Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Magic *

596 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Magic (G2) (Mobiltelefoner) 6 9.054054 (36) Inga priser

Postad 21 June 2009 - 09:33

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Adapter för hörlurar för HTCs uttag (till min HTC Touch HD - som har samma kontakt som till Diamond och de flesta andra modeller från HTC) köpte jag på Kjell & Co.
Kostade inte mycket.

Postad 22 June 2009 - 00:10

tekarn
  • tekarn
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Tänkte gå in på 3 imorgon och köpa en... hoppas de har kvar på lager. För när man väl har bestämt sig så är de väl säkert slut. :)
Hur har ni andra gjort med hörlurar, kör ni medföljande lurar eller någon adapter?
Tänkte testa denna från Kjell så länge, borde väl funka?

Har du nära till Gekås, Ullared så finns där en fungerande 3,5 mm adapter för 39 spänn:-) Jag köpte där även en adapter för USB till cigguttag i bilen...datakabel + denna funkar perfekt som billaddare - till en kostnad av 15 kr!
BILLIGT!

Jag är ny här på forumet för jag söker som ******** efter svar på en Magic-fråga(Grymt rolig telefon f.ö.):
Jag kan bara välja "High Quality"-klipp i Youtube-klienten när jag är ansluten via wi-fi? Annars är det bara den vanliga skitkvalitén. Jag har Tre-abbo...nån mer som har samma problem? Har turbo-3 g vilket väl borde räcka för HQ-klipp.. Hmm... Tacksam för tips!

Postad 22 June 2009 - 00:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Såg en på sweclockers forum som skulle köpa denna http://www.dealextre...ils.dx/sku.8422
Blåtand med 3,5mm-utgång
Kan ju avvakta och se hur den funkar, kostar ju någon hundralapp bara, sen tillkommer det väl lite frakt också.

Nån som testat denna och kan jämföra med Jabra bt-3030 som jag använder nu, denna såg mycket smidigare ut.

Postad 22 June 2009 - 08:11

jokrsolutions
  • jokrsolutions
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Curant färgen släpps i US and A - myTouch som Magic heter "over there"
http://www.engadget....ping-late-july/

Postad 22 June 2009 - 08:30

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Haft Magicen ca 1 vecka nu och har fortfarande ett stort leende på läpparna varje gång man får fixa lite med den.
Har några frågor dock som skulle vara skönt att få lite kläm på.

1. Hur fungerar det med minnesutnyttjandet och batterinyttjande?
Laddat ned ett gäng applets och surfat wi-fi och kört hyfsat hårt med den, tydligt är att batteriet sinar snabbt speciellt då jag ställt upp bakgrundsbelysning till 3/4. Vad finns det för andra funktioner jag behöver tänka på som suger batteri eller minne?
Eftersom det inte finns några "avsluta pgm" funktion dvs kryssruta, ligger pgm aktivt om jag frångår det en stund med hjälp av backfunktionsknapp eller hemfunktionsknapp?

Har installerat "close everything" den stänger vissa pgm lite godtyckligt kan jag uppleva, någon som vet?
Vill hellre ha "Advanced task manager" som många förespråkar men denna finns inte på android market och downloadsidan funkar inte för mig iallafall inte via
mobilsurfen, hur gör jag för att installera på mobilen om jag laddar ned applets på min laptop?

2. Wi-fi vs 3g dataöverföring - om jag aktiverar wi-fi, kommer den alltid att köra "override" 3G automatiskt eller behöver jag inaktivera något så mobilen kör wifi?

3. Väderapplet/widget, weatherbug - till sist söker jag tips på en bra, kanske svensk, väderapplet, weatherbug är just lite buggig?

Sorry för lite enkla frågor men jag vill vara helt säker så man kan vila i frid så att säga...

Postad 22 June 2009 - 09:25

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

3. Väderapplet/widget, weatherbug - till sist söker jag tips på en bra, kanske svensk, väderapplet, weatherbug är just lite buggig?

Weather forecast widget (fd Sky Weather International) är i mitt tycke med god marginal den bästa väderwidgeten för oss svenskar. Den har även skin-stöd så att man kan byta ut väderikonerna om man vill.

Dessvärre blev den nyligen en betalapp - 0.99 Euro - vilket är lite småfult av utvecklaren eftersom den trots allt bygger på Jeffrey Sharkeys väderwidget "Forecast Widget" - vilken är 100% gratis samt open source. Sharkeys version fungerar dock inte i sverige.

