Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

1225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
34 relaterade trådar
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 9 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 10 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 10 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 10 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 11 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 12 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 12 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 12 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 12 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 14 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 14 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 16 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 16 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 16 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 16 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 17 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 17 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 17 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 17 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 17 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 17 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 17 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 19 år sedan

Postad 01 februari 2006 - 11:24

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0
@Kent. Moddning av fjärr verkar helt rätt ;) Däremot verkar byte/omprogrammering av flashrom lite stökigt, hur står det till med dina assemblerkunskaper ?

Postad 01 februari 2006 - 11:49

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

@Kent. Moddning av fjärr verkar helt rätt ;) Däremot verkar byte/omprogrammering av flashrom lite stökigt, hur står det till med dina assemblerkunskaper ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... jag är programmerare till yrket idag, å 85-92 hackade jag demos & intros i 68k assembler. Så det är inget som jag räds precis.

Däremot så känner jag väl att det skulle ta ganska mycket tid och arbete att reverseengineera koden för att bara ändra en så facil sak som uppstartsläget.

Fjärrmodden däremot känns klockren att göra, å några extra kondingar.. :D

Postad 01 februari 2006 - 13:29

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... jag är programmerare till yrket idag, å 85-92 hackade jag demos & intros i 68k assembler. Så det är inget som jag räds precis.

Däremot så känner jag väl att det skulle ta ganska mycket tid och arbete att reverseengineera koden för att bara ändra en så facil sak som uppstartsläget.

Fjärrmodden däremot känns klockren att göra, å några extra kondingar.. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Du får väl starta Kents stora Mod-tråd :D

Postad 01 februari 2006 - 14:54

Coore
  • Coore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tydligen så har en snubbe i norge tweakat xtz:n till det bättre men jag fattar nada norska så kan någon bekräfta?

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>

Den intressantaste delen av moddningen är att han förbättrat mottagningen för fjärren. Tolkar det som att det är "ir-ögat" snarare än fjärren som är problemet. Kondingarna verkar han inte fått hem ännu.

Vidare så skriver han om processorn som styr kontrollfunktionerna (ATMEL AT89S52) en 8051-kompatibel propp. Elfas produktsida...

Lite reverse-engineering där å man kanske kunde lägga A/B som defaultläge istället ;)

Redigt nördigt - jag vet.. men kul är det! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Låter också väldigt intressant detta. :ph34r:
Problemet är ju att man vet inte hur mycket kod som gömmer sig i processorn, kanske blir ett helttidsjobb att tolka all kod.
Men det bör finnas program som gör det åt dig, i värsta fall får man bara göra om den koden lite.

Förövrigt började jag lite lätt att kolla på 68k förra veckan och ska börja knacka lite assembler till den denna veckan. :D

Edit:
Kan ta en liten fråga här som ni kanske kan svara på när vi ändå håller på och snackar lite.
Hur svarar man på kommentarer man har fått i sitt galleri? Jag vet inte om det går, men om det går så lyckas jag inte hitta det.

Redigerat av Coore, 01 februari 2006 - 15:35.

Postad 04 februari 2006 - 13:27

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1 191 inlägg
  • 0
hej på er, orkar inte läsa igenom hela tråden men undrar bara en sak, kanske är en ltie knepig fråga. Men jag har iaf fattat de som att map 303 och XTZ A100 nästan är samma maskin, men är inte XTZ Fyndbörsens egna märke allså att de har ett eget "team" som gjort den, lr hur är det?

Postad 04 februari 2006 - 14:35

Coore
  • Coore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

hej på er, orkar inte läsa igenom hela tråden men undrar bara en sak, kanske är en ltie knepig fråga. Men jag har iaf fattat de som att map 303 och XTZ A100 nästan är samma maskin, men är inte XTZ Fyndbörsens egna märke allså att de har ett eget "team" som gjort den, lr hur är det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en bättre nätdel i MAP-303 samt RIIA steg. Sen tror jag XTZ har en mer utgång.
Jag tycker iaf att MAP-303 är ett bättre köp än XTZ då jag fick den för 5500:- på lefflers.

Postad 04 februari 2006 - 17:40

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

XTZ ClassA 100 och Advance Acoustic MAP 303 är i grunden tillverkad i samma kinafabrik. Skillnaderna mellan dem är exakt som Coore beskrivit ovan. MAP 303 är moddad av det franska hififöretaget Advance Acoustic, vet ej om XTZn är moddad av XTZ, men ännu finns inga tecken på detta.
Hur/om mkt det skiljer i fråga om ljudkvalitet har jag dock ingen om, vet dock efter en snabb provlyssning att MAP 303 lät riktigt bra vad den kostar. Varmare, luftigare än Rotel RA-03, men dock mer "laid-back"...om än inte FÖR laid-back...

Frågan kvarstår ännu och NÅGON XTZ-produkt är framtagen & tillverkad på något annat ställe än i Kina. Den marknadsföring som XTZ kör med kan man ifrågasätta på flera plan, men märket låter trots allt mkt bra för sin peng.
I kina tillverkas allt mkt billigt, och kan man då hålla nere kostnaderna i övrigt i Sverige, är det ofta mkt prisvärda produkter.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 februari 2006 - 17:46.

Postad 05 februari 2006 - 22:42

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en bättre nätdel i MAP-303 samt RIIA steg. Sen tror jag XTZ har en mer utgång.
Jag tycker iaf att MAP-303 är ett bättre köp än XTZ då jag fick den för 5500:- på lefflers.

<{POST_SNAPBACK}>

Har noga jämfört bilderna på MAP-303:ans innanmäte med min A100 och jag kan inte visuellt se något som skiljer sig i nätdelarna. Blir la att lyfta av och räkna ringarna på ringkärnetrafon för att fastställa eventuella skillnader där.. :blink:

Skulle nog hävda att det är samma prylar tills jag sett en komponenbaserad jämförelse och inte bara säljarnas eviga tugg, men att MAP:en har delbart för & slutsteg samt en RIAA-in men en line-in mindre. Sen får man väga för & emot om man vill ha tre line-in och en RIAA eller fyra line in.

Edit: Vad man däremot får oavsett om den heter XTZ A100 eller MAP-303 är en otroligt kompetent förstärkare som är värd att lyssna på om man överväger en ren 2-kanalare i prisläget 5000-6000. F.ö. spelar den klart bättre på alla plan än den av vissa så hypade T-ampen trots att den "bara" kostar 10x mer än en T-amp. ;)

Redigerat av Kent Johansson, 05 februari 2006 - 22:44.

Postad 06 februari 2006 - 09:39

Coore
  • Coore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
MAP:en väger 1,5kg mer än XTZan enligt vissa siffror, 0,5kg mer enligt andra.
Oavsett vilket så är det ganska mycket vikt så det känns som om att nätdelen i MAP:en mycket väl kan vara bättre än i XTZ:an precis som försäljarna hävdar.

Postad 06 februari 2006 - 09:47

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0

Oavsett vilket så är det ganska mycket vikt så det känns som om att nätdelen i MAP:en mycket väl kan vara bättre än i XTZ:an precis som försäljarna hävdar.

<{POST_SNAPBACK}>

Vikt säger egentligen ingeting. Kan vara lite tjockare chassi tex. Eller digital + phonodel.

mvh

Postad 06 februari 2006 - 09:57

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

MAP-vikten stämmer f.ö. med XTZ'n inkl kartong...

Postad 06 februari 2006 - 09:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Vissa tillverkare anger "shipping weight" dvs vikt inkl kartong, manual, kablage och fjärrkontroll dessutom.

Postad 06 februari 2006 - 09:59

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

MAP-vikten stämmer f.ö. med XTZ'n inkl kartong...

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, du hann före! :)

Postad 06 februari 2006 - 10:15

Coore
  • Coore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Då det är samma chassi så tror jag inte att det är det som gör att vikterna skiljer sig åt.
Nu menar jag vikten på XTZ och MAP:en ur kartong, inte med.
Har sett siffror på att MAP:en väger både 18 och 19kg (det är inte med kartong).

Postad 06 februari 2006 - 10:28

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Kul och intressant tråd det här,jag har haft Map-303 hemma och lyssnat en del.Hade släppt den men nu blir man ju sugen att köpa en,den lät ju otroligt bra med tanke på priset.Den jag hade hemma var också ganska så "rå" och den borde väl mjukna ännu mer med tiden.Fick ett otroligt bra paket pris på stärkaren och den matchande cdn så det lutar åt ett köp.Sen ska man ha ett par små gosiga monitorer också,några förslag på lämpliga ni som lyssnat och testat mer än jag?Focus 140 skulle funka fint!
/R

Postad 07 februari 2006 - 18:01

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Bild&Ljud Hemmas test av Cayin och Xtz finns att läsa här http://www.bildochlj.../kopguiden.html .

Postad 08 februari 2006 - 19:21

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1 191 inlägg
  • 0
Nu är även jag XTZ ägare ;) Fick den idag:) Mysigt och varmt ljud med fin kontroll, men blir nog ännu bättre med tiden, den ska tydligen iten vara spelad så mkt, köpt beg. nämligen :) Och för priset kunde jag nog iten fått ngt bättre. :lol:

Postad 08 februari 2006 - 19:30

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Nu är även jag XTZ ägare  :huh:  Fick den idag:) Mysigt och varmt ljud med fin kontroll, men blir nog ännu bättre med tiden, den ska tydligen iten vara spelad så mkt, köpt beg. nämligen :) Och för priset kunde jag nog iten fått ngt bättre.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter trevligt! Ska bli intressant att höra hur du tycker de låter med dina högtalare.

Ett gott råd: Släng fjärren å köp en schysst systemfjärr. Det ska iaf jag göra, är duktigt less på orginalfjärren.... :D

Håll med om att stärkaren är ett schtabilt bygge ;)

Postad 08 februari 2006 - 21:29

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1 191 inlägg
  • 0
>>>Kent Johansson

Ja verkligen stabilt bygge!! Den har dock bara spelat ca 40 h av den jag köpte av innan så jag antar att den behölver några timmar till, eller hur var det med din Kent?

Jao fjärren verkar ju vara riktigt usel allså! :)

Postad 08 februari 2006 - 22:38

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0
Ge den en dryg vecka till (40h till) så kommer hårdheterna att "plana ut". Sen har du en otroligt trivsam förstärkare :)

Postad 15 februari 2006 - 21:46

Vincent2k
  • Vincent2k
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag har köpt xtz 80 med xtz 12 med xtz class a-100. jag tycker inte att fjärrkontrollen var så dålig så länge man riktar den mot förstärkaren. men som tur är fungerar det bättre med multifjärrkontroll. fantastiskt bra pris för förstärkaren, det låter fantastiskt trottts att jag köpte dom billiga xtz 80 att ha till!

Postad 16 februari 2006 - 21:05

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Graziano: Nu har du väl fått en del timmar på din XTZ? Skulle vara skoj med en jämförelse mellan den och din 7400!

Postad 16 februari 2006 - 23:49

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1 191 inlägg
  • 0
>>>deadheavy_deadevil

Joda, den har allt fått sig lite timmar nu, vet dock itne om den är helt inkörd, men tror iten de blir så mkt bättre nu :) jag är nöjd med den helt klart iaf till priset jag fick den för :P Men svårt när jag inte jämfört med ngn annan stärkare. Jämfört med Marantzen har den givetvis mer kontroll, sen är de svårt å säga då jag inte gjort ngn direkt jämförelse head to head.

Postad 21 februari 2006 - 19:13

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Har nu tagit mig in på Lefflers Hifi och fått mig en omgång av A100:ans kusin Advanced Acoustics MAP303. Eftersom jag själv kör med en Pioneer 1014 till mina Beta 50 så bad jag att få lyssna på samma högtalare. Är ingen expert och kan därmed inte jämföra med så mycket.

Hursomhelst, han kopplade in 303:an tillsammans med AA's cd-spelare med rör och körde igång.

Första låten var en rock/blues-historia, lite "skitigt" ljud, det lät bra, men inte så jättemycket bättre än på min 1014.

Sedan drog han på en akustisk låt med en sångare som jag tror ligger på Stockfisch. Här blev skillnaden väldigt tydlig, framförallt sångarens röst stod fram på ett väldigt fint sätt, de djupare tonerna i hans röst fick nästan bröstkorgen att vibrera, men även gitarren lät väldigt fint.

Sen drog han på en techno/dance-låt, och nu j-r blev det klart hur mycket mer kräm det finns i 303:an! Trycket och kontrollen i basen har jag inte hört närheten av på min 1014, klart imponerad! Gillar inte sån musik så mycket egentligen, men på denna maskin blev det faktiskt bra!

Han körde hela tiden i class A...

Nu ska jag ta lite av min, och deras, tid och ta med mig lite egna skivor och testa mer :D

Slutsatsen blir att 303:an, och därmed XTZ:an, ger mycket för pengarna, om nu någon missat det :angry:

Postad 24 februari 2006 - 14:57

Vincent2k
  • Vincent2k
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag mailade fyndbörsen igår för att få reda på om class-a100 är samma som Advanced Acoustics MAP303. Och enligt svaret idag säger dem att det är samma nätdel. Jag frågade också om det kommer någon XTZ med samma egenskaper som 303 och det gör det. Den kommer att ha digital ingång och delbart för och slutsteg. priset kommer bli 5495kr.

jag har själv inte något behov av detta, men det verkar vara många andra som vill ha dessa funktiioner så jag delar med mig.

Postad 25 februari 2006 - 23:27

mr. bassman
  • mr. bassman
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, jag har en AA MAP 303 som spelar bra med Marantz cd5001 och JVC tuner. Men..LP-skivorna låter inget vidare. Obefintlig bas och uppskruvad diskant. Grymt jobbigt att lyssna på. Okej min grammofon, Technics sl-7 har billig original pickup, men den har alltid spelat skjrotan av cd/radio tillsammans med mina tidigare anläggningar.

Om jag fattat rätt så är det fler på forumet som har MAP 303. Hur tycker ni era vinylisar låter??? Är det som jag börjar misstänka att den inbyggda riaa-förstärkaren inte håller måttet så kanske det är på sin plats att rekommendera ev. spekulanter att glömma MAP 303 och köpa en XTZ A100 och separat riaa-förstärkare i stället?

Vill tillägga att jag inte är något basfreak och mina plattor inte är speciellt "basiga" men jag börjar nästan ångra att jag slängde min equalizer :P

Postad 03 augusti 2006 - 08:06

mrhasse
  • mrhasse
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej

Finns det fler märke som har samma förtärkare ?

MVH

Postad 24 september 2006 - 23:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Hej igen.

Tycker att XTZ förstärkaren växer mer och det ljudet jag har nu har jag alldrig haft innan.
Så jag beslöt att utmana denna förstärkaren ordenltligt och tog förstärkaren till en vän som har en AVI S21 förstärkare som han påstår kostar 25000:- och till den ett par Final elektrostathögtalare för ca 30000:-

Vi testade i några timmar och hade mycket trevligt det skall erkännas att jag blev avundsjuk på hans högtalare som lät för ******** bra.

Vi bytte hans förstärkare mot min ett antal gånger och spelade all sorts musik .Min vän tyckte att hans AVI lät bättre men han var grymt imponerad hur bra min lät och när jag avslöjade priset så blev han väldigt förvånad.
Jag tyckte att ljudet blev lite lungnare med hans förstärkare men trots att jag verkligen anstängde mig så måste jag erkänna att någon större skillnad hörde ej jag och jag kan kan säga direkt att det är inte några stora skillnader mellan dessa förstärkare och det har jag även erfarenhet av innan att mellan olika förstärkare så är skillnaderna små men samtidigt så finns det klara skillnader men framförallt i de lägre prisklasserna.
Bara för att prova något annat så bytte vi ut hans suprakabel mot en standardkabel(dock ej lakritssnöre) som är klart billigare och här hördes direkt skillnader ,små men klara skillnader. Vi båda upplevde den billiga kablen som en direkt dämpning av diskanten.

Skulle vilja skriva mer men hinner ej.

Ha en bra dag Classe

<{POST_SNAPBACK}>

Hahaha :P

Kul inlägg. XTZ mot AVI, det är en match jag skulle vilja se.

Postad 15 oktober 2006 - 11:02

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Grattis "Classe" till ett mkt bra förstärkarköp !

Du skriver att ljudskillnaderna var marginella mellan din XTZ och kompisens AVI.
Låt säga att ni skulle göra tvärt om, AVI hälsade på hemma hos din XTZ, då hade
resultatet garanterat blivit annorlunda, till fördel XTZ.
Med andra ord en förstärkare behöver flera timmars uppvärmning, kanske dagar
innan välljud riktigt infinner sig. Brytar man strömmen och flyttar en stärkare för
att testa mot en redan uppvärmd och inspelad stärkare, så slår den "kalla" stärkaren
verkligen i underläge. Alltså ett stort PLUS för XTZ i testen mot AVI.

Jag sitter själv med en månad gammal XTZ och är nästan chockad över vilket
välljud den presterar efter ca 200h inspelning, givetvis i Klass A läge.
Sista veckan har den verkligen blommat ut. Då jag tidigare varit ägare av
mångdubbelt så dyra "märkes"-förstärkare och för-slutstegskombinationer, så
kan jag bara konstatera vilken enormt prisvärd stärkare XTC Class A100 verkligen är.

Jag var själv mkt skeptisk till XTZ, ja kina-hifi överlag innan, jag trodde aldrig i min
vildaste fantasi att man kunde tillverka en så pass välljudande och dessutom
välbyggd stärkare, som oxå visar en fantastisk effektkub, för ett så lågt pris.
Men eftersom man fick testa produkten hemma i 3 veckor, så varför inte och nu sitter
jag och är som sagt enormt nöjd.

Fortsätter Kineserna så här, får nog de etablerade hifi-tillverkarna i väst det mkt
hett om öronen.

Jag är övertygad om att hade XTZ kostat det dubbla hade den fått det mkt lättare
att etablera sig, den är faktiskt FÖR billig för att hifi-intreserade ska våga ta den på
allvar, tyvärr.

OBS ! XTZ ska inte förväxlas med Advance Acoustic Map 305DA som testas i Hifi&Musik nr 10
305DA är en helt annan förstärkare, invändigt, där man tydligen inte riktigt lyckats lika bra...
Däremot Advance Acoustic Map 303 är vad jag kan utröna i det närmaste identisk med XTZ,
tyvärr så verkar Map 303 utgått ur A A sortiment, kanske för dyr i tillverkning, Franska Advance
Acoustic har satsat på en enorm marknadsföring och det kostar. Kanske lanserade man Map 303
med goda testresultat, för att sedan gå över till "snikmodellen" Map305 när varumärket Advance
Acoustic nått ut på marknaden, vad vet jag, rena spekulationer från min sida....

Så vi får hoppas att XTZ inte ändrar något i en så lyckad produkt.

Än en gång grattis till ett mkt bra köp !

Postad 15 oktober 2006 - 11:29

Valdr Galga
  • Valdr Galga
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Ge den en dryg vecka till (40h till) så kommer hårdheterna att "plana ut". Sen har du en otroligt trivsam förstärkare :blink:

Eller som man kan formulera det "Ge dina öron en dryg vecka till (40h till) så kommer hårdheterna att "plana ut"." :)

Postad 15 oktober 2006 - 14:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Det konstiga är ju att den mottestade Cayin 153B lät bättre än XTZ Class A100 och dessutom vann testen, den kostar enbart 1.005kr mer. Att en AVI som är ett duktigt bra märke skulle få storstryk av en medioker förstärkare som XTZ Class A100 låter ju högst osannolikt.

Testen.

Postad 15 oktober 2006 - 15:02

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det konstiga är ju att den mottestade Cayin 153B lät bättre än XTZ Class A100 och dessutom vann testen, den kostar enbart 1.005kr mer. Att en AVI som är ett duktigt bra märke skulle få storstryk av en medioker förstärkare som XTZ Class A100 låter ju högst osannolikt.

Testen.

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt !!?? Varför skulle det inte finnas fler bra Kina-tillverkade stärkare ?
Att Cayin oxå får bra kritik känns verkligen inte oväntat.
Storstryk !!??
Jag har aldrig själv hört ngn AVI, men att XTZ skulle låta bättre skulle absolut
INTE förvåna mig.
Högt pris = bäst ljud, behöver absolut inte alltid stämma i hifi-världen, det tror jag
alla som sysslar med hifi kan skriva under på.
Som jag skrev tidigare, de etablerade hifi-tillverkarna får se upp för Kineserna,
t.ex Cayin, Opera, Zeberg, Shanling.....osv

Sedan måste man ta alla tester med en nypa salt, det är så många faktorer som
spelar in: kringutrustning, inspelningstid, musiktyp, testarnas ljudideal osv, osv..

Det bästa är ju givetvis att testa själv i hemmamiljö, med favoritmusiken, i lugn och
ro under lååång tid, minst en vecka.

Mvh / Bra Hifi behöver inte kosta skjortan, som tur är !

Postad 15 oktober 2006 - 16:01

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Opera och Shanling är ju iof i en helt annan liga.
Det råder inga tvivel om att billig Hi-fi aldrig låtit så bra som nu men att jämföra t.ex XTZ med en AVI som är känd som en av dom bättre förstärkarna på marknaden och säga att man inte hör skillnad är lite tokigt.

Komponenttillverkare säger att 75h skall räcka innan alla komponenter är inspelade i en förstärkare.

Att jag nämnde Cayin 153B är för att över 10.000kr börjar den tappa fästet och det finns mycket bättre stärkare att välja på. Då XTZ tappar fästet redan vid 7.000kr säger det ju en del om hur den skulle stå sig mot en refernsförstärkare för 20K+.

Att tycke och smak är avgörande är ju självklart, jag valde t.ex Cambridge Audio för 3.498kr före Advance Acoustics MAP 303 för 5.995kr.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 15 oktober 2006 - 16:02.

Postad 15 oktober 2006 - 18:19

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Opera och Shanling är ju iof i en helt annan liga.
Det råder inga tvivel om att billig Hi-fi aldrig låtit så bra som nu men att jämföra t.ex XTZ med en AVI som är känd som en av dom bättre förstärkarna på marknaden och säga att man inte hör skillnad är lite tokigt.

Komponenttillverkare säger att 75h skall räcka innan alla komponenter är inspelade i en förstärkare.

Att jag nämnde Cayin 153B är för att över 10.000kr börjar den tappa fästet och det finns mycket bättre stärkare att välja på. Då XTZ tappar fästet redan vid 7.000kr säger det ju en del om hur den skulle stå sig mot en refernsförstärkare för 20K+.

Att tycke och smak är avgörande är ju självklart, jag valde t.ex Cambridge Audio för 3.498kr före Advance Acoustics MAP 303 för 5.995kr.

<{POST_SNAPBACK}>

"Annan liga"
Jag hade hemma Opera Consonance ref150 för test i en vecka innan jag slog till på
XTZ, ref150 är oxå en mkt trevlig stärkare, men ngt för strömsvag för vår högtalare,
annars skulle jag mkt väl kunna tänka mig en Opera.
"Att säga att man inte hör skillnad är lite tokigt"
Varför skulle det vara tokigt, av egen erfarenhet vet jag att sådana upplevelser inte
alls behöver vara tokiga, mer än att priset är för tok för högt på den ena produkten.

Highfidelity skrev att XTZ kunde jämföras mot förstärkare i 30 000:- klassen och det
kan jag hålla med om,för det finns säkert dyra förstärkare som inte faller alla i smaken
och tvärt om, vilket borde vara självklart. Man får helt enkelt ta det som skrivs i hifi-
pressen med en stor nypa salt. En produkt får kanon kritik i tidning och blir nedskriven
i en annan, utom XTZ förstås som får bra i alla tidningar...he...he...för att inte tala om
all positiv respons XTZ har fått bland oss privata på forumen runt om i Norden.

Trevligt om du är nöjd med din Cambridge, då utgår jag ifrån att Map303 var riktigt
inspelad och du gav den ordentligt med tid och givetvis i klass A.

Nej, nu ska jag låta Joe Bonamassa visa sina gitarrkonster genom vår XTZ, härligt...

Och det är bara DINA öron du ska lita på !

Postad 15 oktober 2006 - 18:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Jag har inte läst testen där dom skriver att den kan jämföras mot förstärkare i 30K klassen. Skulle gärna göra det så om ngn har scanner och har lust att maila det vore det dunder.

Postad 15 oktober 2006 - 20:01

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Att påstå att de jämför med stärkare för 30 kkr är fel. De skrev lite kryptiskt - Det kan bli lite orättvist att komma med kritik på den här förstärkaren, kritik som kanske först kunde rättfärdigas på en sex gånger dyrare apparat.

Svagheten med sådana här tester är just att produkten inte på något sätt jämförs med någon vettig konkurrent. Man får intrycket av att de är klart nöjda med testobjektet men de fegar ändå ur och tar inte ställning för eller emot en känd motståndare. Denna typ av icke jämförande tester bör man ta med flera nypor salt. Jag ser dem mest som marknadsföring...

Redigerat av Unregistered1013, 15 oktober 2006 - 20:03.

Postad 15 oktober 2006 - 20:20

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har inte läst testen där dom skriver att den kan jämföras mot förstärkare i 30K klassen. Skulle gärna göra det så om ngn har scanner och har lust att maila det vore det dunder.

<{POST_SNAPBACK}>

Highfidelity nr7 -05.

4 sidors test, med rubriken "Levinsons lillebror".
Lite olika citat från testet:
"Det finns inget att anföra mot byggkvalitet, materialval och finish"

"kan det vara sant låter den verkligen så här bra"

"Ut med stärkaren till ett par andra testare för att be om komentar,
utan att röja varför, raporterna var glasklara, den låter faktsikt så bra"

"Diskanten är välupplöst, detaljerad och riktigt krispig utan att slå över i
vass eller hårdhet"

"Mellanregistret klarar XTZ med bravur"

"Basen är det område man skulle kunna komma med kritik, om förstärkaren
kostade 6 ggr så mkt(30 000:-)"

"Slutsats: För den som har en begränsad budget till Hifi och kan klara sig utan
de där sista procenten high-end ljudkvalitet som vi andra fårskallar betalar
förmögenheter för, så är XTZ förstärkaren ett scoop"

Men det är som sagt bara ens egna öron som ska avgöra, men i det här fallet
så är jag beredd att ställa upp på Highfidelitys komentarer.

Mvh / "Levinsons lillebror" fan !

Postad 15 oktober 2006 - 20:37

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2 455 inlägg
  • 0
haha, skapliga recensioner. Helt otroligt. Nästan sugen att beställa, och sen skicka tillbaka, bara för att kunna tillföra tråden något :blink:

Postad 15 oktober 2006 - 20:54

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

haha, skapliga recensioner. Helt otroligt. Nästan sugen att beställa, och sen skicka tillbaka, bara för att kunna tillföra tråden något :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Skicka tillbaka ?? :)

Postad 15 oktober 2006 - 22:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Jonas405: Det är möjligtvis inte du som är Jonas på Fyndbörsen va?

Att den spelar upp till 30K tror jag inte någonstans, överallt där jag läst står det att den fattas en del här och där.

Postad 16 oktober 2006 - 07:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Att påstå att de jämför med stärkare för 30 kkr är fel. De skrev lite kryptiskt - Det kan bli lite orättvist att komma med kritik på den här förstärkaren, kritik som kanske först kunde rättfärdigas på en sex gånger dyrare apparat.

<{POST_SNAPBACK}>

...och som det tagits upp tidigare i tråden var det en hel del annat som åxå "av en händelse" var som hämtat från XTZs reklam/pressmaterial ... :blink:
Personligen tycker jag , som jag sagt tidigare, att det var en mycket tveksam recention. Att ens antyda att den skulle vara jämförbar med saker i 30' kr känns måttligt seriöst.

För att slippa en massa skitsnack - jag tror säkert det är en bra och prisvärd förstärkare. Tycker ändå det är intressant att det är så många som lyssnat på den och tycker den låter "minst lika bra som XXkr dyrare stärkare" ... samtidigt synd att det är få som verkar ha jämfört den med jämndyra eller t.o.m. billigare stärkare... :)

Väntar även på JBs sedvanliga funderingar rörande inläggsmängd och odelade hyllningar ... :D

Postad 16 oktober 2006 - 11:04

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1 411 inlägg
  • 0
Haha. S.k. journalister, de är lata helt klart !!

Postad 16 oktober 2006 - 11:11

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
"Jonas405: Det är möjligtvis inte du som är Jonas på Fyndbörsen va?"

Ett KRAFTIGT PÅHOPP, på ett vad jag vet seriöst företag, att insinuera att jag efter mina
positiva skriverier ang XTZ, skulle vara anställd eller delägare på Fyndbörsen.
Den enda anknytning jag haft med Fyndbörsen är när jag köpte förstärkaren och fick då ett
mkt korrekt bemötande och en mkt bra produkt.

"Att den spelar upp till 30K tror jag inte någonstans, överallt där jag läst står det att den fattas en del här och där."
Oj oj oj, all elektronik saknar något, inte f-n kan alla förstärkare passa allas ljudideal Däremot
var det mkt länge sedan jag läst så mkt positiv om en så billig förstärkare som XTZ.

Det är nästan som "vissa" är lite rädda för att "billiga" produkter skulle kunna vara bättre
än dyrare. Det är nog så att vi helt enkelt får acceptera att det hela tiden kommer billiga
produkter från lågprisländer, som absolut INTE behöver vara sämre för det.
Det är väl istället positivt för oss "vanliga" konsumenter, att vi för en överkomlig summa kan
som i det här fallet kan få en riktigt bra produkt.

Jag har sysslat med hifi i ca 30 år och det har passerat ett otal högtalare, CD-spelare, kablar
och inte minst förstärkare genom åren.
Allt från riktigt dyra Accuphase, Advantage, Sansui, till lite enklare Nad, Pioneer m.m. Vi har
just nu 6 olika anläggningar igång, lite galna, visst, men det är djäkligt intressant och roligt.

Absolut tveklöst kan man jämföra XTZ med 30 000:- förstärkare och säkert dyrare också
för den delen. Jag skulle absolut INTE vilja byta ut XTZ:ans ljud mot t.ex Amplixens ljud eller ngn
av de senare Advantage produkterna.
Accuphase t.ex gör mkt bra förstärkare, men inte f-n är dom värda 60-70 000:-, knappast.
Accuphase är ganska måttliga när det gäller dom lägre registren, däremot spelar Accuphase mkt
luftigt och som man brukar säga musikaliskt..he..he..

XTZ gör faktiskt allt riktigt bra, absolut inte bäst, självklart inte, visst finns det stärkare som gör
det ena eller andra bättre, men de flesta stärkare har tyvärr sina brister, men här har XTZ lyckats
enormt bra för ynka 5 000:-, det är det absolut inget snack om.
Sedan får man dessutom en riktigt välbyggd förstärkare, i ett snyggt paket(smaksak), med bra
funktioner och tydlig display, som visar volymen i db, mkt bra, vilket inte många mkt dyrare
förstäkare gör.
Dessutom är XTZ en mkt kraftfull förstärkare med en enormt bra effektkub, som jag aldrig tidigare
sett på en så billig stärkare 108w i 8ohm, 204w i 4ohm, 337w i 2ohm och 381w i 1ohm är verkligen
imponerande. Vilket dessutom innebär att den slår ut många mindre förstärkare som helt enkelt
inte mäktar med lite mer svårdrivna högtalare.

Jag ställer gärna upp med provlyssning hemma hos mig om någon är intresserad.

Mvh / Jonas (som inte har någon anknytning inom hifibranschen)

Postad 16 oktober 2006 - 12:38

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

Att en AVI som är ett duktigt bra märke skulle få storstryk av en medioker förstärkare som XTZ Class A100 låter ju högst osannolikt.

Vad baserar du det på? Att det är en medioker förstärkare? Har du själv seriöst lyssnat på den, eller baserar du dina åsikter på andras recensioner? B)

Postad 16 oktober 2006 - 13:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Det är nästan som "vissa" är lite rädda för att "billiga" produkter skulle kunna vara bättre
än dyrare. Det är nog så att vi helt enkelt får acceptera att det hela tiden kommer billiga
produkter från lågprisländer, som absolut INTE behöver vara sämre för det.
Det är väl istället positivt för oss "vanliga" konsumenter, att vi för en överkomlig summa kan
som i det här fallet kan få en riktigt bra produkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med dig i sak. Tråkigt med sådan inskränkthet. Däremot tycker jag det är tråkigt då det blir åt andra hållet - att man inte får säga något negativt om saker eller ifrågasätta bara för att de är billiga/prisvärda.

Jag har sysslat med hifi i ca 30 år och det har passerat ett otal högtalare, CD-spelare, kablar
och inte minst förstärkare genom åren.
Allt från riktigt dyra Accuphase, Advantage, Sansui, till lite enklare Nad, Pioneer m.m. Vi har
just nu 6 olika anläggningar igång, lite galna, visst, men det är djäkligt intressant och roligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi ser ut att ha samma galna bakgrund även om jag har ca 5 år mindre och för tillfället bara har 2 anläggningar uppe (men 4 nerpackade pga ombyggnad ;) ). Knappast att bekantskapskretsen tycker att man är klok ... B)

Absolut tveklöst kan man jämföra XTZ med 30 000:- förstärkare och säkert dyrare också
för den delen. Jag skulle absolut INTE vilja byta ut XTZ:ans ljud mot t.ex Amplixens ljud eller ngn
av de senare Advantage produkterna.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ju jämföra XTZ med klockradio åxå ... :angry: men frågan är om det är en vettig jämförelse?
Att man kan jämföra dem med dyrare tyder oftast på att man antingen hittat en icke prisvärd produkt eller att man, som det verkar vara i ditt fall, har ett annat ljudideal. Kan tänka mig att det finns ett gäng som lyssnar på tex Cambridge som kostar ca hälften av XTZ och tycker de låter sjukt mycket bätter än XTZ bara för att det är olika ljudideal.... I alla fall enligt mitt sätt att se det.

Accuphase t.ex gör mkt bra förstärkare, men inte f-n är dom värda 60-70 000:-, knappast.
Accuphase är ganska måttliga när det gäller dom lägre registren, däremot spelar Accuphase mkt
luftigt och som man brukar säga musikaliskt..he..he..

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig även här. Med mina högst svenssonaktiga öron och begränsade ekonomi kan jag aldrig se de prylarna som prisvärda MEN det finns å andra sidan de som tycker det är vansinnigt att ens lägga ut 2' på för en stärk för att de inte alls är värt det.

Postad 16 oktober 2006 - 14:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

"Jonas405: Det är möjligtvis inte du som är Jonas på Fyndbörsen va?"

Ett KRAFTIGT PÅHOPP, på ett vad jag vet seriöst företag, att insinuera att jag efter mina
positiva skriverier ang XTZ, skulle vara anställd eller delägare på Fyndbörsen.
Den enda anknytning jag haft med Fyndbörsen är när jag köpte förstärkaren och fick då ett
mkt korrekt bemötande och en mkt bra produkt.

Tycker det va ett litet lagom påhopp på ett ganska oseriöst företag som brännt många skepp på detta forum genom sin marknadsföring.

"Att den spelar upp till 30K tror jag inte någonstans, överallt där jag läst står det att den fattas en del här och där."
Oj oj oj, all elektronik saknar något, inte f-n kan alla förstärkare passa allas ljudideal Däremot
var det mkt länge sedan jag läst så mkt positiv om en så billig förstärkare som XTZ.

Känns som om Cambridge t.ex kan ligga i samma klass då? Dom har iof sagt att det "är en för pengarna" kanonbra stärkare.

Dessutom är XTZ en mkt kraftfull förstärkare med en enormt bra effektkub, som jag aldrig tidigare
sett på en så billig stärkare 108w i 8ohm, 204w i 4ohm, 337w i 2ohm och 381w i 1ohm är verkligen
imponerande. Vilket dessutom innebär att den slår ut många mindre förstärkare som helt enkelt
inte mäktar med lite mer svårdrivna högtalare.

Som det så ofta nämns har effekten inget med hur bra det låter att göra, kolla Lavardin och liknande.

Jag ställer gärna upp med provlyssning hemma hos mig om någon är intresserad.

Jag överstår gärna erbjudandet för jag har redan lyssnat på MAP 303 och den gjorde i mina öron inte mycket rätt.

Mvh / Jonas (som inte har någon anknytning inom hifibranschen)

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 16 oktober 2006 - 15:38.

Postad 16 oktober 2006 - 14:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Att en AVI som är ett duktigt bra märke skulle få storstryk av en medioker förstärkare som XTZ Class A100 låter ju högst osannolikt.

Vad baserar du det på? Att det är en medioker förstärkare? Har du själv seriöst lyssnat på den, eller baserar du dina åsikter på andras recensioner? B)

<{POST_SNAPBACK}>

Mina egna öron mestadels. Har lyssnat på MAP 303 som Fyndbörsen säger är samma stärkare men som jag tvivlar en del på.

Postad 16 oktober 2006 - 20:01

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1 091 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mina egna öron mestadels. Har lyssnat på MAP 303 som Fyndbörsen säger är samma stärkare men som jag tvivlar en del på.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha.. Får förmoda att du haft tillfällen då att seriöst jämföra med andra objekt och att du gjort det i en opartisk miljö med gott om tid eftersom du har så starka antipatier ang. denna förstärkare (som du egentligen inte har lyssnat på - utan du har lyssnat på en "syskonmodell" till).. :angry:

Nåväl, jag har haft min sedan i december 2005, dvs cirka 10 månader och kan bara varmt rekommendera den. Given goda arbetsbetingelser (dvs en synnerligen god insignal från en grymt kompetent Original 2008 mk II cd spelare) så gör den sitt jobb med bravur. :lol:

De små synpunkter jag initialt hade på dess ljudbild är bortblåsta nu. Det är bara fjärrkontrollen som alltjämt bara duger som elektronikskrot.. De som har en vet vad jag menar.. ;)

Postad 16 oktober 2006 - 20:59

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Tid hade jag gott om när jag testade.
Jag hade den hemma och testade så miljön va inte direkt partisk, hade även Cambridge Azur 640A V.2 som jag numera äger.

Som jag nämnt i en annan tråd kändes det som det saknades något när MAP 303 gick. Den hade stått som demo i butik och va således ordentligt inspelad. Att den va uppvärmd får vi anta då hela chassiet va brännhett.

Cd:n som användes va Cambridge Azur 540C V.2

Det är fyndbörsen som påstår att deras Class A100 är likadan som Advance Acoustics MAP 303 så vi får väl utgå från det som faktum, en del pekar på att MAP 303 skall vara den bättre dock.

Postad 20 oktober 2006 - 09:08

Unregistered38469
  • Unregistered38469
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Trevligt "Hifisnubben"

"Håller med dig i sak"
"2 anläggningar uppe, 4 nedpackade"
"Samma galna bakgrund"
"Håller med dig även här"

He..he..he..he..

Då kanske man inte är ensam på forumet med grå tinningar ?

Det är ju VI som är "veteraner", men det står ju "wannabe" på mig....

He..he..he..

Ursäkta mitt lilla off-topic inlägg.

Mvh / Jonas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.