Till whome: Jag talar själv flytande engelska då jag i mitt dagliga jobb har kontakt med större utländska bolag. Dock föredrar jag också undertexter. I många fall tycker jag det kan vara svårt att höra allt som sägs och har man dessutom småbarn som stojor och leker när dom är vakna samt kräver en lägre volym på ljudet via TV:n när som sover så underlättar text. Det behöver inte ha att göra med att man inte kan förstår engelska.
Apple TV (2nd Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Projektor+ATV+stereo=trådlöst? (2 inlägg)
|
8 år sedan |
Apple TV 2 jailbreak; XBMC - Vilken NAS är bäst? (Synology) (6 inlägg)
|
12 år sedan |
Råd kring TVkanaler i flera rum (4 inlägg)
|
12 år sedan |
Nya AppleTV och Airplay (12 inlägg)
|
14 år sedan |
Hur uppgraderar jag mitt system? H/K, Kef och Audio Pro (9 inlägg)
|
14 år sedan |
Byta ps3-pc mot appletv2-NAS..?! (6 inlägg)
|
14 år sedan |
D-Link med Boxee vs Apple TV 2 med Xbmc (30 inlägg)
|
14 år sedan |
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg)
|
14 år sedan |
Bästa enhet för XBMC (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 18 August 2011 - 12:07
Till whome: Jag talar själv flytande engelska då jag i mitt dagliga jobb har kontakt med större utländska bolag. Dock föredrar jag också undertexter. I många fall tycker jag det kan vara svårt att höra allt som sägs och har man dessutom småbarn som stojor och leker när dom är vakna samt kräver en lägre volym på ljudet via TV:n när som sover så underlättar text. Det behöver inte ha att göra med att man inte kan förstår engelska.
Postad 18 August 2011 - 12:26
Du har inte tänkt på att folk kan ha problem med hörseln och då behöver textning! Skärpning!!!!!VA, hur gammal skata är du ihop med? Min farmor kunde också bara svenska. Men hon har varit död i mer än 30 år.
Ursäkta det något grova språket.
Textning är en styggelse.
Postad 18 August 2011 - 15:31
Postad 18 August 2011 - 15:54
Föredrar också text just pga av dålig hörsel i kombination med ibland värdelösa ljudmixar. Om den är på engelska eller svenska gör detsamma
Självfallet så har jag full förståelse för att hörselskadade behöver använda text. Och att det ibland förekommer dåligt ljud också sant.
Men tyvärr tittar många med text av gammal vana. Man började som barn och har sen fortsatt som vuxen. Det leder till att man tappar nivån på sin halvskakiga skolengelska...
Ibland är översättningarna är "mindre bra" och då blir det inte bra. Kan bli hur fel som helst.
Jag blir så trött när jag läser recensioner av t.ex. mjukvaror. Allt för ofta så får produkten poängavdrag för att den inte är översatt till Svenska. Det kan inte (ska inte, borde inte) vara något problem att alla kan köra på engelska. Jag tycker det är synd att svenskarna är så usla på Engelska och inte inser det. Vi stapplar på med vår usla engelska år ut och år in tycker vi är världsbäst (i det också).
Såg en film om en kille som pustade skor i Indien för att överleva. Han var 5-6 år gammal och pratade perfekt Engelska. Han VILLE verkligen lära sig någon. Men i Sverige satsar ger vi underbetyg till produkter som inte är översatta till Svenska. Botten tycker jag.
Men som sagt var har jag full förståelse om man har en hörselskada.
Postad 18 August 2011 - 17:00
Är det någon som har testat (är inte hemma så jag kan inte testa just nu)?
Kör mest XBMC på min ATV2.
Postad 19 August 2011 - 10:16
Postad 19 August 2011 - 11:05
Skaffade åtkomst till Netflix under gårdagen, men var inte utbudet lite dåligt eller är det jag som letar fel? tyckter mest att det är b-filmer. Verkar som Tv-show sidan är mer komplett med nya serier.
Netflix = streaming = efter på nya titlar.
Så är det när branschen och inte kunden får bestämma.
Postad 19 August 2011 - 18:16
Fler frågor:
räcker det med att min kompis som bor i USA reggar ett konto åt mig eller måste jag köra all faktisk streaming hem till min burk genom en VPN?
Redigerat av Elfsberg, 20 August 2011 - 16:53.
Postad 20 August 2011 - 16:58
Jag har tänkt att fixa Netflix till min aTV2 men är inte riktigt säker än om det är lönt ens 50 kronor i månaden: är utbudet bra? Kan inte titta på hemsidan från Sverige..
Fler frågor:
räcker det med att min kompis som bor i USA reggar ett konto åt mig eller måste jag köra all faktisk streaming hem till min burk genom en VPN?
Kolla på denna sida:
http://instantwatcher.com/
Postad 20 August 2011 - 17:43
Med iOS 5 som kommer i höst ska man väl kunna spegla iPad-skärmen till apple tv? Om man kör igång Voddler på iPaden borde det inte fungera då?
Tar ett litet citat från en tråd på Voddlers egna forum där en av deras anställda svarar så här :
"Johan (Employee, web developer)
Hi all, it's technical possible for us to implement this but we're currently not allowed to do this for the studios, it's definitely something that we would like to have as well but at the time being we can't add it. Sorry for that."
Länk till själva tråden. Läs dom 2 understa.
http://getsatisfacti..._support_tv_out
Så det verkar som att apptillverkare kan spärra speglingsfunktionen annars vet jag inte vad han menar.
Inlägget skrev dock för 4 månader sedan så vi får väl hoppas att dom kommer framåt iaf.
Postad 21 August 2011 - 20:35
Nån som kan ge mig tips?
Postad 23 August 2011 - 15:09
Redigerat av Majorglenn, 23 August 2011 - 15:20.
Postad 23 August 2011 - 16:30
Fungerar AirPlay Video även efter jailbreaking?
JA airplay funkar utmärkt även efter jailbreak
Postad 23 August 2011 - 16:54
JA airplay funkar utmärkt även efter jailbreak
Sweet.. då blir det nog en stycke sånhär.. alt 2st
Postad 23 August 2011 - 17:17
'Om man jailbreakar den, kan man då använda airvideo och plex mm i den?
Kör ni trådlöst? tänkte om man kör högupplöst, klarar nätverket av det. jag har nämligen inga svårigheter att köra trådat, men behöver bara rota fram en kabel.
Och hyra filmer via itunes till exempel, kräver det även vpn tjänst eller räcker det med amerikanskt konto?
Måste man ha ett amerikanskt konto för att aktivera produkten eller det kanske jag har missuppfattat.
Hur bra fungerar det att streama från en windows pc? inget speciellt strul?
Redigerat av Bulldog76, 23 August 2011 - 18:09.
Postad 24 August 2011 - 10:01
Fick hem min apple tv idag, ska bli skoj att packa upp den.
'Om man jailbreakar den, kan man då använda airvideo och plex mm i den?
Kör ni trådlöst? tänkte om man kör högupplöst, klarar nätverket av det. jag har nämligen inga svårigheter att köra trådat, men behöver bara rota fram en kabel.
Och hyra filmer via itunes till exempel, kräver det även vpn tjänst eller räcker det med amerikanskt konto?
Måste man ha ett amerikanskt konto för att aktivera produkten eller det kanske jag har missuppfattat.
Hur bra fungerar det att streama från en windows pc? inget speciellt strul?
Jag kör med windows vista och det är inga problem.
Postad 24 August 2011 - 15:00
Nu har jag skaffat apt2 och jailbreakat och installerat xbmc. Jag har qnap som nas och jag har problem med att dela ut mina filmer på nfs. Jag ser mapparna på apple tv men jag kan inte gå in i de. Sitter fast helt enkelt.
Nån som kan ge mig tips?
Ingen som kan hjälpa till???
Postad 24 August 2011 - 17:29
Postad 24 August 2011 - 18:53
Jag har också en Qnap och hade lite olika problem med att ansluta med nfs. Via samba (smb) fungerar det dock utmärkt.
Har du lust och berätta om varför det inte går att ansluta sig med nfs och vad man behöver göra för att få det o funka?
Postad 24 August 2011 - 19:07
Tyvärr vet jag inte varför det inte funkade. Jag har för mig att mitt XBMC kraschade när jag försökte ansluta med nfs. XBMC för iOS är ju fortfarande under utveckling, så det är inte så konstigt att vissa saker inte funkar perfekt.Har du lust och berätta om varför det inte går att ansluta sig med nfs och vad man behöver göra för att få det o funka?
Om du istället för nfs väljer "Windows network (smb)" under "Add videos..." så ska det fungera.
Postad 24 August 2011 - 19:20
Tror att stödet för nfs är på gång men inte helt klart änHar du lust och berätta om varför det inte går att ansluta sig med nfs och vad man behöver göra för att få det o funka?
Postad 24 August 2011 - 20:06
Tyvärr vet jag inte varför det inte funkade. Jag har för mig att mitt XBMC kraschade när jag försökte ansluta med nfs. XBMC för iOS är ju fortfarande under utveckling, så det är inte så konstigt att vissa saker inte funkar perfekt.
Om du istället för nfs väljer "Windows network (smb)" under "Add videos..." så ska det fungera.
Jag har försökt med smb med. Kommer in i dom mapparna jag inte har filmer i, men den mappen jag har filmer i kommer jag inte in. Provade o skicka över en film till en annan mapp men de kunde jag inte ens se filmen. Behövs det göras nån inställning på qnapen?
Postad 24 August 2011 - 20:27
Det kan bero på filrättigheterna. Kommer du åt mapparna från en Windows-pc?Jag har försökt med smb med. Kommer in i dom mapparna jag inte har filmer i, men den mappen jag har filmer i kommer jag inte in. Provade o skicka över en film till en annan mapp men de kunde jag inte ens se filmen. Behövs det göras nån inställning på qnapen?
Jag har sett att filer som har x-flaggan satt (executable i Unix) inte dyker upp i XBMC. Du kan kolla och ändra filrättigheterna i "web file manager" på Qnapen, eller genom en terminal som t.ex. putty.
Postad 24 August 2011 - 21:02
Det kan bero på filrättigheterna. Kommer du åt mapparna från en Windows-pc?
Jag har sett att filer som har x-flaggan satt (executable i Unix) inte dyker upp i XBMC. Du kan kolla och ändra filrättigheterna i "web file manager" på Qnapen, eller genom en terminal som t.ex. putty.
Ska prova. Men har du nån aning om varför jag kommer inte in i mappen (qdownload) där jag har alla mina filmer) . Där frågar apple tv efter lösenord och när fyller i så kommer det upp igen att jag ska fylla i lösenord.
Postad 25 August 2011 - 08:59
Ange också samma Workgroup i XBMC och Qnap (under "Network Services/Microsoft Networking/Standalone Server").
Postad 25 August 2011 - 12:40
Memphiz tyckte att du skulle googla på "howto add the "insecure" option to your qnap nas", så det är där ditt problem ligger..
Jag kan väldigt lite om NFS shares och ändå mindre om NFS shares från en Qnap men detta kan du ju prova, hittade det på QNAPs forum..
"On my TS-639, I was able to change this setting by modifying the file /etc/config/nfssetting. it should look something like this:
[Access]
/share/MD0_DATA/Public = ro,insecure,all_squash <---- change the options here "
I ditt fall kanske den skulle se ut såhär då: /Qdownload = ro,insecure,all_squash (eller nåt liknande, vet inte om det är /shares före /Qdownload exempelvis..)
Istället för ro kan du nog prova med rw för att både kunna läsa och skriva..
Som sagt, jag kan väldigt lite men prova googla mer om inte det där funkar
Postad 26 August 2011 - 13:30
Det kan bero på filrättigheterna. Kommer du åt mapparna från en Windows-pc?
Rättigheterna är på 777 tror jag. Ska det vara mer?
NFS funkar bra på ATV2/iOS xbmc, men kurdsson, du har problem med rättigheter, i din loggfil som du laddade upp på XBMC's forum ser man detta klart och tydligt.
