En sak är väl om ha nu skulle dubblat effekten på dom med volymeratten med, men så är ju inte fallet nu.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 18 April 2010 - 11:30
En sak är väl om ha nu skulle dubblat effekten på dom med volymeratten med, men så är ju inte fallet nu.
Postad 18 April 2010 - 11:37
Förstår inte varför dom skulle ryka för att man kör bryggat på dom?? Är bättre med för mycket effekt istället för tvärtom.
Steget ser ju halva impedansen vid bryggning.
Man få mer effekt ja,men du får sämre både dämpfaktor och faktiskt headroom.
Headroomet blir segare eller vad man ska säga när man kör i stereo,alltså det klipper segare.
I bryggat läge så går det bra till en viss gräns,sen så tvärklipper det. Då ger det ut konstiga övertoner och strömspikar som elementet inte tål.
Om han kör bryggat i 4 ohm tex så kommer basarna gå sönder om han spelar på lite,det är bara en fråga om när.
Effekten har inte så mkt med det att göra.
Han får väl köra bryggat om han vill,det spelar inte mig nån roll om basarna pajar.
Men kör han bryggat och dom går sönder så ska han inte komma o säga att ingen varnade honom.
Så mycket har jag hållit på med detta för att inse av egen erfarenhet att bryggat inte är att föredra.
Bara om du har en enda bas på 8 eller 16 ohm,då kan det vara befogat. Annars inte.
Postad 18 April 2010 - 11:52
Impedansen det har väl med hur man kopplar elementet och inte om man kör bryggatHur hade du kopplat dom?
Du körde väl inte bryggat hoppas jag?
Jag varnade dig för det vill jag minnas...
Gjorde du det så är det därför.. Bryggat med för låg impedans.
Då brinner talspolen oavsett element.
Bryggat är bara skit om man inte har 100 koll på att det inte blir för låg impedans.
Kanske blir någon konstig impedanskurva på basarna när du kopplar dom mot varandra som du hade i betongburkarna också?
Allt jag har spelat sönder i basväg har varit med bryggade steg så jag bryggar aldrig mera iaf.
Postad 18 April 2010 - 12:00
Har för mig att skrev att det luktade bränt.
Ja... Nu när du säjer det...
Hur skulle det bli med en Tempest X gen 2 i bara ett av rören tror du...? Förutsatt att låda och avstämning funkar något sånär...?
Hur hade du kopplat dom?
Du körde väl inte bryggat hoppas jag?
Jag varnade dig för det vill jag minnas...
Gjorde du det så är det därför.. Bryggat med för låg impedans.
Då brinner talspolen oavsett element.
Bryggat är bara skit om man inte har 100 koll på att det inte blir för låg impedans.
Kanske blir någon konstig impedanskurva på basarna när du kopplar dom mot varandra som du hade i betongburkarna också?
Allt jag har spelat sönder i basväg har varit med bryggade steg så jag bryggar aldrig mera iaf.
Elementen får var sin kanal i 4 ohm. Jag nyttjar allså alla fyra kanalerna på mina två steg.
Postad 18 April 2010 - 12:07
Impedansen det har väl med hur man kopplar elementet och inte om man kör bryggat
Ja givetvis,men jag trodde han körde med ett steg bryggat till varje betongsubba.
Men att köra 4 ohm bryggat är ju inte detsamma som att köra det per kanal.
Att köra 4 ohm bryggat blir ju samma som att köra 2 ohm i stereo.
Sen faller ju impedansen vid olika frekvenser också,men det vet ju alla.
Postad 18 April 2010 - 12:11
Ja... Nu när du säjer det...
Hur skulle det bli med en Tempest X gen 2 i bara ett av rören tror du...? Förutsatt att låda och avstämning funkar något sånär...?
Elementen får var sin kanal i 4 ohm. Jag nyttjar allså alla fyra kanalerna på mina två steg.
Ok,det är precis så jag hade gjort också.
Hmm då är det nog nåt annat som gått knas.
Om det nu inte blir extremt låga impedanser när du kör push pull kopplat.
Just dom basarna kanske inte tycker om att slå inåt som ena basen i varje låda var tvungen att göra.
Det kan ju även vara fabrikationsfel.
Hur låter dom andra?
Nyfiken på det..
Postad 18 April 2010 - 12:18
Fram med videokameran, ett glas med vatten som filmas och sen ett par rejält uppskruvade frekvenssvep---15-60Hz
Postad 18 April 2010 - 12:52
Sluta att svamla nu det är fortfarande på vilken impedans elementet har och hur mycket det faller i sin impedans och det är flera faktorer som spelar in låda dämpning sen om man går över till själva elementet så har tempest x har en xbl2 motor och först så skall man lära sig vad det är och hur en sådan fungerarJa givetvis,men jag trodde han körde med ett steg bryggat till varje betongsubba.
Men att köra 4 ohm bryggat är ju inte detsamma som att köra det per kanal.
Att köra 4 ohm bryggat blir ju samma som att köra 2 ohm i stereo.
Sen faller ju impedansen vid olika frekvenser också,men det vet ju alla.
pma volym och rörlängdJa... Nu när du säjer det...
Postad 18 April 2010 - 16:32
Redigerat av Evil Homer, 18 April 2010 - 16:34.
Postad 18 April 2010 - 17:34
Klämmer nog en film också. Återkommer...
Postad 18 April 2010 - 17:48
testa med musik och den ******** röret som krånglar och inget annan bas källaDom låter. Vet inte riktigt.. Var så full igår... Idag har jag varit och fiskat. Tänkte sätta mej och lyssna en stund nu.
Klämmer nog en film också. Återkommer...
Postad 18 April 2010 - 18:27
MEN.. En av dom som låter klockrent står i ena hörnet bak... Fy fan säjer jag bara... När jag får ordentlig fart på alla fyra kommer det spela nåt så FRUKTANSVÄRT...
Riktigt, riktigt bra kvalitet på basen också. Inte bara en massa bröl.
Postad 18 April 2010 - 18:30
funderar om det kan vara kortslutnings ringarna som låter prova med att lägga dom ner och testa om det skorrar vid vissa frekvenser.Två låter klockrent och två skorrar.. Men det är bara vid vissa frekvenser... Måste skruva isär och kolla så att det inte är något knas inuti..
MEN.. En av dom som låter klockrent står i ena hörnet bak... Fy fan säjer jag bara... När jag får ordentlig fart på alla fyra kommer det spela nåt så FRUKTANSVÄRT...![]()
Riktigt, riktigt bra kvalitet på basen också. Inte bara en massa bröl.
Postad 18 April 2010 - 18:36
funderar om det kan vara kortslutnings ringarna som låter prova med att lägga dom ner och testa om det skorrar vid vissa frekvenser.
Det skorrar lika mycket då också... Börjar nästan misstänka att det är något knas inne lådan... Hoppas..
Vi vill se film!!!!
Va...?
Postad 18 April 2010 - 18:38
Har du fått lådan tät ????Det skorrar lika mycket då också... Börjar nästan misstänka att det är något knas inne lådan... Hoppas..
Va...?
Postad 18 April 2010 - 18:42
Fram med videokameran, ett glas med vatten som filmas och sen ett par rejält uppskruvade frekvenssvep---15-60Hz
Postad 18 April 2010 - 18:50
lil ponken vill se sån där vuxen film där dom gör en massa saker i konstiga ställningar.Det skorrar lika mycket då också... Börjar nästan misstänka att det är något knas inne lådan... Hoppas..
Va...?
Kan ej se klokt är det tråden det är fel på eller
Postad 18 April 2010 - 18:52
Vuxen film kan man se annars, men nu vill lill-ponken se hur dessa rör låter! ;P
Postad 18 April 2010 - 18:55
lil ponken vill se sån där vuxen film där dom gör en massa saker i konstiga ställningar.
Kan ej se klokt är det tråden det är fel på eller
Ena tråden till den ena spolen har släppt.. Går den att löda fast igen på något sätt...?
Det andra elementet finns inga synliga fel på. Kan man provspela elementet löst på golvet, och hur mycket kan man i så fall dra på...?
Postad 18 April 2010 - 19:00
Så länge du inte överskrider Xmax och steget pallar så ska det väl vara lungt, eller?
Postad 18 April 2010 - 19:02
Limklick? Inte vet jag, helt grön på detta.
Så länge du inte överskrider Xmax och steget pallar så ska det väl vara lungt, eller?
Gissar att det inte bara är att trycka in den igen... Tråden måste ju få kontakt, och jag har ingen aning om hur konstruktionen ser ut inuti...
Kan man ta bort dammkåpan på något sätt...?
Postad 18 April 2010 - 19:17
Postad 18 April 2010 - 19:20
Skaffa en booster på 28 hz...mina buttkickers är skrattretande, dom tappar allt under 35 Hz och det är ju där under man vill ha nytta utav dom.
Tyckte dom var roliga i början tills jag tittade på en film med riktig lfe, det är dom som "alla" har 350-400kr st varianten. Sen finns det ju såklart bättre som fyller sin tänkta funktion.
Postad 18 April 2010 - 19:23
Vad är bäst till det ? Epoxy ?
Postad 18 April 2010 - 19:26
Se om du kan mäta i hålet svart på - och sen se om du kan få någon kontakt med tråden och se om spolen är hel .Gissar att det inte bara är att trycka in den igen... Tråden måste ju få kontakt, och jag har ingen aning om hur konstruktionen ser ut inuti...
Kan man ta bort dammkåpan på något sätt...?
Man kan skära bort damkåpan med ett rakblad och då kan man se trådarna det har dom gjort om på dom nya tempest x basarna så det ligger invävt i spidern.
skall troligen vara något segare lim kolla med audiovoxHittade felet på den andra. På den har limmet mellan konen och spindeln släppt. Förhoppningsvis är det bara det.
![]()
Vad är bäst till det ? Epoxy ?
Postad 18 April 2010 - 19:28
Se om du kan mäta i hålet svart på - och sen se om du kan få någon kontakt med tråden och se om spolen är hel .
Man kan skära bort damkåpan med ett rakblad och då kan man se trådarna det har dom gjort om på dom nya tempest x basarna så det ligger invävt i spidern.
skall troligen vara något segare lim kolla med audiovox
Tack för svaret.
audiovox...?
Postad 18 April 2010 - 19:33
Skaffa en booster på 28 hz...
Händer ju inget ens då, vill du så får du gärna köpa mina jag har. dom används inte iaf.
Postad 18 April 2010 - 19:34
prova med den då hamnar man på hörapparater men här är den riktiga länkenTack för svaret.
audiovox...?
http://www.technovox.se/
Postad 18 April 2010 - 19:35
Några speciella tips tack...?
Postad 18 April 2010 - 19:40
Skicka pm till sollerön och fråga han har gjort det några gånger.Går inte att mäta i hålet. Får nog bli till att försöka ta bort dammkåpan.. Aldrig gjort det någon gång..
![]()
Några speciella tips tack...?
Postad 18 April 2010 - 20:12
Postad 18 April 2010 - 20:22
Behövde inte spela så jättehögt så jättelänge innan jag började må illa...
Tänk dig då med 2st till...
Postad 18 April 2010 - 20:47
Bifogad fil(er)
Postad 18 April 2010 - 20:53
dom där 4plupparna som ligger i konen är trådarna till talspolearna så det är bara att försöka att mjuka upp den som är kass så du kan löda den.Jaha...? Det här var väl inte vad jag räknat med... Nu då...?
Postad 18 April 2010 - 20:55
dom där 4plupparna som ligger i konen är trådarna till talspolearna så det är bara att försöka att mjuka upp den som är kass så du kan löda den.
Jaha...? Kanske kan värma bort kletet med lödkolven...? Vad tros om det...?
Postad 18 April 2010 - 20:59
prova men försiktigtJaha...? Kanske kan värma bort kletet med lödkolven...? Vad tros om det...?
Postad 18 April 2010 - 21:23
Postad 18 April 2010 - 21:30
Men en fråga återstår ju, VARFÖR hände det överhuvudtaget!?
Ja du... Dåligt lödat ? För lite klet som höll fast tråden ? Jag vet inte. Skiter i det också. Huvudsaken är ju att det gick att fixa.
Med rätt lim så kan jag kanske få alla fyra att funka som dom ska utan att behöva köpa nya basar.
Det kanske var dom här felen som var, och kanske inget i spolarna.. Det skulle ju vara hur gött som helst !
Postad 19 April 2010 - 04:32
Det är anslutningarna som är för korta det har varit uppe förut på HTS .Ja du... Dåligt lödat ? För lite klet som höll fast tråden ? Jag vet inte. Skiter i det också. Huvudsaken är ju att det gick att fixa.
![]()
Med rätt lim så kan jag kanske få alla fyra att funka som dom ska utan att behöva köpa nya basar.
Det kanske var dom här felen som var, och kanske inget i spolarna.. Det skulle ju vara hur gött som helst !
Postad 19 April 2010 - 06:30
Det är anslutningarna som är för korta det har varit uppe förut på HTS .
Låter som dom tänkt till när dom gjorde dom
Släng iväg ett mail till tillverkaren och se om dom byter dom till den nya modellen även om dessa är begagnade.
Spelar ju ingen roll att du limmar dit dom, kabeln är fortfarande för kort och kommer släppa igen.
Eller kolla om du kan få dit ett par cm kabel till kanske
Postad 19 April 2010 - 06:37
COOL med trycket!Körde lite basig musik med bara dom två schyssta rören placerade bak nu.. Behövde inte spela så jättehögt så jättelänge innan jag började må illa...
Vad det gäller ditt illamående så är du utvisad som biologiskt testexemplar pga tabletter å sprit...för många variabler helt enkelt
Postad 19 April 2010 - 06:46
Det är anslutningarna som är för korta det har varit uppe förut på HTS .
Vilket skit ??
Låter som dom tänkt till när dom gjorde dom
Släng iväg ett mail till tillverkaren och se om dom byter dom till den nya modellen även om dessa är begagnade.
Spelar ju ingen roll att du limmar dit dom, kabeln är fortfarande för kort och kommer släppa igen.
Eller kolla om du kan få dit ett par cm kabel till kanske
Tänker inte börja greja i onödan.. Limmar ihop det. Det kan ju ha varit något annat. Händer det igen får jag hitta på något annat.
Att få nya element lär bara vara att glömma...
Postad 19 April 2010 - 11:42
Vilket skit ??
![]()
Tänker inte börja greja i onödan.. Limmar ihop det. Det kan ju ha varit något annat. Händer det igen får jag hitta på något annat.
Att få nya element lär bara vara att glömma...
Man skall aldrig säga aldrig jag reklamerade en produkt i Kina som jag köpt beggad visade bara foton och skrev ett långt krångligt brev till deras VD. efter tre-fyra mejl kom det ett paket med dhl det kostade mig frakten från flygplatsen och hem till trappen ~200:-det innehöll ny vevstake,ny kolv ny topp osv osv man kan få det kostar bara ett mejl......
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder

5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?