Redigerat av 91robe, 18 mars 2007 - 14:06.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 mars 2007 - 14:04
Postad 18 mars 2007 - 14:10
Har fått, eller rättare sagt, ska få 500kr i kompensation på nästa bredbandsfaktura så det är ju alltid nåt. Kan vara relevant att veta eftersom det är några här som diskuterat just ersättningar.
Har följt denna tråden några veckor nu och jag tackar för svar och hjälp jag fått genom att läsa här.
Postad 18 mars 2007 - 15:14
Förhopningsvis kommer min box imorgon efter kontakt med telias kundtjänst. Beställde mitt för ganska exakt en månad sedan. Allt skulle vara inkopplat den 23/2 men som bekant har det ju varit en del problem med leveranserna.
Har fått, eller rättare sagt, ska få 500kr i kompensation på nästa bredbandsfaktura så det är ju alltid nåt. Kan vara relevant att veta eftersom det är några här som diskuterat just ersättningar.
Har följt denna tråden några veckor nu och jag tackar för svar och hjälp jag fått genom att läsa här.
Fick du även en fri markdigitalmottagare?
Postad 18 mars 2007 - 15:19
Fick du även en fri markdigitalmottagare?
Nej, det fick jag inte. Har ingen användning av det heller då min leverantör av de analoga sändningarna tagit hand om det. Dvs de tar emot de digitala sändningarna och skickar ut dem analogt till oss hyresgäster i ängelholm.
Ska man sen se hur mycket en sån box kostar idag så är det nog bättre med 500 kr i avdrag.
Redigerat av boltis, 18 mars 2007 - 15:21.
Postad 18 mars 2007 - 17:26
Sitter och biter på naglarna, har inte fått boxen ännu.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst och enligt dem går det inte att skicka signalen trådlöst mellan ADSL-modem och boxen, jag tänker testa iallafall. Det måste ju gå att sätta en brygga, eller? Dock behöver jag en trådlös router till, tänker köpa en när boxen anländer..
Bifogar en skiss på hur min "hemmabio" kommer att kopplas.

Vad tror ni funkar det?
Funderar på en Zyxel router, har redan en USR
Redigerat av Belsebubben, 18 mars 2007 - 17:27.
Postad 18 mars 2007 - 18:21
Ett mycket intressant fynd! Dock ser jag ett flertal kanaler som jag saknar (som Viasat erbjuder men som Telia verkar saknar). Bla Travel Channel, National Geographic, Viasat Golf...Vi har ju tidigare i den här tråden diskuterat Telias möjligheter att kunna erbjuda Viasat kanaler i sitt utbud. Det visar sig att redan nu har Telia tillgång till hela Viasats kanalutbud i sitt nät, och detta distribueras till 3 områden i Sverige. Ett av dessa områden är Byggebo (det kommunala bostadsbolaget i Oskarshamn). Man kan på deras webbsidor läsa att i det grundutbud som distribueras av Telia till Byggebos lägenheter så ingår både TV3 och TV6 (gå till http://www.byggebo.se/, klicka på Erbjudanden i menyn uppe, och sedan länken Telia digital-TV till vänster). Tittar man på några gamla nyheter (välj Nyheter i menyn uppe, välj Nyhetsarkiv i menyn till vänster, och bläddra ned till Omläggning av kanaler för Telia digital-) så kan man läsa listan med det kompletta Viasat utbudet av kanaler som Telia distribuerar till Byggebo.
Dock så är det, precis som redan diskuterats i den här tråden, så att sedan dess så har Viasat satt sig på tvären och tillåter numera inte Telia att distribuera några Viasat kanaler till nya kunder. Förhandlingar pågår, och framtiden får väl utvisa vilket resultet blir efter dessa förhandling.
Men som sagt var, Viasats hela utbud av kanaler finns där i Telias nät redan idag...![]()
/Peter Cigéhn
Postad 18 mars 2007 - 19:42
Ett mycket intressant fynd! Dock ser jag ett flertal kanaler som jag saknar (som Viasat erbjuder men som Telia verkar saknar). Bla Travel Channel, National Geographic, Viasat Golf...
I alla fall vad gäller National Geographic samt Travel Channel så skulle jag kunna gissa att dessa kanaler också finns i Telias nät. Med referens till mitt tidigare inlägg om kanalloggor, så kan ni kolla in följande också: http://teletext.teli...nnelIcon_28.gif respektive http://teletext.teli...nnelIcon_33.gif. Det behöver ju i och för sig inte innebära nånting att kanalloggorna finns upplagda, men det borde ge en indikering på att Telia har (eller har haft) tillgång till dessa kanaler också.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 18 mars 2007 - 19:48.
Postad 18 mars 2007 - 20:18
Redigerat av 91robe, 18 mars 2007 - 20:20.
Postad 18 mars 2007 - 20:34
Kan nån förklara varför jag har störningar på svts kanaler, kanal5, tv4?. medans dom andra funkar bra.
En någorlunda gemensam nämnare jag kan tänka mig för dessa kanaler är att dom tillhör de kanaler som sänds med högst bithastighet. Se följande tråd för en sammanställning av bithastigheten på de olika kanaler. Det kanske är så att du har bandbreddsproblem på din ADSL förbindelse som gör att det blir störningar på dessa kanaler med jämförelsevis hög bithastighet.
Jag föreslår att du helt enkelt tar kontakt med Teliasupporten och felrapporterar.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 18 mars 2007 - 21:20.
Postad 18 mars 2007 - 20:50
Angående det här med trådlöst...
Jag har varit i kontakt med kundtjänst och enligt dem går det inte att skicka signalen trådlöst mellan ADSL-modem och boxen, jag tänker testa iallafall. Det måste ju gå att sätta en brygga, eller? Dock behöver jag en trådlös router till, tänker köpa en när boxen anländer..
Bifogar en skiss på hur min "hemmabio" kommer att kopplas.kopplingsschema.GIF 27,6K 252 Antal nerladdningar
Vad tror ni funkar det?
Nog kan det fungera, men så fort du får problem och ringer Telia kommer de be dig köra kabel i stället.
Postad 18 mars 2007 - 21:24
Kan nån förklara varför jag har störningar på svts kanaler, kanal5, tv4?. medans dom andra funkar bra.
En någorlunda gemensam nämnare jag kan tänka mig för dessa kanaler är att dom tillhör de kanaler som sänds med högst bithastighet. Se följande tråd för en sammanställning av bithastigheten på de olika kanaler. Det kanske är så att du har bandbreddsproblem på din ADSL förbindelse som gör att det blir störningar på dessa kanaler med jämförelsevis hög bithastighet.
Jag föreslår att du helt enkelt tar kontakt med Teliasupporten och felrapporterar.
/Peter Cigéhn
Tror ni en uppgradering av mjukvaran i ADSL modemet kan hjälpa?
Postad 19 mars 2007 - 10:06
/Peter Cigéhn
Tror ni en uppgradering av mjukvaran i ADSL modemet kan hjälpa?
Tror jag inte men finns det nyare mjukvara så uppgradera.
Postad 19 mars 2007 - 19:53
Redigerat av 91robe, 19 mars 2007 - 20:20.
Postad 19 mars 2007 - 21:31
Förhopningsvis kommer min box imorgon efter kontakt med telias kundtjänst. Beställde mitt för ganska exakt en månad sedan. Allt skulle vara inkopplat den 23/2 men som bekant har det ju varit en del problem med leveranserna.
Beställde mitt gratis abbonemang för några veckor sedan, fick abbonemangskortet i förra veckan men ingen box eller modem.
Får preliminärt vänta till 16 April på boxen, alltså en månad till.
Ok...det är ju ett gratis abbonemang men varför har dom redan dragit ner farten på mitt bredband när de inte kan leverrea mig någon box, känner mig lätt irriterad.
Ingen bra start på Telias Digital TV för mig.
Ringde och knorrade lite till Telias support men damen jag pratade med kom inte alls med några försök till "plåster på såren", hon sade bara att de måste dra ner farten på bredbandet redan nu trots jag inte får box på en månad.
Postad 19 mars 2007 - 21:51
Beställde mitt gratis abbonemang för några veckor sedan, fick abbonemangskortet i förra veckan men ingen box eller modem.
Får preliminärt vänta till 16 April på boxen, alltså en månad till.
Ok...det är ju ett gratis abbonemang men varför har dom redan dragit ner farten på mitt bredband när de inte kan leverrea mig någon box, känner mig lätt irriterad.
Ingen bra start på Telias Digital TV för mig.
Ringde och knorrade lite till Telias support men damen jag pratade med kom inte alls med några försök till "plåster på såren", hon sade bara att de måste dra ner farten på bredbandet redan nu trots jag inte får box på en månad.
Hehe, byråkraterna på Telia är härliga.
Postad 20 mars 2007 - 21:57

och det var i Telias IPTV nät (ByggeBo). så de har börjat och testa HD sändningar

Postad 20 mars 2007 - 22:33
cigehn: plötsligt visades SVT HD ikonen i min kreatel 1510 box (vet inte vilken exakt kanal plats, började på 99X). eftersom vet att den inte kan klara och ta emot HD sändningar, provade jag att göra som du, och koppla upp mig med hjälp av VLC. till min förvåning så dök upp SVT HD
och det var i Telias IPTV nät (ByggeBo). så de har börjat och testa HD sändningar
Jodå, den som letar han finner!

Intressant att höra att du fick upp SVT HD i din kanallista. Det indikerar ju att ni i Oskarshamn som bor hos Byggebo är på gång att få SVT HD i ert kanalutbud (annars så skulle nog inte kanalen ha dykt upp i din kanallista). Sedan krävs det ju att Telia tillhandahåller en annan box än 1510 boxen (jag skulle gissa att det blir nån av boxarna i 1900 serien, precis som FreeTV erbjuder), men bara att SVT HD finns i kanallistan är ju en indikering om att något är på gång.
Du kan gärna hålla oss informerade om vad som händer där hos Byggebo. Ni verkar ju vara lite priviligierade med tillgång till Viasat kanaler och nu kanske även HDTV och SVT HD!

/Peter Cigéhn
Postad 21 mars 2007 - 20:33
Telia Iptv och Htpc.
Att koppla in IPTV till din HTPC är en ganska lätt uppgift. Jag kommer gå igenom hur jag gjort.
Jag har gjort en spellista med alla kanaler så kanalbytet blir lite enklare.
Telia använder multicast strömning tyvärr så kan man för närvarande bara se på och spela in samma program som boxen.
Programmen jag användt är VLC och för att sniffa vilka udp adresser som sänder kanaler har jag användt Wireshark.(länkar till programmen finns längre ner)
För att få udp strömmen till din htpc kan du.
1 Sätta en hub på IPTV utgången på modemet och koppla en utgång till din pc och en till boxen.
2 Koppla in ett extra nätverkskort och strömma genom din pc.
3 Ta bort triple play funktionen på ditt modem och aktivera multicast genomströmning då sänds multicasten till alla portar på modemet.
4 Aktivera en extra IPTV utgång på modem . Detta är givetvis det allra bästa valet.
Att koppla in en hub är ganska elementärt att strömma genom din htpc med två nätverkskort kan vara klurigt. För att brygga dina nätverkskort får inget vara delat dvs användas av ngn anslutning. För att kunna få bort delningen tvingades jag gå in och avaktivera diverse tjänster. Vilka tjänster som måste vara igång får du googla dig fram till tills jag uppdaterat denna sidan.
För att avaktivera triple play på mitt Zyxel prestige 660h så hittade jag en guide på idg:s forum.
1. Ställ in datorn så att den har en fast IP-adress nummer 192.168.1.2
2. Gå in under Start -> Kör och skriv "telnet 192.168.1.1" och tryck ENTER
3. Logga in med lösenord 1234
4. Välj meny 24 och sedan meny 8 (Command interpreter mode)
5. Skriv "sys tripleplay portbase disable" (utan citationstecken)
6. Skriv "exit"
7. Välj meny 99 för att avsluta
8. Klart. Ställ om datorn till dynamisk IP-adress (DHCP) och sedan är det bara att köra. Webbgränssnittet kommer man åt via http://192.168.1.1
Vill man återställa modemet är det bara att göra samma sak fast skriva "sys tripleplay portbase enable"
Du måste även aktivera multicast annars tappar du strömmen efter ett tag.
VLC
I vlc väljer du öppna nätverkström sedan udp/rtp multicast tex 239.16.16.1:5555 för Kanal1.
För att spela in väljer du ström/spara och lämpligt format.
Wireshark
För att se vilken Ip du skall ställa in öppna wireshark och du ser target ip för paketen.
Skapa extra Iptv utgång
Att skapa en extra ip tv utgång innebär att du måste använda telnet och mappa om lite i modemet.
1. Ställ in datorn så att den har en fast IP-adress nummer 192.168.1.2
2. Gå in under Start -> Kör och skriv "telnet 192.168.1.1" och tryck ENTER
3. Logga in med lösenord 1234
4. Välj meny 24 och sedan meny 8 (Command interpreter mode)
5.Skriv "sys tripleplay portbase set 2 1" (utan citationstecke) 6. Skriv "sys tripleplay portbase save" (utan citationstecke). 7. Skriv "exit"
8. Välj meny 99 för att avsluta
Nu kommer du ha dubbla iptv utgångar på ditt modem. Detta gäller Zyxels modem liknande bör gå att göra med andra modem också.
Postad 21 mars 2007 - 21:22
Hittade en guide på ett forum, gäller åtminstone fram till Telia ej kör krypterad trafik.
Får man fråga vilket forum det är du refererar till? Skulle vara intressant att läsa originalinlägget i sitt rätta forum också.
/Peter Cigéhn
Postad 21 mars 2007 - 21:24
Hittade en guide på ett forum, gäller åtminstone fram till Telia ej kör krypterad trafik.
Får man fråga vilket forum det är du refererar till? Skulle vara intressant att läsa originalinlägget i sitt rätta forum också.
/Peter Cigéhn
http://www.htpc.se/iptv.html , Orginal. Dock helt identiskt med vad jag la upp, men enjoy.
Redigerat av ollebanan, 21 mars 2007 - 21:25.
Postad 21 mars 2007 - 22:36
Postad 22 mars 2007 - 08:21
Bifogar en skiss på hur min "hemmabio" kommer att kopplas.kopplingsschema.GIF 27,6K 252 Antal nerladdningar
Vad tror ni funkar det?
Intressant har funderat i samma banor. Testa gärna. Det hade ju definitivt fungerat om man Vlan spererat den trådlösa huvud routern mellan IP-Tv och Surf.
Kruxet är väl att de går till olika dhcp servrar. Din huvud router kommer få 1 ip adress från antingen surf eller ip-tv. Så antingen fungerar ena tjänsten eller den andra. Troligtvis kan du endast få ip-adress från surf dhcp:n eftersom routern inte kommer in med rätt option sträng. Men man kunde kanske kunna stänga av dhcp och nat funktionen i huvud routern...
Har inte mina grejer så jag kan inte testa. Men prova gärna dig fram och meddela hur du löste det.
Redigerat av OXYD, 22 mars 2007 - 08:33.
Postad 22 mars 2007 - 17:47
Vad tror ni funkar det?
Intressant har funderat i samma banor. Testa gärna. Det hade ju definitivt fungerat om man Vlan spererat den trådlösa huvud routern mellan IP-Tv och Surf.
Kruxet är väl att de går till olika dhcp servrar. Din huvud router kommer få 1 ip adress från antingen surf eller ip-tv. Så antingen fungerar ena tjänsten eller den andra. Troligtvis kan du endast få ip-adress från surf dhcp:n eftersom routern inte kommer in med rätt option sträng. Men man kunde kanske kunna stänga av dhcp och nat funktionen i huvud routern...
Har inte mina grejer så jag kan inte testa. Men prova gärna dig fram och meddela hur du löste det.
Problemet ligger i att bandbredden är för dålig, det kommer resultera i hackande bild och ljud. Vänta tills 802.11n kommer ut på marknaden som standard, tar väl max någon månad till.
Postad 22 mars 2007 - 18:11
Vad tror ni funkar det?
Problemet ligger i att bandbredden är för dålig, det kommer resultera i hackande bild och ljud. Vänta tills 802.11n kommer ut på marknaden som standard, tar väl max någon månad till.
54mbit trådlöst du får ut typ 20mbit borde räcka. Sen 802.11n kommer inte som standard förrän nästa höst.
http://www.idg.se/2.1085/1.99516
Men vissa säljer redan snabbare.
Postad 22 mars 2007 - 18:31
Vad tror ni funkar det?
54mbit trådlöst du får ut typ 20mbit borde räcka. Sen 802.11n kommer inte som standard förrän nästa höst.
http://www.idg.se/2.1085/1.99516
Men vissa säljer redan snabbare.
Ja, men det är inte en garanterad bandbredd, den kan gå upp och ned, beroende på olika störningar. Jag har försökt streama xvid/dvix/svcd filmer från min filserver till laptopen, det fungerar bra i intervaller, efter ett tag så kommer det små hack och ljud hoppar till. Det problemet har jag inte med vanliga ethernet kabel.
Ja, men som sagt, standarden är redan fastlagd, det är bara köpa produkterna som kommer nu. 3com släpper till sommaren en serie office connect produkter med 802.11n
Redigerat av ollebanan, 22 mars 2007 - 18:32.
Postad 22 mars 2007 - 20:01
Postad 22 mars 2007 - 22:19
En annan anledning till att jag ökade till 24 är upload 2,5 MBit/s
https://www.tewss.te...and_hastigheter
men läste i denna tråd att de sänkt den till 1 MBit/s

<Justering>
Okej, hittade brasklappen/svaret på uppströms när man har digital-tv.

https://www.tewss.te...annelId=-101085
/TT
Redigerat av ThreeTowns, 23 mars 2007 - 00:06.
Postad 23 mars 2007 - 07:41

Postad 23 mars 2007 - 08:24
Samma härJag streamar idag dvd-images från min stationära dator till laptopen via min router, båda med .11g utan störningar eller hack. Jag tycker att TV-sändningen borde gå lika bra..
Postad 23 mars 2007 - 08:49
märkligt. Min upphstighet har gått ner till 1.0 mbit Jag får koppla in det nya modemet och se ifall det hjälper
Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet än 1 Mbit/s.
/TT
Postad 23 mars 2007 - 10:11
Vad gäller IPTV så skulle det inte spela någon roll vilket av 660H modemen man har eller vilken firmware som det är laddat med. Så om man redan har ett "gammalt" svart 660H i drift & får ett silverfärgat med till sitt IPTV-abbonemang så kan man behålla det nya silverfärgade som reserv för framtida behov.
Postad 23 mars 2007 - 10:29
Vad gäller de ADSL-modem från Zyxel som Telia använder så har jag talat med Zyxel om vad det är för skillnad på de svarta & silverfärgade 660H tripleplay modemen. Svaret jag fick var att det är samma hårdvara, bara färgen på skalet som skiljer för att kunna särskilja de modem som levereras med den nya firmwaren (som bl.a. har stöd för annex-m). Så om man flashar sitt svarta 660H tripleplay ADSL-modem med den firmware som finns här ftp://ftp.zyxel.se/Prestige%20660H_triple%20play/firmware/ så har man således samma produkt som det silverfärgade 660H.
Vad gäller IPTV så skulle det inte spela någon roll vilket av 660H modemen man har eller vilken firmware som det är laddat med. Så om man redan har ett "gammalt" svart 660H i drift & får ett silverfärgat med till sitt IPTV-abbonemang så kan man behålla det nya silverfärgade som reserv för framtida behov.
Helt rätt. Men nytt känns bättre så byta tycker jag

Postad 23 mars 2007 - 16:21
Hittade en guide på ett forum, gäller åtminstone fram till Telia ej kör krypterad trafik. Vet dock ej om den stämmer, har inte kontrollerat, men någon kan försöka.
Är det överhuvudtaget möjligt att öppna strömmarna utan att ha boxen som Telia skickar med abbonemanget?
Har tecknat abbonemang men får vänta 1 månad till på boxen.
Testat öppna kanal 1 med vlc men det får jag inte att fungera, man kanske måste ha boxen inkopplad också?
Postad 23 mars 2007 - 17:28
nu till frågan. hur gör man för att kolla på tv i olika rum?
mvh, perra.
Postad 23 mars 2007 - 19:48
Är det överhuvudtaget möjligt att öppna strömmarna utan att ha boxen som Telia skickar med abbonemanget?
Testat öppna kanal 1 med vlc men det får jag inte att fungera, man kanske måste ha boxen inkopplad också?
Har du fiberanslutning så går det i alla fall. Har förstått att det är betydligt mer problematiskt med ADSL anslutning. Själv har jag fiberanslutning så jag har ingen koll på vad det är som gör att det funkar med ADSL. Rent logiskt så tycker jag att det borde gå med ADSL anslutning också eftersom boxen bara skickar ett vanligt "IGMP join group" meddelande som också VLC gör.
Eventuellt kan det vara så att din dator som standard använder sig av IGMP version 3. Jag tror att boxen (och Telias nät) använder sig av IGMP version 2. Du skulle kunna prova och pillra lite i registryt för att tvinga din Windows XP (vilket med en viss sannolikhet är vad du använder på din dator). Kolla in följande artikel i Microsofts Knowledge Base. Kolla in under rubriken "Configure the registry" och sätt värdet på nyckeln IGMPVersion till 3 (som alltså betyder version 2!).
Jag är inte alls säker på att detta har med saken att göra, men det kanske kan vara värt att prova. Själv har jag som sagt ingen möjlighet att testa eftersom jag inte har ADSL anslutning.
/Peter Cigéhn
Postad 23 mars 2007 - 19:55
vi har beställt telia digitaltv för en månad sen ca, men ännu inte fått boxen.
nu till frågan. hur gör man för att kolla på tv i olika rum?
mvh, perra.
Ett alternativ är att införskaffa flera boxar (men det funkar ju bara om man har fiberanslutning)!
Ett annat alternativ är att skaffa en produkt ur kategorin Trådlös ljud/bild-överföring på prisjakt.nu. Själv har jag tidigare använt en Thomson VS450 för att kunna titta på TV:en i sovrummet också, tills dess att jag skaffade mig box nummer 2.
Nackdelen med denna lösning är ju att du fortfarande bara har en box och därmed bara kan titta på en kanal åt gången. Men det funkar, även om det bilden och ljudets kvalité självklart beror på hur många väggar/golv och vilket material som skall passeras.
/Peter Cigéhn
Postad 23 mars 2007 - 23:15
Har du fiberanslutning så går det i alla fall. Har förstått att det är betydligt mer problematiskt med ADSL anslutning. Själv har jag fiberanslutning så jag har ingen koll på vad det är som gör att det funkar med ADSL. Rent logiskt så tycker jag att det borde gå med ADSL anslutning också eftersom boxen bara skickar ett vanligt "IGMP join group" meddelande som också VLC gör.
Eventuellt kan det vara så att din dator som standard använder sig av IGMP version 3. Jag tror att boxen (och Telias nät) använder sig av IGMP version 2. Du skulle kunna prova och pillra lite i registryt för att tvinga din Windows XP (vilket med en viss sannolikhet är vad du använder på din dator). Kolla in följande artikel i Microsofts Knowledge Base. Kolla in under rubriken "Configure the registry" och sätt värdet på nyckeln IGMPVersion till 3 (som alltså betyder version 2!).
Jag är inte alls säker på att detta har med saken att göra, men det kanske kan vara värt att prova. Själv har jag som sagt ingen möjlighet att testa eftersom jag inte har ADSL anslutning.
/Peter Cigéhn
Tack för tipset!
Jag kör med ADSL...provade ändra värdet i registret till 3 (version 2) men kan fortfarande inte öppna strömmen.
Provar "rackla vidare"...
Postad 24 mars 2007 - 14:29
Tack för tipset!
Jag kör med ADSL...provade ändra värdet i registret till 3 (version 2) men kan fortfarande inte öppna strömmen.
Provar "rackla vidare"...
Om du sniffar med Wireshark på din dator, kan du då kontinuerligt se några "PIMv2 Hello" meddelanden (bör dyka upp en gång var 30:e sekund) eller "IGMP V2 Membership Query" meddelanden (bör dyka upp en gång varje minut)? Om inte så är du inte rätt "uppkopplad". Nu är mina kunskaper väldigt begränsade då det gäller hur ADSL fungerar och är konfigurerat, men att döma av följande kommentar i en annan tråd samt en kommentar i denna tråd så separeras IPTV strömmarna på ett eget VLAN (säkert baserat på vilken av portarna på modemet som du kopplar in dig på). Min gissning är om du inte ser dessa PIM och IGMP meddelanden så ligger du inte uppkopplad på rätt VLAN och därmed så kommer du inte heller att kunna göra någon IGMP join group och kunna öppna strömmen direkt i datorn utan att behöva göra det via boxen.
Ta detta för vad det är, ett par gissningar från min sida. Någon som vet bättre kanske kan informera oss övriga...

/Peter Cigéhn
Postad 24 mars 2007 - 15:13
IGMP V3 membership report.
Har provat ändra i registret som du tipsade om tidigare, alltså ställa om värdet till 3 (version2) men det verkar inte fungera?
Edit: det var jag som klantade till det när jag var i registret.
Nu när jag provar öppna strömmen rapporterar wireshark IGMP V2 memership report.
Det är fortfarande inte möjligt att öppna strömmen.
Redigerat av Caper, 24 mars 2007 - 15:58.
Postad 24 mars 2007 - 16:35
Jag testade med Wireshark, när jag provar öppna en ström med vlc så kommer det upp:
IGMP V3 membership report.
Har provat ändra i registret som du tipsade om tidigare, alltså ställa om värdet till 3 (version2) men det verkar inte fungera?
Edit: det var jag som klantade till det när jag var i registret.
Nu när jag provar öppna strömmen rapporterar wireshark IGMP V2 memership report.
Det är fortfarande inte möjligt att öppna strömmen.
Men ser du någon gång "PIMv2 Hello" eller "IGMP V2 Membership Query"? Dessa meddelandet skall komma från Telias nät till din dator. Speciellt "IGMP V2 Membership Query" som är en fråga från nätet angående vilka multicastgrupper som din dator anser sig vara med i. Om denna fråga aldrig kommer från nätet så är du nog inte rätt "uppkopplad" och då kan du nog inte ta emot multicastströmmarna.
De "IGMP V2 Membership Report" meddelanden du ser är din dator som försöker tala om för nätet att den vill gå med i en specifik multicastgrupp (det jag lite luddigt har refererat till som "IGMP join group"). Jag gissar att du ser tre sådana meddelanden. Eftersom nätet inte börjar skicka multicastströmmen till din dator så repeterar din dator sitt "IGMP V2 Membership Report" meddelande två gånger till med en sekunds mellanrum, innan den ger upp (totalt 3 stycken).
/Peter Cigéhn
Postad 24 mars 2007 - 17:55
Skall testa lite mer under kvällen.
Kör just nu med Router och skall testa köra direkt mot modemet, få se om det hjälper.
Postad 24 mars 2007 - 18:21
Nope, jag ser aldrig "PIMv2 Hello" eller "IGMP V2 Membership Query"
Skall testa lite mer under kvällen.
Kör just nu med Router och skall testa köra direkt mot modemet, få se om det hjälper.
Kör du via en router så kan jag direkt säga att sannolikheten för att få igenom multicast och IGMP är väldigt liten. Till exempel så släpper inte min D-Link DI-604 igenom någon multicast alls. Jag tror att de flesta enklare "hemma"-routrar inte hanterar multicast och IGMP.
/Peter Cigéhn
Postad 24 mars 2007 - 19:34
Nu får jag kontinuerligt i Wireshark IGMP V2 Membership Query följt av IGMP V2 Membership Report, detta utan att försöka öppna någon ström.
Går fortfarande inte att öppna kanal 1 via vlc (239.16.16.1:5555)
Racklar vidare...
Postad 24 mars 2007 - 20:18
Ok, jag kör nu utan Router.
Nu får jag kontinuerligt i Wireshark IGMP V2 Membership Query följt av IGMP V2 Membership Report, detta utan att försöka öppna någon ström.
Går fortfarande inte att öppna kanal 1 via vlc (239.16.16.1:5555)
Racklar vidare...
Den IGMP V2 Membership Query som du får, kommer den från gw1-no60.digitaltv.telia.com (217.209.230.1)? Sedan vad gäller den IGMP V2 Membership Report som din dator svarar tillbaka, vart skickas den? Till saken hör att UPnP (Universal Plug and Play) använder sig av multicastgruppen 239.255.255.250. Så normalt (såvida du inte stängt av UPnP på din dator) svarar en Windows dator med en IGMP Membership Report tillbaka till adressen 239.255.255.250. Är det denna IGMP Membership Report som du ser utan att du har försökt öppna någon ström med VLC? Isåfall så är det helt normalt.
Jag läste då det gällde Bredbandsbolaget att någon föreslog att man skulle spoofa MAC adressen för en Kreatel box (alla Kreatel boxar har ju en MAC adress som börjar med 00:02:9b). Det kanske är så att det finns någon inbyggd begränsning att det bara är Kreateln boxar med dessa MAC adresser som får öppna en ny multicastström. Men att börja spoofa MAC adresser känns som om man börjar vara ute på riktigt djupt vatten...

/Peter Cigéhn
Postad 24 mars 2007 - 22:02
V2 Membership Query: Source 81.224.223.1 Destination 224.0.0.1
V2 Membership Report: Source 90.225.104.221 Destination 239.255.255.250
Detta får jag utan att försöka öppna någon ström med vlc.
Provar jag öppna kanal 1 med vlc får jag 3st V2 Membership Report efter varandra och vlc öppnar ingen ström.
Jag är redan på djupt vatten, kan inte alls detta

Postad 25 mars 2007 - 08:20
Så här ser det ut hos mig:
V2 Membership Query: Source 81.224.223.1 Destination 224.0.0.1
V2 Membership Report: Source 90.225.104.221 Destination 239.255.255.250
Detta får jag utan att försöka öppna någon ström med vlc.
Provar jag öppna kanal 1 med vlc får jag 3st V2 Membership Report efter varandra och vlc öppnar ingen ström.
Jag är redan på djupt vatten, kan inte alls detta
Ja, men då ser det ju ut precis exakt så som jag trodde!

Enda skillnaden är att du får din Membership Query från gw1-no80.digitaltv.telia.com istället från gw1-no60.digitaltv.telia.com som jag får (det finns nog ett antal sådana här gateways i Telias nät).
Det är nog bara att inse att det inte (på något enkelt sätt) går att få datorn att själv öppna en ny multicastström då man har ADSL, utan man får alltid förlita sig på att det är boxen som "styr".
Eller är det någon annan med ADSL anslutning och som har experimenterat lite som kan ge lite tips? Själv har jag som sagt var inte ADSL och har inga som helst möjligheter att prova själv.
Egentligen så borde denna frågeställning tas vidare i tråden Telia IP-TV in i HTPC?, som kanske är mer lämpad för den här typen av fråga. Det kanske också finns fler personer som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter där.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 25 mars 2007 - 08:22.
Postad 25 mars 2007 - 10:24
Lite surt men inget att göra åt.
Har provat ändra mac adress på nätverkskortet också för att se om det påverkar saken, ingen skillnad.
Postad 26 mars 2007 - 17:08
Postad 26 mars 2007 - 19:54
Postad 27 mars 2007 - 18:24
Läste lite här och där om kunder som vill ha kompensation för att digitalboxarna är leveransförsenade. Hur kan man begära kompensation fär något man inte betalar för. Skall bolaget man beställt en tjänst av betala för att de får en kund. Tycker det är så typiskt Sverige.
Om kunderna behandlas väl och som betalande kunder(som de faktiskt är), så är chansen bra mycket större att de stannar kvar efter perioden, vilket Telia självklart vill. Telia tjänar så pass mycket genom att kunderna har fast telefoni+bredband att de har råd att ge den här tjänsten, och om problem uppstår, kompensation också.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar