1 GB Ram är bekräftat sen tidigare.
Jo, det vet jag, men frågan var om telefonminnet ROM är 512 el. 10024MB.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo
Startad av
Unregistered31511
, Jun 21 2011 08:57
1421 svar till detta ämne
Postad 08 September 2011 - 20:42
Jo, det vet jag, men frågan var om telefonminnet ROM är 512 el. 10024MB. Postad 08 September 2011 - 21:19
MrFlop biggest joke ever sparka ut skämtet tre.se har den också men inte heller de på framsidan man måste själv söka upp den EPIC FAIL!!!
512MB ROM där root systemet läggs 1GB RAM En del av &4Gb/16Gb flashet används som apppartition precis som på N900(på N900 var det dedikerat 2Gb på N9 vet jag inte).
Säkert MrFlop eller SteveBalle som varit inne och redigerat för att svartmåla N9 lanseringen. Redigerat av tieliese, 08 September 2011 - 21:17. Postad 09 September 2011 - 08:37
Hade möjlighet att testa telefonen igår, kändes rätt skön. MeeGo verkade riktigt schysst.
Postad 09 September 2011 - 18:11
Det är klart sedan någon dag att den lanseras i bla Mexico och USA. Jag skulle kunna gå så långt och säga att handhavandet är lite av en revolution. Allt känns strömlinjeformat i handhavandet. hanteringen av gtafiken och att den är snabbare än Lucky Luke på ta kort är imponerande. Telefonen är snabb på alla sätt och vis. Den handhaver sin tekniska data bäst av allt som finns på marknaden. Det där specifikationer är tämligen oibtressant. bara en sådan sak att den kan hanetera 25-30 aktiva applikationer säger allt om spec. Här är en länk som alltid är bra tt ha tillhanda när det kommer till Nokias telefoner: http://www.developer...cifications/N9/ Kul med allt som händer i Nokia nu med Microsoft och det höga tempo som man visar med bla nya nallar med uppdatering av Belle. Dagens lilla bomb om heltäckande, mobilt integrerat office i Belle är välkommet av många företag. Om det gäller N9 vet jag inte, tvivlar på det. Skulle inte förvåna mig om Nokia/Microsoft åker med raketfart i marknadessegmenten redan till vintern. En sak är klar och det är att Nokia under en 2011 inte har dekat ner sig. Extrem verkstad bakom lykta dörrr har det varit, N9 må varit försenad, men helheten känns väldigt genomtänkt. Skulle vilja se N9 lyckas och sedan kommer andra Nokianallar av bara farten fram i ljuset, men även WP7 . Redigerat av Kalmar FF, 09 September 2011 - 18:19. Postad 09 September 2011 - 18:45
Förstår inte hur Nokia tänker om att släppa eller inte och ge support och utveckla eller inte med denna?
Tycker det är förbaskat hån mot kunder som planerar köpa en mobil för 5000kr! Stevs Jobs fasoner! Postad 09 September 2011 - 19:47
Varför oroar du dig för det? Varför skulle Nokia svika support på N9? Det finns väl all anledning att hålla N9 med bra support och uppgraderingar som jag tycker man gjort med dom tidigare. Tänker köpa den och oroar mig inte för sånt, efter allt jag läst. Dessutom är den ändå gammal efter ett år, som brukligt. Postad 09 September 2011 - 20:06
