Rega P2
(Skivspelare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Rega P9
(Skivspelare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega P7
(Skivspelare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Rega P5
(Skivspelare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 3
(Skivspelare)
|
9
|
(14)
|
6 600:- | |
Rega P1
(Skivspelare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega P3-24
(Skivspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Rega RP1
(Skivspelare)
|
7
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega RP3
(Skivspelare)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
Rega RP6
(Skivspelare)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega RP8
(Skivspelare)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 2 (2016)
(Skivspelare)
|
9
|
(12)
|
6 990:- |
Postad 12 December 2011 - 18:07
Postad 12 December 2011 - 20:21
Grattis! Så det är till att gå i väntans tiderJag funderade i flera år på en budget Pro-Ject som ersättare för min Dual CS505-3 ,efter läst på i denna tråd blev det en P3-24 . Hoppas ni lett in mig på rätt spår
Tar väl nån vecka att få hem den då jag beställde från UK. Puppa har jag inte bestämt mig för än, kommer att testa med min Ortofon X5-MC som inte är mycket spelad med.
Postad 12 December 2011 - 22:27
Attans jag har inte lirat vinyl på länge ,men man blir rent lyrisk när man spelar vissa av sina gamla skivor .
Det e så gött ljud !
Postad 12 December 2011 - 23:29
Kollade ditt galleri. Har aldrig FRA undrat vad du pysslar medJo då e jag tveksam att det kommer funka bra med X5 då den har problem med vissa skivor på Dual,och speciellt de sista spåren. Men jag är öppen för förslag på en ersättare, jag är fortsättningsvis inne på MC då jag i stort sett alltid kört med detta. Kan tänkte mig upp till 5K i pengar för en go PU, import inga problem.
Attans jag har inte lirat vinyl på länge ,men man blir rent lyrisk när man spelar vissa av sina gamla skivor .
Det e så gött ljud !
Postad 13 December 2011 - 06:44
Kollade ditt galleri. Har aldrig FRA undrat vad du pysslar med
Jo, kan tänka mig att den inte spårar felfritt med Dualen, den har ju också en väldigt lätt arm men det kan också vara pu-inställningen som inte är perfekt vilket gör att du i ditt fall får högre distorsion i innerspåren.
Hupp , säg inget till dom då de vet inget om min rigg ännu ??
Googlat runt lite och läser mest positivt om Dynavector 10X5 som en riktigt bra PU till P3-24. Moving Coil , high output.... and so on! Ligger rätt i pris med så det lutar åt en dylik, nu blir det x timmar att hitta en till lägsta pris.
Nån som kör denna kombo ?
Postad 13 December 2011 - 08:11
Tänkte på ditt utbud av satellitantennerHupp , säg inget till dom då de vet inget om min rigg ännu ??
Postad 13 December 2011 - 18:39
Jo jag hängde med där .det är i stort sett endast det jag har bilder på i mitt galleri.Tänkte på ditt utbud av satellitantenner
Postad 20 December 2011 - 18:48
Hål rakt igen efter ovarsam hantering ,lyckligtvis var allt visuellt helt inv.
Nu är det en adapter som får jagas ifatt , glömde bort att fixa detta, UK plugg passar dåligt i EU uttag.
Clas Ohlson nästa, 39kr !
Har hittat min önskade Dynavector 10X5 till bästa pris i UK ,blir troligtvis en beställning efter alla helger.
Sen börjar finliret med att justera.
Sen kan man förhoppningsvis njuta x antal timmar . Kör på med min Dual så länge.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Hakon, 20 December 2011 - 21:45.
Postad 20 December 2011 - 22:08
På vilken sajt beställde du och vad gick frakten på?Tar väl nån vecka att få hem den då jag beställde från UK.
Postad 21 December 2011 - 06:35
Ebay UK , http://www.ebay.co.u...=item58914c4c78 frakten gick på £45 med Fedex. Slutsumman blev 3700kr ink frakt hem till mig.På vilken sajt beställde du och vad gick frakten på?
Redigerat av Hakon, 21 December 2011 - 06:41.
