Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 57 307:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 114 998:-
1 relaterade trådar

Postad 13 augusti 2022 - 22:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Np5 vs XW5000..

https://youtu.be/8QUAxIJj_Gg

Sammanfattning...

Many preorders as people were disappointed from the Epson LS1200 and this hits the sweet spot for german customers (money for value wise), many living room installations as a seperate home cinema is quite rare in germany
Compared to JVC N5, similar performance, bit better contrast with JVC and blackfloor, Sony bit more sharp
He really dislike the manual lens of the Sony
Sony needs proper calibration out of the box, JVC is okeyish out of the box
RC is pretty obvious, it creates artefacts but from seating distance this makes it look "nicer" for some people (spiderman example on minute 7), JVC more natural, harder to see details on sony (minute 22)
SDR is pretty similar, really not much difference, jvc looks a bit more natural
HDR looks more natural on JVC, sometimes the sony makes more wow effect but oversaturates the picture (min 46:50 and 58:00)
On minute 58:30 u can see when he turns of RC how you can suddenly see the details again on the Sony, on JVC is better to calibrate as it has not only 3 settings
JVC NP5 is the better overall solution for his home cinema customers
Sony is better than the Epson LS12000 and good for living room installation due to high brightness
JVC is better for home cinema installations due to lens memory, hdr/dtm, 3D support
Overall the differences aren't big and its all on a pretty high level

Lite skumt är det med RC i genomgången...

Bifogad fil(er)

Postad 14 augusti 2022 - 07:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Jag såg den videon igår. Tyvärr saknades (då) textning och mina kunskaper i tyska räckte inte till för att förstå allt som sades. Bilderna talade dock sitt tydliga språk och stämmer såvitt jag kan bedöma relativt väl överens med sammanfattningen ovan. Av någon anledning blev Sony-bilden mer utsträckt än JVC-bilden när han stod på den sidan och filmade. Sen hände det motsatta när han knatade över till JVC-duken. Lätt distraherande men inget som förtar slutsatserna.

Det nämndes ett visst blåstick i det vita på Sonyn i SDR, även efter kalibrering, vilket dock verkade försvinna i HDR då det istället dök upp på JVC’n. Oklart för mig som inte har filmen om ”rymdmolnet” i Passengers ska vara blått eller grått dock. RC verkade göra ett fenomenalt jobb och på en inzoomad tegelvägg såg man tydligare tegelstenar med Sonyn än på JVC’n.

Jag tycker båda projektorerna är synnerligen trevliga (har sett dem demade) och skulle lätt kunna ha vilken som i min hembio, men linsminne och enklare HDR-hantering hos JVC vinner för mig.

Postad 14 augusti 2022 - 07:34

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Np5 vs XW5000..

https://youtu.be/8QUAxIJj_Gg

Sammanfattning...

Many preorders as people were disappointed from the Epson LS1200 and this hits the sweet spot for german customers (money for value wise), many living room installations as a seperate home cinema is quite rare in germany
Compared to JVC N5, similar performance, bit better contrast with JVC and blackfloor, Sony bit more sharp
He really dislike the manual lens of the Sony
Sony needs proper calibration out of the box, JVC is okeyish out of the box
RC is pretty obvious, it creates artefacts but from seating distance this makes it look "nicer" for some people (spiderman example on minute 7), JVC more natural, harder to see details on sony (minute 22)
SDR is pretty similar, really not much difference, jvc looks a bit more natural
HDR looks more natural on JVC, sometimes the sony makes more wow effect but oversaturates the picture (min 46:50 and 58:00)
On minute 58:30 u can see when he turns of RC how you can suddenly see the details again on the Sony, on JVC is better to calibrate as it has not only 3 settings
JVC NP5 is the better overall solution for his home cinema customers
Sony is better than the Epson LS12000 and good for living room installation due to high brightness
JVC is better for home cinema installations due to lens memory, hdr/dtm, 3D support
Overall the differences aren't big and its all on a pretty high level

Lite skumt är det med RC i genomgången...

Det är inte RC (reality creation) utan dynamic hdr enhancer funktionen. 

Postad 14 augusti 2022 - 08:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Det är inte RC (reality creation) utan dynamic hdr enhancer funktionen. [/size]

Ja jag såg det senare..

Jag tycker båda projektorerna är synnerigen trevliga (har sett dem demade) och skulle lätt kunna ha vilken som i min hembio, men linsminne och enklare HDR-hantering hos JVC vinner för mig.

Jag tror man kommer bli nöjd oavsett vilken man väljer, fast det vet man ju bara om man kikat och jämfört😊 DTM är för mig personligen avgörande än så länge, vilket bilden ovan visar också!

Redigerat av mcmike, 14 augusti 2022 - 08:04.

Postad 14 augusti 2022 - 08:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

… DTM är för mig personligen avgörande än så länge, vilket bilden ovan visar också!

Sänker man kontrastreglaget på Sony så kommer detaljerna i det vita fram men man tappar lite dynamik. Det var vad jag beskrev i mitt sista inlägg från kalibreringen hemifrån. JVCs tonemapping är bättre ändå överlag tycker jag, men man kan inte så enkelt avfärda en av dem baserat på enskilda exempel för det går ganska enkelt att hitta sådana exempel även med JVS:s lösning. Båda kompromissar i HDR, men på olika sätt.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 14 augusti 2022 - 08:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Min poäng var att den kompromissen bör man se själv och avgöra😊

Redigerat av mcmike, 14 augusti 2022 - 08:47.

Postad 14 augusti 2022 - 12:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Sänker man kontrastreglaget på Sony så kommer detaljerna i det vita fram men man tappar lite dynamik. Det var vad jag beskrev i mitt sista inlägg från kalibreringen hemifrån. JVCs tonemapping är bättre ändå överlag tycker jag, men man kan inte så enkelt avfärda en av dem baserat på enskilda exempel för det går ganska enkelt att hitta sådana exempel även med JVS:s lösning. Båda kompromissar i HDR, men på olika sätt.

Skulle det vara vettigt att stänga av HDR i spelaren? Jag ser inte så ofta på HDR och när jag gör det så gillar jag främst 4K förmåga att återge bildkorn i filmen bättre och med bättre komprimering av äldre filmer.  

Postad 14 augusti 2022 - 13:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1

Skulle det vara vettigt att stänga av HDR i spelaren? Jag ser inte så ofta på HDR och när jag gör det så gillar jag främst 4K förmåga att återge bildkorn i filmen bättre och med bättre komprimering av äldre filmer.

Det är absolut ett alternativ i många fall. Jag föredrar än så länge att köra HDR>SDR på streaming med ATV som är erkänt bra på att konvertera. Men måste hinna titta mer innan jag bestämmer mig, lite för fint väder just nu att sitta inne bara:-)

Postad 14 augusti 2022 - 13:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Panasonics UHD-BD-spelare har alltid varit de som ger mest och bäst möjlighet att konvertera HDR till SDR. Det är någondera UB8xx-modellen du bör välja, där UB820 är den aktuella nordiska modellen. Det är en hel del att pilla med i fråga om inställningar, särskilt som HDR inte är det enklaste att greppa utan kräver en del experimenterade och självstudier..

Har ju en UB824 och även haft lillebror UB424. Kunde göra jämförelser och jag fann inga. Så vad har jag bommat, när man kör på en bildvisare som inte hanterar DV?😊

Redigerat av mcmike, 14 augusti 2022 - 13:26.

Postad 14 augusti 2022 - 13:35

Lord_trenchcoat
  • Lord_trenchcoat
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hur bred är din duk och vilket format har den?

/Marcus

110 tum 16:9. React-duk, tab tension. Men alltså i vitt vardagsrum.

Redigerat av Lord_trenchcoat, 14 augusti 2022 - 13:36.

Postad 14 augusti 2022 - 14:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

110 tum 16:9. React-duk, tab tension. Men alltså i vitt vardagsrum.

Antar att du då menar 110” diagonalt? 110” är ingen standardstorlek på Euroscreen. Eller du menar 110” bred, alltså 280cm?
Jag håller mig alltid till metric-systemet och pratar bildbredd så slipper man eventuella missförstånd kring format och annat. Men om jag utgår från att du menar 110” diagonalt så motsvarar det ca 245cm bildbredd. Då kan du ganska väl utgå från mina uppmätta siffror (jag postade i sista inägget) mot min DNP-duk och uppskattnigsvis dra av 20% eftersom ReAct tappar lite ljus mot DNP 08-85 och din duk är också lite större.

Både XW5000 och LS12000B är utmärkta maskiner som båda kommer att fixa SDR på din duk utan problem. Sony har lite högre native kontrast och i praktiken innebär det lite bättre svärta och även lite högre ljusflöde. Den kommer också att ge en lite skarpare bild med lite mer transparens och ”pop” i.

Epson har fördel i motorstyrd optik, vilket inte är så viktigt för dig med 16:9 format, men ändå. Den är också billigare vilket förstås är en faktor att väga in. Om Sony är värd merkostnade för dig kan jag inte svara på, det måste du titta på själv. Samma sak med HDR, du måste värdera själv om du tycker de är tillräckligt bra för dina krav. Sony kommer att ge något färre kompromisser tack vare lite mer ljus och den objektbaserade tonemappingen är marginellt bättre än Epsons.

Men om du ska köpa en så här pass påkostad maskin så skulle jag stark rekommendera att du åker iväg på en bra demo.

Redigerat av Marcus_TheRock, 14 augusti 2022 - 14:40.

Postad 15 augusti 2022 - 07:00

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

När jag läser era kommentarer om SDR, HDR och om att konvertera HDR till SDR skulle jag återigen slå ett slag för en externt videopocessor som så klart är mil bättre en JVC och Sony på DTM. I USA är ofta en videoprocessor med i budgeten från början, och sedan jag själv gkjorde investeringen för snart två år sedan så är jag helt helt övertygad. Övertygad pga att vi trots de nya projektorerna har mer ljus så landar vi ändå på att de ger ca 1/10 av det ljus som behövs för HDR.

Lite småtråkigt att jämförelser mellan JVC och Sony inte längre handlar om svärta och de 2% APL där JVC är bättre och Sony har betydligt högre kontrast över det, utan handlar om vem sojm impementerat bäst DTM. Bäst DTM för du med en Lumagen eller MadVR, inte med vare sig JVC eller Sony.

Jag skulle osett behålla min VW790 och Lumagen mot enbart en VW7000 utan den minsta tvekan. Att du dessutom aldrig behöver röra en zoom igen, genom auto aspect (som för övrigt fixar 2.2 som är vanligt på serier och så vidare), flytta bilden uppåt när text hamnar nedanför bild, samt Non linear stretch av bild om man nu gillar det samt en ypperlig skalare och hanterar av bild är också parametrar att ta hänsyn till.

Givet detta så skulle jag alla dagar i veckan ta en XV5000 och Lumagen över XV7000 - även om jag förlorar kontrast och skärpa så vinner jag allt ovan och eftersom vårt intresse är kompormisser så skulle mitt val vara givet.

Märkt en uppgång av Lumagen i sverige, finns t o m svenska ÅFs nu. Kan jag bidra med fler är jag bara glad för totalupplevelsen blir så mycket bättre. 

Postad 15 augusti 2022 - 09:52

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Hembiobutiken svarar inte men de anger utleverans 18 /8 för svart 5000, skall man tro på detta ? 

Postad 15 augusti 2022 - 10:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Hembiobutiken svarar inte men de anger utleverans 18 /8 för svart 5000, skall man tro på detta ?

Det kan nog stämma. Jag har semester så inte riktigt full koll men jag tror det var några svarta på väg till oss också som skulle dyka upp nu i veckan och sannolikt får de åf som har förbeställt ungefär samtidigt.

Postad 15 augusti 2022 - 14:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Lite småtråkigt att jämförelser mellan JVC och Sony inte längre handlar om svärta och de 2% APL där JVC är bättre och Sony har betydligt högre kontrast över det, utan handlar om vem sojm impementerat bäst DTM. Bäst DTM för du med en Lumagen eller MadVR, inte med vare sig JVC eller Sony.

Nu kostar en projektor av kvalitet ganska mycket pengar redan från början och då vill man ju få ut så mycket som möjligt. Att (jag) bl,a diskuterar hurvida vilken lösning som är "bäst enligt dig" utan att behöva slänga ut ytterliggare en ev projektor kostnad är väl inte så konstigt? Jag är nog inte den enda heller som tänker så!  Hade Sony hanterat HDR bättre (min subjektiva åsikt), så hade jag bytt till en sådan. Vi har alla samma intresse, men innehållet kan se annorlunda ut!

Postad 15 augusti 2022 - 15:51

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Ser att HBB har 3 stycken svarta XW7000 i lager.

Det börjar droppa in lite nu verkar det som.

Postad 15 augusti 2022 - 16:35

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

Ser att HBB har 3 stycken svarta XW7000 i lager.

Det börjar droppa in lite nu verkar det som.

Sidoimport?

Postad 15 augusti 2022 - 22:15

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 2
Yes! I morgon ska jag hämta ut min svarta xw7000es!

Postad 15 augusti 2022 - 22:18

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 1

Yes! I morgon ska jag hämta ut min svarta xw7000es!

Underbart mäktigt!

Grattis 😃

Postad 16 augusti 2022 - 06:52

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

När jag läser era kommentarer om SDR, HDR och om att konvertera HDR till SDR skulle jag återigen slå ett slag för en externt videopocessor som så klart är mil bättre en JVC och Sony på DTM. I USA är ofta en videoprocessor med i budgeten från början, och sedan jag själv gkjorde investeringen för snart två år sedan så är jag helt helt övertygad. Övertygad pga att vi trots de nya projektorerna har mer ljus så landar vi ändå på att de ger ca 1/10 av det ljus som behövs för HDR.

Jag håller med i sak, det blir dock fort rätt (väldigt) dyrt om man inte går HTPC-vägen för (tex) madVR. Inte ens en HTPC är särskilt billig om den ska orka med det man behöver ha den att göra.
En HTPC kräver att man ids lägga en del tid på bygge, setup och tuning. Resultatet är fantastiskt då en vältunad HTPC med madVR i princip gör det en madVR Envy gör. Jag är osäker på Lumagen vs Envy i kvalite, gissningsvis liknande slutresultat?

Jag kör HTPC sedan 20 år tillbaka och hade rent möjligheten att låna en sån dyr videoprocessor 2005 eller 2006 (kommer inte ihåg, tror nog det kan ha vart en Lumagen från den tiden, det finns bör finnas inlägg om det här) och då var det dött lopp mellan min HTPC och videoprocessorn i mina ögon. Ioffsg var det före HDR men…

I diskussionen om vilken projje man väljer spelar kanske inte videoprocessorns vara eller inte vara så stor roll eftersom den kommer lyfta bilden rejält oavsett vilken projje man skaffar?

Postad 16 augusti 2022 - 07:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0
Minns du vilken videoprocessor det var? Jag har haft många DVDOs pch Crystalios, men aldrig en Lumagen. :)

Postad 16 augusti 2022 - 07:43

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Underbart mäktigt!
Grattis

Tackar!

Postad 16 augusti 2022 - 08:19

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Nu kostar en projektor av kvalitet ganska mycket pengar redan från början och då vill man ju få ut så mycket som möjligt. Att (jag) bl,a diskuterar hurvida vilken lösning som är "bäst enligt dig" utan att behöva slänga ut ytterliggare en ev projektor kostnad är väl inte så konstigt? Jag är nog inte den enda heller som tänker så!  Hade Sony hanterat HDR bättre (min subjektiva åsikt), så hade jag bytt till en sådan. Vi har alla samma intresse, men innehållet kan se annorlunda ut!

Det förstår jag förstås absolut - jag själv tänkte i exakt de banorna - då jag t ex köpte JVC N5 för några år sedan. Men du vet ju hur det blir när man blir "frälst" - då vill man ju att alla ska förstå och också bli frälsta :)

Sedan kan man tycka det är synd att Sonys ingenjörer så väl som JVCs godtycklig implementerar subjektiva DTM-lösningar. Det "rätta* är ju ändå att utgår från hur mycket ljus just din projektor har och sedan hantera dynamiken utifrån det värdet. En "logisk" DTM men de absolut minsta "artifakterna" om du så vill. 

Men visst borde man kunna ställa kravet på att en projektor anno 2022, med de facto HDR som en etablerat standard borde kunna ha en liknande support över alla brands kan man tycka.

Postad 16 augusti 2022 - 09:25

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Sidoimport?

Import som import ? har det någon betydelse ? det är väl Sony som levererar och vad jag vet har dom väl ingen kedja i Sverige ? utan vilken butik som helst kan sälja deras produkter ? men jag kanske cyklar ? 

Postad 16 augusti 2022 - 13:27

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 2

Då har även min XW7000 kommit.

Får den tidigast nästa vecka.

Det är någon som fortfarande har semester :P

Postad 17 augusti 2022 - 22:12

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 1
Nu är min xw7000 på plats och ersätter vw790. Efter att testat orginalinställningarna med filmscener jag är bekant med har jag gjort några smärre justeringar. Så äntligen blev det en hel film ikväll med sonen! Vi kollade Ambulance (jag såg den för en vecka sedan så kul att jämföra). Det blev en riktig WOW-upplevelse, vilket tryck och vilken skärpa i bilden och färgrymden var rejält utökad. Det var som att se en helt ny film.

Postad 17 augusti 2022 - 22:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Märkt en uppgång av Lumagen i sverige, finns t o m svenska ÅFs nu. Kan jag bidra med fler är jag bara glad för totalupplevelsen blir så mycket bättre. 

Om det hade varit en extra kostnad för kanske 5-10K så hade det varit mer intressant men de summorna som de kostar så blir det väldigt svårt att motivera den extra kostnaden.

Postad 17 augusti 2022 - 22:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Tackar!

Då har även min XW7000 kommit.
Får den tidigast nästa vecka.
Det är någon som fortfarande har semester :P

Om det hade varit en extra kostnad för kanske 5-10K så hade det varit mer intressant men de summorna som de kostar så blir det väldigt svårt att motivera den extra kostnaden.

Såklart är det så.

Ska man vara riktigt krass kan man nog köpa en billigare projje och en extern processor(HTPC) och komma undan med samma pengar. Inte i alla fall såklart beroende på prisbild.

Jag hade velat ha motoriserad lins m minne men tycker 7000 blir för dyr. 6000 om den prissats mellan hade jag kunnat köpa. Är nog övertygad om att 5000 med extern bildprocessning kommer rätt nära 7000 ändå.
”Bristen” blir att ny 2,35-duk uteblir för nu iaff.

Redigerat av AAKEE, 17 augusti 2022 - 22:35.

Postad 17 augusti 2022 - 22:52

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nu är min xw7000 på plats och ersätter vw790...

Skulle du kunna mäta upp kontrasten på din nya VPL-XW7000ES?

Detta med att folk benämner att SXRD-paneler degraderas, är det inte snarare ytbeläggningen på polariseringsfiltren som försämras av ännu okända, men gissniningsvis luftfuktighetsrelaterade anledningar, då ena sidan (utsidan) på polariseringsfiltren hos projektorer från Sony, innefattandes SXRD-paneler, tidigare i 1080p-konfiguration, numera i 2160p-konfiguration, alla har haft en "öppen" konstruktion, där omgivningens (rummets) luftfuktighet når in till polariseringsfiltren, frånskiljaktligt från JVC's konstruktion, där polariseringsfiltren återfinns i en glasbox för att isolera dem från yttre påverkan, detta till bekostnad av ökat oönskat ljusläckage, men förmodligen en bättre konstruktion ur perspektivet att polariseringsfiltren arbetar i en mer kontrollerad miljö, dvs. en "sluten" konstruktion.

Är det verkligen fel på SXRD-paneler, det är inte alla projektorer från Sony som uppvisar problem.

Visst, alla projektorer mäts inte, alla märker inte, men om det varit SXRD-paneler måste problemet visat sig större.

Den omtalade kontrastförminskningen kan och har väl berott på flera faktorer, ej enbart polariseringsfiltrens ytbeläggning, UV-ljus påstås tidigare varit en ytterligare orsak som många professionella instanser ansett varit en möjlig orsak till generella bildförsämringar (kontrast, färgtäckning) hos projektorer från Sony in den kommersiella branschen, UV-ljus är mellan 100-400nm i våglängd, övergången till laser som ljuskälla (blå laser) gör att detta potentiella problem helt elimineras, den gula varningsetiketten på tidigare modeller ur VW-serien försedda med laser arbeta alla inom 450-460nm, du har parallellt med detta användare som rapporterat oförändrade kontrastsiffror på samma modeller där andra uppvisat försämrade mätningar, vissa enheter har även tappat kontrast vid endast förvaring, dvs. med projektorn utanför bruk helt och hållet, något som stärker teorin kring luftfuktighetens påverkan hos polariseringsfiltrens ytbeläggning, således kan värmeutveckling och/eller otillräcklig kylningskapacitet uteslutas från att vara en ytterligare faktor, då enheten ej utvecklar någon värme när den ej är under drift.

Dissekeringen av Ekki på nya VPL-XW5000ES visar att polariseringsfiltren fortsatt är oskyddade, likt tidigare konstruktioner, som jag förstått är entusiasterna i Tyskland och Ekki i full fart med att ordna upp verkstäder/platser där alla kan komma in med sina projektorer, få dem uppmätta på kontrastvärden, allt för att följa upp problemet bättre och mer organiserat än tidigare, man skall absolut mäta sin nya projektor när den är som nyast, detta blir viktigt senare framöver om problem skulle uppstå, optimalt så mäter man när den är ny, sedan kontinuerligt under ägarperioden, men framförallt innan garantitiden börjar löpa ut, detta för att kunna uppvisa en försämrad bildkvalité mot Sony Prime Support för att inte sitta där med ett initiellt entusiastnöje som till sist blev en sur investering, projektorerna från JVC börjar snabbt bli ganska billiga och överkomliga när man målar upp bilden att en projektor från Sony kan kräva dubbla investeringar, JVC har då aldrig haft liknande problem med degradering av bildkvalité, möjligen en driftande gamma, men den kan åtminstone återställas av projektorägaren själv i hemmet.

Redigerat av stmhIm, 17 augusti 2022 - 23:02.

Postad 18 augusti 2022 - 07:16

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Kan någon rekommendera ett instrument som är tillräckligt bra för att göra kontrastmätningar hemma? Hade varit intressant av flera anledningar.

Jag har en enklare ljusmätare nu men den kan bara redovisa hela lux vilket inte räcker till för kontrastmätningar. Superbra för att hålla koll på den maximala mängden ljus lampan mäktar med för tillfället dock.

Postad 18 augusti 2022 - 07:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0
Calibrite ColorChecker Display (tidigare kallad i1D3) är mätaren du letar efter. :)

Postad 18 augusti 2022 - 08:13

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
[quote name="stmhIm" post="4653061" timestamp="1660773154"]Skulle du kunna mäta upp kontrasten på din nya VPL-XW7000ES?
 Saknar tyvärr utrustning att mäta kontrasten. Om en månad hoppas jag få till en ISF-kalibrering så då vet jag vilken kontrast jag har.
Jag har haft projektorer från Sony i c:a 15 år och har aldrig upplevt någon subjektiv kontratminskning.

Postad 18 augusti 2022 - 09:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Har 5000 börjat dyka upp ? skulle väl komma denna vecka ? 

Postad 18 augusti 2022 - 10:15

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Calibrite ColorChecker Display (tidigare kallad i1D3) är mätaren du letar efter. :)

En vanlig enkel luxmätare räcker, X-Rite i1Display Pro är mer om du skall kalibrera färger.
Det är matematiken mellan de uppmätta siffrorna som är intressanta/relevanta, behövs ingen dyr utrustning.

En onoggrann mätare/luxmätare är absolut inga problem eftersom den är lika onoggrann när du mäter både vitt och svart.

Däremot skall mätningen göras i ett helt mörklagt rum/utrymme, med alla eventuella dynamiska kontrastfunktioner avstängda.

Mätaren/luxmätaren (eller en färgkalibreringsmätare om du har en) skall riktas rakt in i linsen på projektorn, ej riktas mot duk/vägg.

Hur nära linsen? Så nära som möjligt, nudda dock ej linsen, men säg 1-2cm ifrån, iris fullt öppen, ingen zoom.

Hur gammal en ljuskälla är, vare sig det är en lampa eller laser, spelar ingen roll, kontrasten skall vara densamma.

Saknar tyvärr utrustning att mäta kontrasten. Om en månad hoppas jag få till en ISF-kalibrering så då vet jag vilken kontrast jag har.
Jag har haft projektorer från Sony i c:a 15 år och har aldrig upplevt någon subjektiv kontratminskning.

Jag förstår, att uppleva en kontrastminskning subjektivt är i princip omöjligt, om ej kontrasten sjunker till extremt låga nivåer.

Människans synsystem anpassar sig efter långsamma, graduella minskningar utan att reagera på någon speciell förändring.

Att du inte sett något konstigt under såpass lång period kan bero på flera faktorer, kanske har du inte haft några problem alls.

Däremot, du har ingen speciell chans att märka något om du inte har en fullt frisk projektor vid sidan om, för att dömma A/B.

Således är den enda egentliga chansen man har för att uppmärksamma en kontrastminskning att mäta kontrastförhållandet.

Samtidigt behöver man någon slags referens, ett referensvärde, dvs. vad projektorn hade för kontrast rakt upp ur kartongen.

Har man inte detta är det väl enklast att försöka hitta kontrastvärden på nätet, kolla med övriga entusiaster, forum, sajter, etc.

Detta är inga nyheter eller något extremt udda, att inte märka av någon kontrastminskning, det är så vi människor fungerar.

Det är däremot inte samma sak eller någon direkt parallell med att en kontrastminskning inte spelar någon roll, spelar all roll.

Försöker inte påstå att du haft några problem, men sannolikheten är dessvärre större än vad jag önskar, mätningar är A och O.

Kontrastförhållandet kan i princip halveras, rakt av, utan att du märker någon kontrastminskning.

Detta är fortfarande inget tecken på att det inte spelar någon roll, ett A/B test hade avslöjat minskningen.

Redigerat av stmhIm, 18 augusti 2022 - 10:21.

Postad 18 augusti 2022 - 11:30

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Frågan är hur Sony skulle ta denna informationen?

Om det skulle bli problem med att få det på garanti.

Men om man dokumenterar det så borde det ju gå.

Jag har både luxmätare och en Color Display här hemma.

Får väl också försöka göra mätningar.

Sedan så ska jag förlänga min garanti till 5 år.

Kostar ju lite, men det får det vara värt.

Postad 18 augusti 2022 - 12:00

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Frågan är hur Sony skulle ta denna informationen?

Om det skulle bli problem med att få det på garanti.

Men om man dokumenterar det så borde det ju gå.

Jag har både luxmätare och en Color Display här hemma.

Får väl också försöka göra mätningar.

Sedan så ska jag förlänga min garanti till 5 år.

Kostar ju lite, men det får det vara värt.

Sony har enligt tidigare internationella garantiärenden (AVSforum, AVforums etc.) initiellt (HW-serien) tagit emot projektorer för att byta ut hela den kompletta ljusmotorn, och/eller hela projektorn, alternativt erbjuda projektorägaren tillbaks pengarna, osäker på i vilken utsträckning pengarna återbetalats, om det är hela det ursprungliga inköpsbeloppet, då/nuvarande projektorvärde eller hur en sådan kompensation kan ha sett ut, något som är definitivt är däremot att vid övergången till senare serier, VW-serien, har dem slutat att fysiskt åtgärda kontrastminskningsproblemen genom byte av ljusmotor och/eller hela projektorn, dem har istället returnerat projektorn åter till projektorägaren och konstaterat att det är normalt slitage, kontrastminskningen är lite av ett diffust gråzonsområde rent juridiskt, således kan man som projektorägare verkligen hamna i en väldigt tråkig situation om verkliga problem faktiskt uppdagas.

Åter till juridiken, tittar du på alla de senaste projektormodellerna från Sony så specificerar dem inte några kontrastsiffror och/eller kontrastvärden, detta är endast av en enda enkel anledning och det är för att skydda och/eller friskriva sig juridiskt mot eventuella kunder/företag/parter som vill stämma Sony på rådande situation, hittils har inga juridiska fall skett under solen relaterat till kontrastminskningar av projektorer från Sony, vare sig det gäller HW-serien, VW-serien, där den nya XW-serien är såpass ny att det ännu ej funnits chans att uppmäta någon slags degradering av det ursprungliga kontrastförhållandet, klart är däremot att man i uppstartsguiderna för den nya XW-serien hittar ett intressant stycke som principiellt juridiskt friskriver Sony från eventuella problem med kontrastminskningar, om dessa nu är 100% relaterade till just luftfuktighetsvaritioner och/eller luftfuktighetsproblem, något som kundbasen i nuläget spekulerar och högt misstänker vara just fallet, nedan är är ett stycke kopierat från uppstartsguiden i VPL-XW5000ES:

https://www.sony.com...a/50380711M.pdf

Sida 6, första stycket:

Note on leaving unused for long periods

If the unit is not used for a long period of time, malfunction or a drop in performance can occur.

To avoid this, periodically turn on the power and operate the unit.

Detta tolkar jag personligen vara direkt knutet till den förmodade och misstänkte luftfuktighetsteorin, eftersom när projektorn är påslagen och i drift kommer polariseringsfiltren och dess ytbeläggning naturligt att värmas upp, varvid eventuell luftfuktighet (fuktighet vid och/eller på ytbeläggningen) elimineras av den utvecklade värmen från ljuskällan, det är ännu ingen som vet definitivt vad som förbättrats, om något förbättrats, vad det gäller just ytbeläggningen hos polariseringsfiltren i den nya XW-serien som efterträtt de tidigare drabbade HW-modeller och VW-modeller, VPL-GTZ380 har ännu ej haft några rapporter om kontrastminskningar, projektorn släpptes i Januari 2021, kanske har Sony bättrat på ytbeläggningen, för något som är säkert är att dem måste verkligen vara självsäkra på att fortsättningsvis ha blottade polariseringsfilter i XW-serien, till skillnad mot JVC som har polariseringsfiltren isolerade i en glasbox, är något som kommer fortsättningsvis fungera in i framtiden, då till vårt hopp undvika en fortsatt kontrastminskning i den nya generationens projektorer.

Problemet med juridiken kvarstår när du försöker uppvisa din uppmätta kontrastminskning i ett form av garantiärende mot Sony Prime Support, juridiskt finns det likt tidigare nämnt inga direkta utvägar att bepröva dina möjligheter till ett rättfärdigat garantiärende eftersom Sony själva inte specificerar kontrastförhållandet och/eller kontrastsiffror någonstans, inte på deras hemsida, inte på några "white papers" inte i produktmanualer, och vidare, här gäller det därför att rent av trycka på en generell bildkvalitétsförsämring, där fysiska fotografin på den projicerade projektorbilden direkt ur kartong, med ett hårdkodat datum i fotografit, ställs i jämförelse med den försämrade bildkvalitén som blivit ett resultat av den kontrastminskning som skett under ägarperiodens förlopp, detta inom garantitiden för att ha någon som helst form av chans att få något tillbaks från Sony och det investeringsbelopp man som projektorägare en gång spenderat.

Siffror hjälper inte här, i juridiken gäller det att ha fysiska, konkreta, visuella bevis.

Redigerat av stmhIm, 18 augusti 2022 - 12:15.

Postad 18 augusti 2022 - 12:21

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Här skulle man ju haft alla återförsäljare, av Sony projektorer, åsikter.

Är det någon som ens haft detta problemet med en Sony i Sverige?

Hur vanligt är det?

Personligen så tror jag ändå problemet är "litet".

Men det kanske jag tror nu i och med att jag köpt en Sony ;)

Tänker ändå ett så stort företag som Sony fortfarande inte, i så fall, löst problemet är väldigt konstigt.

Postad 18 augusti 2022 - 12:46

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Här skulle man ju haft alla återförsäljare, av Sony projektorer, åsikter.

Är det någon som ens haft detta problemet med en Sony i Sverige?

Hur vanligt är det?

Personligen så tror jag ändå problemet är "litet".

Men det kanske jag tror nu i och med att jag köpt en Sony ;)

Tänker ändå ett så stort företag som Sony fortfarande inte, i så fall, löst problemet är väldigt konstigt.

Detta har ju diskuterats i omgång i mer än tio år. Var rätt mycket på tapeten flr ett antal år sedan på component också med ganska "het" debatt"

Jag tänker att det är så himla lätt på ett forum att göra en stor fet höna av en fjäder och om det nu vore en konkret fakta sedan mer än tio år så borde Sony ha gjort ngt åt det samt att det skulle presneterats konkret fakta kring det. 

Så klart är ingen komponent statisk utan förändras över tid... Och att en panel över tid inte är konstant och det sker en gradvis försämring såsom med både lampa och laser är egnetligen inte så konstigt.

Jag har haft några Sony's och jag har personeligen aldrig märkt något, men jag har heller inte kört 10 000 timmar med ngn projektor.Jag är ganska lugn i båten och ger utan att tveka 150k, utan att bekymra mig om paneldegradering. 

Postad 18 augusti 2022 - 13:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

En onoggrann mätare/luxmätare är absolut inga problem eftersom den är lika onoggrann när du mäter både vitt och svart.

Fel tråd detta ämne, men nej, man kan inte förutsätta att en mätare som avviker ±10%t fortfarande avviker ±10% konsekvent genom alla mätningar. 

En ljusmätare som är "onoggrann" vid höga ljusnivåer är som regel väldigt mycket sämre och ej pålitlig när man mäter svagt ljus, det vill säga mäta svart från projektor. Måste ha en mätare som är bra på att konsekvent mäta ljus vid låga energinivåer vilket enkla lux-mätare, mobiltelefoner och liknande är extra genuint usla på.

Tidigare nämnda ID3 är det bästa man kan få för de pengarna.

Redigerat av Ringblixt, 18 augusti 2022 - 13:13.

Postad 18 augusti 2022 - 13:48

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Fel tråd detta ämne, men nej, man kan inte förutsätta att en mätare som avviker ±10%t fortfarande avviker ±10% konsekvent genom alla mätningar. 

En ljusmätare som är "onoggrann" vid höga ljusnivåer är som regel väldigt mycket sämre och ej pålitlig när man mäter svagt ljus, det vill säga mäta svart från projektor. Måste ha en mätare som är bra på att konsekvent mäta ljus vid låga energinivåer vilket enkla lux-mätare, mobiltelefoner och liknande är extra genuint usla på.

Tidigare nämnda ID3 är det bästa man kan få för de pengarna.

Du har rätt gällande noggrannheten hos dessa instrument, diskuterar ej detta, vi är överens.

Däremot, kom ihåg, glöm inte, vad det gäller kontrastminskningen är vi initiellt först ute efter ett referensvärde.

Detta referensvärde kan principiellt vara precis hur onoggrannt som helst, bara samma instrument används senare.

Sålänge samma instrument används vid alla mätningar, du kommer fortfarande få fram procentreduceringen matematiskt.

Det handlar i detta "juridiska" fall ej om några precisionsmätningar, man vill endast mäta något som "gått förlorat".

Vore relativt osannolikt att en enkel mätare/luxmätare skulle fallera såpass i den ursprunliga noggrannheten över tid.

Har du en X-Rite i1Display Pro, visst, använd den, har du inte en men vill köpa en, köp en, är alltid användbar framöver.

Postad 18 augusti 2022 - 15:55

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Hur är det nu, är svärtan bättre på xw-modellerna jämfört med tidigare generation?

Någon som mätt kontrast?

Postad 18 augusti 2022 - 16:14

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hur är det nu, är svärtan bättre på xw-modellerna jämfört med tidigare generation?

Någon som mätt kontrast?

http://cine4home.de/...h-alles-besser/

We start with the VPL-XW7000, which we place particularly high expectations on due to its price range: With the above configuration and at the same time adequate color temperature (D65/6500K), the 7000 achieves an on/off contrast of 12,500:1 at maximum zoom, 17,000:1 with minimum zoom. Regardless of the color temperature, i.e. with native, slightly greenish white balance, it is about 30% higher between 15,000:1 and 20,000:1. These are in themselves good values that ensure an appealing image depth. They are combined with a checkerboard contrast of 380:1, which is also an excellent result. However, these results are all too familiar to us, because all VW models have been achieving exactly these values for several generations. In other words, the new panel generation has not changed in terms of contrast and the slightly smaller lens of the XW7000 does not produce more stray light than that of the VW790. However, this also means that the native black level is brighter than the VW790 due to the light gain when the 3200 lumens (2600 lumens are calibrated) are exhausted.

So far, so well known, now we come to the XW5000, which uses a modified HW lens. A lens has little influence on the on/off contrast, so that our measurements also prove the typical range of 13,000:1 to 17,000:1 at native contrast. This is identical to the predecessor VW290 or VW590, depending on which model you want to compare the XW5000 to.

Redigerat av stmhIm, 18 augusti 2022 - 16:16.

Postad 18 augusti 2022 - 17:21

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Se där ja, sämre svärta än vw790. 

Köper nämligen xw7000 osedd så därför läser jag om värden och intryck.

Blir kanske svårt till en början att förlika sig med annan bottensvärta än Jvc.

Men man vänjer sig fort plus att Sony är ju bättre på typ alla andra aspekter.

@Marcus_TheRock skriver så här "Jag jämförde snabbt XW5000ES med vår äldre VW590 igår och det var överlag en massiv skillnad i svärta, dynamik och skärpa till förmån för XW5000ES. Så även med neddragen kontrast skulle jag säga att XW5000ES ganska enkelt går vinnande ur en sådan batalj."

Redigerat av Duddits1, 18 augusti 2022 - 17:34.

Postad 20 augusti 2022 - 16:07

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

@Marcus_TheRock skriver så här "Jag jämförde snabbt XW5000ES med vår äldre VW590 igår och det var överlag en massiv skillnad i svärta, dynamik och skärpa till förmån för XW5000ES. Så även med neddragen kontrast skulle jag säga att XW5000ES ganska enkelt går vinnande ur en sådan batalj."

Flera intressanta aspekter att reflektera kring i hans uttalande:

- Hur mycket kontrast har deras äldre VPL-VW590 kvar från fabrikstillverkningen, är den mätt före/efter?

- Hur kan den massiva skillnaden i svärta och dynamik, uteslutas från ev. kontrastminskning hos VPL-VW590?

- Hur kan man vara säker på att inte en nyuppackad VPL-VW590 vs. den äldre, vinner i direkt visuell jämförelse?

Nu är den tredje aspekten lite motsägelsefull, då kontrastminskningarna är 100% relaterade till användningsgraden.

Regelbunden användning av en projektor från Sony löper mindre risk för kontrastminskning, detta pga. kretstemperatur.

Användning håller polariseringsfiltren uppvärmda och således all luftfuktighet ur systemet, jämfört med att ej använda den.

Andra aspekter att ha i åtanke, uttalandet är av en återförsäljare, ej ett testmagasin likt 'cine4home' i Tyskland.

Ekki på 'cine4home' var den som först upptäckte kontrastminskningen av projektorer från Sony redan årtalet 2008.

Har bett Ekki (Ekki Schmitt) om att öppet dela mätresultaten från hans kommande mätningar, av ca. 100st projektorer.

Han köpte ganska nyligen en VPL-XW5000ES som har mätts upp, demonterats, återmonterats, och skall mätas framöver.

Inom de kommande månaderna bör vi ha en bättre bild på hur motståndskraftig XW-serien är mot kontrastminskningar.

Redigerat av stmhIm, 20 augusti 2022 - 16:31.

Postad 20 augusti 2022 - 17:47

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Om vi svårligen kan se/upptäcka degraderingen av kontrasten och vi behöver mätutrustning för upptäcka den att är det kanske inte extremt allvarligt.

Postad 20 augusti 2022 - 18:37

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Om vi svårligen kan se/upptäcka degraderingen av kontrasten och vi behöver mätutrustning för upptäcka den att är det kanske inte extremt allvarligt.

Du har nog inte läst allt jag skrivit hittills, kontrastminskningen hos en enskild projektor för en enskild individ, i detta fall en projektorägare, är svår att uppmärka då den s.k. degraderingen sker långsamt över tid, människan har svårt för att uppfatta något som gradvis minskar och/eller försvinner över en längre tidsperiod, däremot är all tappad/förlorad kontrast tappad/förlorad, vilket ur fler perspektiv är relevanta men framförallt som projektorägare något som irriterar/berör den ursprungliga investeringen.

Uppfattingsgraden av en kontrastminskning är mest uppenbar vid en A/B demonstration, där en likadan projektor ställs upp och projicerar en identisk bild med det misstänkta projektorexemplaret intill, människan har lättare för att dömma den visuella differansen ur ett konkret perspektiv då kontrast överlag är något som människan har svårt för att bedöma, se ett illustrativt exempel nedan på hur svårtuppfattat vi har för kontrastskillnader och hur lättlurat vårt synsystem är när det gäller en perceptuell differens:

https://images.squar...LP3W/image1.gif

Båda de roterande cirklarna i ovan illustration har exakt samma ljusstyrka/kulör.

Dominant omgivande ljusstyrka/kulör är männikans referens för vad som är "korrekt" visuellt.

Människan har fel, synsystemet har fel, men vi sätter vår referens till vad som är mest dominant i synfältet.

Ditt argument är ganska naivt, titta på priset för VPL-XW7000ES, hur lyder en accepterad och/eller acceptabel motivering ur ett konsumentperspektiv när den faktiskta prestandan hos projektorn potentiellt kan fallera långt under 50% av nyskicksprestandan efter endast månader och/eller något år av användning, uppackat ur den fabriksslutna kartongen, faktum är att projektorer från HW-serien och VW-serien även uppvisat en grad av kontrastminskning direkt ur tillverkarens kartong, helt oanvänd och totalt utan tidigare användning och/eller idrifttagning av någon tidigare projektorägare, detta kan endast ses på ett sätt och rimligast som inget mindre än något som klassificeras som oacceptabelt, titta bara på konkurrensen, dem har inte samma problem, dem har inte samma historik, det minsta vi kan kräva av tillverkaren i detta fall, Sony, är att problemen korrigeras från generation till generation, men när dem bifogar en juridisk friskrivning i manualerna för nya XW-serien blir man inte annat än djupt oroad över att problemet ännu inte åtgärdats, kan vara av absoluta vikt och betydelse att åtminstone ta in lärdommen kring vad kontrastminskning är, varför det sker, visa respekt mot sin initiella investering som projektorägare, och ej inte kalla det för att inte vara "extremt allvarligt".

Men visst, det är slutligen varje enskild individs ekonomi, var man är fri till sina egna handlingar, kunskap är dock fortfarande kung.

Postad 20 augusti 2022 - 19:28

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0

Du har nog inte läst allt jag skrivit hittills,

Ditt argument är ganska naivt, titta på priset för VPL-XW7000ES, hur lyder en accepterad och/eller acceptabel

Nu har jag ju inte bara läst ditt inlägg, utan vart sugen på en ny proj ganska länge. Min nuvarande är runt 10 år, lampan har gått strax under 1000h men har tappat stinget ordentligt. Iom att jag kikat på SONY 4K-projjar sen de kom är paneldegraderingen, (eller om det är ett filter som är skyldigt) ingen nyhet för mig. Har följt frågan långe på andra ”internationella” forum.

Har skaffat kalibreringsutrustning då för länge sen och en klassisk lampprojektor tappar styrka såpass fort att man kan behöva byta långt innan den är slut på pappret. Än värre, en ISF-kalib håller nog inte sig okey så jättelänge då lampan tappar styrka samt sannolikt ändrar färg/färgtemperatur i processen.

Jag har aktivt valt XW5000 medveten om ”problemen” och jag tror personligen inte jag kommet uppleva det lika störande som när lampor tröttnar trots att de är ”ganska nya”.
Såklart, det blir dyrare att byta hela projen än en lampa om det visar sig att jag upplever att bilden blir så kass att byte behövs (och SONY fortsätter kalla det normalt).

Jag ska mäta upp min nya proj med jämna mellanrum så jag får någon form av track på hur kontrasten utvecklar sig.

Redigerat av AAKEE, 20 augusti 2022 - 19:29.

Postad 20 augusti 2022 - 19:41

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 1

Jag tror ärligt att många även förknippar en ev. kontrastminskning med att ljuskällan åldras, alltså för lampbaserade projektorer.

Vidare, för att klargöra frågan handlar det om polariseringsfiltren som degraderas, ej själva SXRD-panelerna, det enligt majoriteten.

Enligt min uppfattning löper projektorn (oavsett ljuskälla, lampa/laser) mindre risk för kontrastminskning om den används regelbundet.

Man skulle kunna sammanfatta och säga att projektorn bör användas ca. 2-3 timmar per dag, helst varje dag, för att undvika problem.

Övergången till laser som ljuskälla möjliggör sådan användning utan att framhäva den drastiska ljusstyrkeförlusten, motsvarande lampa.

Klockrent att du mäter upp din projektor, rapportera gärna tillbaks med siffror så kan mätningarna följas upp över tid, gynnande oss andra.

Skall skriva lite mer till Ekki (Ekki Schmitt) på 'cine4home' och höra hur han välkomnar bidrag utanför Tyskland.

Postad 20 augusti 2022 - 19:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 1

Flera intressanta aspekter att reflektera kring i hans uttalande:

- Hur mycket kontrast har deras äldre VPL-VW590 kvar från fabrikstillverkningen, är den mätt före/efter?

Ledsen för sent svar, men har semester så sitter inte uppkopplad hela tiden. Detta vet jag inte, har inte gjort någon kontrastmätning på den varken när den var ny eller senare.

- Hur kan den massiva skillnaden i svärta och dynamik, uteslutas från ev. kontrastminskning hos VPL-VW590?

Det kan förstås inte uteslutas.

- Hur kan man vara säker på att inte en nyuppackad VPL-VW590 vs. den äldre, vinner i direkt visuell jämförelse?

Det kan man/jag inte heller vara säker på. Baserat på den information som har framkommit från dig så är det väl till och med sannolik att det är så.

Nu är den tredje aspekten lite motsägelsefull, då kontrastminskningarna är 100% relaterade till användningsgraden.

Regelbunden användning av en projektor från Sony löper mindre risk för kontrastminskning, detta pga. kretstemperatur.

Användning håller polariseringsfiltren uppvärmda och således all luftfuktighet ur systemet, jämfört med att ej använda den.

Vi använder inte våra demomaskiner särskilt regelbundet utan det blir oftast när kunder kommer in för att jämföra. Det händer förvisso ganska ofta men vi har också ganska många maskiner för visning så varje enhet får inte jättemånga timmar.

Andra aspekter att ha i åtanke, uttalandet är av en återförsäljare...

Detta vet jag inte riktigt hur jag ska tolka men jag kan till 100% försäkra att jag är precis lika intresserad som er andra av att lära mig mer om eventuella problem med de maskiner jag säljer och kalibrerar. Dessutom har jag just nu två projektorer hemma, båda två Sony :)

Inom de kommande månaderna bör vi ha en bättre bild på hur motståndskraftig XW-serien är mot kontrastminskningar.

Spännande, vi får följa detta. Jag ska också göra kontrastmätningar på våra maskiner när jag är tillbaka i butiken så får jag något att gå på framöver.

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 augusti 2022 - 19:46.

Postad 20 augusti 2022 - 19:54

stmhIm
  • stmhIm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag vill bara förtydliga att jag inte har något emot någon person, jag försöker endast möta detta problem ur en objektiv ställning.

Jag vet faktiskt att det finns vissa återförsäljare som helt undviker att sälja projektorer från Sony, något jag önskar ej hade behövts.

Faktum är att majoriteten av projektorägare från Sony aldrig ens mäter, har utrustning, och/eller saknar helt kunnighet inom området.

Detta ställer i sin tur statistiken ur spel, givetvis till fördel för Sony, men en oförneklig nackdel för oss konsumenter.

Initiativet taget av Ekki i Tyskland är det största initiativet som hittills rörande problemet, jäkligt intressant att få följa.

Jag skall försöka återkomma med all information jag hittar, var man gör bäst i nuläget är dock att mäta upp sin projektor.

Mäta, bokföra, mäta igen, bokföra mer, håller man kolla över tid har man ett definitivt svar.

Återigen är maskiner som ej används regelbundet större kandidater till upphov av problemet.

Gissningsvis handlar det om problem med luftfuktighet, oxidation av beståndsdelar i aluminium.

Det finns en hel del att läsa om ämnet på andra internationella forum, jag skulle rekommendera AVSforum.

Länkar lite användbara trådar nedan, i den andra länken finns det ett ifyllningsformulär för att rapportera in siffror.

Finns även information kring hur man mäter, något som underlättar och informerar för dem som tidigare ej mätt själva.

https://www.avsforum...panels.2247282/

https://www.avsforum...s-form.3250329/

Redigerat av stmhIm, 20 augusti 2022 - 19:57.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.