Ace Bass 3
550 svar till detta ämne
Postad 02 February 2010 - 19:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai blev ingen skillnad i djupet som jag upplever. Men vad subsonic gör har jag inget större koll på iofs. Du kanske tänker på slope?
d00m är nog inte det, jag körde med 0 som utsignal från början samma sak, hade den även på lägsta tror det var -10. Same shit.
subsonic filtret skär av låda frekvenser... inget man vill använda förutom i special fall...
Postad 02 February 2010 - 21:00
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
subsonic filtret skär av låda frekvenser...
inget man vill använda förutom i special fall...
Det konstiga är att när jag sätter den på 30 och kör test toner på 20-25 så kommer det ljud? Sen så backar detta upp hur mycket skit inställningar denna låda faktiskt har, varför skulle man vilja ta bort låga frekvenser från en baslåda?
Postad 02 February 2010 - 21:06
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
För att skona elementet från frekvenser som normalt sett inte är hörbara och på så vis få det att prestera bättre.
Jag förstår att folk är missbelåtna, man vill ju inte ha grejer som spelar på marginalen (eller under...). Man vill kunna spela så högt som man önskar. Jag har dock inga som helst sådana problem, så visst är det himla märkligt.
Postad 02 February 2010 - 21:10
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Gaah vad gör man nu? Jag har ju fortfarande chansen att byta den mot XTZ 12.16. Men då dessa har utgått från sortimenten överallt blir det nog inte lätt att få tag på igen om jag skulle vara missnöjd med XTZ'an.
Postad 02 February 2010 - 21:12
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 10 February 2010 - 17:28.
Postad 02 February 2010 - 21:31
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Det är ren fakta det med, att den kräver en del utsignal från förstärkaren. Dock har jag inget problem med det personligen.
Frågan är egentligen om denna bas är bättre än t.ex. XTZ 12.16 trots att subsonic är på 30.
Postad 02 February 2010 - 21:35
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Det är ren fakta det med, att den kräver en del utsignal från förstärkaren. Dock har jag inget problem med det personligen.
Frågan är egentligen om denna bas är bättre än t.ex. XTZ 12.16 trots att subsonic är på 30.
Mitt råd till dig är att behålla basen tror själv inte att en XTZ 12.16 är bättre än Ace Bass 3. Fast det bästa är om du kan låna hem en XTZ 12.16 och prova. Svårt val...
Postad 03 February 2010 - 12:12
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
väldigt svårt läge känner jag nu, audio pro säger såhär när jag frågade om en höjning av subsonic verkligen var en lösning.
"Det är ju så att 20Hz drar väldigt mycket effekt ur förstärkaren/nätdelen på film, med långa sekvenser väldigt lågfrekvent. Skillnaden är stor melan 20 och 30Hz. Hifi har aldrig något inspelat med så låg frekvens.
Det han hör är limitern som går in och orsakar missljud. Det innebär att han vid den låga frekvensen tar ut max effekt.
Visst är subsoniq filtret en begänsning neråt i frekvens, mne det han begränsar är inget han hör, endast känner."
Känns väl skönt att det inte verkar vara något fel men väldigt surt att en så pass dyr baslåda inte kan leverera mer utan att använda subsonic. :/
Postad 03 February 2010 - 14:13
CV_joel
-
CV_joel
-
Användare
-
-
110 inlägg
ace bass 3 e inte så bra som de sägs tydligen=/ hehe polarens proson sub för 2k spelar 10g högra och er tryck men sen spelar den ju nte lika rent .
men en sub som kostat 10k med 2x10or ska ju spela en del! men de gör den inte. har med provat alla inställningar upp ner hit dit ingen skillnad
Postad 03 February 2010 - 14:32
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
"Skillnaden är stor melan 20 och 30Hz. Hifi har aldrig något inspelat med så låg frekvens."
Det var ett väldigt fånigt uttalande från deras sida, långt långt ifrån sanningen.
Redigerat av shifts, 03 February 2010 - 14:33.
Postad 04 February 2010 - 13:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det konstiga är att när jag sätter den på 30 och kör test toner på 20-25 så kommer det ljud? Sen så backar detta upp hur mycket skit inställningar denna låda faktiskt har, varför skulle man vilja ta bort låga frekvenser från en baslåda? 
Det är inte konstigt, filtret tar ju inte bort altl under utan dämpar med en viss branthet... förmodligen 1a eller 2a ordnignen, vilket betyder att om du ställer den till 30Hz så får du 6 eller 12dB undertryckning vid 15Hz, så för att du "inte ska höra" 20-25Hz alls så måste du ställa filtret väldigt högt... Filtret är till för 2 saker. dels att man kan avlasta subben något från dom djupaste frekvenserna och att man faktiskt (om man har problem med stark "boost" i rummet vid dessa frekvenser, eller problem med "tillt" i rummet) att man kan jämna ut responsen med dessa inställningar. Jag ser inte subsonic som något korkat, bara en "mindre användbar" fungtion men som i vissa fall kan vara guld värd.  Det var ett väldigt fånigt uttalande från deras sida, långt långt ifrån sanningen.
Jo, väldigt märkligt uttalande...
Postad 04 February 2010 - 17:11
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Måste bara tipsa om ytterligare en cool filmsekvens....
Hellboy II, sekvensen med den "gyllene armen" ( 1h.37 min- 1h.47 min )
Var tvungen att se den igen med min nya "leksak" och
den satte verkligen biorummet i gungning
Lider med dem som inte får ut det som denna sub kan prestera.
Hoppas ni hittar nån bra lösning till slut...för i rätt rum och rätt placerad
så spelar den fantastiskt bra.
En fråga till Er experter...
Vilka inställningar är lämpliga till musik ?
Ska man använda samma som till film?
/ Player
Postad 04 February 2010 - 17:13
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Finns det någon fakta kring det audio pro säger eller försöker dom bara undvika att jag lämnar tillbaka subben?
Jag menar dom måste ju ändå ha koll på sin grej.
Måste ändå medge att den låter betydligt fylligare starkare vid lägre volymer efter jag haft den ett par dagar. Detta är dock inget som ändrar att jag tycker att subben är överhypad.
Postad 09 February 2010 - 14:21
pfalke
-
pfalke
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har haft min Ace Bass 3 sen nyår och är mycket nöjd med ljudet den klämmer ur sig.
Däremot så har jag ett annat problem och det är att den stänger av sig med en smäll efter ca 30-40 minuter och sen går den igång igen efter ungefär samma tid med samma smäll igen.
(Displayen lyser men texten går inte att läsa när den har tystnat)
Har pratat med Audio pro service och ska skicka in den till dom för reparation.
Det är tydligen någon termo säkring i nätdelen som det är fel på som behöver bytas ut.
(Dom visste direkt vad det var lät det som)
Är det någon annan som har råkar ut för detta?
Postad 09 February 2010 - 16:25
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
har haft en ace bass 3 en månad nu och idag var jag och hämtade min andra. fick köpa ett visningsex (ej demat) eftersom dom är slutsålda överallt.
har inte plats för någon subb mella frontarna så vart tvungen att ställa den till höger om soffan. så nu köpte jag en till o ställe till vänster om soffan också! fan så gött tryck! har inte haft några av de problem som de andra i tråden skriver om. har verkligen provat o maxa på så mkt det går i transformers 2 introt och det är bara ren njutning
Postad 09 February 2010 - 17:28
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
har haft en ace bass 3 en månad nu och idag var jag och hämtade min andra. fick köpa ett visningsex (ej demat) eftersom dom är slutsålda överallt.
har inte plats för någon subb mella frontarna så vart tvungen att ställa den till höger om soffan. så nu köpte jag en till o ställe till vänster om soffan också! fan så gött tryck! har inte haft några av de problem som de andra i tråden skriver om. har verkligen provat o maxa på så mkt det går i transformers 2 introt och det är bara ren njutning 
Låter väldigt konstigt, då den har inbyggd säkring mot för stark volym. Så att du maxat den låter ju ytterst konstigt.
Postad 09 February 2010 - 19:44
jockebock
-
jockebock
-
Användare
-
-
110 inlägg
Låter väldigt konstigt, då den har inbyggd säkring mot för stark volym. Så att du maxat den låter ju ytterst konstigt.
maxat vad mina öron tål givetvis om jag skulle maxa den så skulle jag ju inte kunna vara kvar hemma..inte grannarna heller. och om den skulle klippa då så skulle jag ju inte se det som att det är fel på subben. det är ju isf bättre den klipper än att det bara blir skit kvar av den...
Postad 09 February 2010 - 19:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Måste bara tipsa om ytterligare en cool filmsekvens.... Hellboy II, sekvensen med den "gyllene armen" ( 1h.37 min- 1h.47 min ) Var tvungen att se den igen med min nya "leksak" och den satte verkligen biorummet i gungning
Lider med dem som inte får ut det som denna sub kan prestera. Hoppas ni hittar nån bra lösning till slut...för i rätt rum och rätt placerad så spelar den fantastiskt bra.
En fråga till Er experter... Vilka inställningar är lämpliga till musik ? Ska man använda samma som till film?
/ Player
Den optimala inställningen är något man får till i förhållande till rummet som den står med en optimal och testad optimal placering. Och den optimala inställningen är faktiskt optimal till båda film och musik Alltså, den optimala inställningen krävrn att man testar, testar och sedan testar igen och dessutom så är mätutrustning guld värt !
Postad 09 February 2010 - 20:42
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Den optimala inställningen är något man får till i förhållande till rummet som den står med en optimal och testad optimal placering. Och den optimala inställningen är faktiskt optimal till båda film och musik
Alltså, den optimala inställningen krävrn att man testar, testar och sedan testar igen och dessutom så är mätutrustning guld värt !
Det kan jag skriva under på! Det har taget mig gott o väl 3 veckor att hitta den optimala positionen för min Ace-Bass3, och jag har använt både öronen plus en digital dB-mätare och allsköns kalibreringsskivor/testtoner mm. Det ända som fattas nu eller tills när ja flyttar till ett bättre utformat rum är en XTZ Room Optimizer, får bli en sån framöver. Subben hamnade iaf slutligen mitt framför vardagsrumsbordet, något till vänster om centrum av bredden på rummet. Mycket låg WAF faktor på den placeringen LoL Har bara en jobbig topp i frekvensgången kvar att få bukt med - en topp på ca 5-6dB vid 63Hz.
Redigerat av LaZBoy, 09 February 2010 - 21:02.
Postad 10 February 2010 - 09:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
340/63= 5,4m
har du någon dimmension i rummet som är typ 2,7 eller 5,4 ?!
Postad 10 February 2010 - 14:20
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
340/63= 5,4m
har du någon dimmension i rummet som är typ 2,7 eller 5,4 ?!
Nja men nästan, det är ca2,80m i takhöjd. Mina dimensioner på rummet är: längd: 4,7m bredd: 3,8m höjd: 2,8m Har soffan ca 1m från bakre väggen (sweetspot), frontarna ca 1m ut i rummet från den främre väggen. Jag har dock upptäckt att ju närmre jag kommer den bakre väggen desto kraftigare topp får jag vid 63Hz. Om jag mäter ca 2decimeter längre ut (i förhållande till sweetspot) i rummet sjunker 63Hz ca 3dB, men att flytta soffan ytterligare 2-3 decimeter ut i rummet är inte helt praktiskt för rummets övriga möblering med frontar, tv och rummets utformning etc. Ps. Det är möjligt att toppen inte ligger exakt på 63Hz men med "The Calibrator" som kalibreringsskiva är jag begränsad till testtonerna 20Hz, 31,5Hz, 40Hz, 50Hz, 63Hz och 80Hz. Jag har gjort diagram i excel och mätt med SPL mätare. Har en topp vid 31,5Hz som jag dämpat med DSP i Ace3:an (-6dB och ligger inom +/-3dB i förhållande till övriga frekvenser) samt en topp vid runt 63Hz som jag delvis dämpat med EQ i recievern men inte tillräckligt, den ligger fortfarande några dB för högt :|
Redigerat av LaZBoy, 10 February 2010 - 18:44.
Postad 10 February 2010 - 14:25
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Tips: ladda hem Signal Generator så kan du labba fritt med frekvenserna, så gjorde jag när jag ställde in min AB3. Kopplade in en laptop bara och körde lite testsvep. Hade inga problemfrekvenser alls faktiskt... http://www.dr-jordan...e/signalgen.htmEn bit ner på sidan finns en gratisversion som fungerar ypperligt.
Postad 10 February 2010 - 14:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nja men nästan, det är ca2,80m i takhöjd. Mina dimensioner på rummet är:
längd: 4,7m bredd: 3,8m höjd: 2,8m
Har soffan ca 1,10m från bakre väggen, frontarna ca 1m ut i rummet från den främre väggen. Jag har dock upptäckt att ju närmre jag kommer den bakre väggen desto kraftigare topp får jag vid 63Hz. Om jag mäter ca 2decimeter längre ut (i förhållande till sweetspot) i rummet sjunker 63Hz ca 3dB, men att flytta soffan ytterligare 2-3 decimeter ut i rummet är inte helt praktiskt för rummets övriga möblering med frontar, tv och rummets utformning etc.
Ps. Det är möjligt att toppen inte ligger exakt på 63Hz men med "The Calibrator" som kalibreringsskiva är jag begränsad till testtonerna 20Hz, 31,5Hz, 40Hz, 50Hz, 63Hz och 80Hz. Jag har gjort diagram i excel och mätt med SPL mätare. Har en topp vid 31,5Hz som jag dämpat med DSP i Ace3:an (-6dB och ligger inom +/-3dB i förhållande till övriga frekvenser) samt en topp vid runt 63Hz som jag delvis dämpat med EQ i recievern men inte tillräckligt, den ligger fortfarande några dB för högt :|
ok, jo men det brukar vara så att du får förstärkningar längs med väggarna även i problem områdena. Efter som du inte mätt "på ritkigt" så är det ju svårare att säga vilka dimmensioner som skulle kunna vara boven. Men testa med att flytta subben någon 10-20cm ut i rummet.
Postad 10 February 2010 - 14:42
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Tips: ladda hem Signal Generator så kan du labba fritt med frekvenserna, så gjorde jag när jag ställde in min AB3. Kopplade in en laptop bara och körde lite testsvep. Hade inga problemfrekvenser alls faktiskt...
http://www.dr-jordan...e/signalgen.htm
En bit ner på sidan finns en gratisversion som fungerar ypperligt.
Tack! Det ska jag prova när jag får möjlighet. Min dator står dock i ett annat rum och har ej tillgång till laptop, men får flytta den tillfälligt för att mäta. ok, jo men det brukar vara så att du får förstärkningar längs med väggarna även i problem områdena. Efter som du inte mätt "på ritkigt" så är det ju svårare att säga vilka dimmensioner som skulle kunna vara boven. Men testa med att flytta subben någon 10-20cm ut i rummet.
Subben står redan mitt i rummet. Har testat att ha den mer eller mindre överallt längs med alla väggar, mellan frontarna, utanför frontarna etc. Bäst resultat är där den står nu. Jag kan posta en bild på hur rummet/möblering ser ut när jag kommer hem, sitter på jobbet nu o skriver hehe (det skulle chefen se LoL)
Postad 10 February 2010 - 14:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, jo men gör så
så kan man se lite mr exakt hur den står,
Nu kommer jag med mitt tjatiga snack igen...
Du har inte funderat på att skaffa en subb till.. ?!
Postad 10 February 2010 - 15:03
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
ok, jo men gör så
Haha  Tanken har slaget mig att skaffa en till men för närvarande är min budget begränsad. Jag ska flytta till ny lya om ca 2mån och det kostar ju en del, blir lite nya möbler o så. Sen tänkte jag investera i en XTZ Room Analyzer och eventuellt lite akustikmatrial för o dämpa/diffusera om det behövs i den nya lyan. Men visst det hade varet riktigt najs med en likadan subba till för o jämna ut frekvensgången
Postad 10 February 2010 - 15:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
med 2st så får du möjlighet bättre respons i hela rummet och dessutom en jämnare respons är möjligt.
jag tycker att 2st subbar är att föredra framför XTZ room-analyser...
Postad 10 February 2010 - 15:34
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
med 2st så får du möjlighet bättre respons i hela rummet och dessutom en jämnare respons är möjligt. jag tycker att 2st subbar är att föredra framför XTZ room-analyser... 
Umm jo det e sant. Finns dessvärre inga mer Ace Bass 3 i lager :| Kan ju iofs köpa nån annan. Men det får tiden utvisa o hur ekonomin ser ut när jag flyttat. Dags o jobba lite igen, postar en schematisk bild på rummet o möblering när ja kommer hem vid 17.30-tiden ca.
Postad 10 February 2010 - 18:02
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
ok, jo men gör så
Här kommer bilden av rummet jag nämnde. Den är skalenlig. Ska oxå ta ett par foton på rummet med min mobil o slänga upp dom under galleriet.
Postad 11 February 2010 - 09:07
Metsys
-
Metsys
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nu har jag exprimenterat en _hel_ del med både placering och inställningar.
Det jag kommit fram till är att min endast klipper i transformers 2 introt. Kan höja otroligt mycket i alla filmer och musik utan missljud. Kan det vara något med filmen? Jag vet att det låter konstigt. Någon som har förslag på en film som går riktigt djupt? Jag har bokstavligt testat allt utan att den klipper.
Jag tycker du är en märklig person du skriker högt om hur dålig basen är och nu har du ändrat dig totalt och tror det är filmen..
Postad 11 February 2010 - 11:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Här kommer bilden av rummet jag nämnde. Den är skalenlig. Ska oxå ta ett par foton på rummet med min mobil o slänga upp dom under galleriet.

Ok, du har enn väldigt kvadratiskt rum och det är ur många avsenden inte så bra ljudmässigt... Du får en väldigt kraftigt dominerade förstärkning vid viss frekvenser som blir svårt att dämpa bort, detta är knepigt, men skulle kunna testa att ha subben precis bakom soffan, så att den är nära ryggstödet... eller har du redan gjort det ?! Edit: Vad kör du för delning på subben och delar du med båda subben och recivern ?! kör du frontarna hela vägen ner i basen eller delar du dom också ?!
Postad 11 February 2010 - 13:22
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ok, du har enn väldigt kvadratiskt rum och det är ur många avsenden inte så bra ljudmässigt... Du får en väldigt kraftigt dominerade förstärkning vid viss frekvenser som blir svårt att dämpa bort, detta är knepigt, men skulle kunna testa att ha subben precis bakom soffan, så att den är nära ryggstödet... eller har du redan gjort det ?!
Edit: Vad kör du för delning på subben och delar du med båda subben och recivern ?! kör du frontarna hela vägen ner i basen eller delar du dom också ?!
Jo tack jag vet, rummet suger ur ljudsynpunkt hehe. Det plus att det är väldigt lyhört är anledningen till att jag ska flytta om några månader  Jag har ej testat att a subben bakom soffan då min kabel inte räcker riktigt hela vägen :| Måste köpa längre kabel. Jag har inga "vanliga" pre out på min reciever (Onkyo 606), endast sub pre out och filtret i recievern går ej att stänga av. Har ställt in recievern att dela subben vid 120Hz, det är max, för att sedan använda subbens ASP. Jag delar just nu subben vid 80Hz 48dB branthet. Frontarna delar jag även dom vid 80Hz. Jag har även testat att dela subben vid 50Hz med 12dB branthet och på det sättet sänka 63Hz med 3dB men det blev inte bra det heller.
Postad 12 February 2010 - 12:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
när du delar subben vid 120Hz i recivern, är du säker på att du delar frontarna vid 80Hz och inte 120Hz dom med då... ?!
Postad 12 February 2010 - 13:02
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
när du delar subben vid 120Hz i recivern, är du säker på att du delar frontarna vid 80Hz och inte 120Hz dom med då... ?!
Ja det är jag 110% säker på. Jag kan dela sub/frontar/surround/center individuellt.
Postad 12 February 2010 - 13:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, bra
Ja du... då kan jag inte säga mycket mer än att det blir till att fortsätat att testa placering för dig !
Men du kommer alldrig att bli av med problemet utan att bygga en basfälla..
Postad 12 February 2010 - 13:10
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
ok, bra
Ja du... då kan jag inte säga mycket mer än att det blir till att fortsätat att testa placering för dig ! Men du kommer alldrig att bli av med problemet utan att bygga en basfälla.. 
Näe jag har insett det oxå. Men tack iaf för ditt engagemang  Flyttar om ett par månader till ny lägenhet med andra mått på vardagsrummet. Förhoppningsvis bättre dimensioner.
Postad 12 February 2010 - 13:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, man får ju hoppas att det är ett mer passande rum
Postad 12 February 2010 - 13:48
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jo, man får ju hoppas att det är ett mer passande rum 
Jag har ej mätt exakt ännu. Missade o ta med talmetern när jag var o kollade på lägenheten. Men som jag minns var rummet ca 4m brett och 6-6,5m långt och 2,4m i takhöjd. Tänkte möblera på längden. Det är åtminstone inte lika liksidigt som min nuvarande lya.
Redigerat av LaZBoy, 12 February 2010 - 13:48.
Postad 12 February 2010 - 15:11
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jag har ej mätt exakt ännu. Missade o ta med talmetern när jag var o kollade på lägenheten. Men som jag minns var rummet ca 4m brett och 6-6,5m långt och 2,4m i takhöjd. Tänkte möblera på längden. Det är åtminstone inte lika liksidigt som min nuvarande lya.
De måtten är riktigt bra kan jag säga. Stämmer rätt bra med förhållandet 0.618:1:1.618 som är relativt optimalt.
Postad 12 February 2010 - 15:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, det va inga dåliga mått
Då gällér det bara att placera utefter bästa möjliga i det rumemt så kan det blir riktigt trevligt !
Postad 12 February 2010 - 22:57
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jo, det va inga dåliga mått
Då gällér det bara att placera utefter bästa möjliga i det rumemt så kan det blir riktigt trevligt ! 
 stort leende på läpparna haha  ...ett par öl senare hehe  Hade tänkt utgå från rekomendationer från http://www.realtraps..._room-setup.htm och placera sweetspot ~38% in i rummet från bakre väggen räknat. Därefter placera frontarna ~1,5m ut i rummet och sedan lyssna mig till bästa position så gott det går. Därefter placera subben på lämplig plats med hjälp av öron och dB mätare.
Redigerat av LaZBoy, 12 February 2010 - 23:08.
Postad 14 February 2010 - 18:24
Metsys
-
Metsys
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag kör med LFE och har en Onkyo 607, hur ska jag ställa in gott folk, jag är väldigt nybörjare på detta.
Jag har nu 120hz på LFE och Full på frontarna och 120 på surround och centern.
Jag har även aktiverat dynamic EQ på Audyssey.
Jag tycker det låter bra men jag undrar om någon har nåt tips för att få det att låta ännu bättre
Postad 14 February 2010 - 21:32
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag kör med LFE och har en Onkyo 607, hur ska jag ställa in gott folk, jag är väldigt nybörjare på detta. Jag har nu 120hz på LFE och Full på frontarna och 120 på surround och centern.
Jag har även aktiverat dynamic EQ på Audyssey. Jag tycker det låter bra men jag undrar om någon har nåt tips för att få det att låta ännu bättre 
Jag är långt ifrån expert på området men jag hade definitivt inte delat subben så långt upp som 120Hz, så långt upp i frekvensen finns det risk att du kan höra vart ifrån ljudet kommer och det kan bli svårt att integrera subben med frontarna. Jag har själv en Onkyo 606 och delar min subb vid 80Hz (48dB branthet), frontarna vid 80Hz och även surround o center vid 80Hz. Jag hade inaktiverat dynamisk eq och bara användt den normala audyssey eq. Kan tipsa om lite matnyttiga sidor med mängder av tips o råd om hur du kan optimera din sub. http://www.audioholi...ngs-made-simplehttp://www.component.se/docs.php?id=3http://www.component.se/docs.php?id=4http://www.avsforum....t=subwoofer 101
Redigerat av LaZBoy, 14 February 2010 - 23:43.
Postad 14 February 2010 - 23:09
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jag kör med LFE och har en Onkyo 607, hur ska jag ställa in gott folk, jag är väldigt nybörjare på detta. Jag har nu 120hz på LFE och Full på frontarna och 120 på surround och centern.
Jag har även aktiverat dynamic EQ på Audyssey. Jag tycker det låter bra men jag undrar om någon har nåt tips för att få det att låta ännu bättre 
Mitt tips är att ställa subben på max och sen justera delningen på receivern tills du hittar ett ljud du är nöjd med, själv delar jag vid 60 hz. Beroende på högtalare brukar någonstans mellan 50-80 hz låta bäst, men någon generell regel finns förstås inte. 120 hz är dock väldigt högt, det är nog bara lämpligt om du har små matdosor till högtalare.
Postad 15 February 2010 - 00:18
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Visst finns det en generell "regel", 80 Hz, som THX-standarden föreskriver. Inget ska väl sägas vara hugget i sten dock.
Postad 15 February 2010 - 11:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 15 February 2010 - 12:54
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Visst finns det en generell "regel", 80 Hz, som THX-standarden föreskriver. Inget ska väl sägas vara hugget i sten dock.
Ok, det är sant, men om man nu får för sig att strunta i THX och gå på vad som låter bäst.
Postad 15 February 2010 - 13:38
LaZBoy
-
LaZBoy
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Om du syftar på min märklig stavning i inlägget, så kan jag bara försvara mig med att skallen är snabbare än fingrarna... 
Hehe näerå jag syftade inte på något alls. Jag var ordentligt på lyset bara efter ett antal öl o några whiskey  Stort leende på läpparna mest för att måttet på mitt nya vardagsrum har potential för välljud
Postad 15 February 2010 - 14:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jepp, det har det
om du bara ser till att göra det bästa av det hela och om du har tur och inte öppningar m.m. hamnar på konstiga/ jobbiga ställen...
Postad 15 February 2010 - 14:19
Metsys
-
Metsys
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Mitt tips är att ställa subben på max och sen justera delningen på receivern tills du hittar ett ljud du är nöjd med, själv delar jag vid 60 hz. Beroende på högtalare brukar någonstans mellan 50-80 hz låta bäst, men någon generell regel finns förstås inte. 120 hz är dock väldigt högt, det är nog bara lämpligt om du har små matdosor till högtalare. 
Men jag kan inte dela längre ner än 80hz på recievern eller vart hittar jag dom inställningarna?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|