Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.
5639 svar till detta ämne
Postad 04 March 2014 - 19:54
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Detta gjorde mig ledsen och lite orolig. Först: Layoffs Hit God of War Studio Sony Santa Monica
Sedan: Canceled Sony Santa Monica Game was a New Sci-Fi IP
Sony, som de flesta vet, gick med brakförlust igen 2013 (sjätte året i rad) och en av konsekvenserna blev att en ny IP fick stryka på foten. 4 års utveckling rakt ner i sjön. Så vad innebär det? Antagligen att Sony väljer att satsa på de nya IP:s som man redan utannonserat plus att gå tillbaka till gamla säkra kort, mer Uncharted, God of War, Starhawk, Killzone etc.
Kul med mer Uncharted men tråkigt att Sony stänger ner nya IP:s, samma trend vi sett på många andra bolag, att använda sig av säkra kort och nyttja samma IP:s om och om igen. Vi får hålla tummarna att de andra nya IP:s går bra så att Sony inte stänger ner fler projekt.
fan, har du skrivit exakt samma text förut på något annat forum. känner igen det så väl? (inget oseröst från min sida nu, bara en seriös fråga. jag kanske drabbades av dejavu eller något  ) ps: GG som gör Killzone kommer ut med en ny IP, den kommer Sony inte våga lägga ner (hoppas jag) då den, utan att blivit utannonserad, redan "hypats" lite medans Santa Monica IPn inte ens var känd så att säga (ingen visste om att em höll på med en ny IP).
Postad 04 March 2014 - 20:21
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Så vad innebär det?
Jag tror inte det innebär särskilt mycket, spelet var kanske inte lovande nog helt enkelt. Både Sony och MS har poängterat att det är viktigt med nya IP:s och det är ett smart affärsdrag att satsa på det de första åren för att försöka få till den här generationens Mass Effect, Gears eller Uncharted. Jag är övertygad om att det blir IP:s i överflöd, med en hälsosam blandning av gamla trotjänare. Är du av den uppfattningen att det råder brist på nya IP:s nu?
Redigerat av Zoiler, 04 March 2014 - 20:21.
Postad 04 March 2014 - 20:23
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Sony kanske inte sänker priset officiellt alls, MEN vi har ju två-tre stora kedjor som är kända för att gilla gå back och då iaf i Sverige bör inte 3333kr(gigantens raider) vara omöjligt 
Tvek. Marknaden är mindre agressiv nu när MM har taggat ner sig och vill göra vinst. Både Netonnet o ElGiganten gör ju vinst nu. Hände inte när det var som värst.
Postad 04 March 2014 - 21:07
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
fan, har du skrivit exakt samma text förut på något annat forum. känner igen det så väl? (inget oseröst från min sida nu, bara en seriös fråga. jag kanske drabbades av dejavu eller något )
ps: GG som gör Killzone kommer ut med en ny IP, den kommer Sony inte våga lägga ner (hoppas jag) då den, utan att blivit utannonserad, redan "hypats" lite medans Santa Monica IPn inte ens var känd så att säga (ingen visste om att em höll på med en ny IP).
Nej faktiskt inte, bara här. Ja och nej. Utannonserade IPs har lagts ner tidigare. Jag tror inte det innebär särskilt mycket, spelet var kanske inte lovande nog helt enkelt. Både Sony och MS har poängterat att det är viktigt med nya IP:s och det är ett smart affärsdrag att satsa på det de första åren för att försöka få till den här generationens Mass Effect, Gears eller Uncharted. Jag är övertygad om att det blir IP:s i överflöd, med en hälsosam blandning av gamla trotjänare.
Är du av den uppfattningen att det råder brist på nya IP:s nu?
Brist vet jag inte men jag är lite orolig när man lägger ner nya IPs för att företaget blöder pengar. PS4 ser ut att vara den succé som Sony behöver men jag vill inte ha en likriktad och tråkig konsol där "allt" jag får är Killzone, InFamous och Uncharted (starkt överdrivet).
Postad 04 March 2014 - 22:38
bazookajoe_83
-
bazookajoe_83
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Haha underbar! Lär bli fler sådana reaktioner i framtiden när utvecklarna lär sig att optimera sina spel till Xbone, kul att se! 
Dx 11.2, exklusivt till Windows 8.1 samt Xbone, det är nog detta som MS tog med i beräkningarna när de körde med ESRAM. Tråkigt dock att inte många multiplats kommer använda "tiled resources" då PS4 ej stödjer detta.