http://mynokiablog.c...he-elops-mouth/ Uttalande i Juli av Elop. (Varför ska han säga för mycket) Jag har sett intervjuer med Finske chefen och den svenske utvecklingschefen under augusti. Framtill år 2016 verkar det som de supportar N9. Hittar inte klippet, För övrigt, så är det sagt att ett fleratal firmwareuppdateringar kommer släppas. I vanlig ordning under mina dryga 20 år som mobilttelefoninnehavare bla) så är Nokia att lita på på denna piunkt. egentligen de enda som alltid har haft ambitionen att ha kontinuitet. Mig veterligen så brukar de köra på med efterservice i många år. Symbian 3 supportas till utgången av 2015 (fast vissa talar om att Symbian egentligen redan övergått i en transaktionfas av ngt slag "QTadvanced"., oxh därmed överlever längre...hoppsn det är inte längre just symbian... Ta en titt på nokia developer...Med tanke på alla modeller som nu ändå snart är på marknaden och med den frenesi som det arbetas med så undrar jag om någon vet Nokias planer. Idag har intel idag sagt att de kör på med Meego och letar partner.... Android med Googles köp av Motorola ändrar sannolikt spelreglerna...det kommer bli förbaskat kul och följa denna branschutveckling. Bara en sådan sak om att Koreas! regering uppmanar LG och Samsung att ta upp ett eget operativ säger en del. ja, jag vet att bada finns... Jag tror att Android redan har peakat nu vad beträffar marknadsandelen på nyförsäljning. Det är som upplagt för överaskningar. Sak samma vad jag gissar här, men att det kommer hända saker det står mycket klart och MeeGo körs på med minst en modell från Nokia med uppdateringar under flera år. Handen på hjärtat? hur många år brukar en telefon "överleva"? 2-3 år för denna kundklientel på sin höjd. ingen vet hur branschen ser ut om 2-3 år. Däremot vet vi alla att en Nokianalle har en fysiskt längre livslängd än andra nallar. Så har det alltid varit och så är det nu också. Tappa en Iphone i backen...Tappa en Samsung i backen,, Näe, nu är det fredagskväll... Redigerat av Kalmar FF, 09 September 2011 - 20:12. Postad 09 September 2011 - 21:30
Mr Elop är en toffel som har noll koll. Men oavsett: Den kommer ha support Jag är 100% säker på supporten, den använder samma ramverk som symbian Belle (Qt(Quick och Components)). därför är det relativt enkelt, om inte enklare, att hålla uppdateringen på den. Så var inte fallet innan med tex N900 och de gamla symbian båda använde helt olika ramverk. Vad Mr Elop däremot sagt är att de inte kommer släppa fler Meego "smartphones" men det är en helt annan sak. Appar kommer att finnas både kommersiella och via communityn. Men strategin han går ut med idag kan mycket väl förändras beroende på hur det går med nya symbian och hur väl N9 säljer. Bara en dåre skulle skrota en kassako... Sen vad gäller "communityn" så stöder de tex N900 och nu backportas appar från N9 till N900 där de inte är begränsat till HW. Så även om tom Nokia skulle gå i graven, vilket är väldigt osannoligt. Kommer communityn se till att det finns support för N9 Summan av ovan är. Lite inte på allt FUD som sprids på nätet om N9. Ofta e det amerikanska källor som är antingen i knäet på Microsoft/Apple eller konsumenter som ä förbannade på hur de behandlats i Nokia US. Dessutom när Elop uttalar sig är det ofta till den amerikanska marknaden där Nokia är mest illa ute. Symbian och Meego Harmattan kommer forstätta existera i europa/Asien osv... Allt annat är regn lögn. Redigerat av tieliese, 09 September 2011 - 22:14. Postad 09 September 2011 - 21:56
Mycket snack om att nokia skulle skita i meego platformen, när det sen länge är känt att nokia kommer stå på 3 ben.
!. Symbian & s40. 2. wp, för den stora massan. 3. Meego, experiment platform. Redigerat av hemtman, 09 September 2011 - 21:57. Postad 09 September 2011 - 23:34
För det första vill jag tipsa om att Nokia N9 nu går att testa (för er som bor i Sthlm) hos "Dialect (YOU)" ute i Kista Galleria och på Kungsgatan 4 inne i city.
Nu så till frågorna. Har kikat runt en hel del och hittat information här och där men har ännu inte kunnat sätta ihop allt och få en helhetsbild, därför blir det nu att jag vänder mig till de kunniga. Först: Det sägs att Nokia N9 ska ha "TV OUT" genom 3,5 mm-jacket men hur kommer detta fungera? Är det 3,5 till HDMI i en och samma sladd eller komma man få mecka med en massa andra konverteringssladdar innan man kan koppla in härligheten till TVn? Sen: Sitter nu i valet och kvalet med och välja ny telefon. För tillfället äger jag en SGS II som är tillfredsställande på alla sätt och vis. Problemet med just denna skapelse är dock storleken och jag med mina små fingrar börjar nu bli smått förbannad över att behöva manövrera telefonen med två händer konstant. Jag vill egentligen fortsätta på Androidspåret och har därför sneglat lite på en SE Xperia Ray, men denna telefon har då.. tyvärr, alldeles för liten skärm istället. Jag blev såld på enkelheten i MeeGo första gången jag såg det demonstreras, jag älskar det innovativa gränssnittet, användarupplevelsen och den sköna finish som operativet erbjuder. Det jag nu dock oroar mig för är allt "runt omkring". Jag vet att Nokia ska supporta plattformen, jag vet att vi har en hel community som lever för mobil-pill och det har även tjatas om något som heter "Alien Dalvik". Jag har läst på en hel del om detta men är ännu inte helt övertygad. Jag är redan nu så pass funtad att jag förstår att appar som "Launcher Pro" etc inte kommer att vara kompatibla, att byta launcher kommer varken vara aktuellt eller möjligt. Men hur blir det med allt annat skoj? Jag har som många andra blivit beroende av "Wordfeud", jag använder appen "Hemnet" kontinuerligt då jag för tillfället letar ny bostad, jag älskar att kunna emulera gamla klassiker till N64 genom appen N64oid och spela trådlöst med min BT-kontroll via Bluez-IME. Så då blir frågan, hur löser jag detta? Eller är jag körd? Kommer jag från dag ett kunna trycka på knappen "Fixa .apk till .meeGo NUU" eller krävs det att utvecklaren till appen eller att andra svårt inbitna programmerare ska ta tag i detta? Kommer jag att kunna trycka in det här från dag 1 eller kommer jag surt få sitta och vänta tills någon blir intresserad av att konvertera just "min" app? Mobilen - helt underbar, hårdvarumässigt som mjukvarumässigt. Och även om jag inte är en "app-människa" har jag tyvärr mer eller mindre gått och blivit beroende av vissa. Jag var nära att köpa N8 förra sommaren, dock är jag glad att jag lät bli. Sambon äger en N8 men har tyvärr alldeles för många ggr blivit förbannad över att något saknas eller inte finns till Symbian som hon skulle vilja ha eller rentutav behövde just då. Många vill också prompt påpeka att man, istället för att exempelvis ha en hemnet-app, faktiskt kan surfa in på hemnet.se. Och ja visst, det är visserligen sant. Men det är ju trots allt detta som är syftet med apparna, förenkla saker, göra det smidigare och snabbare och mer anpassat för att i viss mån slippa besöka hemsidor. Nu blev det ett väldigt långt utlägg här, hoppas ni orkar med och läsa trots mina utsvävningar. Trevlig helg på er allihop och glöm inte att besöka Dialect. Jag åker dit imorgon för att känna på skönheten Postad 10 September 2011 - 12:01
Hej, är du en bekväm androidanvändare kommer du bli missnöjd. Och då tänker jag inte på oset eller telefonen isig, utan på program och tjänster. Ska du ha den som enda telefon rekommenderar jag någon annan.
Alien dalvik är bara rykten och personligen tvivlar jag på det för den vanliga användaren. Har ryktats om det i över ett år nu. Min rekommendation till dig är vänta och se. Personligen ska jag köpa en men inte som huvudtelfon. Den håller helt enkelt inte måttet enligt mig( fast då har jag inte testat den ännu) Postad 10 September 2011 - 12:47
Men det är ju rätt klart n9 inte är en android telefon utan en meego?
Och apps, hur många av de 20000 appar till android använder man? Räcker inte en bra standard media spelar? Måste man välja bland 100? Postad 10 September 2011 - 18:40
Ja att han inte ska ha telefonen som "standard"? Det jag sett av mobilen verkar klara det mesta out of the bos Visst, vill man ha en djungel av 20000 aps att välja mellan visst Postad 10 September 2011 - 22:38
hehe han har nog väldigt små händer.. ser ju sjukt stor ut i förhållande till andra videor..=) Postad 10 September 2011 - 23:21
Tack för svar. Anser mig inte vara en hängiven Android-användare då den första telefonen (SGS II) inhandlades i maj. Dock har jag blivit bekväm med ett och annat i systemet under dessa månader. Jag gick också i banor att köpa N9:an som en "sidotelefon" men det blir lite väl dyrt. Tar ditt råd och avvaktar och ser lite vad recensionerna säger, samt hur operativet och utbudet kring det utvecklas. Alien Dalvik verkar, precis som du säger, inte vara den "frälsare" som man en gång i tiden läste om. Inget att förlita sig på helt enkelt. Det tråkiga med hela situationen är bara att telefonen, rent designmässigt och användarmässigt (OS:et), är så pass innovativt att det kliar alldeles för mycket i fingrarna. Kände på telefonen idag och Nokia är det fortfarande ingen som slår på fingrarna när det kommer till design. Men som sagt, jag kommer avvakta ett tag.
Tanken var att ha telefonen som standard men nu får vi se huruvida ett köp blir av eller inte. Dessutom är jag väl om att telefonen kör MeeGo och inte Android Jag tror nog inte att en enda själ där ute sitter med en Android och dessa alla 200.000+ apps. Delvis för att det är fysiskt omöjligt, men också för att det, precis som du underförstått menar, finns otroligt mycket skit. Jag klarar mig mer än väl med 20 appar, max. Men då ska det vara just "mina" appar. Det måste spottas ut mycket skit för att något bra ska lanseras. En app som hemnet började förmodligen först utvecklas när Market nått över 100.000 appar och då man insåg att fler och fler tillverkade började utveckla och konsumenter köpa Androidmobiler. Visst är N9 fin out of the box, men det är de flesta telefoner idag. Många av mina telefoner som har ett par år på nacken klarar galant att spela upp videos, musik, visa foton, ta foton etc. Men hade jag inte haft någon form av krav på appar överhuvudtaget hade jag förmodligen inte heller behövt en smartphone. Resonemanget dök upp även när jag skulle köpa Nokia N8, precis som jag ovan beskrivit. "Skit i apparna, det är bara ett påhitt från Apple, allt fungerar perfekt redan från start med Symbian". Detta resulterade i en rekommendation till sambon och därefter i många gräl (med glimten i ögat). Har man väl börjat använda sig av appar och widgets, som faktiskt förenklar en hel del i användandet av mobilen, blir det faktiskt ganska svårt att lämna dessa bakom sig. Har man dock aldrig upptäckt eller behövt denna möjlighet blir valet av OS helt plötsligt, eller snarare bara logiskt, bra mycket enklare.
Det är asiaterna som har små händer Telefonen är helt klart snyggare när du väl har den i din hand (jämfört med bilder och filmer på Internet). Operativet är väldigt trevligt att använda, dock ville inte mitt exemplar lyssna på mig i alla lägen. Vid flertalet tillfällen reagerade inte skärmen på mina svepningar mellan de tre huvudskärmarna. Förmodligen, eller snarare förhoppningsvis, så var telefonens mjukvara kanske inte den slutgiltiga. Skärmen var otroligt fin, ger absolut min SGS II en match! Storleken var perfekt, skön tyngd och låg fint i handen. Det kurvade glaset kändes naturligt och texten såg till och från ut att sväva ovanpå skärmen. Det enda jag har att klaga på är att de tagna bilderna kändes lite väl grådassiga (när de tittades på i skärmen). Annars var det första intrycket (5 minuters pill) väldigt givande. Jag hoppas för Nokias skull att telefonen blir en succé men själv avvaktar jag med ett köp. Hade man gjort en tvärvändning och helt oväntat spottat in Android i N9:an innan den går ut till butikerna i slutet av september, då hade ni dagligen kunnat se mig på Kungsgatan tillsammans med ett tält för att vara den allra första som lägger beslag på denna skönhet Postad 11 September 2011 - 08:18
Prövade du N9 egen "gps"? Skiljer sig väl från andra mobiler idag?
Appen angry birds finns ju till N9 Redigerat av Ironse, 11 September 2011 - 08:35. Postad 11 September 2011 - 14:32
Antar att du menar Ovi Maps? GPS-systemet är en teknik som är uppbyggd på samma sätt i alla dagens mobiltelefoner. Fick tyvärr inte möjlighet att testa GPS:en då jag stod inne i en butik. Ovi Maps har jag kört tidigare på diverse Symbiantelefoner och det fungerar fint, dock föredrar jag Google Maps med alla dess interagerade funktioner. Angry Bird finns ja, och det är ju alltid en början Postad 11 September 2011 - 15:18
Har bestämt mig för att införskaffa en N9:a. Meego verkar helgrymt.
Till alla som undrar, så är Alien Dalvik integrerat i telefonen från start, så hela biblioteket av Android-apps kommer att finnas tillgängligt vid dag ett. Såg visst att det bara var sensationsnyheter från Engadget och liknande. Myriad har inte kommenterat detta. När Microsoft och Nokia startade sitt sammarbete, läste jag också att Nokia skulle stödja Meego till 2016 och Symbian 2018 eller något sådant, så stöd lär finnas iallafall. Frågan är bara ifall man skall beställa en 64GB svart eller ta den urläckra Cyan, men nöja sig med 16GB. Har aldrig ägt en smartphone tidigare, så vet inte riktigt hur mycket plats apps tar. Musik lär jag strömma med Audiogalaxy, så den fronten är lugn. Det enda jag inte förstår är varför Nokia valde att strunta i en HDMI-utgång. Såg att någon undrade över "TV-Out" via 3.5mm-jacket lite längre upp. Det fungerar, men man kan inte få ut någon HD-upplösning via den, då bandbredden inte räcker åt till det. Redigerat av hakkzpets, 11 September 2011 - 15:44. Postad 11 September 2011 - 18:06
Kolla in detta:
http://www.nokia.com...ck-availability "direct from Nokia Get Nokia N9 directly from the Nokia Online Shop. Plus you can also choose the right data plan for you. (Why is it best to have a data plan?) €299 (inc. VAT) " Postad 11 September 2011 - 18:33
Ang. Android appar förstår personligen inte vad man ska med det till?
