Konsol vs PC
1461 svar till detta ämne
Postad 14 April 2013 - 23:48
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
I min värld betyder inte "exklusiva spel" per automatik nåt bra på något sätt.
Som tex Halo eller GoW som är medelmåttiga som bäst.
Så att vara utan dessa titlar svider inte det minsta, iaf inte i min värld.
Vi är alla olika. Varför gör du citattecken för exklusiva spel? Gow fick väl ganska höga betyg för att vara medelmåttigt?
GoW är God of War. Gears of War är GeoW. Fast han menade nog GeoW iofs.
Postad 14 April 2013 - 23:54
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
GoW är God of War. Gears of War är GeoW. Fast han menade nog GeoW iofs.
Haha, fail av mig. Tog det för givet när det nämndes med halo
Postad 15 April 2013 - 00:41
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
jag kan lova att du inte hittar en spelare i världen som sitter i soffan på en pc och spelar dessa och liknande spel.
Jag gör och jag var visst inte ensam heller... Så klart ni är, ni sitter säkert och lirar bf3 i soffan med tgb och mus på er 50" från 3 meters avstånd (hmm tillåt mig tvivla). Jag tror säkert att ni ngn gång kopplar in datorn till tvn och lirar ibland (det har jag också gjort otaliga ggr) ,men om ni inte inser att för de allra flesta så är detta helt enkelt inte ett hanterbart (eller önskvärt för den delen) alternativ så kommer vi nog inte längre
Nästan rätt, 90" @ 2.7 m. Jag gör allt härifrån, surfar på forum, mailar, enklare Word uppgifter, Netflix, bluray och spelar. Ge mig ett enda vettigt skäl till varför jag inte skulle lira på min PC här också? Det fungerar ju utmärkt att lira p å min Xbox, PS3 eller Wii U. Så varför skulle datorn inte vara "välkommen"? Vad du anser "hanterbart" eller "önskvärt" är endast din subjektiva åsikt. I min värld är dina tankar om detta helt felaktig.Och jag tror du klipper ihop munnen rätt snabbt när du får testa själv, någon gång. BF3 eller vilket spel som helst, på storbild, med mus/tangentbord är verkligen grymt. Och i min värld är en så liten skärmyta som 50" inte ens önskvärt.  Verkar lite som att vissa av er har "laggat" efter och är kvar någonstans år 2000. VGA liksom?  Idag finns det inga upplösningsproblem eller andra bekymmer om man vill och kan koppla upp allt via HDMI.
Redigerat av Falcy, 15 April 2013 - 00:44.
Postad 15 April 2013 - 05:27
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Verkar lite som att vissa av er har "laggat" efter och är kvar någonstans år 2000. VGA liksom?  Idag finns det inga upplösningsproblem eller andra bekymmer om man vill och kan koppla upp allt via HDMI.
Jag kan bekräfta att det finns upplösningsproblem via HDMI och att VGA är fortfarande en ganska bra standard som "bara" har upplösning och uppdateringsfrekvenser som problem. Problemen med en trilskandes HDMI / DVI-utgång kan vara fruktansvärt jobbiga och får en ganska snart att ge upp. Nä, tacka vet jag min PS3:a som bara funkar helt enkelt.
Postad 15 April 2013 - 12:40
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Även fast du var ironisk så är min erfarenhet precis tvärtom. Vi är ett gäng medelålder ca 35-45 som lirar xbox 360 och många av dessa har barn som däremot sitter på pc och lirar WOW och annat trams. Kanske av den enkla anledningen att när man blir äldre så ska allt bara fungera (och att man kan acceptera att göra avkall på vissa saker) och man har ledsnat att mecka med allt som krävs för att få allt att funka bra på en PC om man lirar 20 talet olika spel.
Jag är med dig. Konsol är enkelt och skönt (soffa). Det fungerar varje gång och är roligt. PC är också kul men mycket mer tålamodskrävande och stöter på tidsödande tekniska problem och uppdateringar emellanåt. Jag spelar på båda.
Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 15 April 2013 - 12:42.
Postad 15 April 2013 - 13:55
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
PC är väldigt enkelt om man bygger sin egen burk. Alla som klarar av att bygga en bokhylla från IKEA med hjälp av beskrivningarna kan bygga sin egen burk. Har du byggt en så lär du nog slå dig för pannan att du en gång i tiden fick för sig att det krävde någon form av färdigheter... Har du köpt en färdig burk öppna upp burken och kolla hur allt sitter ihop. Fråga dig sedan hur svårt det hade vart att plocka ihop det där själv.
Installerar du ditt eget OS så får du ett hum om hur det fungerar också. Här finns det ju alltid rum för förbättring givetvis. Återigen fixar man att RTFM så är det inga direkta problem om man håller sig till något så simpelt som spelande och inte ska ge sig på att programmera.
I dagens läge har väl alla grundläggande google skills också. Internet är en helt fantastisk problemlösare  .
En konsol är enkel att reklamera ja. Du skickar bara in eller kasserar skiten om du har dålig koll. Annars kan du ju byta hårddisk, laser, bluray läsare själv utan någon större kunskap på PS3 tjock i alla fall och spara en hel del. . Gällande PC så kan felsökning ta lite mer tid då de är modulära och du behöver inte byta hela burken i regel. Det blir billigare oftast att hålla den i trim efter de 2 års garantierna är förbrukade och du får inga nya Xbox 360s ex
Min PS3 har jag kunnat hålla igång genom nyte av laser men det är klurigare när ethernetporten slutar fungera och dåliga lödningar etc som på 360n
Gällande hdmi det är ingen skillnad här på bluray spelare och hdmi portar på AMD och nVidia kort. Det kan bli strul att köra bluray skivor pga hdcp visst men för spelande icke.
