HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
2043 svar till detta ämne
Postad 23 July 2015 - 15:11
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Och jag upplever Suprakabel för 25 kr metern som bättre än dyrare kabel oavsett om det finns nån skillnad. Det blir mycket billigare att bli tillfreds på det sättet.
Jag är med på ditt resonemang,men nu har ju jag köpt mina grejer för flera år sedan så dom får allt vara kvar,men det är just det jag menar,hur man upplever vilken kabel som helst,det som man själv gillar får det bli.
Jag är med på ditt resonemang,men nu har ju jag köpt mina grejer för flera år sedan så dom får allt vara kvar,men det är just det jag menar,hur man upplever vilken kabel som helst,det som man själv gillar får det bli.
Det är inte så att du åker förbi Borås i sommar Buddypresley,kunde vara kul att dema och språka lite.
Postad 23 July 2015 - 16:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det fungerar dock på så sätt att den placeboeffekten avmattas, och dyker bara upp igen när du byter till något annat.
Men hur var det, skulle du anta utmaningen om den gjordes hemma hos dig? Jag läste något som kunde tolkas så. Eller missuppfattade jag det hela?
Postad 23 July 2015 - 19:26
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Jag erbjöd för länge sedan att man kunde komma hem till mig, men då var ingen intresserad, så då får det allt vara.
Postad 23 July 2015 - 20:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fast det var ju inte om utmaningen. Du sa att folk skulle komma hem och göra skillnaden hos dig. Du vågar inte ta utmaningen.
Postad 23 July 2015 - 20:13
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag har sagt det innan och säger det igen, är det någon som bor i närheten av Borås så är man mer än hjärtligt välkommen hem till mig för en demo, jag säger detta också lite för att jag vill skapa mig ett nytt kontakt nät efter min skilsmässa
Jag hade ju faktiskt en annan gång erbjudit folk hem till mig för att jag skulle bevisa mitt påstående men ingen ville komma, jag hoppas att det är lite svar på din fråga.
Nej jag tänker inte anta någon utmaning för att bevisa något för andra,det jag tycker är konstigt är det faktum att man så konsekvent hävdar att det inte finns skillnader när jag VET att det finns folk som hör skillnad, och jag har sagt det innan och kan säga det igen, om vi nu tar dig masse, du tror inte på detta, och det har jag full respekt för, men varför kan då inte du respektera att det faktiskt finns folk som hör skillnad, eller har alla i hela världen exakt samma hörsel.
Och som en slutkläm, vad är det som säger att just du har rätt, har du sett dig runt på forumets alla album det finns en oerhört massa folk som inte kör med telefon kabel och det är förmodligen av en mycket god orsak eller vad tror du.
Nej Zartok, jag kommer inte att anta utmaningen för jag vill att du skall njuta av dina Canton som jag gör med mina och endast av den anledningen.
Men om du någon gång har vägarna förbi södern så skulle jag gärna vilja dema mitt system för dig, för som jag förstått så är du ganska kunnig inom området och det hade varit kul med lite input utifrån, eller om någon annan känner sig manad så är dom också välkomna , jag tar emot all kunskap jag kan komma över.
Ja, han har faktiskt varit ganska tydlig med att inte ställa upp på någon utmaning, men gärna bjuda hem folk för demo.
Ganska skön vändning också från att VETA att det är skillnad till att erkänna att det är ren placebo.
Jag vill bara lägga in en kommentar här,jag läste en artikel om en massa förbättringar man kan göra och han var inte kabeltroende men sade så här.
Låter det bättre med en dyrare kabel så är det bättre oavsett om det är på riktigt eller ej,så det kan väl hända att det finns billigare kablar än min Signature,men om jag fattat artikeln rätt,om jag upplever min Signature som bättre så är den bättre i mitt fall, även om det inte finns någon skillnad.
Och det är här Zartok kommer att säga där ser du,men det gör inget,för om jag upplever min kabel som bättre,fast det kanske inte finns någon skillnad alls eller en mycket liten sådan,så är det ju i alla fall jag som lyssnar och är nöjd med att jag tycker den låter bättre.
Skall bli spännande att se vad jag får för svar på detta.
Postad 23 July 2015 - 20:16
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag erbjöd för länge sedan att man kunde komma hem till mig, men då var ingen intresserad, så då får det allt vara.
55753069.jpg 92.04K
5 Antal nerladdningar
Postad 23 July 2015 - 20:20
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Skönt att veta att det åtminstone är någon jag kan göra glad genom att konstant driva med mig. 55753069.jpg
Helt uppenbart fler som tycker det är kul att driva med mig,men det är okej,om jag kan göra någon glad genom det så bjuder jag på det.
Postad 23 July 2015 - 20:22
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Skönt att veta att det åtminstone är någon jag kan göra glad genom att konstant driva med mig.
Helt uppenbart fler som tycker det är kul att driva med mig,men det är okej,om jag kan göra någon glad genom det så bjuder jag på det.
Är det någon/några som driver med folk så är det isf ni kabeltroende, så underbart att läsa era bortförklaringar.
MEN, vi har iaf kommit ett steg i rätt riktning och fått Dig att erkänna att det är placebo 
Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 July 2015 - 20:22.
Postad 23 July 2015 - 20:22
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Skönt att veta att det åtminstone är någon jag kan göra glad genom att konstant driva med mig.
Ledsen att behöva säga detta men, att driva med dig själv gör du bäst själv genom dina egna inlägg.
Så det sköter sig själv utan yttre åverkan kan man säga dessvärre..
Redigerat av masse70, 23 July 2015 - 20:24.
Postad 23 July 2015 - 20:31
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Men då kan vi i alla fall säga att jag gör så några får ha lite roligt och skratta på den här sidan eller hur.
Postad 23 July 2015 - 20:33
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Men då kan vi i alla fall säga att jag gör så några får ha lite roligt och skratta på den här sidan eller hur.
Ja, absolut!, och det tackar vi för! 
Postad 23 July 2015 - 20:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kylis, du säger att det är skillnad, men du vägrar ta utmaningen. Du vill bjuda hem folk för att visa att skillnaden finns, men du vill inte göra ett riktigt test. Du anklagar alla för att vi bestämt oss för att det inte är skillnad när du själv inte testat.
Sen så blir du hur melodramatisk som helst när någon säger emot dig, det är som att hela världen är emot dig och du är ensammast i universum mot alla som är dumma. Offerkofta är en grav underdrift.
Vad gör du ens här?
Redigerat av Zartok, 23 July 2015 - 20:53.
Postad 23 July 2015 - 21:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Kunde imte sagt det bättre själv..
Postad 23 July 2015 - 21:10
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Om du har läst tidigare så har jag testat och sade att jag upplevde skillnader men jag hade ju givetvis fel.
Och jag har pratat med många som också upplevt skillnader,men det trodde jag att du vid det här laget förstått att det är ingen idé att ta upp något sådant,för alla andra har ju givetvis fel.
Och vad gör jag här,det har jag frågat mig många gånger också,jag trodde att det var ett seriöst forum,men så fel jag hade.
Och vad gäller det melodramatiska när någon säger emot mig,det är klart att det inte är kul att bli kallad lögnare hela tiden eller hade du tyckt det var roligt,om jag gjort ett test här hemma och kommit fram till ett resultat som inte stämmer överens med vad några här inne tycker så är det givetvis jag som har fel,eller vad hade du tyckt i det läget.
Men ni kan vara lugna,jag skall åtminstone försöka att hålla mig härifrån hädanefter, för det är ju fullständigt meningslöst att få något vettigt uträttat,så grattis till er för att ha kört en medlem på porten,nu får ni hitta någon annan att hacka på.
Postad 23 July 2015 - 21:41
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Du har rätt Kylmander. Det är skillnader mellan kablar och det är ju tur att vi har så pass bra hörsel att vi hör detta i motsats till andra som inte kan höra det.. Men det är det roliga med vår hobby att man kan förändra det man hör till det det ljudideal man vill ha. Fortsätt du att lita på det du hör trots dessa nej-sägare som inte hör skillnad. Jag tror att hemma med sin egen anläggning där man tillbringat 10000-tals timmar så hör man ganska lätt om något ändrar sig.
Postad 23 July 2015 - 22:08
kecke
-
kecke
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Man skall ha klart för sig att man lyssnar ju på en hel kedja av utrustning, allt mellan avkodarna till högtalarna. I vissa sammansatta kombinationer kan det säkert finnas brister som framträder tydligare med en utbytt komponent eller kabel.
Postad 23 July 2015 - 23:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Då frågar jag er, är det någon som vill ta utmaningen? Finns skillnad så är det ju mycket lätta pengar. Läs första inlägget för regler. Det är tillåtet att köra på sin egen anläggning, men då tillkommer endel kostnader vid förlust.
Om ni inte är intresserade av att anta utmaningen, utan vill diskutera ormolja så rekommenderar jag att ni startar en egen tråd om det. Den här tråden handlar om att man ska sätta pengarna där kakgluggen finns. Här inne är det OÄNDLIGT med snack, ingen vågar ta utmaningen och ursäkterna är skrattretande.
Nej, jag vill att du ska få njuta av dina högtalare och jag behöver inga pengar är dom mest koniska. Så, vill ni hitta på saker eller prata om skillnader som inte finns, starta en egen tråd. Den här har med tester att göra. Utmaningen är öppen för alla utom en individ (som jag valt att bannlysta av personliga skäl).
Kylis, det är INGEN som kallat dig för lögnare. Inte någonsin. Inte här iaf. Det är nog inte ens någon som sagt att dina upplevelser är något du hittar på. Du verkar inte ha förstått det här, placebo innebär att något verkningslöst har effekt. Det är det du upplever. Ingen har sagt något annat och ingen har kallat dig lögnare.
Redigerat av Zartok, 23 July 2015 - 23:31.
Postad 24 July 2015 - 06:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Det är skillnader mellan kablar och det är ju tur att vi har så pass bra hörsel att vi hör detta i motsats till andra som inte kan höra det.. Men det är det roliga med vår hobby att man kan förändra det man hör till det det ljudideal man vill ha.
Hör ni skillnad så är nån av kablarna defekta. Vill man förändra ljudet så går det också att använda tonkontroller/equalizer då alla hör skillnad, men det kanske är tabu.
Sen att förändra till det ljudideal man vill ha med hjälp av kabelbyte var väl att ta i...?
Vilken kabel får man discodunk av ?
Redigerat av Buddypresley, 24 July 2015 - 07:52.
Postad 24 July 2015 - 11:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag vill veta resultatet av miljonutmaningen som gjorts. Det har dock inte stått någonstans att miljonen betalats ut, så vi kan anta att det inte är någon som klarat av den
Postad 24 July 2015 - 13:00
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1323 inlägg
Första delen i resultatet kommer här . .. säger inte så mycket men kul att läsa ändå
http://arstechnica.c...nd-look-inside/
Postad 24 July 2015 - 13:03
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Hör ni skillnad så är nån av kablarna defekta. Vill man förändra ljudet så går det också att använda tonkontroller/equalizer då alla hör skillnad, men det kanske är tabu.
Sen att förändra till det ljudideal man vill ha med hjälp av kabelbyte var väl att ta i...?
Vilken kabel får man discodunk av ?
De är inte defekta utan medvetet konstruerade olika. Men detta är ju axiom.
Skillnaderna är olika i olika anläggningar som ger kabeln olika värden retroaktivt så man kan inte rekommendera samma kabel till alla anläggningar. De påverkas av de apparater som kopplas till samt vilken nätfas hela anläggningen befinner sig i.
För discodunk är bättre att köpa ett antal subwoofers.
Postad 24 July 2015 - 13:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Skillnaderna är olika i olika anläggningar som ger kabeln olika värden retroaktivt så man kan inte rekommendera samma kabel till alla anläggningar.
Värdena (om du menar tex resistans) är lika i kabeln oavsett anläggning.
Postad 24 July 2015 - 15:45
kecke
-
kecke
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Även om kabelns resistans är lika i alla anläggningar men när den kopplas in i andra system av utrustning som haft en annan kabel med andra värden så kan det ge skillnad. Är den hörbar för gemene man utan "guldöron" och utan speciella testlyssningar med avancerat avspelningsmaterial? Det är en annan fråga det. Kabeln är bara en "ingrediens" i en anläggning. Det är den totala sammansättningen av anläggningen vi lyssnar till.
Postad 24 July 2015 - 16:36
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Igen, vill ni diskutera kablar rent allmänt så starta gärna en egen tråd om det här i kabelforumet. Den här tråden är tänkt att vara lite mer kabeltestande och såna saker. Jag tänkte mest så att det inte drar ner stämningen här, plus att det i första inlägget står att det nu är färdigsnackat. Upp till bevis. Men ingen som är troende har ännu ställt upp till bevis på sina märkliga påståenden.
Vi inväntar ex miljonutmaningens resultat. Hoppas att det kommer på tuben också, skulle vara riktigt kul
Postad 24 July 2015 - 17:23
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Jag gjorde en tråd som man kan skriva om kabelupplevelser i, ostört. Tänkte det kunde behövas. 
https://www.minhembi...opic=324764&hl=
Postad 24 July 2015 - 17:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag ville inte göra en själv och ha monopol på kablar, så tack så mycket för att du gjorde en. jag skrev genast dit mina två varmaste kabelminnen =)
Postad 24 July 2015 - 21:16
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag vill veta isf om detta stämmer som någon sade till mig här på forumet, Måste man ha en tillräckligt dyr anläggning för att höra skillnad på kablar? och isf varför skulle det vara så? och vilken prisklass pratar vi om isf?
Postad 24 July 2015 - 21:40
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det finns en annan kabeltråd där det talas lite mer om kablar, dom som är lite mer troende har kollat där idag. Ställ frågan där så kanske du får svar. På sidan sju eller åtta så var det ju någon som var mallig och skröt om att hen hade ett fett system som man kunde göra skillnad på pga att det var så fina högtalare.
Det blev dock inte ett så bra argument när mina högtalare kostade ungefär tio gånger så mycket som hens i nypris
Postad 25 July 2015 - 11:26
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Det finns en annan kabeltråd där det talas lite mer om kablar, dom som är lite mer troende har kollat där idag. Ställ frågan där så kanske du får svar. På sidan sju eller åtta så var det ju någon som var mallig och skröt om att hen hade ett fett system som man kunde göra skillnad på pga att det var så fina högtalare.
Det blev dock inte ett så bra argument när mina högtalare kostade ungefär tio gånger så mycket som hens i nypris 
Ja jag vart utdömd av ett gäng troende då de hade tittat i mitt galleri och sade att det var alldeles för billigt, hurvida jag har en dyrare anläggning vet ju ingen men det antogs ju att jag inte hade det och där av hade jag tydligen inget att säga till om.
Postad 26 July 2015 - 11:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag vill veta isf om detta stämmer som någon sade till mig här på forumet, Måste man ha en tillräckligt dyr anläggning för att höra skillnad på kablar? och isf varför skulle det vara så? och vilken prisklass pratar vi om isf?
Tror inte det. Rätt många av de som hävdar skillnader har rätt sunkiga anläggningar i rum som knappast är bra för ljudåtergivning. Så jag tror det viktigaste är att man har rätt vilja att uppleva en skillnad oavsett om den finns eller ej.
Postad 26 July 2015 - 16:39
Lyfali
-
Lyfali
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Tror inte det. Rätt många av de som hävdar skillnader har rätt sunkiga anläggningar i rum som knappast är bra för ljudåtergivning. Så jag tror det viktigaste är att man har rätt vilja att uppleva en skillnad oavsett om den finns eller ej.
Ja och jag som tycker mina klipsch endå har ett ganska bra frekensområde som dem arbetar med =( kanske är dem där tio sista khz i toppen de gör nå skillnad xD
Postad 31 July 2015 - 18:38
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1323 inlägg
Här är resultatet av ARS utmaningen http://arstechnica.c...-no-difference/
O en kommentar: http://www.audiostre...TiokzllxVU63.97
Redigerat av Jolt, 31 July 2015 - 18:39.
Postad 31 July 2015 - 20:41
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
hahaha, vilken lysande kommentar där 
det är faktiskt anledningen till varför det är så svårt att tala med folk om det här, dom förstår helt enkelt inte vad man säger. och när dom inte förstår så kör dom på sin egen tro och det dom upplevt. en annan kritik är ju enkel, den utvalda gruppen visste inte vad dom skulle lyssna efter (osv). dock så kommer kablarna att fortsätta säljas till människor som inte vet vad dom ska lyssna efter, och det är bara att lura människor på pengar. fattar inte att det är lagligt!
då försvann troligtvis intresset för att köra ethernetkablar, vilket är en nedrans tur, för jag skulle ha lite problem med att göra ett sånt test iaf 
Postad 01 August 2015 - 08:45
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Du har min respekt Zartok... Du håller väldigt ofta god ton, och fixat en utmaning som så många innan påstått är så lätt att höra skillnad på. Men när det är upp till bevis ställer ingen upp... Väldigt konstigt när det är så lätta pengar kan man tycka.
Personligen tycker jag att det ska vara ett vad rakt av inte att du ska gå in med mera pengar än motparten.
Jag tycker alla som diskuterar kablar ska tagga ner lite... iaf så länge man inte ställt upp på detta vad eller utmaning.
För är man så säker på sin sak att man ibland går lite för långt tex personangrepp mm för att man tycker olika.
Då borde det vara ganska lättförtjänta pengar.
Slutligen Zartok jag skulle gärna komma förbi och lyssna lite utan att att anta utmaningen.
Vi är redan ganska eniga i just kabelfrågan.
Hoppas någon antar ditt vad.
Trevig fortsatt sommar till alla.
Postad 01 August 2015 - 10:01
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Du skulle vara varmt välkommen naturligtvis  det är alla, jag har haft rätt många forummedlemmar här och vi har nog aldrig lyssnat på kablar. Lite basdunk däremot
Postad 04 August 2015 - 22:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mätning på kablarna som användes i testen:
http://arstechnica.c...the-test-bench/
This has an interesting implication for the results of our on-stage listening test. It turns out that we weren’t testing the expensive AudioQuest cable against a standard Cat6 Ethernet cable—we were testing it against a really terrible, noisy, spec-failing garbage-quality Ethernet cable.
And listeners still failed to hear any difference.
Postad 05 August 2015 - 09:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Postad 05 August 2015 - 11:44
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Pinsamt, men inte förvånande.
Postad 05 August 2015 - 12:00
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Eftersom James Randi figurerar en del i tråden kan jag tipsa om dokumentären "The Honest Liar" på Netlix.
Postad 05 August 2015 - 17:22
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Eftersom James Randi figurerar en del i tråden kan jag tipsa om dokumentären "The Honest Liar" på Netlix.
... som också finns på svtplay. För jag antar att det är den du menar?
http://www.svtplay.s...-liar-avsnitt-1
Postad 05 August 2015 - 17:36
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Pinsamt, men inte förvånande.
En liten sidogrej till dig Karlsson,det sägs ju hela tiden att det inte är någon skillnad på slutsteg, så varför köper du 2 dyra slutsteg för 69 k styck.
Jag har ju bara mitt Nu Force 300 SEC7 och kan nog säga att jag är nöjd med det,vad skulle skillnaden bli om man hade som en jag sett 5 st NAD 208
Jag har aldrig saknat effekt med det,men jag ställer denna fråga till dig och hoppas att du vill svara,förlåt Zartok om jag lånade tråden lite.
Postad 05 August 2015 - 18:22
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Det ser ut att vara samma ja
Postad 06 August 2015 - 10:14
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Han köpte dom pga effekten och impedansdippar i sina högtalare. Om han skulle puttra runt i 80db så skulle han klara sig på några betydligt billigare steg. Utöver det så är det feelgood. Samma orsak som gör att jag köper dyra kablar
Postad 17 August 2015 - 17:59
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Har två kollegor som båda hör skillnad på fasvändning och kablar. Ska försöka övertala dem att delta men misstänker att de inte vill åka så långt.
Postad 17 August 2015 - 18:05
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fasen är verkligen inte tillåten att testa, det hör vilken halvdöv individ som helst. Inklusive den som skriver
Postad 17 August 2015 - 21:54
Unregisteredaee893b9
-
Unregisteredaee893b9
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag menar att de hör skillnad på om man vrider stickproppen till förstärkaren ett halvt varv.
Postad 17 August 2015 - 21:58
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag menar att de hör skillnad på om man vrider stickproppen till förstärkaren ett halvt varv.
Jag hör också skillnad, det blir väldigt tyst när man rycker ur proppen. Sedan måste jag trycka på ON när stickgöken är i igen för att höra något på nytt.

Postad 17 August 2015 - 23:04
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3396 inlägg
Det där kan det faktiskt ligga en del sanning i.
Jag jobbar en del med elektronik och vill påstå att en enhet som uppvisar skillnad beroende på hur stickproppen är vänd helt enkelt är risigt tillverkad eller trasig. Det går utan tvivel att helt eliminera eventuell påverkan. Isoleras bara högspänning korrekt från lågspänning och signaldelar så kan inte fasen påverka. Är det inte korrekt gjort kan det yttra sig i störningar, d.v.s. brum. Att det som vissa påstår skulle påverka dynamik och upplösning i ljudet är bara strunt.
Jag förstår dock att Zartok inte antar den utmaningen. Det hade inte jag heller gjort.
Postad 18 August 2015 - 06:28
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nej, en sådan utmaning antas inte heller, det testar fas och det finns faktiskt teknisk grund för påståendet. Det har diskuterats mycket på ett forum som heter faktiskt, där många väldigt duktiga individer håller till, och dom säger att det kan ligga något i det. Så därför kan det hända att dom bekanta inte är så märklig 
Har du testat att göra det själv?
Postad 18 August 2015 - 08:57
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
När jag vänder fasen rätt på alla mina apparater blir det mindre brum i högtalarna men jag kan inte påstå att jag hör skillnad när jag lyssnar på musik men att fasvända alla mina apparater rätt samt flytta vissa apparaters sladdar till andra uttag tog bort en hel del brum. Jag vet inte vad det beror på men så är det. Dock måste jag vända nästan alla innan jag börjar höra skillnad. Och nu snackar vi att jag har örat mot högtalaren med inget spelandes..alltså bara brusnivån.
Dock är ju brummet en konstant volym så när jag höjer volymen så blir det ju inte mer brum så visst är väl inte ett jättestort problem egentligen men det känns bättre med mindre brum. Det som gjorde störst skillnad var dock att lyfta jorden på mitt PA-slutsteg. Sen kan jag säga att det utan tvekan påverkar ljudet att bara ha vissa saker inkopplade i väggen. Som min plasma tv. Den kan t.o.m. vara av men ändå påverkar det brummet när jag kopplar in i uttaget. Innan jag lyfte jorden på mitt slutsteg var det så mycket brum att jag hörde det i tysta scener i film.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|