* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *
602 svar till detta ämne
Postad 06 mars 2005 - 14:24
stefan-s
-
stefan-s
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Nu är min RX-V2500 installerad! Grymt nöjd, men har lite frågor.. (Ja, jag är jätte dålig på att läsa instruktionsböcker..  )
Använder ni Yamaha's olika DSP format? Eller kör ni rena DTS och DD avkodningar? Något DSP-format ni kan rekommendera?
Såg att det fanns ganska många olika ljudformat för musik också, är det något som är bättre/sämre på att spela upp musik?
Och till sist, någon som kan rekommendera ett par precense högtalare till mig? De ska vara rikigt (läs VÄLDIGT) små och lätta att sätta på väggen.
/Stefan
Postad 08 mars 2005 - 23:19
Unregistered2c5275ea
-
Unregistered2c5275ea
-
Forumräv
-
-
884 inlägg
För det mesta funkar Adventure bra (lite bredare, mysigare fram) men annars general om man vill ha lite ljudbild därbak. Sci-Fi till riktiga action-filmer och spectakel till tråkiga (svenska) filmer kanske? Så brukar jag köra för det mesta men det varierar. Har du högtalare som låter åt det mörkare, oskarpare hållet rek jag bara vanliga DD och DTS läget "normal surround".
Till musik använder du givetvis Pure Direct och till fest ProLogic II music
/Johan
Postad 11 mars 2005 - 23:48
Brainstorm
-
Brainstorm
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjenna! har en liten fråga , jag har Ap E6 front E2 center E1 bak + sub focus.
jag hade tidigare en pioneer 714 , men var väll aldrig riktigt nöjd med denna reciver.
lite för tamt ljud skulle jag vilja beskriva det " Ljust "för korretkt "
Nu till min fråga , är det någon som vet om AP högtaler passar med en 1500!?
hur är ljud karaktären på denna reciver? " jag sakna BAS på pioneern " är det bättre punch hos Yamahas recivrar.
Mvh Ny inom recivers.
Postad 12 mars 2005 - 03:58
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag har Evidece serien till min (E5, E6 och E2).
Tycker personligen iallafall inte att det är speciellt mycke tryck i basen men rent och fint är det.
Bor du i närheten av Södertälje får du gärna komma och provlyssna.
Postad 12 mars 2005 - 09:49
Brainstorm
-
Brainstorm
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej Preddan och tack för svaret!
Nära Södertälje bor jag tyvärr inte " Trollhättan " annars hade jag gärnna kommit
och prov lyssnat
Ja som sagt det är en jungel där ute med recivers , jag vad och lyssna på en onkyo 602 i går kväll. den spelade verkligen med pondus till våra AP, riktigt mäktigt faktiskt.
Den saknar förvisså preout och Thx , men frågan är om jag har någon andvändnig av det!?
Sen när man har läst många inlägg här på forumet så kan man komma fram till att
1500 och 1014 verkar ganska lik värdiga vad det gäller 2kanal , och att dessa är bra i film! råder ingen tvivel på.
Postad 14 mars 2005 - 12:46
Unregistered8f6b32ea
-
Unregistered8f6b32ea
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Är det någon som vet om det går använda dom extra bakkanalerna att biwira med till frontarna?
Postad 15 mars 2005 - 17:29
Chakke
-
Chakke
-
Rookie
-
7 inlägg
 Funderar på att köpa 1500 undrar nu om ni som köpt den använt konverteringen till komponent och hur den funkar?
DVS om jag kör in x-boxens komposit kabel i förstärkaren skickar den ut komponent signaler till projjen då, om jag kopplat komponent kabel mellan Receivern och Projjen?
Som ni kanske märker är jag nybörjare på området men man måste fråga för att få veta och lära sig något.
Tack på förhand
Mvh Chakke
Postad 15 mars 2005 - 17:45
Unregistered3c6c2ebe
-
Unregistered3c6c2ebe
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Funderar på att köpa 1500 undrar nu om ni som köpt den använt konverteringen till komponent och hur den funkar? DVS om jag kör in x-boxens komposit kabel i förstärkaren skickar den ut komponent signaler till projjen då, om jag kopplat komponent kabel mellan Receivern och Projjen?
Som ni kanske märker är jag nybörjare på området men man måste fråga för att få veta och lära sig något.
Tack på förhand
Mvh Chakke
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, Det ska ju fungera. Jag har dock bara provat S-video till komponent och det fungerade sådär. Jag är dock osäker på kvaliten på s-video signalen. Jag har tagit ut den ur min digitalTV-box och dess scart uttag via scart till s-video kontakt. Jag använder nu scart i digitalTV-boxen direkt till projektorn... det ger klart bäst resultat, men om jag får till det via förstärkaren så vill jag hellre det förstås... Ska testa vidare.
Postad 19 mars 2005 - 00:18
Unregistered40423
-
Unregistered40423
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jaha, då har man läst och läst och...
Det blir en svart rxv1500:a  för min del. Valde mellan Pioneer's 1014 och Yamaha's rxv1500
fler anslutningsmöjligheter och den spännande serieporten. Jag har inte lyssnat på någon av dem men jag litar på era omdömen vad gäller ljudet.
Om allt går som det ska har jag den på ask-onsdag, dvs nästa vecka.
Beställning på HBB 6180:- (måste vara ett riktigt bra pris, i Sverige)
(Pioneer var f ö 200:- dyrare och fanns ej på lager)
Postad 19 mars 2005 - 00:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Här är bästa priserna 
Postad 20 mars 2005 - 01:21
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Här är bästa priserna 
<{POST_SNAPBACK}>
Snälla skriv inte sånt! Ja vill inte veta hur mycket man "förlorat" Har en liten fråga åsså. Får ruggigt dålig bild när jag konverterar signaler. Både s-video->komponent, s-video->komposit och komposit-> vidare koposit till TV. Det är både från Xboxen och från Videon de blir dålig bild, både på Projektorn och på TV:n. Det är som om alla färger är helt urtvättade och som om det skulle ligga ett hönsnät över hela bilden. Någon som vet vad detta kan bero på? Bara någolunda bra kablar kopplade, typ Profigold, Tech+Link
Postad 20 mars 2005 - 01:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Ställer mej också på Yamaha-sidan, dessutom är det en 1500 jag står på  .
Gillade dock VSX1014 skarpt.
Postad 20 mars 2005 - 01:53
Unregistered40423
-
Unregistered40423
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag vill att det ska bli onsdaaag nu!!!
Tiden står stilla hela tiden
Min nya receiver ska ersätta en Sony str db840 qs-serien som skött om mitt bioljud alldeles ypperligt än så länge, men man vill ju förnya sig lite då och då.
Jag undrar om den parametriska eq'n (ypao'n) tar sig an problem som bumlighet (= stående vågor?) och balans mellan fronter där ena sidan befinner sig i ett hörn och den andra helt fritt.
Postad 21 mars 2005 - 10:13
Unregistered451ec1c9
-
Unregistered451ec1c9
-
Användare
-
-
102 inlägg
En liten fråga.
Jag köpte just en RX-V1500 och sitter nu och pillar med inställningarna.
Vad gäller Ohm inställningen för högtalare ? Ska jag välja 8 Ohm eller 6 Ohm ?
Jag har följande gamla högtaleare i mitt system
Front: B&O Beowox penta, 8 Ohm
Center: Jamo 200, 6 Ohm
Surr: Jamo Dipol 300, 6 Ohm
B-Surr:Jamo dipol 300, 6 Ohm
Sub: Yamaha SW-800
Automatiska inställningen ger en crossover på 200 Hz ? säjer att Frontar och
center är Large och resten small. Tycker även att subben blev svag i sitt tryck.
Jag har ställt ner Subben till 80 Hz och att basen skall gå till både frontar och Sub.
Någon som har några bra tips ?
Har inte kommit underfund me hur man väljer på fjärren mellan alla olika ljudformat, DTSES,DDES etc. Får nog försöka läsa manualen nogrannare.
Jag tycker bara att displayen visar DD på en del filmer som bör ge DDES ?
MVH
Dunet
Postad 22 mars 2005 - 10:31
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ställer mej också på Yamaha-sidan, dessutom är det en 1500 jag står på . Gillade dock VSX1014 skarpt.
<{POST_SNAPBACK}>
Hjälp! Nu måste jag bara fråga Er här i 1500/2500 tråden, speciellt Er som har provat både Pioneer och Yamaha förstärkarna (Martin.M, Widescreen4 mfl)! Jag har som andra velat mellan en Pioneer 1014 och en Yamaha 1500. Hade till slut bestämt mig för 1500. Det är främst ett varmt och naturligt ljud jag är ute efter. Har levt med en RX-V595 (utan DTS!) sedan -98, (gav 5.995 då, snacka att det hänt saker på 7 år!) och har i stort varit nöjd med den förutom att den varit för ljus för min smak. Dessutom är jag verkligen ute efter en rumskorrigering som även fixar till ojämnheter mellan högtalare och element och reflexer från hörn mm, så att det blir sådär som någon skrev, att man tror att ljud från bara frontarna kommer från centern. Nu är det så att jag hittat 1500 på Net.onNet för 5.790 och för 5.185 på MultiMediaCenteri Kumla. (Är MMC i Kumla bra leverantörer). Problemet är nu att Pioneer VSX-A3X nu finns för 4.995:-, jag slipper dessutom vänta på den eftersom jag kan åka och hämta den. Snälla kan jag få lite goda råd i hur jag skall göra / tänka i det här valet? Jag får ont i magen! Vilka är fördelarna och nackdelarna med respektive förstärkare? När jag bestämde mig för 1500 tidigare visste jag att det var den perfekta receivern för mig både finessmässigt och klang- /ljudmässigt, och mådde så bra! Oerhört tacksam för Era råd! /Michel
Postad 22 mars 2005 - 14:39
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag skulle nog köra på Yamaha 1500 då den har bättre slutsteg i mina
öron.
Sen har ju Yamaha mycket mer finesser är Pioneer.
Nackdelen är väl att Yamahan är mycket fulare, särskilt fjärren.
Rent ljudmässigt. Go Yamaha.
Postad 22 mars 2005 - 14:41
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Kopierade detta från en tidigare tråd, mitt inlägg dock. Yamahan har mer tyngd och pondus, detta lämpar sig för metal, trance och liknande. Pioneer däremot bjuder på ett riktigt brett och definitivt högt perspektiv. Pioneer är mycket lämpad för lite lugnare musik, gärna med kvinnliga vokalister. Skall förmodligen byta ut Yamahan mot min gamla Pioneer, mest för möjligheten till Bi-amp.
En fördel med Yamahan är att den är snällare mot Mp3, Pioneer lät riktigt illa med vissa mp3:or. Yamahan städar upp dom riktigt snyggt faktiskt.
Postad 22 mars 2005 - 19:48
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag skulle nog köra på Yamaha 1500 då den har bättre slutsteg i mina öron. Sen har ju Yamaha mycket mer finesser är Pioneer. Nackdelen är väl att Yamahan är mycket fulare, särskilt fjärren. Rent ljudmässigt. Go Yamaha.
<{POST_SNAPBACK}>
Kopierade detta från en tidigare tråd, mitt inlägg dock.
Yamahan har mer tyngd och pondus, detta lämpar sig för metal, trance och liknande. Pioneer däremot bjuder på ett riktigt brett och definitivt högt perspektiv. Pioneer är mycket lämpad för lite lugnare musik, gärna med kvinnliga vokalister. Skall förmodligen byta ut Yamahan mot min gamla Pioneer, mest för möjligheten till Bi-amp.
En fördel med Yamahan är att den är snällare mot Mp3, Pioneer lät riktigt illa med vissa mp3:or. Yamahan städar upp dom riktigt snyggt faktiskt.
<{POST_SNAPBACK}>
Tusen tack till Dig och Widescreen4 Martin.M! Ja utseendemässigt är 1500 på pricken lik min 595 från -98 medan jag tror att Telefunken, Scandic eller Luxor hade någon liknande fjärr (useendemässigt, inte knappmässigt) på -70 talet. Gräsligt fult! Men det kan jag leva med. Det är väl det här med air, och den 48-bitars 150MIPS processorn i Pioneeren jag undrar lite över. Tung DSP är det ju i den. Men Ni har nog rätt i Yamaha för mig. Fast jag lyssnar inte mycket på techno utan faktiskt mer på soul, jazz, fusion och liknande. Men en hel del rock också. Är egentligen total allätare i musikväg. Det jag är rädd för är att Pioneeren är för skrikig och gäll för min smak, men det kanske är en fördom eller ligger det lite i det? Oj, oj. Tusen tack igen till Er! /Michel
Postad 22 mars 2005 - 21:12
Mr plasma
-
Mr plasma
-
Lärjunge
-
-
411 inlägg
Är det inte bättre att vänta några dagar på Yamahan och slippa våndas i flera år på att du köpte fel?
Själv köpte jag min lokalt och fick vänta på den i en vecka! Betalde 7400 kr!!!
Förövrigt är jag himla nöjd med mitt val.
Postad 22 mars 2005 - 21:30
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Har nu bytt tillbaka till VSX-1014. Vilken skillnad det är, allt gör Pioneer bara så mycket bättre. Förstegsdelen är något djävulskt bra. Yamahan hade en förmåga att gröta ihop ljudet totalt, Pioneer däremot har full kontroll på allt som händer. Kan inte säga annat än att Pioneer är överlägsen. Även kalibreringssystemet på Pioneer är mycket bättre än Yamahas YPAO.
Det är väl huvudskälen, dessutom va möjlighet till Bi-amp mycket välkommet. Fjärren till Pioneer är suverän, kvalitet och design är mumma. Yamaha bör kanske fundera på en ansiktslyftning?
Med den musiken du lyssnar på skulle jag definitivt köra på en 1014. Satsa oxå på en 575/470 dvd, grym spelare för inga pengar alls.
Ganska enkelt att välja Pioneer. Tänk på att ge den ett par timmar inspelning om köptankar finnes.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 23 mars 2005 - 01:00.
Postad 23 mars 2005 - 02:03
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har nu bytt tillbaka till VSX-1014. Vilken skillnad det är, allt gör Pioneer bara så mycket bättre. Förstegsdelen är något djävulskt bra. Yamahan hade en förmåga att gröta ihop ljudet totalt, Pioneer däremot har full kontroll på allt som händer. Kan inte säga annat än att Pioneer är överlägsen. Även kalibreringssystemet på Pioneer är mycket bättre än Yamahas YPAO.
Det är väl huvudskälen, dessutom va möjlighet till Bi-amp mycket välkommet. Fjärren till Pioneer är suverän, kvalitet och design är mumma. Yamaha bör kanske fundera på en ansiktslyftning?
Med den musiken du lyssnar på skulle jag definitivt köra på en 1014. Satsa oxå på en 575/470 dvd, grym spelare för inga pengar alls.
Ganska enkelt att välja Pioneer. Tänk på att ge den ett par timmar inspelning om köptankar finnes.
<{POST_SNAPBACK}>
He, he! Hmm. Jag hade precis tippat över till Yamahan. Hur står sig VSX-A3X mot 1014? Den är väl äldre, men ändå? Det har ju vägt mellan 1014 och 1500 ända tills prisraset på VSX-A3X... På vilket sätt är MCACC bättre än YPAO, gäller det A3X också? A3x har väl 5 bands EQ medans 1500 har 7 bands? Korrigeras reflexer och linjära fel (i frekvensåtergivning). Det här är ju viktigt för mig eftersom jag har ett "svårt" rum och ett par gamla men underbara Gamma Marmor, med nya Gamma 12" basar. Nytt filter, mellanreg och diskant planeras till dessa (kommer ta råd i hembygge trådarna om vilka membran, fostex, peerles osv). och center / surround av annat märker (naturligtvis). Oansträngt ljud, inte forcerat och tröttande är viktigt för mig. Så det absolut viktigaste ar kanske att inte någon lyssningströtthet infinner sig efter ett tag, utan att man bara lyssnar vidare på nästa och nästa skiva / film. Du vet... Jodå, har redan en 575:a. Min gamla 656:a får jag inte tillbaka från x:et! Lika bra var väl det.  Eftersom min 595, gammal som den är, alltid haft ett detaljerat ljud men åt det ljusare och för mig lite påfrestande hållet, skulle det vara lite trist om de båda märkena "bytt" ljudkaraktär och Yamaha har mjukare och mindre vasst och Pioneer just har ett, visserligen väldigt detaljerat, men "kallare" ljud. Fast Du har kanske klart rätt i att med tanke på den musik jag mest lyssnar på (det finns ALLT i min samling) så kanske ett mer hologafiskt och klarare ljud är vad jag borde ha. Sen är det väl aldrig fel om jag kan kopla min Revox B790 direkt till Receivern, men en bra phonostärkare skaffar jag gärna å andra sidan (ingen hög prioritet). Hm, skall nog lägga upp lite bilder, kan vara lite sällsynta faktiskt.  Martin.M: Du har väl haft precis alla mina tre alternativ i Dina ägor, även om Du idag har en Marantz jag inte har råd med, men hur skulle Du sammanfatta eller beskriva ljudegenskaper, finesser osv med dessa tre stärkare? Suck! Tack för råden! Jag måste sova på saken! /Michel
Postad 23 mars 2005 - 02:12
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Är det inte bättre att vänta några dagar på Yamahan och slippa våndas i flera år på att du köpte fel? Själv köpte jag min lokalt och fick vänta på den i en vecka! Betalde 7400 kr!!!
Förövrigt är jag himla nöjd med mitt val.
<{POST_SNAPBACK}>
Ah! Du vet hur det kan klia i fingrarna ibland. Jag sprang gladeligen iväg till Reference Audio och köpte min 575:a för 1990 i stället för då 1790 på nätet för att slippa vänta. Hade jag bara lunkat in på en butik nära Odenplan i Stockholm hade jag fått den för 1790...  Min tanke med A3X var lite också att om jag inte trivdes med den kunde jag ju alltid sälja den för minst samma pengar (prisdippen är nästan en 1500). <host> Tack för input! /Michel
Postad 23 mars 2005 - 02:13
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Lite snabbt sammanfattat skulle jag ta det såhär.
Pioneer: Bäst försteg, bäst kvaliteét, saknar lite bas, påträngande diskant med fel högtalare.
Yamaha: Tonvis med funktioner som är användbara. Pioneer saknar helt användbara dsplägen. Slutstegen tycker jag är starkare i Yamaha.
Möjligtvis är ljudbilden lite mörkare/murrigare.
Har alltid haft Yamahan som vinnare av dessa två, men nu när
prisbilden har ändrat sig så.. ja då är det nästan hugget som stucket.
Eftersom du redan har en Pioneer dvd så kan man ju nästan
köra på det estetiska
Både är BRA förstärkare, tror knappast du kommer bli missnöjd med
någon av dom. Sen tror jag att 1014 är en bättre maskin än AX3
eftersom den är nyare.
Postad 23 mars 2005 - 03:09
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
martin.M: Det va faktiskt Yamaha som hade sämre bas och vass diskant. Pioneer visade sig bli en riktigt trevlig maskin efter viss inspelning. Det enda som är negativt om man kan kalla det så är att Pioneer är lite mer kritisk på in-signalen. Alltså slarv med kringutrustningen straffar sig. Vad det gäller YPAO/MCACC så menar jag exakhet i uppmätning av nivå/avstånd. Dessutom lyckades Pioneer fixa till mina rumsresonanser, Yamahan förstärkte vissa men rättade till en del. Eftersom jag aldrig har gillat DSP så har jag helt bortsett från sånt trams  Fjärren till 1014 är bra mycket bättre än AX3, sen tror jag det är switchad nätdel i 1014? Rätt eller fel? Att slutstegen är kraftigare i 1500 tror jag inte, mätningarna påvisar liknande resultat som jag förstått det. Pioneer erbjuder dessutom möjlighet till Bi-amp, Yamahan har ingen som helst möjlighet att hänga med i effekt då.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 23 mars 2005 - 04:28.
Postad 23 mars 2005 - 10:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Kan inte alls hålla med dig widescreen.
Men vi får väl skylla med på olika rum eller något 
Därför man helst alltid ska låna hem en maskin så man
ser hur det låter hemma hos sig själv.
Postad 25 mars 2005 - 12:16
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Lite snabbt sammanfattat skulle jag ta det såhär. Pioneer: Bäst försteg, bäst kvaliteét, saknar lite bas, påträngande diskant med fel högtalare. Yamaha: Tonvis med funktioner som är användbara. Pioneer saknar helt användbara dsplägen. Slutstegen tycker jag är starkare i Yamaha. Möjligtvis är ljudbilden lite mörkare/murrigare.
Har alltid haft Yamahan som vinnare av dessa två, men nu när prisbilden har ändrat sig så.. ja då är det nästan hugget som stucket. Eftersom du redan har en Pioneer dvd så kan man ju nästan köra på det estetiska 
Både är BRA förstärkare, tror knappast du kommer bli missnöjd med någon av dom. Sen tror jag att 1014 är en bättre maskin än AX3 eftersom den är nyare.
<{POST_SNAPBACK}>
Martin.M och Widescreen4: Tusen tack för Er tid ch Era råd. Jag tycker Ni har intressanta iaktagelser båda två. Blev väl dock inte så klokare, men som Martin skriver man borde ju helst låna hem prylarna för att ge dem en chans att visa vad de går för i mitt rum. Svårt om de inte är inspelade bara. Det verkar ändå ta sin 1-2 vecka innan allt inordnar sig och faller på plats. Tack igen! Mvh Miche
Postad 25 mars 2005 - 15:51
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
Är det någon som vet hur man kan göra en "factory reset" på en Yamaha RX-V1500? Har för mig att jag sett detta någonstans men kommer inte ihåg vart?
Postad 25 mars 2005 - 23:36
Unregistered40423
-
Unregistered40423
-
Användare
-
-
231 inlägg
På sidan 66 i manualens svenska del kan man iaf återställa ljudfälten
"■ Initiering av parametrar C)PARAM. INI
Använd denna funktion för att initiera (återställa)
parametrarna för varje ljudfältsprogram inom en grupp av
ljudfältsprogram. När du initierar en grupp av
ljudfältsprogram kommer alla parametervärden inom den
gruppen av återställas till de ursprungliga inställningarna.
Tryck på den sifferknapp som motsvarar det
ljudfältsprogram som du vill initiera.
En asterisk (*) intill ett programnummer betyder att
parametervärdenas ursprungliga inställningar har ändrats."
Jag hittade ingen "ren" fabriks återställning eller reset när jag sökte i pdf-dokumentet. Har manual i bokform (bibel) som följde med men det tar längre tid att hitta i den.
Postad 26 mars 2005 - 09:17
Unregistered850f6856
-
Unregistered850f6856
-
Beroende
-
-
1 298 inlägg
ett litet inlägg bara kanske inte så speciellt men ändå ....
jag fick en retro känsla härom dagen och tog fram och dammade av min gamla snes , och började spela gisses så kul , sen kom jag på att jag kunde ju porova spela med receiver och de andra högtalarna och på min tv (widescreen)
så jag pluggade in den i receivern på fronten ( yamaha1500) via de gul,vit,röd ingångarna och en svideo som redan satt för osd´n och vips så spelade man super tennis , med prologic 2x , de var häftigt och himla kul....
lite om kul om receivern bara , är fär övrigt jättenöjd med denna hur bra som helst ....
 Trevlig Påsk
Postad 26 mars 2005 - 09:51
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
På sidan 66 i manualens svenska del kan man iaf återställa ljudfälten
"■ Initiering av parametrar C)PARAM. INI Använd denna funktion för att initiera (återställa) parametrarna för varje ljudfältsprogram inom en grupp av ljudfältsprogram. När du initierar en grupp av ljudfältsprogram kommer alla parametervärden inom den gruppen av återställas till de ursprungliga inställningarna. Tryck på den sifferknapp som motsvarar det ljudfältsprogram som du vill initiera. En asterisk (*) intill ett programnummer betyder att parametervärdenas ursprungliga inställningar har ändrats."
Jag hittade ingen "ren" fabriks återställning eller reset när jag sökte i pdf-dokumentet. Har manual i bokform (bibel) som följde med men det tar längre tid att hitta i den. 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack! Jag fick manuellt nolla allting så nu låter det bättre igen. Jag hade en polare på besök som pillade lite väl mycket. Nästa gång han kommer åker prylarna in i ett kassaskåp
Postad 26 mars 2005 - 10:54
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Martin.M: Skulle jag jämföra rakt av så känns det som om Yamaha har lite loudness jämfört med Pioneer. Jag kan nästan sätta en slant på att om vi ställer upp dom i samma rum och spelar så kommer du höra att Yamahan faktiskt är lika om inte ljusare än Pioneer, basen är mer framhävd på Yamahan så den maskerar diskanten en del.
Sen spelar naturligtvis rummet in men jag har ju testat bägge i samma rum med samma setup.
Postad 26 mars 2005 - 14:55
Unregistered40423
-
Unregistered40423
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag tycker om min Yamaha rxv1500
Den är iofs inte lika dynamisk som min gamla Sonystr-db 840, som lassade på friskt från början  (tror det beror på det analoga utförandet av volymputten) men med mindre finess.
Yamaha'n lirar helt enkelt bättre
Gött!!!
Postad 28 mars 2005 - 21:34
nasoshunter
-
nasoshunter
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vet inte vilket forum jag skulle välja men det blev detta. Jag har nämligen en fråga. Jag undrar ifall man kan få rgb signal från xboxen till tv:n via min yamaha 1500:a. Hade tänkt o koppla enligt förljande: komponent, via xbox-hd-pack till yamman, från yamman till tv:n med en komponent\scart. Anledningen till att jag vill koppla såhär att jag vill ha xboxen en bit från tv:n, drygt 4 meter ifrån. Om inte detta går någon som har något annat förslag? Tacksam för svar MVH
Postad 29 mars 2005 - 14:49
Sandelin
-
Sandelin
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej!
Jag har en RX-V1500 som jag kopplat både videon (bild) och OSD:n till TV:n via en S-video kabel. Detta funkar alldeles utmärkt.
När jag provade att köra DVD via recievern (bild) så blev det jättekonstig bild.....  Det slutade med att jag körde scart->scart, då blev det bra bild!
Är det någon som kan säga vad det beror på?
Min TV har bara en ingång (scart) så jag skulle behöva köra alla bildkällor via recievern för att undvika diverse scartomkopplare........
Tacksam för svar!
Postad 29 mars 2005 - 18:33
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Hej!
Jag har en RX-V1500 som jag kopplat både videon (bild) och OSD:n till TV:n via en S-video kabel. Detta funkar alldeles utmärkt.
När jag provade att köra DVD via recievern (bild) så blev det jättekonstig bild..... Det slutade med att jag körde scart->scart, då blev det bra bild!
Är det någon som kan säga vad det beror på?
Min TV har bara en ingång (scart) så jag skulle behöva köra alla bildkällor via recievern för att undvika diverse scartomkopplare........
Tacksam för svar!
<{POST_SNAPBACK}>
Ställde en liknande fråga tidigare. Bifogar den nedan. Får ruggigt dålig bild när jag konverterar signaler. Både s-video->komponent, s-video->komposit och komposit-> vidare koposit till TV. Det är både från Xboxen och från Videon de blir dålig bild, både på Projektorn och på TV:n. Det är som om alla färger är helt urtvättade och som om det skulle ligga ett hönsnät över hela bilden.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Bara någolunda bra kablar kopplade, typ Profigold, Tech+Link
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har fortfarande samma problem och har inte hittat nån lösning på det. Tråkigt att Yamman sabbar bilden
Postad 30 mars 2005 - 14:13
Sandelin
-
Sandelin
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tja!
Jag tror att jag kommit på lösningen med den dåliga bilden från DVD'n när man kör via recievern. Jag tror det har att göra med kopieringsskyddet på original-DVD skivor?
Någon som kan bekräfta att det är så?
Om det är så, så kan man inte koppla bild från DVD'n genom recivern?
Postad 10 april 2005 - 03:53
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Tja!
Jag tror att jag kommit på lösningen med den dåliga bilden från DVD'n när man kör via recievern. Jag tror det har att göra med kopieringsskyddet på original-DVD skivor?
Någon som kan bekräfta att det är så?
Om det är så, så kan man inte koppla bild från DVD'n genom recivern?
<{POST_SNAPBACK}>
Du har fel
Postad 11 april 2005 - 14:49
Sandelin
-
Sandelin
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Preddan
Ok, hur gör man för att få till detta då?!?
Postad 11 april 2005 - 16:24
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jag har min dvd kopplad genom yamman och det blir alldeles utmärkt bild (komponent visserligen).
Postad 11 april 2005 - 19:44
Sandelin
-
Sandelin
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jaha, jag hade visserligen bara lånat en Sony DVD-spelare och körde inte komponent. Så det blev inte så mycket olika testande....
Men du har aldrig några problem, inte med original filmer heller?!?
Postad 11 april 2005 - 20:23
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jaha, jag hade visserligen bara lånat en Sony DVD-spelare och körde inte komponent. Så det blev inte så mycket olika testande....
Men du har aldrig några problem, inte med original filmer heller?!?
<{POST_SNAPBACK}>
Aldrig problem alls med nått i det avseendet.
Postad 22 april 2005 - 21:44
Unregisteredb94d2c55
-
Unregisteredb94d2c55
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hej tänkte bara fråga var jag köper 2500:an billigast i tyskland vilken sajt?
det fanns en sajt på pricerunner som alltid var billigast men den är borta från prislistorna där nu, kan någon addresen ditt? techdirekt eller något sådant tror jag det var.
skrev kanske inte i rätt tråd men ni får ha översende med mig är ny på det här.
Postad 22 april 2005 - 21:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Hej tänkte bara fråga var jag köper 2500:an billigast i tyskland vilken sajt? det fanns en sajt på pricerunner som alltid var billigast men den är borta från prislistorna där nu, kan någon addresen ditt? techdirekt eller något sådant tror jag det var. skrev kanske inte i rätt tråd men ni får ha översende med mig är ny på det här. 
<{POST_SNAPBACK}>
Här är billigaste från tyskland http://www.hificomponents.de/
Redigerat av Martin.M, 22 april 2005 - 21:56.
Postad 22 april 2005 - 21:59
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Hej hopp!
Kan det vara www.technikdirekt.de du menar?
Det finns också www.tsnversand.de
Jämför priserna för att inte missa några kap! 
Sedan finns det många fler ställen i Tyskland, du får söka lite...
Hade´
Postad 26 april 2005 - 17:35
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1 800 inlägg
Tjing!
Jag har precis investerat i en 1500 och behöver lite hjälp att komma igång.
Det mesta tror jag att jag har koll på men en sak undrar jag för tillfället.
Skall zone2 och zone3 lysa i fönstret när man inte har/vill ha dessa zoner aktiverade? De har alltid lyst.
Mvh Heron
Postad 26 april 2005 - 19:27
Unregistered40423
-
Unregistered40423
-
Användare
-
-
231 inlägg
Det är likasamma på min
Skulle också vilja veta om man kan släcka ner dem
Onödigt att det lyser när man inte använder funktionen ju.
Postad 05 maj 2005 - 13:18
melek
-
melek
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Hade tänkt fråga om samma sak nämligen zon 2 och zon3, jag har upptäckt att man stänga av den men inte hur man får den att fortsätta vara avstängd efter att man stängt av förstärkaren. se sidan 69 för att öppna upp fjärrkontrollen och sedan s 81. hör gärna av er om någon vet hur man kan spara avstängningen eller om det är något fel som gör att zon 2 och 3 alltid är på, jag prövar med yamaha på mån.
Postad 10 maj 2005 - 02:24
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Tänkte bara berätta att det nu finns en Receiver Manager Editor för RX-V2500 att ladda hem. Huruvida detta program även funkar till RX-V1500 ämnar jag försöka ta reda på i eftermiddag, och tills dess håller jag glatt tummarna för att så skall vara fallet.
Postad 10 maj 2005 - 13:09
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
...å nu har jag testat programmet i fråga och - Nix - det verkar inte funka till RX-V1500. Suck. När ska vi som har en sådan kunna få utnyttja vår RS-232C-kontakt?!?
Postad 15 maj 2005 - 13:27
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Denna fråga har i alla fall delvis varit uppe tidigare i tråden men det vore önsvärt med lite mer respons. Det gäller videoomvandling. Jag har en 1500 och tänker köra proggressiv komponent till en panna 500 proj. Jag vill helst bara köra en kabel till projen (av utseende och ekonomiska skäl) men kunna köra både DVD och TV (scart från videon) samt i framtiden X-box el. dyl. Mina frågor är:
Jag vet att man kan köra komponent in/ut men går det att köra prog scan genom Yamman. Kanske en dum fråga men jag tänker att kanske bandbredden påverkas när man kör proggressivt och att detta ej funkar alls/bra.
Är det någon som har jämfört direktkoppling vs att låta videosignalen (tex komponent) gå genom Yamman? Är kvalitetsförlusten stor, liten eller försumbar?
Hur bör man koppla in videon. Den har som sagt endast scart. Skall man köra scart till s-videokabel?
Jag kommer ju främst använda projen till film (DVD). Borde jag skrota mina planer och enbart köra DVD till proj? Jag vill ju inte ha någon större kvalitetsförsämring men en liten kan det kanske vara värt. Någon som har erfarenheter av detta? Jag bör kanske nämna att jag kör med 15 m komponentkabel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|