400x2 är enkelt sagt en uppdaterad 400x. Den har samma processor som MED500x2 som är snabbare än den gamla. Den har lite fler online tjänster osv. Den kommer utvecklas o bli ännu bättre framåt. Skulle jag köpa idag skulle det nog bli en x2... har man snålt om penger räcker dock 400x långt!
* Officiell tråd - Mede8er MED500X/MED400X Mini *
Mede8er MED500X
(Mediaspelare)
|
6
|
(17)
|
Inga priser | |
Mede8er MED400X
(Mediaspelare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X 1TB
(Mediaspelare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X 2TB
(Mediaspelare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Mede8er MED500X2
(Mediaspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Mede8er MED400X2
(Mediaspelare)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
Mede8er MED1000X3D
(Mediaspelare)
|
6
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 03 October 2011 - 21:22
400x2 är enkelt sagt en uppdaterad 400x. Den har samma processor som MED500x2 som är snabbare än den gamla. Den har lite fler online tjänster osv. Den kommer utvecklas o bli ännu bättre framåt. Skulle jag köpa idag skulle det nog bli en x2... har man snålt om penger räcker dock 400x långt!
Postad 04 October 2011 - 07:38
EDIT: En 400X2 beställd, återkommer efter test
Redigerat av stabbe, 04 October 2011 - 08:51.
Postad 11 October 2011 - 13:46
Jag är iaf väldigt nöjd med köpet!
Postad 11 October 2011 - 17:19
Hoppas att du vill återkomma med mera intryck när du testat merÄn sålänge fungerar den lilla maskinen över förväntat, har endast hunnit testa basfunktionerna i spelaren då jag inte haft tiden över att undersöka mer.
Jag är iaf väldigt nöjd med köpet!
Postad 13 October 2011 - 18:01
Postad 15 October 2011 - 22:36
Hej, jag bugar och ber om ursäkt för min låga IQ. Men jag kan hitta min mapp på datorn när jag tittar på tv genom 400:an. Men den begär användarnamn och lösenord. Lösenordet måste vara det jag har på nätverket, men där behöver jag inte skriva något username. Var hittar jag username???
Tjenixen matså!!
Det verkar inte vara lösenordet för nätverket den vill ha IOM att du ser mappen på datorn genom din mede8er..
Jag skulle tro att det är mapp- behörigheten du ska fylla i! Skriv in ditt användarnamn som du har på datorn, samt lösenord för inloggning så kommer du åt den genom din mediaspelare!!
Postad 16 October 2011 - 15:16
men jag har inget användarnamn eller lösenord. Det enda lösenord jag har (förutom epost och sådant) är till nätverket. StrangeTjenixen matså!!
Det verkar inte vara lösenordet för nätverket den vill ha IOM att du ser mappen på datorn genom din mede8er..
Jag skulle tro att det är mapp- behörigheten du ska fylla i! Skriv in ditt användarnamn som du har på datorn, samt lösenord för inloggning så kommer du åt den genom din mediaspelare!!
Postad 16 October 2011 - 19:22
men jag har inget användarnamn eller lösenord. Det enda lösenord jag har (förutom epost och sådant) är till nätverket. Strange
Okej... Det du kan göra är att skapa ett administratörskonto (tex Nisse/1234) på den datorn du delar ut ifrån, och sedan skriva in det i mediaspelaren, så kommer du åt mappen..
Redigerat av L-A Svensson, 16 October 2011 - 19:28.
Postad 16 October 2011 - 20:45
Postad 17 October 2011 - 06:56
men jag har inget användarnamn eller lösenord. Det enda lösenord jag har (förutom epost och sådant) är till nätverket. Strange
Testa med att aktivera gästkontot.
Postad 17 October 2011 - 08:00
Testa med att aktivera gästkontot.
Ok nu är jag dum så du får förlåta mig. Men hur aktiverar jag gästkontot och var? Är det på 400:an eller på min dator. När jag har aktiverat gästkontot hur gör jag då på den andra apparaten. Ursäkta mina heldumma frågor.
Postad 17 October 2011 - 08:06
Ok nu är jag dum så du får förlåta mig. Men hur aktiverar jag gästkontot och var? Är det på 400:an eller på min dator. När jag har aktiverat gästkontot hur gör jag då på den andra apparaten. Ursäkta mina heldumma frågor.
Du aktiverar gästkontot på datorn.
http://www.mede8erfo...php?topic=596.0
Postad 17 October 2011 - 08:15
Ok tack skall kolla det när jag kommer hem.
Postad 17 October 2011 - 09:25
Bara kollar man gör samma sak på vista 32bit som på Windows 7?
Postad 18 October 2011 - 08:15
Postad 18 October 2011 - 15:55
Hej nu funkar det perfekt. Och det gick ännu bättre när jag kopplat in kabeln till själva routern.
Ja jag hade den insatt innan för annars hade jag inte sett mapparna, Men då av en anledning tog jag bort den, och nästa dag grejade jag och hade mig och blev lite smått förbannad tills....
![]()
![]()
Trodde jag.
Postad 23 October 2011 - 16:26
Postad 23 October 2011 - 21:19
Det har kommit upp preview filmer från kommande Firmware för Mede8er, både V4 för MED400/500X o V2 för MED400/500x2... Finns dock ingen info om när de dyker upp, så räkna med att det kan ta en liten tid till!
http://www.youtube.c...er/MrMaasbommel
Postad 28 October 2011 - 12:43
Har Tvix N1 idag och den klarar ej stora bluray-iso filer , trådat med snabb lina.
Gör jag om iso till mkv försvinner texten , eller tvixen klarar ej hantera det.
Fixar 400/500x2 dessa önskemål ? Kanske fungerar det bättre med en intern hdd i
500an ?
Eller är netgear 550 bättre ? Det står nog mellan dessa 3 vid ett nytt köp.
Vilken är lättast att komma igång med ?
Postad 28 October 2011 - 17:05
Postad 28 October 2011 - 17:17
du behöver inte göra om iso till mkv ... gå in i STREAM och ta den största M2TS filen som du hittar där ...
Vad då ? typ höger klicka på iso filen ? Har försökt innan men hittade ej stream
Men den klarar ändå ej stora filer.
Redigerat av andersgog, 28 October 2011 - 17:17.
Postad 29 October 2011 - 11:16
Postad 30 October 2011 - 20:41
där i finns det en fil som är mkt större än alla andra ... den kommer fungera ...
Postad 01 November 2011 - 12:56
Alla filmer raderas väll då ?
Postad 01 November 2011 - 19:18
Jag startade en tråd för länge sen där jag ville ha råd om en mediaspelare som klarade detta
Kanelbulle här på forumet sa att jag skulle välja Medeber 500x2 vilket jag nu gjort
Så frågan är HUR!! ska detta funka? har fått råd av någon enstaka person att man ska göra detta via NFS dock har lika många personer sagt att det inte alls kommer att fungera
Så frågan är kommer detta någonsin att fungera eller har jag köpt en helt onödig spelare?
Postad 05 November 2011 - 16:49
Lite frågor om med500x2
Spelar upp Transformers dark of the moon på ca 35gb och det laggar
Går via Media Library - network - workgroup
Är det samba då via network ?
I min gamla tvix fanns netshare som jag delade ut vilka mappar som jag ville ha tillgång till
vad ska jag använda nu ?
MIn med500x2 hittade 4 mappar men bara 2 tror jag funkade , dom andra 2 skulle ha lösenord ??????
Nu hittar ej min med500x2 mappen workgroup ???? Tycker nog att den ej är så bra än så länge.
Postad 06 November 2011 - 19:38
Lägger filmen + idx + sub filen i samma mapp , men ändå ingen svensk sub till filmen.
Klarar ej mede8er spelaren av detta ?
Sen måste jag fråga , går in i media library - network - workgruop men mina filmer finns ej
kvar. Fast jag hade dom kvällen innan. Varför "tappar" spelaren filmerna ?
Postad 06 November 2011 - 21:58
Du skall alltså spela upp prylar från en polares nät eller motsvarande?? Dvs gå utanför ditt nätverk?
andersgog:
Undertexter, har du valt att dom ska vara på i setupen?
Har du din 35Gb film, intern disk, USB disk eller nätverk?
Dom mappar som kräver lösen, vad är det för maskiner, vilket OS?
x2 väntas få en lite större uppdatering ganska snart, som alla "nya" maskiner så dras det med lite buggar nu i startfasen. Alla som kör Realtek 1185/6 har samma strul just nu, tyvärr... inget bra svar, men dessvärre ett faktum!
Jag har varit o renoverat lägenhet hela helgen... därför kan mina svar blivit sena...
Postad 06 November 2011 - 22:39
Varför gör dom ej en srt fil istället ?
Filmen ligger i datorn kör
Trådat med bra lina. det borde väll
Ej lagga ? Har W7. Dir-655 router.
Idag la jag till några mappar i favoriter,
Får se om det hjälper. tack så länge kanelbulle
Postad 07 November 2011 - 17:02
Det är tekniskt möjligt att streama från andra nät men... det som är att tänka på är att det kräver en hel del av din hastighet ut på nätet o även din polare/andra nätet. Har du ADSL är det i princip bara att glömma, då har man tex 24Mbs ner o 1Mbs upp... Så ska du streama från någon som sitter på ADSL då har du bara 1Mbs ut ifrån honom o samma sak om han ska streama från dig. Sitter du på fiber eller motsvarande??
Det som krävs är mer av "datakommunikation-karraktär", du måste öppna upp en port på din Router som din kompis kan nå, detta kan göras säkrare om man har VPN tunnel, då krävs dock stöd i bägge routrarna...
Detta är inget som är speciellt för Mede8er, utan är generellt, du kan köra med vilken spelare som helst som accepterar externa adresser. Jag är ingen mästare på det men vet att det går!
andersgog:
Vilket format som undertexten ligger i bestämmer den som kodar den, det vanligaste är väl SRT. Många är snarlika, ibland kan man döpa om dom till *.srt o det funkar.
När du körde Tvix använde du väl Netshare tror jag?? Det skötte nog om hur saker o ting delades ut åt dig. När du kör SMB via Windows7 så måste du öppna upp det för det, Windows7 har en högre säkerhet o lirar inte lika direkt som XP... har inte i huvudet hur du gör, kan kolla o återkomma!
Men lagga ska det inte göra, som sagt finns det vissa buggar på x2 fortfarande...
Redigerat av Kanelbulle, 07 November 2011 - 17:08.
Postad 08 November 2011 - 08:54
Silly Bear:
Det är tekniskt möjligt att streama från andra nät men... det som är att tänka på är att det kräver en hel del av din hastighet ut på nätet o även din polare/andra nätet. Har du ADSL är det i princip bara att glömma, då har man tex 24Mbs ner o 1Mbs upp... Så ska du streama från någon som sitter på ADSL då har du bara 1Mbs ut ifrån honom o samma sak om han ska streama från dig. Sitter du på fiber eller motsvarande??
Det som krävs är mer av "datakommunikation-karraktär", du måste öppna upp en port på din Router som din kompis kan nå, detta kan göras säkrare om man har VPN tunnel, då krävs dock stöd i bägge routrarna...
Detta är inget som är speciellt för Mede8er, utan är generellt, du kan köra med vilken spelare som helst som accepterar externa adresser. Jag är ingen mästare på det men vet att det går!
andersgog:
Vilket format som undertexten ligger i bestämmer den som kodar den, det vanligaste är väl SRT. Många är snarlika, ibland kan man döpa om dom till *.srt o det funkar.
När du körde Tvix använde du väl Netshare tror jag?? Det skötte nog om hur saker o ting delades ut åt dig. När du kör SMB via Windows7 så måste du öppna upp det för det, Windows7 har en högre säkerhet o lirar inte lika direkt som XP... har inte i huvudet hur du gör, kan kolla o återkomma!
Men lagga ska det inte göra, som sagt finns det vissa buggar på x2 fortfarande...
Jo jag använde netshare till tvixen. Men det verkar fungera bättre nu när jag la mina mappar i favoriter.
Såg att man kunde använda tvixie till mede8er , ett väldigt enkelt program som t.om jag kan använda. Men
bilden i 500x2 blir för liten. Ser ej alla fakta om filmen. Har för mig att jag tryckte en gång på film mappen så blev bilden
större i tvixen , ett tryck till så startades filmen. Nu startas filmen efter ett tryck på film mappen. Säkert en inställning som
behöver fixas till men hur ?
Om undertexter , det verkar som om sub o idx filer blir allt vanligare. Om man bara ändrar till srt , vilken av dom ? sub eller idx ?
Ingen annan som vet hur man spelar upp en film så texten funkar med sub/idx ?
Provade Tron Legecy på ca 25-30gb och den funkade utan lagg , men Transfomers vill 500x2 ej spela upp utan lagg
Postad 09 November 2011 - 15:07
Har en snabb fråga, fungerar det fortfarande inte att koppla upp mot en NFS-share?
*edit* Glöm det läste manualen nu
Beställer en ASAP!
Redigerat av roccster, 09 November 2011 - 15:18.
Postad 10 November 2011 - 18:31
Har bara en lina till både tvboxen o 500x2
har en splitter i mellan som delar upp linan till dom men den klarar
tydligen ej av det korrekt. Blir en switch i stället.
Fast jag har fortfaranade strul med att den vill ha ett lösen och
användarnamn för o komma in i mappen som jag har delat ut.
Detta händer bara ibland. Men lite tröttsamt tycker jag.
Redigerat av andersgog, 10 November 2011 - 19:24.
Postad 10 November 2011 - 22:04
*edit*
Kanske redan postats, men annars kommer den här: http://www.mede8er.o...truction_v0.pdf
*edit*
Redigerat av roccster, 11 November 2011 - 08:57.
Postad 13 November 2011 - 13:16
Sedan har jag en till fråga Hur får man in filmerna på video wall?
Postad 13 November 2011 - 13:26
Tror det ska funka att bara döpa om dem till .iso
Det gick tyvärr inte filen heter tv2lax9-mwstum och jag testa att lgöra om den till tv2lax9-mwstum.iso men det gick inte tyvärr
Postad 13 November 2011 - 13:29
Postad 13 November 2011 - 13:39
Uhm den måste ju ha någon typ av filändelse till och börja med. Har du inte ställt in i Windows att den ska visa filändelser?
Tack så mycket jag hade missat att ställa in detta nu fungerar det klockrent, Du råkar inte veta hur man får in filmerna i video wallen?
Postad 14 November 2011 - 09:55
Först var det inte helt solklart hur NFS skulle konfas för att hitta den utdelade resursen. När jag sen fick till det så tycker jag att det har en tendens att hacka lite när jag kör HD-filer. Jag har konfat NFS-servern (HaneWin) efter parametrarna som föreslås i manualen, och jag har fast Ethernet Gb nät hemma.
Några idéer om detta?
Postad 14 November 2011 - 10:04
Både true-hd och dts-hd verkar den hantera. Kör tvixie än så länge. Det andra verkar väldigt krångligt men ska
man ha video wall måste man väll byta.
Det ända som krånglar just nu är delningen i nätverket. Vet ej om jag gjort fel i w7 eller det är 500x2:an som jävlas.
Kan gå in via mina favoriter , vissa mappar hittas , vissa inte. Går jag sen in via media libary så hittar den mappen.
Men den visar inga filmer i den. Går jag sen in via favo. igen för att välja en annan mapp , har den också försvunnit.
Går ej att beskriva det bra , så ni förstår , men den tappar mappar ibland. Har delat ut alla mappar så det borde ej vara det.
Redigerat av andersgog, 14 November 2011 - 10:09.
Postad 14 November 2011 - 10:11
Är mycket positivt överraskad av med8er 500x2. Än så länge har den klarat allt jag matat den med, filer som tex. popcornen inte kunde spela (popcornen hade tex. problem med ljudet i flera filer, kunde inte spela quicktime etc). Det enda jag haft lite strul med är NFS.
Först var det inte helt solklart hur NFS skulle konfas för att hitta den utdelade resursen. När jag sen fick till det så tycker jag att det har en tendens att hacka lite när jag kör HD-filer. Jag har konfat NFS-servern (HaneWin) efter parametrarna som föreslås i manualen, och jag har fast Ethernet Gb nät hemma.
Några idéer om detta?
Varför kör du NFS ? Går det snabbare än vanlig delning via network ?
Det kommer ju upp 3 olika förslag för delning.
Mina filmer laggar ingenting , provat upp till ca 45gb med hd-ljud.
Redigerat av andersgog, 14 November 2011 - 10:13.
Postad 14 November 2011 - 11:02
Varför kör du NFS ? Går det snabbare än vanlig delning via network ?
Det kommer ju upp 3 olika förslag för delning.
Mina filmer laggar ingenting , provat upp till ca 45gb med hd-ljud.
Det är väl en gammal vana från popcorn-tiden som krävde NFS för att inte hacka. Ske ärligt säga att när jag körde genom min workgroup så tyckte jag faktiskt att hackandet blev bättre. Men det är ju det att NFS ska vara snabbare så därför ville jag reda ut varför det blev så här. Kan ju varit den rippen också...
Postad 14 November 2011 - 11:33
Det är väl en gammal vana från popcorn-tiden som krävde NFS för att inte hacka. Ske ärligt säga att när jag körde genom min workgroup så tyckte jag faktiskt att hackandet blev bättre. Men det är ju det att NFS ska vara snabbare så därför ville jag reda ut varför det blev så här. Kan ju varit den rippen också...
Ok... Är haneWin något liknande netshare ?
Postad 14 November 2011 - 14:28
Redigerat av roccster, 14 November 2011 - 14:29.
Postad 14 November 2011 - 14:52
HaneWin är en NFS-klient som man installerar på en windows-burk för att kunna dela ut shares genom NFS.
Som i normala fall ska vara snabbare än på mitt sätt ?
Har ju problem med delningen ibland , skulle kanske prova detta istället.
Är det lätt att installera HaneWin ?
Postad 14 November 2011 - 15:03
Ganska enkelt att sätta upp. När jag började kostade den pengar, nu verkar den vara gratis. Men som jag nämnde innan så är det ju något som inte riktigt är som det ska (eller om det nu är filen), ska testa lite fler filer och se vad det kan vara.
Postad 16 November 2011 - 18:52
Redigerat av nukie, 16 November 2011 - 20:44.
Postad 18 November 2011 - 14:37
Läste det i AC Ryan tråden o blev osäker om det ska vara så. Stod något om tilldela mac adressen ett fast ip nommer.
Redigerat av andersgog, 18 November 2011 - 14:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Ersätta Mede8er 500x2 med ?
14 bilder
21 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?