På tok för lite action i denna tråd Kanske inte så många ägare av Revel i Sverige? Synd i sådana fall...
Jag bidrar nu med lite iallafall
Efter att ha sneglat på Revel högtalare några år har jag nu äntligen slagit till. Först var Performa3-serien aktuell men till slut landade jag istället på nyare Concerta2 - golvarna F35 (fram och bak) ihop med C25 (center). Designmässigt är dem mycket eleganta och passar perfekt in i rummet. Efter en veckas inspelning samt laborering med placering och isolering från underlaget har resultatet blivit betydligt mer slående än jag hade hoppats på. Kapaciteten med musik är riktigt fin och välbalanserad. Film presenteras med god inlevelse, generös ljudbubbla och rejäl tyngd - lite som en smocka i ansiktet faktiskt! Högtalarna har en väl tilltagen dynamisk förmåga, speciellt med tanke på deras storlek och prislapp. Waveguide-tekniken som Revel är kända för borgar för god ljudbild även utanför sweetspot. Man kan alltså lätt sitta flera i soffan utan att ljudkaraktären kompromissas alltför mycket.
Nackdelar som jag hittills reagerat på är billiga gummifötter under F35 som inte går att avlägsna utan att också ta bort infästningen för spikes. Detta försvårar enkel och snygg installation av tredje parts fötter av olika slag. Trist, men det finns sätt att lösa det på. Satin-finish istället för högblank hade också varit önskvärt.
Då Revels instegsserie är så här pass bra vågar jag knappt tänka mig vad Performa3-serien är kapabel till. Den som eventuellt är intresserad av Concerta2 bör definitivt titta närmare dock! Trist bara att det är fattigt med demo hos handlare ute i landet.
Väntar nu på att installera nya dubbla subwoofers och uppdatera processorn med Dirac Live. Sen blir det till att uppdatera min forumprofil med massor av bilder...