Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 augusti 2011 - 21:49

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Ageve vad vill du vi ska göra? Tycka och Naim gör skit produkter och sälja dom billigt på blocket?

Det är ju inte många som äger HDX i Sverige så den kan vi lämna utanför sålänge.
Har lyssnat på den, som cd spelare och efter rippning och var imponerad men dyr.

Jo den låter sjukt bra enl mig, men på tok för dyrt. Själv suktar jag efter en Naim dac låter sååå bra.
Men för dyr för mig.

Postad 24 augusti 2011 - 22:01

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jo den låter sjukt bra enl mig, men på tok för dyrt. Själv suktar jag efter en Naim dac låter sååå bra.
Men för dyr för mig.

Jo men det är väl inte värt att ta med den heller för då blir det ett jäkla liv i tråden :blink:

Redigerat av Droppy, 24 augusti 2011 - 22:02.

Postad 24 augusti 2011 - 23:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag är affärsman.

En gissning är att du inte vågar ställa upp. 5K, lets do it.

Postad 25 augusti 2011 - 03:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jo den låter sjukt bra enl mig, men på tok för dyrt.

Sjukt bra i jämförelse med vad ? Vad jämförde du emot för att komma fram till din ståndpunkt?

Postad 25 augusti 2011 - 07:22

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Hade jag inte haft den inbygda DAC:en i Supernait hade jag defenitivt lånat hem en. Nu låter jag bli för att ungå det där härliga köpsuget :D

Hur mycket av deras övriga marknadsföring är egentligen sant?

Vem bryr sig ? Ärligt talat. Så länge watt och sånt stämmer så väljer iallafall jag att tänka och utvärdera deras, och andras, produkter själv oavsett vad andra/recensenter/marknadsföring säger.

Hade Naim gjort en Goldmund och tagit 1,5mille för att flytta innehållet från en gammal pioneer dvd till en egen låda hade jag blivit skeptisk till hela märket. Men att bli det förd en annonsen ... nej.
När du lyssnade på HDX, Ageve, vad tyckte du var så dåligt med den. För efter allt du skriver om den antar jag att du själv utvärderat den!

Mittiprick o MKarlsson74: Blir sugen på en vinylsvarv när jag läser era inlägg helt fram till jag inser att det inte är det gosiga nostaliska med vinyler utan vinyler som hakat upp sig och står på konstant repeat jag kommer ihåg.
MKarlsson: vilka produkter ingår i din nuvarande anläggning? Ino och vad mer ?
Mittiprick: vilka produkter ingår i din fantastiska anläggning ? Efter som ni båda vet den enda sanningen är det en fördel om ni delger oss andra ovetande det. Ta gärna med märke och modell på akustikåtgärder och eventuella proffsfirmor ni anlitat för att få rummen optimala också. Ser framemot att bli upplyst!

Postad 25 augusti 2011 - 07:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Mittiprick: vilka produkter ingår i din fantastiska anläggning ? Efter som ni båda vet den enda sanningen är det en fördel om ni delger oss andra ovetande det. Ta gärna med märke och modell på akustikåtgärder och eventuella proffsfirmor ni anlitat för att få rummen optimala också. Ser framemot att bli upplyst!

Jag har enbart Naim. Högtalare- kablar - cd-spelare - förstärkare och är på väg att köpa en HDX om de bara kunde höja priset. Anser du detta osannolikt så tycker jag du är negativ på ett forum för entusiaster... :D

Postad 25 augusti 2011 - 08:01

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

är på väg att köpa en HDX om de bara kunde höja priset.

Ja om de endå kunde göra det. Jag bor i ett land med förmögenhetsskatt så att kunna gömma pengar i hifianläggningen är inte fel. Att man dessutom får fantastiskt välljud på köpet är bara bonus.

Men jag menade inte vad du ville ha utan vad du har! Varför vill du inte skriva det ?

Postad 25 augusti 2011 - 11:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Men jag menade inte vad du ville ha utan vad du har! Varför vill du inte skriva det ?

Inga problem men på vilket sätt skulle det ha med topic att göra och bidra till de frågeställningar i ämnet som jag är intresserad av...?

Varför är det så få och enkla komponenter i Naims ganska till mycket dyra produkter?
Vad är det som gör att Naim av anses spela med mer timing än andra? Är det att de lyckats styra ganska många (alla upplever det ju uppenbart inte) till upplevelsen och om inte vad är det då i maskinerna som gör det?
Kan det verkligen ligga något i, det för många högst osannolika, påståendet om att det behövs upp till tre dagars inspelning av en cd-spelare eller att elektroniken både mår och låter bäst av att stå på 7/24?
Om man påstår att en HDX låter sjukt bra hur har man kommit fram till det och i jämförelse med vad?

Om jag t.ex. berättar för dig att jag sitter med Proson stärkare och högtalare vad kommer det då att ge i ämnet menar du? Om jag säger att jag sitter med Marantz och Monitor Audio hur kommer det då istället att ge för frågeställningen? Om jag istället säger att...? o.s.v.

Återkom med ett bra svar på min fråga ang. ditt syfte med offtopicfrågeställningen så skall du garnterat få ett ärligt svar! :D

Postad 25 augusti 2011 - 11:19

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Varför är det så få och enkla komponenter i Naims ganska till mycket dyra produkter?
Vad är det som gör att Naim av anses spela med mer timing än andra? Är det att de lyckats styra ganska många (alla upplever det ju uppenbart inte) till upplevelsen och om inte vad är det då i maskinerna som gör det?
Kan det verkligen ligga något i, det för många högst osannolika, påståendet om att det behövs upp till tre dagars inspelning av en cd-spelare eller att elektroniken både mår och låter bäst av att stå på 7/24?
Om man påstår att en HDX låter sjukt bra hur har man kommit fram till det och i jämförelse med vad?

Allt detta har redan diskuterats om och om igen i tråden. Mitt svar har hela tiden varit: Om man tar sig tid och lyssnar på en produkt och komerfram till att den låter bättre än allt annat man lyssnat på spelar kanske priset inte så stor roll. Om en annan person lyssnar på samma produkt och tycker den låter bra, men inte bättre än en annan billigare produkt spelar priset roll. Om en tredje person lyssnar på samma produkt och tycker den låter sämre än det han/hon redan äger eller annan produkt som han/hon kan köpa , så är det också helt ok.

Det du verkar ha oerhört svårt att förstå är att bara för att du inte hör en sak betyder inte det att jag inte hör det. Hur förklarar man för en som varit blind hela livet hur färgen röd ser ut ? Hur ,annat än att vi vet våglängd, bevisar vi att det som uppfattas som blått ser likadant ut för dig som det ser ut för mig ? Här var två eksempel på syn, som vi har ser en oktav av. Höresel har vi 10 oktaver och är sådeles ännu mer komplicerat, eller avancerat hos oss människor.

Iväg med dig nu och låna hem en Naim förstärkare och hör om den gör nått med musiken som din nuvarande rigg inte gör. Hör du ingen skillnad så gör det inget. Lämna då bara tillbaka Naimen och behåll det du har.

Kunde jag förklara timing för dig skulle jag göra det men det vore meningslöst då du anting har taktkänsla och kan uppfatta det själv eller inte har det och kanske aldrig kommer höra skillnad på det. AVR4000 beskrev det lättfattligt så läs det han skrev och gör ett försök.

Inga problem men på vilket sätt skulle det ha med topic att göra och bidra till de frågeställningar i ämnet som jag är intresserad av...?

Mycket relevant du springer runt på forumet och klagar på allt och alla. DÅ kan det vara bra att veta vad du tycker är bra eller t.o.m. optimalt för ljudåtergivning på ett korrekt och medryckande sätt. Om det så är en ipod så har det relevans. Då vet jag vad det du har och kan jämföra det med eksempelvis Naim för att försöka förstå vad du är ute efter. Då kan jag låna hem det du har och lyssna , vem vet du kanske har funnit den absoluta sanningen. Your call.

Postad 25 augusti 2011 - 11:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Mycket relevant du springer runt på forumet och klagar på allt och alla. DÅ kan det vara bra att veta vad du tycker är bra eller t.o.m. optimalt för ljudåtergivning på ett korrekt och medryckande sätt. Om det så är en ipod så har det relevans. Då vet jag vad det du har och kan jämföra det med eksempelvis Naim för att försöka förstå vad du är ute efter. Då kan jag låna hem det du har och lyssna , vem vet du kanske har funnit den absoluta sanningen. Your call.

Nej jag har inte funnit den absoluta sanningen. Finns det något sådant när det handlar om smak...? Jag har nyligen sålt av min Marantz cd / förstärkare och sitter med en Yamaha RX-V 1900 till högtalare från Acoustic Energy. En LG Bd390 som signalkälla (samma spelare som Nads 30 000 krs!) :D Film låter mycket bra imo (vilken timing :D ) och 2-kanal via USB-sticka till receivern är inte så tokigt imo. Nu lyssnar jag runt en del och främst System Audios högtalare är av intresse. Mp3 i budgetlurarna Kossart iPro låter faktiskt också skapligt (bättre imo än Koss Porta Pro och Akg i samma prisklass). Sorry för grovt OT enbart för Donmeta... :)

Postad 25 augusti 2011 - 12:02

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Tack Mittiprick. Då vet jag lite mer om det du gillar.
Ska inte gå mer offtopic även om hela den här tråden är lite som den är.

Nej jag har inte funnit den absoluta sanningen. Finns det något sådant när det handlar om smak...?

Det är precis det jag menar och tur är det för annars hade vi snart bara haft ett märke att välja bland med vad det medför.

Naim har upparbetat en heldel runt sitt namn men inget av det betyder mer än att det bör locka en till att provlysna för att höra varför de har ett sådant ryckte. Det betyder inte att de har det ljud som passar alla.

Lycka till med provlyssning av Systemaudio, de har helt klart en del intressant. Kommer säkert få läsa om det i någon tråd på högtalardelen av minhembio forumet!

Postad 25 augusti 2011 - 20:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Hade Naim gjort en Goldmund och tagit 1,5mille för att flytta innehållet från en gammal pioneer dvd till en egen låda hade jag blivit skeptisk till hela märket. Men att bli det förd en annonsen ... nej.
När du lyssnade på HDX, Ageve, vad tyckte du var så dåligt med den. För efter allt du skriver om den antar jag att du själv utvärderat den!

Klassiskt försvarstal.

Om du hade läst mina inlägg så hade du haft svar på dina frågor. Jag har aldrig påstått att HDX är dålig. Jag har kritiserat marknadsföringen och det faktum att de bygger ihop en långsam ITX-PC, istället för att som t ex Linn utveckla en egen produkt. Visst, de har konstruerat ett eget PCI-ljudkort, men det är egentligen allt. Mjukvarans funktioner och rippningstekniken har ju funnits tillgänglig kostnadsfritt för alla PC-ägare i över 10 år.

Datorer sågs som något helt värdelöst i ljudsammanhang (bland sk audiofiler) fram tills den dagen Naim valde att sätta ihop en PC. Då blev det plötsligt referens och något som man knappt vågat drömma om tidigare.

Postad 25 augusti 2011 - 23:37

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Ageve, jag fattar inte vad du krigar emot. Dom flesta som äger Naim-prylar verkar tämligen förälskade i sina grejer. Är det marknadsföringen som skapar denna förälskelse? Du menar på att det Naim marknadsför sig som att det är något magiskt med sina produkter, men för sjutton om slutanvändaren upplever det så, är det fel på marknadsföringen då? Och kom inte med nå Volvo-paralleller nu.

Kikade lite mer på det du scannade in. Det är ju vanlig marknadsföring inget annat. Naim vill ju bli förknippade med allt vad heter bit-perfect, PRaT och precision osv.. Det är ju dom helt enkelt, inget konstigt med det. Och dom gör det ju tydligen förbannat bra, eftersom användarna är nöjda!

Redigerat av Lovsta, 25 augusti 2011 - 23:56.

Postad 25 augusti 2011 - 23:55

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Jag håller med Ageve i mångt och mycket då han faktiskt, till skillnad mot många andra här inne, kommer med fakta bakom sina uttalanden.

Jag tror varken jag eller Ageve misstror ngn som säger att han/hon är nöjda med vad Naim presterar rent ljudmässigt. Jag själv lyssnat på Naim och tycker själv att ljudet är förträffligt.
Vad jag däremot kan tycka är märkligt är att prisbilden för Naim inte ligger i paritet med vad dom själva anser sig själva ha gjort för att få till ljudbilden.
Av allt att döma känns det som att Naim köper delar utifrån och monterar ihop allt. Därefter marknadsförs sig NAIM mkt smart som en highend tillverkare som enligt dom själva har uppfunnit "hjulet".

Inget ont om ljudbilden från Naim, men det är svårt att inte dra paralleller med NAIM vs NAD (Lg bluray spelare inombords).

Till sist är det ändå konsumenten som bestämmer om man vill köpa eller inte.

Med tanke på den här debatten måste jag säga att från eget håll har NAIM fått ett lite skamfilat rykte. Därmed inte sagt att jag inte tycker om ljudet. Men jag skulle nog känna mig lite blåst på konfekten med nuvarande vetskap...

Må bäst

G

Postad 26 augusti 2011 - 04:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Du menar på att det Naim marknadsför sig som att det är något magiskt med sina produkter, men för sjutton om slutanvändaren upplever det så, är det fel på marknadsföringen då?

Ja det kan det naturligtvis vara... Om man hävdar att ett preparat som inte innehåller några aktiva substanser kan hjälpa mot allergier så kan det vara falsk marknadsföring, trots att många upplever att de blir hjälpta och är lyriska. Om Soptify marknadsför sin tjänst med att de spottar ut musik i 320 kb så kan det vara falsk marknadsföring även om nästan ingen kan uppleva någon skillnad mot 160 kb. Den "exklusiva" rynkkrämen, som utprovats av ett institut i Schweiz och som skall göra dig 10 år yngre, kan fällas för falsk marknadsföring trots att den har många nöjda köpare.

Det finns mao massor av fall där kunderna / användarna inte alls är ett bra instrument för att kunna avgöra hur saker verkligen ligger till och vad som kan vara orsaken upplevelser (eller uteblivna sådana) och vad som inte kan det. Jobbigt att inse för många men så är det ju trots allt.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 augusti 2011 - 05:57.

Postad 26 augusti 2011 - 06:02

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Ja det kan det naturligtvis vara... Om man hävdar att ett preparat som inte innehåller några aktiva substanser kan hjälpa mot allergier så kan det vara falsk marknadsföring, trots att många upplever att de blir hjälpta och är lyriska. Om Soptify marknadsför sin tjänst med att de spottar ut musik i 320 kb så kan det vara falsk marknadsföring även om nästan ingen kan uppleva någon skillnad mot 160 kb. Den "exklusiva" rynkkrämen, som utprovats av ett institut i Schweiz och som skall göra dig 10 år yngre, kan fällas för falsk marknadsföring trots att den har många nöjda köpare.

Det finns mao massor av fall där kunderna / användarna inte alls är ett bra instrument för att kunna avgöra hur saker verkligen ligger till. Jobbigt att inse för många men så är det ju trots allt.

Den jämförelsen är ju bara löjlig!
Jag köper det jag tycker låter bra, och läser inte så mycket om det tekniska babblet..
För ett antal år sedan, innan jag lärde mig hur bra ljud skulle låta, så var jag också nöjd med en reciver till förstärkare.
Tyvärr, måste jag säga eftersom det har blivit dyrare att tillfredställa mina öron, så är jag nu på en annan nivå.
Och att förklara skillnaden för nån som inte har kommit dit, och kanske inte har ljudsinne nog att komma dit, är ju väldigt svårt.

Postad 26 augusti 2011 - 06:53

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag håller med Ageve i mångt och mycket då han faktiskt, till skillnad mot många andra här inne, kommer med fakta bakom sina uttalanden.

Jag tror varken jag eller Ageve misstror ngn som säger att han/hon är nöjda med vad Naim presterar rent ljudmässigt. Jag själv lyssnat på Naim och tycker själv att ljudet är förträffligt.
Vad jag däremot kan tycka är märkligt är att prisbilden för Naim inte ligger i paritet med vad dom själva anser sig själva ha gjort för att få till ljudbilden.
Av allt att döma känns det som att Naim köper delar utifrån och monterar ihop allt. Därefter marknadsförs sig NAIM mkt smart som en highend tillverkare som enligt dom själva har uppfunnit "hjulet".

Inget ont om ljudbilden från Naim, men det är svårt att inte dra paralleller med NAIM vs NAD (Lg bluray spelare inombords).

Till sist är det ändå konsumenten som bestämmer om man vill köpa eller inte.

Med tanke på den här debatten måste jag säga att från eget håll har NAIM fått ett lite skamfilat rykte. Därmed inte sagt att jag inte tycker om ljudet. Men jag skulle nog känna mig lite blåst på konfekten med nuvarande vetskap...

Må bäst

G

Jag håller med om att Ageve verkar väldigt duktig på det tekniska.
Han är garanterat betydligt kunnigare än jag.
Som jag har sagt om och om igen, jag köper det som låter bra.
Vad spelar det för roll hur naim gör, eller sätter ihop sina produkter?
Så länge det låter BRA.
Om det nu är så enkelt. Varför finns det då ingen annan tillverkare som kan sätta ihop och sälja samma saker, och få lika bra ljud, för en bråkdel av summan?
Du kan läsa lovord om senaste tekniken och nya lösningar på alla tillverkares hemsidor, inget konstigt med det. Det vet väl alla att man får ta sådan information med en nypa salt?
Priset är säkert satt efter hur mycket ljud du får för pengarna(i jämförelse med andra tillverkare), inte efter hur mycket det kostar att ta fram eller tillverka produkten.
Så är det väl alltid?
Det är väl klart att man kan känna sig blåst på "konfekten" om man köper ljud för 10-tusentals kronor.
Men så bra ljud är dyrt, oavsett vilket märke man väljer..

Redigerat av Simon76, 26 augusti 2011 - 07:13.

Postad 26 augusti 2011 - 10:19

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Tror de flesta, om inte alla, hifi tillverkare oavsett prisklass köper in delar. De flesta gör som Naim och provar ut de olika delarna,sätter sina specifikationer och låter de som kan tillverka dem åt dem enligt deras krav,ideer och behov.
Om du nu tänkte på cd-spelaren som sitter i HDX misstänker jag starkt att man köpt det som är bäst för ripping av cd-skivor och det är säkert någon massproducerad variant som du vanligtvis finner i en dator. HDX är nämligen inte tänkt att användas som CD- spelare utan du stoppar in en skiva i den - den rippar den automatiskt - hämtar info om skivan på internet - lagrar den på sin hårddisk. Smidigt. Sedan låter den dig spela upp dina kopior. Om den gör det bra eller inte vet inte jag då jag inte lyssnat på den.

Tycker inte att man kan säga att ett Hifi märke är highend. Inte Naim iallafall. De har defenitivt high-end produkter, CDS555 och 500-serien förstärkare m.m. men alla deras produkter kan inte prismässigt räknas som high-end, även om de ljudmässigt är high-end för många med mig.

Deras high-end image tror jag ändå de lyckas bättre med än du tycks tro. Samarbetet med Bentley är ett exempel på att andra värderar märket högre än du. Bentley - om du inte visste det heller - är nog så high-end en bil kan bli.

När jag var ung och gjorde högskoleprovet kunde jag för allt i världen inte första varför man hade en "läsförståelse" del. Man satt ju liksom med facit i handen. Eftersom jag svarar på samma sak om och om igen i denna tråd börjar jag nu förstå varför "läsförståelse" kan användas för att skilja angnarna från vetet s.a.s.

Sedan tycker jag det är lite intressant att vi som delar en relativt liten hobby, de flesta anser att man är sinnessvag om man slänger upp akustikplattor på väggen till exempel, ska måste få samma drabbel inne på ett hifi-forum. "Oj den är så dyr, kan ju aldrig vara värd det" m.m. Varför är det då så omöjligt att bara acceptera att jag tycker till exempel Naim Supernait är ett kap med tanke på vad den ger mig ljudmässigt ?
Självklart måste man få ifrågasätta och ställa frågor men det lyser genom något helt annat i många av inläggen i denna tråd. Lite sorligt faktiskt.

Dessutom:
Någonting måste man lägga pengarna på. Det blir alltför stressande att gång på gång få samtal från banken där de ber en komma in och öppna ett nytt konto för det gamla är fullt :P

Postad 26 augusti 2011 - 10:29

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

För ett antal år sedan, innan jag lärde mig hur bra ljud skulle låta

Det här var intressant. Vars kan man lära sig detta? Och framförallt: Hur ska bra ljud låta? :P

Om det nu är så enkelt. Varför finns det då ingen annan tillverkare som kan sätta ihop och sälja samma saker, och få lika bra ljud, för en bråkdel av summan?

Det är ju flera stycken i tråden som redan har sagt att dom kör på receivers för en bråkdel av summan och tycker att det låter minst lika bra. Men enligt dig så har ju dom fel, eftersom att dom inte är på samma nivå, och inte har samma ljudsinne som dig. :(

Postad 26 augusti 2011 - 10:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Det här var intressant. Vars kan man lära sig detta? Och framförallt: Hur ska bra ljud låta? :P

Kanske som denna LP-skivan från 1978? :(

Bifogad fil  ljud.jpg   19,46K   3 Antal nerladdningar

Postad 26 augusti 2011 - 11:09

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Kanske som denna LP-skivan från 1978? :(

Bifogad fil  ljud.jpg   19,46K   3 Antal nerladdningar

haha vilken utmärkt produkt, det får man tydligt och utan tvekan svaret på alla frågor! :P

Postad 26 augusti 2011 - 11:38

Nexus 6
  • Nexus 6
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Naim säger väl att man är unik i High-End segmentet och vid den tidpunkten när det gäller att läsa bitkorrekt? Fanns mig veterligen ingen annan i segmentet som kunde det?

Edit: Stavfel

Redigerat av Nexus 6, 26 augusti 2011 - 12:21.

Postad 26 augusti 2011 - 11:48

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det är ju flera stycken i tråden som redan har sagt att dom kör på receivers för en bråkdel av summan och tycker att det låter minst lika bra. Men enligt dig så har ju dom fel, eftersom att dom inte är på samma nivå, och inte har samma ljudsinne som dig. :(

Ok.
Det kanske var lite onödigt.
Men jag blir lite frustrerad..
Alla diskussioner om vad som är bra ljud är ju då helt meningslösa.
Och vad som är prisvärt eller inte, är lika meningslöst att diskutera.
Jag kan givetvis bara prata om mig själv. Och hur jag upplever att mitt ljudsinne utvecklas med erfarenhet och tid.
Det kanske bara är jag, men det jag uppfattade som bra ljud för många år sedan.Tycker jag idag låter ganska illa.
Grattis till alla er som är nöjda med er reciver. Hoppas ni njuter lika lika mycket som jag..

Postad 26 augusti 2011 - 13:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Den jämförelsen är ju bara löjlig!
Jag köper det jag tycker låter bra, och läser inte så mycket om det tekniska babblet..

Vet inte om du missuppfattade frågeställningen...?
- "Du menar på att det Naim marknadsför sig som att det är något magiskt med sina produkter, men för sjutton om slutanvändaren upplever det så, är det fel på marknadsföringen då?"
- "Ja det kan det naturligtvis vara... Det finns mao massor av fall där kunderna / användarna inte alls är ett bra instrument för att kunna avgöra hur saker verkligen ligger till och vad som kan vara orsaken till upplevelser (eller uteblivna sådana) och vad som inte kan det."

Det där borde vara självklart för alla kan jag tycka när det gäller "upplevelseindustrin" där man inte kan t.ex. mäta en höjd eller hastighet för att enkelt komma fram till ett faktum. :P

Postad 26 augusti 2011 - 13:38

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Vet inte om du missuppfattade frågeställningen...?
- "Du menar på att det Naim marknadsför sig som att det är något magiskt med sina produkter, men för sjutton om slutanvändaren upplever det så, är det fel på marknadsföringen då?"
- "Ja det kan det naturligtvis vara... Det finns mao massor av fall där kunderna / användarna inte alls är ett bra instrument för att kunna avgöra hur saker verkligen ligger till och vad som kan vara orsaken till upplevelser (eller uteblivna sådana) och vad som inte kan det."

Det där borde vara självklart för alla kan jag tycka när det gäller "upplevelseindustrin" där man inte kan t.ex. mäta en höjd eller hastighet för att enkelt komma fram till ett faktum. :P

Det fattar väl jag med, att det inte är något magiskt med Naim.
Men det låter nästan så :(
Och om inte JAG är ett bra instrument för att avgöra vad JAG tycker tycker låter bra. Vem ska då avgöra?

Postad 26 augusti 2011 - 14:43

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Dom har fel för dom har inte jämfört, de flesta i tråden har inte ens lyssnat på Naim men tycker saker ändå.

Postad 26 augusti 2011 - 14:49

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Och om inte JAG är ett bra instrument för att avgöra vad JAG tycker tycker låter bra. Vem ska då avgöra?

Absolut men det var inte det som var frågeställningen... Det du nämner gäller även med liknelsen tidigare med alternativmedicin och rynkkrämer. :( Tycker man att de funkar så fortsätter man troligen med dem trots att reklamen / påstådda effekter ev. strider mot marknadsföringslagen eller att det inte finns några plausibla eller allmängiltiga bekräftade förklaringar till det.

Det var en gång en klok människa som sa - "Jag kan inte ta ifrån dig din subjektiva upplevelse men be mig bara inte att objektivt tro på den". :P

Dom har fel för dom har inte jämfört, de flesta i tråden har inte ens lyssnat på Naim men tycker saker ändå.

Man jag har ju lyssnat på Naim och tyckte inte det var något speciellt. Enligt ditt resonemang ovan så har jag mao rätt i detta då jag ju har jämfört...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 augusti 2011 - 14:53.

Postad 26 augusti 2011 - 14:54

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det är skillnad på bra och dålig HIFI hög återgivning av ljud/musik sedan på toppen kommer smak
och känslor in i bilden.

Vad som är bra och dåligt vet men efter erfarenhet t ex spelat instrument, lyssnar på massor av musik, jämför olika märken /prylar. Livemusik, skillnad i LP CD Mp3 osv kanske till och med jobbat i en studio för inspelning av ljud/musik.

Alltför många har bara komprimerad musik idag (mp3) och då har man redan begränsat sig och har svårt att få ut max.

Redigerat av Droppy, 26 augusti 2011 - 14:57.

Postad 26 augusti 2011 - 14:58

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Absolut men det var inte det som var frågeställningen... Det du nämner gäller även med liknelsen tidigare med alternativmedicin och rynkkrämer. :( Tycker man att de funkar så fortsätter man troligen med dem trots att reklamen / påstådda effekter ev. strider mot marknadsföringslagen eller att det inte finns några plausibla eller allmängiltiga bekräftade förklaringar till det.

Det var en gång en klok människa som sa - "Jag kan inte ta ifrån dig din subjektiva upplevelse men be mig bara inte att objektivt tro på den". :P

Man jag har ju lyssnat på Naim och tyckte inte det var något speciellt. Enligt ditt resonemang ovan så har jag mao rätt i detta då jag ju har jämfört...?

Inte speciellt. Hur vet du det? var det i en kontrollerad blindtest? vilka märken jämförde du och hur gick testet till?

Postad 26 augusti 2011 - 15:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Det är skillnad på bra och dålig HIFI hög återgivning av ljud/musik sedan på toppen kommer smak
och känslor in i bilden.

Vad som är bra och dåligt vet men efter erfarenhet t ex spelat instrument, lyssnar på massor av musik, jämför olika märken /prylar. Livemusik, skillnad i LP CD Mp3 osv kanske till och med jobbat i en studio för inspelning av ljud/musik.

Alltför många har bara komprimerad musik idag (mp3) och då har man redan begränsat sig och har svårt att få ut max.

Var det svaret på min fråga om mitt lyssningsintryck? Är det olika krav på den som lyssnar om han är positiv, neutral eller negativ till sin upplevelse?
-Jag klinkar lite på både el och akustisk.
-Jag har lyssnat på massor av musik sedan sent 60-tal. Första förstärkaren var en Fischer har jag för mig...
-Jag har gått på många konserter genom åren. Första var Deep Purple 1974 (eller var det 1975?) i Scandinavium, den senaste var Dan Ekborgs sommarkonsert i en kyrka - lät helt ok faktiskt. Deep Purple drog igång med "Burn" men det tog nog en minut eller två innan jag hörde vilken låt det var... :P
-För att utvärdera skillnader mellan LP / CD / Mp3 krävs en hel del noggrannt jobb om man skall vara seriös. Det har jag inte gjort...
-Jobbat i studio har jag inte gjort men däremot jobbade min far som ljudtekniker och jag har varit med vid många studiojobb genom åren.

Kanske mer kvalificerad enligt din lista än ganska många av de som hyllar Naim så häftigt eller vad tror du... :(

Inte speciellt. Hur vet du det? var det i en kontrollerad blindtest? vilka märken jämförde du och hur gick testet till?

Nej jag håller med, man kan inte dra några stora växlar på det. Det är inget faktum bara ett intryck. Ställer du samma krav på ett positivt intryck som ett neutralt eller negativt...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 augusti 2011 - 15:20.

Postad 26 augusti 2011 - 15:17

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Bra då har du ju lite referensramar att ta till när det behövs. :P

Postad 26 augusti 2011 - 15:23

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
TV4 - Dramaten:
0 - 0

Hur orkar ni grabbar/gubbar?

Postad 26 augusti 2011 - 15:32

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ja det är ju många åskådare i denna tråd så nått värde lär det ju finns :P

Postad 26 augusti 2011 - 15:33

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

TV4 - Dramaten:
0 - 0
Hur orkar ni grabbar/gubbar?

Ypperligt sätt att klättra i "forumhierarkin"! :P
Droppy har ju lyckats gå från Wannabe till Amatör genom att enbart medverka i EN tråd :(

Postad 26 augusti 2011 - 15:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Naim säger väl att man är unik i High-End segmentet och vid den tidpunkten när det gäller att läsa bitkorrekt? Fanns mig veterligen ingen annan i segmentet som kunde det?

Det är trist att marknadsföringen fungerar som de har tänkt.

I stort sett alla CD-spelare som har tillverkats läser av skivorna bitkorrekt, och skickar ut en bitkorrekt signal via SPDIF.

Jag har själv testat ett antal spelare i olika prisklasser, och den enda hittills som inte klarade det var en Rotel RDV-1050 (en dekaltrimmad JVC).

Ett enkelt sätt att ta reda på om spelaren är bitkorrekt är att spela upp en HDCD-skiva och köra digitalt ut. Tänds HDCD-lampan på förstärkaren så är den bitkorrekt.

Ett annat sätt är att ladda ner DTS-CD-filer från t ex Sveriges Radio. Om spelaren skickar ut datan bitkorrekt hittar förstärkaren DTS-dataströmmen och avkodar den (dvs det blir ljud). Om inte, blir det bara brus.

OBS: Var alltid försiktig vid en sådan test, för bruset kan skada högtalarna om man har volymen uppdragen.

Jag har själv gjort fler tester, tex spelat in den digitala SPDIF-signalen och jämfört bit för bit med originalet, även från repiga skivor. Sök efter bitkorrekt eller bitperfekt i ljuduppspelningsdelen på forumet så hittar du nog de.

Som sagt, naims påstående om att de är de enda som läser av skivor bitkorrekt är:

BULLSHIT

Ageve, jag fattar inte vad du krigar emot.

Jag fattar inte vad du menar med det inlägget. Vem är det som krigar? Jag har ifrågasatt felaktig marknadsföring och länkat till bilder samt mätningar. 4-5 personer verkar har reggat sig på forumet bara för försvara Naim, mot vad och varför vet jag inte.

Redigerat av Ageve, 26 augusti 2011 - 16:00.

Postad 26 augusti 2011 - 15:50

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Ypperligt sätt att klättra i "forumhierarkin"! ;)
Droppy har ju lyckats gå från Wannabe till Amatör genom att enbart medverka i EN tråd :blush:

Ja vad säger man....suck..... :(
Lite OT men... vilken hierarki man tillhör i denna lilla forumlåtsasvärld påvisar ju ingenting om vilken kunskap eller erfarenhet man besitter, ett "munvärder" behöver ju inte vara en raketforskare :P
Nu tror jag iofs inte att Droppy skriver mkt i denna tråden med målet att klättra i hierarkin.

Så nog sagt om det, jag låter nu eder alla fortsätta med er verbala judo så sätter jag mig på åskådarbänken igen, men bjud nu på en intressant match för hittills har det sugit ganska fett :D .

Postad 26 augusti 2011 - 15:59

Nexus 6
  • Nexus 6
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

I stort sett alla CD-spelare som har tillverkats läser av skivorna bitkorrekt, och skickar ut en bitkorrekt signal via SPDIF.

Som sagt, naims påstående om att de är de enda som läser av skivor bitkorrekt är:

BULLSHIT

Läs vad jag skiver, tack.

Fanns mig veterligen ingen sådan produkt som HDX i High-End segmentet vid den tidpunkten för annonsen, alltså en allt-i-ett-lösning för att rippa skivor bitkorrekt till en hårddisk, touch-skärm med indexering av rippat material etc. Nämn gärna en produkt om du vet någon som inte jag vet.

Postad 26 augusti 2011 - 16:03

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag har själv testat ett antal spelare i olika prisklasser, och den enda hittills som inte klarade det var en Rotel RDV-1050 (en dekaltrimmad JVC).

Ett enkelt sätt att ta reda på om spelaren är bitkorrekt är att spela upp en HDCD-skiva och köra digitalt ut. Tänds HDCD-lampan på förstärkaren så är den bitkorrekt.

Ett annat sätt är att ladda ner DTS-CD-filer från t ex Sveriges Radio. Om spelaren skickar ut datan bitkorrekt hittar förstärkaren DTS-dataströmmen och avkodar den (dvs det blir ljud). Om inte, blir det bara brus.

OBS: Var alltid försiktig vid en sådan test, för bruset kan skada högtalarna om man har volymen uppdragen.

Jag har själv gjort fler tester, tex spelat in den digitala SPDIF-signalen och jämfört bit för bit med originalet, även från repiga skivor. Sök efter bitkorrekt eller bitperfekt i ljuduppspelningsdelen på forumet så hittar du nog de.

BULLSHIT

Jag fattar inte vad du menar med det inlägget. Vem är det som krigar? Jag har ifrågasatt felaktig marknadsföring. 4-5 personer verkar har reggat sig på forumet bara för försvara Naim...

Jaja, vi är nog alla överens om den överdrivna marknadsföringen.
Så låt oss gå vidare......

Redigerat av Droppy, 26 augusti 2011 - 16:04.

Postad 26 augusti 2011 - 16:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Läs vad jag skiver, tack.

Fanns mig veterligen ingen sådan produkt som HDX i High-End segmentet vid den tidpunkten för annonsen, alltså en allt-i-ett-lösning för att rippa skivor bitkorrekt till en hårddisk, touch-skärm med indexering av rippat material etc. Nämn gärna en produkt om du vet någon som inte jag vet.

Det är du som inte läser det som skrivs/citeras.

Från annonsen:
man slipper den gissningslek till felkorrigering som en vanlig CD-spelare, dator eller andra hårddiskspelare gör i s.k. burst mode

Avläsning av CD-skivor är inte, och har aldrig varit en gissningslek. Även om du sätter en helt ny CD-skiva i en spelare, så kommer det att ske ett antal läsfel, som korrigeras med hjälp av redundant/extra information som finns lagrad på skivan. Det är helt enkelt en del av Redbook-standarden.

Som jag skrev har jag själv testat ett flertal spelare. Ett exempel var en 12-13 år gammal Technics som skickade ut en bitkorrekt signal via SPDIF trots ett antal repor på skivan. Om du letar upp tråden/trådarna så ser du att jag gick rätt långt i min skivmisshandel.

Samma typ av felkorrigering som CD-spelare har, används varje gång du skriver ett inlägg på Minhembio, och om det finns stavfel så beror det garanterat inte på överföringen :P

Postad 26 augusti 2011 - 16:51

Nexus 6
  • Nexus 6
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Det är du som inte läser det som skrivs/citeras.

Från annonsen:
man slipper den gissningslek till felkorrigering som en vanlig CD-spelare, dator eller andra hårddiskspelare gör i s.k. burst mode

Avläsning av CD-skivor är inte, och har aldrig varit en gissningslek. Även om du sätter en helt ny CD-skiva i en spelare, så kommer det att ske ett antal läsfel, som korrigeras med hjälp av redundant/extra information som finns lagrad på skivan. Det är helt enkelt en del av Redbook-standarden.

Som jag skrev har jag själv testat ett flertal spelare. Ett exempel var en 12-13 år gammal Technics som skickade ut en bitkorrekt signal via SPDIF trots ett antal repor på skivan. Om du letar upp tråden/trådarna så ser du att jag gick rätt långt i min skivmisshandel.

Samma typ av felkorrigering som CD-spelare har, används varje gång du skriver ett inlägg på Minhembio, och om det finns stavfel så beror det garanterat inte på överföringen :P

Jag tycker att du ska ta och lugna ner dig lite. Det är med all säkerhet den svenska importören Ljudtema som har skrivit den delen av annonsen och inte Naim. Hittar inget på Naims sida om detta, nämligen. Mycket av det som står i den svenska annonsen verkar vara lite... kryddat.

Man skulle kanske maila Naim och se vad man tycker om det?

Naim skriver själv på deras hemsida om HDX:

"Although it is possible to create an equivalent ripping system using a PC, CD-ROM drive and ripping software, it is fraught with technical issues to ensure the correct combination of software and hardware is used. Spending weeks ripping your CD collection, only to find that the copies are sub-standard is a very disheartening experience.
The Naim Audio Server solves this problem by providing a solution that works out of the box and doesn’t need any computer knowledge to make it work. Simply open the door, insert a CD and about 8 minutes later the CD has been ripped and categorised into the database."

Postad 26 augusti 2011 - 17:00

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

"Although it is possible to create an equivalent ripping system using a PC, CD-ROM drive and ripping software, it is fraught with technical issues to ensure the correct combination of software and hardware is used. Spending weeks ripping your CD collection, only to find that the copies are sub-standard is a very disheartening experience.
The Naim Audio Server solves this problem by providing a solution that works out of the box and doesn’t need any computer knowledge to make it work. Simply open the door, insert a CD and about 8 minutes later the CD has been ripped and categorised into the database."

BU... BU.. BUUUUUUUUUUUUUUUURN

Då kan Ageve kanske skapa en ny tråd om hur mycket ljudtemas reklam suger... så kan vi disskutera hur bra Nait 5i är vidare här i tråden då doktorn som skapade tråden verkar ha viktigare saker för sig än att skriva här.

Postad 26 augusti 2011 - 17:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Det finns det, fullt av andra som gör lika bra saker för mycket mindre pengar. Om vi endast talar om ljudkvalité.

Men så bra ljud är dyrt, oavsett vilket märke man väljer..

Nja, det behöver inte alls stämma. Sen beror det på vad man anser är dyrt och dyrt.

Postad 26 augusti 2011 - 17:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Ja, bra ljud kan ju vara precis som helst. Men bra återgivning är något som man kan objektivt undersöka (iaf när det gäller kedjan innan högtalarna).

Ja och nej. Prisvärt går ju att diskutera om man berättar vad man anser är prisvärt. För vissa så är kanske bara ljudkvalitén viktig. För andra så är även utseende, märke eller kanske ergonomi lika viktiga.

Jag har lyssnat på åtskilliga system med Naim. Har till och med en kompis som har ett Naim system.

"

På vilket sätt skulle dom bli "sub-standard"?

Postad 26 augusti 2011 - 17:49

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

På vilket sätt skulle dom bli "sub-standard"?

För att man som användare kan göra fel när man rippar själv. Denna tråden här på forumet visar hur "enkelt" EAC är att ställa in för bra ripping:

https://www.minhembi...howtopic=174300

Det slipper man om man har en HDX. MAn slipper och en del pengar och det är inte upp till mig att avgöra om det är värt det eller inte.

Postad 26 augusti 2011 - 17:54

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Ok.
Det kanske var lite onödigt.
Men jag blir lite frustrerad..
Jag kan givetvis bara prata om mig själv. Och hur jag upplever att mitt ljudsinne utvecklas med erfarenhet och tid.
Det kanske bara är jag, men det jag uppfattade som bra ljud för många år sedan.Tycker jag idag låter ganska illa.
Grattis till alla er som är nöjda med er reciver. Hoppas ni njuter lika lika mycket som jag..

Men du kan ju lika gärna vända på det också: Det kanske är dom som har receivers som har "lärt sig hur man ska lyssna" och har bättre ljudsinne än dig? Dom hör att en receiver låter minst lika bra som dyra Naim lådor. Medans det du upplever är placebo.

Jag säger inte att det är så. Men det är ju minst lika troligt som att du kan "lyssna bättre" än dom. :P

Postad 26 augusti 2011 - 17:56

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Just try Naim, you like it and you learn too love it later. Robbie Robertsson
You are nobody without your Naim. Naim Audio

Vill bara vara lite rolig och elda på tråden lite :( (var kan doktorn var?)
Börjar bli sugen på en FlatCap xs, mer ström kan aldrig vara fel.

Men du kan ju lika gärna vända på det också: Det kanske är dom som har receivers som har "lärt sig hur man ska lyssna" och har bättre ljudsinne än dig? Dom hör att en receiver låter minst lika bra som dyra Naim lådor. Medans det du upplever är placebo.

Jag säger inte att det är så. Men det är ju minst lika troligt som att du kan "lyssna bättre" än dom. :P

Sällan gosse ;)

Redigerat av Droppy, 26 augusti 2011 - 17:59.

Postad 26 augusti 2011 - 18:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Sällan gosse :(

Så Simon lyssnar bättre än dom med receivers? Eller vad menar du? :P

Postad 26 augusti 2011 - 18:06

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Så Simon lyssnar bättre än dom med receivers? Eller vad menar du? :P

Att en reciver låter lika bra som en N-låda och det där med hur man ska lyssna, dravel.

Postad 26 augusti 2011 - 18:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Att en reciver låter lika bra som en N-låda och det där med hur man ska lyssna, dravel.

Vad var det för N-låda och receiver du jämförde mellan? Var det i ett bra rum? Vilka högtalare användes? :P

Postad 26 augusti 2011 - 18:17

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vad var det för N-låda och receiver du jämförde mellan? Var det i ett bra rum? Vilka högtalare användes? :P

Mitt rum och en H/K 8500. Men det var kommentaren som var befängd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.