Den ser ut så här:

Postad bild

Postad 22 June 2009 - 12:43

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Tack!

Postad 23 June 2009 - 10:47

jokrsolutions
  • jokrsolutions
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2....otify-snart-har

Postad 23 June 2009 - 13:46

asbra
  • asbra
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
riktigt peppat. längtar.
angående spotify dvs :(

tre hade ju detta på sin hemsida.kul http://www.tre.se/te...e.aspx?id=37540

Postad 23 June 2009 - 14:09

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Varför är denna telefon så fruktansvärt dyr i sverige just? kollar man på ebay verkar det gå att få tag på en lur för neråt 3kkr. hur kan det vara dubbelt så dyrt att köpa den här? Så svag är inte kronan att det ska behöva skilja så mycket ändå...

Postad 23 June 2009 - 15:19

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Varför är denna telefon så fruktansvärt dyr i sverige just? kollar man på ebay verkar det gå att få tag på en lur för neråt 3kkr. hur kan det vara dubbelt så dyrt att köpa den här? Så svag är inte kronan att det ska behöva skilja så mycket ändå...

Obegripligt, men så ser det tyvärr allt för ofta ut. Jag antar att de utnyttjar faktumet att vi bara tackar och tar emot oavsett hur dyrt det blir. Vi är så vana att betala mycket mer än nere på kontinenten.

Riktigt värdelöst hur man än vänder på det. En HTC Magic är inte värd 6200 kr. Den är inte värd 5200 kr heller. Knappt ens 4200.

Postad 23 June 2009 - 16:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Surt men det går ju att beställa en billigt från ebay istället eller från någon nätaffär

Postad 24 June 2009 - 09:47

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag har haft min i någon dag nu och är grymt besviken på att jag inte får Activesync att fungera. Är det någon som har fått detta att fungera tillfredställande?
Jag lyckas sätta upp att så att jag kan se alla kataloger, jag ska skicka mail men jag kan inte se ett enda i telefonen. jag får hela tiden Sync Protocol Error. Läste lite på nätet och det visade sig att HTC har lagt in eget stöd får ActiveSync dock måste exchange servern vara 2007 och SP1, vilket min är men det funkar i alla fall inte. Jag testade app:en touchdown och där gick det något bättre, där kan jag se mina olästa i widgeten men inte i inkorgen...
Får jag det inte att fungera snart så säljer jag den. Har för tillfället gått tillbaka till min E71 som funkar som den ska...

Postad 24 June 2009 - 15:09

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Har jag missat nåt eller varför ska dem vara så speciella på andra sidan atlanten och döpa den till "my touch"? Det verkar dessutom ingå en väska och docka och grejer... Varför sån särbehandling?

Postad 24 June 2009 - 16:01

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Har jag missat nåt eller varför ska dem vara så speciella på andra sidan atlanten och döpa den till "my touch"? Det verkar dessutom ingå en väska och docka och grejer... Varför sån särbehandling?

Olika marknader har olika förusättningar, behov osv. Inget ovanligt, görs med väldigt många produkter. Varför de döper om den är ju en annan sak, kan ju vara så enkelt att det redan finns en produkt på den lokala marknaden som heter nåt liknande det mobilen heter i våra trakter.

Dockan tror jag inte ingår med mobilen utan köps till separat. Finns att köpa på Ebay för ett par hundringar.

Postad 24 June 2009 - 18:56

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

De verkar onekligen få lite mer godis än vad vi får.. men å andra sidan får de vänta längre på nya Androidlurar också. De fick Dream (G1) först, man både Magic, Hero och Galaxy får de vänta flera månader längre än Europa på.

Redigerat av monodc, 24 June 2009 - 18:56.

Postad 24 June 2009 - 21:04

Unregisteredef74522f
  • Unregisteredef74522f
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Fick denna länk av en kompis:
http://tinyurl.com/nn227p

Verkar som Tre:s monopol är på väg ut!!! :-D

Postad 24 June 2009 - 21:12

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Fick denna länk av en kompis:
http://tinyurl.com/nn227p

Verkar som Tre:s monopol är på väg ut!!! :-D

Du verkar ha missat det faktum att Dialect och The Phonhouse gått ut med att de ska sälja telefonen. runt 6000:- olåst ska den kosta hos dessa butiker. Sen säljer Komplett den redan över telefon enligt rykten, vilket dock inte sa för hur mycket

Postad 24 June 2009 - 21:33

Unregisteredef74522f
  • Unregisteredef74522f
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Du verkar ha missat det faktum att Dialect och The Phonhouse gått ut med att de ska sälja telefonen. runt 6000:- olåst ska den kosta hos dessa butiker. Sen säljer Komplett den redan över telefon enligt rykten, vilket dock inte sa för hur mycket

Oups, får skylla på att man har semester :lol:
6k va dock ett rejält överpris i min mening! Men det skunker väl snart!! (Annars tror jag inte dom får några större mängder sålda)

Postad 24 June 2009 - 22:49

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Tror det var 5400 via telefonen, på Komplett. Överpris det med, men lite bättre än 6k iaf.

Postad 25 June 2009 - 15:36

Nummer3
  • Nummer3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Kanske är helt fel ställe att fråga på, då jag misstänker att det kanske inte blir helt objektiva svar MEN jag provar ändå :)

Jag har länge funderat på att byta mobil och har nu fastnat för tre olika alternativ. Nokia N97, iPhone 3G S och HTC Magic.

Vad tror ni är bästa telefonen, om vi bortser från olika abonnemangs former och priser...

Behöver införskaffa luren imorgon då högtalaren på den nuvarande är helt kaputt. Så snabba svar uppskattas...

//Nummer3

Postad 25 June 2009 - 15:47

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Hej,

Kanske är helt fel ställe att fråga på, då jag misstänker att det kanske inte blir helt objektiva svar MEN jag provar ändå :)

Jag har länge funderat på att byta mobil och har nu fastnat för tre olika alternativ. Nokia N97, iPhone 3G S och HTC Magic.

Vad tror ni är bästa telefonen, om vi bortser från olika abonnemangs former och priser...

Behöver införskaffa luren imorgon då högtalaren på den nuvarande är helt kaputt. Så snabba svar uppskattas...

//Nummer3

För det första så finns ju inte iPhone 3GS imorn. Men bortsett från det så beror det sig ju helt och hållet på vad du ska använda telefonen till. Vill du ha en mediamobil så kanske det är en iPhone du ska ha, vill du utveckla egna grejer till den så är Magic perfekt, vad N97:an är bra på vet jag inte. Finns liksom inget universalsvar på din fråga.

Postad 25 June 2009 - 16:14

Nummer3
  • Nummer3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vilka är Magics begränsningar när det gäller media?

Just nu ligger denna närmast ett köp, kan operativsystmet uppdateras så småningon som hos iPhone?

Postad 25 June 2009 - 16:22

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Hej,

Kanske är helt fel ställe att fråga på, då jag misstänker att det kanske inte blir helt objektiva svar MEN jag provar ändå ;)

//Nummer3

Kanske inte låter som ett helt opartiskt råd, och det kanske det heller inte är, men jag skulle satsa på HTC Magic, det är ju för att jag själv är intresserad av den mobilen som jag följer denna tråden :) Väntar på att få hem min från Tyskland. Tycker iPhone verkar för låst och för strikt och styrd, det som lockar mig med Magic och Android är att det kommer finnas en sån massa varierande program till Android och man får göra lite som man vill med den. Tror inte det finns några direkta negativa saker vad det gäller mediaspelning med Magic (förutom avsaknad av 3.5mm-plugg, men det har jag inte på nuvarande mobil, SE w960i, så det stör mig inte). Skönt att slippa vara bunden till iTunes oxå. Nån som redan äger en Magic kan säkert rätta mig om jag har fel.

Postad 25 June 2009 - 18:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Såg just en auktion avslutas på ebay.de

En ny Magic olåst gick för 3317 kronor...

Sen vet ja inte om den skickades utanför tyskland eller hur dyr frakten var men de verkar ju helt klart gå att göra fynd

Postad 26 June 2009 - 13:55

oedlan
  • oedlan
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Sen vet ja inte om den skickades utanför tyskland eller hur dyr frakten var men de verkar ju helt klart gå att göra fynd

Jag Fick hem min magic i tisdags, har betalat 330€, men då har jag betalat extra för frakten. Själva telefonen gick på 304€

Postad 26 June 2009 - 14:53

Zenil
  • Zenil
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

http://www.idg.se/2....otify-snart-har

Demo till Spotify i mobilen... Fantasktiskt.
http://www.youtube.c...h?v=7ALGPknOsiU

Postad 26 June 2009 - 15:50

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Precis som odelan har jag ropat in en ny Magic för strax över €300 (€301 för att vara exakt) från ebay.de, då från en privatperson. Den bör komma i början på nästa vecka.
Bra pris på ebay.de är nånstans under €310-320, har man tålamod kan man mycket väl vinna en sådan auktion. Viktigt bara att innan maila säljren och stämma av att det är ok för denne att skicka till Sverige, de flesta brukar gå med på det (även om det står i auktionsbeskrivningen att de bara skickar inom Tyskland) även om en del säger nej.
Hittar man dessutom en som erbjuder att ta betalt via PayPal så kan man känna sig lite extra trygg (glöm dock inte att kolla upp så att de har bra feedback innan ni lägger ett bud).

Postad 26 June 2009 - 15:55

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Någon som har koll på något kartprogram till Magic:en som stödjer kompass? Skulle vara trevligt med en karta som vrider sig efter hur man står...

Postad 26 June 2009 - 16:33

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Någon som har koll på något kartprogram till Magic:en som stödjer kompass? Skulle vara trevligt med en karta som vrider sig efter hur man står...

Alltså rätta mig om jag har fel, men google maps som är integrerat i magic stödjer väl just detta?

Postad 26 June 2009 - 22:37

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Alltså rätta mig om jag har fel, men google maps som är integrerat i magic stödjer väl just detta?

Jag har då inte lyckats få min att fungera på det sättet...

Postad 26 June 2009 - 23:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
En sprillans ny Magic för dryga 3000 spänn är ju ett grymt bra pris...
Fasen va sugen jag är...Men fasen att det ska finnas så många telefoner ja vill ha

Postad 28 June 2009 - 08:30

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag har då inte lyckats få min att fungera på det sättet...

Alltså jag har ju inte testat själv, men det är den uppfattningen jag fått kompassen ska vara till för främst. Ingen annan som vet hur det ligger till där?

Postad 28 June 2009 - 13:10

wigtor
  • wigtor
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Ville bara höra om det kommit upp mycket program på market? eller är det fortfarande lite?

Postad 28 June 2009 - 14:50

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Ville bara höra om det kommit upp mycket program på market? eller är det fortfarande lite?

Det finns inga exakta uppgifter, men för en månad sedan var det ca 5000 apps. En gissning är att det är ca 6000 nu.

Postad 28 June 2009 - 19:05

Neogeo
  • Neogeo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Men god dammit... vems påhitt var det att inte släppa en with google-variant i norden nu då.. vad trött man blir.. jag som nästan hade bestämt mig för att köpa en från tre ändå, eftersom jag nu redan har tre och att den inte har någon ful vodafone-stämpel på sig... Kanske får vänta tills Samsung I7500 släpps iaf då...

Det är ju jättebra bra att våra Magic inte har "with Google"-loggan på baksidan. PGA licensskäl så kommer kanske inte de Magic som har Google-loggan att få HTC-uppdateringen med nya användargränssnittet Sense. Läs mer här på GoogleAndroid.se

Postad 28 June 2009 - 21:21

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Det är ju jättebra bra att våra Magic inte har "with Google"-loggan på baksidan. PGA licensskäl så kommer kanske inte de Magic som har Google-loggan att få HTC-uppdateringen med nya användargränssnittet Sense. Läs mer här på GoogleAndroid.se

Det är bara bra om man vill ha Sense. På alla andra vis är det dåligt.

Postad 29 June 2009 - 06:18

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Det är bara bra om man vill ha Sense. På alla andra vis är det dåligt.

På _många_ andra vis. Inte ALLA :)
T.ex. så fick vi PDF-läsare, office-dokument-läsare och exchange-stöd på köpet istället. För mig själv, om jag skulle skaffat en Magic, så skulle just det inte spela någon roll. Men tjejen, som skaffade en, tycker det är jättebra.

Postad 29 June 2009 - 11:39

udd84
  • udd84
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nyss fått hem min magic, och undrar lite över vad ni tycker är dem bästa appsen till den?
Går det att använda den som ett modem? i så fall hur funkar det med abonnemanget? har fri surf, har nämligen hört att man får betala för den trafiken man surfar på datorn, stämmer det?

Postad 29 June 2009 - 13:27

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://store.android.../11A29A5242.htm
Nån som har testat denna?

Postad 29 June 2009 - 15:53

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

På _många_ andra vis. Inte ALLA :)
T.ex. så fick vi PDF-läsare, office-dokument-läsare och exchange-stöd på köpet istället. För mig själv, om jag skulle skaffat en Magic, så skulle just det inte spela någon roll. Men tjejen, som skaffade en, tycker det är jättebra.

Fair enough, "alla" är onekligen en överdrift.

Men nackdelarna överväger för mitt vidkommande fördelarna rejält. PDF-läsare, Exchange, Office.. allt sådant kan man fixa med apps, så man slipper HTC-krånglet med inkompatibilitet. Men visst, det kostar några tjugor.

Redigerat av monodc, 29 June 2009 - 15:53.

Postad 29 June 2009 - 16:00

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Fair enough, "alla" är onekligen en överdrift.

Men nackdelarna överväger för mitt vidkommande fördelarna rejält. PDF-läsare, Exchange, Office.. allt sådant kan man fixa med apps, så man slipper HTC-krånglet med inkompatibilitet. Men visst, det kostar några tjugor.

Inkompabilitet? Anledningen till att vi inte har paid apps på android market här i sverige är väl inte för att telefonen inte är google-brandad, det är väl för att google inte har utökat market till att stödja betalapps här ännu?

Postad 30 June 2009 - 06:48

Unregistered50f6297b
  • Unregistered50f6297b
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Inkompabilitet? Anledningen till att vi inte har paid apps på android market här i sverige är väl inte för att telefonen inte är google-brandad, det är väl för att google inte har utökat market till att stödja betalapps här ännu?

Helt rätt, Google har lite konstiga krav innan paid appz kan starta i Sverige. Vet att de jobbar på att lösa det.

För övrigt tycker jag att det ä mycket märkligt att så många kan ha så mycket att säga om HTC & Magic på den Svenska marknaden utan att har använt själv. Har nu kört den i ett par veckor och kan inte klaga på något som jag inte klagat på om den var "vanilla".

Vad ni tydligen inte tänker på är att telefonen skall passa för en hel marknad och därför behöver ställas in för personer utan teknisk super kompetens. De som har det kommer ändå själva att hacka den och få som de vill i slutändan...

Men vissa vill ju bara klaga så fortsätt ni med det så fortsätter jag att vara nöjd med min Magic, den enda fungerande Android telefonen som säljs i Sverige. :)

Postad 30 June 2009 - 09:58

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Helt rätt, Google har lite konstiga krav innan paid appz kan starta i Sverige. Vet att de jobbar på att lösa det.

För övrigt tycker jag att det ä mycket märkligt att så många kan ha så mycket att säga om HTC & Magic på den Svenska marknaden utan att har använt själv. Har nu kört den i ett par veckor och kan inte klaga på något som jag inte klagat på om den var "vanilla".

Vad ni tydligen inte tänker på är att telefonen skall passa för en hel marknad och därför behöver ställas in för personer utan teknisk super kompetens. De som har det kommer ändå själva att hacka den och få som de vill i slutändan...

Men vissa vill ju bara klaga så fortsätt ni med det så fortsätter jag att vara nöjd med min Magic, den enda fungerande Android telefonen som säljs i Sverige. :)

Jao, men faktum kvarstår ju ändå att det är vissa skillnader mellan "vanilla-" och "htc-versionen" av Magic. Olika tangentbord, bootloader och så... Just nu är väl inte problemet så stort eftersom det bara finns två varianter av Android-telefoner i princip (eller tre kanske), men vid årsskiftet kommer det inte se likadant ut. Chansen är ju mycket större att man, som du säger, som "superkompetent" kan hacka sin vanilla android betydligt enklare än en generic-specialanpassad lur.

Som sagt, förmodligen kommer det lösa sig ändå med HTC Magic oavsett vilken lur man köper, dels eftersom den är "först" (om man bakar in G1:an här med då som kändes som en testlur mer än den första.. :D) och dels eftersom det är HTC som gör den (tänker på XDA)

Postad 30 June 2009 - 10:05

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Tycker inte heller att det är någon allvarlig inkompabilitet att prata om på nordiska Magic, det enda som inte funkar till 100% är ju Scandinavian Keyboard (har ju iaf fixats någorlunda men stödet för egen ordlista fungerar väl inte än tror jag). Apps i övrigt fungerar klockrent vad jag kunnat se. Sen att skyddade apps inte nås via market på dessa lurar är nog inte telefonens fel, Google verkar av någon anledning inte ha låst upp market för dessa telefoner. Men det bör ju bara vara en tidsfråga. Enligt HTC ska iaf man ha tillgång till samma apps oavsett om man har en nordisk eller europeisk (vodafone) Magic (har varit i kontakt med dem om detta och har sagt att de ska undersöka det).

Något som annars skiljer lite är ju stöder för olika moddade roms, vilket ju dock inte har något att göra med att HTC har pillat i firmwaren utan att HTCs Magic och Vodafone Magic inte riktigt har identisk hårdvara. Men nu har ju HTCs Magic släppts i flertalet länder och fler och fler roms anpassas till att fungera på båda lurarna, så detta är troligtvis heller inget större problem.

Postad 30 June 2009 - 10:18

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Tycker inte heller att det är någon allvarlig inkompabilitet att prata om på nordiska Magic, det enda som inte funkar till 100% är ju Scandinavian Keyboard (har ju iaf fixats någorlunda men stödet för egen ordlista fungerar väl inte än tror jag). Apps i övrigt fungerar klockrent vad jag kunnat se. Sen att skyddade apps inte nås via market på dessa lurar är nog inte telefonens fel, Google verkar av någon anledning inte ha låst upp market för dessa telefoner. Men det bör ju bara vara en tidsfråga. Enligt HTC ska iaf man ha tillgång till samma apps oavsett om man har en nordisk eller europeisk (vodafone) Magic (har varit i kontakt med dem om detta och har sagt att de ska undersöka det).

Något som annars skiljer lite är ju stöder för olika moddade roms, vilket ju dock inte har något att göra med att HTC har pillat i firmwaren utan att HTCs Magic och Vodafone Magic inte riktigt har identisk hårdvara. Men nu har ju HTCs Magic släppts i flertalet länder och fler och fler roms anpassas till att fungera på båda lurarna, så detta är troligtvis heller inget större problem.

Vänta nu..? Olika hårdvara? Stämmer verkligen detta? Vad är det som skiljer isf?

Postad 30 June 2009 - 10:35

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Vänta nu..? Olika hårdvara? Stämmer verkligen detta? Vad är det som skiljer isf?

Ja, det är olika. Som jag har förstått det så är det olika minneschip. Vodafones Magic har också lite mindre minne än vad HTC-brandade Magic har (192 vs 288 mb ram). HTC-modellen heter PVT32A och Vodafone-modellen (även Google ION-lurarna) PVT32B:

http://forum.xda-dev...ad.php?t=526742

Vad jag har förstått så är det framförallt detta och inget annat som gör att roms som släpptes för PVT32B-baserade lurar inte fungerat på våra nordiska magic, verkar inte ha något med bootloadern att göra. Det har ju nu också kommit nya roms, ION och Hero bl.a. som är anpassade för PVT32A och fungerar på nordiska Magic som INTE kräver att man byter SPL.

Postad 30 June 2009 - 10:47

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Det är precis lika mycket minne i båda modellerna, bara att dom räknar olika. HTC räknar med allokerat minne för systemet, Vodafone räknar utan. Att dom sen byter SPL:er och totalt förstör öppenheten i systemet och möjligheten att installera vilken build man vill är obegripligt.

Postad 30 June 2009 - 10:50

jokrsolutions
  • jokrsolutions
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Magic till Tele2
http://webbutiken.te...htcmagic/?s=104

Postad 30 June 2009 - 10:54

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det är precis lika mycket minne i båda modellerna, bara att dom räknar olika. HTC räknar med allokerat minne för systemet, Vodafone räknar utan. Att dom sen byter SPL:er och totalt förstör öppenheten i systemet och möjligheten att installera vilken build man vill är obegripligt.

Nej, inte enligt folket på XDA-forumet iaf, oavsett om man räknar med eller utan allokerat minne är det olika mängd minne på dessa chip.

Citat från Amon_RA på XDA-forumet:

Check your memory by doing "cat /proc/meminfo" :
(The basebandchip already takes 64MB)

PVT 32A : 288MB RAM / Qualcomm MSM7200a :
cat /proc/meminfo
MemTotal: 197144 kB
MemFree: 65708 kB

PVT 32B : 192MB RAM / Qualcomm MSM7201a :
cat /proc/meminfo
MemTotal: 98920 kB
MemFree: 2388 kB

Och som sagt, SPL:en har väldigt lite att göra med vilka builds man kan installera, det handlar bara om att de builds som kommit först har varit anpassade för PVT32B-hårdvaran, men nu börjar det komma en hel del för PVT32A också, builds som man som sagt kan installera utan att behöva pilla med SPL.

[edit]
I denna post finns också en howto från Amon_RA om hur man får i princip vilken rom som helst att fungera på en nordisk Magic/PVT32A.
[/edit]

Redigerat av Hellberg, 30 June 2009 - 12:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.