Gällande VGA så är de ju ofta nerfade nuförtiden. Ibland klarar de inte 1920x1080 och då kan du givetvis inte välja den upplösningen. Ibland inte alla colour spaces heller ex så riskerar lite sämre färger. Men det är ju tvns fel inget annat.
Soffa lirande ska du flytta runt boxarna så visst men ska de bara stå där så är ju dator väl så smidigt. Betydligt smidigare om du ska ut på internet med burken och använda den som media spelare också. Jag alternerar mellan ställbar säng, cockpit och soffa. Föredrar cockpiten framför allt men det tar fantastiska 5 minuter att flytta över datorn till vardagsrummet. Konsol fixar man på 3 minuter kanske. Inte speciellt ansträngande. Kör HDMI till receivern plugga in mus/tangentbord eller xbox 360 gamepad i de fall där den känns vettig och så kör man bara. Hur svårt är det???
Samma med konsol bara koppla in till PC monitorn då man behöver en skärm med bättre responstid och mindre lag än plasman och så kör man. Begriper inte problemet?
Kan inte minnas sista gången jag hade något seriöst problem med ett nytt spel och då är ju ändå många lata konsolportar. Ibland får du gå in i .ini filer och fixa bort auto aim och andra mysko inställningar för att försöka få det lite bättre men det är inget krav. casual lirarna som är teknikfientliga bryr sig ju inte om sådana här detaljer heller utan föredrar månne auto aim speciellt om de ska sitta med gamepaden och lattja?
Känns väl bättre att försöka fokusera på vad som skiljer. Då blir det förutom hårdvaran och prestandan kontrollerna.
Wii har exklusiva spel som bara inte fungerar lika bra på andra plattformar pga kontrollerna. Xbox 360/PS3 saknar detta närmast helt. Ok nu är jag helt lost när det gäller Kinetic så det är månne man har missat något superlir där. När det gäller move så har det för mycket lagg för att jag ska kunna köra ex Tiger Woods med move kontrollerna över wii remote. Kändes som man inte fick lika bra kontroll heller men enbart testat i affärer. Finns givetvis genrer som i regel görs bäst med gamepad som melee fighting men de har jag tyvärr inte lyckats komma in i.
Bilsimulationer körs bäst med ratt
Flygspel körs bäst med joystick/Yoke
fps/action lir med 3D kamera är allt som oftast mer konkurrenskraftiga med mus än gamepad. 3D kameror är bökiga att hantera med långsam joystick och siktet behöver vi ju inte gå in på.
2D scrollers, fightinglir, Sportspel där snabba analoga rörelser är viktiga gamepad, totalnerfade arkadracers gamepad för det mesta om vi tar de vanligaste kontrollmetoderna.
Gällande exklusiviteter så är det Wii bland konsolerna som verkligen levererar exkl erfarenheter jag inte kan hitta på någon annan plattform pga kontrollerna och visst nytänk.
Gällande xbox 360/PS3 har de givetvis en del spel inte tillgängliga på andra plattformar men jag har svårt få fram något som jag verkligen inte hade velat missa på rak arm. MGS 4 måhända och Uncharted är bra casual lirande när det är som bäst. Inget direkt tuggmotstånd dock.
Postad 15 April 2013 - 15:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag kan bekräfta att det finns upplösningsproblem via HDMI och att VGA är fortfarande en ganska bra standard som "bara" har upplösning och uppdateringsfrekvenser som problem. Problemen med en trilskandes HDMI / DVI-utgång kan vara fruktansvärt jobbiga och får en ganska snart att ge upp.
Förstår inte vad problemet skulle vara. Om en TV saknar stöd för pixelmappad bild i 1080p, så är det bara att väja en annan TV. VGA är inte särskilt bra. Signalen D/A-omvandlas, och skickas genom en kabel för att sedan A/D-omvandlas igen i TVn/bildskärmen. Det kan ge diverse bildfel, t ex suddig bild pga att klock/synk ändrar sig lite, vågor i bilden pga störningar osv. Det är inget man gärna använder 2013. En modern, korrekt konstruerad TV har inga problem med att hantera 1080p60 via HDMI (DVI och HDMI är samma standard). Nä, tacka vet jag min PS3:a som bara funkar helt enkelt.
Ja, då kan du ju inte tacka PS4 då, för den kommer att kräva samma sak som vilken PC som helst. Allt handlar ju om vad man nöjer sig med. Du kan koppla in en PS4 och spela utan att fundera mer på det, vilket de allra flesta troligtvis kommer att göra. De som vet bättre ställer in TVn rätt och får därmed bättre bild. Om PS4 stödjer 1080p60 (vilket man får utgå ifrån) så är det bara att välja PC-läge i TVn.
Postad 20 April 2013 - 08:28
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
Spel har alltid och kommer alltid att vara bättre på PC.
Det kan dock vara enklare att komma igång på en konsol, men det har ändrats väldigt mycket iomed Steam, Origin, UPlay osv.
Postad 20 April 2013 - 09:46
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
PC är väldigt enkelt om man bygger sin egen burk. Alla som klarar av att bygga en bokhylla från IKEA med hjälp av beskrivningarna kan bygga sin egen burk..
Ehm, jag har byggt ihop min dator. Det var avsevärt klurigare än att bygga ihop bokyllor från IKEA och nu har jag ett felmeddelande som poppar upp varenda gång jag startar datorn. Det påverkar inte och är bara klicka bort, men ändå. Knas. Ibland får du gå in i .ini filer och fixa bort auto aim och andra mysko inställningar för att försöka få det lite bättre men det är inget krav.
Verkar det enkelt för en som är van att trycka på on-off knappar?
Postad 21 April 2013 - 11:30
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det är enklare att åka buss än att köra bil, men det betyder inte att bussen kan ta dig dit du vill.
Postad 21 April 2013 - 11:33
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Det är enklare att åka buss än att köra bil, men det betyder inte att bussen kan ta dig dit du vill.
Ja, och köra bil på fyllan ska man inte.. man har ingen kontroll på grejjerna och kan råka ut för allt möjligt. Få virus å köra av vägen. Bättre att låta folk som kan sina grejjer sköta om det, typ buss-chauffören.
Postad 21 April 2013 - 11:49
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Verkar det svårt att öppna en fil och editera lite text oavsett hur van man är eller inte?
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 11:49.
Postad 21 April 2013 - 13:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Verkar det svårt att öppna en fil och editera lite text oavsett hur van man är eller inte?
Ja. Utan tvekan. Sen är det heller inte allmän kunskap att veta vilka filer det rör sig om samt hur man hittar dem.
Postad 21 April 2013 - 13:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ja. Utan tvekan.
Sen är det heller inte allmän kunskap att veta vilka filer det rör sig om samt hur man hittar dem.
Bortsett från att veta vilken fil det rör sig om så antar jag att du och dom som påstår att det hela verkar svårt aldrig har skapat eller skrivit i ett Word-dokument? För övrigt ligger kunskapen om vilka filer det gäller inte mer än en ev googling bort. Känns som att vissa gör allt dom kan för att intala sig själv hur krångligt allt är och sen överdriva det bortom alla rim och reson.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 13:12.
Postad 21 April 2013 - 13:30
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Bortsett från att veta vilken fil det rör sig om så antar jag att du och dom som påstår att det hela verkar svårt aldrig har skapat eller skrivit i ett Word-dokument?
För övrigt ligger kunskapen om vilka filer det gäller inte mer än en ev googling bort.
Känns som att vissa gör allt dom kan för att intala sig själv hur krångligt allt är och sen överdriva det bortom alla rim och reson.
Det är skitlätt att köra bil...säger jag som har haft körkort i 20 år. Det är ju bara att gasa och styra...
Postad 21 April 2013 - 13:37
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
Ja. Utan tvekan.
Sen är det heller inte allmän kunskap att veta vilka filer det rör sig om samt hur man hittar dem.
Antar att du är ironisk eller är konsolfolk verkligen så teknikfientliga de blir livrädd av en ordbehandlare ex? Behöver inte hantera word räcker med notepad  . Vill minnas jag hade datakunskap i högstadiet är det borta numer?
Postad 21 April 2013 - 13:42
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Det är skitlätt att köra bil...säger jag som har haft körkort i 20 år. Det är ju bara att gasa och styra...
Men nu får du väl ändå ge dig, nu överdriver du ju så att du blir blå i ansiktet. Varje grej ska drivas in absurdum.
Postad 21 April 2013 - 13:54
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Men nu får du väl ändå ge dig, nu överdriver du ju så att du blir blå i ansiktet.
Varje grej ska drivas in absurdum.
Men då tar vi den lätta varianten då. Jag vill slippa bry mig och tycker att sätta på on-knappen på konsollen är en perfekt nivå. Att ens behöva installera och klicka "nästa" 5 ggr och fundera på om man har en dator som klarar kravet, eller behöva bry mig om att ställa in vilka tangenter som gör vad är jag inte intresserad av. Jag vill bara spela.
Postad 21 April 2013 - 13:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ja, och köra bil på fyllan ska man inte.. man har ingen kontroll på grejjerna och kan råka ut för allt möjligt. Få virus å köra av vägen. Bättre att låta folk som kan sina grejjer sköta om det, typ buss-chauffören.
Om man försöker tolka det du skriver så kan man dra slutsatserna: 1. PC-spelare motsvarar rattfyllerister. 2. Man kan få virus av att köra bil. 3. Att åka buss är säkert. Om du inte vill förändra din världsbild så ska du definitivt undvika att googla bilder på "bussolycka". Ja. Utan tvekan.
Antar att du var ironisk, men om man nu inte nöjer sig med de inställningar som finns i ett spel, så är det nog inte en så stor ansträngning att gå till www.google.com och söka efter det man behöver veta
Redigerat av Ageve, 21 April 2013 - 14:05.
Postad 21 April 2013 - 14:06
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Om man försöker tolka det du skriver så kan man dra slutsatserna:
1. PC-spelare motsvarar rattfyllerister.
2. Man kan få virus av att köra bil.
3. Att åka buss är säkert. Om du inte vill förändra din världsbild så ska du definitivt undvika att googla bilder på "bussolycka".
Då tolkade du det fel. 1. Man är inte vid sinna sinnens fulla bruk om man kör bil när man inte har adekvat status i utbildning (körkort, t.ex.) och medicinsk lämplighet, t.ex. har brukat alkohol. 2. Om man inte finner sig lämplig att framföra ett fordon med tillräcklig kontroll enligt ovan, så bör man bruka andra färdmedel som t.ex. taxi eller buss. 3. Sjukdomar som t.ex. virus kan innebära att man inte inser sina begränsningar. Det kan innebära att man tar ologiska beslut och kan ha fatala resultat som t.ex. köra bil utan sina sinnens fulla närvaro. För att tydliggöra kopplingen, så är det i många fall olämpligt att en person försöker spela på sin PC, då det kan innebära att denne utan tillräcklig kunskap kan orsaka olycka för 3:e part. Att starta en konsoll och spela på är betydligt säkrare. Personen bör sådeles använda sig av en spelkonsoll istället för att spela på en PC om man inte har tillräckliga kunskaper.
Postad 21 April 2013 - 14:08
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Men då tar vi den lätta varianten då. Jag vill slippa bry mig och tycker att sätta på on-knappen på konsollen är en perfekt nivå. Att ens behöva installera och klicka "nästa" 5 ggr och fundera på om man har en dator som klarar kravet, eller behöva bry mig om att ställa in vilka tangenter som gör vad är jag inte intresserad av. Jag vill bara spela.
Som jag sagt så otroligt många ggr tidigare så fattar jag att vissa bara vill/kan/orkar/kräver att det bara är en knapp man trycket på (helst inte ens det) för att kunna spela. Det är en helt ok uppfattning för mig och nåt jag inte ens diskuterar här.
Det jag däremot diskuterar och vänder mig mot är alla dessa sanslösa överdrifter om hur krångligt, svårt och oöverstigligt det skulle vara att ens kunna spela ett spel på pc. Återigen som jag också redan sagt, jag fattar att det kräver en viss meraktivitet att spela på pc jämfört med konsoll.
Dock inte tillnärmelsevis så svårt som vissa vill hävda eller tro.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 14:09.
Postad 21 April 2013 - 14:08
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
För att tydliggöra kopplingen, så är det i många fall olämpligt att en person försöker spela på sin PC, då det kan innebära att denne utan tillräcklig kunskap kan orsaka olycka för 3:e part. Att starta en konsoll och spela på är betydligt säkrare. Personen bör sådeles använda sig av en spelkonsoll istället för att spela på en PC om man inte har tillräckliga kunskaper.
Kan du förtydliga det där med att orsaka olycka för 3:e part, genom att misslyckas med att spela på en PC?  edit: Att starta en Xbox 360 är inte alltid riskfritt, inte heller att försöka laga den med en värmepistol. Man kan med lite otur sätta fyr på huset. Med andra ord är det mycket säkrare att spela på en PC  Extrem överdrift? Givetvis, precis som det mesta i denna tråden... http://www.youtube.com/watch?v=qSUGWDiPMYA http://www.youtube.c...ature=endscreen
Redigerat av Ageve, 21 April 2013 - 14:16.
Postad 21 April 2013 - 14:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Kan du förtydliga det där med att orsaka olycka för 3:e part, genom att misslyckas med att spela på en PC? 
Antar att det menas att man genom att utföra en tankevurpa med bilen då orsakar denna olycka?
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 14:11.
Postad 21 April 2013 - 15:41
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Kan du förtydliga det där med att orsaka olycka för 3:e part, genom att misslyckas med att spela på en PC? 
En genomsnittlig PC i grundutförande uppkopplad mot internet kommer inom ganska snar framtid råka ut för att bli infekterad av programvaror som utsätter andras datorer för problem. Det löses förståss lätt av att se till att man dels installerar någon form av antivirus-programvara, men sedan se till att licens och uppdateringar för denna efterhålls. Men om vi förutsätter att personen i fråga som ska använda denna inte vill, orkar eller kan utföra de säkerhetsåtgärder som krävs, då kommer denna snart bli en smitthärd av alla möjliga oönskade programvaror. Din dator kommer då utsätta andra (3:e part) för illdåd.
Postad 21 April 2013 - 16:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En genomsnittlig PC i grundutförande uppkopplad mot internet kommer inom ganska snar framtid råka ut för att bli infekterad av programvaror som utsätter andras datorer för problem.
Det löses förståss lätt av att se till att man dels installerar någon form av antivirus-programvara, men sedan se till att licens och uppdateringar för denna efterhålls. Men om vi förutsätter att personen i fråga som ska använda denna inte vill, orkar eller kan utföra de säkerhetsåtgärder som krävs, då kommer denna snart bli en smitthärd av alla möjliga oönskade programvaror.
Din dator kommer då utsätta andra (3:e part) för illdåd.
Har du ens närmat dig en dator senaste 10 åren, låter inte så? Men jag själv har aldrig drabbats av ett endaste virus eller trojan sen jag skaffade min första runt -95 såvitt jag kunnat se eller märka av. Fast du kanske med genomsnittlig användare menar nån som slår av brandväggar och annan säkerhet och klickar på allt som kommer hans väg utan att tänka logiskt? Windows 7+8 kommer om du inte visste det med egen inbyggd brandvägg och antivirus som uppdateras automatiskt dessutom så jag vet inte vad du får allt detta nonsens ifrån? Så detta trams om licenser och uppdateringar är för mig bara larvigt och ett tecken på att man inte har en susning om vad man pratar om. Totala överdrifter precis som vanligt.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 17:14.
Postad 21 April 2013 - 17:54
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Har du ens närmat dig en dator senaste 10 åren, låter inte så?
Men jag själv har aldrig drabbats av ett endaste virus eller trojan sen jag skaffade min första runt -95 såvitt jag kunnat se eller märka av.
Fast du kanske med genomsnittlig användare menar nån som slår av brandväggar och annan säkerhet och klickar på allt som kommer hans väg utan att tänka logiskt?
Windows 7+8 kommer om du inte visste det med egen inbyggd brandvägg och antivirus som uppdateras automatiskt dessutom så jag vet inte vad du får allt detta nonsens ifrån?
Så detta trams om licenser och uppdateringar är för mig bara larvigt och ett tecken på att man inte har en susning om vad man pratar om.
Totala överdrifter precis som vanligt.
Visst är det överdrivet men det ligger en poäng i det. I en dator finns ett system som ska skyddas/underhållas, detta kostar pengar eller tid och kompetens.
Postad 21 April 2013 - 18:16
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Har du ens närmat dig en dator senaste 10 åren, låter inte så?
Men jag själv har aldrig drabbats av ett endaste virus eller trojan sen jag skaffade min första runt -95 såvitt jag kunnat se eller märka av.
Fast du kanske med genomsnittlig användare menar nån som slår av brandväggar och annan säkerhet och klickar på allt som kommer hans väg utan att tänka logiskt?
Windows 7+8 kommer om du inte visste det med egen inbyggd brandvägg och antivirus som uppdateras automatiskt dessutom så jag vet inte vad du får allt detta nonsens ifrån?
Så detta trams om licenser och uppdateringar är för mig bara larvigt och ett tecken på att man inte har en susning om vad man pratar om.
Totala överdrifter precis som vanligt.
Lugna ner dig nu. Om du har någon kompetens alls så vet du mycket väl att de flesta persondatorer har flera svagheter som i ett eftersatt system kan bli mycket sårbara för attacker. Möjligheten att råka ut får detta vid normalt användande är fullt möjligt. Chanserna att råka ut för illvilliga program ökar monumentalt om man t.ex. sätter den i händerna på en 10-åring. Om denna 10-åring inte har någon som kan sätta ner rättigheter och liknande så är den kritiska massan nådd och den datorn KOMMER vara en härdsmitta likt ett febrigt dagisbarn. Sätt en spelkonsoll i samma händer och se vad som händer där.
Postad 21 April 2013 - 18:28
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag är fullkomligt lugn, det verkar dock inte du vara med tanke på dina momunentala överdrifter.
Luktar enligt mig som ren desperation och att med alla medel smutskasta nåt man själv inte alls har en susning om.
Kanske skall tillägga att jag jobbat med It professionelt sedan -99 på koncernnivå och det du vill påstå är rent nonsens.
Ett normalt användnarssystem har dessa saker satta att per automatik uppdatera dess system, därav blir de heller inte "sårbara för attacker" på det sätt du vill påstå.
Så visst är möjligheten att bli utsatt för attack som så mycket annat, tex träffad av blixten alltid möjligt om man pratar rent teoretiskt. Men chanserna i båda fallen är väldigt små till skillnad från "momumentalt" som var ditt mindre mindre väl valda ordval.
Sen vet jag inte hur du gör med dina "10 åringar" som använder din dator (om du nu nånsin haft nån) men är man normalbegåvad och framförallt så paranoid som du är inför detta ser man till och styra vem som får göra vad på datorn.
Det tillhör normal dator-sed och inget som är nåt onormalt.
Återigen ger du ett ansikte till överdrifternas mästare.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 18:44.
Postad 21 April 2013 - 18:48
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Visst är det överdrivet men det ligger en poäng i det. I en dator finns ett system som ska skyddas/underhållas, detta kostar pengar eller tid och kompetens.
Jaha, så du menar att Windows automatiska uppdateringar kostar mig pengar tid och kompetens?! Hur tänkte du nu?
Postad 21 April 2013 - 18:56
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Jaha, så du menar att Windows automatiska uppdateringar kostar mig pengar tid och kompetens?!
Hur tänkte du nu?
Om du först förklarar för mig vart jag nämnde uppdateringar så svarar jag gärna på din fråga. Om du inte hittar det kan du alltid läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Postad 21 April 2013 - 18:59
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Om du först förklarar för mig vart jag nämnde uppdateringar så svarar jag gärna på din fråga.
Tja jag kan väl börja här:
Om du förklarar för mig varför det ska kosta mig eller någon annan tid, pengar eller kompetens att skydda/underhålla ett system så svarar jag gärna på din fråga.
Misstänker dock att jag inte kommer få nåt svar på den frågan. Om du inte hittar det kan du alltid läsa här: http://sv.wikipedia....i/Internettroll
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 19:14.
Postad 21 April 2013 - 19:18
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Tja jag kan väl börja här:
[size=4]Om du förklarar för mig varför det ska kosta mig eller någon annan tid, pengar eller kompetens att skydda/underhålla ett system så svarar jag gärna på din fråga.
- Datorer är mottagliga för skadlig mjukvara och det blir bara värre, källa: http://www.computerw...e_soars_in_2012
- Drivrutiner ska uppdateras, detta sker ej automagiskt utan kräver kompetens. Svårt att hitta källa på detta men senast uppdaterade i alla fall inte AMD sina gfx-drivisar automatiskt.
- Diskpartitioner fragmenterar vilket försämrar prestanda. Nog inget problem med SSD men det är fortfarande inte standard.
- Inställningar i systemen är oftast dåliga per default vilket kräver ändringar och administration. T.ex brandväggar, antivirus och uppdateringar.
Postad 21 April 2013 - 19:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Har du nånsin haft en dator?Låter inte så.
Detta var nog det mest tramsiga och ej relaterade till ämnet jag läst nånsin om jag ska vara ärlig. Och jo både Nvidia och AMD hämtar och installerar sina drivrutiner genom ett musklick.
Sist jag kollade krävdes det inte värst mycket "kompetens" för att klicka med musen, men jag antar att du tycker det? Sen vore det på sin plats att du listade vilka inställningar i systemet du anser är "dåliga" default och kräver all denna "administration"?Pinsamt...
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 19:30.
Postad 21 April 2013 - 19:27
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Har du nånsin haft en dator?
Detta var nog det mest tramsiga och ej realterade till ämnet jag läst nånsin om jag ska vara ärlig.
Pinsamt.
Jag skriver ju här, på min Macbook. Det är en dator.
Postad 21 April 2013 - 19:32
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag skriver ju här, på min Macbook. Det är en dator. 
Det märks, med tanke på din inkompetens på pc relaterade frågor..... Som du dessutom har väldigt bestämda och högst felaktiga åsikter om. Men jag fattar nu att du enbart trollar, så jag skippar att skriva nåt mer i svar på dina tramsiga inlägg.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 19:34.
Postad 21 April 2013 - 19:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Bortsett från att veta vilken fil det rör sig om så antar jag att du och dom som påstår att det hela verkar svårt aldrig har skapat eller skrivit i ett Word-dokument?
För övrigt ligger kunskapen om vilka filer det gäller inte mer än en ev googling bort.
Känns som att vissa gör allt dom kan för att intala sig själv hur krångligt allt är och sen överdriva det bortom alla rim och reson.
Nu var det ju inte mig själv jag prata om...trodde jag var uppenbart. Frågan rörde folk som var vana att trycka på onoff knappar, eller hur? Men ja, att pilla i div conf filer är "krångel" för många. Att vi här inte tycker det är inte särskilt relevant. Annars då? Arg idag?
Redigerat av pacman, 21 April 2013 - 19:37.
Postad 21 April 2013 - 19:38
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Annars då? Arg idag? 
Jotack bara bra, själv? Arg är jag inte även om du gärna vill påskina det. Varför skulle jag vara arg? Har redan tydligt förklarat varför jag skriver det jag gör, kan man inte ta till sig det blir det svårt att relatera vidare.
Redigerat av masse70, 21 April 2013 - 19:39.
Postad 21 April 2013 - 19:39
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Kanske skall tillägga att jag jobbat med It professionelt sedan -99 på koncernnivå och det du vill påstå är rent nonsens.
Tyvärr märks det inte efter som du verkar tro att det inte finns några problem. Ett normalt användnarssystem har dessa saker satta att per automatik uppdatera dess system, därav blir de heller inte "sårbara för attacker" på det sätt du vill påstå.
Nja, ett normalt användarsystem kräver att man håller sig ajour med uppdateringar. De flesta tack och lov körs ut automatiskt, men det finns flera saker som gör att det krävs åtgärder från användaren. Jag har svårt att hålla mig för skratt när jag besöker en del vänner vars datorer är så infekterade att jag inte vågar logga in på min webmail från deras datorer. Jag kan inte mer än rekomendera dessa att installera sina operativsystem från börja. Tyvärr saknar de flesta av dessa kompetens och möjlighet att göra detta... för de är trots allt bara normala personer utan någon större datorvana. Så visst är möjligheten att bli utsatt för attack som så mycket annat, tex träffad av blixten alltid möjligt om man pratar rent teoretiskt. Men chanserna i båda fallen är väldigt små till skillnad från "momumentalt" som var ditt mindre mindre väl valda ordval.
I så fall har jag sett aldeles för många blixtnedslag. Jag skulle säga att 10-20% av privatpersoners datorer idag är smittade av malware på ett eller annat sätt. Sen vet jag inte hur du gör med dina "10 åringar" som använder din dator (om du nu nånsin haft nån) men är man normalbegåvad och framförallt så paranoid som du är inför detta ser man till och styra vem som får göra vad på datorn.
Jag slipper detta problem, men jag har inte särskilt svårt att t.ex. se en ensamstående mamma ha liknande problem. Tyvärr har jag inget statistiskt underlag, men jag har å andra sidan inget statistiskt underlag på hur många "skinnskallar" som hatar en viss typ av personer, men jag tar för givet att en majoritet gör det. Ren och skär livserfarenhet (som exempel taget ur tomma luften).
Postad 21 April 2013 - 19:50
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Det märks, med tanke på din inkompetens på pc relaterade frågor.....
Som du dessutom har väldigt bestämda och högst felaktiga åsikter om.
Men jag fattar nu att du enbart trollar, så jag skippar att skriva nåt mer i svar på dina tramsiga inlägg.
Dina personattacker kan du hålla för dig själv, AMDs autoupdatering är avstängd pga _SÄKERHETSBRISTER_: http://www.bit-tech....lyst-security/1I övrigt ogillar jag inte datorn som spelplattform, jag menar bara kompetensribban ligger lite högre för en dator än en konsoll.
Postad 21 April 2013 - 19:57
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
I övrigt ogillar jag inte datorn som spelplattform, jag menar bara kompetensribban ligger lite högre för en dator än en konsoll.
Jotack det märks på din påtagliga aversion mot allt pc relaterat. I övrigt är du inne på saker jag redan sagt om du ens läst mina inlägg. Dvs, ja det krävs en aning mer med pc, men hur mycket mer det krävs är ofantligt överdrivet.
Postad 21 April 2013 - 19:59
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Nu är jag inte spelfantast själv, men gjorde en liten undersökning på skolan (mellanstadiet) bland eleverna där det visade sig att 3 av fyra föredrog spel på pc..
Postad 21 April 2013 - 20:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Varför skulle jag vara arg?
Haha, ja visst är det obegripligt men likväl verkade/verkar det så. Men du tror alltså att "onoff personer" tycker det är lätt att editera conf filer odyl? Har designat rätt många olika programvaror genom åren och en sak jag lärt mig är att det mesta som inte serveras på silverfat uppfattas som svårt. Så svaret på din fråga är tveklöst, ja. Något folk med god datorvana, uppenbarligen, tycks ha svårt att förstå...överraskade mg med. Sett som en isolerad fråga då. Med det inte sagt att man ska överdriva komplexiteten hos pc spelande. Så många nivåer över onoff är det inte, så jag håller i stort med dig.
Redigerat av pacman, 21 April 2013 - 20:17.
Postad 21 April 2013 - 20:18
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Jotack det märks på din påtagliga aversion mot allt pc relaterat.
I övrigt är du inne på saker jag redan sagt om du ens läst mina inlägg.
Dvs, ja det krävs en aning mer med pc, men hur mycket mer det krävs är ofantligt överdrivet.
Jag höll med dig i mitt första inlägg men tänkte att man ändå bör minnas att en viss kompetens krävs. Med tanke på de ökande problemen med malware som Microsoft själv rapporterar om tycker jag inte att det ska viftas bort. Det är inte jättemycket som krävs, men jag har många vänner som inte orkar ge sig i kast med att skaffa sig rätt kunskap för det. För oss om har kompetensen är det lätt att missa det.
Postad 21 April 2013 - 23:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
- Datorer är mottagliga för skadlig mjukvara och det blir bara värre, källa: http://www.computerw...e_soars_in_2012
- Drivrutiner ska uppdateras, detta sker ej automagiskt utan kräver kompetens. Svårt att hitta källa på detta men senast uppdaterade i alla fall inte AMD sina gfx-drivisar automatiskt.
- Diskpartitioner fragmenterar vilket försämrar prestanda. Nog inget problem med SSD men det är fortfarande inte standard.
- Inställningar i systemen är oftast dåliga per default vilket kräver ändringar och administration. T.ex brandväggar, antivirus och uppdateringar.
Skulle du vilja vara vänlig att svara på vad i hela friden allt detta har med PC-spel att göra? Du greppar efter halmstrån när du nämner fragmentering av hårddiskar, något som var ett problem innan NTFS blev en standard för en hel massa år sedan. Om problem hade funnits hade det givetvis också kunnat appliceras på spelkonsoller med hårddisk. Angående "dåliga inställningar" så märks det att du inte har använt Windows på ett bra tag. Windows 7, standardinställningar: Automatiska uppdateringar: På (installeras automatiskt vid avstängning/omstart) Windowsbrandväggen: På Nätverksidentifiering: Av User account control: På Det enda som behövs är ett antivirusprogram. Microsoft Security Essentials är gratis att ladda ner, och vem som helst klarar det. Anledningen till att det inte är förinstallerat i Windows 7 är troligtvis någon EU-regel om konkurrens eller liknande. Mac OS har direkt efter installation klart sämre säkerhet, men det går att fixa i efterhand. Jag har hållt på med PC sedan 1990 och minns allt för väl den usla säkerheten i Windows XP, men det har hänt "lite" på 10+ år. Om du bara använder dina nya PC till att spela lagligt inköpta spel på, så kommer det aldrig att hända något. Om du stänger av brandvägg och antivirus, laddar ner piratkopior med cracks, keygens osv, klickar på alla banners, godkänner installation av alla plugins till IE, svarar på "du har vunnit 100 biljoner" mail osv, ja då kan du få problem. Du kan även få problem med din nya bil om du struntar i trafikreglerna eller kör in i en bergvägg.
Redigerat av Ageve, 22 April 2013 - 00:30.
Postad 22 April 2013 - 06:30
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
UAC är ingen vidare hjälp. Det är en bit på vägen, men för en användare att vara sin egen administratör ger inget skydd. Användare är inte smarta, utan de vill alltid (som allt annat i världen) ta hjälp av minsta motståndets lag.
Om en användare får upp en förfrågan som säger "Vill du spela ditt spel? Tryck på den här knappen!" - Är det till någon hjälp? Absolut inte. Per default är man administratör i sitt eget system, till skillnad mot spelkonsoller där detta i princip inte är möjligt.
Windows brandvägg och automatiska uppdateringar är bra långtgående skydd, men ger inte heller något väldigt effektivt skydd för en spelplatform i dagens läge. Man måste helt enkelt ha vissa grundkunskaper i "vett och etikett" för datorer för att problemfritt använda det för spel. Vissa av dem är kritiska, vissa av dem är enbart kosmetiskta, men likväl är det inte ett bra val för spelare som vill ha ett någolunda problemfritt ägande.
Jag kan inte annat än att hålla med att det har hänt underverk på windows-plattformen i form av säkerhet, men fortfarande finns det ett par steg kvar.
Själv har jag hållt på med PC sedan mitten av 80-talet och har sett minst lika mycket problem som du har, troligen mer. Jag tycker att PC alltid har varit en bra spelplattform för mig men inser att det inte är för alla och erkänner det gärna för att slippa se personer som inte har kompetens nog att underhålla sin PC på lämpligt sätt, råka ut för illvilliga problem.
Windows mångfalthet gör den just mottaglig för problem om man sätter den i händerna på fel personer, vilket är tyvärr en vardag för de flesta PC-burkar. Inte din, inte min, men många, många andra...
Postad 22 April 2013 - 06:30
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag tycker i alla fall att jag har upplevt mycket trassel och strul med datorer och nätverk både på jobbet och hemma. Konsolerna och deras hantering har långt ifrån varit problemfri den heller. Detta gäller current gen (PS3 360 och wii). Före denna generationen var det relativt problemfritt, men då var inte allt uppkopplat på nätverk heller...
Sammantaget får man räkna med mycket strul och teknikproblem vilken plattform man än väljer, men jag upplever ändå det som mer bekvämt och ostruligt med konsol... Sen gillar jag att spela med handkontroll eftersom det är mer behagligt. Det går ju förstås på PC men då skulle man inte ha en chans mot de som spelar med mus...
Postad 22 April 2013 - 10:34
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Jag har hållt på med PC sedan 1990 och minns allt för väl den usla säkerheten i Windows XP, men det har hänt "lite" på 10+ år.
Om du bara använder dina nya PC till att spela lagligt inköpta spel på, så kommer det aldrig att hända något.
Jag håller delvis med. Problemet är att vi blir lite för "trångsynta" kanske? Vi ser bara till oss själva. Och ska vi bara använda datorn till att spela lagligt köpta spel, så faller ju argumentet om hur flexibel en dator kan vara... Det finns alltså över 100 miljoner nerlusade datorer idag. Dessa skapar problem. Och idag är det inte ens så enkelt som att en körbar fil är det farliga(.exe .com .bat osv). Idag har vi popups, java/flash, mail samt Word/PDF-filer som kan utlösa virus, trojaner eller bakdörrar. Man bör inte heller ens nämna MSE, därför att det är verkligen inte bra. MSE kan vara en stor anledning till att miljoner datorer är drabbade. Man får en falsk trygghet med MSE.Det var det enda programmet som inte fick godkänt i AV-reports senaste rapport.(December 2012) http://techlogon.com...e-test-results/Ska man prata om IT-säkerhet så ska MSE inte nämnas alls. Det finns så många bra gratisprogram där ute, ett par är så bra att de kan ta upp kampen mot program som kostar. Själv kör jag med Kaspersky, KIS 2013. Windows mångfalthet gör den just mottaglig för problem om man sätter den i händerna på fel personer, vilket är tyvärr en vardag för de flesta PC-burkar. Inte din, inte min, men många, många andra...
Ja, det största "problemet" ligger i just mångfalden. När Sony släppte sin PS3 så var det ju livat och glatt bland entusiasterna, man kunde ju installera Linux. Vad hände? Säkerhetshål. Såpass stora och allvarliga att Sony la till "level zero" efter bootloadern. Vilket då ger zero utrymme för vad du får använda. Möjligheten att köra Linux försvann t.ex. Bara det Sony anser vara OK kan du köra. I princip.
Postad 22 April 2013 - 12:00
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
@falcy håller i stort med men vad menar du med att flexibiliteten dör om man inte kan piratkopiera på dator? Det är väl knappast pirat som anses vara det flexibla med PC. Snarare så att du kan faktiskt justera själv vilken prestanda du vill ha, du kan uppgradera burken och hur du vill sätta upp grafiken vilket verkar va ett mystiskt fett no no på konsol...
Förutom då att du kan använda alla möjliga kontroller, justera spelinställningar och på ett helt annat sätt maximera din spelupplevelse.
Gällande antivirusskydd och uac så har uac aldrig hjälpt med att förhindra att något installeras som jag inte vill ha! Det är enbart i vägen. Visst har du någon 3-åring som hamrar loss på datorn så får du kanske bort 50 % av installationerna då om denna inte skiljer på ja eller nej men annars vet jag inte riktigt vad det gör för nytta.
Postad 22 April 2013 - 12:43
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
@falcy håller i stort med men vad menar du med att flexibiliteten dör om man inte kan piratkopiera på dator? Det är väl knappast pirat som anses vara det flexibla med PC. Snarare så att du kan faktiskt justera själv vilken prestanda du vill ha, du kan uppgradera burken och hur du vill sätta upp grafiken vilket verkar va ett mystiskt fett no no på konsol...
Det jag menade med att flexibiliteten blir ett dåligt argument för datorn, är att om man som Ageve är inne på, att man endast ska hålla sig till spel. D.v.s typ i nstallera Windows och sen hålla sig till endast spel, då faller argumentet. Ageve skrev: " Om du bara använder dina nya PC till att spela lagligt inköpta spel på, så kommer det aldrig att hända något. " Man måste ju få göra annat med datorn än att bara spela på(och det är väl främst då som hot utifrån kommer in i bilden), annars blir det ju i princip en dyr spelkonsol bara. Jag drog i lite hårt där för att jäklas lite, jag tror att jag förstod precis vad Ageve menade egentligen.  Jag har inte ens nämnt ordet piratkopia i någon text jag har lagt ut här. Så jag vet inte var du fick det ifrån? Ett missförstånd antagligen.
Postad 22 April 2013 - 13:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Jag har inte ens nämnt ordet piratkopia i någon text jag har lagt ut här. Så jag vet inte var du fick det ifrån? Ett missförstånd antagligen.
Det var väl detta: Och ska vi bara använda datorn till att spela lagligt köpta spel
Du behövde endast ha skrivit "spela spel" för att få fram poängen, lagligt köpta blev lite förvirrande för oqvist i detta fall som trodde du menade att det är flexibelt att göra tvärtom, dvs olagligt "köpta" spel. Vilket iofs inte är särskilt logiskt öht =P.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|