Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd iPhone 4 *

5170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker du om den nya "iPhone 4" (558 medlem(mar) har röstat)

-

1. Riktigt bra - Ett givet köp! (251 röster [44.98%])

Procent av omröstning: 44.98%

2. Bra - Blir kanske ett köp! (85 röster [15.23%])

Procent av omröstning: 15.23%

3. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande iPhone, inget köp. (28 röster [5.02%])

Procent av omröstning: 5.02%

4. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande telefon , inget köp. (38 röster [6.81%])

Procent av omröstning: 6.81%

5. Inget märkvärdigt. (82 röster [14.70%])

Procent av omröstning: 14.70%

6. Besviken. (31 röster [5.56%])

Procent av omröstning: 5.56%

7. Sämst! (43 röster [7.71%])

Procent av omröstning: 7.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 03 januari 2011 - 21:54

Hanna7810
  • Hanna7810
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har lagt till itunes på en ny dator och jag vill ändra och rensa lite bland mina bilder. När jag klickar på fliken bilder finns det inget där och när jag trycker synkronisera så blir storleken på antalet bilder mindre. Sen står det att denna iphone innehåller bilder som synkroniserats med annat bildbibliotek eller mapp. Bilderoch album på min iphone kommer därför ersättas med bilder och album från den här datorn. Bilder som tagits med min iphone påverkas inte.

Vad betyder detta?

På bilder som jag tagit med kameran på iphonen ligger papperskorgen längst till höger och jag kan slänga men bilder som jag fört över från min gamla telefon och ligger i DCIM-mappen finns inte den papperskorgen på. Hur gör jag för att radera och rensa bland dess och hur gör jag för att få in allt i itunes?

Jag blir snart tokig...

Postad 04 januari 2011 - 09:44

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Jag har lagt till itunes på en ny dator och jag vill ändra och rensa lite bland mina bilder. När jag klickar på fliken bilder finns det inget där och när jag trycker synkronisera så blir storleken på antalet bilder mindre. Sen står det att denna iphone innehåller bilder som synkroniserats med annat bildbibliotek eller mapp. Bilderoch album på min iphone kommer därför ersättas med bilder och album från den här datorn. Bilder som tagits med min iphone påverkas inte.

Vad betyder detta?

På bilder som jag tagit med kameran på iphonen ligger papperskorgen längst till höger och jag kan slänga men bilder som jag fört över från min gamla telefon och ligger i DCIM-mappen finns inte den papperskorgen på. Hur gör jag för att radera och rensa bland dess och hur gör jag för att få in allt i itunes?

Jag blir snart tokig...

Det går inte. iPhonen skiljer mellan egna fotade bilder och sådana som synkas med dator. De som synkats över via dator skall även administreras via den datorn. Rekommenderar att du flyttar bilderna från den g:a datorn till den nya och synkar över bilderna till iPhonen på den vägen.

Man kan tyvärr aldrig se en iPod/iPhone som ett USB-minne för media. Utan enbart en spegling av vad du valt att synka från iTunes.

Skulle du nu mot förmodan gjort dig av med den g:a datorn så kan du via "Bilder"-appen välja att skicka alla bilder från telefonen via mail. Du skall då veta om att iTunes gör om bilderna något när du synkar över dem.. så du kommer inte ha kvar orginalstorleken på dem!

Postad 04 januari 2011 - 10:29

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Skulle du nu mot förmodan gjort dig av med den g:a datorn så kan du via "Bilder"-appen välja att skicka alla bilder från telefonen via mail. Du skall då veta om att iTunes gör om bilderna något när du synkar över dem.. så du kommer inte ha kvar orginalstorleken på dem!

Det går att lägga över bilder från en iPhone i utforskaren men inte lägga in bilder så att maila vore bara omständigt.

Postad 04 januari 2011 - 16:02

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Det går att lägga över bilder från en iPhone i utforskaren men inte lägga in bilder så att maila vore bara omständigt.

Det gäller enbart bilder som du tagit med kameran eller laddat ner.. inte sådana bilder som är synkade över via iTunes. För de bilderna dyker inte papperskorgen upp.

Postad 04 januari 2011 - 18:05

Hanna7810
  • Hanna7810
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Men om jag ska synka bilderna så blir sjunker storleken på "bildmappen", jag är rädd att jag kommer radera en massa. Blir inte klok på hur jag ska göra.

Postad 04 januari 2011 - 19:01

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det gäller enbart bilder som du tagit med kameran eller laddat ner.. inte sådana bilder som är synkade över via iTunes. För de bilderna dyker inte papperskorgen upp.

Får be om ursäkt. Har aldrig synkat just bilder till mina iPhones. Går det exempelvis att lägga in synkade bilder i dropbox? Det skulle ju vara en lösning.

Postad 04 januari 2011 - 19:07

Hanna7810
  • Hanna7810
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Vad är dropbox?
Alltså, när jag öppnar itunes hittar jag inga av mina bilder som jag har i DCIM-mappen, inte heller det som ligger under bildbibliotek. Tror också det är samma bilder som ligger under de mapparna, men som sagt, ingenstans syns dem. Hur gör jag???

Postad 04 januari 2011 - 19:16

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Precis samma sak för min...Börjat sega efter uppdateringen. Funderar på att blåsa rent den totalt
och se ifall den blir bättre. Jailbreakade min innan också men uppdaterade sen och tog bort jailbreaket
så har hela tiden trott att det är någon kvarleva från detta som lever kvar i telefonen. Men om du inte
har jailbreakat så kanske det är något som är från uppdateringen. Hojtar till när jag orkat blåsa rent luren
ifall det funkar eller inte.

Mvh
Twim

Nu har jag blåst om min och tycker den funkar bättre....
Min var Jailbreakad innan, men det var bortplockat iom uppgraderingen till 4.2

Postad 04 januari 2011 - 22:00

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Får be om ursäkt. Har aldrig synkat just bilder till mina iPhones. Går det exempelvis att lägga in synkade bilder i dropbox? Det skulle ju vara en lösning.

Svar: Dropbox funkar. Det tänkte jag inte på.. men då får man ta bild för bid. Mailar man kan man markera fler bilder åt gången.

Vad är dropbox?
Alltså, när jag öppnar itunes hittar jag inga av mina bilder som jag har i DCIM-mappen, inte heller det som ligger under bildbibliotek. Tror också det är samma bilder som ligger under de mapparna, men som sagt, ingenstans syns dem. Hur gör jag???

svar: Dropbox är som ett USB-minne online på på nätet som du kan lägga filer på. Gratisvarianten ger dig 2GB. Registrera dig på www.dropbox.com, sen kan du ladda ner appen Dropbox via Appstore så kan du hantera filer via iPhonen.

Men om jag ska synka bilderna så blir sjunker storleken på "bildmappen", jag är rädd att jag kommer radera en massa. Blir inte klok på hur jag ska göra.

Svar: Skulle rekommendera dig att ta hjälpa av någon av dina vänner som kan lite om data, iPhone och iTunes. Nu vet jag inte hur du fick över bilderna i fråga i första stund. Men skulle gissa på att du synkat över de via iTunes från din tidigare dator. Stämmer det? Har du gjort detta så kommer du aldrig se de bilderna om du bläddrar runt i utforskaren.. iPhone funkar inte som andra telefoner vad gäller detta. Synkar du telefon med en ny dator och iTunes så försvinner dessa bilder. Så du bör spara undan dem innan. Du kan göra det som föreslaget.. antingen maila de till dig själv via Bilder-appen eller ladda upp de på ditt dropboxkonto via Dropbox-appen.

Postad 04 januari 2011 - 22:22

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Svar: Dropbox funkar. Det tänkte jag inte på.. men då får man ta bild för bid. Mailar man kan man markera fler bilder åt gången.

Jo det är ju det som är problemet med Dropbox-appen men då får man i alla fall behålla originalstorleken.

Använder själv dropbox till dokument och bilder och det skulle ju onekligen vara skönt att kunna markera fler filer än att lägga över en i taget. Borde föreslå det till dem.

Postad 05 januari 2011 - 01:43

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Man kan tyvärr aldrig se en iPod/iPhone som ett USB-minne för media. Utan enbart en spegling av vad du valt att synka från iTunes.

Jag får i alla fall upp iPhonen med den vanliga dialogen som frågar vad jag vill göra / utforska, spela upp m.m. / precis som för andra usb-enheter när jag kopplar in den.
Edit: stavfel mm

Redigerat av ansgar, 05 januari 2011 - 01:45.

Postad 05 januari 2011 - 09:17

Unregistered8cb2b1c6
  • Unregistered8cb2b1c6
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Angående flytta bilder och dyligt mellan dator och iphone. Och använda telefonen som usb. Så vill jag bara tipsa om iphone explorer. Googla det!

Postad 05 januari 2011 - 12:00

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Jag får i alla fall upp iPhonen med den vanliga dialogen som frågar vad jag vill göra / utforska, spela upp m.m. / precis som för andra usb-enheter när jag kopplar in den.
Edit: stavfel mm

iPhonen har en begränsad diskfunktion. Du kan inte kopiera in filer, endast koperia ut och ta bort dem, de filer som du hittar där är samma som ligger i albumet "Kamerarulle" - inget annat. så ser du t.ex. dina mp3 där? Så är det i alla fall inte för min del!

Redigerat av Whopper, 05 januari 2011 - 12:01.

Postad 05 januari 2011 - 13:48

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Gorillaglas my ass!

ALDRIG i hela mitt liv varit med om en mer repkänslig telefon än iphone 4.
Har alltid telefonen i en egen mjuk tygficka. Har bumper på. Drar alltid med
handen över ytor som jag ska lägga ned luren på.

ÄNDÅ är både bak o framsida full med små små repor överallt. Värdelöst!

/Rant

Postad 05 januari 2011 - 23:22

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Gorillaglas my ass!

ALDRIG i hela mitt liv varit med om en mer repkänslig telefon än iphone 4.
Har alltid telefonen i en egen mjuk tygficka. Har bumper på. Drar alltid med
handen över ytor som jag ska lägga ned luren på.

ÄNDÅ är både bak o framsida full med små små repor överallt. Värdelöst!

/Rant

Konstigt. Jag köpte min på releasedagen när dörrarna öppnade och har sedan dess aldrig haft något skydd på frontglaset. Förvarar alltid telefonen ensam i höger framficka på brallorna. Sitter här med telefonen och håller den mot lampan och jag ser inte ens något som liknar en repa... Helt blank.
Så jag måste nog säga tvärtom. Jag har aldrig haft en mer reptålig telefon.

Reklamera din, för så ska det inte vara.

Postad 06 januari 2011 - 22:39

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
iphone 4 har inte Gorillaglas, det är nån "egenutvecklad" eller en sämre stulen kopia av Gorillaglas.

Postad 07 januari 2011 - 19:52

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

iTunes synkar inte de mp3or som redan finns på din iPhone, så för den anledningen behöver du inte tar bort dem.
Tar du bort musiken från iTunes så tas de bort från telefonen också.

Testade och det gick inte så bra...

En mer korkad program än iTunes verkar f*n svårt att hitta på marknaden...mycket besviken ska jag säga...

Valde att synka allting manuellt. Hade Iphone kopplat till iTunes laddade hem några spel och synkade. Tog bort telefonen och ser att alla mina mp3 album, musikvideos och allting var borta....TROTS att jag valde manuell synk för musik, musikvideo, etc...

Nästa fråga till er så kan iTunes.

Jag har en album som heter Absolute Cinema och som har tre stycken undermappar som heter CD1, CD2 och CD3. Alla mp3-taggar är korrekt och innehåller allt info.
När jag lägger in dessa i iTunes bibliotek så blir varje låt en egen album........alltså när jag tittar i ALBUM på iTunes så ser jag mina andra album, ett omslag per album...men icke på denna. Varje låt bli en egen mapp.....korkad.

Måste man köra externa mp3-tagg program för att anspassa till iTunes.

Bifogad fil  itunes.jpg   543K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 januari 2011 - 21:37

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
För att slå ihop samlingsalbum som har olika artister på de olika låtarna så gör följande: Markera alla låter i albumet, högerklicka och välj "Visa Info" i någon av de olika flikarna kryssar du för: "Del av en samling"

Edit: Funkar inte det så prova att skriva "Various Artists" i Albumartist (dvs inte artist)

Redigerat av Whopper, 07 januari 2011 - 21:39.

Postad 07 januari 2011 - 21:51

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

För att slå ihop samlingsalbum som har olika artister på de olika låtarna så gör följande: Markera alla låter i albumet, högerklicka och välj "Visa Info" i någon av de olika flikarna kryssar du för: "Del av en samling"

Edit: Funkar inte det så prova att skriva "Various Artists" i Albumartist (dvs inte artist)

Tackar, tackar, tackar

Det fungerar utmärkt nu.
Alla låtar är samlade under en och samma album. Precis som det ska vara.

Edit: Då skulle man förlora namnet på artisten. Jag vill att albumen ska vara sorterade precis som de är i verkligheten.

Redigerat av Unregistereda360a43b, 07 januari 2011 - 21:58.

Postad 08 januari 2011 - 11:31

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Edit: Då skulle man förlora namnet på artisten. Jag vill att albumen ska vara sorterade precis som de är i verkligheten.

Nix.. det jag menade är att det finns två fält för artister: Artist + Albumartist. Jag hade problem med vissa samlingsalbum att "Del av samling" inte alltid fungerade. Då kunde jag lösa problemet genom att skriva "Various Artist" under fältet Album Artist och behålla de olika artisterna under Artist. Vanligtvis är Albumartist tomt:
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_01_08_kl._11.22.57.png   66,06K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 januari 2011 - 13:16

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Nix.. det jag menade är att det finns två fält för artister: Artist + Albumartist. Jag hade problem med vissa samlingsalbum att "Del av samling" inte alltid fungerade. Då kunde jag lösa problemet genom att skriva "Various Artist" under fältet Album Artist och behålla de olika artisterna under Artist. Vanligtvis är Albumartist tomt:
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2011_01_08_kl._11.22.57.png   66,06K   0 Antal nerladdningar

Ok, jag förstår hur du menar.

Jag var rädd att jag skulle bli av med själva namnet på artisten.

Dina tips hjälpte mycket. Tack igen.

iTunes, tycker jag, skulle kunna bli lite mer användarvänlig eller så är man så inkört i windows sätt att tänka så blir det svårt att tänka nytt.

En fråga till, då du verkar kunna iTunes.

Måste jag har kvar alla mappar med mp3-album på datorn hela tiden eller kan jag ta bort dessa efter att jag flyttad över de till Iphone.

Postad 08 januari 2011 - 19:14

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Måste jag har kvar alla mappar med mp3-album på datorn hela tiden eller kan jag ta bort dessa efter att jag flyttad över de till Iphone.

Du skall ha kvar dem. Tar du bort dem från datorn så försvinner de från telefonen nästa gång du synkar.
iTunes är inget bra windowsprogram. Själv har jag bara Mac hemma.. där funkar det mycket mycket bättre..

Postad 10 januari 2011 - 09:47

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag ännu inte valt mobil och lägger därför ut lite frågor här och där! Jag har inte direkt följt tredjepartstillverkade appar och har inte världens bästa koll på hur man "ordnar allt" utan att interagera med iTunes.
Så, till min fråga. Jag har en iPod Touch och åkte utomlands för drygt en vecka sedan. Jag ville se en film på Touchen, men som alla vet spelar den ju inte några format förutom just det som Apple vill. Istället för drag and drop som med så många andra enheter var jag tvungen att konvertera filen för att lägga över den på spelaren. Tyvärr hade jag inte 97 minuter att tillgodose mig med, vilket innebar att det inte blev någon film för mig på planet.

Så.. är det samma sak med iPhone 4, kan man kringgå problemet eller måste man fortfarande hålla på och mecka som man gjorde under tidigt 2000-tal? VLC är ju som bekant borttaget från App Store men finns kanske andra applikationer som ordnar detta?

Postad 10 januari 2011 - 11:17

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1 126 inlägg
  • 0
Jag har en iphone4 med Telia och har råkat ut för ett litet problem med MMS. Börjar jag att skiva ett mms och sedan tar ett kort så kan jag skicka det men om jag bara tar ett kort och sedan väljer att skicka det som MMS så går det inte att sända iväg det. Det avbryts och det visas ett utropstecken på både bilden och textbiten.

Så, jag kan skicka MMS om jag tar fotot via knappen i smsmenyn men jag kan inte skicka ett foto som redan är taget.

Nån som har en lösning?

Postad 11 januari 2011 - 00:15

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag ännu inte valt mobil och lägger därför ut lite frågor här och där! Jag har inte direkt följt tredjepartstillverkade appar och har inte världens bästa koll på hur man "ordnar allt" utan att interagera med iTunes.
Så, till min fråga. Jag har en iPod Touch och åkte utomlands för drygt en vecka sedan. Jag ville se en film på Touchen, men som alla vet spelar den ju inte några format förutom just det som Apple vill. Istället för drag and drop som med så många andra enheter var jag tvungen att konvertera filen för att lägga över den på spelaren. Tyvärr hade jag inte 97 minuter att tillgodose mig med, vilket innebar att det inte blev någon film för mig på planet.

Så.. är det samma sak med iPhone 4, kan man kringgå problemet eller måste man fortfarande hålla på och mecka som man gjorde under tidigt 2000-tal? VLC är ju som bekant borttaget från App Store men finns kanske andra applikationer som ordnar detta?

VLC är som sagt borttaget för tillfället pga. licensproblem. Det finns dock en annan app som fungerar i stort sett på samma sätt: CineXPlayer som kostar 15kr. Den kan mana köra drag n drop till när din iPhone är kopplad mot iTunes. Den klarar filmer kodade i Xvid i .avi-container. Dock klarar den inte av AC3, vilket gör det svårt lägga in HD-filmer. Sök efter CinexPlayer i App Store.

Jag vet endast den, ingen mer, förutom VLC. Någon annan kanske vet någon annan?

Postad 11 januari 2011 - 01:06

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag har en iphone4 med Telia och har råkat ut för ett litet problem med MMS. Börjar jag att skiva ett mms och sedan tar ett kort så kan jag skicka det men om jag bara tar ett kort och sedan väljer att skicka det som MMS så går det inte att sända iväg det. Det avbryts och det visas ett utropstecken på både bilden och textbiten.

Så, jag kan skicka MMS om jag tar fotot via knappen i smsmenyn men jag kan inte skicka ett foto som redan är taget.

Nån som har en lösning?

Du tror inte det har med Telias generella MMS-problem för iPhone att göra då? När jag pratade med Telia support för ett par dagar sen så hade dom rullat ut en lösning för detta i hela sitt nät utom i Malmöområdet. För att det skulle fungera smärtfritt dubbelkollade dom mina MMS-inställningar, bad mig ändra till port 80 på proxyn och sen göra en soft reset (håll inne homeknappen och av/på-knappen samtidigt tills äpplet visar sig). Efter detta fungerar det smärtfritt att både skicka och ta emot MMS för mig.

Postad 11 januari 2011 - 11:53

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1 126 inlägg
  • 0

Du tror inte det har med Telias generella MMS-problem för iPhone att göra då? När jag pratade med Telia support för ett par dagar sen så hade dom rullat ut en lösning för detta i hela sitt nät utom i Malmöområdet. För att det skulle fungera smärtfritt dubbelkollade dom mina MMS-inställningar, bad mig ändra till port 80 på proxyn och sen göra en soft reset (håll inne homeknappen och av/på-knappen samtidigt tills äpplet visar sig). Efter detta fungerar det smärtfritt att både skicka och ta emot MMS för mig.

Generella problem?
Jag bor i Halland och har gjort soft reset ett par gånger den senaste veckan, porten är ställd till 80 redan så det är det inte.
Jag kan skicka MMS, bara inte kortet redan är taget utan det måste tas via smsfönstret.

Postad 11 januari 2011 - 12:11

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

VLC är som sagt borttaget för tillfället pga. licensproblem. Det finns dock en annan app som fungerar i stort sett på samma sätt: CineXPlayer som kostar 15kr. Den kan mana köra drag n drop till när din iPhone är kopplad mot iTunes. Den klarar filmer kodade i Xvid i .avi-container. Dock klarar den inte av AC3, vilket gör det svårt lägga in HD-filmer. Sök efter CinexPlayer i App Store.

Jag vet endast den, ingen mer, förutom VLC. Någon annan kanske vet någon annan?

Hårdvaran klarar ändå inte av att spela upp HD-filmer så det spelar väl ingen större roll.

Jag har enbart provat VLC och CXP men det finns några till. Yxplayer2 är ett exempel.

Postad 11 januari 2011 - 15:48

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är ute efter en app som är både kalender och anteckningar i samma. Där man både kan se dagens datum men tider o fylla i händelser plus ett vanligt anteckningsblock där man kan skriva random precis som i anteckningarappen.
Förslag?

Postad 11 januari 2011 - 20:23

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
Du vet att du kan lägga till en anteckning till varje händelse va?

Postad 12 januari 2011 - 00:12

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

• 1 727 inlägg
  • 0
Hur bra fungerar denna till videouppspelning? (film)

Postad 12 januari 2011 - 10:05

Unregisteredc8967570
  • Unregisteredc8967570
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Du vet att du kan lägga till en anteckning till varje händelse va?

Ja, men jag vill ha en app som agerar både kalender och vanligt anteckningsblocken så man slipper två appar på första sidan. Det måste ju finnas nån app men vanlig kalender plus att man kan skriva random anteckningar som inte är kopplade till en viss tid

Postad 12 januari 2011 - 13:29

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Saxat ifrån DI

Enligt Apple får en Iphone 4 inte användas i minusgrader. Inte heller i temperaturer över 35 grader. Därför vägrar nu telefontillverkaren att reparera en mobiltelefon som exploderat efter att ha blivit utsatt för nordiskt väder.

Bergens Tidene återger berättelsen från en norsk kvinna som skulle köra till jobbet då hennes bil fick motorstopp. Kvinnan hävdar att det var runt 20 grader i bilen när hon dockade sin telefon, men att temperaturen sjönk sedan motorn lagt av. Bilen lagades så småningom. Inte telefonen.

Enligt Iphones garantiavtal ska en Iphone 4 inte användas om det är minusgrader ute. Lägsta temperaturen för användning är noll grader. Varken försäkring eller garanti täcker en Iphone som går sönder i minusgrader.

Grymt bra produkt....

G

Postad 12 januari 2011 - 17:59

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0
Men det temperaturintervall som du får använda produkten i står på varenda garantisedel för varenda och de är överlag likvärdiga.

Om en Androidtelefon exploderar för att den använder den i minusgrader kommer du nog ha lika svårt att få ut ersättning, samma sak om den skadas om du använt på för hög eller låg höjd.

Jag ser inte riktigt problemet, tillverkaren sätter ett temperaturintervall där de vet att produkten kan användas säkert, om produkten går sönder pga att man använt den utanför det intervallet så är det samma sak som att tappa telefonen eller spilla vatten på den.
Du får använda produkten hur du vill, men om ditt användningssätt får produkten att gå sönder så ska du självklart inte få ut ngt på garantin.

Postad 12 januari 2011 - 19:44

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0

Men det temperaturintervall som du får använda produkten i står på varenda garantisedel för varenda och de är överlag likvärdiga.

Om en Androidtelefon exploderar för att den använder den i minusgrader kommer du nog ha lika svårt att få ut ersättning, samma sak om den skadas om du använt på för hög eller låg höjd.

Jag ser inte riktigt problemet, tillverkaren sätter ett temperaturintervall där de vet att produkten kan användas säkert, om produkten går sönder pga att man använt den utanför det intervallet så är det samma sak som att tappa telefonen eller spilla vatten på den.
Du får använda produkten hur du vill, men om ditt användningssätt får produkten att gå sönder så ska du självklart inte få ut ngt på garantin.

Nja,, Nokia säger så här aldrig att dom skulle ha en 0 gradig gräns det är ju bara löjligt.
sluta försvara idioti.

6.Denna begränsade garanti kan inte hävdas om produkten har utsatts för väta eller fukt eller för extrem temperatur- eller miljöpåverkan eller för snabba förändringar av sådana förhållanden, för rost, oxidering, spill av mat eller vätskor eller för påverkan av kemiska ämnen.

Samsung;
•Tapp-, fuktskador eller annan yttre åverkan
•Reparationer av produkter som installerats felaktigt
•Reparation av produkt som saknar serienummer eller inköpshandling

Redigerat av passan1, 12 januari 2011 - 19:52.

Postad 12 januari 2011 - 21:55

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Idag så gjorde jag en beställning på en iPhone 4 :)
Jag bloggar mycket och använder videos och bilder i de flesta inläggen och jag undrar hur Wordpress appen funkar i 4:an, kan man ladda upp videos som är inspelade av iPhonen, hur funkar den appen tillsammans med äpplet?

Postad 12 januari 2011 - 22:52

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3 147 inlägg
  • 0

Nja,, Nokia säger så här aldrig att dom skulle ha en 0 gradig gräns det är ju bara löjligt.
sluta försvara idioti.

6.Denna begränsade garanti kan inte hävdas om produkten har utsatts för väta eller fukt eller för extrem temperatur- eller miljöpåverkan eller för snabba förändringar av sådana förhållanden, för rost, oxidering, spill av mat eller vätskor eller för påverkan av kemiska ämnen.

Samsung;
•Tapp-, fuktskador eller annan yttre åverkan
•Reparationer av produkter som installerats felaktigt
•Reparation av produkt som saknar serienummer eller inköpshandling

Det handlar fortfarande inte om att Apple FÖRBJUDER folk från att använda telefonen i kyla, däremot kan de likt ALLA andra tillverkare vägra ett utbyte eller reparation om telefon gått sönder pga miljöpåverkan, vad tror du att Nokia säger om du kommer in med en telefon som fått fuktskador pga kondensering bakom displayen etc pga låga temperaturer?

Redigerat av simulacra, 12 januari 2011 - 22:54.

Postad 12 januari 2011 - 23:53

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Det är bara min högra högtalare som låter. Har provat i Spotify, ringsignaler och spel. Likadant i allt. Finns det någon inställning för monoljud eller är det ett garantärende?

/G

Postad 13 januari 2011 - 00:16

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
Hej Chrisofsweden.

Ena gallret är högtalare, den andra är mikrofon. Så det ska alltså vara så. Och ett tips (så att 161 sidor slipper snabbt bli 261 sidor): Sök i tråden innan du frågar. Denna fråga har ställts väldigt många gånger nu...

Postad 13 januari 2011 - 09:31

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Idag så gjorde jag en beställning på en iPhone 4 smile.gif
Jag bloggar mycket och använder videos och bilder i de flesta inläggen och jag undrar hur Wordpress appen funkar i 4:an, kan man ladda upp videos som är inspelade av iPhonen, hur funkar den appen tillsammans med äpplet?

Postad 13 januari 2011 - 22:52

Daniel P
  • Daniel P
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det är bara min högra högtalare som låter. Har provat i Spotify, ringsignaler och spel. Likadant i allt. Finns det någon inställning för monoljud eller är det ett garantärende?

/G

Du kan ändra till mono-ljud via Inställningar/Allmänt/Hjälpmedel om det hjälper dig.

Postad 15 januari 2011 - 21:12

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan föra över epost uppgifterna från facebook till kontakter.

Alla som har facebook har epost och jag skulle vilja att deras epost finns med även på kontakter i Iphone. I kontakter finns redan en direkt länk till deras facebook-profil, men jag saknar deras epost.

Postad 15 januari 2011 - 21:50

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan föra över epost uppgifterna från facebook till kontakter.

Alla som har facebook har epost och jag skulle vilja att deras epost finns med även på kontakter i Iphone. I kontakter finns redan en direkt länk till deras facebook-profil, men jag saknar deras epost.

Läste nått att det är emot facebook's regler att synca mail.
Massa annat får man tydligen synca men inte mail. Har säkert nått
med spam skydd att göra.

//Micke

Postad 15 januari 2011 - 23:28

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Läste nått att det är emot facebook's regler att synca mail.
Massa annat får man tydligen synca men inte mail. Har säkert nått
med spam skydd att göra.

//Micke

Lite konstig då på mina Kontakter, alltså adressboken i iPhone så har alla mina kontakter telnr hem, mobil, adress (via hitta.se) och även en länk till deras facebook profil.
Saknar bara deras mail. Lite jobbigt att lägga in allting manuellt.

Postad 16 januari 2011 - 01:27

freddan73
  • freddan73
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har precis konverterat från nokia till äppeltelefon(4). Är toknöjd...asgrym telefon med smidigt användargränssnitt!
Saknar vissa grejer dock: en bra profilhanterare..
På nokian hade jag handy profile manager,funkade klockrent...dvs klockan 1800,när jag inte ville att telefonen skulle ringa så högt gick den automatiskt över till en "hemmaprofil" där ringsignalvolymen var mycket lägre.
Man kunde även välja profiler som "möte" , "ljudlös" "utomhus" osv.
Finns det nån bra app till iphonen som fixar detta?
Tacksam för svar eller förslag....

Postad 16 januari 2011 - 19:38

Ramboline
  • Ramboline
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Lite konstig då på mina Kontakter, alltså adressboken i iPhone så har alla mina kontakter telnr hem, mobil, adress (via hitta.se) och även en länk till deras facebook profil.
Saknar bara deras mail. Lite jobbigt att lägga in allting manuellt.

Truecaller ordnar det,kostar en slant men är värt det.

Postad 16 januari 2011 - 23:23

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Har precis konverterat från nokia till äppeltelefon(4). Är toknöjd...asgrym telefon med smidigt användargränssnitt!
Saknar vissa grejer dock: en bra profilhanterare..
På nokian hade jag handy profile manager,funkade klockrent...dvs klockan 1800,när jag inte ville att telefonen skulle ringa så högt gick den automatiskt över till en "hemmaprofil" där ringsignalvolymen var mycket lägre.
Man kunde även välja profiler som "möte" , "ljudlös" "utomhus" osv.
Finns det nån bra app till iphonen som fixar detta?
Tacksam för svar eller förslag....

Kort och gott: Nej. Apple väljer själva när/om de vill implementera det eller inte. Går inte att lösa med en app.

Postad 19 januari 2011 - 00:04

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
En snabb fråga bara, Ska dra till Thailand nästa vecka och vara borta i 4v. Tänkte lämna min iphone hemma och köra på en gammal med ett thai simkort.

Min fråga är då, tror ni de e lugnt att ha mobilen på och i laddaren i 4v medans man är borta? eller kan den kanske bli för varm och brinna upp av det?? :)

Postad 19 januari 2011 - 07:30

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

En snabb fråga bara, Ska dra till Thailand nästa vecka och vara borta i 4v. Tänkte lämna min iphone hemma och köra på en gammal med ett thai simkort.

Min fråga är då, tror ni de e lugnt att ha mobilen på och i laddaren i 4v medans man är borta? eller kan den kanske bli för varm och brinna upp av det?? :P

Ingen aning, men jag skulle inte göra det. Ladda upp mobilen till mellan 50%-100% och stäng sedan av den, det är iaf så jag skulle göra (men jag kan ha fel). Varför vill du ha den i laddaren?

Postad 19 januari 2011 - 19:13

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
För att jag skulle vilja se vilka som ringt och skickat sms. Fast sms får man ju iofs när man startar den sen. MEn du tror den kan ta skada av att va igång i laddaren i 4v?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.