Postad 21 December 2011 - 07:33
Postad 21 December 2011 - 09:03
TT-PSU ingår väl inte? Eller vad menar du egentligen?Bra pris. Med tanke på att en TT-PSU kostar runt 1500:- (i somras i alla fall) så är det mycket spelare för ganska lite pengar (allt är relativt).
Postad 21 December 2011 - 17:13
Jag menade att det är billigt med 3700:- för en P3-24, och att man med enkla medel (och lite pengar) kan förbättra den avsevärt.
För 1600:- ytterligare (kostar cirka 2500:- i Sverige) kan man skaffa en TT-PSU...
http://www.analogues...upply_REG-TTPSU
Senast jag kollade i somras var det 1500:- men valutakursen har ändrats i en icke gynnsam riktning för oss Svenskar... Men det är fortfarande betydligt billigare än att köpa i butik i Sverige...
Postad 21 December 2011 - 19:09
Tror inte jag monterar Ortofon X5 MC , bättre att vänta på Dynavectorn och lägga energin på justering där,om man kan hålla sig tills man köpt den.
Redigerat av Hakon, 21 December 2011 - 19:10.
Postad 21 December 2011 - 20:34
din kombo för några år sen. Mycket nöje väntar dig!
Postad 21 December 2011 - 21:46
Självklart utan TT-PSU för dom pengarna.Läste lite tester på denna TT-PSU och ...tja det gjorde ingen himmelsk skillnad enligt det jag läste, så det hamnar nog inte så högt på önskelistan.Satsar hellre på ett nytt RIIA längre fram.
Tror inte jag monterar Ortofon X5 MC , bättre att vänta på Dynavectorn och lägga energin på justering där,om man kan hålla sig tills man köpt den.
TT-PSU gör stor skillnad, minst lika stor som byte av PU eller riaa - ja, det får nog va en riktigt dyr/fin riaa om den ska ge lika mycket som psu´n.
Postad 21 December 2011 - 22:11
Läste nånstans att man ska shimsa 10x5 men inte nåt om att höja tonarmen. Du har kanske koll på hur man gör detta rätt, tänker på höja tonarmen hur gör man det ?Det enda speciella med 10x5 och Regan är att du bör höja armen 2mm. Hade precis
din kombo för några år sen. Mycket nöje väntar dig!
Postad 21 December 2011 - 22:39
passar nog Rega's litt lettviktiga spelstil tenker jag! Har haft P3.24 tidl fast med Dyna 20xl bla, och TT-psu den ger skillnad....
annars har Rega mellan skivor før høyning av arm.
Postad 21 December 2011 - 22:57
ett Rega mellanlägg å skruva tillbaks. Provade utan, 4mm och 2mm. Då tyckte jag att 2mm funka bäst.
Men det är snart 4 år sen, så minnet kan svikta.
Men gör inte som jag gjorde. Lät Pickupen stta kvar under en meck-session.. Bröt sönder ett stift. Så jag
har de facto haft två st 10x5
Vad PSU´n gjorde kan jag inte svara på, Köpte den i paket med skivspelaren. Bästa sättet att
testa är med pianomusik. Ska tydligen vara väldigt avslöjande gällande fartstabilitet.
Postad 22 December 2011 - 06:07
Motorn brummar så hela spelaren vibrerar. Motorn drar ej runt tallriken.
Tog bort tallriken för att se om något hänt med remmen. Remmen satt bra. Knäppte på igen. Lilla plattan som tallriken vilar på snurrar knappt och ibland vänder den håll. Tog bort remmen för att kolla om plattan hoppat ur lagret. Verkar ok.
Knäppte på motorn utan rem. Ser ut som att den bara står och vibrerar. Typ 50 hz fram och tillbaka, inte runt som det ska. Brummar så hela spelaren vibrerar.
Vilket antiklimax. Ska rega vara en kvalitetsprodukt?
Någon som vet om jag missat något eller är den trasig?
Postad 22 December 2011 - 11:13
Såg den tidl ja, verkar gå litt trøgt på bruktbørsen i Norge dessutom, fynd tider!!!
ang Rega. Att skruva før mye av/på med armen tåler inte skruvarna/mdf matrialet,
Postad 22 December 2011 - 11:49
Såg den tidl ja, verkar gå litt trøgt på bruktbørsen i Norge dessutom, fynd tider!!!
ang Rega. Att skruva før mye av/på med armen tåler inte skruvarna/mdf matrialet,
Nä, jag föredrog det gamla armfästet rent mekk-mässigt. Jaså, det är trögt på brukten.
Ubudet är det inget fel på i alla fall. F*n vet vad det hade blivit för spontanköp under åren
om man bott i Oslo??? Cdspelaren du hjälpte mig med var dock kanske det enskilt bästa
köp jag gjort. Sett till pris i kombo med prestanda.
Postad 22 December 2011 - 12:09
http://www.hifisentr...c,103150.0.html
Postad 22 December 2011 - 15:04
Lagt ut ny annons idag med pris, Løp å kjøp prisVerkar vara såld redan.
http://www.hifisentr...c,103287.0.html
Postad 22 December 2011 - 15:19
Lagt ut ny annons idag med pris, Løp å kjøp pris
http://www.hifisentr...c,103287.0.html
Ja, det var ett fint paket!
Redigerat av Bongo_Mongo, 22 December 2011 - 15:20.
Postad 22 December 2011 - 15:51
Köpte en Rega RP1 igår. Måste fått världens måndagsex. Öppanade, packade upp, satte dit motvikten och filtmattan, kopplade in...
Motorn brummar så hela spelaren vibrerar. Motorn drar ej runt tallriken.
Tog bort tallriken för att se om något hänt med remmen. Remmen satt bra. Knäppte på igen. Lilla plattan som tallriken vilar på snurrar knappt och ibland vänder den håll. Tog bort remmen för att kolla om plattan hoppat ur lagret. Verkar ok.
Knäppte på motorn utan rem. Ser ut som att den bara står och vibrerar. Typ 50 hz fram och tillbaka, inte runt som det ska. Brummar så hela spelaren vibrerar.
Vilket antiklimax. Ska rega vara en kvalitetsprodukt?
Någon som vet om jag missat något eller är den trasig?
Gå tillbaka med den, Min RP1:a känns inte något vidare den heller, motorn brummar och tallriken gungar, men det snurrar ändå och låter ok.
Be att få din utbytt. Jag hade min RP1:a inne på reparation. Den hamnade hos generalagenten för Rega, "Digitalbild och ljud" http://www.digitalbild,se. När jag fick tillbaka den efter fem (5!!!) veckor var locket repigt (som om någon dragit det över en grusig bordsskiva), nålen skadad och armen var inte fastsatt utan låg och slängde i kartongen. Trist att Rega har en så pass oseriös generalagent i Sverige, Som tur var månar i alla fall återförsäljaren om sina kunder och gav mig en ny spelare. Fast tallriken gungar på den också.
Postad 22 December 2011 - 16:06
Min Rega P2 lade av vid ett tillfälle, men det var först efter flera år. Det berodde på en kall-lödning i motorn, vilket gjorde att den dog. Jag lämnade senare in den på Mirres Hifi-butik och han öppnade motorn för att kolla efter, och sedan hoppade den igång igen.
Regas billigare spelares tallrikar vobblar oftast mer eller mindre, detta försvinner dock from Rega P3 och uppåt. Blir lite nyfiken dock på de som prövat Regas Performance Pack och detta tillför någonting?
Jag vet inte om det finns mycket nyheter på Rega fronten, bortsett från att det kommer en Rega RP6 som kanske kan vara prisvärd.
Postad 22 December 2011 - 16:29
Rega RP1 verkar vara behäftade med fel. Trist och dålig stil!
Postad 22 December 2011 - 22:27
Har absolut ingen lust att lämna in den ytterligare en gång.
Postad 23 December 2011 - 08:50
Vad jag främst åkt dit på är designen, de är så vackra att se på. Men såg gillar jag också det enkla handhavandet.
Postad 23 December 2011 - 09:42
Glidtassen, jag har en känsla av att de som är mest nöjda med sina Rega-spelare är de som har de lite dyrare modellerna. Den billigaste RP1 låter bättre än de två andra ännu billigare spelare jag haft, men har en del konstigheter (t.ex. gungande tallrik) som jag inte sett på de andra lågprisspelarna jag haft. Men Rega har väl lagt krutet på arm och pickup, vilken ju verkar klokt. Men jag blir, som sagt, mer och mer sugen på att testa Pro-Jects instegsmodell. Den eller en bättre Rega. Tål att tänka på.
Postad 23 December 2011 - 19:55
Tack för info , fått bekräftat från Analogue Seduction i UK att det är 2mm gäller som höjning av tonarmen. Dom skulle skicka med en Rega spacerplatta utan extra kost när jag beställer 10x5, hmm bra service.Svensk Roger har faktiskt rätt. Prova utan först. Höjer gör man genom att skruva bort armen, lägga dit tre brickor eller
ett Rega mellanlägg å skruva tillbaks. Provade utan, 4mm och 2mm. Då tyckte jag att 2mm funka bäst.
Men det är snart 4 år sen, så minnet kan svikta..
Men gör inte som jag gjorde. Lät Pickupen stta kvar under en meck-session.. Bröt sönder ett stift. Så jag
har de facto haft två st 10x5
Vad PSU´n gjorde kan jag inte svara på, Köpte den i paket med skivspelaren. Bästa sättet att
testa är med pianomusik. Ska tydligen vara väldigt avslöjande gällande fartstabilitet.
Även "Svensk Roger" tack för info
Redigerat av Hakon, 23 December 2011 - 19:59.
Postad 23 December 2011 - 22:47
En fråga om pickupen. Hur ska nålen sitta i den? Ska en sitta mitt i "skåran" på PU:n? Min sitter någon snett åt vänster.
Har RP1 kopplad till en vincent Pho-111. Någon som vet om man ska ha MM1 eller MM2 inställt på riaat?
..och god jul på er
Postad 24 December 2011 - 00:14
Hur mycket ska det vibrera från motorn egentligen? Mycket skryt om lågvibrerande motor var man än läser men jag tycker den vibrerar väldigt mycket. MDF-plattan vibrerar så mycket att nu när jag testade att sätta på locket så blev det ett ljudligt brum i vardagrummet.
Vad jag först trodde var ett lätt jord-brum i högtalarna verkar också vara att vibrationerna fortplantar sig upp i PU:n.
Sen vet jag inte om det är inbillning men det verkar som att den har samma tendenser som min gamla 80:tals Marantz har att mot slutet på skivorna så verkar ljudet dista något. Trodde det var sliten felinställd PU på gamla spelare och istället för att köpa ny PU slog jag till på en hel RP1a istället.
Marantzen är knäpptyst och helt vibrationsfri trots direktdrivning.
Postad 24 December 2011 - 09:44
Postad 24 December 2011 - 10:20
Den enda nackdelen är att den saknar markeringar på bakvikten frö att ställa in nåltrycket. Men skivtallriken har inte vobblat vidare mycket och så är den förhållandevis lätt att ställa in.
Visst skiljer det en del mellan instegsmodellen RP1 och en Rega P3-24, men vad man betalar för är mer design snarare än prestanda. Jag anser själv inte att man får ut så pass mycket mer välljud ur en P3-24 i relation till vad man betalar för.
I valet av dem båda skulle jag fortfarande välja en P3-24 eftersom den är en mer gediget bygge.
Postad 24 December 2011 - 21:39
Postad 24 December 2011 - 22:14
Postad 24 December 2011 - 22:57
Postad 24 December 2011 - 23:55
DealExtreme kan ta en månad vid den här tidpunkten. 4-5 veckor är helt normalt. Lurad blir du inte av dem.Tack Hultin, tanken om att blivit blåst har slagit mig, då jag snart väntat i 3 veckor ... men då väntar jag ett tag till =)
Postad 25 December 2011 - 09:50
Det är ingen vidare reklam för RP1 just nu. Har den några nöjda användare på forumet?
Jag är, som jag redan sagt, inne på min andra RP1 eftersom jag fick byta ut den förra. Tallriken vobblade rätt mycket på den första och gungar en del på den andra. Båda ger ett visst brum från högtalarna, Hade jag haft dessa erfarenheter och skulle köpa en spelare idag hade jag valt Pro-Ject istället. Fast det finns ju en massa nöjda RP1-användare och den har fått en hel del lovordande recensioner. Antar att jag bara haft otur med mina RP1:or. Mina erfarenheter kanske tyder på att Rega RP1 håller en ojämn kvalitet. Gäller således att inte ha otur med det ex man får. Eller också har jag för höga krav.
Postad 25 December 2011 - 14:29
Jag har inte justerat höjden på tonarmen , den skulle behöva höjas ca 1mm för att ligga korrekt men jag vill inte meka med det förräns det blir en ny PU.
Det kommer bli en Dynavector senare, men just nu påverkar en massa andra utgifter ett köp i nuläget.
Kollade upp hur länge sedan det är som jag köpte Ortofon X5, hmm ca 25 år sedan,.
En fråga villka innerfodral rekommenderar ni , dom som är i papper med polyten eller helt i polyten, självklart antistatic
http://www.ebay.de/i...=item230b722d72
http://www.ebay.de/i...=item589140d3bc
Redigerat av Hakon, 25 December 2011 - 18:26.
Postad 26 December 2011 - 11:35
Ska in till butiken imorgon så får de titta på den.
Undra om man vågar byta ut spelaren mot en annan Rega eller ska man byta mot Pro-Ject om man får chansen. Nackdelen är att Pro-Ject i samma prisklass har en sämre PU.
Hur som helst, får jag en ny Rega ska jag be att få koppla upp den i butik. Orkar bara inte åka dit igen.
Postad 26 December 2011 - 14:29
Regas kvalitetskontroll verkar inte vara hundra....på min P7 fick jag byta den keramiska tallriken och några månader senare var det tonarmen som strulade (jordbrum...). Fast jag fick byta ut både armen och tallriken så det löste sig snabbt och nu spelar den glatt på....
Postad 26 December 2011 - 17:19
Rekommenderar starkt att bulkhandla från Sapphire Records då det ger mycket låga priser. Jag använder innerfodral "004 LP Innersleeves Special White, polylined"En fråga villka innerfodral rekommenderar ni , dom som är i papper med polyten eller helt i polyten, självklart antistatic
http://www.ebay.de/i...=item230b722d72
http://www.ebay.de/i...=item589140d3bc
Postad 26 December 2011 - 19:04
Tack för tipset blev billigare än Ebay.Rekommenderar starkt att bulkhandla från Sapphire Records då det ger mycket låga priser. Jag använder innerfodral "004 LP Innersleeves Special White, polylined"
Postad 28 December 2011 - 08:31
Antar att det beror på att deras design är en milstolpe, och dessa utstrålar enkelhet och många gånger kvalité. Man kan tycka att det är så pass få delar och detaljer på deras spelare så dessa inte borde gå sönder, men fortfarande så finns undantagen.
Vinylmediet har sina begränsningar, men har fortfarande en mystik och en svåröverträffad charm över sig. När jag ser Rega P9 i det övre segmentet så ställer jag mig frågan: - Vad har denna spelare för kvalitéer i konstruktionen som de billigare inte har?
Mina största WOW-upplevelser har varit när jag lyssnat på finare vinylriggar. En av dessa var på Veteran-Hifi när Mirre demade deras största Clearaudio-spelare för dryga miljonen. Men har även lyssnat på exklusiva SME-spelare för några hundra tusen kronor.
Jag vet också att Rega har ett oförtjänt dåligt rykte bland audiofila finsmakare, och många menar att Regas spelare inte hör hemma i High-End sammanhang. En säljare påstod att det hörde samman med Regas lätta plintar, att spelarna inte ger samma botten i ljudbilden. Detta hade enligt honom att göra med den fysiska konstruktionen av spelaren. Jag gissat att han gjorde jämförelsen med mer exklusiva akryltårtor som passerar 50 000: - klassen.
Alla behöver argument för att kränga en produkt, sin ”Sales-Pitch”I Regas fall så menar konstruktören att deras spelare ger: ”Ett glatt och spralligt ljud som är lättlyssnat”. Det är en retorik som lägger kunden tar till sig, och den behövs för att sälja vinylspelare.
Redigerat av Glidtassen, 28 December 2011 - 08:34.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Inget tryck i ljudet från vinyl!
34 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?