Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 mars 2011 - 17:07

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Layar verkar som någonting schysst, men det fungerar inte. Är det relaterat till Bubbles tro?

Postad 03 mars 2011 - 17:07

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0

Ny jag hittade idag som verkar väldigt intressant:
Layar - Augmented reality. Ska visa saker runtomkring dig av intresse, restauranger och barer och massa annat intressant video

Layar till N8 idag

Postad 03 mars 2011 - 17:25

Rallarn
  • Rallarn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Layar verkar som någonting schysst, men det fungerar inte. Är det relaterat till Bubbles tro?

Det kraschar för mig med, har bubbles installerat så det kan bero på det.

Layar hittar min position och jag kan se tunnelbanestationer och lägenheter till salu i kompassvyn men när jag försöker öppna ett lager kraschar programet.

Postad 03 mars 2011 - 18:37

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Some users have reported conflicts with Qt 4.7 (e.g. from Nokia Bubbles) when using Layar. To use Layar, you may need to uninstall Qt 4.7-powered applications. This should only be necessary if you have downloaded applications from outside of Ovi Store (e.g. from Nokia Beta Labs). More details are available on the Layar blog.

:/
Vi måste alltså avinstallera Bubbles och allt annat som använder Qt 4.7.

Postad 03 mars 2011 - 18:43

Rallarn
  • Rallarn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag avinstallerade bubbles med hjälp av guiden på betalabs och nu funkar Layar.

Enligt Betalabs kommer ny version av bubbles nästa vecka som ska funka med nya qt versionen. Det går inte att ladda ner bubbles innan nya versionen kommit.

Förtydligande:
Bubbles förstör för Layar och andra QT program och utvecklarna av bubbles har dragit tillbaka bubbles och ska släppa ny version vecka 10 som inte stör andra qt program.

Vill man använda Layar måste man avinstallera bubbles med hjälp av instruktionerna på betalabs.

Redigerat av Rallarn, 03 mars 2011 - 18:53.

Postad 03 mars 2011 - 18:45

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Hrm? Någonting med Qt-versioner. Bubbles använder en gammal beta som inte fungerar med Layers?

Redigerat av Serenity, 03 mars 2011 - 18:55.

Postad 03 mars 2011 - 19:42

MerBlues
  • MerBlues
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hittade detta videoklipp på nyheter.nokia.se:

Klas Ström om Symbian och samarbetet med Microsoft

Det är dags att fokusera på de många frågor som ställs om framtiden för Nokias produkter. Främst kanske just kring operativsystemet Symbian som varit ett av de största samtalsämnena på nätet senaste tiden. Frågorna är många.

För att reda ut de mest diskuterade frågorna langade jag upp videokameran och intervjuade Klas Ström, som är produktchef i Norden. Klas gör bilden klar om vad som gäller för Symbian, både på kort och på lång sikt, han han ger också tydligt besked på om vi får se en MeeGo-produkt under året.

http://nyheter.nokia...-med-microsoft/

Postad 03 mars 2011 - 22:05

sammy75
  • sammy75
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ett par tips på appar till N8 jag använder.

Nordea stock prices - Widget och app som visar aktiekurser och index. Fördröjt 15 min men funkar bra.
YR - Vädertjänst.
Reseplaneraren - SL trafik
Bloomberg - Aktiekurser och index från hela världen. Saknar first north tyvärr
tv.nu - Widget och app som visar pågående och kommande program.
wikipedia - självförklarande funkar bäst i engelsk version.
Trapster - Väluppdaterad fartkamera varnare och kart program.
Joikuspot - Gör N8 till wifi punkt.
Shazam - Ta reda på vilken låt som spelas på tex radio eller tv.
Converter - Konverterar massa olika mått och enheter.
LeCountdown - Timer (äggklocka)
WhatsApp - Skicka meddelanden och filer till utan kostnad via 3g eller wifi. Funkar även på iphone och android.
Nokia Big screen - Koppla N8 till tv via HDMI

Ny jag hittade idag som verkar väldigt intressant:
Layar - Augmented reality. Ska visa saker runtomkring dig av intresse, restauranger och barer och massa annat intressant video

Ala kokbok e bra om man får ide torka,man måste ju äta ibland me..gå till http://mobilkokbok.se ( Fungerar även att gå direkt med mobilen)

SPORT TRACKER;WELLNES DIARY...måste ha bara
Svenska spel
ScreenSnap-ta bild på skärmen
Opera
Uc browser-enkel men snabb webläsare
Auto installer-om man flashar om telefonen lägger man bara .sis filerna i programmet och allt installeras automatiskt-smidigt samma med widgets

X-plore-se vad som gömmer sig i telefonen
Net qin mobile guard-smidigt att kunna ändra vilka program som skall auto starta på telefonen,rensa skräp filer,massor av annat oxå
Panorama-lägga ihop bilder till stor panorama kort
Desktop notes-widgets att snabbt skriva en påmonnelse notering

finns många andra bra appar med och framför allt mycket bra spel...

.

Redigerat av sammy75, 03 mars 2011 - 22:08.

Postad 03 mars 2011 - 22:33

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Jag är jäkligt sugen på en Nokia N8 nu har jag Samsung Jet och det är där skon klämmer lite. Till Samsungen finns inte en enda bra app och har inte kommit någe nytt sen den lanserades det sas väll ner med allt till den telefonen. Törs man sig på en och är den stabil hatar telefoner som inte hänger med och hänger sig samsungen jag har nu fungerar som en klocka så där finns inge att gnälla över. Och en annan fråga skärmen är den repkänslig eller är det glas ?

Postad 03 mars 2011 - 23:47

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
ganska bra med de viktigaste vad det gäller appar. det där med att den hänger sig och så kan nog dock bli ett problem för dig. beror ju lite på hur man använder den och det är klart att de kommer att fixa till fler buggar eftersom. det är gorillaglas som gäller så den är svårrepad. har lyckats få någon liten repa som är extremt svår att se.

Postad 03 mars 2011 - 23:48

Unregistered77d30fc4
  • Unregistered77d30fc4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ala kokbok e bra om man får ide torka,man måste ju äta ibland me..gå till http://mobilkokbok.se ( Fungerar även att gå direkt med mobilen)

SPORT TRACKER;WELLNES DIARY...måste ha bara
Svenska spel
ScreenSnap-ta bild på skärmen
Opera
Uc browser-enkel men snabb webläsare
Auto installer-om man flashar om telefonen lägger man bara .sis filerna i programmet och allt installeras automatiskt-smidigt samma med widgets

X-plore-se vad som gömmer sig i telefonen
Net qin mobile guard-smidigt att kunna ändra vilka program som skall auto starta på telefonen,rensa skräp filer,massor av annat oxå
Panorama-lägga ihop bilder till stor panorama kort
Desktop notes-widgets att snabbt skriva en påmonnelse notering

finns många andra bra appar med och framför allt mycket bra spel...

.

Vart hittade du svenska spel?!

Postad 04 mars 2011 - 00:44

premonitioner
  • premonitioner
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
JAH! ...nu så har mitt första (riktiga) problem uppstått :)

...högtalaren (den man använder vid samtal) har börjat leva jä**l och skorrar något förbaskat när man pratar. Den man pratar med hör det också och det är ibland väldigt svårt att uppfatta vad de säger också.

...är väl bara att skicka på reparation nu då :)

Postad 04 mars 2011 - 03:09

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Jag är jäkligt sugen på en Nokia N8 nu har jag Samsung Jet och det är där skon klämmer lite. Till Samsungen finns inte en enda bra app och har inte kommit någe nytt sen den lanserades det sas väll ner med allt till den telefonen. Törs man sig på en och är den stabil hatar telefoner som inte hänger med och hänger sig samsungen jag har nu fungerar som en klocka så där finns inge att gnälla över. Och en annan fråga skärmen är den repkänslig eller är det glas ?

Ang apps: Utbudet är lite sådär, mycket av det som finns på Ovi store är gjort för äldre Symbian versioner och ser ut därefter, men det kommer mer och mer apps för S^3 med QT och dom är skitbra.
Det mesta man vill ha går att få tag i, även populära Android/iPhone spel som Angry Birds, Fruit Ninja etc brukar dyka upp till symbian även om det kanske tar en stund. Finns en hel del roliga spel endå så inget jag klagar på där.
Man kanske inte får lika mycket populära apps som till Android/iPhone, men det man får är vad man behöver och är ofta mer användbara saker än nått löjligt spel. Förväntar man sig iPhone-style apps så blir man kanske besviken, men personligen så är jag nöjd med det som finns. Kul med Betalabs också där man kan testa lite skoj saker som är under utveckling även om det ofta innebär lite buggar och krascher.

Ang stabilitet: Har inget att jämföra med där direkt, men min egen erfarenhet av Symbian är nog att det är relativt stabilt ändå. Krasher händer ju, men oftast är det för att man får skylla sig själv och installerar beta apps osv.
Själv leker jag rätt mycket med mobilen och installerar allt möjligt dumt, men trots det så kanske jag får starta om mobilen en gång i veckan kanske på sin höjd, kraschar något så är det oftast bara appen i sig som stänger ner sig medan OSet tuggar på. Sköter man om OSet så är det stabilt skulle jag säga. Stora nackdelen där är nog browsern som ofta krånglar för mig, krashar och har sig (även Opera).

Övrigt: Personligen så tycker jag att största fördelen med N8an är kameran, utan tvekan. Om det är viktigt för dig så är det en otroligt bra mobil. Duger en vanlig kamera utan blixt så skulle jag nog kört Android istället, men då får man räkna med att de kamerorna inte ens kommer i närheten av vad N8ans åstadkommer. Även skönt med ett "fritt" OS där man kan leka lite hur man vill, dra ner apps som inte finns på Ovi store på datorn via browsern och skicka till telefonen, spela de flesta filerna i mediaspelaren etc. En sak som jag älskar men som jag aldrig hör nån nämna direkt är hur snabb överföringshastighet det är när man skickar över något till telefonen, såg nån review där de mätte 10-13mb/s medans de andra lurarna i testet bara tog 3-5mb/s. Det spelar roll om man vill skicka över en stor film på telefonen t.ex. eller ska skicka över massa bilder.
N8an är en GRYM kamera mobil med ett OS som gör vad det ska, men inte är särskilt flashigt. Du kommer inte imponera polarna med hur snyggt UIet är eller hur grymma apparna är, men de kommer vara imponerade av bilderna du tar. Även de många "extra" funktionerna som inte många andra har är sjukt trevligt, USB-on-the-go t.ex. eller media spelaren direkt till TVn, eller grymma GPS funktionen etc etc, finns enormt många små "gömda" bonusar som man inte ens tänker på att andra lurar inte har.
Enda saken jag är missnöjd med är browsern som är riktigt dålig, men de har lovat att ny är på väg så man får väl se vad som händer där. Själv surfar jag inte sådär jättemycket, men om man gillar att sitta och surfa hela dagarna så ska man nog kolla efter en annan mobil.
I slutändan så är jag nog endå väldigt nöjd med min N8a, trots att jag kan bli frustrerad på OSet ibland eller sega uppdateringar nu senast t.ex. så är fördelarna bara så stora att de överväger det med måtta.
Sen att N8an oftast är billigare än de man jämför den med skadar ju inte heller, man får MYCKET för pengarna. Många som klagar på N8an tänker inte på att det oftast är lite över en tusing som skiljer, visst kanske dyrare mobiler har snabbare CPU eller andra fördelar men det är inte värt prislappen enligt mig. N8an har vad den behöver och mer där till.

Postad 04 mars 2011 - 05:25

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0
Bra sammanfattning av ovanstående talare för att ha skrivit kl03 på morgonen.. Du fick med allt jag oxå tycker är till N8'ans fördel och nackdelar som tex webläsaren, men efter ha sett ett flertal youtube-klipp så vet vi ju att det kommer justeras till det bättre.. Har aldrig haft bättre mobil

Redigerat av big_swede70, 04 mars 2011 - 10:25.

Postad 04 mars 2011 - 06:29

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

• 913 inlägg
  • 0
dubbelpost.. För tidigt på morgonen.. :)

Redigerat av big_swede70, 04 mars 2011 - 06:30.

Postad 04 mars 2011 - 09:15

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

WLAN har blivit bättre, men bara lite bättre. Testade med mobilnätsanslutning bortkopplad för att se hur bra det funkade.

- Nokia Internet funkar som det ska.

- Programuppdatering fungerar.

- Butik fungerar.

- Kartor funkar, men frågar efter k.punkt samtidigt som den ansluter till WLAN, sen hittar den inte nån k.punkt. Kör offline.

- Logga in på FB funkar inte utan manuell anslutning av WLAN.

- Synkronisera mail funkar inte utan manuell anslutning av WLAN.

- Web-TV funkar inte utan manuell anslutning av WLAN.

- Youtube funkar inte utan manuell anslutning av WLAN.

- Ordlistan funkar inte utan manuell anslutning av WLAN.