Har en N900 nu och är nöjd med utbudet av appar på den och kommer troligen vara ännu mer nöjd med N9 utbud. N9 är dessutom anpassad för"vanliga konsumenter" och inte bara mobilnördar som mig. Men Allt tjat om Android har fler appar osv är något frustrerande. Har ni överhuvvudtaget testat nåt annan smartphone? Allt handlar inte om femtielva tusen appar! Har UI och telefonen integrerat det mesta finns inget behov av 999999 appar. Har telefonen fllt stöd för ny teknik som HTML5 är det viktigare än appar. Sen vore det åter igen intressant att veta VAD för appar som saknas, tala om för communityn vad som saknas i N9 app utbud när den har släppts istället för att tjata om Android hit och dit. Jag säger inte det är fel att om man nu får rätt på Myriad också men innan man börjar tjafsa om det borde man åtminsotone se till att ha testat vad som redan finns för N9 och om man redan nu vet med sig att en speciell app för android som man vill ha för N9 så är det nog smartare fråga kommunityn eller företaget som gjort appen om de är intresserad porta det för SwipeUI/Qt(Quick). Som jag ser det att försöka få igång Android appar på N9 kommer bara bli bloated crap eftersopm varken UI eller Dalvik virtual machine är anpassad för HW i N9. Summan av detta är att bättre att se till att appar portas till QT ramverk, som används både i SYmbian och Meeego Harmattan(dvs N9)
Fantasipriser räkna inte med att den kostar det. Det är ju vad E7/N8 kostar och den är gammal och sämre. runt 5000 mer rimligt pris. Redigerat av tieliese, 11 September 2011 - 18:30. Postad 11 September 2011 - 18:57
Hur ska man tolka denna "speedtest" vs iphone 4 och samsung 2?
http://www.youtube.c...h?v=2xFQ-8JV4Js Postad 11 September 2011 - 19:00
Är det många som vaknat på fel sida i den här tråden
Jag har redan berört ämnet om "apparna" och kommer därför inte gå in på dessa ytterligare en gång, men att appar underlättar är ett faktum. Jag skaffar gärna en N9, med eller utan appar. Men apparna hade i alla fall vägt en väldigt stor del för mig. För att dra ett snabbt exempel hur jag använde en användbar app idag, prisjakt: Besökte under eftermiddagen Media Markt på jakt efter lite tillbehör till kontoret och fann det mesta i butiken. Då jag, precis som många andra, inte är gjord av pengar vill jag såklart vara så ekonomisk som möjligt. Därför satte jag igång prisjakt och började scanna streckkoder. Inom loppet av 2 minuter hade jag scannat 7 produkter och upptäckt att fyra av dessa fanns att finna billigare genom näthandel och beslutade mig därför att inte köpa allt som jag från början var ute efter. Visst kan man klara sig utan appar och visst kan man istället använda webläsaren på telefonen istället, men det är ju trots allt detta som apparna är till för. Och jag skulle mer än gärna kunna skippa dessa "999999" appar som tydligen finns i Market om bara de få, välanvända jag själv nyttjar fanns tillgängliga, bankappar, prisjakt, hemnet, avanza, aktiehandel med flera. Nu ska vi inte förstöra tråden med MeeGo vs Android, det är ju trots allt en tråd tillägnad N9 och därför lämnar jag detta ämne nu. Dock är det ju som så, att ska jag ha en telefon utan användbara appar och istället som många påpekar, uträtta "behoven" på nätet, då kan jag faktiskt gå tillbaka till min gamla SE W880 som ligger hemma i pojkrummet hos föräldrarna och skräpar Sen om jag inte missminner mig stödjer väl inte N9 flash? Detta tycker jag är väldigt tråkigt och är en av orsakerna till att jag tidigare valt Android framför iPhone. Förhoppningsvis kommer det i en framtida uppdatering! Redigerat av daniel.l, 11 September 2011 - 19:05. Postad 11 September 2011 - 19:01
Enligt forex ger €299 2827kr?? Knappast så billigt om jag räknat rätt hos forex? Redigerat av Ironse, 11 September 2011 - 19:01. Postad 11 September 2011 - 19:19
