Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 19 January 2019 - 12:51

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Absolut, och ibland kan det vara tvärtom också. Jag justerade så att jag fick en frekvenskurva som mätte väldigt platt men som vid lyssning lät helt skit och mycket sämre än kurvan som hade toppar och dalar.

Varför skedde detta? Jo för att vid faktisk lyssning så betedde sig komponenterna annorlunda än vid ett enkelt svep.

Jag har mäturustning för både audio och video och med video så är detta ibland tillfället; att det mäter bra men ser ut som skit. Här måste en människa til för att testa hand i hand med mätningar.

I grund och botten är jag för så mycket information som möjligt men om man bara har möjlighet att testa på enstaka komponenter och inte hela kjedjan så föredrar jag tester så närma avnjutningsplats som möjligt.

Postad 19 January 2019 - 13:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag förstår inte problemet- det är bara att ge sig ut till vilken stormarknad som helst som har ett pappställ med vinyl uppställt. Jag har tidigare ikväll sett både Fleetwood Macs "Rumours" och U2:s "Joshua Tree" på den lokala stormarknaden bara en liten bit härifrån- båda kostar runt 200 spänn stycket och är troligen några av de vanligaste albumen man kan hitta i ett sånt där pappställ. Inget ocker över det vad jag kan se. Lyft blicken från nätet och se till att pallra dig iväg till Ö&B eller liknande butik imorgon så kan jag lova att du hittar åtminstone en av ovanstående plattor. Sök och finn!

Är det så? Beror kanske lite grand på var man bor, men skall då absolut ge mig ut och leta. Är nu så förbenat trött på dessa gravt underpresterande 180gr. för fantasisummor. Borde nästan bli ett fall för ARN.
Ni har tänt ett ljus av hopp. Tackar! :)

Postad 19 January 2019 - 15:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Är det så? Beror kanske lite grand på var man bor, men skall då absolut ge mig ut och leta. Är nu så förbenat trött på dessa gravt underpresterande 180gr. för fantasisummor. Borde nästan bli ett fall för ARN.
Ni har tänt ett ljus av hopp. Tackar! :)

Gott att höra! Såg att Ginza har "The Joshua Tree" och även "Rumours" så du har en lösning även där om du skulle ha svårt att hitta dem live på stormarknaden.

Redigerat av GyroSE, 19 January 2019 - 15:36.

Postad 19 January 2019 - 16:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Ageve,

Tackar ödmjukt för dina presentationer. Men det handlar ju inte bara om peak to peak i dB i olika frekvenser utan även om bandbredd i vardera frekvensområden för att bygga och uppleva större/realistigare ljud

Redigerat av PML73, 19 January 2019 - 17:03.

Postad 19 January 2019 - 22:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Japp, dynamiken var det man tydligt kunde se skillnad på i Adobe Audition, men det är såklart bara en av parametrarna som förändrades.

Här är två klipp förresten, CD och vinyl, båda original från 1985. Tänk som sagt på att spelaren är 40 år gammal, så det finns en del rumble, och basen är mer exakt på CDn (det är den alltid iofs).

Bitkorrekt från CD:

Bifogad fil  kortklipp_stanleyclarke_CD.wav   5.1MB   4 Antal nerladdningar

Inspelning från vinyl, nersamplat från 24/192 till 16/48:

Bifogad fil  kortklipp_stanleyclarke_vinyl_1648.wav   5.57MB   7 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 20 January 2019 - 00:30.

Postad 20 January 2019 - 00:54

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Velodynamic, 20 January 2019 - 00:56.

Postad 20 January 2019 - 03:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag avser inte själva ämnet CD vs vinyl när jag skriver de raderna utan jag lyfter blicken och tittar på diskussionen som sådan i stort. Sett ur den synvinkeln så är det uppenbarligen inte fel då vi just i den här diskussionen snurrar runt. Titta bara längre upp i tråden så ser du inläggen och hur de har formulerats. Hade vi alla deltagit i ett test där vi alla på samma villkor fick se och höra skulle det vara annorlunda, men nu är det inte så och då hamnar vi i en ond cirkel där diskussionen bara går runt tyvärr.

Tråkigt också att allt hamnar i att någon eller några ska mästra de med annan infallsvinkel där man med sina inlägg gör allt för att förlöjliga den andra partens inlägg. Tyvärr har sånt förekommit flera gånger längre upp i den här tråden. Var finns diskussionsdynamiken i det? Man ger inte alla chansen att komma till tals och utveckla sitt resonemang utan man skrämmer i stället bort dem. Tyvärr är det symptomatiskt för det här forumet. När man kikar i vissa trådar så är det rent häpnadsväckande att se hur vissa systematiskt gaddar ihop sig och motar bort någon med andra synvinklar genom att förlöjliga hen så mycket det bara går.

Det finns bara ett problem. Ett fåtal vägrar ta in fakta som är lika självklara som att gravitationen fungerar. 
Gör man det så finns det inga problem att diskutera att man subjektivt föredrar ett ljud som kommer från vinyl eller att utgåva X har bättre mastring än utgåva Y. 

Postad 20 January 2019 - 03:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Gott att höra! Såg att Ginza har "The Joshua Tree" och även "Rumours" så du har en lösning även där om du skulle ha svårt att hitta dem live på stormarknaden.

Rumours verkar finnas två olika släpp på Ginza, båda lär vara Optimal media egna mastring. Kan vara bra, men den släpptes i USA 2011 på 2-LP i USA där den är mastrad av Steve Hoffman och Kevin Grey. Större chans att den låter bättre. 
2011 släpptes även 2-LP versionen i Europa, men åter graverad av Optimal medias egna tekniker. 

Postad 20 January 2019 - 07:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Rumours verkar finnas två olika släpp på Ginza, båda lär vara Optimal media egna mastring. Kan vara bra, men den släpptes i USA 2011 på 2-LP i USA där den är mastrad av Steve Hoffman och Kevin Grey. Större chans att den låter bättre. 
2011 släpptes även 2-LP versionen i Europa, men åter graverad av Optimal medias egna tekniker.

Det är den amerikanska 45RPM dubbeln (Hoffman & Gray) man ska ha om man vill gå all in. Finns även en enkel 33 1/3RPM US pressing som kom 2011 där samma herrar var inblandade men som pressades hos Pallas- låter också bra. Men de är lite dyrare i inköp och svårare att hitta idag- jag skulle satsa på att hitta en originalpress i fint skick i stället, med en sådan så får man mycket fin ljudkvalitet till ett lite mer schysst pris. Mer driv och punch i musiken på en originalpressning jämfört med nypressningarna i mitt tycke- men det är jag det.

Redigerat av GyroSE, 20 January 2019 - 08:07.

Postad 20 January 2019 - 08:04

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det finns bara ett problem. Ett fåtal vägrar ta in fakta som är lika självklara som att gravitationen fungerar. 
Gör man det så finns det inga problem att diskutera att man subjektivt föredrar ett ljud som kommer från vinyl eller att utgåva X har bättre mastring än utgåva Y.

Fast vi har redan kommit fram till att CD mäter bättre, ingen som ifrågasätter detta faktum- vi är dock sen länge inne och tassar på det subjektiva området då sådana här diskussioner förr eller senare hamnar där.

Postad 20 January 2019 - 09:26

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Fast vi har redan kommit fram till att CD mäter bättre, ingen som ifrågasätter detta faktum- vi är dock sen länge inne och tassar på det subjektiva området då sådana här diskussioner förr eller senare hamnar där.

Precis som du nämnde, i vissa avseenden.

Postad 20 January 2019 - 11:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Det kom fram redan på 80-talet att CD mäter bättre

Postad 20 January 2019 - 11:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Tror att begreppet "mastring" ofta tenderar att blandas ihop med mixning?

Såg en mycket bra grej om detta på Youtube. Typ 10 fel att tänka på.
Detta spred i alla fall ljus i ämnet för min del.

Eventuella icke önskade avvikelser skall lösas vid källan. Om man upplever att ljudet tex är väldigt påträngande vid säg 2kHz och sänker detta i mastringen, vad händer då? Jo, du har sänkt nivån i detta frekvensomlåde för ALLA instrument med så mycket, och därmed dödat inspelningen!

För mig ramlade poletten på plats här. Det är ju precis så man gjort på många nypressningar / remasters. Död och förödelse! :(. :)

Postad 20 January 2019 - 11:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
CD mäter bättre på parametrar kända på önskvärda punkter. Vem och varför valdes de? Digital media kommer alltid att mätas som vinnare eftersom också mätningen allt som oftast är digital. Det betyder också att mätningen är begränsad till dess uppställning. Svårt att förstå för somliga tydligen.

Postad 20 January 2019 - 11:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1

CD mäter bättre på parametrar kända på önskvärda punkter. Vem och varför valdes de? Digital media kommer alltid att mätas som vinnare eftersom också mätningen allt som oftast är digital. Det betyder också att mätningen är begränsad till dess uppställning. Svårt att förstå för somliga tydligen.

Det är ju samma parametrar som mäts som mättes innan CD fanns.

Postad 20 January 2019 - 12:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Det är ju samma parametrar som mäts som mättes innan CD fanns.

Märkligt påstående,igen. Bara för att man mäter peak to peak så betyder det inte att ex bandbredd finns emellan. Precis som en stor del av streamindustrin önskar få alla att acceptera 320mp3 som högupplöst och fullgott ljud. Svårt att förstå sammanhangen om man inte har högre mål och krav.

Postad 20 January 2019 - 12:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Det där stämmer inte. Både analoga och digitala oscilloskop används, och den digitala mätrustning som används har så hög upplösning att argumentet faller direkt.

Det råder (fortfarande) en allmän missuppfattning om att "digitalt" ljud låter på ett visst sätt, men det är ju som sagt helt beroende av samplingsfrekvens och bitdjup.

Påminner igen om mina klipp med 8-bit ljud och dithering här. Ingen kommenterade det, och ingen verkar ha lyssnat på klippen heller:

https://www.minhembi...=3#entry4537501

Jämförelsen motsvarar dessa bilderna, där den ena har skalats ner till 256 pixlar (16x16) och tillbaks till 65536 igen (256x256):

Bifogad fil  256pixlar.png   77.62K   0 Antal nerladdningar Bifogad fil  65536pixlar.png   178.86K   0 Antal nerladdningar

Det är sådana jämförelser som är intressanta om man verkligen vill ta reda på vilken typ av färgning digital återgivning ger, eller inte ger.

Visst kan man ha åsikter om CD, och 16/44.1 är en begränsning som inte är nödvändig längre, men det är som sagt mycket bättre än vad många tror. 

På tal om digitalt, så är åsikterna ofta binära med ;)

Man kan naturligtvis gilla och/eller föredra vinylljudet trots insikten om att CD har förmågan att återge bättre ljud. Sen är formatets potential inte samma sak som ljudkvaliteten på flertalet inspelningar, såklart.

Redigerat av Ageve, 20 January 2019 - 12:53.

Postad 20 January 2019 - 13:17

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Ageve,

Tackar för info. Är på din sida. Men argument som ofta används av båda sidor är lite tunna. Oavsett avsändare. Skratt.

Edit, målet är ju njutning. Och där anser jag att praxis på mätningar haltar en del

Redigerat av PML73, 20 January 2019 - 13:25.

Postad 20 January 2019 - 13:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ageve,

Tackar för info. Är på din sida. Men argument som ofta används av båda sidor är lite tunna. Oavsett avsändare. Skratt.

Edit, målet är ju njutning. Och där anser jag att praxis på mätningar haltar en del

Praxis på mätning av njutning??
Höjning av puls, vinkelförändring på mungipor, rörelser i händer, fötter, huvud?
Då finge man vara uppkopplad till så mycket testutrustning att det snarare såg ut som intensivvård i ett allvarligt stadium. :)

Ursäkta mina spetsfundigheter, fick väldigt lustiga bilder i mitt huvud. :) Är självklart med på vad du säger. Det handlar faktiskt BARA om njutning, och den kan bara var och en själv avgöra om och hur den känner.

Redigerat av laddie15, 20 January 2019 - 13:38.

Postad 20 January 2019 - 13:36

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Allt ljud är analogt, det som varierar är ju hur mycket detaljer av orginalljudvågornas information olika modulering kan återge, LPCM 16/44,1 har mer information än många andra moduleringar.

Mikrofonen är ju en form av transducer, vilket är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan.
Ex elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk, kemisk, akustisk och termisk energi. Mycket liknande modulering, fast där fokus ligger än mer på själva informationen i energin.

Snacket om digitalt och analogt bygger på missuppfattningar, humbug och myter som spridits.

Redigerat av Isaac, 20 January 2019 - 13:42.

Postad 20 January 2019 - 13:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Allt ljud är analogt, det som varierar är ju hur mycket detaljer av orginalljudvågornas information olika modulering kan återge, LPCM 16/44,1 har mer information än många andra moduleringar.

Mikrofonen är ju en form av transducer, vilket är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan.

Ex elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk, kemisk, akustisk och termisk energi. Mycket liknande modimulering, fast där fokus ligger än mer på själva informationen i energin.

Snacket om digitalt och analogt bygger på missuppfattningar, humbug och myter som spridits.

Ja, åt båda håll. Alla som hört en tidig Philips CD-spelare är rätt säkra på att något är rejält fel. Men mediet är enligt alla tekniska specar redan då på en nivå där inga problem skall vara hörbara för människoörat. Själv köpte jag inte CD förrän jag upplevde att det började gå att lyssna på. En Teac CDP 4500, låter fortfarande förträffligt. :)
Och då jämförde jag alltså med en plastgrammofon av märke Sony för under tusenlappen (ca. 1987-88).

Redigerat av laddie15, 20 January 2019 - 13:52.

Postad 20 January 2019 - 14:00

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ja, åt båda håll. Alla som hört en tidig Philips CD-spelare är rätt säkra på att något är rejält fel. Men mediet är enligt alla tekniska specar redan då på en nivå där inga problem skall vara hörbara för människoörat. Själv köpte jag inte CD förrän jag upplevde att det började gå att lyssna på. En Teac CDP 4500, låter fortfarande förträffligt. :)
Och då jämförde jag alltså med en plastgrammofon av märke Sony för under tusenlappen (ca. 1987-88).

Absolut, moduleringen är ju bara en liten del av hela ljudkedjan.🙂

Postad 20 January 2019 - 14:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En annan fet spelare från den tiden är Denon DCD-3520, från 1989.

Några år sedan jag lyssnade på den nu, men försvånadsvärt bra för åldern helt klart. Baserad på Sonys plattform.

edit: Om jag inte minns fel har den dubbla 18-bit Burr Brown DACar.

Redigerat av Ageve, 20 January 2019 - 14:10.

Postad 20 January 2019 - 14:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

En annan fet spelare från den tiden är Denon DCD-3520, från 1989.

Några år sedan jag lyssnade på den nu, men försvånadsvärt bra för åldern helt klart. Baserad på Sonys plattform.

edit: Om jag inte minns fel har den dubbla 18-bit Burr Brown DACar.

Jo, Denon var tidigt ute med mycket fina spelare. Fast när vi talar om "klubben" så var nog drömmen den där låga Marantz KI. Kändes och såg ut att vara gjord i ett stycke.

Postad 20 January 2019 - 15:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Jag hade en Dvp-9000es ganska länge som cd-spelare men fick låna en plastig liten dac som en kompis köpt i en affär som säljer PA-utstyr. Jag testade fram och tillbaka och kunde inte höra skillnad i AKG-lurarna så den sålde jag och akseptetade att tekniken gått framåt, dvs msn får bra kvalitet för mindre pengar. Ångrar mig lite då en del andra problem dykit upp på vägen (psu noise, cds som inte blev rippade som dom skulle osv..)

Postad 20 January 2019 - 15:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag hade en Dvp-9000es ganska länge som cd-spelare men fick låna en plastig liten dac som en kompis köpt i en affär som säljer PA-utstyr. Jag testade fram och tillbaka och kunde inte höra skillnad i AKG-lurarna så den sålde jag och akseptetade att tekniken gått framåt, dvs msn får bra kvalitet för mindre pengar. Ångrar mig lite då en del andra problem dykit upp på vägen (psu noise, cds som inte blev rippade som dom skulle osv..)

Rippning är/var ett skit. Massa CD vill inte låta sig rippas alls, låtordningen blir tokig osv. Håller som bäst på att övertyga mig själv om att Tidal Hifi låter lika bra som fullupplöst ripppat.

Postad 20 January 2019 - 15:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Har just fått Tidal att fungera igenn efter en fadäs/bugg dom introduserade som gjorde att man inte kunde starta via musiccast på yamahan. Tycker fortfarande den är så trög att söka i att jag inte kommit igång...bara testat lite Beefheart mot vinyl.

Postad 20 January 2019 - 16:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har just fått Tidal att fungera igenn efter en fadäs/bugg dom introduserade som gjorde att man inte kunde starta via musiccast på yamahan. Tycker fortfarande den är så trög att söka i att jag inte kommit igång...bara testat lite Beefheart mot vinyl.

Fel tråd, men där har du ju en nackdel med en receiver. Den kan sällan allt den utger sig för att kunna så särskilt bra. Har själv Sonos och Tidal funkar finemang. :)

Postad 20 January 2019 - 16:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Rippning är/var ett skit. Massa CD vill inte låta sig rippas alls, låtordningen blir tokig osv. Håller som bäst på att övertyga mig själv om att Tidal Hifi låter lika bra som fullupplöst ripppat.

Vet inte om du menar något annat här, men när man väl har ställt in EAC rätt, är det svårt att misslyckas. En billig Samsungdrive eller liknande räcker, och datan verifieras mot AccurateRip, så att den är bitkorrekt. Namngivning ställer man också enkelt in i EAC, och metadata hämtas från online-databas.

Gjorde förövrigt en liten test idag, med tanke på hur stor skillnad det ofta anses vara mellan digitala källor/spelare.

Spelade in den analoga signalen ut från en Oppo BDP-93 (front out) till line in på ljudkortet (Asus Essence ST).

Bifogad fil  oppo_asus.png   827.97K   0 Antal nerladdningar

Det som testas är alltså inte bara den ganska enkla DAC-konstruktionen i BDP-93, utan även ADC och signalhantering i ljudkortet/datorn.

Kabeln är en 0,5m Nikabe RCA från Kjell & Co.

Använde en FLAC-fil i 24/96, och spelade upp den från ett USB-minne i Oppon. Det är sedan den original-filen jag har jämfört med.

Spelade in i Adobe Audition, i 24/96 (ASIO), och samplade upp båda filerna till 24/768 för att kunna matcha de någorlunda i tidsled på sample-nivå.

Skillnaden mellan de båda får man fram med inverterad mix-paste, dvs allt som är identiskt släcks ut.

Originalet (konverterat från 24/96 FLAC till 16/48):

Bifogad fil  korttest_flac.wav   4.08MB   12 Antal nerladdningar

Inspelningen (nersamplad till 16/48):

Bifogad fil  korttest_inspelning.wav   4.08MB   8 Antal nerladdningar

Skillnaden:

Bifogad fil  skillnaden_korttest.wav   4.01MB   8 Antal nerladdningar

Så här ser skillnaden ut:

Bifogad fil  skillnad_shangrila.png   11.84K   1 Antal nerladdningar

Original (FLAC):

Bifogad fil  flac_shangrila.png   16.72K   1 Antal nerladdningar

Inspelning:

Bifogad fil  inspelning_shangrila.png   16.7K   0 Antal nerladdningar

Filen som innehåller skillnaden ser ut, och hörs troligen mer än den verkliga skillnaden när man jämför de båda ljudklippen. Det är inte helt enkelt att matcha två ljudfiler i tidsled på samplenivå, och få det helt rätt.

Skillnaden kan dock definitivt inte vara större, och det intressanta är att man har en referens, dvs originalfilen. All avvikelse från det är en färgning av ljudet.

Redigerat av Ageve, 20 January 2019 - 17:57.

Postad 20 January 2019 - 17:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vet inte om du menar något annat här, men när man väl har ställt in EAC rätt, är det svårt att misslyckas. En billig Samsungdrive eller liknande räcker, och datan verifieras mot AccurateRip, så att den är bitkorrekt. Namngivning ställer man också enkelt in i EAC, och metadata hämtas från online-databas.

Gjorde förövrigt en liten test idag, med tanke på hur stor skillnad det ofta anses vara mellan digitala källor/spelare.

Spelade in den analoga signalen ut från en Oppo BDP-93 (front out) till line in på ljudkortet (Asus Essence ST).

oppo_asus.png

Det som testas är alltså inte bara den ganska enkla DAC-konstruktionen i BDP-93, utan även ADC och signalhantering i ljudkortet/datorn.

Kabeln är en 0,5m Nikabe RCA från Kjell & Co.

Använde en FLAC-fil i 24/96, och spelade upp den från ett USB-minne i Oppon. Det är sedan den original-filen jag har jämfört med.

Spelade in i Adobe Audition, i 24/96 (ASIO), och samplade upp båda filerna till 24/768 för att kunna matcha de någorlunda i tidsled på sample-nivå.

Skillnaden mellan de båda får man fram med inverterad mix-paste, dvs allt som är identiskt släcks ut.

Originalet (konverterat från 24/96 FLAC till 16/48):
korttest_flac.wav

Inspelningen (nersamplad till 16/48):
korttest_inspelning.wav

Skillnaden:
skillnaden_korttest.wav

Så här ser skillnaden ut:
skillnad_shangrila.png

Original (FLAC):
flac_shangrila.png

Inspelning:
inspelning_shangrila.png

Filen som innehåller skillnaden ser ut, och hörs troligen mer än den verkliga skillnaden när man jämför de båda ljudklippen. Det är inte helt enkelt att matcha två ljudfiler i tidsled på samplenivå, och få det helt rätt.

Skillnaden kan dock inte vara större än så här, och det intressanta är att man har en referens, dvs originalfilen. All avvikelse från det är en färgning av ljudet.

Kan ju vara själva driven som strular, men vissa skivor vill bara inte. Någon vet jag har någon sorts kopieringsskydd, något de fick för sig ett tag. Tror bla. Matchbox Twenty.
Sedan använder jag WAV. Man kanske måste använda något av de andra käcka formaten för metadata?
Har du annars någon uppfattning om Tidal Hifi? Jag tycker mig höra en tydlig skillnad mellan detta och vissa rippade cd. Förmodligen inbilllning, eller kanske olika utgåvor.

Postad 20 January 2019 - 17:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kan ju vara själva driven som strular, men vissa skivor vill bara inte. Någon vet jag har någon sorts kopieringsskydd, något de fick för sig ett tag. Tror bla. Matchbox Twenty.
Sedan använder jag WAV. Man kanske måste använda något av de andra käcka formaten för metadata?
Har du annars någon uppfattning om Tidal Hifi? Jag tycker mig höra en tydlig skillnad mellan detta och vissa rippade cd. Förmodligen inbilllning, eller kanske olika utgåvor.

Ja, DVD/CD-brännare används ju knappt längre, så kvaliteten blir väl sämre och sämre. Samsungs brukar funka dock, även om de såklart är plastiga.

Kopieringsskydd kan ställa till det, men det är ju ganska få skivor som har det. Det blev tack och lov inte så långlivat. Det finns en chans att dessa skivor går att rippa på andra försöket.

Metadata får du om du väljer hämta från online metadataförsörjare (eller vad det nu står), men du bör använda FLAC. Tror inte WAV stödjer det (har inte testat).

Tidal Hifi har jag inte testat. Litar inte på streamingtjänster. Vill ha mina originalkopior som jag vet är bitkorrekta, och inte loudnessmastrade.

Redigerat av Ageve, 20 January 2019 - 18:00.

Postad 20 January 2019 - 18:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Ursäkta mina spetsfundigheter, fick väldigt lustiga bilder i mitt huvud. :)

Hehe, jag fick denna bilden i huvudet innan, angående om skillnader går att mäta. Inget ont menat mot någon i tråden, men det kanske hade blivit en bra film ;)

Bifogad fil  deomatbara.jpg   53.52K   2 Antal nerladdningar

Postad 20 January 2019 - 18:15

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Testade filerna du delade, tycker möjligtvis wav lät lite bättre än flac. Testade även mot Tidal hifi och upplevde väldigt liten skillnad (om ens någon).

Postad 20 January 2019 - 18:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Vad är det du tycker skiljer sig mellan Tidal och rippade CD?

Anledningen till frågan är att jag har en känsla av att det låter något bättre när jag kör rippade titlar med samma dator och dac.

Skillnaden är för det mesta inte så stor men det händer att jag byter för att köra den rippade istället.

Kör med JRiver så det är uppspelaren och den lokala lagringen som skiljer. Upplösning skall väl vara samma och jag har rippat allt som flac vilket skall vara så gott som samma som det Tidal skickar ut.

Redigerat av Blåtand, 20 January 2019 - 18:22.

Postad 20 January 2019 - 19:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Fel tråd, men där har du ju en nackdel med en receiver. Den kan sällan allt den utger sig för att kunna så särskilt bra. Har själv Sonos och Tidal funkar finemang. :)

Jag tror det var API mellan Musiccast och Tidal som strulade, den sa att man redan var inloggad och så kom man inte vidare, alla andra strömningstjänster fungerar bra. Spotify använder man ju f.eks som vanlit från mobil/pad och väljer att det skal spelas upp från recievern, så jag tror det är Tidal som gjort detta krångligare än vad man måstte då detta inte går här utan man måste in i Tidal VIA Musiccast vilket ger ett anat gränssnitt osv.

Jag är sjukt nöjd med 3060n som pre/avkodare ljud och bildväxel, förutom just denna enda sak då.

Postad 20 January 2019 - 20:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vad är det du tycker skiljer sig mellan Tidal och rippade CD?
Anledningen till frågan är att jag har en känsla av att det låter något bättre när jag kör rippade titlar med samma dator och dac.

Skillnaden är för det mesta inte så stor men det händer att jag byter för att köra den rippade istället.

Kör med JRiver så det är uppspelaren och den lokala lagringen som skiljer. Upplösning skall väl vara samma och jag har rippat allt som flac vilket skall vara så gott som samma som det Tidal skickar ut.

Kör Sonos och Arcam Rdac. Det jag upplever / tycker mig uppleva är att det saknas det där sista "krispet" som gör musiken intressant. Nivån är kalibrerad, men det räcker ju att man inte sitter precis likadant osv. Men så upplever jag det iaf.

Postad 20 January 2019 - 20:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tror det var API mellan Musiccast och Tidal som strulade, den sa att man redan var inloggad och så kom man inte vidare, alla andra strömningstjänster fungerar bra. Spotify använder man ju f.eks som vanlit från mobil/pad och väljer att det skal spelas upp från recievern, så jag tror det är Tidal som gjort detta krångligare än vad man måstte då detta inte går här utan man måste in i Tidal VIA Musiccast vilket ger ett anat gränssnitt osv.

Jag är sjukt nöjd med 3060n som pre/avkodare ljud och bildväxel, förutom just denna enda sak då.

Vad skönt. Min Onkyo strulade en del när jag använde den som spelare. Fick fabriksåterställa lite då och då. Funkar en receiver som den ska, och man är nöjd med allt, är altiettlösningen verkligen toppen.

Postad 20 January 2019 - 20:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Hehe, jag fick denna bilden i huvudet innan, angående om skillnader går att mäta. Inget ont menat mot någon i tråden, men det kanske hade blivit en bra film ;)

deomatbara.jpg

Haha. Den var så bra att ingen kan ta illa upp. :)

Redigerat av laddie15, 20 January 2019 - 20:47.

Postad 20 January 2019 - 22:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Testade filerna du delade, tycker möjligtvis wav lät lite bättre än flac. Testade även mot Tidal hifi och upplevde väldigt liten skillnad (om ens någon).

Gissar på att du menar inspelningen då (korttest_inspelning.wav).

Här är en ny test, samma metod som förut, men denna gången är det den berömda NAD M56... eller som min heter, LG BD390 ;)

https://www.minhembi...m/Ageve/304643/

Skillnaden är även här väldigt liten, men om man lyssnar noga på filen med skillnaden, så hör man att klockan inte är lika exakt i LG-spelaren. En bit in i klippet blir skillnaden ännu mindre, för att sedan öka lite igen. Troligtvis inget som hörs vid normal lyssning, men ändå.

Detta visar som sagt påverkan från både spelaren och ADC/signalbehandling i datorn. Referensen är ursprungsdatan på CDn.

Jennifer Warnes / Leonard Cohen - Joan of Arc, uppspelad analogt ut från CD i LG BD390:

Bifogad fil  BD390_analog_ut.wav   4.98MB   8 Antal nerladdningar

Samma skiva rippad i EAC, bitkorrekt:

Bifogad fil  CD_rippad_EAC.wav   4.98MB   7 Antal nerladdningar

Skillnaden mellan klippen:

Bifogad fil  Skillnad_BD390_vs_rippad.wav   4.98MB   6 Antal nerladdningar

Skillnad:

Bifogad fil  lg_bd390_skillnad.png   13.55K   0 Antal nerladdningar

edit: På BD390 använde jag front ut på multichannel-delen, eftersom där sitter en bättre DAC än på 2-kanalsutgången, ironiskt nog även på NAD-spelaren eftersom den är likadan.

Ska även testa min gamla Rotel RDV 1050. Den är baserad på en dålig JVC-spelare med noname-DAC. Det är en spelare som jag tror har hörbar färgning.

Redigerat av Ageve, 21 January 2019 - 00:29.

Postad 21 January 2019 - 02:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Ja, och jag mfl har sagt det är inte konstigt att vissa anser vinylens färgning ger en bättre upplevelse. Det är inte en bättre återgivning av mastern, men kan upplevas som bättre. 

Postad 21 January 2019 - 13:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Lite off-topic kanske men är man sugen på att se mätningar på hur olika DAC:ar beter sig så har jag funnit denna sida att vara ganska användbar. Här är några exempel:
https://www.audiosci...ound-card.4915/ - Asus STX II
https://www.audiosci...utest-dac.5981/ - Chord Qutest

https://www.audiosci...hd-player.3660/ - Oppo 205

https://www.audiosci...ay-player.2421/ - Oppo 105

Verkar fortfarande som att det inte är helt självklart att vad som helst duger att spela upp digitalt med. Finns iaf stora skillnader. 

Redigerat av philipbtz, 21 January 2019 - 13:25.

Postad 21 January 2019 - 14:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0

Kul att Shiit Modi 3 gör det så bra. Kostar ju bara $99.

Postad 21 January 2019 - 14:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Lite off-topic kanske men är man sugen på att se mätningar på hur olika DAC:ar beter sig så har jag funnit denna sida att vara ganska användbar. Här är några exempel:

Ursäkta uttrycket, men puckot som testade Asus-kortet körde i 16-bit läge, vilken han också erkänner att han missade, men han har inte bemödat sig med att göra om mätningarna. Gissa varför SNR utan dither blev 96-97dB  :rolleyes:

Istället har han kvar de felaktiga resultaten, och den pinsamma texten där han sågar kortet, baserat på felaktigheter. Det är ingen bugg heller som han försöker med i bortförklaringen. Beroende på version av programvaran finns det två ASIO-drivrutiner, en som är låst till 16/48, och en där man kan välja 16, 24 och 32-bit. Det visas tydligt.

Jag har mätt analog loopback på Essence ST, men då är det ingången (ADC) som begränsar, vilket ger 117dB SNR, inte långt ifrån specade 118dB vid inspelning.

Resultatet vid uppspelning i 24-bit läge är ungefär som Oppo BDP-105, fast bättre på några parametrar, t ex stereoseparationen, åtminstone med de äldre ST/STX. Här är seriös mätning:

Bifogad fil  e4253_Xonar_Essence_STX_Audio_Test_Report.pdf   1.13MB   3 Antal nerladdningar

Det är mätt med samma Audio Precision-utrustning som Stereophile använder. Även de har testat ST och STX, och John Atkinson har som vanligt bra koll, bortsett från att han inte nämner vilken hårdvara, framförallt nätdel som datorerna han testade med hade (troligtvis gammalt crap eftersom den ena körde Windows XP ;)). Det är troligtvis det som ger -114dB istället för specade (och uppmätta) -124dB.

https://www.stereoph...ds-measurements

Trots det är prestandan vid -90.31dB i 16-bit läge (1kHz ton, utan dither) det bästa jag har sett, av alla Stereophiles tester genom åren:

Bifogad fil  110asusXonfig05.jpg   29.77K   0 Antal nerladdningar

Krell Cipher som jämförelse (pris: 12000 pund):

Bifogad fil  512KCIfig08.jpg   56K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 21 January 2019 - 16:57.

Postad 21 January 2019 - 16:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Ursäkta uttrycket, men puckot som testade Asus-kortet körde i 16-bit läge, vilken han också erkänner att han missade, men han har inte bemödat sig med att göra om mätningarna. Gissa varför SNR utan dither blev 96-97dB  :rolleyes:

Istället har han kvar de felaktiga resultaten, och den pinsamma texten där han sågar kortet, baserat på felaktigheter. Det är ingen bugg heller som han försöker med i bortförklaringen. Beroende på version av programvaran finns det två ASIO-drivrutiner, en som är låst till 16/48, och en där man kan välja 16, 24 och 32-bit. Det visas tydligt.

Jag har mätt analog loopback, men då är det ingången (ADC) som begränsar, vilket ger 117dB SNR, inte långt ifrån specade 118dB vid inspelning.

Resultatet vid uppspelning i 24-bit läge är ungefär som Oppo BDP-105, fast bättre på några parametrar, t ex stereoseparationen, åtminstone med de äldre ST/STX. Här är seriös mätning:

attachicon.gife4253_Xonar_Essence_STX_Audio_Test_Report.pdf

Det är mätt med samma Audio Precision-utrustning som Stereophile använder. Även de har testat ST och STX, och John Atkinson har som vanligt bra koll, bortsett från att han inte nämner vilken hårdvara, framförallt nätdel som datorerna han testade med hade. Det är troligtvis det som ger -114dB istället för specade (och uppmätta) -124dB.

https://www.stereoph...ds-measurements

Ok grymt :) Äger ingen av de grejer som jag gav som exempel utan märkte bara att det skiljde en del mellan dom på vissa parametrar.

Den där grafen med fel vid 11-bitar för Asus-kortet stod ut såklart. Om inget annat så kanske det ändå är ett bevis på att man borde vara noga när man försöker få ut bild eller ljud ur en PC. Vanliga drivrutinen och 16-bit läge gav i detta fallet fel redan vid 11-bitar om jag tolkar det rätt. Så även om han gjorde fel så är han nog inte den första. 

Postad 21 January 2019 - 17:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Ja, det är en nackdel. Man måste ha koll på vad man sysslar med, och det är också viktigt att kontrollmäta så att inget oväntat händer med signalen. Det är relativt enkelt mef RMAA. Om det sker något oväntat, ska man naturligtvis försöka ta reda på orsaken. Testen i länken var dessvärre väldigt oseriös.

Ett enkelt sätt att undvika problem vid uppspelning är att använda WASAPI (inbyggt i Windows). Vid inspelning är det ASIO som gäller, rätt version då ;)

Postad 21 January 2019 - 18:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Vilken är den rätta versjonen?

Postad 21 January 2019 - 18:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det är alltså rätt ASIO-driver man ska välja. Tror inte versionen av hela Asus-drivern spelar någon roll.

Så här gör man i Adobe Audition:

Välj Edit i menyn, och "Audio Hardware Setup...".
Bifogad fil  asio1.png   3.44K   0 Antal nerladdningar

Jag har tre val här. Den korrekta är Xonar Essence ST ASIO.
Bifogad fil  asio2.png   14.12K   0 Antal nerladdningar

Öppnar man control panel till ASIO-drivern finns dessa val:
Bifogad fil  asio3.png   4.45K   0 Antal nerladdningar

Av ren princip väljer jag också alltid 24-bit*, 192kHz i Windows ljudkontrollpanel. Det ska inte behövas när man använder ASIO (den går förbi Windows) men ändå.

* 32-bit går inte att välja där, och behövs egentligen inte heller, men Audition jobbar med 32-bit float internt, därav valet i ASIO.

Redigerat av Ageve, 21 January 2019 - 18:46.

Postad 21 January 2019 - 19:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Aha det var specifikt för Asus du snackade om jag trodde du menade 2.13 hade nån bug i sig eller så. Har nämligen haft en del problem (massiva faktiskt) i REW efter windows vackra uppdatering som förstörde allt så tänkte bara åka snålskjuts på lite info här när det ändå kom upp. Men det är fint att skärmbilderna ligger uppe oavsett då det kansje hjälper nån annan.

Redigerat av Demon Slayer, 21 January 2019 - 19:59.

Postad 21 January 2019 - 20:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

För att gå tillbaks till topic, någorlunda iaf.

Köpte några skivor på Ö&B idag (av alla ställen).

First Aid Kit - Ruins bland annat.

Det är stor skillnad på dynamiken. Två exempel:

It's a Shame, CD:

Bifogad fil  itsashame_cd.png   13.28K   0 Antal nerladdningar

It's a Shame, vinyl:

Bifogad fil  itsashame_vinyl.png   17.1K   0 Antal nerladdningar

Fireworks, CD:

Bifogad fil  fireworks_cd.png   15.17K   0 Antal nerladdningar

Fireworks, vinyl:

Bifogad fil  fireworks_vinyl.png   17.74K   0 Antal nerladdningar

Bra skiva, men inspelningen har en del skumma ljud. Trodde först det var något fel på skivan, men det är likadant på CD (diverse fasfel osv ;) ).

Har nämligen haft en del problem (massiva faktiskt) i REW efter windows vackra uppdatering som förstörde allt så tänkte bara åka snålskjuts på lite info här när det ändå kom upp.

Ja, det är Windows 10 det. En uppdatering sen kan allt sluta fungera.

Redigerat av Ageve, 21 January 2019 - 20:04.

Postad 21 January 2019 - 20:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Fy så dom cdna ser ut. Hur stor skillnad är det irl dvs i öronen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.