Memphiz tyckte att du skulle googla på "howto add the "insecure" option to your qnap nas", så det är där ditt problem ligger..
Jag kan väldigt lite om NFS shares och ändå mindre om NFS shares från en Qnap men detta kan du ju prova, hittade det på QNAPs forum..
"On my TS-639, I was able to change this setting by modifying the file /etc/config/nfssetting. it should look something like this:
[Access]
/share/MD0_DATA/Public = ro,insecure,all_squash <---- change the options here "
I ditt fall kanske den skulle se ut såhär då: /Qdownload = ro,insecure,all_squash (eller nåt liknande, vet inte om det är /shares före /Qdownload exempelvis..)
Istället för ro kan du nog prova med rw för att både kunna läsa och skriva..
Det kommer en granne som kan lite mer än vad jag kan ikväll, så vi hoppas att vi får till det.
Postad 26 August 2011 - 18:06
Postad 26 August 2011 - 20:04
Låter bra kurdsson, det ni behöver göra är att ssha in till Qnapen med typ putty och editera filen /etc/config/nfssetting, där får ni prova er fram men nåt i stil med /Qdownload = ro,insecure,all_squash bör det stå där... jag vet inte exakta sökvägen till /Qdownload, det kanske ska va /share/Qdownload eller nåt liknande men det lär visa sig..
Min granne fixade det...kanon..det var som du sa. Men som vanligt ska andra saker krånga. När jag spelar 720p så hackar det... Är det vanligt eller ska det inte göra det?
Postad 26 August 2011 - 20:30
Ny ATV2 ägare....
Kan man jailbreak:a senaste sw versionen? Om ja, någon som har guide?
/S7
Postad 29 August 2011 - 12:04
Det jag förstår är att den inte kan visa mer än 720p vilket är fine för min del.
Ett problem dock för mig är att det inte finns någon vanlig ljud utgång på den.
Jag har en projektor med HDMI (Sanyo Z3) men den har ingen ljudutgång samt att jag inte har någon digital ingång på min förstärkare.
Går det att få ut analogtljud från aTV2 an?
Postad 04 September 2011 - 08:14
vad jag förstår så klarar inte atv2 24hz? jag vet inte vad det innebär förutom att jag läst till mig att det kan få filmer att små hacka.
kommer alla filmer att bete sig så här eller hur ligger det till?
klarar andra mediaextenders detta utan problem?
jag tycker det suger att filmer ska hacka, då blir det någonting annat istället. men jag vill ha 2st atv2 egentligen bara för designen :/
Postad 07 September 2011 - 11:49
Har experimenterat lite med min ATV2 o mitt nätverk.
Hade problem med laggning när jag streamade MKV filer över mitt trådlösa nät.
Har nu testat o lägga ATV2:an på ett separat nät, 802.11n på 40MHz o kan nu streama AVI filer utan problem, men inte MKV. Vet inte om det egentligen har med filtypen att göra eller om det är storleken som är avgörande.
AVI filerna jag testat med är ca 400MB o MKV är ca 1,2GB, kan det vara orsaken eller är det MKV filtypen?
rollo
//EDIT
glömde att fråga vad ni andra kör för variant n, g, b eller a?
Redigerat av rollo, 07 September 2011 - 13:19.
Postad 07 September 2011 - 12:29
Den klarar inte att skicka ut 24Hz. Vad man får är antingen 50 eller 60Hz beroende på vad EDID info'n i HDMI signalen från TV'n säger till AppleTV2. Ett Problem är att man inte själv kan välja vilket som ska användas då 24Hz material i 50Hz ser väldigt hackigt ut, mindre så i 60Hz.jag blev lite fundersam och behöver er hjälp.
vad jag förstår så klarar inte atv2 24hz? jag vet inte vad det innebär förutom att jag läst till mig att det kan få filmer att små hacka.
kommer alla filmer att bete sig så här eller hur ligger det till?
klarar andra mediaextenders detta utan problem?
jag tycker det suger att filmer ska hacka, då blir det någonting annat istället. men jag vill ha 2st atv2 egentligen bara för designen :/
Det finns dock andra media spelare som t.ex. Dune som gör dessa saker rätt.
Postad 07 September 2011 - 18:45
Tjena!
Har experimenterat lite med min ATV2 o mitt nätverk.
Hade problem med laggning när jag streamade MKV filer över mitt trådlösa nät.
Har nu testat o lägga ATV2:an på ett separat nät, 802.11n på 40MHz o kan nu streama AVI filer utan problem, men inte MKV. Vet inte om det egentligen har med filtypen att göra eller om det är storleken som är avgörande.
AVI filerna jag testat med är ca 400MB o MKV är ca 1,2GB, kan det vara orsaken eller är det MKV filtypen?
rollo
//EDIT
glömde att fråga vad ni andra kör för variant n, g, b eller a?
Kör annat JB, Jag kan köra alla MKV filer oavsett storlek utan problem.
Postad 07 September 2011 - 18:54
Kan man använda en atv2 precis som en airport express, dvs bara streama musik direkt utan att behöva dra igång tv:n och välja musik eller nått?
Sen undrar jag om man, från atv2, kan komma åt bilder fån en extern hårdisk som är kopplad till en airport extreme?
Postad 07 September 2011 - 19:55
Kör annat JB, Jag kan köra alla MKV filer oavsett storlek utan problem.
då undrar jag om det hackar för dig? för jag fattar inte hur en del säger att atv inte klarar 24hz medans en del berömmer atv jätte mycket och säger att den tar allt man ger den osv?!
om jag piratar eller gör egna mkv's eller kör iso's kommer det hacka eller ej? blir tokig snart
Postad 07 September 2011 - 21:33
Postad 07 September 2011 - 23:14
Hejsan.
Kan man använda en atv2 precis som en airport express, dvs bara streama musik direkt utan att behöva dra igång tv:n och välja musik eller nått?
Sen undrar jag om man, från atv2, kan komma åt bilder fån en extern hårdisk som är kopplad till en airport extreme?
Man kan strömma musik utan att sätta på TV men då lär väl ha en HDMI inkopplad så att den snurrar igång misstänker jag, eller nått.
då undrar jag om det hackar för dig? för jag fattar inte hur en del säger att atv inte klarar 24hz medans en del berömmer atv jätte mycket och säger att den tar allt man ger den osv?!
om jag piratar eller gör egna mkv's eller kör iso's kommer det hacka eller ej? blir tokig snart
Jag kan köra alla MKV filer oavsett storlek utan problem
Om man kör ett dåligt JB fungerar den dåligt, kör man ett bra JB fungerar den som det är tänkt. Det är väl inte så svårt? Läs igenom tråden för det finns redan väl beskriver hur man ska göra.
Blir ju rundgång i denna tråden då folk tar upp samma problem gång på gång.
Postad 08 September 2011 - 10:40
Gissar dessvärre på alt 1, dvs mitt trådlösa....
rollo
Postad 09 September 2011 - 12:17
Liten snabb fråga om jailbreak.
Nån som har testat ATV flash Black? Finns det annat sätt att få in XMBC utan att köpa den produkten?
allt som de visar på denna sida http://www.idownload...m/tag/apple-tv/
där de får EXPN med mera, det fugnear väl bara i USA?
Finns Airvideo (app till ipad) så att man kan köra den i Apple tv?
Har själv aldrig använt XMBC, men jag misstänker att man kan se alla sina filmer som finns på datorn med hjälp av detta?
Frågan är ju om man måste köpa ATV flash eller om det finns ett annat sätt att få in XMBC?
Postad 09 September 2011 - 12:39
1. Nån som har testat ATV flash Black?
2.Finns det annat sätt att få in XMBC utan att köpa den produkten?
3.Har själv aldrig använt XMBC, men jag misstänker att man kan se alla sina filmer som finns på datorn med hjälp av detta?
4.Frågan är ju om man måste köpa ATV flash eller om det finns ett annat sätt att få in XMBC?
1. Nej, inte jag iaf.
2. Ja se inlägg 431 i denna tråden.
3. Stämmer fint!
4. Nej det behöver du inte.
Postad 09 September 2011 - 13:46
Postad 09 September 2011 - 14:33
Testade med seasonpass enligt alla konstens regler, men får det inte att funka.
Tar mig genom hela proceduren och kopplar in den till tvn. Ingen skillnad. Är precis som fabriksinställningarna.
Vad gör jag för fel?
Kan nämna att jag kör windows 7 64bit.
MVH
Andreas
Postad 09 September 2011 - 15:06
Hej. Har haft min Atv2 nu ett tag och bestämt mig för att jailbraka.
Testade med seasonpass enligt alla konstens regler, men får det inte att funka.
Tar mig genom hela proceduren och kopplar in den till tvn. Ingen skillnad. Är precis som fabriksinställningarna.
Vad gör jag för fel?
Kan nämna att jag kör windows 7 64bit.
MVH
Andreas
Saken är den att du kommer inte märka nån skillnad, det kommer se ut precis som förr, skillnaden är att du nu kan installera lite mer roliga saker på den.
Börja med att installera NitoTV tycker jag, googla eller prova tillexempel detta:
http://www.dkszone.n...ak-app-apple-tv
en sak bara, i den där guiden står det att man ska skriva killall Lowtide sist av allt, det funkade inte för mig, killall AppleTV funkar dock (använd stora och små bokstäver annars funkar det inte... alternativt bryt strömmen på AppleTVn och sätt i den igen)
EDIT: Såg att guiden var för användare med en mac men det spelar ingen roll, det enda som skiljer är att du använder tillexempel putty ( http://www.chiark.gr.../download.html) för att ansluta till din AppleTV
Sen när du installerat NitoTV så kan du via det installera tillexempel XBMC...
Du kan även installera XBMC utan att installera NitoTV, bara att googla, det är jätteenkelt..
Ett tips är också att installera senaste nightly build av XBMC och inte använda den version som kommer med NitoTV för den är rätt gammal även om den funkar...
På xbmc's forum för iOS/AppleTv finns allt man behöver veta och många som kan hjälpa med eventuella problem, inklusive ansvariga utvecklare..
http://forum.xbmc.or...splay.php?f=137
Redigerat av Unregistered41660, 09 September 2011 - 15:08.
Postad 09 September 2011 - 19:58
Gick smidigt, använde Seasonpass.
Sen så köpte jag ATV flash back faktiskt. Var hur enkelt som helst att fixa.
Testade lite snabbt att se på nån filmsnutt. var visserligen en mts fil som är filmad med hd kamera, men den hackade för mycket. Skulle vilja ha någon app som gör som Airvideo och konverterar matieral så att det går att visa på ATV2
Plexappen installerades, men det är nåt fel så jag får inte upp ikonen på ATV.
Hemmadlening har slutat fungera, Dock ska sägas att jag vet inte om det beror på mitt nätverk, eller JB.
Bytte til en ny Telia smart router häromdagen (den gamla pajade) helt plötsligt hittar inte enheter varandra i mitt nätverk automtaiskt. Till Exempel Airvideo måste jag slå in pcns ipadress, har aldrig behövts innan.
Hittar inga inställningar i routern som hjälper.
ATV2 hittar inte itunes.
När det gäller XMBC har jag inte riktigt fattat hur man hittar utdelade filer på pcn, men det kommer jag väl på skulle jag tro. Kanske beror det också på att mitt nätverk int eär helt hundra just nu. något är det som blockeras.
Redigerat av Bulldog76, 09 September 2011 - 20:00.
Postad 09 September 2011 - 22:41
en hur delar jag ut filmer ,bilder och dyl. i win 7?
Kan inte hitta i xbmc??
Postad 10 September 2011 - 12:11
Ah ok tack.. har fått det till att funka...
en hur delar jag ut filmer ,bilder och dyl. i win 7?
Kan inte hitta i xbmc??
Jadu, googla, kolla guider, finns mycket på youtube också, detta är basic saker som du får prova hitta info till själv, finns hur mycket som helst på nätet..
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Projektor+ATV+stereo=trådlöst?
38 bilder
734 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?