Jag skulle vilja ha: - SportyPal - Skype med videosamtal - Något GPS tracker program som spelar in KML filer för att se i Google Earth sedan. - Program likande Race Chrono där man kan ta vartider på racing banor. Finns dessa för MeeGo är jag nöjd. Finns dessa inte vore det trevligt att kunna köra android appar. Postad 11 September 2011 - 20:04
Här är en länk från MeeGoSwedens hemsida, en intressant föreläsning om Nokia N9
Föreläsning av designchefen på Nokia Postad 11 September 2011 - 21:03
Skulle inte ge upp hoppet helt vad gäller flash.. http://shootspeak.co...-flash-content/ Postad 11 September 2011 - 21:18
Trevligt! Ska in och pilla på telefonen i en annan butik imorgon och undersöka ifall den bristfälliga responsen på skärmen endast uppträdde i den första telefonen jag testade. Det som nästintill får mig att glömma alla mina appar på min nuvarande Android är Nokias häftiga sätt att bygga in sociala nätverk i kontaktlistan. Att direkt bland kontakter kunna se ifall någon är närvarande på FB-chatten eller liknande underlättar en hel del kommunikation. Mycket imponerande Nokia!
Är du säker på att det endast handlar om SD-material? En av tankarna som slog mig med 64GB-versionen var just att använda den som en bärbar mediaspelare att koppla in till vilken TV man än kommer över på resande fot. Tyckte jag läste 720p genom 3,5-jacket, men detta stämmer alltså inte!? Redigerat av daniel.l, 11 September 2011 - 21:59. Postad 12 September 2011 - 11:25
Det närmar sig; unboxing..
http://www.youtube.c...h?v=zqEXzVtmIfk av en kines kopia Redigerat av NisseGurra, 12 September 2011 - 11:27. Postad 12 September 2011 - 12:56
Var nyss på Dialect YOU på kungsgatan 4 och kände lite på den, kändes hur rapp som helst.
Mest imponerad är jag av prestandan in Maps, pinch zoom och att skrolla runt på kartan i 3d vy gick snabbt utan ryckningar eller att den behövde ladda kartan. Något som jag inte upplevt på någon tidigare Nokia, gillar även UI:et starkt, speciellt att man bara kan klicka på en plats man vill ta sig till sen välja transportmedel "Gå" "Kör" eller "lokaltrafik". Redigerat av SRICE, 12 September 2011 - 13:38. Postad 12 September 2011 - 14:13 Det här är väl egentligen anledningen till att de flesta vill ha Alien Dalvik på telefonen. Tror inte det finns någon seriös utvecklare som lägger ner tiden på att porta sin app till Qt i dagens läge. Inte ens Spotify-utvecklarna ser det som en sund investering av tid. Apps är viktigt i dagens marknad.
Nej, signalen är komposit, vilket max klarar 480p. Däremot lär signalen säkerligen uppskalas i din TV. Förutom det är det stora kvalitéförluster med kompositvideo, så det är inget jag rekommenderar överhuvudtaget för att kolla på filmer i (inte ens i 480p). Redigerat av hakkzpets, 12 September 2011 - 14:35. Postad 12 September 2011 - 15:18
Då biter de sig själv i foten. Genom att apputbudet är mindre men enheterna så många så är nedladningarna per app också så mycket högre. En genomsnittlig app på OVI Store har 160% fler nedladdningar än i Applestore. ![]() Qt lär ska komma till Nokias S40 mobiler också, det handlar om miljoner enheter. Vad gäller att titta på filmer på TV med Nokia N9 så har Nokia till Symbian en app som ger DLNA, skulle bli förvånad om Nokia inte ger den till N9 också. Nokia Play to heter den. Redigerat av Unregistered31511, 12 September 2011 - 15:27. Postad 12 September 2011 - 16:07
Låter nice, det är väl det som skiljer nokia från andra? Hyffsad GP som man måste ha vanliga gps för? Postad 12 September 2011 - 16:57
Skulle nog kunna påstå att den i n9:an är bättre än samtliga standalone GPSer. Iafl vad gäller användarvänlighet, riktigt grymt gränssnitt. Postad 12 September 2011 - 17:13 Mycket välgjord reklam, snygg som få! Någon som vet om vi fortfarande pratar den 23:e september? Flertalet källor pekar nu mot mitten av oktober!? Postad 12 September 2011 - 19:01
Vid slutet får man se "gps 3d" kartan
http://www.youtube.c...h?v=YYgRNgVwzxU Hur många mobiler har det idag? Postad 12 September 2011 - 19:12
Personalen på Dialect sa att dom förväntas få in den i början av Oktober.
Postad 12 September 2011 - 19:30
September har ju gått fort än så länge Postad 12 September 2011 - 20:21
Det låter lovande! Både The Phone House, Telia, Tre samt flertalet återförsäljare på nätet har gett mig v.43-44. Då låter första veckan i oktober bra mycket bättre Postad 13 September 2011 - 07:31
Nokia Finland säger på sin FB-sida samt i sin officiella blogg, att telefonen kommer att börja säljas "inom oktober". Så det är bara att vänta snällt då.. Det var någon som spekulerade i att den skulle börja säljas ~ vecka 41 eftersom man har en kampanj (liknande den man hade med N8, åtminstone i Finland) som startar den 15/9 och håller på 4 veckor.
(Länkarna är alltså på finska båda två) Nokias blogg Nokias kampanj Postad 13 September 2011 - 09:54
Ang appar och Android IOS osv.
Tro nog folk här missuppfatta min kritik mot appar 1. Man tycks tro att det bara finns appa för Iphone och Android och mäter antalet appar som om det skulle betyda "kvalitet" vilket det inte alltid är. Det kommer finnas appar för N9. och vad jag efterfråga var vad appar folk ville se. Varför jag frågar detta är för jag själv är aktiv i Linux communityn/Meego, om väldigt lite men ändå. En del gav ju svar på vad de vill se vilkket är bra. Rekomenderar även folk att ålla koll och fråga på meegosweden.com där en del svenska utvecklare börjat dyka upp. 2. Att app utvecklare inte skulle satsa på QT är ren och skär missuppfattning, troligen pga Elop uttalande. Appar som är gjorda i Qt för Symbian kan enkelt portas till Nokia N9. Qt kommer finnas som en öppen platform även om Nokia t.o.m. går i konkurs eller "köps upp". Vilket är väldigt osannoligt i sig. Vad gäller de appar som efterfrågats så är en av dem spotify. Det är möjligt att det i dagsläget inte finns officielt stöd. Dock kan jag meddela att åtminstone en utvecklare från svenska Meego kommunityn har portat QSpot från N900 till N9. Qspot använder ett öppet kodbibliotek (openspotify). Det som saknas är offline stöd i dagsläget men vad jag förstått kan det implementeras mha av spotifys egna k closed ällkodsbibliotek som har stöd för N9 processor. Så om inte spotify själva anser sig ha tid att göra en klient lär thirdparty göra det frivilligt. Vad gäller GoogleMaps app så vad jag förstått så kommer N9 ha tom bättre Maps i form av NokiaMaps som sägs vara bättre än GoogleMaps(åtm här i europa). Så det lär nog först dyka upp appar som stöder NokiaMaps i första hand. Men ser inget hinder från att det dyker upp thirdparty appar för googlemaps också :-) Kort sagt om inte kommersiella appar så lär det dyka upp mycket fri och öppen programvara för Nokia N9. Och redan nu har väldigt mycket appar dykt upp och mer lär komma. Men som sagt håll koll på meegosweden.com för svenska nyheter och n9apps.com/my-meego.com och Nokias egna NokiaStore förståss.. Btw.. så som jag lobbar för Nokia N9 borde jag blivit testpilot damn Redigerat av tieliese, 13 September 2011 - 09:55. Postad 13 September 2011 - 10:24
@tieliese
1. Välformulerat och helt korrekt, 500 000 appar behöver inte vara bättre än 20 000 om de 20 000 är välskrivna, väl fungerande och användbara. Appar som jag vill se är. Bankapp Barcodescanner gärna med samma fina koppling till en prsijaktapp som på android, där man kan scanna en streckkod och få upp all info i prisjaktappen. Groovesharke (kanske redan finns till symbian har ingen koll på det) med offlinestöd Klarar den inbyggda spelaren flac? annars vill jag se en spelare för det också En bra och kraftfull app för bilkostnader, liknande mycar på android, gärna så man kan porta över xml-filen från android. Google plus med instant uppload precis som på android och ios enheterna. Får dock gärna funka bättre med notifications än androidappen där det inte funkar alls i dagsläget. Någon forumapp i klass med tapptalk 2. Finns säkert många som vill utveckla till qt jag har fått min negativa syn av att när man är hos ett företag med officiella appar så är de oftast för iphone och android, symbian nämns tyvärr inte och i dagsläget inte wp7 heller. Bara hoppas att man har fel och att qt växer än mer. Nokiamaps är väl så bra som googlemaps för navigering osv. Men har nokia nån motsvarighet till streetview? önskvärt men ej nödvändigt. Postad 13 September 2011 - 11:57
Jag håller med föregående talare om antalet appar kontra kvalitet.
Det finns alldeles för mycket skit till både iOS och Android idag men tyvärr, precis som med mycket annat som jag förklarade på föregående sida, så krävs det en hel del skit för att något bra ska födas ur det. Idag speglar tyvärr kvantitet också kvalitet. En app som hemnet skulle aldrig ens hamna i utvecklingsstadiet om man inte jobbade mot en applikationsmarknad som innehöll runt 300.000+ appar, och det är dagens bittra sanning. Kvantitet är inte alls kvalitet. Men idag är det fortfarande iOS som har mest kvalité (antal appar, inte procentuellt), följt av Android och därefter övriga. Just ja, ska ju droppa lite önskemål också Apotekets Pollenkoll - otroligt välanvänd under sommaren. Avanza Bank - Ett måste för att snabbt kunna köpa, sälja aktier samt hålla sig uppdaterad om kurser. Bankdroid - Notifikation skickas så fort något händer med bankkontot (insättning, uttag) Nordea - Bankapp för att kunna föra över pengar till andra konton, betala räkningar med mera Prisjakt - Kunna scanna varor och snabbt få upp omdömen, återförsäljare med billigast pris etc. Ebay - No explanation needed. Facebook - Bättre app än den som finns inbyggd från start. Hemnet - Kunna söka upp bostader efter speciella krav, få information om dessa, bilder, visningsdatum etc. N64oid - Kunna emulera N64-spel. FPsE - Emulera PSX-spel. PayPal - Antar att en sån app redan finns? STHLM Traveling - App som ger information om all lokaltrafik i Sthlm. Information från sl.se, du kan söka påm rutter, använda GPSen och spara favoritrutter. Tradera - Ett måste. Wordfeud - Ni förstår varför. Detta är appar jag använder dagligen och som jag gärna ser till N9. Alternativt en alternativ lösning i form av liknande app som sköter samma jobb. Jag orkar inte skriva in de appar som hade varit "nice to have" utan nu fick det endast bli "need to have". Ni som är mer insatta kan ju kanske rada upp de appar som redan finns tillgängliga, om det nu är några!? Redigerat av daniel.l, 13 September 2011 - 12:07. Postad 13 September 2011 - 12:16
@Goldstar
En prisjakt-app finns redan till Symbian, har själv använt den på N8:an. Och en uppsjö andra scanners, så med det kan man ju hoppas att steget till N9:an inte är alltför stort. Flac ska N9:an klara av från start enligt specificationerna, väldigt trevligt. Bankapp saknar jag faktiskt, men jag hoppas att bankerna går över till HTML5 och hittar på något snaskigt där så slipper vi icke android/iphone användare känna oss utanför. Någonting jag själv vill se är stöd för wavpack formatet. Förutom det är jag faktiskt rätt nöjd med app-utbudet för egen del. =) Postad 13 September 2011 - 15:29
Det var ett ständigt tjat om emulatorer, om d är nånting vi kan va säkra på så e det att det kommer finnas emulatorer för samtliga spelplatformar precis som det finns till n900an.
Redigerat av SRICE, 13 September 2011 - 21:13. Postad 13 September 2011 - 18:50
Får se om jag köper n9an som standard telefon och xplay för emulator bästa av 2 världar i mobil? Postad 13 September 2011 - 19:30
Finns en lång lista med emulatorer för N9 som har portats minns inte exakt vilka. Svenskbaserade appar rekomenderas att ni registrerar er på meegosweden och lägger upp tips på appar här: http://www.meegoswed...i-vill-se-i-n9/ "globala" appar går ju också bra tipsa om (eller som man vill se) men eftertsom en del svenska utvecklare finns där e det kanske främst svenska appar som vi kan bistå :-) facebook finns där redan alternativ under development. Men över lag tror jag det mesta du nämner lär dyka upp på ett eller annat sätt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |