Jag är fullt medveten om att jag har "kontroversiella" åsikter om SVT eftersom jag i.o.m det sågar den s.k sanningen. Samma sanning som man läste i Sanningen (Pravda) en gång i tiden. Den politiskt korrekta sanningen i fallet SVT.
Man får en bättre bild av saker och ting om man stänger av TVn och startar datorn och läser lite internationella vinklar på sakerna. Jag föredrar utan tvivel att ta del av engelskspråkiga internationella nyheter framför SVT.
När det gäller dessa berömda granskningar inkl The Phone House: om ni verkligen tror att detta är seriöst journalistik så måste jag beklaga. Eller om ni tror att granskandet resulterar i någon sorts förbättring som är varaktig. D.v.s att SVT gör ett reportage och därefter ställer varenda företag omedelbart om policyn, skrotar alla gamla värderingar och allt blir så bra, så bra. Inte ens facket behövs när SVT finns.
Har man minsta lilla ambition att vara seriös gör man för det första en branschkontroll, d.v.s finns detta "problem" överlag inom branschen? Man hänger inte ut ett enskilt företag som steg 1 utan man kontrollerar detta. Sedan kan man mycket väl göra ett reportage men då bör man fokusera på det ev problemet - inte vinkla det till att Företag X är dumma.
Slutligen bör man även ta och granska t.ex facket och berörda myndigheter. Om ett företag har dåliga arbetsförhållande uppstår ju frågan - varför har inte t.ex facket ingripit om så är fallet?
Frågan är avsevärt mer komplex än vad man får in i en TV-sändning. Det gäller alla frågor om arbetsmiljö.
Sedan har vi t.ex fenomenet att journalister på SVT gräver runt bland underleverantörerna och finner att en underleverantör som tillverkar skruvar till ett annat företag använder barnarbetskraft. HUR kan stora stygga svenska företaget godta detta?
Så har vi en ny klassisk sensation och folk sitter där hemma i sofforna och kramar armstöden och säger "det är ju för jäääääääääääkligt!!!!!!"
Det är också en typ av sensationsjournalistik som bortser från det faktum att underleverantörer kan ha underleverantörer och i vissa fall byts dessa ut med följden att det är omöjligt att hela tiden kolla att hela kedjan är 100% i enlighet med koderna.
Journalisterna har tydligen svårt att, i sensationsivern då stygga företaget skall sågas, att inse följande (jag tar en säng som exempel):
*Ramen tillverkas av Företag X.
*Skruvarna till ramen levereras till Företag X av Företag Y.
*Fjädrarna levereras av Företag Z men köps in från Företag D.
*Madrassen levereras av Företag F men innehåller produkter från företagen G och H.
Plötsligt byts någon underleverantör ut mot en annan - då huvudföretaget som säljer sängen har avtal med "huvudunderleverantören" flyter det på eftersom avtalen gäller vad "huvudunderleverantören" gör, inte vad "huvudunderleverantörens underleverantörer" gör eller om dessa byts ut.
Sådant struntar SVT-journalisterna i, de är ju ute efter en skandal.
Bryter man ned en produkt i sina beståndsdelar hamnar man snart i en oändlig kedja av underleverantörer, underleverantörer till underleverantörerna, råvaruleverantörer till underleverantörens underleverantör etc etc etc etc.
Vad journalister är ute efter många gånger är att skapa sensationer, att göra s.k bra TV. Sådana här saker är alldeles för komplexa för TV-mediet. Att vara så naiv att man tror att en s.k SVT-dokumentär visar den sanna bilden och att det inte finns några som helst andra omständigheter (som kan ändra bilden fullständigt) är att vara mycket naiv.
Vad som också är uppenbart med SVT är att många av ämnesvalen för s.k granskning är vinklade ideologiskt. Det kan gälla alltifrån friskolor som går med vinst (hu!) till särkild granskning av politiska partier som inte anses vara politiskt korrekta. Då kan man t.ex vara väldigt analytisk med brottsregister o.dyl. Att göra samma granskning av alla partier efter samma sak är inte så intressant. Här gäller det att vinkla!
Det är i.a.f trevligt att jag fått reda på att jag tydligen arbetar hos The Phone House i.o.m min sågning av de granskningen. Jag antar att man alltid är anställd hos ett specifikt företag när man sågar SVTs s.k granskningar.
Men tyvärr, jag är inte anställd hos TPH. Däremot är jag negativ till den sortens reportage, det är precis som Jannes köttfärs eller valstugor. Valstugorna är en annan sak som ligger bakom mitt ordval "hatar besinningslöst" för det reportaget var ideologi ända ut till antennkontakten på TVn.
Å andra sidan är det ju bra att SVT jagar allting som inte är politiskt korrekt. För så är det - enda vägen är den politiskt korrekta vägen. Det går inte för sig att gå en annan väg. Det SVT säger är lag!
Det är så bra med SVT. Allting är perfekt svart och vitt. Den ena sidan är dum och den andra är god. Filtrerat och klart via dumburken. Här finns inga nyanser och ingenting utelämnat, bara den uppenbara, okränkbara sanningen. Janne sköter om den så bra.
Allting är så självklart och så uppenbart hela tiden. Den ena sidan som SVT företräder är god - den är politiskt korrekt. Den andra sidan är ond och politiskt inkorrekt. De onda är friskolorna, partiet SD, ICA Maxi, The Phone House och diverse andra. Plus alla som invänder mot SVT och än värre licensen.
Ytterligare en skandal är ju alla idiotiska reportage efter valet 2006 om obetalda TV-licenser för ministrar. Ja, man skall ju inte vara kulturminister om man inte betalar den heliga Licensen. Den Heliga Licensen är nämligen inskriven som det 12 budet (det finns fler bud än de 10).
Det är en enorm synd att inte betala den Heliga Licensen om man är minister. Sådana ministrar är helt enkelt en fara för samhället och måste stoppas!
Jag kan bara berätta för er licensförsvarare och SVT-diggare att obetalda TV-licenser är orsaken till syndafloden. I den gamla världen före syndafloden rådde djup omoral p.g.a att folket ansåg att de skulle betala för det de konsumerade, inte den påtvingade Heliga Licensen. Denna oerhörda synd resulterade i att de blev utplånade och de enda som överlevde var licensbetalarna, m.a.o människorna med högre moral.
Jag vill t.o.m påstå att länder utan TV-licens är länder i starkt moraliskt förfall och där kriminaliteten är 99,85%. Det är nämligen så att människan har två val här i livet: att betala licensen eller att inte betala licensen. Det är det moraliska vägvalet.
Jag delar alltid in folket i två kategorier: de goda licensbetalarna och de onda licensvägrarna. Alla licensvägrare jag träffat saknar moral, de stjäl godis från småbarn och tittar på TV3. Licensbetalarna är hyvens människor som även skänker tionde till Rånartjänst och bygger sin världsbild på SVT.
Ja, jag kan inte låta bli att ironisera. Jag har min uppfattning klar, den är mångårig och den är kontroversiell. Tyvärr har jag inte sett någonting som ändrar den. SVT gör den bara starkare hela tiden.
Edit: I SVT-kyrkan gäller följande:
Om jag har använt min k-pist och syndat, d.v.s skjutit licensbetalare eller drivit en friskola med vinst kan jag få syndernas förlåtelse genom att ringa upp Rånartjänst och anmäla TV-innehav. Man kan också bikta sig inför personalen på Rånartjänst och därefter låta SVTs evangelium flöda genom kroppen.
Livet blir mycket bättre om man tar emot SVT i sin själ.
Tyvärr är jag besatt av onda makter och därför frågar jag alltid om det inte serveras kaffe snart när någon börjar berätta om hur bra SVT är och hur viktigt det är med fri, granskande television och att licensen därmed är ENORMT viktig för hela samhället.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 February 2011 - 13:37.