Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 08 May 2013 - 19:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Förstår inte vad du menar skulle väga tyngre om Ingvar sagt i egen hög person, jag pratat om kombinationen med dem två inte vad Guru Jr presterar i allmänhet.

Nej, OK. Att Gurus chefsutvecklare haft ett nära samarbete med HRTs chefsutvecklare att få till Stage så optimalt som möjligt till en stor mässa i Stockholm är inget som man bör beakta i frågan kring vad Stage kan ligga i prestandanivå i förhållande till Guru. Come on man (eller hen). :)

Postad 08 May 2013 - 19:53

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
men hur man än vrider och vänder så måste väll förstärkaren till detta system vara det fulaste och mest opraktiskaste som har gjorts någonsin?

Redigerat av fristil, 08 May 2013 - 19:56.

Postad 08 May 2013 - 19:54

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Nej, OK. Att Gurus chefsutvecklare haft ett nära samarbete med HRTs chefsutvecklare att få till Stage så optimalt som möjligt till en stor mässa i Stockholm är inget som man bör beakta i frågan kring vad Stage kan ligga i prestandanivå i förhållande till Guru. Come on man (eller hen). :)

Så för att Ingvar Öhman jobbar med akustik och har en inriktning mot just akustik i audiofila sammanhang?

nae tyvärr jag ser inte sambandet riktigt :(

Om nu inte Ingvar testade ut rummet med ett par Guru JR tillsammans med en AVA maestro 50, ja hade fallet varit så, så hade hans intryck varit intressant.

Postad 08 May 2013 - 19:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

men hur man än vrider och vänder så måste väll förstärkaren till detta system vara det fulaste som har gjorts någonsin?

Jag väljer personligen fulhet för välljud före snygghet för ljudkompromiss. :) Och dessutom kan basenheten döljas tämligen bra. Tror tanken är just att den skall stå på golvet bakom en TV-bänk eller liknande.

Postad 08 May 2013 - 20:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Så för att Ingvar Öhman jobbar med akustik och har en inriktning mot just akustik i audiofila sammanhang?

nae tyvärr jag ser inte sambandet riktigt :(

Om nu inte Ingvar testade ut rummet med ett par Guru JR tillsammans med en AVA maestro 50, ja hade fallet varit så, så hade hans intryck varit intressant.

Utvecklar inte Öhman högtalare? Jättemärkligt ditt resonemang :huh:, men låt oss vara överens om att vi inte är överens i denna fråga. :)

Postad 08 May 2013 - 20:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Tydligen så går det alltså utmärkt att spekulera om man uttrycker något positivt om stage eller försvarar det mot andra produkter men inte om man är tveksam eller ifrågasättande. Någon i tråden som verkar enormt enögd...? :rolleyes:

Postad 08 May 2013 - 20:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jag väljer personligen fulhet för välljud före snygghet för ljudkompromiss. :) Och dessutom kan basenheten döljas tämligen bra. Tror tanken är just att den skall stå på golvet bakom en TV-bänk eller liknande.

Bakom en tv-bänk? hur tänker du då?

Postad 08 May 2013 - 20:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Bakom en tv-bänk? hur tänker du då?

Är den visionen helt overklig för dig? :) Om jag säger stereobänk istället? Eller under ett fönster? :D Fast iofs, vet inte hur mycket värme den utvecklar. Du kanske kan sätta basenheten i ett skåp. :)

Postad 08 May 2013 - 20:15

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Utvecklar inte Öhman högtalare? Jättemärkligt ditt resonemang :huh:, men låt oss vara överens om att vi inte är överens i denna fråga. :)

Haha alltså jag är jätte ledsen, men jag förstår ingenting av vad du pratar om ?

Kan du inte försöka förtydliga istället, jag ser inte sambandet överhuvudtaget. Jag gör som så att jag istället här skriver exakt vad jag menat och pratat om hittils.

Jag tyckte att det var intressant och se hur HRT stage som är en lösning med Högtalare, DAC och förstärkare i ett för 9500,-

stod sig mot en anläggning som jag komponerade själv som hade en slutsumma på 12000,- som jag spekulerar presterar mycket bättre.

Då sa jag att det skulle vara kul om någon utomstående (en medlem på forumet etc) skulle få chansen att lyssna på DESSA kombinationer med samma förutsättningar, rumsakustik, källmaterial etc (alltså DESSA kombinationer, skiter fullständigt i hur någon tillverkare ser på en produkt, och ALLRA minst sin egen produkt)

f.ö kan det nog inte bli mindre intressant än att höra vad någon som har något intresse för några produkter alls på marknaden har för intryck på varken sina egna produkter eller andras, Då är nästan dina spekulationer mer intressanta.

Redigerat av Unregistered4573ef7b, 08 May 2013 - 20:17.

Postad 08 May 2013 - 20:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tydligen så går det alltså utmärkt att spekulera om man uttrycker något positivt om stage eller försvarar det mot andra produkter men inte om man är tveksam eller ifrågasättande. Någon i tråden som verkar enormt enögd...? :rolleyes:

Nej mittiprick, du har fel. Du är mer än välkommen med dina uttryck positiva som (mest) negativa, men förvänta dig att få stå upp för och försvara dom. :)

Jag tyckte att det var intressant och se hur HRT stage som är en lösning med Högtalare, DAC och förstärkare i ett för 9500,-

Mot en anläggning som jag komponerade själv som hade en slutsumma på 12000,- som jag spekulerar presterar mycket bättre.

Då sa jag att det skulle vara kul om någon utomstående (en medlem på forumet etc) skulle få chansen att lyssna på DESSA kombinationer med samma förutsättningar, rumsakustik, källmaterial etc (aöötså DESSA kombinationer, skiter fullständigt i hur någon tillverkare ser på en produkt, och ALLRA minst sin egen produkt)

Håller med till 100%.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 08 May 2013 - 20:18.

Postad 08 May 2013 - 20:18

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Nej mittiprick, du har fel. Du är mer än välkommen med dina uttryck positiva som (mest) negativa, men förvänta dig att få stå upp för och försvara dom. :)

Håller med till 100%.

...det var du som sa att vi hade olika synsätt i frågan :S

Postad 08 May 2013 - 20:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Är den visionen helt overklig för dig? :) Om jag säger stereobänk istället? Eller under ett fönster? :D Fast iofs, vet inte hur mycket värme den utvecklar. Du kanske kan sätta basenheten i ett skåp. :)

Tänkte mer på att sätta den bakom tv/stereo-bänken så måste man ju flytta fram bänken ex antal centimeter :-) i bänken är bättre :-) men då är ju frågan har den RF eller IR till fjärren om man har den bakom en lucka?

Postad 08 May 2013 - 20:21

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Håller med till 100%.

F.ö skulle är jag jävligt nyfiken på vad Fredrik Reinfeldt's syn på det hela är, såg nämligen att han hade en stereo i vardagsrummet i ett "hemma hos" reportage :)

Postad 08 May 2013 - 20:22

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Varför ska man behöva försvara sina (negativa) intryck? Det är personliga upplevelser som ingen kan emotsäga. Däremot kan man diskutera om anledningarna till att en person fått dessa intryck.

Redigerat av megagurka, 08 May 2013 - 20:25.

Postad 08 May 2013 - 20:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Nej mittiprick, du har fel.

Har du belägg för det? ^_^
Ha en god helg och berätta gärna någon dag vad du får betala för ett paket Stage. Läser jag rätt mellan raderna så är du typen som inte gärna far med osanning så jag hoppas fortfarande på ett rakt och ärligt svar.

Postad 08 May 2013 - 20:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Har du belägg för det? ^_^
Ha en god helg och berätta gärna någon dag vad du får betala för ett paket Stage. Läser jag rätt mellan raderna så är du typen som inte gärna far med osanning så jag hoppas fortfarande på ett rakt och ärligt svar.

Konspirera du vidare i brist på annat. Läser jag rätt mellan raderna så är du typen som gärna för en saklig och väl grundad diskussion.

Ha en god helg. :)

Postad 08 May 2013 - 20:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tänkte mer på att sätta den bakom tv/stereo-bänken så måste man ju flytta fram bänken ex antal centimeter :-) i bänken är bättre :-) men då är ju frågan har den RF eller IR till fjärren om man har den bakom en lucka?

Vet ej riktigt hur HRT tänkt göra där, men det får vi säkert insikt i inom kort. :)

Postad 08 May 2013 - 20:38

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Tror Stage är ett steg i rätt riktning "allt i ett" men det kommer nog ta några år innan det slår igenom, tror att det skulle sälja bäst på Stormarknadsbutiker, t.ex Elgiganten. Kan nästan se min mormor och morfar köpa det när säljaren på Elgiganten pratar om matchande för & slutsteg, Dac och kablar som om det skulle vara något helt unikt. Det är ju fortfarande HRT som påstår att det är det andra har ju sina åsikter.

Varför skulle inte Nu force uDac2, Denon PMA-520AE, B&W DM685 och lite kablage vara optimalt? Vad för mättest avgör om elektronik är perfekt till en viss högtalare? Det är väl bara en fråga om personen som lyssnar på det tycker det låter bra.

Köper man enskilda komponenter så är det ju även väldigt enkelt att uppgradera för de flesta har ju en dålig vana av att byta upp sig till andra saker efter ett tags användande. När jag köpt något har jag alltid varit övertygad om att det var det bästa för pengarna efter 6 månader är jag sugen på något annat då har nyhetens behag lagt sig.

Önskar HRT lycka till! Hoppas de släpper ett par högtalare i trä och som är lite större än en 1.5 liters mjölk.

Postad 08 May 2013 - 20:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tror Stage är ett steg i rätt riktning "allt i ett" men det kommer nog ta några år innan det slår igenom, tror att det skulle sälja bäst på Stormarknadsbutiker, t.ex Elgiganten. Kan nästan se min mormor och morfar köpa det när säljaren på Elgiganten pratar om matchande för & slutsteg, Dac och kablar som om det skulle vara något helt unikt. Det är ju fortfarande HRT som påstår att det är det andra har ju sina åsikter.

Problemet är väl att el-ladorna generellt har svårt att återspegla en hemmiljö, och vad ett system med bra grundförutsättningar faktiskt kan prestera avseende en reell hifi-upplevelse.

Varför skulle inte Nu force uDac2, Denon PMA-520AE, B&W DM685 och lite kablage vara optimalt? Vad för mättest avgör om elektronik är perfekt till en viss högtalare? Det är väl bara en fråga om personen som lyssnar på det tycker det låter bra.

Håller med helt. Om det sedan är optimalt ur alla parametrar, är ju en separat diskussion kanske.

Köper man enskilda komponenter så är det ju även väldigt enkelt att uppgradera för de flesta har ju en dålig vana av att byta upp sig till andra saker efter ett tags användande. När jag köpt något har jag alltid varit övertygad om att det var det bästa för pengarna efter 6 månader är jag sugen på något annat då har nyhetens behag lagt sig.

Lite lustigt det där. Ju äldre jag blir personligen, ju mer kommer jag tillbaka till det som ursprungligen väckte mitt hifi-intresse. Fast det kan säkert vara olika för olika individer. :)

Önskar HRT lycka till! Hoppas de släpper ett par högtalare i trä och som är lite större än en 1.5 liters mjölk.

Är trä och större kabinettvolymer generellt viktigt för din ljudupplevelse? :)

Postad 08 May 2013 - 21:05

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Problemet är väl att el-ladorna generellt har svårt att återspegla en hemmiljö, och vad ett system med bra grundförutsättningar faktiskt kan prestera avseende en reell hifi-upplevelse.

Håller med helt. Om det sedan är optimalt ur alla parametrar, är ju en separat diskussion kanske.

Lite lustigt det där. Ju äldre jag blir personligen, ju mer kommer jag tillbaka till det som ursprungligen väckte mitt hifi-intresse. Fast det kan säkert vara olika för olika individer. :)

Är trä och större kabinettvolymer generellt viktigt för din ljudupplevelse? :)

Trä och kabinettvolymer är inte viktigt för ljudupplevelsen men skulle de klara av att göra samma sak men allt lite större tror jag att de skulle kunna få ut lite mer djupbas från högtalarna och kunna spela högre utan att tappa i ljudkvalitet. Trä vill jag ha för känslan och utseende.

Tycker inte hifibutiker kan återspegla min hemmiljö heller, har lånat hem saker som jag tyckte lät bra i butik och hemma så har det varit väldigt negativt men ibland har man blivit glatt överraskad.

Cerwin Vega väckte mitt ljudintresse jag hoppas inte att jag faller tillbaka dit på äldre dagar ;)

Postad 08 May 2013 - 21:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Trä och kabinettvolymer är inte viktigt för ljudupplevelsen men skulle de klara av att göra samma sak men allt lite större tror jag att de skulle kunna få ut lite mer djupbas från högtalarna och kunna spela högre utan att tappa i ljudkvalitet. Trä vill jag ha för känslan och utseende.

Pris och kompromisser. :)

Tycker inte hifibutiker kan återspegla min hemmiljö heller, har lånat hem saker som jag tyckte lät bra i butik och hemma så har det varit väldigt negativt men ibland har man blivit glatt överraskad.

Håller med. Hemlån är det enda rätta egentligen.

Cerwin Vega väckte mitt ljudintresse jag hoppas inte att jag faller tillbaka dit på äldre dagar ;)

Haha. :)

Postad 08 May 2013 - 23:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Det talas ju tidigare i tråden om att mässexemplaret av Stage är en prototyp. Hur är det då möjligt att beställa ett exemplar redan? Och är det vanligt att prototyper av nya produkter letar sig hem hos privatpersoner bara sådär.

Inte av misstro, men vad är egentligen din roll/ relation till den här produkten Fredrik? Har du liksom bara halkat in på ett bananskal på någon vänster? Som sagt, inte av misstro, men förstår liksom inte din till synes intima relation till, och kunskap om, produkten eftersom den ju inte ens kommit ut på marknaden ännu.

Den "lilla billiga förstärkaren" jag främst tänkte på innan, till Guru, heter förresten Trends Audio.

Undrar också om det är så att Ingvar Öhman är inblandad i själva konstruktionen av Stage?

Postad 09 May 2013 - 08:37

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det talas ju tidigare i tråden om att mässexemplaret av Stage är en prototyp. Hur är det då möjligt att beställa ett exemplar redan? Och är det vanligt att prototyper av nya produkter letar sig hem hos privatpersoner bara sådär.

Varför skulle man inte kunna lägga beställning på en produkt vars prototyp visats? :huh:

Inte av misstro, men vad är egentligen din roll/ relation till den här produkten Fredrik? Har du liksom bara halkat in på ett bananskal på någon vänster? Som sagt, inte av misstro, men förstår liksom inte din till synes intima relation till, och kunskap om, produkten eftersom den ju inte ens kommit ut på marknaden ännu.

Orkar inte förklara fler gånger. Har förklarat detta flera gånger redan i denna och andra trådar.
Att distributören valde att besöka mig på sin miniturné i mars hänger kanske ihop med att jag jobbat i audio/video branschen i drygt 15 år sedan 1995 och han noterade min entusiasm kringt framför allt HRTs produkter och i synnerhet Stage.

Den "lilla billiga förstärkaren" jag främst tänkte på innan, till Guru, heter förresten Trends Audio.
Undrar också om det är så att Ingvar Öhman är inblandad i själva konstruktionen av Stage i denna tråd sedan en tid tillbaka?

Kunde ju varit intressant att testa den. Skall se om det blir tillfälle att jämföra med min DLS Amplifier One och Qln Signatur på drygt 88 dB verkningsgrad. :)

Postad 09 May 2013 - 10:13

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Fredrik....jag kan verkligen rekommendera att testa trends audio.

Jag har själv haft en inkopplad på mina qln artec 1600 och man blir snopen den saken är säker.

Postad 09 May 2013 - 13:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Varför skulle man inte kunna lägga beställning på en produkt vars prototyp visats? :huh:

Orkar inte förklara fler gånger. Har förklarat detta flera gånger redan i denna och andra trådar.
Att distributören valde att besöka mig på sin miniturné i mars hänger kanske ihop med att jag jobbat i audio/video branschen i drygt 15 år sedan 1995 och han noterade min entusiasm kringt framför allt HRTs produkter och i synnerhet Stage.

Kunde ju varit intressant att testa den. Skall se om det blir tillfälle att jämföra med min DLS Amplifier One och Qln Signatur på drygt 88 dB verkningsgrad. :)

Fick just intrycket av att du inte var en kund vilkensomhelst. Inget ont i det, bara undrade. :)

Noterade också att du har DLS integrerade föstärkare. Har faktiskt hört både den och deras mycket fina stativhögtalare just som prototyper. Lät riktigt trevligt. :)

Postad 09 May 2013 - 16:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag mätte mest för skoj skull vilken SPL jag ligger på när jag spelar på min "feel-good-volym". Jag kommer ganska lätt över 90dB på 2 meters avstånd. Gjorde en video (ursäkta ljudkvalitén, filmat med iPhone, helt annat ljud i verkligheten som ni förstår). Med volymratten på -17dB på min NAD landar jag på runt 95dB i average, 101dB peak när jag spelar på "normal" volym. Det finns en hel del kvar att ge, men så högt spelar jag nästan aldrig. Så detta är mest för att sätta i perspektiv hur mycket 95dB faktiskt är. Nu hade jag ingen annan utrustning hemma just nu, annars kunde jag mätt effekt och distorsion och lite sånt också, men all utrustning är i labbet. (Klicka på kugghjulet och välj 720P) LÄNK TILL YOUTUBE

Lägg märke till hur subben flexar i bakgrunden i introt, pluggad och inget subsonic filter ;) Hörs givetvis inte på videon eftersom kameran inte kan spela in det.

Var på rockkonsert igår. Grabbens och några andra band spelade. Medelnivån där låg på just
95dB faktiskt. Det kändes som om detta var en nivå man inte hade spelat hemma, men här var det helt rätt och fortfarande behagligt.
Bor man i lägenhet lär det dock inte vara så populärt. :)
Attans fin förstärkare du har förresten. :)

Postad 11 May 2013 - 09:17

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Bra, då har vi rett ut det.

Göran, om möjligt, vänligen förtydliga kommande trådlös funtionalitet (BT Ver 4.0 med aptX, eller vad åsyftas?)

När/var i södra Sverige kan jag lyssna på HRT Stage? (missade tyvärr Sweetspot i Jkp)

Hej PDDNOS,
Här kommer svar från HRT.
" Regarding wireless for Stage, we looked at all the current options and found the BT is way too low of performance to consider. Airplay is too Apple centric and limiting (but OK sounding), WiFi is great for performance, but it is complex to set up so we have gone a different route and will be using a proprietary technology developed by TI. The advantage to this approach is that it is good sounding, is universal being able to be used with any USB port and it is very easy to setup."
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.

Redigerat av G Chatall, 11 May 2013 - 09:22.

Postad 11 May 2013 - 20:54

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
PurePath wireless audio:
http://www.ti.com/ww...urepathwireless

Postad 13 May 2013 - 22:32

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Det blir en dongle då ? , Fick besked att mitt system skulle bli en månad försenad 15/6 surt sa räven

Postad 14 May 2013 - 07:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det blir en dongle då ? ,

Skulle jag tro.

Fick besked att mitt system skulle bli en månad försenad 15/6 surt sa räven

Väntar otåligt med. :rolleyes:

Postad 14 May 2013 - 10:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Sen när blev en enkelt liten hjälp med saker som saknades på en mässa ett "nära samarbete"? Har du mer info som styrker detta?

Postad 14 May 2013 - 11:37

Pannbenet
  • Pannbenet
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Sen när blev en enkelt liten hjälp med saker som saknades på en mässa ett "nära samarbete"? Har du mer info som styrker detta?

Det går bara att spekulera. Men att 'självaste' Öhman tog sig tid för att skapa ett konto här för att ge sig in i diskussionen känns väl inte som en slump. Eller vad tycker du?

Redigerat av Pannbenet, 14 May 2013 - 11:37.

Postad 14 May 2013 - 11:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

I vilket sammanhang pratar jag om nära samrbete här? Att det var ett nära samarbete för att få systemet spelbart till mässan i Stockholm, eller ett nära samarbete i utvecklingen av Stage som helhet? Eller man får bara använda uttrycket nära samarbete under vissa förutsättningar? :)

Ingvar Öhman ställde tydligen upp mitt i natten för att skapa en quick & dirty eq-förstärkare-kabel-lösning (tack också till Holographic Audio) som provisoriskt kunde ersätta den kvällen före mässans öppning så snöpligt stulna original-Stage-elektronikenheten. Även om resultatet inte blev perfekt så hoppades det i varje fall att det gav besökarna en föraning om vad systemet kunde prestera.

Det går bara att spekulera. Men att 'självaste' Öhman tog sig tid för att skapa ett konto här för att ge sig in i diskussionen känns väl inte som en slump. Eller vad tycker du?

Nej, nog ingen slump tror jag. Han såg väl att diskussionen började spåra ur lite och blev osaklig och ville räta upp lite konstiga påståenden. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 May 2013 - 11:48.

Postad 14 May 2013 - 13:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ursäkta, all respekt till dig, men han rede inte ut ett skit. Det enda han kom med var falska anklagelser, påhopp och ett påstående om mätningar som inte redovisats.

Jag kan inte tala för honom och hans handlingar ur alla aspekter, mer än att jag, utan att ha för mycket kunskap om honom, rankar honom som en av de 5 eller 10 bästa i Sverige på högtalarkonstruktioner och därigenom en respektabel part i fråga om objektiva åsikter i detta ämne. Objektiv vågar jag påstå då han så vitt jag kan konstatera inte egentligen skulle ha något att vinna på att tala i positiva ordalag och/eller bara neutralt synsätt om HRT Stage, Han har ju trots allt sina egna konstruktioner som han rimligtvis borde hålla högst utifrån sina egna preferenser och prioriteringar. Och att HRT (som för övrigt är mycket hemliga kring detaljerna om Stage) väljer att låta Ingvar Öhman med kort varsel bli involverad i att skapa en tillfällig lösning i samband med en stöld vid en mässuppackning tyder förmodligen på att HRT också har ett stort förtroende för honom och hans avsikt att agera i saken utifrån ett objektivt, sakligt och professionellt sätt. Det är få högtalarkonstruktioner jag kan tänka mig i världen som skulle gå in och hjälpa en mer eller mindre betydelsefull konkurrent i ett liknande läge, därav all heder till Ingenjör Öhman i detta fall. :)

Postad 14 May 2013 - 14:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Alltså, låt oss nu rekapitulera.

"HRT (som för övrigt är mycket hemliga kring detaljerna om Stage) väljer att låta Ingvar Öhman med kort varsel bli involverad i att skapa en tillfällig lösning i samband med en stöld vid en mässuppackning tyder förmodligen på att HRT också har ett stort förtroende för honom och hans avsikt att agera i saken utifrån ett objektivt, sakligt och professionellt sätt"

Inte bara detta, han har mätt upp dem och detaljstuderat konstruktionen dessutom. Alltså en "mycket hemlig" produkt/prototyp låter man en konkurrent sätta tänderna i? Hifibranschen måste sannerligen vara världens hyggligaste folk. ;)

Men oavsett I.Ö:s grad av inblandning tror jag fortfarande Guru Junior spöar brallorna av stage. :)

Postad 14 May 2013 - 15:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Men oavsett I.Ö:s grad av inblandning tror jag fortfarande Guru Junior spöar brallorna av stage. :)

Och du hade hört Stage? ;) Jag är därtill nyfiken på hur liten/enklare/billigare förstärkare man kommer kunna komma undan med ihop med denna högtalare som opererar nedtill 34 Hz, har 87 dB verkningsgrad och en nominell impedans på 5 Ohm, om vi nu också skall jämföra i samma prisklass och även tala om nivå och dynamik (som jag erfarit med Stage hemma hos mig), men tiden lär säkert utvisa om du har rätt eller fel i din kontinuerliga spekulation. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 May 2013 - 15:08.

Postad 14 May 2013 - 15:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Och du hade hört Stage? ;) Jag är därtill nyfiken på hur liten/enklare/billigare förstärkare man kommer kunna komma undan med ihop med denna högtalare som opererar nedtill 34 Hz, har 87 dB verkningsgrad och en nominell impedans på 5 Ohm, om vi nu också skall jämföra i samma prisklass och även tala om nivå och dynamik (som jag erfarit med Stage hemma hos mig), men tiden lär säkert utvisa om du har rätt eller fel i din kontinuerliga spekulation. :)

Nej inte hört Stage men väl Guru. Hade väl du också gjort va? Nå, vad säger du som hört båda? Och bortser från dina kontinuerliga spekuationer om att det behövs dyrt förstärkeri. Och det faktum att du är mer nerkärad i Stage än vad tom jag är i min Sugden. :)

Postad 14 May 2013 - 15:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nej inte hört Stage men väl Guru. Hade väl du också gjort va? Nå, vad säger du som hört båda? Och bortser från dina kontinuerliga spekuationer om att det behövs dyrt förstärkeri. Och det faktum att du är mer nerkärad i Stage än vad tom jag är i min Sugden. :)

Har hört Guru Junior en gång som sagt för några veckor sedan på skåne hifi, med så vitt jag vet en Hegel förstärkare, och om det var den billigaste nuvarande modellen (vilket jag inte tror det var), så var det kanske en H70 för i så fall dryga 10.000:-. Då har vi ett system för 20.000:- exkl. DAC och högtalarkablage. Det sagt, så lät Junior väldigt trevligt. Hur mycket man skall tillskriva det rum, förstärkeri, källa, kablage, etc., låter jag vara osagt. Hade det låtit lika bra med en Trends TA-10, ja då har nog Hegel allvarliga problem. :)

De kvaliteter jag hört i röster/mellanregister, separation, 3D och upplösning i Stage på de nivåer vi spelade hemma hos mig, har jag aldrig lyckats åstadkomma med en förstärkare under 10.000:- och med en liten högtalare med omkring de specarna mina Qln Signatur och Guru Junior har (verkningsgrad, frekvensgång, impedans). Detta är kvaliteter som helt enkelt blommar ut med dyrare, mer påkostade konstruktioner med större nätdelar som kan leverera mer kontinuerlig effekt och ström.

Jag kan stå för detta, eftersom jag har upplevt just de kvaliteterna med Stage, jämfört med mina Qln Signaturer ihop med en DLS Amp One förstärkare i klassen 20.000:-. Dock skall tilläggas att i mitt rum fick jag inte så mycket bas med Stage, desto mer dock med mina Signatur, så som helhet föredrar jag fortfarande mitt nuvarande system, men att Stage är uppe och naggar på prestanda i de högra klasserna, råder det för mig inget tvivel om.

Är väldigt nyfiken på vad en Trends TA-10 (tyvärr finns det ingen distributör/åf i Sverige i nuläget) hade kunnat göra med mina Qln Signaturer, men är rätt tveksam att de skulle kunna göra det jag kan göra idag med min DLS Amp One. 100 (ärliga/riktiga) W skall ju inte kunna konkurrera med 10 (ärliga/riktiga) W, fast det kanske du har belägg för att man skall kunna? Enda gången jag upplevt fördelar med mindre effekter i ett jämförelsescenario har varit när jag lyssnat på en klass A eller rörförstärkare, vilka framförallt ofta låtit fantastiskt bra/dynamiskt på låga nivåer, men när man vrider på, så tar oftast det "goda" snabbt slut. Tyvärr. :)

Men som sagt, vi kommer säkert få mycket klarhet i alla parametrar när Stage kommer ut på marknaden, men vi kan nog vara överens att man (inkl. du) nog begår en liten miss om man inte ger Stage en provlyssning innan man skall shoppa ett 2-kanals system i aktuell priskategori. :)

Postad 14 May 2013 - 16:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har hört Guru Junior en gång som sagt för några veckor sedan på skåne hifi, med så vitt jag vet en Hegel förstärkare, och om det var den billigaste nuvarande modellen (vilket jag inte tror det var), så var det kanske en H70 för i så fall dryga 10.000:-. Då har vi ett system för 20.000:- exkl. DAC och högtalarkablage. Det sagt, så lät Junior väldigt trevligt. Hur mycket man skall tillskriva det rum, förstärkeri, källa, kablage, etc., låter jag vara osagt. Hade det låtit lika bra med en Trends TA-10, ja då har nog Hegel allvarliga problem. :)

De kvaliteter jag hört i röster/mellanregister, separation, 3D och upplösning i Stage på de nivåer vi spelade hemma hos mig, har jag aldrig lyckats åstadkomma med en förstärkare under 10.000:- och med en liten högtalare med omkring de specarna mina Qln Signatur och Guru Junior har (verkningsgrad, frekvensgång, impedans). Detta är kvaliteter som helt enkelt blommar ut med dyrare, mer påkostade konstruktioner med större nätdelar som kan leverera mer kontinuerlig effekt och ström.

Jag kan stå för detta, eftersom jag har upplevt just de kvaliteterna med Stage, jämfört med mina Qln Signaturer ihop med en DLS Amp One förstärkare i klassen 20.000:-. Dock skall tilläggas att i mitt rum fick jag inte så mycket bas med Stage, desto mer dock med mina Signatur, så som helhet föredrar jag fortfarande mitt nuvarande system, men att Stage är uppe och naggar på prestanda i de högra klasserna, råder det för mig inget tvivel om.

Är väldigt nyfiken på vad en Trends TA-10 (tyvärr finns det ingen distributör/åf i Sverige i nuläget) hade kunnat göra med mina Qln Signaturer, men är rätt tveksam att de skulle kunna göra det jag kan göra idag med min DLS Amp One. 100 (ärliga/riktiga) W skall ju inte kunna konkurrera med 10 (ärliga/riktiga) W, fast det kanske du har belägg för att man skall kunna? Enda gången jag upplevt fördelar med mindre effekter i ett jämförelsescenario har varit när jag lyssnat på en klass A eller rörförstärkare, vilka framförallt ofta låtit fantastiskt bra/dynamiskt på låga nivåer, men när man vrider på, så tar oftast det "goda" snabbt slut. Tyvärr. :)

Men som sagt, vi kommer säkert få mycket klarhet i alla parametrar när Stage kommer ut på marknaden, men vi kan nog vara överens att man (inkl. du) nog begår en liten miss om man inte ger Stage en provlyssning innan man skall shoppa ett 2-kanals system i aktuell priskategori. :)

Absolut, precis på samma sätt som man gör en miss om man inte lyssnar på andra alternativ innan man köper Stage. Kan vi nog också vara överens om. :)
Sedan har vi kanske lite olika syn på det självklara i sambandet mellan pris/prestanda. Nu var det ju dyra grejor på Hifi Skane. Bla Hegel H300, alltså vad jag tror deras största integrerade. Enligt affärsinnehavaren spelar den förstås inte bättre än min Sugden, vilken servades där vid ett tillfälle. Säger kanske förstås mer om den sistnämndas kvaliteter. 20W KlassA som spöar baken på det mesta, även med väsentligt högre specad effekt.

Men då glider vi ju lite utanför min tes med billiga förstärkare. Skulle vara intressant att driva med tex. Stages förstärkare. Verkar ju precis som högtalarna spränga alla både fysiska och prislagar. :)

Postad 14 May 2013 - 16:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

I vilket sammanhang pratar jag om nära samrbete här? Att det var ett nära samarbete för att få systemet spelbart till mässan i Stockholm, eller ett nära samarbete i utvecklingen av Stage som helhet? Eller man får bara använda uttrycket nära samarbete under vissa förutsättningar? :)

Det är du som använder det och jag kan säga att du ger absolut inte HRT någon bra reklam.

Postad 14 May 2013 - 18:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Absolut, precis på samma sätt som man gör en miss om man inte lyssnar på andra alternativ innan man köper Stage. Kan vi nog också vara överens om. :)

Absolut. Men de lär nog få det tufft. :)

Sedan har vi kanske lite olika syn på det självklara i sambandet mellan pris/prestanda. Nu var det ju dyra grejor på Hifi Skane. Bla Hegel H300, alltså vad jag tror deras största integrerade. Enligt affärsinnehavaren spelar den förstås inte bättre än min Sugden, vilken servades där vid ett tillfälle. Säger kanske förstås mer om den sistnämndas kvaliteter. 20W KlassA som spöar baken på det mesta, även med väsentligt högre specad effekt.

Har haft hemma Sugdens klass A innan. Både den äldre versionen och den nyare. Spelar helt underbart organiskt, detaljrikt och dynamiskt, men kan jag ösa på? Nja, då skall högtalaren vara rätt lättdriven. Ljud handlar ju ibland om prioriteringar, och där kan säkert Sugden ha fördelar mot Hegel, men inte i alla avseenden. T ex att tänka sig att kombinera ett par System Audio högtalare med en klass A förstärkare i spannet 15-30 W hade nog inte varit så roligt jämfört med en Primare I32. Men det handlar ju lite vad man är ute efter. Jag vill ju kunna ha lite headroom att kunna dra på. Dit kommer du inte med en liten förstärkare, såvida du inte accepterar att skala ner hela ljudupplevelsen sett till ljudtryck och dynamik, dock absolut inget fel med det.
Hur tror du en Trends TA-10 spelar jämfört med din Sugden?
Hur hade en Trends TA-10 drivit en Guru Junior jämfört med din Sugden?
Jag tycker ändå tanken att ett system är helt optimerat från källa via försteg till slutsteg via kablage till högtalare i många avseenden får ses som rätt smidigt.

Verkar ju precis som högtalarna spränga alla både fysiska och prislagar. Skulle vara intressant att driva med tex. Stages förstärkare. Verkar ju precis som högtalarna spränga alla både fysiska och prislagar. :)

Nånstans det är nog vad HRT siktar på, annars kunde de nog likaväl hållit sig utanför den djungel som är stereosystem.

Vad Stage hade presterat med en Sugden klass A kan vi bara spekulera i, men det hade nog inte täckt det som HRT totalt sett vill uppnå med Stagesystemet som helhet, och det hade dessutom nog inte kunnat hållas till en prislapp under 10.000:-.

Det är du som använder det och jag kan säga att du ger absolut inte HRT någon bra reklam.

Du svarade aldrig på frågan. :)
Var har du fått det ifrån att jag försöker göra reklam för HRT? :huh:

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 May 2013 - 18:59.

Postad 14 May 2013 - 18:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Absolut. Men de lär nog få det tufft. :)

Har haft hemma Sugdens klass A innan. Både den äldre versionen och den nyare. Spelar helt underbart varmt, detaljrikt och dynamiskt, men kan jag ösa på? Nja, då skall högtalaren vara rätt lättdriven. Ljud handlar ju ibland om prioriteringar, och där kan säkert Sugden ha fördelar mot Hegel, men inte i alla avseenden. T ex att tänka sig att kombinera ett par System Audio högtalare med en klass A förstärkare i spannet 15-30 W hade nog inte varit så roligt. Men det handlar ju lite vad man är ute efter. Jag vill ju kunna ha lite headroom att kunna dra på. Dit kommer du inte med en liten förstärkare, såvida du inte accepterar att skala ner hela ljudupplevelsen sett till ljudtryck och dynamik. Hur tror du en Trends TA-10 spelar jämfört med din Sugden? Jag tycker ändå tanken att ett system är helt optimerat från källa via försteg till slutsteg via kablage till högtalare i många avseenden får ses som rätt smidigt.

Nånstans det är nog vad HRT siktar på, annars kunde de nog likaväl hållit sig utanför den djungel som är stereosystem.

Tråkigt att du känner så. Skulle det kännas bättre för dig om jag slutade skriva? :)

Kul att du provat Sugden. Men varm upplever jag den inte direkt i mitt system. Däremot dynamisk, kontrollerad och naturlig. Tappar aldrig fattningen när det blir komplext, utan behåller total kontroll och naturlighet i ljudet. Alltså dynamiskt headroom utan begränsning vid för mig rejäla ljudtryck, 85-90dB och mer vid viss musik.

För övrigt spelar jag just med System Audio (Aura60).

Håller med om att Trends Audio inneburit vissa begränsningar. Men en vettig integrerad för några tusingar, med lite mer effekt, borde funka.

Håller också givetvis med om att Stage verkar jäkligt smidigt. Jag är ju också intresserad, om det inte framgått. Ville bara ha lite balans i hallelujakören. :)

Postad 14 May 2013 - 19:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kul att du provat Sugden. Men varm upplever jag den inte direkt i mitt system. Däremot dynamisk, kontrollerad och naturlig.

Bytte ut varm till organisk innan du hann posta. :rolleyes:

För övrigt spelar jag just med System Audio (Aura60).

Så antar att när SA skriver recommended amplifier min. 50 Watt så menar de inte en klass A förstärkare i klass med din Sugden? :) Känns som lite märklig matchning får jag säga, men respekterar den helt och hållet. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 May 2013 - 19:15.

Postad 14 May 2013 - 19:31

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Bytte ut varm till organisk innan du hann posta. :rolleyes:

Så antar att när SA skriver recommended amplifier min. 50 Watt så menar de inte en klass A förstärkare i klass med din Sugden? :) Känns som lite märklig matchning får jag säga, men respekterar den helt och hållet. :)

Jag har drivit mina SA Explorer med single ended rörförstärkare på 2x8w och aldrig hört något dynamiskare och mer upplöst, men visst sätter det sina begränsningar på volym, men långt över min vanliga lyssningsvolym var inga problem.

EDIT: kan ju även tillägga att Hegel H200 är den absolut sämsta förstärkaren jag någonsin ägt, dött sterilt skrikigt och jävligt.. Så med all sannolikhet skulle jag inte ens byta en H300 mot någon förstärkare mellan 3-10k nypris.. varjefall ingen av dem jag ägt tidigare i prisklassen.

Redigerat av Unregistered4573ef7b, 14 May 2013 - 19:34.

Postad 14 May 2013 - 20:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Du svarade aldrig på frågan. :)
Var har du fått det ifrån att jag försöker göra reklam för HRT? :huh:

Jag svara på din fråga. Att du inte klarar av att stå för dina egna påståenden (lögner?) är pinsamt.
Det är uppenbart att du gör reklam för märket med dina ständiga inlägg, vilket jag tror de flesta ser.

Redigerat av MKarlsson74, 14 May 2013 - 20:29.

Postad 14 May 2013 - 20:51

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 1

Jag svara på din fråga. Att du inte klarar av att stå för dina egna påståenden (lögner?) är pinsamt.
Det är uppenbart att du gör reklam för märket med dina ständiga inlägg, vilket jag tror de flesta ser.

Hela situationen är ganska ironisk om det nu är så, hans inlägg har nog fått åtminstonde en handfull personer som läser denna tråden i bakgrunden att avstå från planerad handel.. Jag hade utan tvekan avstått om jag vart sugen innan jag gick igenom hans inlägg :D

Om inte, så finns det nog ingen person som Göran ångrat att han lärde känna mer än honom hehe..

Postad 14 May 2013 - 21:00

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Jag svara på din fråga.

Gjorde du? :huh:

"I vilket sammanhang pratar jag om nära samarbete här? Att det var ett nära samarbete för att få systemet spelbart till mässan i Stockholm, eller ett nära samarbete i utvecklingen av Stage som helhet? Eller man får bara använda uttrycket nära samarbete under vissa förutsättningar? :)"

Tips: Försök svara igen. :)

Att du inte klarar av att stå för dina egna påståenden (lögner?) är pinsamt.

Kan du utveckla detta lite? Vilka påståenden (lögner?) är det jag inte klarar av att stå för? Är jättenyfiken. :)

Jag är inte anlitad av HRT eller någon annan för att göra reklam. Har du några belägg, eller du spekulerar/konspirerar bara fritt? :huh:

Hela situationen är ganska ironisk om det nu är så,

Så jag menar inte vad jag säger? :huh:

hans inlägg har nog fått åtminstonde en handfull personer som läser denna tråden i bakgrunden att avstå från planerad handel.. Jag hade utan tvekan avstått om jag vart sugen innan jag gick igenom hans inlägg :D

nog, eller du vet med säkerhet? Vad är det som får dig att vilja avstå? Har du ens lyssnat på systemet? :huh:

Om inte, så finns det nog ingen person som Göran ångrat att han lärde känna mer än honom hehe..

Och det vet ju naturligtvis du. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 May 2013 - 07:52.

Postad 15 May 2013 - 08:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har drivit mina SA Explorer med single ended rörförstärkare på 2x8w och aldrig hört något dynamiskare och mer upplöst, men visst sätter det sina begränsningar på volym, men långt över min vanliga lyssningsvolym var inga problem.

EDIT: kan ju även tillägga att Hegel H200 är den absolut sämsta förstärkaren jag någonsin ägt, dött sterilt skrikigt och jävligt.. Så med all sannolikhet skulle jag inte ens byta en H300 mot någon förstärkare mellan 3-10k nypris.. varjefall ingen av dem jag ägt tidigare i prisklassen.

Intressant att det funkar utmärkt med 8 rörwatt med SA:s största och bästa. Allt är uppenbarligen inte som folk tror alltid. :)

Postad 15 May 2013 - 09:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kom igen nu grabbar, Fredrik är entusiast, låt honom vara det och håll tråden snygg.

Tycker han verkar älska att bli Roastad. :D

Postad 15 May 2013 - 13:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Kom igen nu grabbar, Fredrik är entusiast, låt honom vara det och håll tråden snygg.

Visst, så kan man se på det. Jag tror dock han är mer än det och därför ifrågasätter jag delar av hans påståenden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.