Egengjorda Tv-möbler? visa dem här
Postad 09 december 2007 - 21:58
Postad 27 december 2007 - 23:30
Här kommer ett litet "work in progress" från min sida. Dåliga bilder tyvärr men det är heller inte så mycket att visa än.

Ska på vita högblanka skåpsdörrar och en massiv träskiva överst.
Jag är rädd att det inte kommer hålla annars, skivan som håller TVn sitter egentligen bara med 4 skruvar in mot möbeln då det visade sig vara masonit eller liknande vid de 8 andra hålen. Därför tänkte jag skruva rätt igenom, in i en annan skiva som ska ligga ovanpå allt.
Kom på att jag kunde använda mitt före detta soffbord och sätta upp TVn på innan jag somnade igår

Möbeln är en hylla i BESTÅ-serien från IKEA. 120x38x40 (BxHxD)
edit: TVn är inte tänkt för upphängning. Den hade bara 2 st gängade hål i M8-storlek.
Redigerat av glemmy, 27 december 2007 - 23:34.
Postad 28 december 2007 - 08:11
Postad 28 december 2007 - 16:42
en 50 tums sagem axium ska fällas in i väggen bakom projektorduken nu på jul ledigheten.=)

By doggydoggen, shot with K800i at 2007-12-28

By doggydoggen, shot with K800i at 2007-12-28
Postad 28 december 2007 - 23:08
Har byggt en tv-bänk i högblank vit färg. Luckorna är Ikeas köksluckor Abstrakt och sidorna och skivan överst är Abstrakt täcksidor. Stommen har jag byggt av 16mm mdf-skiva.Har även monterat in fläktar i den för att kyla ner xboxen och förstärkaren. Två fläktar som blåser in kall-luft och två som drar ut den varma luften.
Riktigt snygg, den kan du vara nöjd med

Var den högblank från början eller har du målat det själv? ´Har själv köpt Ikeas bestå i vitt å funderar hur bra klarlack fäster på den, går det utan slipning?
Suger fläkten in eller ut luft?
Postad 29 december 2007 - 15:27
Riktigt snygg, den kan du vara nöjd med
Var den högblank från början eller har du målat det själv? ´Har själv köpt Ikeas bestå i vitt å funderar hur bra klarlack fäster på den, går det utan slipning?
Suger fläkten in eller ut luft?
Tackar!! Blev faktiskt väldigt nöjd med den. Täcksidorna och Abstrakt-luckorna är högblanka från början. Två av fläktarna blåser in kall-luft och två fläktar suger ut varm-luft.
http://inspirationsdesign.blogg.se/
Redigerat av Matte75, 29 december 2007 - 15:28.
Postad 30 december 2007 - 12:05
Postad 30 december 2007 - 14:18
aha, okej syndes bara en på bilden, har du inluft underifrån kanske?... vad använder du för fläktar?
Två av fläktarna sitter under och drar in kall-luft och två av fläktarna sitter på baksidans övre del och suger ut den varma luften.
Fläktarna som jag använt är:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144672
De är väldigt tysta och man får verkligen anstränga sig för att höra dom.
Postad 30 december 2007 - 19:40
Postad 30 december 2007 - 19:42
aha, precis så jag tänkt göra oxå... driver du alla med en 12v batterieliminator eller?
Japp. Köpte en på Clas Ohlson.
Postad 01 januari 2008 - 12:13
Detta för att tvn skulle komma i bra höjd.

Nu blir det till att sätta tvn med väggfäste på den hemmagjorda mellanväggen istället

Postad 25 januari 2008 - 18:33

Vet inte om man kan kalla det egengjord möbel men det är iaf köksskåp från ikea.
Luckorna kommet från myresjökök då jag ville ha vita men inte ikeas högblanka. Bänkskivan är måttbeställd från ikea i fanér då det skulle passa ihop med tv-bordet. Fötterna är avsågade säng ben också från ikea. Luckorna öppnas med dörr-öppnare så det bara är att trycka på luckan för att den ska öppnas. Har också ir-ögon till alla elektronik prylar så att man slipper öppna dörrarna.
Synd bara att man ska ha kvar den gammla tv´n, kommer förhoppningsvis en projektor snart! =)
Kolla gärna in resten av bilderna i mitt album!
Postad 26 januari 2008 - 14:08

Så här kommer jag med en lite mindre flashig dock härlig möbel=)

Muy svår konstruktion

Usha, korkgolv...

Har bara en mobilkamera tillhands här hemma, kanske ska införskaffa en riktig en vacker dag

Postad 26 januari 2008 - 19:20
Ni gjorde ju båda samma fel.. ni generaliserade eran smak..Off-topic, men: patetiska påhopp klarar vi oss gärna utan på det här forumet. Tänk efter före, så blir det trevligare här.[...]Stora och fula... jahopp... eller så kan vi ha kolosser hängande i taket[...]
alla har egen smak och inget att klanka ner på verken på tv eller projektorer..
håller helt och hållet med.
Finns vi som tycker tv-apparaterna nuförtiden är jäkligt snygga sen finns det dom som föredrar projektorer och dom som stoltserar med bägge delarna.
Jag köpte iaf min tv för att jag anser att den är lika mycket en inredningspryl som en tv.
Postad 29 januari 2008 - 16:39
Hmm skojjar han tänker ni....
Nja kan jag säga...
Glasskivor 2 st 20mm dubbellaminerat och härdat. pris 12000:- st
Glaset är ej ämnat för detta ändamål utan som räckverksglas till en balkong dock vart det fel på tumstocken när dom skulle mätas och fel glas vart levererat, men det var ju tur i oturen för nu kan jag bygga lite vardagsrumsmöbler tänkte jag och vips så fick jag en stereobänk. Ett vardagsrumsbord är på gång i samma stuk.
Onödig fakta:
Möbeln är ca 450x550x1310 HxDxB
Kablar gömmes snyggt undan i kassetten bak där finnes även två neonrör som sprider ljuset i glasskivorna.
dom släcks och tänds med min kameleon fjärkontroll.
Vikt = ont i ryggen tung
Byggtid ca en vecka, övrigt material är stål, mässing och MDF
Bifogad fil(er)
Postad 29 januari 2008 - 19:42

Postad 06 mars 2008 - 20:42
tips någon? har kollat på (halvkassa) ikea.se men inte hittat några...
Postad 07 mars 2008 - 18:16

Bifogad fil(er)
Redigerat av leris, 02 februari 2009 - 22:10.
Postad 07 mars 2008 - 22:30
3st lådor på nedre raden och luckor överst, ev entuellt en med tyg i mitten för att dölja centern.
Kom gärna med förslag och kommentarer.
Redigerat ritningen något. Bortse från sista sidan som ev. ska bli ett par Phase högtalre.
Allt mtrl är tänkt att vara 22mm MDF.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered0ad535b7, 11 mars 2008 - 16:40.
Postad 13 mars 2008 - 00:44
Funderar på andra ben.
Måste fylla på med dvd-spelare och cd-spelare.
https://www.minhembi...c_id=219151.jpg
https://www.minhembi...c_id=219152.jpg
kommentarer?
Redigerat av Niike, 13 mars 2008 - 00:46.
Postad 29 mars 2008 - 18:22
https://www.minhembi...howtopic=192549
Jag hittade inte denna länken då jag skulle lägga upp bilderna.
//Marcus
Postad 06 april 2008 - 14:09

Jag valde den bohemiska/lowtech/loppisfynd stilen och köpte en gammal byrå för en hundring. Ir-extender sköter
kommunikationen. Borttaget bakstycke för bättre ventilation.

Limmade ihop lådfronterna och monterade ganska rejäla gångjärn. Satte i ett par hyllplan och sleepern var ett faktum!

Postad 09 april 2008 - 17:47
Fått en fin beg bänkskiva av en kompis, tog den till en byggfirma och fick den kapad i 2 delar, de kapade även 8 bitar 45 x45 fyrkantstav, skruvade ihop det hela med vinkelbeslag!
Köpt svarta dämpkuddar på OKQ8 för 16:- + 4 st dörrstoppers på ÖB för liknande peng.

Totalkostnad någonstans mellan 100:- och 200:-

Återstår att lacka benen + sätta dekorlist på de kapade sidorna

Bilder i galleriet: https://www.minhembi.../Ambres/157038/
Postad 03 maj 2008 - 18:23

Bifogad fil(er)
Postad 27 augusti 2008 - 08:53
Den är gjord av 2 st bänkskivor i något mörkt trä som jag har betsat för att få det att likna valnöt.
Bredden på den är 180 cm, 38 cm hög och 60 djup. I miiten facket har jag satt en glas skiva som Playstation 3 står på.
Det är Ikeas fläktskåp som jag har använt de är 37 cm djupa, 60 cm breda och 35 cm höga.
Blev rätt nöjd med den, med tanke på att det var mitt första projekt som jag har gjort. Men visst nu vet man lite vilka misstag som man kan elimera nästa gång iaf.

Bena till den har jag inte hittat än. Så har lagt den på 2 st brädor än så länge. Men är på jakt efter fyrkantiga ben som är rätt breda och inte så höga, max 5 cm.
Bifogad fil(er)
Postad 28 augusti 2008 - 07:52
Ser väldigt bra ut, med tanke på att det är första gången du gör något med..Här kommer bilder på min egengjorda tv bänk. Finns flera bilder i mitt galleri.
Den är gjord av 2 st bänkskivor i något mörkt trä som jag har betsat för att få det att likna valnöt.
Bredden på den är 180 cm, 38 cm hög och 60 djup. I miiten facket har jag satt en glas skiva som Playstation 3 står på.
Det är Ikeas fläktskåp som jag har använt de är 37 cm djupa, 60 cm breda och 35 cm höga.
Blev rätt nöjd med den, med tanke på att det var mitt första projekt som jag har gjort. Men visst nu vet man lite vilka misstag som man kan elimera nästa gång iaf.![]()
Bena till den har jag inte hittat än. Så har lagt den på 2 st brädor än så länge. Men är på jakt efter fyrkantiga ben som är rätt breda och inte så höga, max 5 cm.

Har själv funderingar på att bygga en själv och denna passar min smak.
Kan PM mig lite info om bygget och hur du har gått tillvägga med bygget.
Postad 23 oktober 2008 - 01:31
Funderar på en DIY och inspiration har jag fått nu så att det räcker. Thx.
Nu gäller det att fundera på vilka behov jag känner att jag vill ha, samt att kunna framtidssäkra bänken så gott det går vid ev. uppgraderingar, utökning av prylhögen etc.
//Daniel
Postad 23 november 2008 - 11:35
Frostningen av glasen ser inte så bra ut på bild, mycket bättre i verkligheten

Bifogad fil(er)
Postad 24 november 2008 - 20:01

Jag har inte byggt någon tv-bänk (än) men jag har däremot precis blivit klar med ett soffbord jag designat och tillverkat själv...
Kunde va kul att få höra era synpunkter/kommentarer...
Bifogad fil(er)
Postad 25 november 2008 - 10:06
Postad 25 november 2008 - 15:06
Skitsnyggt soffbord!!!
Kul att ni gillade det!

Försökte svara till "clio00" men fick nått felmeddelande...
Jag tog tyvärr bara en bild under byggprocessen, lägger upp den här...
Bordets "ben" är ursågade ur 23mm MDF som sattes ihop med kex-limmade distanser av överbliven MDF, sen fräste jag ner 7mm på ovansida och undersida för att få bordsskivan (som egentligen är ett laminatgolv) att ligga i plan med ovankanten av "sargen" som blev.
Känn er fria att sno idén/designen

Bifogad fil(er)
Postad 25 november 2008 - 15:52
Postad 25 november 2008 - 17:38
Ser ut att finnas rejält med lim i samijosefssons verkstad..... Blev snyggt!
ett gott skratt fick jag där.
Postad 26 november 2008 - 14:20
Ser ut att finnas rejält med lim i samijosefssons verkstad..... Blev snyggt!
Hehe... fick fundera lite på vad du menade där...
Hade jag en sådan verkstad hade jag nog inte haft en ända köpt möbel i hela lägenheten,
men tyvärr är det polarens (snickare) firmaverkstad som jag fick låna ett par kvällar...
Har en tv-bänk i tankarna numera. Blir det något av det så lovar jag att ta lite fler bilder under byggstadiet nu när jag vet att det finns visst intresse

Man blir otroligt glad av att höra alla era berömmelser. Vem vet, nån dag kanske man åker till SAMI istället för IKEA

Postad 06 december 2008 - 19:36
Finns mer bilder i mitt galleri.

Redigerat av _iglo, 06 december 2008 - 21:16.
Postad 06 december 2008 - 23:04
Snickrat ihop en TV-möbel i MDF 19mm.
Finns mer bilder i mitt galleri.tvbQ.jpg 125,72K 6 Antal nerladdningar
Måste säga att den där ser ju grymt snygg ut!
dock ett litet designfel enligt mig..
Varför har du en låda i övre och en lucka i nedre, borde haft tvärt om!
Postad 07 december 2008 - 13:50
Måste säga att den där ser ju grymt snygg ut!
dock ett litet designfel enligt mig..
Varför har du en låda i övre och en lucka i nedre, borde haft tvärt om!
Från början hade jag tänkt mig att ha centerhögtalaren där lådan är, men så kom jag över lådan och tänkte att det är mer praktiskt med en sådan där. Nästa gång jag flyttar åker TVn upp på väggen och då får centern stå på bänken.
Rent funktionellt är det inga problem som jag använder bänken, eftersom luckan och lådan inte behöver vara öppna samtidigt. I lådan har jag medieförvaring som jag matar ps3an med i högra skåpet.
Tack för synpunkten och kul att du tyckte det blev snyggt!
Postad 07 december 2008 - 21:14
vill se den klar snart, kommer likna min tro jaDå var man alltså på väg då
https://www.minhembi...c_id=200019.jpg
Postad 13 december 2008 - 14:53
Bifogad fil(er)
Postad 19 januari 2009 - 13:22

Bifogad fil(er)
Postad 01 februari 2009 - 20:28

Har satt ihop en cd/dvd-förvaring av Ikea Benno, några skåpsdörrar och en ekskiva, blev riktigt bra!

Enkelt, ganska billigt och plats till massor!
Går in ca 200 cd:s i en hylla, och vi har som ni ser tre stycken.
Har även gjort en egen tvbänk faktiskt, den går att skåda här:
https://www.minhembi...viltwin/194325/
/seb
Postad 03 februari 2009 - 00:39

Lådorna sväljer sjukt mycket dvd's, vilket var meningen med hela bänken, fler bilder finns i mitt galleri!
https://www.minhembi...c_id=277063.jpg
Postad 03 februari 2009 - 16:39
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar