Postad 24 februari 2018 - 12:06
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Intelligent Sound Silk 050s med Furutech FT212R banan och FT211R Gaffel.
Mycket imponerat av denna kabel i detta utförande.
Kör denna kabel som högtalar och signalkabel med mycket bra resultat.
Använder Furutech FP126R kontakter till signalkablarna. Byte från Chord till de.
Redigerat av VLANIBET, 24 februari 2018 - 12:08.
Postad 24 februari 2018 - 12:45
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Varför använder du oskärmad högtalarkabel till lågnivå?
Postad 24 februari 2018 - 12:55
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Varför använder du oskärmad högtalarkabel till lågnivå?
Öh, det kanske blir mer intelligent överföring?
Postad 24 februari 2018 - 14:27
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Har testat olika lågnivåkablar av olika märken (Atlas, Chord , Holographic , purist , harmonic ) osv...alla avskärmade och alla var bra på sitt sätt.
I slutändan valde jag 050s för att det lät bäst. Nu måste jag påpeka att jag äger IS 8pro Mk2. Jag vill inte låta partisk men än så länge har jag inte hittat en bättre kabel för det systemet jag äger idag( Ayre v5xe / Holographic pre25)
Jag upplever signalkablarna som mycket bra balanserade och neutrala och med enorm energy och jag misstänker att det passar till det Mesta elektronik på marknaden .
Postad 24 februari 2018 - 14:39
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Öh, det kanske blir mer intelligent överföring? 
Jag börjar tro att Petter är väl medveten om vad han har för kunder och att namnet är ironiskt valt 
Jag upplever signalkablarna som mycket bra balanserade och neutrala och med enorm energy och jag misstänker att det passar till det Mesta elektronik på marknaden .
Fast det är ju inga signalkablar. De är helt enkelt fel kablar för uppgiften. Hur avskärmas störningar? Elektriskt passar de inte till någon elektronik på marknaden om vi talar lågnivåsignaler.
"enorm energy", den var ny 
Suck, jag kommer sannolikt aldrig fatta hur en del i HiFi-kretsar tänker.
Postad 24 februari 2018 - 14:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Intelligent Sound Silk 050s med Furutech FT212R banan och FT211R Gaffel.
Mycket imponerat av denna kabel i detta utförande.
Kör denna kabel som högtalar och signalkabel med mycket bra resultat.
Använder Furutech FP126R kontakter till signalkablarna. Byte från Chord till de.
0,5 mm2 som högtalarkabel? Det är ju för klent.
Postad 24 februari 2018 - 15:53
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
0,5 mm2 som högtalarkabel? Det är ju för klent.
Inte alls om man vill begränsa effektspikar.
Postad 24 februari 2018 - 15:56
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Det var en rasande skillnad att skicka signalen på min Fender Bass Man 50 från tele-signalkabel till riktig tele-högtalarkabel. Som att tvätta öronen helt enkelt. skratt. 
Men det kanske är bra att begränsa spikarna i dynamiken, burkarna kanske inte orkar hålla ner disten annars? Sorry, men jag är otroligt skeptisk till detta märke. Likaså människor som tror att små högtalarlådor alltid är att föredra. 
Postad 25 februari 2018 - 17:06
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hej
Här skickar jag bilder på mina guldstenar.
Och hoppas på att inte få någon kritik för det.
Jag är så nöjd med dem som det kan bli. För mig finns bara en lag.
Det är ljudupplevelsen. Det är inte fel att vara skeptiker och kritiker... jag brukar också kritisera men aldrig grejer som jag inte testat själv och jag håller heller inte på med konspirationer av olika slag, inte heller ironi.
Jag lyssnar på musik och vill dela mina upplevelser med alla som är intresserade av det.
Lycka till!
Postad 25 februari 2018 - 17:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hej
Här skickar jag bilder på mina guldstenar.
Och hoppas på att inte få någon kritik för det.
Jag är så nöjd med dem som det kan bli. För mig finns bara en lag.
Det är ljudupplevelsen. Det är inte fel att vara skeptiker och kritiker... jag brukar också kritisera men aldrig grejer som jag inte testat själv och jag håller heller inte på med konspirationer av olika slag, inte heller ironi.
Jag lyssnar på musik och vill dela mina upplevelser med alla som är intresserade av det.
Lycka till!
Vad är det för fördelar med att ha en sån tunn kabel? 0,5 mm2 skulle jag aldrig komma på att ha
Postad 25 februari 2018 - 18:23
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Den där kabeln motsäger exakt ALLA andra dyr-snokar typ vad gäller skärmning, area och annat mumbo-jumbo.
Postad 25 februari 2018 - 18:25
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Kan tyvärr inte svara på din fråga....ren teknisk så vet jag inte fördelarna/nackdelarna med denna kabel.
Postad 25 februari 2018 - 18:28
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Kan tyvärr inte svara på din fråga....ren teknisk så vet jag inte fördelarna/nackdelarna med denna kabel.
Det var ingen fråga utan ett konstaterande.
Postad 25 februari 2018 - 18:29
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Hur lång är den kabel du använder som högtalarkabel?
Postad 25 februari 2018 - 18:38
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Det var ingen fråga utan ett konstaterande.
det var inget svar till dig heller....du kom emellan
Hur lång är den kabel du använder som högtalarkabel?
2x2.5m
Postad 25 februari 2018 - 19:57
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Vad är det för fördelar med att ha en sån tunn kabel? 0,5 mm2 skulle jag aldrig komma på att ha
Fördel: Den är billigare 
Postad 25 februari 2018 - 20:44
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Det verkar vara en röd tråd hos de med din uppfattning 
Här får du i.a.f. min respekt. Du säger faktiskt "upplevelser" istället för att försöka påstå att det objektivt skulle vara bättre ljud. Upplever du bättre ljud så gör du.
Postad 25 februari 2018 - 20:46
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Fördel: Den är billigare 
Fast nu tar Intelligent Sound 400.- metern för den här tunna kabeln! Oseriöst av IS att marknadsföra den som högtalar och signalkabel. Samma kabel finns i en skärmad variant som just är en signalkabel.
Postad 25 februari 2018 - 20:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Fast nu tar Intelligent Sound 400.- metern för den här tunna kabeln! Oseriöst av IS att marknadsföra den som högtalar och signalkabel. Samma kabel finns i en skärmad variant som just är en signalkabel.
Den verkar vara singelkabel också. Vill man ha tex 3 meter till högtalaren så måste man köpa 6 meter, vilket blir 2400 kr. Visserligen verkar den också vara i silver, men går man upp till 0,75 mm2 i koppar så får man en ledare med lägre resistans.
Postad 25 februari 2018 - 21:13
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
jag brukar också kritisera men aldrig grejer som jag inte testat själv och jag håller heller inte på med konspirationer av olika slag, inte heller ironi.
Spännande att du tar upp konspirationer (har någon anklagat dig för det?). Du och flera andra som har samma idéer som dig uppvisar faktiskt likheter med "konspirationsteoretiker". Man har alltid en uppfattning som är rakt motsatt den allmänna. Man har aldrig några egentliga argument för denna uppfattning. Det är upp till "motståndaren" att motbevisa de oftast oemotbevisbara påståendena.
Här hävdar du t.ex. att oskärmad kabel på 0.5mm2 är den bästa kabeln för både hög effekt (högtalarkabel) och låg störningskänslig signal. För någon som är det minsta lilla insatt i ämnet så är det rent ut sagt idioti. Det är verkligen textboksexempel på ormolja.
Postad 26 februari 2018 - 19:16
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Här kommer mina Intelligent sound Silk050s signalkablar. Presterar kanon mellan försteg och slutsteg och försteg och riaa.
Signalkablarna är 45cm
Mycket nöjd !!!
Postad 26 februari 2018 - 19:33
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Så de tar 400kr/m för kabeln, 760kr för kontakterna samt 250kr för kontaktering och levererar ”det där”? Jag gillar det då det totalt skjuter hål i hela kabelmarknaden 
Men jag skulle aldrig betala de pengarna för lite ”RK” och kontakter från Furutech.
Men huvudsaken är att du är nöjd.
Postad 26 februari 2018 - 20:01
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Vad är hemligheten med kabeln? Vad är det som gör den så bra? Som högtalarkabel så är den för klen, för mycket motstånd för signalen. Som signalkabel passar kabelarean, men att ha en oskärmad kabel till det ändamålet är ju helt fel. Finns det nån förklaring från Intelligent sound angående detta? Det finns ju mätningar som visar att för klen högtalarkabel påverkar signalen hörbart och det är det enda sättet att få en kabel att låta annorlunda, dvs att göra den sämre. Sen så kan man inbilla sig att den hörbara skillnaden är åt det bättre hållet. Sen detta med oskärmad signalkabel, ja jösses...
Postad 26 februari 2018 - 20:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Vill man ha kablar tunna som sytråd så finns det billigare alternativ, t ex denna för 39kr:
https://www.netonnet...m/231586.13720/
valueline-2x-rca-hane-2x-rca-hane-2m(231586)_1_X2_Large.jpg 25,01K
1 Antal nerladdningar
Den går även att använda som högtalarkabel om man klipper av kontakterna 
Om man ser till IS tidigare Proson/Genexxa-byggen, så är väl "signalkabeln" den tunnaste högtalarkabeln från Biltema, med Furutech-kontakter.
Redigerat av Ageve, 26 februari 2018 - 20:14.
Postad 26 februari 2018 - 20:12
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Inte bara oskärmad, öppna icke-tvinnade par är betydligt mer störkänsliga än ett vanligt ”lakritssnöre” som levereras med billigast möjliga elektronik.
Får inte alls ihop deras tänk, men så är det även roande att läsa om ”Deras syn på ljud” https://intelligents...ar-syn-pa-ljud/
Postad 26 februari 2018 - 20:15
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Vill man ha kablar tunna som sytråd så finns det billigare alternativ, t ex denna för 39kr: https://www.netonnet...m/231586.13720/
valueline-2x-rca-hane-2x-rca-hane-2m(231586)_1_X2_Large.jpg
Den går även att använda som högtalarkabel om man klipper av kontakterna 
Om man ser till IS tidigare Proson/Genexxa-byggen, så är väl "signalkabeln" den tunnaste högtalarkabeln från Biltema, med Furutech-kontakter.
Kabeln från netonnet har fått högsta betyg också. Lika bra som IS
Postad 26 februari 2018 - 20:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Kabeln från netonnet har fått högsta betyg också. Lika bra som IS
Ja, och 5-meters varianten verkar ha en del gemensam med IS med:
https://www.netonnet...m/214128.13720/
5/5
"En bra ljudkabel som man kan använda som förlängningssladd till högtalare."
Postad 27 februari 2018 - 04:33
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Mycket surr nu på vilka kablar som gäller, har någon gjort mätningar och kan visa på skillnader mellan lakritssnören och alternativ än?
Postad 27 februari 2018 - 08:56
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Mycket surr nu på vilka kablar som gäller, har någon gjort mätningar och kan visa på skillnader mellan lakritssnören och alternativ än?
På signalkablar har jag gjort det ja, det är enkelt.
Det ska väldigt mycket till innan en dålig kabel orsakar problem över -100dB. Oftast ligger skillnaderna nere vid -110 till -120dB dvs långt under brusgolvet i försteg, digitala format (16-bit) osv.
Här är ett exempel. Lakritskabel från Kjell & co med diverse adaptrar (till/från 3,5mm t om), vs Monstercable för runt en tusing:
post-27321-1298749271.png 62,64K
0 Antal nerladdningar
-0,11 dB i frekvensomfångets övre del beror på avrullningen vid 48kHz (96kHz sampling) och är helt som det ska vara.
Den största skillnaden är stereoseparationen, men det är återigen långt under värdena i även riktigt bra försteg osv.
Det bästa värdet för stereoseparation jag har fått är -120dB, med en QED-kabel, men den kabel hade så usla kontakter så den rekommenderar jag inte (troligtvis fel toleranser i dimensionen, så den tog nästan sönder kontakten på en förstärkare jag hade då).
Hursomhelst är allt under -100dB ohörbart, och skalan är logaritmisk, så skillnaden är stor mellan t ex -100 och -110 dB.
edit: Det hade dock varit intressant att "bygga" en medvetet dålig kabel som den från IS (med oskärmad högtalarkabel) för att se hur dåliga mätvärdena kan bli. Det kan ju vara så att de vill försöka bevisa att det "visst är skillnad på kablar" och därför har gjort en som är så dålig att det blir hörbart 
Redigerat av Ageve, 27 februari 2018 - 09:27.
Postad 27 februari 2018 - 09:53
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag fick nu reda på att kabeln silk 050s är en kopparkabel. Jag trodde först det var silver. Kopplingskabel på 0,5 mm2 för 400 kr metern???
Hur kan denna vara en favorit hos IS? Om man nu tex vill ha 3 meter mellan högtalare och förstärkare så blir resistansen i kabeln 0,2 ohm.
Jämför detta med en kopparkabel på 2,5 mm2 som har en resistans på 0,04 ohm. Tex Jentech sky kostar 25 kr/m som dessutom är dubbelledare!!!
Så hur kan en tunn kabel med med högre resistans vara bättre för ljudet jämfört med en kabel med normal area?
Denna RK 0,5mm2 kostar 1.20 SEK per meter vid köp av 100 meter
https://www.electrok...88?taxInclude=1
Redigerat av Buddypresley, 27 februari 2018 - 10:19.
Postad 27 februari 2018 - 12:39
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Hej
Tycker IS verkar vara ganska unika i sitt sätt att tänka, dom tillverkar produkter som ser billiga ut samtidigt som dom försöker ta ett orimligt högt pris.
De finns andra märken som kanske kostar mer än dom borde med tanke på de ljud man får, men dom har ändå försökt att tillverka en produkt som andas kvalité och ser bra ut.
Mvh Martin
Postad 27 februari 2018 - 12:48
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Ja jag håller med. Jag kan faktiskt förstå om man betalar en del extra för att par snygga högtalare eller t.o.m. en snygg kabel.
IS högtalare är bland det mest underdesignade jag någonsin sett. På ett dåligt sätt.
Och de där kablarna VLANIBET fotat ser ju inte kloka ut. Som något jag skulle lött ihop som en tillfällig nödlösning om allt jag haft till hands varit fel kabel.
Men visst, smak är ju helt personlig så tycker någon att detta är vackert så kan jag knappast säga emot. Måste dock instämma i tvivelkören 
Postad 27 februari 2018 - 19:17
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Ageve,
klockrent exempel med bild. Tackar. Men den bilden beskriver relationen mellan lakrikts och monster. Har du gjort fler tester samtidigt på andra märken/modeller?
Postad 27 februari 2018 - 23:11
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Ageve,
klockrent exempel med bild. Tackar. Men den bilden beskriver relationen mellan lakrikts och monster. Har du gjort fler tester samtidigt på andra märken/modeller?
Japp, testade en 69-kronors kabel från Ullared med. Den hade riktiga kontakter och liknande Monsterkabeln. Prestandan var också i stort sett identisk.
edit: Och en 5m lång Suprakabel med (till subwoofer).
https://www.minhembi...31#entry3217808
Redigerat av Ageve, 27 februari 2018 - 23:15.
Postad 27 februari 2018 - 23:23
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Ja jag håller med. Jag kan faktiskt förstå om man betalar en del extra för att par snygga högtalare eller t.o.m. en snygg kabel.
IS högtalare är bland det mest underdesignade jag någonsin sett. På ett dåligt sätt.
Och de där kablarna VLANIBET fotat ser ju inte kloka ut. Som något jag skulle lött ihop som en tillfällig nödlösning om allt jag haft till hands varit fel kabel.
Men visst, smak är ju helt personlig så tycker någon att detta är vackert så kan jag knappast säga emot. Måste dock instämma i tvivelkören 
Tycker personligen att IS8 Pro Mk2 är väldigt snygga och stilrena precis som en traditionell högtalare ska vara. Sen att den låter beroendeframkallande gör inte saken sämre.
Rekommenderar till alla som inte har testat den att överväga att göra det.
Njut av den vackra bilden 
Redigerat av VLANIBET, 27 februari 2018 - 23:24.
Postad 28 februari 2018 - 05:30
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Japp, testade en 69-kronors kabel från Ullared med. Den hade riktiga kontakter och liknande Monsterkabeln. Prestandan var också i stort sett identisk.
edit: Och en 5m lång Suprakabel med (till subwoofer).
https://www.minhembi...31#entry3217808
Tackar för info.
Redigerat av PML73, 28 februari 2018 - 05:36.
Postad 28 februari 2018 - 08:15
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Tycker personligen att IS8 Pro Mk2 är väldigt snygga och stilrena precis som en traditionell högtalare ska vara.
Ja du skrev det. Och jag skrev vad jag tyckte. Inga problem va?
Postad 28 februari 2018 - 17:55
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Ja du skrev det. Och jag skrev vad jag tyckte. Inga problem va?
Inga problem 
Postad 01 mars 2018 - 05:13
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Ageve,
Som jag förstår det, eller om jag missat någon info. Är ditt mätprogram anpassat för digitalkabel. Finns det info om tidsaspekten gällande stig och fallmätning på impuls på kablarna? Eller anser du att sådan information är helt onödig?
Postad 01 mars 2018 - 11:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Ageve,
Som jag förstår det, eller om jag missat någon info. Är ditt mätprogram anpassat för digitalkabel. Finns det info om tidsaspekten gällande stig och fallmätning på impuls på kablarna? Eller anser du att sådan information är helt onödig?
Det jag mäter är helt analog prestanda, med en analog loopback (line out -> line in).
Till testerna använder jag programmet RMAA. Ljudkortet är ett Asus Essence ST PCI (modellen med lägst jitternivå).
Programmet spelar upp ett antal testsignaler som D/A-omvandlas, och sen skickas via testkabeln tillbaks till line-in där den A/D-omvandlas och spelas in.
Vet inte riktigt vad du menar med "tidsaspekten", men du kanske menade digitala signaler?
Testsignalerna innehåller iaf impulsmätning och är mycket "elakare" än en normal ljudsignal, för att avslöja brister i det som mäts.
http://audio.rightma...ucts/rmaa.shtml
Redigerat av Ageve, 01 mars 2018 - 11:40.
Postad 01 mars 2018 - 11:55
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Ageve,
jag tänkte dels på om själva utrustningen är specad att hantera skillnader som möjligen skulle skiljas ur i syftet med mätningen. Din data visar stort om inte så de facto obetydlig hörbar skillnad. Hur ser till ex slew rate ut på DAC i ljudkortet osv. Menar endast till att minimera likriktad indata pga egenskaper i vald utrustning. Kanske har du större koll på detta än mina funderingars begränsade perspektiv. 
Jag har en Motu 896mk3 samt olika XLR-kablar men har inte satt mig in i mätningar såsom dina än. 
Redigerat av PML73, 01 mars 2018 - 11:56.
Postad 01 mars 2018 - 13:01
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
DAC-chippet (till line-out) är Burr-Brown PCM 1792A. Den analoga prestandan via line-out är i klass med de bästa nätverksspelarna från Linn. Det finns ett antal mätningar på det.
Datablad med slew-rate osv: http://www.ti.com/product/PCM1792A
ADC-chippet (på line-in) begränsar till runt 120dB SNR, så alla skillnader över det* i nivå kan man urskilja vid en mätning av t ex kablar.
Eftersom få spelare, försteg osv har den prestandan, så är skillnader därunder inte särskilt intressanta. Det är det iofs inte under -100dB heller, men det kan ju vara kul att jämföra om inte annat.
edit: Motu 896mk3 verkar ha SNR på 112dB. Det är bra, men en bit över nivån där skillnaden mellan kablar brukar ligga.
* Över det = över -120dB i signalnivå, dvs t ex -119dB.
Redigerat av Ageve, 01 mars 2018 - 14:46.
Postad 01 mars 2018 - 23:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
IS är kanske inte så galet på det ändå (eller jo, fast det verkar inte spela någon större roll).
Tog en gammal högtalarkabel som jag fick till bilhögtalare för många år sedan, och lödade på RCA-kontakter.
Här är resultatet. En äkta IS-kopia 
lodning.png 584,54K
0 Antal nerladdningar
IS-kopia_hitech.png 644,68K
0 Antal nerladdningar
Ansluten till datorn:
IS_kopia_connected.png 342,98K
0 Antal nerladdningar
Mätresultat, jämförelse med 179-kronors kabel från Kjell & Co (båda är 0,5m långa). Bortse från stereoseparationen, mätningen är i mono (orkade bara löda en kabel):
matningen.png 24,01K
0 Antal nerladdningar
Inzoomad bild från brusmätningen. Vid 3 kHz är Nikabe (Kjell & Co) bättre. Tänk på att nivån är runt -135dB...
MONO_is_vs_kjell_inzoomat_3khz.png 17,32K
0 Antal nerladdningar
Inzoomad bild från brusmätningen. Vid 8 kHz är IS-kopian bättre men det är återigen extremt låg nivå på distorsionen.
MONO_is_vs_kjell_inzoomat_8khz.png 16,69K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 01 mars 2018 - 23:44.
Postad 01 mars 2018 - 23:31
Unregistered3891e39c
-
Unregistered3891e39c
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
IS är för fan underhållning.
En bra kabel påverkar inte ljudet alls. Punkt.
Postad 01 mars 2018 - 23:34
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Kul med lite mätningar. Fast det största problemet jag ser med högtalarkabel för lågnivå är ju den totala avsaknaden av skärmning. Det är ju i.o.f.s. i sann progressiv IS-anda så det finns säkert någon fantastisk förklaring till det med 
Postad 01 mars 2018 - 23:44
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Kul med lite mätningar. Fast det största problemet jag ser med högtalarkabel för lågnivå är ju den totala avsaknaden av skärmning. Det är ju i.o.f.s. i sann progressiv IS-anda så det finns säkert någon fantastisk förklaring till det med 
Ja, förväntade mig att den skulle mäta sämre, men det är ju ingen krävande signal som överförs direkt 
Här är några fler bilder, med -130dB som nedre gräns:
Frekvensgången är identisk, så bara en linje syns. Det man ser är ljudkortets avrullning vid 48kHz samplingsfrekvens.
MONO_is_vs_kjell_frequency.png 13,86K
0 Antal nerladdningar
MONO_is_vs_kjell.png 12,37K
0 Antal nerladdningar
MONO_is_vs_kjell_imd.png 15,53K
0 Antal nerladdningar
En inzoomad bild till. IS-kopian är sämre, men det är ju nära den teoretiska gränsen för vad 24-bit kan återge (med dither).
MONO_is_vs_kjell_inzoomat_10khz.png 16,56K
0 Antal nerladdningar
edit: Snurrade ihop kabeln, och nu mäter den ännu bättre 
IS-kabel ihopsnurrad connected.png 263,21K
0 Antal nerladdningar
IS-kabel ihopsnurrad.png 19,38K
0 Antal nerladdningar
IS-kabel ihopsnurrad_inzoomad.png 19,12K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 02 mars 2018 - 00:12.
Postad 02 mars 2018 - 05:40
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Ageve,
varifrån kommer anomalin? Det är ju runt 80Hz mellan spikarna. Varför? Verkar som om den ospunna kabeln blir en antenn. Och den tvinnade får genom sin vridning i magnetfältet kring signal att skydda sig bättre. Praktiskt mätexempel om andra felorsaker utrönts.
Edit
Du nämnde att ditt chip har en 120dB känslighet, men har själva ljudkortet det i praktiskt utförande? En del elektronik som samsas i en liten låda.
Redigerat av PML73, 02 mars 2018 - 05:49.
Postad 02 mars 2018 - 07:33
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Ja, förväntade mig att den skulle mäta sämre, men det är ju ingen krävande signal som överförs direkt 
Du får be IS om en meter testsladd av deras glorifierade variant, och mäta på den. Sen skulle det vara intressant också att ha IS-varianten och Kjell-kabeln i en miljö där det finns risk att störningar kan interferera. Skärmad signalkabel borde ha en fördel kan man tycka.
Postad 02 mars 2018 - 07:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 314 inlägg
Du nämnde att ditt chip har en 120dB känslighet, men har själva ljudkortet det i praktiskt utförande? En del elektronik som samsas i en liten låda.
Nja, det är ljudkortet som helhet som begränsar till runt -120dB vid inspelning. Vid uppspelning är det ca -124dB. Sen beror det lite på datorn med. Kortet är bra avskärmat och har separat strömkontakt direkt från nätdelen osv, men jag har bättre nätdel än vad Asus hade när de mätte upp kortet (med väldigt låga ripplevärden).
Fast en liten peak blir det ju ofta som sätter gränsen. Som du ser är annars brusgolvet lägre än så.
Kortet har utbytbara OP-ampar, men jag har inte testat med några andra. De flesta verkar vara överens om att de som sitter på kortet från början är de som ger bäst mätvärden. Sen finns det ju de som tycker att andra varianter låter bättre, men det är en annan sak 
Angående störningen med IS-kopian så vet jag inte vad den plockar upp, men det är ju väldigt låg nivå som sagt.
Redigerat av Ageve, 02 mars 2018 - 09:18.
Postad 02 mars 2018 - 17:48
Unregistered6e91bc53
-
Unregistered6e91bc53
-
Användare
-
-
157 inlägg
vem bryr sig om era mätningar på kjell & company kablar samt biltema? sluta skriva här om ni inte kan hålla er till topic eller ens vill diskutera ämnet på någon vettig nivå mer än skitsnack.
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
JEGS76
, 01 jan 2025
Bose, Slutsteg, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Startad av
joesoes
, 12 apr 2024
Sonos, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
mattepattematte
, 19 jan 2023
Högtalare, Diy
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
insaniac
, 24 nov 2022
högtalare, vintage, special
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Startad av
Mr_x
, 13 mar 2021
SVS PB-1000 Pro, subwoofer och 2 fler...
|
|
-
Populärt
45 svar
- 12 303 visningar
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|