Jag kan förstå om tredjepartsprogram inte inte gör som man vill jämt, men varför håller Nokias program på så här, fortfarande?
Kartor, mail och FB är de jag stör mig mest på, de andra kollade jag av ren nyfikenhet. Om ni har några tips så lyssnar jag! :)

Provade att avinstallera och sedan ominstallera youtube appen och efter det verkar det fungera som det ska igen från att inte fungerat alls på Wlan,

Postad 04 mars 2011 - 11:37

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
jag måste nog vara ganska ensam om att gilla nokias browser. okej den behöver jobbas på, MEN den återger websidor som man är van att se dom på datorn. den har ju bra stöd för att visa de flesta sidor, även om allt för tunga grejer inte är att rekommendera. men den gör många gånger appar överflödiga då man ändå kan surfa in i princip överallt.

fm-sändaren måste ju också nämnas, används ju mest i bilen eller budbilen men i kombination med spotify är det ju hur bra som helst. byggkvalitén är riktigt bra. har inte kollat så mycket på andra färger än min egen ( dark grey ) men intrycket jag fått hittills är att den passar bäst i den färgen. silver white och green ser snyggare ut på bild än i verkligheten är min erfarenhet. vad det gäller de mer ovanliga orange och blue så har jag inte sett dom live än.

gillar verkligen BigScreen och Bubbles från betalabs. snygga och smarta grejer. BigScreen i kombination med en bluetooth-fjärrkontroll är verkligen trevligt när man plöjer serier på tvn eller projektorn. Jag kör en svart Nintendo Wii-kontroll som jag tycker matchar telefonen bra och passar som fjärrkontroll.

Postad 04 mars 2011 - 12:04

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Jag tycker också att Nokia Internet är bra, men å andra sidan surfar jag inte mycket på mobilen, jag har inte det behovet.
Film och musik är nog den underhållning jag kör på N8.

Jag fick ett otroligt habegär när jag såg den blå på bild för första gången, var lite orolig för att den inte skulle vara lika snygg i verkligheten, men ärligt talat så reagerar jag som en skata reagerar på en silversked när jag ser den, fortfarande. Måste ha, måste ta i.
De andra färgerna är också snygga, har inte sett den sällsynta orange i verkligheten dock. Den limefärgade är underskattad, den är snyggare än man kan tro. Nokia borde haft en rosa också, bara färgen lockar en helt annan målgrupp.. Mörkgrå känns tråkigt när 99 % av alla mobiler är det redan, men den är ju ändå snygg.

Har inte förståt BigScreens storhet. Om man nu har en stor TV/projektor och en BT-fjärr, då har man väl antagligen redan en HTPC eller liknande också?
Jag menar inte att den är dålig eller nåt, bara att funktionen blir överflödig i ett modernt vardagsrum.
Om man ska köra film på N8 när man är bortrest på nån annans TV blir programmet återigen överflödigt för ärligt talat kollar man kanske på en film eller nåt.
Lite samma argument har jag mot DLNA, som vore jättecoolt att ha på N8, men om man har bemödat sig att köpa en TV med DLNA så har man nog mer enheter att spela upp med.
Av samma anledning har man mer nytta av den trötta kompositutgången när man kommer till en sommarstuga som bara har en svettig tjockTV.

Oj vad jag kommer bli nedskjuten för det här inlägget... :)

Redigerat av SL2, 04 mars 2011 - 12:10.

Postad 04 mars 2011 - 12:10

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Stor TV: check
HTPC: kryss
Fast det vore bra med en HTPC. Telefonen har begränsningar vad gäller filmer. Hatar sådant.
Bra att visa upp dina bilder för det glada gänget ibland dock.

>>Om man ska köra film på N8 när man är bortrest på nån annans TV blir programmet återigen överflödigt för ärligt talat kollar man kanske på en film eller nåt.
Va? Kontradiktion?

Postad 04 mars 2011 - 12:56

sammy75
  • sammy75
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Scr000005.jpg   18,91K   0 Antal nerladdningar

Vart hittade du svenska spel?!

Googlade på "svenskaspel i mobilen" via min N8..fick upp ett resultat som passade bra,kom till svenskaspel,fick skriva in mobil nummer..fick ett sms med en länk..inte den bästa appen men fungerar att spela via mobilen..väldigt liten text på oddsen tyvärr..ingen riktig touch känsla men man styr via upp och ner och åt sidan...

Postad 04 mars 2011 - 13:07

sammy75
  • sammy75
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Vore jag dig skulle jag vänta tills PR2.0 kommit ut för att läsa om hur webläsaren fungerar då..som nu..riktigt bedrövligt..den kan vara lite seg ibland och hänga sig någon sekund men annars toppen,musik spelaren behöver oxå en uppdatering,fm-sändaren och gratis navigering som fungerar alldeles utmärkt..ha lie is i magen och kan du så vänta en månad ungefär och se till att du får en olåst telefon helst kanske produkt kod 0598984 N8-darkgrey,kolla runt om det e en annan färg du vill ha ,vilken produkt kod som gäller då. eftersom det kan dröja evigheter annars att få uppdateringar..hur som helst otroligt mycket telefon för pengarna,kostar lika mycket att göra en N8 som en Iphone 4...den andra e ju betydligt dyrare så inte har dom lagt på speciellt mycket på priset,så efter dom beslutade att gå ihop med microsoft lär det nog inte komma en likadan modell som denna till så här bra pris..lär dröja innan man ser en 12Mpix kamera igen..

Postad 04 mars 2011 - 13:24

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

Jag tycker också att Nokia Internet är bra, men å andra sidan surfar jag inte mycket på mobilen, jag har inte det behovet.
Film och musik är nog den underhållning jag kör på N8.

Jag fick ett otroligt habegär när jag såg den blå på bild för första gången, var lite orolig för att den inte skulle vara lika snygg i verkligheten, men ärligt talat så reagerar jag som en skata reagerar på en silversked när jag ser den, fortfarande. Måste ha, måste ta i.
De andra färgerna är också snygga, har inte sett den sällsynta orange i verkligheten dock. Den limefärgade är underskattad, den är snyggare än man kan tro. Nokia borde haft en rosa också, bara färgen lockar en helt annan målgrupp.. Mörkgrå känns tråkigt när 99 % av alla mobiler är det redan, men den är ju ändå snygg.

Har inte förståt BigScreens storhet. Om man nu har en stor TV/projektor och en BT-fjärr, då har man väl antagligen redan en HTPC eller liknande också?
Jag menar inte att den är dålig eller nåt, bara att funktionen blir överflödig i ett modernt vardagsrum.
Om man ska köra film på N8 när man är bortrest på nån annans TV blir programmet återigen överflödigt för ärligt talat kollar man kanske på en film eller nåt.
Lite samma argument har jag mot DLNA, som vore jättecoolt att ha på N8, men om man har bemödat sig att köpa en TV med DLNA så har man nog mer enheter att spela upp med.
Av samma anledning har man mer nytta av den trötta kompositutgången när man kommer till en sommarstuga som bara har en svettig tjockTV.

Oj vad jag kommer bli nedskjuten för det här inlägget... :)

jag bor i ett kollektiv med två polare. vi använder den enas laptop ibland. men det är ju inte lika smidigt att sitta med en trådlös mus / tangentbord som att sitta med en fjärrkontroll. jag laddar också oftast ner grejerna på min stationära dator och det blir ju oftast att man kopierar över grejerna med en extern enhet och det slipper jag med N8:an. visst vi skulle kunna köra det över nätverket men det har helt enkelt inte blivit av. om man ska ha med sig film någonstans så är det ju smidigare att ha med sig en telefon än en dator men det är klart att det helt beror på situationen. sen är det ju begränsningar vad det gäller filstorlek och format.

Postad 04 mars 2011 - 15:30

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Va? Kontradiktion?

Inte alls, du behöver inte BigScreen för att kolla på en film på TV.

Postad 04 mars 2011 - 15:46

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

vi använder den enas laptop ibland. men det är ju inte lika smidigt att sitta med en trådlös mus / tangentbord som att sitta med en fjärrkontroll.

Fast där verkar du ju väldigt partisk, man kan ju lika gärna använda fjärren till datorn?

Som sagt, jättepraktiskt att man kan ta med sig N8 för att kolla på en film eller två, men BigScreen saknas ju knappast för det.

Postad 04 mars 2011 - 15:50

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Inte alls, du behöver inte BigScreen för att kolla på en film på TV.

Nej, men å andra sidan kan du också använda den för att just kolla på film. Därmed min fråga om kontradiktion.

Postad 04 mars 2011 - 16:41

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Nej, men å andra sidan kan du också använda den för att just kolla på film. Därmed min fråga om kontradiktion.

Det är ingen kontradiktion, det handlar om överflöd.
Vad är det för fördel att starta en enda film med BigScreen? Det kanske inte ens är så troligt att man tar med sig en fjärr..
Det är ju bara att starta filmen i N8 direkt istället.

Det är en annan sak om du ska titta på flera filmer eller spela upp musik.

Postad 04 mars 2011 - 16:59

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Ah, nu förstår jag din poäng.

Postad 04 mars 2011 - 17:22

Unregistered0f33ff87
  • Unregistered0f33ff87
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej

Har beställt ett nytt displayglas då jag fick en spricka i det men blev lite fundersam om man fixar att byta den själv.
På länken nedan finns en guide hur man plockar isär en Nokia N8
http://www.ifixit.co...Teardown/3641/1

På sista sidan står det att man behöver en värmepistol för att lossa på displayen detta känns ju aningen riskabelt och hur gör man med återmonteringen om man behöver en värmepistol för att lossa är det något lim man behöver lösa upp?

Tacksam för hjälp

MVH
Claes

Postad 04 mars 2011 - 17:45

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

BigScreen är 100% kosmetiskt, du behöver det inte då det funkar precis lika bra med vanliga media spelaren, men det ser betydligt vackrare ut helt enkelt. Gränssnittet är ju gjort för en mobilskärm och ser kanske inte allt för fint ut på en storbilds tv, därför de har BigScreen för att fylla det behovet av att se lite finare ut helt enkelt.

Ang DLNA saken så ska det funka på N8an såvitt jag har förstått saken. Aldrig testat själv och det är inte min specialitet direkt, men den har allt som krävs men har helt enkelt sparat in på att inte pröjsa royalties för att få använda certifieringen bara. Det var typ bara att du får skriva in inställningarna själv eller nått, orkar inte leta källa men det är vad jag har för mig att jag läst iallafall. Är det aktuellt för dig så kan det nog vara värt att leta reda på nån guide eller nått (om det nu går, är som sagt inte helt hundra men det är vad jag har för mig allafall).

Själv har jag ingen riktig HTPC utan brukade använda min PS3 som mediaspelare om jag orkade krångla med format och skit för att få det att funka. "Går ju om man vill" brukade vara argumentet för att inte lägga flera tusen på en dyr HTPC, men i verkligheten så orkade man sällan med skiten så det blev aldrig att man körde så ändå. Men nu så klarar man sig ju gott med N8an istället :)
Så visst har det en funktion!
Nu ska det bara inhandlas en extern HDD för lite mer lagring en vacker dag, kommer väl så småningom.
En annan fördel med det är att det är så enkelt att ha med sig sladden i jackan bara ifall att det skulle behövas om man ska hemifrån nån gång och vill ha med sig lite underhållning, även stor imponerings faktor på det när man är hemma hos nån och erbjuder sig att dra fram mobilen istället för att sitta och stirra på nån trist tv-film med skitkvalité och reklamavbrott var 5:e minut. Kanske inte det viktigaste när man väljer telefon men visst känner man sig stolt över sin lilla leksak ändå! :)

Postad 04 mars 2011 - 17:48

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
fungerar Wii-kontrollen ihop med datorn? ja det är klart att utan fjärrkontroll så är ju BigScreen inte så användbart.

Postad 04 mars 2011 - 18:48

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

fungerar Wii-kontrollen ihop med datorn? ja det är klart att utan fjärrkontroll så är ju BigScreen inte så användbart.

N8:an blir ju trådad fjärr om man har lång sladd.

Postad 04 mars 2011 - 19:24

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
jo men det är mycket smidigare att slippa ha sladden och så är det smidigare att slippa touch-kontrollerna.

Postad 04 mars 2011 - 21:26

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
De har tydligen fixat problemen med Layar och Qt 4.7 (åtminstone påstår de det):
http://site.layar.co...ymbian-is-here/
Så snart kommer det att fungera för oss med Bubbles installerat! Hoppas jag åtminstone.

Postad 04 mars 2011 - 23:17

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

fungerar Wii-kontrollen ihop med datorn?

Ja.

Postad 05 mars 2011 - 09:49

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Vill ha denna app till Symbian!
http://www.spara.nu/...du_kopa_dyr_bil

Postad 05 mars 2011 - 09:58

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Vill ha denna app till Symbian!
http://www.spara.nu/...du_kopa_dyr_bil

Tjänsten finns ju redan på nätet, så ofta köper då inte jag bil så det känns rätt onödigt att kludda ner mobilen med en till app. Vet att vissa sådana tjänster kostar pengar (har tagits upp på SVT Plus), men den där kanske är gratis.

Postad 05 mars 2011 - 10:27

JTL
  • JTL
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Vore jag dig skulle jag vänta tills PR2.0 kommit ut för att läsa om hur webläsaren fungerar då..som nu..riktigt bedrövligt..den kan vara lite seg ibland och hänga sig någon sekund men annars toppen,musik spelaren behöver oxå en uppdatering,fm-sändaren och gratis navigering som fungerar alldeles utmärkt..ha lie is i magen och kan du så vänta en månad ungefär och se till att du får en olåst telefon helst kanske produkt kod 0598984 N8-darkgrey,kolla runt om det e en annan färg du vill ha ,vilken produkt kod som gäller då. eftersom det kan dröja evigheter annars att få uppdateringar..hur som helst otroligt mycket telefon för pengarna,kostar lika mycket att göra en N8 som en Iphone 4...den andra e ju betydligt dyrare så inte har dom lagt på speciellt mycket på priset,så efter dom beslutade att gå ihop med microsoft lär det nog inte komma en likadan modell som denna till så här bra pris..lär dröja innan man ser en 12Mpix kamera igen..

Håller med helt och hållet. Satt och lekte lite med en iphone4 och en HTC desire HD och det är bara att konstatera, N8an är extremt segt i förhållande till dessa. Är ganska trött på min N8 just nu, den har bästa kameran på marknaden utan tvekan men mer än så får man tyvärr inte. Nu verkar min internetanslutning kraschat helt på mobilen kan varken surfa i Opera eller den inbyggda webläsaren, varken med wlan eller 3g.

Även om det är tråkigt att säga är jag, efter att ha jämfört med motsvarande mobiler med andoriod/iOS så är jag missnöjd med mobilen. Den fyller funktionen som kamera men symbian^3 är verkligen bristfälligt och om det inte förbättras i pr2.0 så skulle jag inte rekommendera denna telefon trots sitt förhållandevis låga pris.

Postad 05 mars 2011 - 11:02

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag vet inte om allt kommer att gå som smort på de andra telefonerna heller. Det här är ju smart phones vi pratar om. Problem lär ju dyka upp efter du använt de ett tag.

Postad 05 mars 2011 - 11:40

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Precis som Nokia 5800 XpressMusic hade nedklockad CPU (369MHz) när den kom, så ska även Symbian^3 mobilerna ha sina CPU nedklockade. Nokia 5800 XpressMusic fick sedan sina uppklockade till original 434 MHz.

Vem vet, kanske även Symbian^3 mobilerna får sina CPU uppklockade till standard hastighet, minns inte riktigt nu men har för mig att original på dem egentligen ligger på 772MHz.

Det som talar emot är att Symbian^3 förlitar sig mycket på GPU:n, så mer MHz på CPU:n behöver inte betyda så mycket för prestandan men kommer vara sämre för batteritiden.

PR2.0 kommer säkert ge lite kvickare enhet, men mest kommer det nog märkas när när man går över till Qt från AVKON gränssnittet.

Redigerat av Unregistered31511, 05 mars 2011 - 13:45.

Postad 05 mars 2011 - 13:43

michaelvecel
  • michaelvecel
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Håller med helt och hållet. Satt och lekte lite med en iphone4 och en HTC desire HD och det är bara att konstatera, N8an är extremt segt i förhållande till dessa. Är ganska trött på min N8 just nu, den har bästa kameran på marknaden utan tvekan men mer än så får man tyvärr inte. Nu verkar min internetanslutning kraschat helt på mobilen kan varken surfa i Opera eller den inbyggda webläsaren, varken med wlan eller 3g.

Även om det är tråkigt att säga är jag, efter att ha jämfört med motsvarande mobiler med andoriod/iOS så är jag missnöjd med mobilen. Den fyller funktionen som kamera men symbian^3 är verkligen bristfälligt och om det inte förbättras i pr2.0 så skulle jag inte rekommendera denna telefon trots sitt förhållandevis låga pris.

Är inne på samma spår. N8n har ju i princip bara kameran. Mjukvaran är trist.

Postad 05 mars 2011 - 13:46

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Är inne på samma spår. N8n har ju i princip bara kameran. Mjukvaran är trist.

Du kanske bara uppskattar kameran, men annars så har den en massa teknik som inte konkurrenterna har. Nu vet man ju inte hur MeeGo blir, men läser man era kommentarer så gör kanske Nokia rätt som på sikt väljer WP7. Den som lever får se, Symbian ska ju ändras mycket också.

Redigerat av Unregistered31511, 05 mars 2011 - 13:54.

Postad 05 mars 2011 - 14:32

sammy75
  • sammy75
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
N8:an har en nedklockad processor för att spara batteri..vad jag menar är att hade den bättre webläsare och finjusteringar i musik spelaren vore den kanon.Att välja Microsoft e ännu värre tyvärr.Dom skulle fortsatt satsa på symbian och Meego och kunna erbjuda microsoft Os oxå som ett alternativ,inte säga att synbian e en sjunken platform och allt annat dumt dom sa.Dom har lovat en Meego telefon innan årets slut men har stora problem efter sitt uttalande om att satsa på Win Os.programmerarna flyr just nu och söker andra jobb,skulle jag oxå göra,dom lovar t.o.m 50% bonus för att få dom att stanna kvar,så korkat uttalande av dom när det var klart med microsoft.Dess bättre verkar dom inse det och har fått förklara sig en hel del..kanske för sent,det får man se med tiden..N8:an har alla tekniska förutsättningar för att bli en kanon mobil,bara dom får till mjukvaran bättre..

Postad 05 mars 2011 - 15:03

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Tack för dom bra svaren var och kände på en grå i dag är riktigt sugen på en. Men jag väntar en månad eller 2 till men jag har nog redan bestämt mig för en Nokia N8 gillar modellen skarpt. Finns det några bra appar för idrott och sånt ?

Postad 05 mars 2011 - 15:22

sammy75
  • sammy75
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tack för dom bra svaren var och kände på en grå i dag är riktigt sugen på en. Men jag väntar en månad eller 2 till men jag har nog redan bestämt mig för en Nokia N8 gillar modellen skarpt. Finns det några bra appar för idrott och sånt ?

Sportstracker är ett måste.du anväder den inbyggda gps:en och väljer aktivitet.t.e.x springa..får du upp exakt hur långt du har sprungit,max hastighet,medel hastighet,även en karta exakt hur du har sprungit..absolut bästa appen tycker jag..
finns en annan liknande men kommer inte ihåg vad den heter..edmundo eller liknande

wellnes diary e oxå kanon..

om du nu köper en kolla in http://www.n8fanclub.com/ toppen sida

Redigerat av sammy75, 05 mars 2011 - 15:26.

Postad 05 mars 2011 - 16:13

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Sportstracker är ett måste.du anväder den inbyggda gps:en och väljer aktivitet.t.e.x springa..får du upp exakt hur långt du har sprungit,max hastighet,medel hastighet,även en karta exakt hur du har sprungit..absolut bästa appen tycker jag..
finns en annan liknande men kommer inte ihåg vad den heter..edmundo eller liknande

wellnes diary e oxå kanon..

om du nu köper en kolla in http://www.n8fanclub.com/ toppen sida

Där är en fördel för Symbian iaf, batterierna räcker hela springrundan.

Den sidan gillar jag skarpt, där har vi verkligen några som satsat på innehåll före design i alla fall.
Rejäl lista de hade nu: http://www.n8fanclub...-free.html#more
Lite att gå igenom :)

Redigerat av Unregistered31511, 05 mars 2011 - 16:15.

Postad 05 mars 2011 - 17:15

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Om N8 är seg i menyerna så beror det till 100% på mjukvaran om ni frågar mig. Det är inget fel med att ha bara 600 MHz när det mesta man gör på mobilen beror på GPUn, åtminstone för min del.

Nu verkar min internetanslutning kraschat helt på mobilen kan varken surfa i Opera eller den inbyggda webläsaren, varken med wlan eller 3g.

Min funkar jättebra, det kanske den inte kommer göra för evigt, men om den skulle paja nån dag så får det ju inte dra ner omdömet för hur den funkar när den väl funkar, däremot drar det ju självklart ner kvalitetsintrycket.

Så om internet slutar funka helt och hållet för någon så är det knappast nåt vi alla kommer att råka ut för, de flesta verkar väldigt nöjda.
Om den är trasig, lämna in den på garanti, VÄNTA INTE. JA, det kommer ta tid, men den kommer heller inte lagas av sig självt.
Det handlar om ditt välmående. :)Ju längre du väntar, desto mer kommer du hata den. Du kan inte lägga det bakom dig förrän du antingen lagat, sålt eller slängt den.

Svårt val. :)

Redigerat av SL2, 05 mars 2011 - 17:17.

Postad 05 mars 2011 - 17:26

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
ok jag har ju Garmin 305 klocka med gps men det gör ju inget om Nokian gör samma saker. Tycker den satt som en smäck i handen varför är det bara grå och ljust grå i butikerna? Skulle vilja ha orange eller blå fast man kanske tröttnar på dessa.

Postad 05 mars 2011 - 17:31

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Du kan ju alltid kolla in N8:an i butikerna men beställa en annan färg från den vida världen.

Postad 05 mars 2011 - 17:47

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

ok jag har ju Garmin 305 klocka med gps men det gör ju inget om Nokian gör samma saker. Tycker den satt som en smäck i handen varför är det bara grå och ljust grå i butikerna? Skulle vilja ha orange eller blå fast man kanske tröttnar på dessa.

Jag har iaf inte tröttnat på min blå, sjukt snygg, så nöjd med att jag inte tog nån traditionell färg. Den orange finns bara hos Nokia, men det är väl ingen nackdel.

http://shop.nokia.se...000357_30000362

Här är den blå, lite billigare:
http://www.mobilgiga...on/N8-Blue.aspx

Redigerat av SL2, 05 mars 2011 - 17:52.

Postad 05 mars 2011 - 18:08

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vilken app som slöar telefonen extremt?Tar mig 16sek att bläddra i mina appar efter att jag tryckt program!!! Har rensat ganska mycket,men några vill man ju ha kvar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.