Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Betalar du din tv-avgift?

1069 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Betalar du din tv-avgift? (473 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 22 February 2011 - 23:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

AVR4000: "Om nu ett företag erbjuder dåliga arbetsförhållanden är det en sak för facket och arbetsmiljörelaterade myndigheter."

Ja, det funkar ju fantastiskt bra, eller?

Och The Phone House är ett hyvens företag som värnar om de anställda, ställer upp för dem osv.

Visst kör svt med en populistisk stil emellanåt, konstigt vore väl annars, men dina åsikter om dem tyder på att något har knasat ur. Och då syftar jag inte på svt.

Om någon nu tror att deras inslag om The Phone House innebär bättre arbetsförhållanden överlag eller att det bara är där man driver på personalen så säger jag: fel. Liknande pådrivning förekommer hos övriga företag inom sektorn.

Jag säger inte att TPH har den bästa personalpolitiken men överlag gäller regeln sälj, sälj, sälj i hela elektronkhandeln, framförallt inom massmarknadssegmentet.

Att jag är starkt negativ mot SVT beror på att jag ö.h.t inte delar deras journalisters värderingar och inte heller ger ett öre för den politiskt korrekta linje de för.

Därför är jag mycket kritisk mot deras vinklingar.

Sedan angående TPH: varför inte ta upp arbetsförhållanden inom politiskt kontrollerade/styrda/påverkade verksamheter? Det är mycket gnäll på privata företag hitan och ditan men mycket tyst när det gäller t.ex förhållanden för bussförare o.dyl. Vården får dock uppmärksamhet men även där är det mycket ensidigt fokus mot "dåliga" privata företag men obefintlig diskussion kring att politiker kräver låga anbud, antar låga bud och att kvaliteten blir därefter.

Det är bra för SVT att det finns personer som anser att de har ett korrekt budskap. Dessvärre gäller det inte mig, jag tar totalt avstånd från deras rapportering - i alldeles för många fall är det vinklat och utelämnar viktiga fakta. Fakta som ändrar på historien.

Det är tur att Internet finns och att det därmed går att skippa SVT och gå direkt på de utländska nyhetstjänsterna istället. Det enda svenska media jag tycker är vettigt på området är SR.

Postad 23 February 2011 - 08:53

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Om någon nu tror att deras inslag om The Phone House innebär bättre arbetsförhållanden överlag eller att det bara är där man driver på personalen så säger jag: fel. Liknande pådrivning förekommer hos övriga företag inom sektorn.

Jag säger inte att TPH har den bästa personalpolitiken men överlag gäller regeln sälj, sälj, sälj i hela elektronkhandeln, framförallt inom massmarknadssegmentet.

Att jag är starkt negativ mot SVT beror på att jag ö.h.t inte delar deras journalisters värderingar och inte heller ger ett öre för den politiskt korrekta linje de för.

Därför är jag mycket kritisk mot deras vinklingar.

Sedan angående TPH: varför inte ta upp arbetsförhållanden inom politiskt kontrollerade/styrda/påverkade verksamheter? Det är mycket gnäll på privata företag hitan och ditan men mycket tyst när det gäller t.ex förhållanden för bussförare o.dyl. Vården får dock uppmärksamhet men även där är det mycket ensidigt fokus mot "dåliga" privata företag men obefintlig diskussion kring att politiker kräver låga anbud, antar låga bud och att kvaliteten blir därefter.

Det är bra för SVT att det finns personer som anser att de har ett korrekt budskap. Dessvärre gäller det inte mig, jag tar totalt avstånd från deras rapportering - i alldeles för många fall är det vinklat och utelämnar viktiga fakta. Fakta som ändrar på historien.

Det är tur att Internet finns och att det därmed går att skippa SVT och gå direkt på de utländska nyhetstjänsterna istället. Det enda svenska media jag tycker är vettigt på området är SR.

Jag har en stark misstanke att du antingen jobbar på TPH eller jobbar på ett liknande sätt. Och då menar jag jobbar som TPHs teamledare och skiter i folk.

Jag har inte som åsikt att förolämpa dig men kan inte låta bli efter att ha läst dina sista inlägg.

Kan ha fel också så klart. Jag själv jobbar bland annat med försäljning i en bransch med minsta marginalerna. Men jag har aldrig sätt något liknande hos oss.

Postad 23 February 2011 - 11:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

NRK finns inte i mitt utbud. Tänmker inte betala extra för fler kanaler. Det är dyrt nog med 2000 om året för SVT.

Jo, men det var liksom dit jag ville kolla. NRK är bättre på sport.. Varför då använda sporten som argument för att betala de där 2000:- om året, när man kan få det billigare och bättre från grannlandet!

/G

Postad 23 February 2011 - 12:52

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Har SVT dåligt med pengar? Dom jobbar ju nästan hårdare än skatteverket och istället för att jobba med att få nöjda kunder så irriterar dom bara svenska folket.
Deras arkiv är ju redan finasierat, kostnaden att lägga upp på nätet borde inte vara så dyrt att alla som äger en smartphone ska betala licens.
Dom får väl sälja mer dvd, måste ju finnas massor med material dom kan ge ut.

Postad 23 February 2011 - 13:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag är fullt medveten om att jag har "kontroversiella" åsikter om SVT eftersom jag i.o.m det sågar den s.k sanningen. Samma sanning som man läste i Sanningen (Pravda) en gång i tiden. Den politiskt korrekta sanningen i fallet SVT.

Man får en bättre bild av saker och ting om man stänger av TVn och startar datorn och läser lite internationella vinklar på sakerna. Jag föredrar utan tvivel att ta del av engelskspråkiga internationella nyheter framför SVT.

När det gäller dessa berömda granskningar inkl The Phone House: om ni verkligen tror att detta är seriöst journalistik så måste jag beklaga. Eller om ni tror att granskandet resulterar i någon sorts förbättring som är varaktig. D.v.s att SVT gör ett reportage och därefter ställer varenda företag omedelbart om policyn, skrotar alla gamla värderingar och allt blir så bra, så bra. Inte ens facket behövs när SVT finns.:wub:

Har man minsta lilla ambition att vara seriös gör man för det första en branschkontroll, d.v.s finns detta "problem" överlag inom branschen? Man hänger inte ut ett enskilt företag som steg 1 utan man kontrollerar detta. Sedan kan man mycket väl göra ett reportage men då bör man fokusera på det ev problemet - inte vinkla det till att Företag X är dumma.

Slutligen bör man även ta och granska t.ex facket och berörda myndigheter. Om ett företag har dåliga arbetsförhållande uppstår ju frågan - varför har inte t.ex facket ingripit om så är fallet?

Frågan är avsevärt mer komplex än vad man får in i en TV-sändning. Det gäller alla frågor om arbetsmiljö.

Sedan har vi t.ex fenomenet att journalister på SVT gräver runt bland underleverantörerna och finner att en underleverantör som tillverkar skruvar till ett annat företag använder barnarbetskraft. HUR kan stora stygga svenska företaget godta detta?

Så har vi en ny klassisk sensation och folk sitter där hemma i sofforna och kramar armstöden och säger "det är ju för jäääääääääääkligt!!!!!!"

Det är också en typ av sensationsjournalistik som bortser från det faktum att underleverantörer kan ha underleverantörer och i vissa fall byts dessa ut med följden att det är omöjligt att hela tiden kolla att hela kedjan är 100% i enlighet med koderna.

Journalisterna har tydligen svårt att, i sensationsivern då stygga företaget skall sågas, att inse följande (jag tar en säng som exempel):

*Ramen tillverkas av Företag X.
*Skruvarna till ramen levereras till Företag X av Företag Y.
*Fjädrarna levereras av Företag Z men köps in från Företag D.
*Madrassen levereras av Företag F men innehåller produkter från företagen G och H.

Plötsligt byts någon underleverantör ut mot en annan - då huvudföretaget som säljer sängen har avtal med "huvudunderleverantören" flyter det på eftersom avtalen gäller vad "huvudunderleverantören" gör, inte vad "huvudunderleverantörens underleverantörer" gör eller om dessa byts ut.

Sådant struntar SVT-journalisterna i, de är ju ute efter en skandal.

Bryter man ned en produkt i sina beståndsdelar hamnar man snart i en oändlig kedja av underleverantörer, underleverantörer till underleverantörerna, råvaruleverantörer till underleverantörens underleverantör etc etc etc etc.

Vad journalister är ute efter många gånger är att skapa sensationer, att göra s.k bra TV. Sådana här saker är alldeles för komplexa för TV-mediet. Att vara så naiv att man tror att en s.k SVT-dokumentär visar den sanna bilden och att det inte finns några som helst andra omständigheter (som kan ändra bilden fullständigt) är att vara mycket naiv.

Vad som också är uppenbart med SVT är att många av ämnesvalen för s.k granskning är vinklade ideologiskt. Det kan gälla alltifrån friskolor som går med vinst (hu!) till särkild granskning av politiska partier som inte anses vara politiskt korrekta. Då kan man t.ex vara väldigt analytisk med brottsregister o.dyl. Att göra samma granskning av alla partier efter samma sak är inte så intressant. Här gäller det att vinkla!

Det är i.a.f trevligt att jag fått reda på att jag tydligen arbetar hos The Phone House i.o.m min sågning av de granskningen. Jag antar att man alltid är anställd hos ett specifikt företag när man sågar SVTs s.k granskningar.

Men tyvärr, jag är inte anställd hos TPH. Däremot är jag negativ till den sortens reportage, det är precis som Jannes köttfärs eller valstugor. Valstugorna är en annan sak som ligger bakom mitt ordval "hatar besinningslöst" för det reportaget var ideologi ända ut till antennkontakten på TVn.

Å andra sidan är det ju bra att SVT jagar allting som inte är politiskt korrekt. För så är det - enda vägen är den politiskt korrekta vägen. Det går inte för sig att gå en annan väg. Det SVT säger är lag!

Det är så bra med SVT. Allting är perfekt svart och vitt. Den ena sidan är dum och den andra är god. Filtrerat och klart via dumburken. Här finns inga nyanser och ingenting utelämnat, bara den uppenbara, okränkbara sanningen. Janne sköter om den så bra. :blink:

Allting är så självklart och så uppenbart hela tiden. Den ena sidan som SVT företräder är god - den är politiskt korrekt. Den andra sidan är ond och politiskt inkorrekt. De onda är friskolorna, partiet SD, ICA Maxi, The Phone House och diverse andra. Plus alla som invänder mot SVT och än värre licensen.

Ytterligare en skandal är ju alla idiotiska reportage efter valet 2006 om obetalda TV-licenser för ministrar. Ja, man skall ju inte vara kulturminister om man inte betalar den heliga Licensen. Den Heliga Licensen är nämligen inskriven som det 12 budet (det finns fler bud än de 10).

Det är en enorm synd att inte betala den Heliga Licensen om man är minister. Sådana ministrar är helt enkelt en fara för samhället och måste stoppas!

Jag kan bara berätta för er licensförsvarare och SVT-diggare att obetalda TV-licenser är orsaken till syndafloden. I den gamla världen före syndafloden rådde djup omoral p.g.a att folket ansåg att de skulle betala för det de konsumerade, inte den påtvingade Heliga Licensen. Denna oerhörda synd resulterade i att de blev utplånade och de enda som överlevde var licensbetalarna, m.a.o människorna med högre moral. ;)

Jag vill t.o.m påstå att länder utan TV-licens är länder i starkt moraliskt förfall och där kriminaliteten är 99,85%. Det är nämligen så att människan har två val här i livet: att betala licensen eller att inte betala licensen. Det är det moraliska vägvalet.

Jag delar alltid in folket i två kategorier: de goda licensbetalarna och de onda licensvägrarna. Alla licensvägrare jag träffat saknar moral, de stjäl godis från småbarn och tittar på TV3. Licensbetalarna är hyvens människor som även skänker tionde till Rånartjänst och bygger sin världsbild på SVT.

Ja, jag kan inte låta bli att ironisera. Jag har min uppfattning klar, den är mångårig och den är kontroversiell. Tyvärr har jag inte sett någonting som ändrar den. SVT gör den bara starkare hela tiden.

Edit: I SVT-kyrkan gäller följande:

Om jag har använt min k-pist och syndat, d.v.s skjutit licensbetalare eller drivit en friskola med vinst kan jag få syndernas förlåtelse genom att ringa upp Rånartjänst och anmäla TV-innehav. Man kan också bikta sig inför personalen på Rånartjänst och därefter låta SVTs evangelium flöda genom kroppen.

Livet blir mycket bättre om man tar emot SVT i sin själ.

Tyvärr är jag besatt av onda makter och därför frågar jag alltid om det inte serveras kaffe snart när någon börjar berätta om hur bra SVT är och hur viktigt det är med fri, granskande television och att licensen därmed är ENORMT viktig för hela samhället.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 February 2011 - 13:37.

Postad 23 February 2011 - 13:41

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

När det gäller dessa berömda granskningar inkl The Phone House: om ni verkligen tror att detta är seriöst journalistik så måste jag beklaga. Eller om ni tror att granskandet resulterar i någon sorts förbättring som är varaktig. D.v.s att SVT gör ett reportage och därefter ställer varenda företag omedelbart om policyn, skrotar alla gamla värderingar och allt blir så bra, så bra. Inte ens facket behövs när SVT finns.:wub:

Har man minsta lilla ambition att vara seriös gör man för det första en branschkontroll, d.v.s finns detta "problem" överlag inom branschen? Man hänger inte ut ett enskilt företag som steg 1 utan man kontrollerar detta. Sedan kan man mycket väl göra ett reportage men då bör man fokusera på det ev problemet - inte vinkla det till att Företag X är dumma.

Varför ska man inte hänga ut ett företag som gör fel? Spelar väl mindre roll om nu andra företag i branschen gör samma sak. Vilket dom säkert gör till viss del.
Men nu gällde detta TPH och att dom gjort fel är det väl ingen tvekan om, dom erkände genom att omedelbart sluta upp med fältsäljning så jag förstår inte vad som var fel med den granskningen??!
I och med att dom upphörde med fältsäljning så blev det i m o bättre på nåt sätt iallafall.

Inte alltid så lätt för ungdomar som vill tjäna pengar och inte förlora jobbet att gå till facket.

Men nu spårade det ur rejält...igen.

"Betalar du din tv-avgift" handlar den här tråden om.

Redigerat av BrittBastard, 23 February 2011 - 13:42.

Postad 23 February 2011 - 13:43

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
lugn o fin.. de där var fan aldeles för mkt text för att ens orka läsa första raden...

"Betalar du din tv-avgift" handlar den här tråden om.

hade kanske räckt med ett enkelt, ja eller nej !? :blink: :wub:

Redigerat av Xicaxo, 23 February 2011 - 13:42.

Postad 23 February 2011 - 13:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

hade kanske räckt med ett enkelt, ja eller nej !? ;) :wub:

Haha, jo. Om det hade varit så enkelt. :blink:

Postad 23 February 2011 - 14:03

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Men herregud.. visst är det väl ett diskussionsforum? I annat fall kan man ju ta bort svarsfunktionen och bara köra polls rätt igenom..

/G

Postad 23 February 2011 - 17:28

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag tror inte att AVR4000 har något med The Phone House att göra, han är nog en fd svt-anställd som har fått foten på ett obehagligt sätt :wub: .

Men allvarligt AVR4000, tror du att internationell media är mer "sanningsenlig" än tex svt? Knappast. Personligen uppfattar jag inte att svt påstår att allt de visar är sanningen/det rätta och inget annat. Man får ju tänka och dra slutsatser på egen hand också, vilket jag tror att de flesta gör.

Självklart ligger fokus på att visa att "detta är ett problem" osv, skulle de täcka in alla vinklar och vrår så skulle programmen bli alldeles för långa. Och det är inte alltid självklart att motparten vill ställa upp på intervjuer, lämna information etc. Sedan är det heller inte meningen att ett enda program skall lösa det aktuella problemet, det skall skapa debatt, få folk (och företag) att tänka till osv.

Nej, jag tycker att du gör en (gigantisk) höna av en fjäder när det gäller svt överhuvudtaget. Man skall alltid vara kritisk i dylika sammanhang men...

Och jag har nog förresten inte skrivit detta tidigare: jag betalar motvilligt tv-avgiften.

Postad 24 February 2011 - 00:37

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
SVT = Svensk VänsterTelevision eller det kanske det inte betyder?:rolleyes:

Skall jag sammanfatta alla mina invändningar består de av två ord: vänstervridet och politiskt korrekt.

Det är de två viktigaste orsakerna till varför jag undviker SVT och den heliga licensen.

När det gäller internationella nyheter och sanningshalt: man får allt kolla olika källor och sedan dra slutsatser från det. Men överlag har jag större förtroende för utländska källor än SVT. När det gäller nyheter från Sverige föredrar jag SR utan tvivel. Det bolaget ger ett avsevärt mer seriöst intryck än SVT överlag och har också enligt mig högre standard på reportage etc.

När det gäller exempel på vinkling har vi två enkla exempel i form av ordet "terrorstämplade" och behovet att sätta prefixen "främlingsfientliga" eller "rasistiska" före diverse partier. Jag börjar faktiskt snart tro att det finns ett parti som heter Främlingsfientliga Sverigedemokraterna eftersom man hör den kombinationen så ofta.:D

När det gäller frågan om TV-avgiften kan jag bara konstatera att jag har starka principiella skäl att inte betala. Som sagt var. Bara valstugereportaget i sig räcker. Finns bara en sak att göra eftersom något så idiotiskt: skicka ut Janne. Att journalister av den kalibern tillåts bli någon sorts "auktoriteter" är mycket olämpligt.

Sedan fick jag slag när man intervjuade Bettan H i radion och hon sade att politisk korrekthet var dåligt. Ojdå, ja då har jag en annan definition på det.;)

Postad 24 February 2011 - 17:02

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3608 inlägg
  • 0
Självklart betalar jag radio- och tv-avgiften.

Postad 24 February 2011 - 17:13

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Men herregud.. visst är det väl ett diskussionsforum? I annat fall kan man ju ta bort svarsfunktionen och bara köra polls rätt igenom..

/G

jag tror du är inne på nått där!.. hahah

Postad 25 February 2011 - 08:36

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Jag har omvärderat min inställning från "jag utnyttjar varken SVT ellerSR hemma så jag betalar inte" till

"Tar SR bort Henrik Torehammar från radion, eller P3 under arbetstid" så kan jag tänka mig att betala. :lol:

Postad 25 February 2011 - 10:18

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Jag har omvärderat min inställning från "jag utnyttjar varken SVT ellerSR hemma så jag betalar inte" till

"Tar SR bort Henrik Torehammar från radion, eller P3 under arbetstid" så kan jag tänka mig att betala. :lol:

+1

Nu när du säger det så kanske man skulle överväga att sluta betala i alla fall ;)

Postad 26 February 2011 - 09:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Eftersom alla i praktiken har tillgång till TV så borde avgiften vara obligatorisk.

SVT borde dock endast sända oberoende nyheter och samhällsprogram och en enda kanal räcker.
Nöje och sport etc kan ligga i komersiella kanaler.

Då skulle TV-avgiften kunna ligga på 50 kr i månaden.

Postad 26 February 2011 - 11:09

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Eftersom alla i praktiken har tillgång till TV så borde avgiften vara obligatorisk.

SVT borde dock endast sända oberoende nyheter och samhällsprogram och en enda kanal räcker.

Jag gillar ju SVT och ser det gärna som det är nu. Däremot så kanske en kanal skulle kunna vara som du skriver och de andra ligger på ett kort eller nåt, så man får pröjsa extra för dom. Då är det ju upp till var och en och välja och det skulle kännas ärligare.

Postad 26 February 2011 - 11:25

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tyvärr råkade en TV vara igång igår kväll i min närhet och det var ingen trevlig upplevelse. Jag har ju länge betraktat diverse journalister som ointelligenta och fick beviset igår - dock inte av SVT utan TV4. Två nämndemän från partiet ND intervjuades: "Vad tycker ni om demokrati?" var en fråga och den andra handlade om huruvida de gillar Hitler.............. Journalisten utgick tydligen från att medlemskap i det specifika partiet innebär att man stödjer demokratins avskaffande och beundran av en tysk ledare från 30-talet. Håhåjaja.

Totalt idiotiska frågor men jag förstår upprördheten - de tillhörde ju fel parti. Men frågorna låg på samma nivå som mamma som talar samhällskunskap med Svempa, 5 år.

Skall man ställa sådana frågor säger jag såhär: nämndemän skall inte ha någon partitillhörighet ö.h.t oavsett parti. Nolltolerans mot detta. Det är inte acceptabelt att dela in politiska partier i "rumsrena" partier respektive de "onda" partierna med följden att medlemskap i de sistnämnda är skäl nog att stoppas från diverse arbeten etc. Det luktar allt för mycket Sovjetunionen om det. Där var sådana procedurer standard och det är farligt att journalisterna drar åt det hållet här i Sverige.

Postad 26 February 2011 - 11:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Mycket bra förslag

Postad 28 February 2011 - 07:43

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0

Mycket bra förslag

+1
Det hade jag med glädje betalat för!
Och ytterligare en tjuga eller så i månaden för radion.

Postad 28 February 2011 - 08:23

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0

Skall man ställa sådana frågor säger jag såhär: nämndemän skall inte ha någon partitillhörighet ö.h.t oavsett parti. Nolltolerans mot detta. Det är inte acceptabelt att dela in politiska partier i "rumsrena" partier respektive de "onda" partierna med följden att medlemskap i de sistnämnda är skäl nog att stoppas från diverse arbeten etc. Det luktar allt för mycket Sovjetunionen om det. Där var sådana procedurer standard och det är farligt att journalisterna drar åt det hållet här i Sverige.

Helt Off Topic:
Ulf Kristofferson på TV4 är ett praktexempel på dålig journalist, han lägger, oavsett vilket inslag, sina personliga värderingar i allt. Tror det är den enda grejen jag håller med Jimmy Åkesson om: Ulf Kristofferson är en "Rövskalle"

Redigerat av Melmac, 28 February 2011 - 08:23.

Postad 28 February 2011 - 09:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Tyvärr råkade en TV vara igång igår kväll i min närhet och det var ingen trevlig upplevelse. Jag har ju länge betraktat diverse journalister som ointelligenta och fick beviset igår - dock inte av SVT utan TV4. Två nämndemän från partiet ND intervjuades: "Vad tycker ni om demokrati?" var en fråga och den andra handlade om huruvida de gillar Hitler.............. Journalisten utgick tydligen från att medlemskap i det specifika partiet innebär att man stödjer demokratins avskaffande och beundran av en tysk ledare från 30-talet. Håhåjaja.

Totalt idiotiska frågor men jag förstår upprördheten - de tillhörde ju fel parti. Men frågorna låg på samma nivå som mamma som talar samhällskunskap med Svempa, 5 år.

Du kollar förfärligt mycket på och engagerar dig i SVT/TV4 trots att du saknar TV och inte betalar TV-avgift.

Redigerat av Unregistered1254, 28 February 2011 - 09:21.

Postad 28 February 2011 - 13:45

flammis
  • flammis
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Betalar. :)

Postad 28 February 2011 - 13:45

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det finns ju den möjligheten att man drabbas av TV-eländet vid de tillfällen man besöker ett hushåll där en dylik apparat finns.

Även om man själv lever TV-fritt stöter man på fenomenet i andra sammanhang. Plus att man kan se tablån i tidningen och då förstå vad nästa vinkling kommer att handla om.

Ofta är det uppenbart då man slår upp TV-tablån och ser att SVT skall sända ännu en s.k "dokumentär" om något politiskt korrekt ämne - allting är givet på förhand.

Jag utgår ifrån att de som anser att SVT är sanningssägarna har politiskt korrekta åsikter som därmed sammanfaller med SVTs. Därav att det är "sanning". Det är rätt vanligt att TV-apparaten programmerar om tittarna, de sitter där passivt och tar in vad SVT säger och gör det till sanning "för det sade de ju i TV". Intressant fenomen det där, minst sagt.

Bara att läsa insändare i tidningarna ger en bra bild av hur TV-apparaten programmerar folk. De ser något "angeläget" vinklat som SVT producerat och skriver sedan insändare om detta ämne, t.ex hur dumma The Phone House är. Eller hur korkade SDs medlemmar är.

Postad 28 February 2011 - 13:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Eller så lägger man upp SVT som ett eget abbonemang, så betalar man bara om man vill titta på SVT och så slipper man betala om man inte vill se skiten, som en bonus så slipper man alla "snyltare", och dom kan sparka alla gestapo-pejlare och alla som sitter och ringer upp "smitare" hela dagarna...

Svårare än så är det ju inte :)

Redigerat av -Palle-, 28 February 2011 - 13:57.

Postad 28 February 2011 - 15:53

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Eller så lägger man upp SVT som ett eget abbonemang, så betalar man bara om man vill titta på SVT och så slipper man betala om man inte vill se skiten, som en bonus så slipper man alla "snyltare", och dom kan sparka alla gestapo-pejlare och alla som sitter och ringer upp "smitare" hela dagarna...

Svårare än så är det ju inte :)

Hur löser man SVT Play?

Postad 28 February 2011 - 16:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Jag saknar förresten alternativet "Ja, ilsket och motvilligt" i röstningen.

Mao betalar jag, men eg endast för att när man kommer till mitt hem så ser man TVn väldigt tydligt genom fönstret.
Jag skulle inte orka ta en diskussion med en pejlare om att jag bara har en monitor och ingen TV, för att komma undan, (har en TV) så alltså betalar jag för skit som jag inte vill ha eller utnyttja.

Postad 28 February 2011 - 16:08

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hur löser man SVT Play?

Man loggar in med sitt kundnummer eller dylikt.

Postad 01 March 2011 - 02:21

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Helt Off Topic:
Ulf Kristofferson på TV4 är ett praktexempel på dålig journalist, han lägger, oavsett vilket inslag, sina personliga värderingar i allt. Tror det är den enda grejen jag håller med Jimmy Åkesson om: Ulf Kristofferson är en "Rövskalle"

Verkligen! Det är en skam att han ens får kalla sig journalist, fruktansvärt irriterande är han.

Ontopic: Betalar avgiften.

Postad 02 March 2011 - 16:31

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Betalar verkligen inte min avgift.

Har alltid levt med devisen att man ska följa de regler som vi "gemensamt" beslutat. Men bägaren har för länge sedan runnit över när det kommer till SVT och i mångt och mycket håller jag med AVR4000.

Trots detta så fortsatte jag betala tv-licensen tack vare att jag är en man av principer. En dag insåg jag dock att det inte fanns en debatt om tv-licens vara eller icke vara. Om alla var som jag skulle tv-licensen alltid finnas för att alla betalade den. Ingen skulle börja diskutera tv-licensens dilemmor och fördelar så länge alla betalar. Frågan var helt enkelt inte prioriterad någonstans. Don't fix what ain't broken.

Då bestämde jag mig för att visa mitt ställningstagande genom att sluta betala. Varför tror ni ens tv-licensen diskuteras idag? Givetvis för att det är alltför många som inte betalar för at de är kritiska till SVT på något sätt.

Det här är vårt enda sätt att protestera mot SVT. Problemet är inte licensen eller de pengar det kostar utan problemet är SVT. Varför ska en licenskostnad användas för att konkurrera på en marknad med privata aktörer? Varför ska licenser finansiera att SVT ligger i framkant på utvecklingen och producerar appar och allt möjligt. Borde inte deras fokus ligga på samhällsinformation?

Vi har helt enkelt fått nog och det här är enda sättet att få till stånd en förändring. Med det menar jag inte en förändring av licensen så att det blir en skatt eller annat dravel. Vi vill förändra SVT!

Postad 02 March 2011 - 17:42

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
"Problemet är inte licensen eller de pengar det kostar utan problemet är SVT."

Vilket dravel! Skulle tro att det är högst ett par procent av de som inte betalar som gör det av annat skäl än pengarna. Numera vill folk smita undan allt som kostar pengar bara det är tillräckligt liten chans att åka dit.

"...och det här är enda sättet att få till stånd en förändring."

Suck!

Postad 02 March 2011 - 18:26

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

"Problemet är inte licensen eller de pengar det kostar utan problemet är SVT."

Vilket dravel! Skulle tro att det är högst ett par procent av de som inte betalar som gör det av annat skäl än pengarna. Numera vill folk smita undan allt som kostar pengar bara det är tillräckligt liten chans att åka dit.

"...och det här är enda sättet att få till stånd en förändring."

Suck!

Hur kan du säga att det är dravel? Det är sanningen i mitt fall. Jag skänker bort mer pengar varje månad än vad tv-licensen kostar. Men det väljer jag själv att göra och till vem. Vem vet jag kanske skulle betala för SVT/SR under andra förutsättningar. Men mitt fria val är viktigt för mig.

Hur tänkte du annars få till en förändring i en så gammal struktur där ingen vill lyfta på locket av rädsla för det ramaskir som skulle bli. SVT/SR sysselsätter trots allt en väldans massa människor och en sådan sten tror jag inte många politiker vill lyfta på förrän det blir absolut nödvändigt.

Det är lätt att vifta bort mina argument när man inte ens bemöter dem utan endast säger suck och påstår att nästintill alla bara gör det för pengarna utan bevis. Men du får gärna leva i den tron. Jag tänker inte argumentera med dig. Motiverade endast varför jag inte betalar.

Redigerat av Eerie, 02 March 2011 - 18:27.

Postad 02 March 2011 - 20:28

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Då bestämde jag mig för att visa mitt ställningstagande genom att sluta betala. Varför tror ni ens tv-licensen diskuteras idag? Givetvis för att det är alltför många som inte betalar för at de är kritiska till SVT på något sätt.

Att påstå att anledningen till att upplägget av tv-licensen diskuteras idag beror på att många inte betalar av "ideologiska" skäl skulle jag också vilja påstå är rent dravel. Skulle snarare säga att slapphet, snålhet, dålig ekonomi tillsammans med den lilla risk för upptäckt det är att inte betala är de största anledningarna till att vissa väljer att strunta i tv-licensen. Ditt sk ställningstagande ger jag inte mycket för. Det enda praktiska resultat det får är att vi andra får betala mer så jag tror jag petar in dig i kategorin snålhet....

Diskussionen idag handlar nog snarare om att tekniken har sprungit ifrån tv-licensen i dess nuvarande form. Det är ju inte lika enkelt som förr när folk bara hade sin tv o sin radio. Jag är en stor förespråkare för en skattefinansierad lösning istället för den nuvarande avgiftsfinansierade. Sannolikt rejält mycket lägre kostnad för oss som betalar o ett mer rättvist system, det är åtminstone min uppfattning

Postad 02 March 2011 - 21:08

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Att påstå att anledningen till att upplägget av tv-licensen diskuteras idag beror på att många inte betalar av "ideologiska" skäl skulle jag också vilja påstå är rent dravel. Skulle snarare säga att slapphet, snålhet, dålig ekonomi tillsammans med den lilla risk för upptäckt det är att inte betala är de största anledningarna till att vissa väljer att strunta i tv-licensen. Ditt sk ställningstagande ger jag inte mycket för. Det enda praktiska resultat det får är att vi andra får betala mer så jag tror jag petar in dig i kategorin snålhet....

Diskussionen idag handlar nog snarare om att tekniken har sprungit ifrån tv-licensen i dess nuvarande form. Det är ju inte lika enkelt som förr när folk bara hade sin tv o sin radio. Jag är en stor förespråkare för en skattefinansierad lösning istället för den nuvarande avgiftsfinansierade. Sannolikt rejält mycket lägre kostnad för oss som betalar o ett mer rättvist system, det är åtminstone min uppfattning

Som jag redan sagt skulle jag aldrig orka bemöda mig med att tjafsa med radiotjänst för 150 kr/månad. Att det beror på snålhet är bara ett lätt sätt att vifta bort folks argument som man inte ens orkar bemöta. Man bemöter det som är enkelt och som man kan vifta bort. Men vill du tror på snlhet så får du det, jag kan ju inte bevisa något för dig ändå, inte ens när det bara gäller mig själv.

Vad tycker du om de andra "argumenten" då? Ska SVT ligga i framkant i den tekniska utvecklingen? Ska de engagera sig till max för att vara så tillgängliga som möjliga i alla kanaler de kan komma på? Ska de producera underhållning och konkurrera på den marknaden med kommersiell tv? Ska de ha så många kanaler som de har? Allt detta finansierat med licenspengar.

Personligen tycker jag de ska hålla sig till samhällsinformation och endast ta betalt och visa det absolut mest basala som man anser att folk bör kunna och skall ta del av för att hålla sig ajour i samhälet. Övriga produktioner kan de överlåta till andra aktörer.

Mao, en kanal är nog och den kan mycket väl licensfinansieras. Övriga kanaler kan de gott koda och ta betalt för av de som vill se dem.

Det tråkiga med licensdiskussioner är att förespråkarna för SVT/SR alltid placerar in alla som inte betalar i facket snåla och de kan inte heller se längre än till licens eller skatt. Allt annat verkar vara otänkbart.

Om SVT kom på att de skulle starta en porrkanal och finansiera den med licenspengar skulle nog många slå bakut och ifrågasätta licensen utan att det för den sakens skull handlar om snålhet utan snarare om principer och moral. Varför kan då inte jag få slå bakut när jag inte tycker de sköter sitt uppdrag på ett bra sätt redan idag.

För övrigt har jag inte påstått att diskussionen existerar för att många inte betalar av ideologiska skäl. Det är ett missförstånd. Jag har påstått att jag personligen inte betalar av ideologiska skäl. Utöver det tror jag inte att diskussionen hade förekommit idag om det inte vore för att så många inte betalar. Varför de inte betalar låter jag vara osagt.

Redigerat av Eerie, 02 March 2011 - 21:16.

Postad 02 March 2011 - 21:29

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
"...alltför många..."
"Det här är vårt enda sätt...".

Jag kan bara tolka det som att du anser att de flesta som inte betalar gör det av ungefär samma anledning som du. Vilket är rent dravel. Bevis? Lyssna på folk, diskutera med folk, läs inlägg etc. Om du tillhör de få procenten har jag inte sagt något om.

"Det är lätt att vifta bort mina argument..."

Dina argument för att låta bli att betala är "erat" enda sätt att protestera mot SVT? Var är de argumenten?

Postad 02 March 2011 - 21:40

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Dina argument för att låta bli att betala är "erat" enda sätt att protestera mot SVT? Var är de argumenten?

Varsågod:

Vad tycker du om de andra "argumenten" då? Ska SVT ligga i framkant i den tekniska utvecklingen? Ska de engagera sig till max för att vara så tillgängliga som möjliga i alla kanaler de kan komma på? Ska de producera underhållning och konkurrera på den marknaden med kommersiell tv? Ska de ha så många kanaler som de har? Allt detta finansierat med licenspengar.

Personligen tycker jag de ska hålla sig till samhällsinformation och endast ta betalt och visa det absolut mest basala som man anser att folk bör kunna och skall ta del av för att hålla sig ajour i samhälet. Övriga produktioner kan de överlåta till andra aktörer.

Mao, en kanal är nog och den kan mycket väl licensfinansieras. Övriga kanaler kan de gott koda och ta betalt för av de som vill se dem.

Mina anledningar kanske inte är de rätta. Jag tycker det är fel att inte betala tv-licens, vilket jag också uttryckte i mitt första inlägg, men jag ser inte så många andra möjligheter för att påverka.

Varför placeras alla som inte betalar in i facket "snåla"? Du känner inte mig, det enda du vet är att jag inte betalar min tv-licens och jag har försökt motivera varför. Kom igen, berätta hur du tycker SVT ska jobba. Är de perfekta nu? Var går din gräns för vad SVT kan och bör göra innan du själv börjar ifrågasätta?

Jag gillar att diskutera men det är måttligt roligt att bli kallad för snål. Därför tackar jag för mig för stunden.

Redigerat av Eerie, 02 March 2011 - 21:41.

Postad 02 March 2011 - 21:50

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vad jag tycker spelar egentligen ingen roll. Det finns ett demokratiskt fattat beslut att vi ska en avgiftsfinansierad public service TV/radio i Sverige. Jag gillar personligen inte allt som svt/sr sysslar med men o andra sidan är jag inte heller överförtjust i att mina skattepengar går till att bygga ut järnvägsnätet i Norrland (inget ont om Norrland, är själv född där :P ). Inte heller att delar av min skatt går till att finansiera bidragsfuskare precis som delar av min tv-licens går till att finansiera avgiftsfuskare. Det finns bra o dåliga sätt att protestera o ta ställning mot något man inte sympatiserar med. Din variant är den enkla "slappa" utvägen. Vill du kalla det ett ställningstagande so be it, i mina ögon är du en simpel fuskare

Postad 02 March 2011 - 22:51

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Eerie:

Varsågod vadå? Det där är väl inga argument "för att låta bli att betala är det enda sätt att protestera mot SVT". Jag menar att det finns andra sätt att arbeta för en förändring av systemet med tv-avgift. Men det kräver naturligtvis lite mera arbete och engagemang. Det är ju lättar (och billigare) att säga att man inte har en tv och strunta i att betala.

Nej, jag har ingen aning om vem du är men jag har heller inte kallat just dig snål, lat etc.

Kika på Inlägg #376.

Postad 03 March 2011 - 09:46

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
Jag betalar INTE har i princip ingen tv, kör dator och bio, och den "tvn" jag vill se via datorn! men nåja, jag köpte ny tv till mina föräldrar hos komplett.se med deras adress som leveransadress, och nyss ringde dessa muppar från Kiruna,, jag försökte förklara men det köpte dom inte så nu ska jag kontrolleras enligt dom!

Har vi avskjutningsrätt som i staterna vid trespassing? :P

Postad 03 March 2011 - 14:40

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Av principiella skäl betalar jag inte avgiften, har 4 teveapparater och tittar aldrig på SVT, är totalt ointresserad av sport, mello, invandrarkultur och allt vad som kan sändas där.

Radiotjänst folk har varit hemma ett par gånger och hotat med sina medeltidsmetoder, första gången blånekade jag helt enkelt och skickade iväg snubben, andra gången öppnade frugan då jag inte var hemma och hon vågade inte säga nej, avanmälde innehavet skriftligen samma dag fakturan damp ner.

Så här kommer jag att fortsätta tills Radiotjänst och deras nazifasoner löser sin finansiering på annat sätt.

Hörde en bra story för ett tag sen,

En man kommer in på en krog och sätter sig vid baren, bartendern tappar upp och ställer en öl framför mannen, mannen tänker inte mer på det utan sitter kvar en stund.
När mannen reser sig för att gå vidare blir han stoppad utav bartendern,
- Stopp!, du måste betala din öl!
- Eh varför då? jag har inte beställt någon öl, frågar mannen
Bartendern:
- Nej, men du har haft tillgång till den.

Postad 03 March 2011 - 17:23

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Rånartjänst folk har varit hemma ett par gånger och hotat med sina medeltidsmetoder, första gången blånekade jag helt enkelt och skickade iväg snubben, andra gången öppnade frugan då jag inte var hemma och hon vågade inte säga nej, avanmälde innehavet skriftligen samma dag fakturan damp ner.

Så här kommer jag att fortsätta tills Rånartjänst och deras nazifasoner löser sin finansiering på annat sätt.

Tog mig friheten att rätta till felaktigheterna.

Deras metoder med att snoka, hota och köra fula knep är en av anledningarna till att jag aldrig skulle få för mig att betala. Vi som bor i lägenhet som inte är på markplan kan i alla fall känna oss trygga med att dom inte kan stå och snoka in genom fönsterna för att leta efter tv och försöka sätta ditt en.

Det är bara att säga att ni inte har någon tv-mottagare och sedan slå igen dörren framför ögonen på dom om dom dyker upp och vill komma in. Dom har ingen rätt att komma in i erat hem och börja snoka. Och ni har ingen skyldighet till att behöva stå och motargumentera deras försök till att sätta ditt en.

Redigerat av belzebubb, 03 March 2011 - 17:47.

Postad 03 March 2011 - 18:23

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Deras metoder med att snoka, hota och köra fula knep är en av anledningarna till att jag aldrig skulle få för mig att betala

Underbart patetisk omvänd logik i ditt argument för att inte betala..... :P Om du gör rätt för dig från första början så slipper du ju snokandet o de fula knepen.....

Postad 03 March 2011 - 18:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ni som inte betalar. Jag hoppas ni inser att pga er snålhet så får alla vi andra betala desto mer i avgift?
Jag är egentligen emot att dra avgiften som en skatt för det finns faktiskt ett fåtal som inte ser på tv alls men om det är det enda sättet att få alla snåla j*vlar att betala så får man väl dra avgiften som en skatt istället :)

Postad 03 March 2011 - 18:48

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
@Pinnen, så du tycker att det är en självklarhet att alla ska betala för en tjänst man inte valt eller brukar?
Och om man av principskäl inte väljer att göra det ska man förföljas och hotas i sitt eget hem?

@radiozo, tror du på fullaste allvar att pengar är den främsta anledningen till att folk inte betalar?
Det kunde kostat 3.- per år, jag hade ändå inte betalt.

Postad 03 March 2011 - 19:08

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

@Pinnen, så du tycker att det är en självklarhet att alla ska betala för en tjänst man inte valt eller brukar?
Och om man av principskäl inte väljer att göra det ska man förföljas och hotas i sitt eget hem?

Jag har aldrig påstått att utformningen av dagens tv-licens är perfekt ej heller att SVT/SR är Guds gåva till mänskligheten men Ja, jag tycker det är självklart att betala så länge det finns ett demokratiskt fattat beslut att vi ska en avgiftsfinansierad public service tv/radio i Sverige. Precis på samma sätt som jag tycker det är självklart att betala min skatt även om bara en bråkdel av det kommer mig personligen till godo. Sympatiserar man inte med gällande lagar o regler får man ju jobba för en förändring. Att helt sonika bara strunta i att betala är för mig ungefär lika illa som bidragsfusk o innebär bara att vi andra får betala mer i skatt/avgift

O ja, jag är också helt övertygad om att pengarna är den klart största anledningen till att folk inte betalar sin licens. Pengarna i kombination med den lilla risken för upptäckt

Postad 03 March 2011 - 19:16

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Betalar om de besöker.

Annars tittar vi nästan uteslutande på TV via datorn, har ju en TV, men va fanken.. svensk TV är skräp, vill inte betala för något vi inte använder, även om vi kanske KAN. Vi tittar inte på 1:an, 2:an eller 4:an alls.

När tv'n pajjar ringer jag och avanmäler, sedan börjar jag betala när de kommer förbi nästa sväng.. :)

Och, när var sista gången vi hade omröstning på TV-avgiften? Inte vad jag kan minnas under tiden jag har kunnat rösta... är det demokratiskt beslutat då?

Postad 03 March 2011 - 19:46

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0

Jag har aldrig påstått att utformningen av dagens tv-licens är perfekt ej heller att SVT/SR är Guds gåva till mänskligheten men Ja, jag tycker det är självklart att betala så länge det finns ett demokratiskt fattat beslut att vi ska en avgiftsfinansierad public service tv/radio i Sverige. Precis på samma sätt som jag tycker det är självklart att betala min skatt även om bara en bråkdel av det kommer mig personligen till godo. Sympatiserar man inte med gällande lagar o regler får man ju jobba för en förändring. Att helt sonika bara strunta i att betala är för mig ungefär lika illa som bidragsfusk o innebär bara att vi andra får betala mer i skatt/avgift

O ja, jag är också helt övertygad om att pengarna är den klart största anledningen till att folk inte betalar sin licens. Pengarna i kombination med den lilla risken för upptäckt

Jag vet inte vad du anser att man ska göra eom ensam individ för att kunna påverka en såpass stor maskin som Radiotjänst faktiskt är idag.
Anser att jag genom mitt ställningstagande och bojkott gör vad jag kan för att visa mitt missnöje, jag är även medlen i FNT för vad nu det kan vara värt, skulle alla göra som jag hde de ju varit tvungna att ta upp frågorna och komma fram till en ny lösning.

Jag tror personligen att största anledningen till att denna förlegade avgift lever kvar är pg.a det stora antal arbetstillfällen som skulle gå förlorade i Kiruna om avgiften läggs på skattesedeln.

Och för övrigt är risken för att bli upptäckt inte alls särskilt liten, hot och påminnelser kommer brevledes och via telefonsamtal och även genom hembesök, vid det senaste besöket tog de även sig friheten att titta in genom fönstren i huset för att kunna konstatera att vi hade en TV i sovrummet.
Nazityskland någon?

Postad 03 March 2011 - 20:20

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad du anser att man ska göra eom ensam individ för att kunna påverka en såpass stor maskin som Radiotjänst faktiskt är idag.

Är inte Radiotjänst du ska påverka. De utför bara en uppgift på uppdrag av Riksdagen o Riksdagen kan man påverka på många sätt men det betyder ju att man kanske måste anstränga sig lite o det verkar ju vara ganska jobbigt för många här. Enklare att bara strunta i det o låta andra betala istället.....

Och för övrigt är risken för att bli upptäckt inte alls särskilt liten, hot och påminnelser kommer brevledes och via telefonsamtal

Är lite nyfiken på de här hoten som en del pratar om. Exakt vad är det som upplevs så hotfullt?

Nazityskland någon?

Årets lågvattenmärke hittills.....

Postad 03 March 2011 - 21:41

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Jag ser inte varför jag ska lägga ner min dyrbara tid och pengar på att påverka ett beslut som jag inte varit med att fatta, jag fortsätter med det jag gör och tycker verkligen inte på något sätt synd om de som betalar.

Hot om polisanmälan har påtalats vid de två hembesök vi fått, även vid ett flertal telefonsamtal, förra snubben som var här sa att han sett en tv i vårt sovrum, känns sådär kul att ha vilt främmande människor som springer runt och kikar in genom våra fönster.
Nästa gång de kommer hit och jag öppnar ska jag fråga om han tycker det är ok om jag skulle spana på kontrollantens privata hus och leta efter exempelvis svartjobbare.

Är det verkligen helt osannolikt att jämföra radiotjänst med tredje riket?, många element finns ju där redan, du tvingas betala för något du inte vill ha, du hotas med polisanmälan, du "förföljs" av folk som tycker det är ok att titta in i ditt hem.

Det är inte pengarna det handlar om, det är tillvägagångssättet, lägg skiten på skatten istället och jag accepterar fullt ut, men så här ska det fan inte gå till en bra bit in på 2000-talet.

Postad 03 March 2011 - 21:52

John999
  • John999
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Att skatta licensen hade varit nice! Personligen tycker jag att reklamfri längdskidåkning med Jacob Hård och Skidskytte med Christer Ulfbåge är skäl nog att pröjsa! Men det är jag det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.