Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 15 August 2012 - 14:58
Postad 15 August 2012 - 15:16
Glöm inte chins, den viktigaste övningen av dem alla (oavsett vilket pass eller muskelgrupp man skall köra så finns det alltid utrymme för att köra några set chins)
En bra övning när du kör rygg ja. Passar inte riktigt i ett bröst och triceps-pass.
Postad 15 August 2012 - 15:20
En bra övning när du kör rygg ja. Passar inte riktigt i ett bröst och triceps-pass.
Kan du även köra vid bicepspass, men man kan också köra det så gott som varje pass bara för att det är en kunglig övning
Postad 15 August 2012 - 15:27
Kan du även köra vid bicepspass, men man kan också köra det så gott som varje pass bara för att det är en kunglig övning
Jepp och eftersom man gärna lägger bicepspass samtidigt som ryggpass så blir det perfa. Att köra det varje pass kommer dock inte funka så bra då man bara kommer att bryta ner muskelmassan konstant och inte bygga något av det. Men jag håller med att det är en övning som man bör köra.
Postad 15 August 2012 - 15:48
Postad 15 August 2012 - 16:00
Börjar få lite v-form på ryggen förresten.
Postad 15 August 2012 - 16:47
Postad 17 August 2012 - 15:22

Framsida också. Blev väldigt konstig färgtemperatur i den där bilden...
Postad 17 August 2012 - 16:53
Raggarsträngen borta?
Det första som du lägger märke till
Inte borta, bara lite mindre synlig
Postad 18 August 2012 - 01:14
Glöm inte chins, den viktigaste övningen av dem alla (oavsett vilket pass eller muskelgrupp man skall köra så finns det alltid utrymme för att köra några set chins)
Helt ok om man är ute efter att skada sig eller hämma muskelutvecklingen. Rygg, liksom flertalet muskelgrupper mår bra av att vila. En tung basövning som chins finns det definitivt ingen anledning att köra vid varje pass. Du blir knappast starkare och större genom att bryta ner muskeln flera ggr i veckan, snarare tvärtom. Att rekomendera chins vid varje pass är ngt av det dummaste jag läst här på forumet då såväl rygg, armar och i viss mån även axlar tar enormt med stryk i just den övningen. Tror du att tävlingsbyggare också kör chins vid varje pass?
G
Postad 18 August 2012 - 01:17
Den gillar jag, dock hakar jag aldrig loss spärrarna då jag sett två underben med öppna frakturer efter den övningen i ospärrad maskin och tofflor på fötterna.
Håller med till fullo. Vader in benpressen är inte direkt att rekomendera. Det räcker gott och väl med ståendevader, sittande vader och i värsta fall donkeys maskinen...
Varför göra allt mer komplicerat än det är?
G
Postad 18 August 2012 - 08:40
Helt ok om man är ute efter att skada sig eller hämma muskelutvecklingen. Rygg, liksom flertalet muskelgrupper mår bra av att vila. En tung basövning som chins finns det definitivt ingen anledning att köra vid varje pass. Du blir knappast starkare och större genom att bryta ner muskeln flera ggr i veckan, snarare tvärtom. Att rekomendera chins vid varje pass är ngt av det dummaste jag läst här på forumet då såväl rygg, armar och i viss mån även axlar tar enormt med stryk i just den övningen. Tror du att tävlingsbyggare också kör chins vid varje pass?
G
Läs om det jag skrivit (om varje dag) och sug sen på ordet ironi så får du se hur det smakar.
Jag citerar det jag själv skrev: "styrketränar man varje dag och har som mål att bygga massa är det inte så bra att köra varje pass (behovet av 48-72h återhämtning som du pekar på stämmer självklart)".
Skrevs också om du läser att det lämpar sig mest för rygg och armar (mest biceps). Klart du även aktiverar axlarna också.
Redigerat av Unregistered95265801, 18 August 2012 - 08:52.
Postad 19 August 2012 - 09:35
Framsida också. Blev väldigt konstig färgtemperatur i den där bilden...
Ser ju ganska bra ut det där
Men så som du står så är det ju omöjligt att se om det är så att du har ganska bulliga axlar eller om det bara är så att du lyfter fram/upp dom lite för att spänna bröstet ?
Gällande den andra bilden:
Men ser ju bra ut, och du har en ganska bra rygg, men hur är det med skuldrorna osv.. och på baksida axlar in mot mitten, ser ut som att det är ganska platt där ?!
Redigerat av DVD-ai, 19 August 2012 - 09:35.
Postad 19 August 2012 - 10:26
Ser ju ganska bra ut det där
Men så som du står så är det ju omöjligt att se om det är så att du har ganska bulliga axlar eller om det bara är så att du lyfter fram/upp dom lite för att spänna bröstet ?
Gällande den andra bilden:
Men ser ju bra ut, och du har en ganska bra rygg, men hur är det med skuldrorna osv.. och på baksida axlar in mot mitten, ser ut som att det är ganska platt där ?!
Lyfter upp axlarna för att få ut latsen riktigt
Kan ta en till bild på ryggen någon dag, så får du se.
Postad 19 August 2012 - 11:22
Lyfter upp axlarna för att få ut latsen riktigt
Kan ta en till bild på ryggen någon dag, så får du se.
Man ska inte lyfta axlarna för att bredda latsen, Det är latsen som trycker upp axlarna.
Redigerat av Lactoferrin, 19 August 2012 - 11:22.
Postad 19 August 2012 - 11:23
Man ska inte lyfta axlarna för att bredda latsen, Det är latsen som trycker upp axlarna.
Jaja, skitsamma
Har väl inte sådär jättebulliga axlar. Ska ner och köra bröst, axlar och triceps idag och tänkte prova tunga pushpressar, säg 3x4 reps eller nåt.
Postad 20 August 2012 - 11:56
Utöver det så blev det chins och sittande kabelrodd för att sedan avsluta med lite bicepsövningar.
Gött pass!
Postad 20 August 2012 - 16:31
Började med 3x6 pullups med tätt underhandsgrepp. Sedan 3x12 40kg t-stångs rodd. Efter det 3x8 40kg riktigt långsamma latsdrag med smalt v-handtag. 3x12 pullover/pulldowns eller vad fan det heter för lats i kabelmaskin och 45kg. Gillar att köra denna i slutet av ryggpasset för biceps för den aktiverar inte biceps alls men tar bra på latsen så man hinner vila biceps någon minut.
Efter det 1x5 ez-curl 10kg på varje sida, brett grepp, och direkt efter 1x5 tätt grepp. Två sådana set. Sedan ez-curl och man ligger på en lätt uppåtlutande bänk och armarna hänger ner mot golvet. Tar sjukt bra på biceps och fick sänka till 5kg på varje sida första setet om 8 reps och sedan 2.5kg på varje sida på sista 2x10.
Postad 20 August 2012 - 17:28
Började med 3x6 pullups med tätt underhandsgrepp.
Pullups är alltid smalt med underhandsgrepp annars blir det chins, tvärt om på engelska.
Efter det 3x8 40kg riktigt långsamma latsdrag med smalt v-handtag. 3x12 pullover/pulldowns eller vad fan det heter för lats i kabelmaskin och 45kg.
Smala latsdrag heter den övningen, pullover är en bröstövning som liknar liggande frenchpress.
Pulldowns, är det?:
Postad 20 August 2012 - 22:14
Postad 20 August 2012 - 22:17
Jag associerade pulldown till något annat än en träningsövning...För den där bilden tittade man ju såklart mest på hur övningen ser ut...
Postad 20 August 2012 - 22:41
Jag associerade pulldown till något annat än en träningsövning...
You dirty mind!
Postad 20 August 2012 - 23:09
För den där bilden tittade man ju såklart mest på hur övningen ser ut...
Ha ha ha, då tänkte vi samma sak
Beträffande de tidigare bilderna på en viss herre vill jag bara säga så här: Starkt att komma upp med bilder på det här forumet. När jag är i tävlingsform nästa gång, vilket troligtvis blir nästa år, då kommer jag också med bilder. Under hösten kommer jag dessvärre inte att hinna visa mig på scenen pga hög arbetsbelastning på jobbet. Som tur är kommer det att lugna ner sig kommande år. För att tävla behöver man nästan ett år av planering.
I höst och framförallt vinter kommer fokus därför att ligga på massa. Räknar också med att tappa några kg "daller" för att underlätta våren. Som det är nu behöver jag troligtvis tappa runt 10-14 kg inkl vätska.
För att återgå till bilderna: Tycker att bredden på rygg och axlar ser bra ut. Det jag hade jobbat lite mer med är baksida axlar och övre bröstmuskulaturen.
Annars tycker jag helt klart att symmetrin finns där.
Sedan kommer nästa fråga. Är du ute efter beachform eller tävlingsform? Beachform är enkelt att nå, men de där allra sista kilona då vi pratar tävlingsform är det inte alla som pallar med. Själv tycker jag de sista kilona är grymt jobbiga vilket till stor del är mitt egna fel. Jag tillåter mig på tok för stora svängningar i vikt vilket enkelt stavas kakor
Lycka till med träningen.
G
Postad 21 August 2012 - 08:17
Ha ha ha, då tänkte vi samma sak
Beträffande de tidigare bilderna på en viss herre vill jag bara säga så här: Starkt att komma upp med bilder på det här forumet. När jag är i tävlingsform nästa gång, vilket troligtvis blir nästa år, då kommer jag också med bilder. Under hösten kommer jag dessvärre inte att hinna visa mig på scenen pga hög arbetsbelastning på jobbet. Som tur är kommer det att lugna ner sig kommande år. För att tävla behöver man nästan ett år av planering.
I höst och framförallt vinter kommer fokus därför att ligga på massa. Räknar också med att tappa några kg "daller" för att underlätta våren. Som det är nu behöver jag troligtvis tappa runt 10-14 kg inkl vätska.
För att återgå till bilderna: Tycker att bredden på rygg och axlar ser bra ut. Det jag hade jobbat lite mer med är baksida axlar och övre bröstmuskulaturen.
Annars tycker jag helt klart att symmetrin finns där.
Sedan kommer nästa fråga. Är du ute efter beachform eller tävlingsform? Beachform är enkelt att nå, men de där allra sista kilona då vi pratar tävlingsform är det inte alla som pallar med. Själv tycker jag de sista kilona är grymt jobbiga vilket till stor del är mitt egna fel. Jag tillåter mig på tok för stora svängningar i vikt vilket enkelt stavas kakorNu är jag emellertid såpass gammal att det blir enklare att bli hård som tur är. Ju äldre man blir desto enklare är det att komma i toppform. Inte för intet som termen "Gubbhård" regerar
Lycka till med träningen.
G
Tips på övningar för baksida axlar? Jag tycker det är svårt att få riktigt bra kontakt med övre bröst utan att blanda in främre deltamuskeln för mycket. Har du några tips på övningar även där?
Beachform eller tävlingsform, inget av dom skulle jag säga. Just nu vill jag bara bli större, men till nästa sommar så tänkte jag deffa ner mig lite grann.
Postad 21 August 2012 - 12:08

En till bild på ryggen... Regnar som s*tan här idag, blir nog att jag tar på mig en massa kläder och cyklar ner till gymmet ändå...
Postad 21 August 2012 - 13:54
Började med 3x15 50kg fulldjupa knäböj, alltså så djupt tills det tar stopp. Sedan 3x15 benspark första setet på 35kg och sista två på 30kg. Sedan sittande lårcurl 3x15 15kg. Sittande vadpress 3x15 15kg, stående vadpress 3x15 15kg. Lite mage på det, alltså 2x15 benlyft och 3x8 i magcrunchmaskin och 10kg.
Vet inte om jag inbillar mig men tycker mig ha fått liiite större vader senaste tiden sen jag började träna dom.
Postad 21 August 2012 - 14:02
Övre delen av bröstet kan ibland vara svårt att nå pga av olika anledningar. En anledning som jag ofta stöter på är att flertalet bänkar är för breda, vilket innebär att man inte får tillräckligt med sträck i bottenläget. Skuldrorna tar mao emot bänken för tidigt. Det här går tyvärr inte att göra ngt åt mer än att byta gym...
Om bänkarna på gymmet är bra kommer här ett tips som vissa kanske tycker är bra och andra mindre bra. Vi har helt olika förutsättningar. Prova att köra bröst i smithmaskinen med vanlig lutning. Placera tummen under stången och resten av fingrarna runt om stången. Avståndet mellan händerna bör vara lite bredare än än om du kör triceps, mao ganska smalt. När du lägger dig på bänken. pressa ihop skuldrorna i ryggen och lås skulderbladen. Se till att hålla den positionen under hela repetionen. Lägg på lagom med vikter så att du orkar köra 8 reps ggr 10. Alltså 8 repetitioner 10 ggr. Mellan varje set vila ca 30 sek. När du kört detta ökar du lutningen på bänken och kör istället 3x8. Dvs 3 set a 8 reps.
En skillnad på utförandet när du lutar upp bänken kan vara att du nu håller stången mkt mkt bredare. Känner du att du tappar kontakten, flytta då in händerna ngt.
Nu har du kört 13 set bröst vilket gott och väl bör räcka.
Beträffande baksida axlar är det den muskelgrupp de flest missar vilket förr eller senare brukar innebära skador i axeln.
Baksida axel är en relativt liten muskel vilken är en del av den stora axelmuskulaturen. Ofta ser man folk som kör baksida axlar men istället växer ryggen, vilket till stor del beror på för tunga vikter vilket i sin tur leder till felaktigt utförande och fel muskelgrupp.
Jag har själv svårt med just baksida axlar och har provat mig fram i många många år. Under senaste åren har jag dock fått någorlunda svar på min axelträning. För mig har det fungerat bra att stå upp. Ta tag i hantlar, ca 5-6 kg. Svanka med rygg för att sedan dra upp hantlarna. Armbågarna ska inte gå över ryggen, då kopplas ryggen in. Mina axlar svarar bäst när jag kör låga vikter och höga repetioner, ända upp till 20 reps.
Därefter kan jag reta muskeln lite och köra ett set med på tok för tunga vikter.
Variaion i reps och framförallt, i vilken ordning du kör baksidan, har fungerat bra för mig. Gymträning är ingen "rocketscience".
Har man inte som mål att stå på scenen klarar man sig oerhört bra med flertalet basövningar där målet är att bygga massa och styrka. Mitt mål är inte att bygga styrka, bara massa. Styrkan kommer i takt med massan och tvärtom.
När jag var yngre och spelade Am football då var styrka prio 1. Nu när scenen är prio är det symetri som gäller, dvs försöka att bättra på svagheterna.
Lycka till
G
Postad 21 August 2012 - 17:50
Redigerat av Unregistered295546cf, 21 August 2012 - 17:50.
Postad 22 August 2012 - 01:00
Du menar såhär?
De här bilderna visar de mest vanliga felen beträffande bakre axelmuskulatur.
Tittar du noggrant på den högra bilden ser du följande:
1, Främre axel är betydligt mer utvecklad än bakre, undra varför?
2, Trapezius är mer spänd än bakre axelmuskulatur, vilket tyvärr är det klassiska felet.
Vad gör hon fel?
1, Hon står mest och flaxar som en fågel och missar hela poängen med bakre axel.
2, Rygg och trappar är de muskelgrupper hon tränar här.
3, Hon har låst sina armbågar i ett läge där hon aldrig någonsin kommer ur ryggträningen.
Vad ska hon göra istället?
1, Luta ner mer med överkroppen.
2, Låt armarna hänga nedåt.
3, Lås armbågarna i 90 grader.
4, Släng inte upp hantlarna, tryck upp hantlarna sakta.
5, Gå inte för högt upp med armbågarna i toppläget, då kopplas ryggen in.
Häe kommer en länk till en kille som förklarar det hela mkt bra:
http://www.youtube.c...ture=plpp_video
Postad 22 August 2012 - 06:29
Det där har jag arbetat på och komma fram till vad som ger bäst utslag på baksida axlar och senaste månaden kommit fram till att ganska precis sådär får man lov att göra
Det har gjort stor skillnad i styrka i axlarna på bara den månaden jag har utövat detta, just den där muskeln är fan knapig och dom tipps jag fått har aldrig resulterat i någon märkbar förbättring just där....
jag testade hlt enkelt mig fram och kände/kollade vart belastningen hamnade vid olika vinklar och när man har ordentlig svank, och man går ner under 45*C med överkroppen så börjar det ta på rätt ställe
Postad 22 August 2012 - 07:13
Postad 22 August 2012 - 07:27
Postad 22 August 2012 - 07:41
Postad 07 September 2012 - 16:19
Postad 11 September 2012 - 13:10
Siktar på att jobba imon men gymmet lär dröja 1 vecka till.
Att man dessutom tog och kikade på "Pumping Iron" innan idag gjorde ju inte suget mindre precis...
Postad 11 September 2012 - 15:34
Idag har jag kört biceps och rygg. Styrkemässigt så är det inte så jättestor skillnad men uthålligheten är bättre och jag har blivit ganska mycket större senaste månaderna. Har slarvat bort måttbandet men skulle tippa på att jag är uppe i ~36cm överarmar nu.
Postad 11 September 2012 - 19:04
Postad 12 September 2012 - 21:34
Tanken är att jag ska ha en vilodag imorgon, men eftersom jag i sann hifi-anda ska ner på Arkenmässan i helgen så hinner jag inte med något pass på fredag eller i helgen (orkar nog inget på måndag heller) så därför tar jag morgondagens sovmorgon till ett träningspass istället. Visst, kan ju träna efter skolan imorgon men då har jag annat viktigt som måste göras. Ska bli spännande att träna på morgonen, har inte gjort det någon gång förut tror jag.
Postad 13 September 2012 - 06:36
Gick rätt bra att knäböja idag. 2x8 + 1x10 80kg och sedan 1x3 på 105kg (hade klarat en till där, lätt).
Riktiga knäböj eller såna som dom gör på Body Pumpen?
Riktiga:
http://www.youtube.com/watch?v=Iy7ySniQAR8&feature=related
Postad 13 September 2012 - 06:58
Riktiga knäböj eller såna som dom gör på Body Pumpen?
Riktiga:
http://www.youtube.com/watch?v=Iy7ySniQAR8&feature=related
Sådär djupt går jag. Jag går tills låren är horisontella med golvet och sedan lite till. Tycker det tar bäst så. Förstår inte dom som inte ens går ner till horisontellt, det tar ju ingenting. Visst, man kan köra med feta vikter och jag skulle säkert klara 3x8 på 100kg isåfall men nu är det ju inte lyfta svintungt som gäller utan det ska byggas muskler
Postad 13 September 2012 - 07:32
Så jag går inte djupare än att låren ligger jämt med marken, men jag går inte fram så mycket med vaderna/knäna som på klippet.
Så jag ligger jämt med låren och marken, men går inte ner så att röven tar i fötterna, det går liksom inte då jag har väldigt långa underben, det kännas jäkligt fel i mina knän om jag försöker gå hela vägen ner !
För övrigt så har jag en paus, och drog i dagarna såklart på mig något skit så nu e det huvudverk, täppa och skit i halsen som gäller...
segt inför helgen.... just denn helg passar det sig EXTREMT dåligt att bli sjuk, snacka om tajming !
aja, jag ska köra ALLA kurer som finns med start NU !
Redigerat av DVD-ai, 13 September 2012 - 07:37.
Postad 13 September 2012 - 07:36
Postad 13 September 2012 - 07:56
Att gå ner så långt som på videon tycker jag känns konstigt i knäna...
Så jag går inte djupare än att låren ligger jämt med marken, men jag går inte fram så mycket med vaderna/knäna som på klippet.
Så jag ligger jämt med låren och marken, men går inte ner så att röven tar i fötterna, det går liksom inte då jag har väldigt långa underben, det kännas jäkligt fel i mina knän om jag försöker gå hela vägen ner !![]()
För övrigt så har jag en paus, och drog i dagarna såklart på mig något skit så nu e det huvudverk, täppa och skit i halsen som gäller...![]()
segt inför helgen.... just denn helg passar det sig EXTREMT dåligt att bli sjuk, snacka om tajming !![]()
aja, jag ska köra ALLA kurer som finns med start NU !
Hur lång är du då? Jag är 1.94 och har inga problem med ATG-böj alls, det har mest med rörlighet att göra. Säte och vader är ofta stela och då blir det besvärligt med ATG. Stretcha dessa bland annat för att få till riktiga knäböj. ATG är helt sjukt överlägset grunda böjar. Men man får ABSOLUT inte studsa i bottenläget...
Det här med grunda (parallellböjar ex) bör ju rent biomekaniskt (har för mig att det finns något exjobb från karolinska om detta där man mäter belastning i knäet under en böj) vara SÄMRE för knäna. Om du tänker dig låret som en hävarm så är ju hävarmen som längst, och belastningen på knäet som störst, när du är runt 90 grader och försöker vända. Att köra ATG på rätt sätt är bättre för knäna. Och skillnaden i träningsvärk och muskelutveckling är som natt och dag. Dessutom slipper man ju bli hånad
Fin böj i filmen Lacto länkar! Jag personligen har dock fötterna något mer ihop och vinklar inte ut dom som han i klippet gör. Det gäller ju att foten så att säga pekar åt samma håll som knäet för att inte få någon rotation.
Redigerat av Kamui, 13 September 2012 - 08:01.
Postad 13 September 2012 - 08:21
ne jag vet inte, det verkar som att mina knän inte gillar ATG, även utan extra vikt så kan det kännas konstigt i knäna...
Jag är 201cm och jag har långa ben. jag går ju ner så att låren är i linje med marken, ibland strax under men jag kan inte gå ner med knäna ner mot marken lika mycket som på videon.
jag går ner till kanske ca 45* max, och låren i linje med marken.
går jag djupare med knäna så måste jag gå upp på främre trampdynorna.
Jag har dålig rörlighet i fötterna när det gäller att vinkla upp foten, men det är inte beroende på vaden utan att mitt skellet är ivägen och alltså helt omöjligt att göra något åt.
Det enda jag kan göra då för att komma ner lägre är att fortsätta gå ner med rumpan, och därmed hamna med knäna över höften och det känns inte bra i knäna med vikt på, så det tänker jag inte göra...
Men är strax även 45* vinkel på underbenen och linje med marken på låren så dåligt vid knäböj ?
Jag kan i alla fall inte göra bättre än så, så det får ju duga.
Postad 13 September 2012 - 08:31
Jag kan i stort sätt få benen bakom huvudet så sätet är inte stelt alls och vaderna är inte stela dirrekt...
ne jag vet inte, det verkar som att mina knän inte gillar ATG, även utan extra vikt så kan det kännas konstigt i knäna...
Jag är 201cm och jag har långa ben. jag går ju ner så att låren är i linje med marken, ibland strax under men jag kan inte gå ner med knäna ner mot marken lika mycket som på videon.
jag går ner till kanske ca 45* max, och låren i linje med marken.
går jag djupare med knäna så måste jag gå upp på främre trampdynorna.
Jag har dålig rörlighet i fötterna när det gäller att vinkla upp foten, men det är inte beroende på vaden utan att mitt skellet är ivägen och alltså helt omöjligt att göra något åt.
Det enda jag kan göra då för att komma ner lägre är att fortsätta gå ner med rumpan, och därmed hamna med knäna över höften och det känns inte bra i knäna med vikt på, så det tänker jag inte göra...
Men är strax även 45* vinkel på underbenen och linje med marken på låren så dåligt vid knäböj ?
Jag kan i alla fall inte göra bättre än så, så det får ju duga.
Du kan ju fuska lite med en viktplatta under hälarna om det hjälper? Det botar ju inte problemet iofs... Har du skadat fotleden tidigare? En sjukgymnast lär kunna få upp rörligheten på dig, men visst längden talar ju emot dig lite och dessutom kanske det egentligen kvittar för din del om du kan köra en full knäböj eller inte. Skor för styrkelyft har ju en rejäl klack också men är ju en ganska dyr investering. Funkar det bra som det är så kör på, men ju närmare 90 du kommer desto sämre är det ju. Men känner du inget så kan du säkerligen fortsätta! Börjar du känna i ex knäskålssenan så får du väl kolla upp det då.
Postad 13 September 2012 - 08:40
90* vart ?
vinkelt mellan undreben och lår blir ju ca 45* det men, precis som vinkelt mellan fötter och undreben, typ som ett "Z" liksom
Jag vet inte varför det är så stelt i fötterna, men har alltid varit så, och känner man när jag vinklar upp foten så är det liksom ben mot ben känns det som.
Och det är liksom helt stumt, det går inte att på något vis flexa i det läget, det går bara inte att vinkla upp mer...
testat med vikter under hälarna, då går det ju lite bättre, fast det känns fortfarande lite konstigt i knäna om jag försöker mig på ATG dock.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
32 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?