Bygga Bas Torn 3x15"
747 svar till detta ämne
Postad 12 mars 2014 - 11:16
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Snyggt cobra! Det roliga är att dom inte alls ser stora ut på bilden Hur höga är dom egentligen?
Jag så glad för med rätt proportioner på fronten kan man få något att se mindre/större ut. Vi är otroligt känsliga för det,den är 1700mm/1.7m hög och totalt blir högtalaren ca 1.8 m hög. Ser riktigt bra ut 
Tack!
Redigerat av cobra-427, 12 mars 2014 - 11:17.
Postad 12 mars 2014 - 11:21
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
pjotor det blir två stycken 3mm o-ringar som kommer att täta elementet så jag tror
att det blir bra.
Tack!
Postad 12 mars 2014 - 22:37
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Fiifigt med o-ringspår! Inre godsbredden ser smal ut och MDF:ens hållfasthet har jag aldrig varit impad av. Har du erfarenhet sen tidigare att det kommer funka utan att MDF:en går åt pipan när o-ringen trycks ut i sidled? (För stålflänsar brukar spårdjupet ligga vid ca 75-80% av o-ringens tvärsnittsdiameter för att inte gå över gummits sträckgräns när flänsarna dras till metallisk kontakt.)
Postad 13 mars 2014 - 10:46
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Fiifigt med o-ringspår! Inre godsbredden ser smal ut och MDF:ens hållfasthet har jag aldrig varit impad av. Har du erfarenhet sen tidigare att det kommer funka utan att MDF:en går åt pipan när o-ringen trycks ut i sidled? (För stålflänsar brukar spårdjupet ligga vid ca 75-80% av o-ringens tvärsnittsdiameter för att inte gå över gummits sträckgräns när flänsarna dras till metallisk kontakt.)
Du har helt rätt det är fräst spåret 2.4 mm för 3 mm o-ring 80% av o-ringen. Trycket som o-ringen ska ta hand om är inifrån och ut,men jag förstår att du menar när det monteras. Jag kommer att limma och skruva fast metallringen och då kan man impregnera o-ringsspåret och runt omkring med epoxylim det gör att mdf håller bättre har prövat. Jag har inte sett "live" hur nära kanten det är men jag får titta på det när det är dags då är det bra med två o-ringar.
Postad 13 mars 2014 - 11:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Det är lite svårt att tänka sig att det ska vara 15", bygget känns ju instinktivt att bli runt... 170cm?
Redigerat av Zartok, 13 mars 2014 - 11:43.
Postad 14 mars 2014 - 01:10
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Det är lite svårt att tänka sig att det ska vara 15", bygget känns ju instinktivt att bli runt... 170cm?
Jag vet inte vad jag ska svara......men måttet i cm är 170 cm men 1700 mm / 1.7 m / 17 dm är samma längd som jag skrev högre upp. Men med andra längdenheter ?
Postad 14 mars 2014 - 08:34
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
67 tum.
Postad 14 mars 2014 - 08:45
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
170 centimeter = 1.1363798161e-17 siriometer
Postad 14 mars 2014 - 15:24
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Lite bilder på hur högtalarkontakterna blir infällda.
image (8).jpeg 1,64MB
1 Antal nerladdningar
image (9).jpeg 1,96MB
0 Antal nerladdningar
Postad 14 mars 2014 - 15:27
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Det blir välgjort, riktigt kul att se. Kan ha missat, men vad har du tänkt för ytskickt?
Har du piggat på dig från eländet?
Ha det gött (östgöte )
Mikael Jensen
Postad 14 mars 2014 - 15:49
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Det blir välgjort, riktigt kul att se. Kan ha missat, men vad har du tänkt för ytskickt?
Ha det gött (östgöte ) Mikael Jensen
Dom ska likna dom här i utseende..
IMG_3596.JPG 1,44MB
1 Antal nerladdningarInte riktigt helt än men jag hoppas att det ska bli lite bättre,men det kan visst ta tid. Tack! Ha en trevlig helg/Roger S
Postad 14 mars 2014 - 15:54
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag vet inte vad jag ska svara......men måttet i cm är 170 cm men 1700 mm / 1.7 m / 17 dm är samma längd som jag skrev högre upp. Men med andra längdenheter ?
Haha, ursäkta, såg det inte  Men fan vilket ögonmått jag har då
Postad 14 mars 2014 - 16:10
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Dom ska likna dom här i utseende..
IMG_3596.JPG 1,44MB
1 Antal nerladdningar
Inte riktigt helt än men jag hoppas att det ska bli lite bättre,men det kan visst ta tid.
Tack!
Ha en trevlig helg/Roger S
Det tror jag blir läckert:-). Tålamod finns på burk på Ica, kämpa på så håller vi tummarna. // Mikael Jensen
Postad 14 mars 2014 - 16:42
magnusson_85
-
magnusson_85
-
Beroende
-
-
1 219 inlägg
Vad har du för tjocklek på skivorna? Ser att du har dubbla bakstycken också  Blir det dubbla lager på sidorna med?
Postad 14 mars 2014 - 18:58
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Postad 14 mars 2014 - 19:07
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Vad har du för tjocklek på skivorna? Ser att du har dubbla bakstycken också Blir det dubbla lager på sidorna med?
Fronten är 30+19 = 49 mm Backstycket 19+19 = 38 mm Och tittar man på förstyvningarna så blir det starkast på sidorna pga att det ska bli mahognyfaner som är 19 mm på sidorna.
Postad 14 mars 2014 - 20:52
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Fronten är 30+19 = 49 mm Backstycket 19+19 = 38 mm
Och tittar man på förstyvningarna så blir det starkast på sidorna pga att det ska bli mahognyfaner som är 19 mm på sidorna.
Du skall nog mäta och testa dom först innan du går vidare i processen.
Postad 14 mars 2014 - 21:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Det är inte så ofta jag håller med den gotländska bajskorven (  ) men den här gången är jag nog benägen att göra det.. Att göra ett sånt här monsterbygge och förlita sej helt på simuleringar är väl kanske lite sisådär... Det blir välgjort, riktigt kul att se. Kan ha missat, men vad har du tänkt för ytskickt?
Ha det gött (östgöte ) Mikael Jensen
Var i östergötland håller du till? Görlångt från Motala?
Postad 14 mars 2014 - 21:05
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Du skall nog mäta och testa dom först innan du går vidare i processen.
Det är mdf med mahognyfaner eller om det är förstyvningarna du menar? Dom flesta är inte i närheten att ha så stadiga förstyvningar 24 mm konstrucktionsplywood P30.
Redigerat av cobra-427, 14 mars 2014 - 21:10.
Postad 14 mars 2014 - 21:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Han menar nog snarare hur elementen presterar i låda..
Surt att lägga ner den tiden och dom pengarna för att inse att det inte låter bra..
Postad 14 mars 2014 - 22:58
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Han menar nog snarare hur elementen presterar i låda.. Surt att lägga ner den tiden och dom pengarna för att inse att det inte låter bra..
Om storleken på lådan från 150 L och får ett Q-värde på 0.65 eller en låda på 130 L och får ett Q-värde på 0.67 och det låter dåligt. Då är jag och"pissar i det blå skåpet" för jag ska ha lådorna gånger 3 det blir ca 400 liter och större än så vill/kan jag inte ha i vardagsrummet. För då har jag valt fel element redan från början men jag tror att tack vare att jag har så många element och ska spela i ett vanligt vardagsrum. Behöver jag inte pressa elementen till max för att vara nöjd med det dom presterar,men sådant vet man aldrig i förväg. Jag har aldrig hört elementen så jag har köpt grisen i säcken....  ....det är inte säkert att jag gillar dom fast dom får spela i en dubbelt så stor låda. Men man måste satsa för att vinna  allt för BAsZs toner.
Postad 15 mars 2014 - 06:56
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Om storleken på lådan från 150 L och får ett Q-värde på 0.65 eller en låda på 130 L och får ett Q-värde på 0.67 och det låter dåligt. Då är jag och"pissar i det blå skåpet" för jag ska ha lådorna gånger 3 det blir ca 400 liter och större än så vill/kan jag inte ha i vardagsrummet.
För då har jag valt fel element redan från början men jag tror att tack vare att jag har så många element och ska spela i ett vanligt vardagsrum. Behöver jag inte pressa elementen till max för att vara nöjd med det dom presterar,men sådant vet man aldrig i förväg.
Jag har aldrig hört elementen så jag har köpt grisen i säcken.... ....det är inte säkert att jag gillar dom fast dom får spela i en dubbelt så stor låda. Men man måste satsa för att vinna allt för BAsZs toner.
Allt baseras på simuleringar och det är bara en fingervisning hur det kommer att se ut teoretiskt. Det man måste göra om man gör ett seriöst bygge är att mäta både internt och externt och det är för att se hur elementet uppförsig med dämpning och lådvolymen. Det enklaste att mäta impedansen som blir är att använda Arta och att bygga en limp box och det finns en bra byggbeskrivning hur man bygger en sådan där.Sen kan man mäta externt rästen såsom dist och frekvens hur den uppförsig i rum .
Postad 15 mars 2014 - 10:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Inte för att vara sån, men... har man en bra grundtanke så behövs inga såna mätningar. Dom värsta systemen på forumen, baker samt komoroks system vete fan om dom har hållt på att mäta och dona sig.
Postad 15 mars 2014 - 12:08
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Inte för att vara sån, men... har man en bra grundtanke så behövs inga såna mätningar. Dom värsta systemen på forumen, baker samt komoroks system vete fan om dom har hållt på att mäta och dona sig.
Komoroks där står IÖ bakom och den är nog upp mät enligt kostens alla regler Fläsket i från Motala  han fick allt på en räkmaka sen har han väl använt skit mät programmet i från xtz som han försöker att förstå efter 5 år.  troligen så har han gett upp vid det här laget.  Gör man impedans mätningar så märks det med en gång om man har obalans i mellan lådorna och det gör det man kan få fylla en låda lite mera om man har otur.
Postad 15 mars 2014 - 15:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Fläsket från motala!? *asg*
Det var fan veckans bästa
Det dock helt utan att mena det som något negativt. Fläsk, såsom i bacon är gudarnas föda. Däremot så blir jag tveksam om baker fått räkmacka på sina subbar. Komorok gjorde väl en alternativ design?
Postad 15 mars 2014 - 15:28
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Det är inte så ofta jag håller med den gotländska bajskorven ( ) men den här gången är jag nog benägen att göra det.. Att göra ett sånt här monsterbygge och förlita sej helt på simuleringar är väl kanske lite sisådär...
Var i östergötland håller du till? Görlångt från Motala?
Nix Linköping  Sorry offtopic
Postad 15 mars 2014 - 15:59
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Fläsket från motala!? *asg* Det var fan veckans bästa 
Det dock helt utan att mena det som något negativt. Fläsk, såsom i bacon är gudarnas föda. Däremot så blir jag tveksam om baker fått räkmacka på sina subbar. Komorok gjorde väl en alternativ design?
Han tiggde och bad på sina bara knän på faktiskt att någon skulle hjälpa honom jag ville hålla den lille på sträckbänken så mycket som möjligt men Qvislingen MÖ kom med högförräderiet 200 liter på lådorna men det visste jag långt innan han en visste vad TC-Sound varför något då han låg och grät över sina sunkiga tempest basar som han trodde spelade bas men i det riktiga livet så hade han missat att det var mellanregister dom spelade. Sen när han fick se ljuset i tunneln och fick uppleva vad riktig bas var för något så började den lille att bli lite störig runtom på olika forum ändå tills den elaka x-12 sdx kom tillbaka för att hålla den lille i schack.
Postad 15 mars 2014 - 17:43
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Komoroks där står IÖ bakom och den är nog upp mät enligt kostens alla regler Fläsket i från Motala han fick allt på en räkmaka sen har han väl använt skit mät programmet i från xtz som han försöker att förstå efter 5 år. troligen så har han gett upp vid det här laget.  Gör man impedans mätningar så märks det med en gång om man har obalans i mellan lådorna och det gör det man kan få fylla en låda lite mera om man har otur.
Jag tänker fylla ca 80% och väga isoleringen så blir fyllnaden lika,sen tror jag skillnaden på placering av elementet längst ner blir ca 20cm från golvet och elementet högst upp blir ca 150 cm från golvet och spelar fritt gör större skillnad. Sedan får varje element en egen kanal/utgång då kan jag ställa ljudet att det spelar lika starkt oavsett placering med mic och det räcker för mig.
Postad 15 mars 2014 - 18:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Bra tänkt cobran. Jag tycker inte heller man behöver ha mätmicken så nära chokladstjärnan hela tiden
Postad 16 mars 2014 - 10:00
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Jag tänker fylla ca 80% och väga isoleringen så blir fyllnaden lika,sen tror jag skillnaden på placering av elementet längst ner blir ca 20cm från golvet och elementet högst upp blir ca 150 cm från golvet och spelar fritt gör större skillnad. Sedan får varje element en egen kanal/utgång då kan jag ställa ljudet att det spelar lika starkt oavsett placering med mic och det räcker för mig.
Sök på impedans mätning så ser du vad jag menar det kan räcka med att du sätter en skiva fel i en låda och sådant kan man se på impedans mätning . Om du nu gört ett så fint bygge men skiter i det viktigaste så har du inte nåt hem och för att göra impedans mätning så behövs ingen mik utan den görs helt elektroniskt dator > impedans box> högtalare.
Postad 16 mars 2014 - 13:28
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Kalle12dussin hur många mätningar gjorde du och i vilken omfattning fick du korrigera stag och låddimensioner samt dämpmaterial? vilka riktvärden söker man när man mäter? Jag tänker fylla ca 80% och väga isoleringen så blir fyllnaden lika,sen tror jag skillnaden på placering av elementet längst ner blir ca 20cm från golvet och elementet högst upp blir ca 150 cm från golvet och spelar fritt gör större skillnad. Sedan får varje element en egen kanal/utgång då kan jag ställa ljudet att det spelar lika starkt oavsett placering med mic och det räcker för mig.
Hur kom du fram till 80% fyllning?
Postad 16 mars 2014 - 14:27
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Kalle12dussin hur många mätningar gjorde du och i vilken omfattning fick du korrigera stag och låddimensioner samt dämpmaterial? vilka riktvärden söker man när man mäter?
Hur kom du fram till 80% fyllning?
Det här är Kalle12dussin egna uträkning längre bak i tråden  Vid 150 liter så kommer lådan att bli virtuellt 192 liter och då kommer den att få ett Q värde på 0.65. När det gäller isotermiserings materialet så är det bara genom impedans mätning man kan se om det är rätt. IÖ hade en bra artikel i molt för många år sedan om hur man gick till väga och mätte fram den rätta mängden med isoteriserande material och i även i nämnda artikel så rekomnderade han 35kilo per kubik meter med isotermiserande material. men för att återgå till ditt bygge så har jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite. Jag kan inte vända fel på någon skiva pga av då får man inte ihop låda,eftersom det är en CNC som gjort detaljerna så är dom exakt lika och väger jag isoleringen så blir det samma för elementen. Sen kan det skilja lite mellan elementen, men jag anser att det är större skillnad för elementen var dom är placerad i lådan...närmast golvet eller högst upp. Så jag kommer att se till att dom spelar lika starkt oavsett placering och för mig är det nog bra ......för du håller väl fast vid din egen uträkning Kalle12dussin ??
Postad 16 mars 2014 - 14:31
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Det här är Kalle12dussin egna uträkning längre bak i tråden  Vid 150 liter så kommer lådan att bli virtuellt 192 liter och då kommer den att få ett Q värde på 0.65. När det gäller isotermiserings materialet så är det bara genom impedans mätning man kan se om det är rätt. IÖ hade en bra artikel i molt för många år sedan om hur man gick till väga och mätte fram den rätta mängden med isoteriserande material och i även i nämnda artikel så rekomnderade han 35kilo per kubik meter med isotermiserande material. men för att återgå till ditt bygge så har jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite.
Jag kan inte vända fel på någon skiva pga av då får man inte ihop låda,eftersom det är en CNC som gjort detaljerna så är dom exakt lika och väger jag isoleringen så blir det samma för elementen.
Sen kan det skilja lite mellan elementen, men jag anser att det är större skillnad för elementen var dom är placerad i lådan...närmast golvet eller högst upp.
Så jag kommer att se till att dom spelar lika starkt oavsett placering och för mig är det nog bra ......för du håller väl fast vid din egen uträkning Kalle12dussin ??
Iö har inte vägt du kan få läsa artikeln om du vill men där har du fel.Utan han mätte in det med tongenerator och volt mätare och ett motstånd.
Postad 16 mars 2014 - 14:36
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Men du ser väl vad du själv skrev!! jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite. Men du ser väl vad du själv skrev!! jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite.
Har du samma skiva samma vikt kan inte densiteten i låda bli någon skillnad det går bara inte.
Postad 16 mars 2014 - 14:46
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Men du ser väl vad du själv skrev!! jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite.
Har du samma skiva samma vikt kan inte densiteten i låda bli någon skillnad det går bara inte.
Sen kan 67% fyllnadsgrad vara bättre än 83% fyllnadsgrad det förstår jag men jag anser fotfarande att placeringen av elementet gör större skillnad. Så jag gör alla exakt lika 80% fyllnadsgrad men får dom att spela lika starkt det anser jag blir nog bra.
Postad 16 mars 2014 - 14:56
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Vid 150 liter så kommer lådan att bli virtuellt 192 liter och då kommer den att få ett Q värde på 0.65. När det gäller isotermiserings materialet så är det bara genom impedans mätning man kan se om det är rätt. IÖ hade en bra artikel i molt för många år sedan om hur man gick till väga och mätte fram den rätta mängden med isoteriserande material och i även i nämnda artikel så rekomnderade han 35kilo per kubik meter med isotermiserande material. men för att återgå till ditt bygge så har jag tittat på hur Q uppför sig med olika mängd i lådan så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite. 
Så här står det läs noga och se var det står vägde
Postad 16 mars 2014 - 15:05
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
NÄä men Kalle12dussin nu gör du bort dig du skrev 90% eller 65% inte gör någon skillnad och väger man en skiva som är kapad för hand
så väger dom olika.
Men ser man till att det är samma material och samma vikt då får exakt samma densitet i lådan och gör jag så blir mer noga än det du skrev
eller hur?
Postad 16 mars 2014 - 16:54
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Isolerskivorna har olika luftflödesmotstånd tvärs respektive längs med fibrerna. Det kan då ge olika resultat beroende på om du lägger skivans flatsida eller tvärsnittssida i riktning mot elementet. Tvärsnittssidan har lägre luftflödesmotstånd, reflekterar mindre, och bör då kunna ge lådan en större virtuell volym. Det där med 35 kg/m³ behöver inte nödvändigtvis säga särskilt om luftflödesmotståndet, dessutom är Molten som det refereras till åtskilliga år gammal och frågan blir då om materialet som då rekommenderades fortfarande går under samma namn idag eller ens finns att köpa. (Snarlika finns det säkert.)
IÖs beskrivning av impedansmätningen av den slutna lådan:
MoLt 07.JPG 435,05K
14 Antal nerladdningar
MoLt 08.JPG 291,53K
8 Antal nerladdningarIsolerskivorna har olika luftflödesmotstånd tvärs respektive längs med fibrerna. Det kan då ge olika resultat beroende på om du lägger skivans flatsida eller tvärsnittssida i riktning mot elementet. Tvärsnittssidan har lägre luftflödesmotstånd, reflekterar mindre, och bör då kunna ge lådan en större virtuell volym. Det där med 35 kg/m³ behöver inte nödvändigtvis säga särskilt om luftflödesmotståndet, dessutom är Molten som det refereras till åtskilliga år gammal och frågan blir då om materialet som då rekommenderades fortfarande går under samma namn idag eller ens finns att köpa. (Snarlika finns det säkert.)
IÖs beskrivning av impedansmätningen av den slutna lådan:
MoLt 07.JPG 435,05K
14 Antal nerladdningar
MoLt 08.JPG 291,53K
8 Antal nerladdningar
Postad 16 mars 2014 - 17:20
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
NÄä men Kalle12dussin nu gör du bort dig du skrev 90% eller 65% inte gör någon skillnad och väger man en skiva som är kapad för hand så väger dom olika. Men ser man till att det är samma material och samma vikt då får exakt samma densitet i lådan och gör jag så blir mer noga än det du skrev eller hur?
Nu har jag gått igenom tråden från sidan till sidan 9 och jag hittar inte det du påstår vad är det för fel!
Postad 16 mars 2014 - 17:53
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Man använder impedans mätning som du och Adhoc1 visar för att få så rätt isolering som möjligt till den applikationen och vi leker med tanken.
Det vid mätning visar att det ska bli 69% isolering för att bli bäst med det jag ska använda, men jag sätter i 80% isolering hur stor skillnad är det??
Om du vid en simulering visar att det inte spelar någon roll om det är 90% eller 65% isolering för att det ytterst blir en liten skillnad?
Jag tänker använda FlexiBatts 35 stenull ca 37 kg/m3 som är med skivor så dom blir naturligtvis liggande i lådan men det ska monteras på samma sätt alla lådor.
Det här vill jag att du svarar ärligt med det du vet/tror Adhoc1 om det ska vara 69% vid mätning,men sätter i 80% isolering i lådan eller att den
ena elementet är 20 cm från golvet och det tredje elementet sitter 150 cm från golvet och spelar fritt.
Vilket påverkar elementet mest,sen hur mycket påverkar det resultatet totalt....att gå över ån efter vatten är överdrivet!
Postad 16 mars 2014 - 18:00
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Hur vet du att du inte överdämpar lådan det är ganska lätt att göra om du läser det Adhoc1 la in i tråden om hur man mäter in hur mycket material man kan stuva in.
Postad 16 mars 2014 - 18:22
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Hur vet du att du inte överdämpar lådan det är ganska lätt att göra om du läser det Adhoc1 la in i tråden om hur man mäter in hur mycket material man kan stuva in.
Eftersom jag ligger under det du gav som rekommendationer och att mellan 65% å 90% var det så liten skillnad. Men det jag inte får veta är om någonting ska vara 69% men är 80% vad blir skillnaden på Q-värde? eller annat Vadå?? och hur många % i resultat....1% eller 6% av vadå. Så du menar att det du skrev, inte är Rätt! att mellan 65 % och 90% gör så liten skillnad ?
Postad 16 mars 2014 - 18:53
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Eftersom jag ligger under det du gav som rekommendationer och att mellan 65% å 90% var det så liten skillnad. Men det jag inte får veta är om någonting ska vara 69% men är 80% vad blir skillnaden på Q-värde? eller annat Vadå?? och hur många % i resultat....1% eller 6% av vadå. Så du menar att det du skrev, inte är Rätt! att mellan 65 % och 90% gör så liten skillnad ?
Var någonstans i tråden har jag skrivit det hänvisa gärna. Q värde och överdämpad låda är 2 skilda ting det som bestämmer till största delen Q värdet är elementet men det isotermiserande materialet påverkar impedans kurvan i lådan och även om lådan blir överdämpad.
Postad 16 mars 2014 - 19:05
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Vem har skrivit om Q-värde och isoleringsmängden som är ok för lådan...inte jag i alla fall.
Redigerat av cobra-427, 16 mars 2014 - 19:06.
Postad 16 mars 2014 - 19:51
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Vem har skrivit om Q-värde och isoleringsmängden som är ok för lådan...inte jag i alla fall. 
Men för i **** visa var någonstans jag har skrivit det eller börjar det brännas under fötterna och kan du inte hitta källan så är din trovärdighet nere på noll .
Postad 16 mars 2014 - 20:11
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Cobran, jag tror inte det på förhand finns något exakt svar om dina lådor ska fyllas till ditten eller datten % med isolering. Vad för egenskaper den där Flexibatten har är ganska okänt och är det definitivt för ett simuleringsprogram. Även om det skulle stå en siffra på ett papper förändras siffran beroende på hur du stoppar / komprimerar isoleringen i lådan. Kör på metoden från Molten så får du optimalt dämpade slutna lådor med din isolering och sätter som du stoppar den i lådan.
Sista stycket i post 440 är lite kackigt skrivet, så jag förstår inte vad frågan är egentligen. Hur högt elementen är från golvet påverkar inte elementen däremot hur basen upplevs i rummet. Du kommer få starkare rumsstöd för elementet som är närmast en reflekterande yta (här = golvet), elementet på 150 cm kommer väl dryga 1 m från taket i ditt rum och får mindre rumsstöd. Egenheter som beror placering av högtalare och lyssningsplats i rummet är inget du kan eq:a bort annat än sänka toppar i frekvenskurvan.
Postad 16 mars 2014 - 20:14
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Men för i **** visa var någonstans jag har skrivit det eller börjar det brännas under fötterna och kan du inte hitta källan så är din trovärdighet nere på noll .
Läs vad du skrev på sidan 3 som jag har kopiera nog många gånger vad skrev du om isoleringsmängden: så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite.  Är det inte du som skrivit det? eller? Det är så klart det kan bli......man kan 65% till 90% material i lådan och det blir ett bra resultat.....så tolkar jag det du skrivit och garanterat 99.9% av dom som läser det. Men det är ok...om man skrev fel/galet men tala inte om för mig det som står i en text som skrivits att jag ljuger för det behöver jag inte göra.
Postad 16 mars 2014 - 20:21
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Läs vad du skrev på sidan 3 som jag har kopiera nog många gånger vad skrev du om isoleringsmängden: så det spelar ingen roll om du har 90% eller 65% med material i lådan då Q värdet påverkas ytterst lite.  Är det inte du som skrivit det? eller? Det är så klart det kan bli......man kan 65% till 90% material i lådan och det blir ett bra resultat.....så tolkar jag det du skrivit och garanterat 99.9% av dom som läser det. Men det är ok...om man skrev fel/galet men tala inte om för mig det som står i en text som skrivits att jag ljuger för det behöver jag inte göra.
Läs post 436 och debn skall du läsa noga för den kommer i från sidan 3 för du sitter och feltolkar textens innehåll.
Postad 16 mars 2014 - 20:32
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Cobran, jag tror inte det på förhand finns något exakt svar om dina lådor ska fyllas till ditten eller datten % med isolering. Vad för egenskaper den där Flexibatten har är ganska okänt och är det definitivt för ett simuleringsprogram. Även om det skulle stå en siffra på ett papper förändras siffran beroende på hur du stoppar / komprimerar isoleringen i lådan. Kör på metoden från Molten så får du optimalt dämpade slutna lådor med din isolering och sätter som du stoppar den i lådan.
Sista stycket i post 440 är lite kackigt skrivet, så jag förstår inte vad frågan är egentligen. Hur högt elementen är från golvet påverkar inte elementen däremot hur basen upplevs i rummet. Du kommer få starkare rumsstöd för elementet som är närmast en reflekterande yta (här = golvet), elementet på 150 cm kommer väl dryga 1 m från taket i ditt rum och får mindre rumsstöd. Egenheter som beror placering av högtalare och lyssningsplats i rummet är inget du kan eq:a bort annat än sänka toppar i frekvenskurvan.
Eftersom som det har pratas om att man ska ligga ca 35kg/m3 och jag vet att du har en annan uppfattning men så är det med allt. Du tycker att den ska var mindre kg/m3 men det jag skrev är en fråga om hur mycket det påverkar ett resultat om det finns test resultat. Om man sätter tex 69% av isoleringen som är rätt men man tex sätter 80% isolering i lådan om det har "stor eller liten påverkan" som ett test resultat visar. Med lite för lite eller lite för mycket isolering och vad är det som ändras och då menar jag vad i ljudet är det som ändras är Q-värdet med 0.01 eller? Den frågan tror jag många undrar över eftersom det fler som bygger på samma element just nu.
Redigerat av cobra-427, 16 mars 2014 - 21:07.
Postad 16 mars 2014 - 20:37
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Läs post 436 och debn skall du läsa noga för den kommer i från sidan 3 för du sitter och feltolkar textens innehåll.
Du har rätt...jag har fel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|