Postad 05 January 2009 - 14:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Nu e det såhär att jag är lite fräck och svarar i hans ställe då jag har svaret på din fråga :blink:

Jo, så är det, vi ville få dom så tätt inpå varandra som bara möjligt för att främja pungtformigheten i ljudkällan, eller hur man nu ska beskriva det :P

Haha, ok. ;) Som jag trodde då. Men kan man inte få bieffekter av att sätta dem precis över varandra? Blir inte baffeln svagare och kan svänga mer?

Postad 05 January 2009 - 17:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag har nästan 40mm baffel så det är lungt :) Det största skälet till placeringen var att det såg snyggast ut så. Å ni behöver ej oroa er om försäkning av diskant det kommer att göras så fort en fräs köpts :D

Postad 05 January 2009 - 18:51

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
verkligen supersnygga högtalare tim! stativen är inte fyskam dom heller kanske ska ta och fixa ett par likadana själv =)
hoppas mina högtalare blir fina dom med =), ska bli kul att höra hur de låter och om de blir som du tänkt.

skit bra jobbat!

Postad 05 January 2009 - 20:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

verkligen supersnygga högtalare tim! stativen är inte fyskam dom heller kanske ska ta och fixa ett par likadana själv =)
hoppas mina högtalare blir fina dom med =), ska bli kul att höra hur de låter och om de blir som du tänkt.

skit bra jobbat!

Min ide, MIN IDE !!!!! :D

:D HAha, ne men det ektiskt san,t attans att han skulle göra dom före mig och få äran... :)

Aja, mina kommer att bli finare, ska göra lite samma stuk, :D

Postad 05 January 2009 - 20:55

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jag har nästan 40mm baffel så det är lungt :) Det största skälet till placeringen var att det såg snyggast ut så. Å ni behöver ej oroa er om försäkning av diskant det kommer att göras så fort en fräs köpts :D

Aha, ok. :D Undrar om det funkar med 22mm MDF också.. Vad tror du/ni?

Postad 05 January 2009 - 21:58

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Ser riktigt snyggt ut! :) Blev riktigt snyggt med blandningen av snyggt trä och mörk fanér.

Tackar :D Jag killar kontrasten ja me!

skit bra jobbat!

Jag har butlat med 15cm franskträskriv genom betogen sedan upp i lecan. Sedan limmat med PL-400 :D Kör hårt! Tänk på att spackel, slipa är det viktigaste :D

Min ide, MIN IDE !!!!! :o

:D HAha, ne men det ektiskt san,t attans att han skulle göra dom före mig och få äran... <_<

Aja, mina kommer att bli finare, ska göra lite samma stuk, ;)

Din ide :D va? Nää det var faktiskt DVD-ia som kom på detta! Så kredd till han!

Aha, ok. :P Undrar om det funkar med 22mm MDF också.. Vad tror du/ni?

Jo då det funkar annars finns et bitumen ;)

Postad 06 January 2009 - 00:47

jocke_76
  • jocke_76
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nått som gör en ###### skillnad är att sätta Audyn-Cap Plus kondingar till diskanten.. Trode inte det skulle göra så stor skillnad ! men jag testade att byta efter jag läst här http://www.humblehom...fi.com/Cap.html

Postad 06 January 2009 - 10:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nått som gör en ###### skillnad är att sätta Audyn-Cap Plus kondingar till diskanten.. Trode inte det skulle göra så stor skillnad ! men jag testade att byta efter jag läst här http://www.humblehom...fi.com/Cap.html

Japp dom e för underbara ;)
men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig ;)
Jag brukar köra PLUS kondingarna till diskanter i mina mest seriösa projekt.

Postad 06 January 2009 - 13:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig ;)

Så bra kondensatorer påverkar framförallt diskanten i era öron? Eller gäller det lika mycket för basen/mellanregistret?

Postad 06 January 2009 - 14:25

jocke_76
  • jocke_76
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

men dyra som stryk.... och det kan vara en framtida uppdatering för Timpan, när utvecklingen i övrigt e färdig :P

Japp det är inget man köper direkt men i mina öron är det en uppgradering värt o göra sen även om dom kostar lite ;)
Ja till diskanten ligger ju kondingarna i serie, så jag kan tänka att det är där det gör mest skillnad. Har iof inte testat till nått annat heller!

Postad 06 January 2009 - 14:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Japp det är inget man köper direkt men i mina öron är det en uppgradering värt o göra sen även om dom kostar lite ;)
Ja till diskanten ligger ju kondingarna i serie, så jag kan tänka att det är där det gör mest skillnad. Har iof inte testat till nått annat heller!

Aha. :) Blir nog till att köpa (dock inte plus varianten) och testa till diskanterna någon gång när man har byggt färdigt, spelat in och lyssnat lite till.

Postad 06 January 2009 - 16:01

jocke_76
  • jocke_76
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Aha. ;) Blir nog till att köpa (dock inte plus varianten) och testa till diskanterna någon gång när man har byggt färdigt, spelat in och lyssnat lite till.

Varför inte plus? Det är ju den som gör skillnaden! Har man stora värden på kondingarna så kan det bli dyrt men annars är det inte så farligt!

Postad 06 January 2009 - 16:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Varför inte plus? Det är ju den som gör skillnaden! Har man stora värden på kondingarna så kan det bli dyrt men annars är det inte så farligt!

Jag skall ha 10 och 22uF. ;) Om jag då kör på Plus så har jag betalat mer för kondningarna till diskanterna än vad jag hartotalt lagt på element i lådorna. Så stor skillnad har jag svårt att tro att det gör. :) Tror ljudbilden ändras mer beroende på elementen än på kondningarna ändå. Sen är det ju finslipningen som de är bra för. Hade nog behövt finare element för att det skall vara lönt att byta upp till Plus.

Postad 06 January 2009 - 17:34

jocke_76
  • jocke_76
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Explorer45
Då förstår jag. Då e det för###### dyrt ;) har bara 6.8 o 2.2 till min o då kostar det ju inte så mycket!

Postad 06 January 2009 - 19:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Explorer45
Då förstår jag. Då e det för###### dyrt ;) har bara 6.8 o 2.2 till min o då kostar det ju inte så mycket!

Aha, ok. :) Då kan jag förstå det. Vad kör du med för delningsfilter och vad har du för element i övrigt?

EDIT: Oj, nu blev det lite väl OT.. Sorry Tim! ;)

Redigerat av Explorer45, 06 January 2009 - 19:03.

Postad 06 January 2009 - 19:55

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Nee inte acceptabelt... ! ;)

Edit: David var hemma hoss mig och gjorde lite mätningar på rummet, grymmt skysst! Inget µber seriöst dock :) Det såg helt ok ut inga katastrofer iaf ;) Det var vissa toppar som vi ej vet än vad det är. Jag har ju sne tak (kolla mitt album) och det kanske inte är helt optimalt heller. Men när vi har mätit högtalarna utomhus så kan man titta mer på det.

Efter lite justeringar och invinkligar fick vi till ljudet hyfssat, men tror att TV bänken är för bred så de står lite för brett isär. Det som stör lite är att basen är lite diffus. (som ett luck för örat typ) Det kanske kan fixas med några absubenter eller nått.

Nu kommer det lite bilder på mätningen

Bifogad fil(er)

Redigerat av Timpolanen, 07 January 2009 - 18:43.

Postad 08 January 2009 - 11:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Grafen R+L är mätning på ca 40cm håll och på så klart båda höger och vänster högtalare, svackan vid delningsfrekvensen e vi inte helt 100 på, men ska undersökas mer med hjälp av placering (som vi misstänker på något sätt..) och sedan så ska dom ju mätas utomhus sedan när det blir lite trevligare också :)

Postad 08 January 2009 - 17:13

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag tror nog att subben, eller lådan eller vad det är som mic-stativet står på kan ställa till en del när ni mäter också. Reflekterande ytor som den bör nog hållas en bit ur vägen om möjligt, ni har inget stativ förstås, för då hade ni ju använt det - men testa att hitta något annat alternativ.

Postad 08 January 2009 - 22:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag tror nog att subben, eller lådan eller vad det är som mic-stativet står på kan ställa till en del när ni mäter också. Reflekterande ytor som den bör nog hållas en bit ur vägen om möjligt, ni har inget stativ förstås, för då hade ni ju använt det - men testa att hitta något annat alternativ.

Jo, så är det ju ;)

detta va väldigt mycket en test bara, för att se så att grejerna fungerade och vi skulle test lyssna lite och över flytta runt högtalarna lite för att få till sweetspot :)
Ett stativ e på G och även en ordentliga, vadderad väska att ha alla mätgrejer i för att underlätta transport och förvaring :wub:

Postad 08 January 2009 - 23:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Schysst att kunna mäta upp högtalarna. :) Vackra blev de i alla fall!

Postad 09 January 2009 - 00:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Vill gärna se graferna närmre någon-mysko-standard, dvs. 50dB spann på skalan

Postad 17 January 2009 - 23:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt å knåpat ihop en mic från Svalander ;) 6mm rör samt en RCA hona i botten så man kan byta kabel. Samt fixat en ställning i plåt ska lackas svart dock.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Timpolanen, 17 January 2009 - 23:55.

Postad 18 January 2009 - 00:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Låter som att det går frammåt :)

Postad 19 January 2009 - 22:09

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Micken blev ju riktigt snygg. :D Hunnit testa den än?

Redigerat av Explorer45, 19 January 2009 - 22:09.

Postad 20 January 2009 - 16:42

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Micken blev ju riktigt snygg. :) Hunnit testa den än?

Humm inte mer än i röstchatt :) Ska snart testa tänkte jag.

Postad 20 January 2009 - 18:21

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Humm inte mer än i röstchatt :) Ska snart testa tänkte jag.

Okej. :) Lät det bra då?

Postad 20 January 2009 - 18:30

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Okej. :) Lät det bra då?

Jodå! Riktigt bra mic! Speciellt för dem pengarna går nog inte att få bättre :)

Postad 20 January 2009 - 22:52

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nice =)

Skoj att kunna mäta själv va? Nu lär du ju bli trugad att bygga mer och mer och mer sedan...

Själv har jag också alla såna grejjer + lite till, men jag har strulat på med mitt datorljud i ett halvår (minst) nu tror jag, det är kopiösa fel på vista(drm?)+ati(gpu+ljud)+inbyggt ljudkort! (synd på ljudkortet då det är bra ljud när det är felfritt med jämna mellanrum)

Det går med absolut möda att lyssna på musik, men feter 5 låtars hackande lägger man ner... och spelar man in något på gitarr eller sång så blir det ofelbart distorsion mm etc. Helskumt
Jag har som sagt strulat på med detta en jäkla tid nu efter ominstallationer mm, och har inte kunnat mäta eller annat som kräver någon form av felfritt ljud på heeeela den tiden, gaaah!
Jag har ju också mätningar att göra(!), och det är skoj, men vafasen nu får det snart vara nog!
Det blir galen ominstall av alla myriader program och install av XP och retur av både moderkort och allt förbannat snart...

Märks det att jag blir frustrerad? Jag vill också mäta och spela in och ha skoj hahaha =)

Blir det några fler mätningar föresten?

Och en sak till, ang. innfällning av diskanten - om det blir av, kom ihåg att då också fälla in mellanregistret/basen också, annars kommer ju den kanten att bli ännu "större" för diskanten.

Testa att sätta någon form av filt/sammet-matta i nångon snygg kombination runtom elementen på baffeln kanske? För att slippa diffraktioner och alla såna problem. Kolla på Wilson Audios (medflera) högtalare för exempel.

Någon annan undrade om placering av element på en icke ut-funderad baffel.
Kolla seriöst med Svante´s (tolvan data) program, Edge och Basta! kolla kanske in Tombstone på en gång.

Postad 21 January 2009 - 00:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jodå! Riktigt bra mic! Speciellt för dem pengarna går nog inte att få bättre :(

Låter ju riktigt bra när man själv sen skall inhandla för testning. :D

Postad 21 January 2009 - 00:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Min mick fungerar prima den med, har denna till datorn bytta micken i ett Zalman mick som man fäster på sladden till sina lurar för att få ett "Head set"

Fungerar prima och behövdes bara en mindre modifiering för att den nya och bättre micken skulle passa i :(

Nu har jag en kvar och den ska jag spara och ha på lager för när man behöver en bra mick !

Postad 21 January 2009 - 00:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Min mick fungerar prima den med, har denna till datorn bytta micken i ett Zalman mick som man fäster på sladden till sina lurar för att få ett "Head set"

Fungerar prima och behövdes bara en mindre modifiering för att den nya och bättre micken skulle passa i :(

Nu har jag en kvar och den ska jag spara och ha på lager för när man behöver en bra mick !

Precis, man vet aldrig när man behöver en extra mick när en annan går sönder precis när man skall göra en mätning.

Postad 21 January 2009 - 07:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Nice =)

Skoj att kunna mäta själv va? Nu lär du ju bli trugad att bygga mer och mer och mer sedan...

Själv har jag också alla såna grejjer + lite till, men jag har strulat på med mitt datorljud i ett halvår (minst) nu tror jag, det är kopiösa fel på vista(drm?)+ati(gpu+ljud)+inbyggt ljudkort! (synd på ljudkortet då det är bra ljud när det är felfritt med jämna mellanrum)

Det går med absolut möda att lyssna på musik, men feter 5 låtars hackande lägger man ner... och spelar man in något på gitarr eller sång så blir det ofelbart distorsion mm etc. Helskumt
Jag har som sagt strulat på med detta en jäkla tid nu efter ominstallationer mm, och har inte kunnat mäta eller annat som kräver någon form av felfritt ljud på heeeela den tiden, gaaah!
Jag har ju också mätningar att göra(!), och det är skoj, men vafasen nu får det snart vara nog!
Det blir galen ominstall av alla myriader program och install av XP och retur av både moderkort och allt förbannat snart...

Märks det att jag blir frustrerad? Jag vill också mäta och spela in och ha skoj hahaha =)

Blir det några fler mätningar föresten?

Och en sak till, ang. innfällning av diskanten - om det blir av, kom ihåg att då också fälla in mellanregistret/basen också, annars kommer ju den kanten att bli ännu "större" för diskanten.

Testa att sätta någon form av filt/sammet-matta i nångon snygg kombination runtom elementen på baffeln kanske? För att slippa diffraktioner och alla såna problem. Kolla på Wilson Audios (medflera) högtalare för exempel.

Någon annan undrade om placering av element på en icke ut-funderad baffel.
Kolla seriöst med Svante´s (tolvan data) program, Edge och Basta! kolla kanske in Tombstone på en gång.

Humm fan va segt! Typiskt datorer ska bara krånga å skapa fel som inte äns ska kunna uppstå :( Men har du testat med extern USB ljudkort? Eller kanske testa med en Ubuntu Live skiva bara för att testa kanske lite långsökt men kan funka :D

Det kommer fler mätningar även lite från när de står ute så man kan få ett hum hur själva högtalaren presterar. Jaha okej fälla in båda, det är snyggast så också. Angående matta på bafflen. Humm nja jag gillar min EK skiva :P

Postad 21 January 2009 - 23:33

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
hmm ja gitarr effekten har ett usb-interface/ljudkort som är riktigt bra, men det vill inte funka oavsett vad man använder för ingång eller spelare etc. hmmm... nja det är nästan helt säkert en kombination av vistas drm-realtids-skydd i kombination med hdmi via graffekortets integrerade ljudkort, samtidigt som onboard ljudet av samma tillverkare ska funka simultant = drivar/hårdvaru-krock liknande gamla irq-krockar eller något. hdmi kedjan får ju inte brytas alls och drm:en ska ju realtids-kolla allt man spelar osv osv...
Jag vet bara inte vem man ska skälla på, Realtek, MS eller Gigabyte =)

Äh jag tror ärligt talat inte att någon enda har hittat lösning på det här skitproblemet. Trots att det är en väääldig massa som sitter med det, eller liknande fel.
Men det blir en XP install på en för det avsedd partition helt enkelt, lite tråkigt att det inte ska funka bara.

Testade att mäta lite igår iaf och det verkade funka, men man vill ju vara säker på att det blir så korrekt som det bara går.

Ang mattan, vafalls, inte matta som i ryamatta heller. En filtbit som är lite diskret menade jag, eller en sammetsvariant =)
Som på gamla goa RC-L också. Har svart sammet över hela baffeln...
Nåja, ja, det kan ju vara svårt att få till estetiskt och eken är ju hursomhelst kanonfin och ser gediget ut.
Annars är en "tygbit" bra för ljudet i vart fall, kan ju vara värt att lägga på minnet till nån annan gång =)

Postad 22 January 2009 - 21:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Ang mattan, vafalls, inte matta som i ryamatta heller. En filtbit som är lite diskret menade jag, eller en sammetsvariant =)
Som på gamla goa RC-L också. Har svart sammet över hela baffeln...
Nåja, ja, det kan ju vara svårt att få till estetiskt och eken är ju hursomhelst kanonfin och ser gediget ut.
Annars är en "tygbit" bra för ljudet i vart fall, kan ju vara värt att lägga på minnet till nån annan gång =)
[/quote]

Okej hoppas det löser sig då :)

Japp DVD-ai har varit på mig med filt på baffen också ;) Vem vet kanske nästa bygge då:( Då blir nog lite mer hi end ;)

Postad 25 January 2009 - 18:22

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hade jag varit du Tim så hade jag faktiskt inte heller kunnat med att dölja de snygga bafflarna.. B)

Btw, har du testat att använda micen för att kolla akustiken i rummet? Det borde väl göra rätt mycket för frekvens gången om något.

Postad 13 May 2009 - 20:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag dammar av denna tråd igen (känns nästa lite antik) :D

Har spelat mina stativare ett bra tag nu. Jag kan säga att dem inte har legat på lat sidan i alla fall :unsure: :P Men det är något som saknas, joo basssen.

Nu behöver jag en massa tips på fina basmoduler! Det ända kravet är att det ska agera stativ till mina högtalare. Alltså så att det blir som en två delad golvare. Vore jo också kul om dem gick lågt och hyffsat pris. Jag tycker att SEAS L26 är lite för dyrt över 3lax för bara elementen.

Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm! Fast det kanske bara är lådorna som är helt fel konstruerade? Jag såg någon i någon annat forum som hade byggt med TB,W6 (tror jag) med nån TL variant i tjock plywood. Någon som känner igen länka!

Btw vad är det för fördelar med slavbas-konstruktion?

Postad 13 May 2009 - 21:46

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Slav bas bygge blir lite dyrare men man sliper trixa med olika port längder där man viktar slaven för önskad frekvens .
Sen är den överlägsen vid små lådor med låg avstämning där rören annars blir för långa .
Ev blås ljud för port försvinner men det har jag aldrig haft problem med.

Postad 13 May 2009 - 21:49

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm

:unsure: Ve och fasa!

Förresten vill bara säga att du har tagit sjukt bra bilder =) Du får lödning att se exotiskt ut.

Postad 13 May 2009 - 21:53

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Tänkte lite var det inte du som byggde en subba av en sls 8 lirar den inte bra tillsammans med frontarna ?.

Postad 13 May 2009 - 23:40

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag dammar av denna tråd igen (känns nästa lite antik) :P

Har spelat mina stativare ett bra tag nu. Jag kan säga att dem inte har legat på lat sidan i alla fall :unsure: :P Men det är något som saknas, joo basssen.

Nu behöver jag en massa tips på fina basmoduler! Det ända kravet är att det ska agera stativ till mina högtalare. Alltså så att det blir som en två delad golvare. Vore jo också kul om dem gick lågt och hyffsat pris. Jag tycker att SEAS L26 är lite för dyrt över 3lax för bara elementen.

Jag är sjukt sugen på en Tangband W8-740. Jag är lite osäker på dem dock har hört att det är samma som sitter i Logitec's basar, å det vore en mardröm! Fast det kanske bara är lådorna som är helt fel konstruerade? Jag såg någon i någon annat forum som hade byggt med TB,W6 (tror jag) med nån TL variant i tjock plywood. Någon som känner igen länka!

Btw vad är det för fördelar med slavbas-konstruktion?

De basarna används inte i Logitech's 8", det vill jag lova eftersom att känsligheten är på 84dB/w, det är inte Logitechs basar på iaf...

Dessutom är Logitech's basarnas dammkåpa slimmade med konen.

Även om det är Tangband som gör basarna så är det inte från den serien. För allvarligt, så många högtalarelementfabriker finns det inte och det lär vara flera snikmärken som görs på samma fabriker som de finare märkena.

Basen är fin, den kräver en minimal portad låda vilket är kul, men rekomenderar nästan att köra med 2st för att få upp känsligheten lite :D

Postad 14 May 2009 - 05:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Slav bas bygge blir lite dyrare men man sliper trixa med olika port längder där man viktar slaven för önskad frekvens .
Sen är den överlägsen vid små lådor med låg avstämning där rören annars blir för långa .

Okej men visst är det vissa parametrar som måste stämma in för att det ska funka bra?

:D Ve och fasa!

Förresten vill bara säga att du har tagit sjukt bra bilder =) Du får lödning att se exotiskt ut.

Tackar :unsure: Lödning är ju exotiskt med alla rök å så :D

Tänkte lite var det inte du som byggde en subba av en sls 8 lirar den inte bra tillsammans med frontarna ?.

Jo fast den är väl inge att hänga i granen tycker jag. Mitt rum är ganska stort (kolla mitt galleri) samt att SLS går inte perisi avgrunds djupt tror det var 6dB vid 44Hz... Samt att jag vill ha 2.2. :P

De basarna används inte i Logitech's 8", det vill jag lova eftersom att känsligheten är på 84dB/w, det är inte Logitechs basar på iaf...

Dessutom är Logitech's basarnas dammkåpa slimmade med konen.

Även om det är Tangband som gör basarna så är det inte från den serien. För allvarligt, så många högtalarelementfabriker finns det inte och det lär vara flera snikmärken som görs på samma fabriker som de finare märkena.

Basen är fin, den kräver en minimal portad låda vilket är kul, men rekomenderar nästan att köra med 2st för att få upp känsligheten lite :P

Okej blev bara lite orolig efter litte googlingar :D

Men annars har ni några andra tips? Liten låda är inget krav för att de ska ju bara lika breda som stativarna och lika höga som stativen (Kommer med mått sen) Sedan kan man alltid labba med djupet på lådan för att få rätt volym.

Men kör man med 2st i varje låda så blire lite dyrare då med 2000kr + frakt kan väl vara ok men jag vill ha fler tips :D

Postad 14 May 2009 - 18:25

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Okej men visst är det vissa parametrar som måste stämma in för att det ska funka bra?

Tackar :P Lödning är ju exotiskt med alla rök å så ;)

Jo fast den är väl inge att hänga i granen tycker jag. Mitt rum är ganska stort (kolla mitt galleri) samt att SLS går inte perisi avgrunds djupt tror det var 6dB vid 44Hz... Samt att jag vill ha 2.2. :D

Okej blev bara lite orolig efter litte googlingar :D

Men annars har ni några andra tips? Liten låda är inget krav för att de ska ju bara lika breda som stativarna och lika höga som stativen (Kommer med mått sen) Sedan kan man alltid labba med djupet på lådan för att få rätt volym.

Men kör man med 2st i varje låda så blire lite dyrare då med 2000kr + frakt kan väl vara ok men jag vill ha fler tips :wub:

Jag hade tänkt att du skulle köra sammanlagd 2st:P Hehe,,,, trodde inte du skulle ha 2.2.

Om du ska ha så stora lådor, blir väl upp mot en 40liter iaf så lär du kunna ha en annan vettig bas. Som dessutom ger mer bang/buck med lite högre känslighet.

Vad ligger budgeten på? 6-700:-/element eller nåt? Och ett/två slutsteg @150w eller?

Postad 14 May 2009 - 18:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag kan nog sträcka mig till 2000kr totalt (element). Vore bra om de inte behövde något µber steg ja typ runt 200W :P

Edit: (yttermått)
Höjd: runt 66cm
Bred: runt 27,4 cm
Djup: Kan man labba med (org är 44,5cm på stativarna)
Blir runt 56L men som sagt man kan labba med djupet på dem.

Redigerat av Timpolanen, 14 May 2009 - 18:44.

Postad 14 May 2009 - 20:28

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Visst kan det allt bli dyrare med en slavbas konstruktion. DOCK, att pilla med port längder är inte värre/lättare/svårare än att pilla med vikterna på slaven. Båda
konstruktionerna kräver att man justerar in rätt avstämmning, blir aldrig rätt på första.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.