Sony’s ICE team programmers are basically a bunch of talented developers that work on the core graphics technologies for the PS4. One such developer is Cort Stratton who is a senior programmer on Sony’s ICE Team. On his Twitter feed he revealed a few interesting tid-bits about PlayStation 4 games development and how his recent contributions will make things run faster. “Finally wrote that ASM I was looking forward to. Early results: PS4 surface tiling/detiling on the CPU is ~10-100x faster now. SIMDlicious!.” he Tweeted. Read more at http://gamingbolt.co...pu0WulCWGC8R.99http://gamingbolt.co...100x-faster-now
Postad 04 March 2014 - 22:54
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nya ips? Kommer ju en bunt, och ett par har ju släppts redan. Känn suget efter ryse och knack!  skämt åsido, som alla säkert känner till så tror jag att destiny, bungies nya ip sommer att smälla så j*vla högt. Bungie har som mål att ta rekordet för mest förhandsbokade ip någonsin.
Watch dogs är väl... typ påväg snart? Kanske?
Postad 05 March 2014 - 06:15
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Nya ips? Kommer ju en bunt, och ett par har ju släppts redan. Känn suget efter ryse och knack! skämt åsido, som alla säkert känner till så tror jag att destiny, bungies nya ip sommer att smälla så j*vla högt. Bungie har som mål att ta rekordet för mest förhandsbokade ip någonsin.
Watch dogs är väl... typ påväg snart? Kanske?
App app app, Ryse var fan roligt!
Postad 05 March 2014 - 11:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag har inte spelat, så jag ska inte säga något. Men av det man sett, gameplay och recensioner så skulle jag avsky det. Knack vete tusan hur mycket jag skulle gilla 
Det finns fler intressanta, eller åtminstone nya ips. Driveclub, the order, the crew och mängda spel som uppvisades på e3 bla.
Men visst varvas det av många gamla serier. Metal gear släpps ju i två lir nu. Assassins creed kommer varje år, samma med cod. Vi har fifa, och alla andra sportspel. Det regnar bara titlar just nu, och det är en spännande period att vara gamer
Postad 05 March 2014 - 13:46
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Metal gear släpps ju i två lir nu.
Nåja. Grejen med Metal Gear är att det är ju egentligen ett spel. Enda anledningen till att vi får Ground Zeroes så här tidigt är för att fansen skulle få vänta för länge på femman annars enligt Kojima. Egentligen är det bara en "bana" från femman som var nästan klar så de tänkte lika bra att skicka ut det. Femman kommer antagligen dröja ett bra tag innan det kommer.
Postad 05 March 2014 - 13:57
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Trodde ground zeroes var en prolog typ ^^
Postad 05 March 2014 - 13:58
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Jo det är det ju, fast den skulle egentligen vara en del av femman från början.
Postad 05 March 2014 - 16:10
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ok, då är jag med. Lite som när dom släppte båtscenen i sons of liberty tillsammans med zone of the enders? Ja, bara lite större naturligtvis
Postad 05 March 2014 - 17:39
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Inget releasedatum för xbox än? Jag är farligt nära PS4-köp. Enda som håller en tyglad är To Do list på xbox som sakta men säkert utökas.
Det borde väl inte vara så svårt att ge nån typ av ca. datum? Så man har nåt datum att sikta på.
Fast det är klart, skulle release vara inom en snar framtid så tjänar man nog på att berätta det. Är release lång bort så håller man tyst så att inte folk springer och köper PS4 för att man inte orkar vänta.
Det är åtmintone min känsla... så jag orkar nog vänta mars ut sen får de fasen släppa ett datum i alla fall. *tandagnissel och bultande åder i tinningen*
Redigerat av Unregistered35582, 05 March 2014 - 17:39.
Postad 05 March 2014 - 18:45
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Inget releasedatum för xbox än? Jag är farligt nära PS4-köp.
Ironiskt nog är det lättare att köpa en Xbox One i affär i Sverige idag än PS4 och till ett lägre pris också (3999:-).
Postad 05 March 2014 - 18:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Har du inget speciellt som håller dig förbunden till att köpa en xbone så kan du lika gärna köpa ps4. Det är inte jättestor skillnad på konsollerna i vilket fall som helst.
Postad 05 March 2014 - 19:00
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ironiskt nog är det lättare att köpa en Xbox One i affär i Sverige idag än PS4 och till ett lägre pris också (3999:-).
Hmm, faktiskt. Fast den är amerikansk. Men det är väl bara en fördel (billigare spel).
Postad 05 March 2014 - 19:31
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Hmm, faktiskt. Fast den är amerikansk. Men det är väl bara en fördel (billigare spel).
Du kan köpa billiga spel från USA oavsett var den kommer ifrån.
Postad 05 March 2014 - 20:25
Unregistered9a1f280a
-
Unregistered9a1f280a
-
Veteran
-
-
1715 inlägg
Det som är väl att den är region1 på dvd skivor.
Postad 05 March 2014 - 20:33
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Inget releasedatum för xbox än? Jag är farligt nära PS4-köp. Enda som håller en tyglad är To Do list på xbox som sakta men säkert utökas. Det borde väl inte vara så svårt att ge nån typ av ca. datum? Så man har nåt datum att sikta på. Fast det är klart, skulle release vara inom en snar framtid så tjänar man nog på att berätta det. Är release lång bort så håller man tyst så att inte folk springer och köper PS4 för att man inte orkar vänta. Det är åtmintone min känsla... så jag orkar nog vänta mars ut sen får de fasen släppa ett datum i alla fall. *tandagnissel och bultande åder i tinningen*
Jag väntar också på svensk release. Men det lutar åt att jag köper en importerad från Elgiganten eller MM istället. Det är precis samma maskin som jag förstår det,och när den släpps officiellt i Sverige så är det bara byta land till Sverige för att få svenska menyer och svenska marketplace så i slutändan är det egentligen ingen skillnad och med tanke på det priset som dom tar för dom importerade just nu så är det egentligen bara att slå till. Det som är väl att den är region1 på dvd skivor.
Vad innebär det här? Kan jag inte se svenska dvdfilmer om Xboxen råkar vara importerad från en annan region?
Postad 05 March 2014 - 21:00
Unregistered9be4fd25
-
Unregistered9be4fd25
-
Användare
-
-
108 inlägg
Tror nog att det är dags för en svensk release strax, kan vara därför de sänkt priserna så mycket på importerade X1:or..
Jag är själv i valet och kvalet, saken är den att konsolen i sig är densamma. Köp dock en EU import och ej den billigaste från SMA då det är en USA import. Behövs köpa en strömadapter för 500kr och då är det lika bra att köpa en som fungerar direkt ur boxen så att de inte kan bli strul vid eventuella garantiärenden.
I och med den svenska releasen så skulle vi ju även få bundles med spel utan extra kostnad, detta kan också vara en anledning att vänta.
Postad 05 March 2014 - 21:23
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Jag skulle inte tacka nej till en svensk box bundlad med Titanfall. Men jag är inte så sugen på att vänta flera månader. Man vill ju igång samtidigt som alla andra och inte komma in långt efter när alla redan är svinbra och kan alla banor.
Postad 05 March 2014 - 21:30
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Köp dock en EU import och ej den billigaste från SMA då det är en USA import. Behövs köpa en strömadapter för 500kr och då är det lika bra att köpa en som fungerar direkt ur boxen så att de inte kan bli strul vid eventuella garantiärenden.
Trodde att det var svensk lag på att elektriska apparater som säljs i sverige måste ha svensk strömkabel? Alltså borde adaptern ingå i priset, annars begår de ett lagbrott.
Postad 05 March 2014 - 21:37
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Trodde att det var svensk lag på att elektriska apparater som säljs i sverige måste ha svensk strömkabel? Alltså borde adaptern ingå i priset, annars begår de ett lagbrott.
Japp det är väl så, har för mig att det har att göra med att man inte skall använda adaptrar för det kan vara farligt att köra permanenta lösningar med dem. Kan ha fel där men så jag kommer ihåg det, har även för mig att det måste finnas en svensk bruksanvisning med?
Postad 05 March 2014 - 22:30
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Inget releasedatum för xbox än? Jag är farligt nära PS4-köp. Enda som håller en tyglad är To Do list på xbox som sakta men säkert utökas. Det borde väl inte vara så svårt att ge nån typ av ca. datum? Så man har nåt datum att sikta på. Fast det är klart, skulle release vara inom en snar framtid så tjänar man nog på att berätta det. Är release lång bort så håller man tyst så att inte folk springer och köper PS4 för att man inte orkar vänta. Det är åtmintone min känsla... så jag orkar nog vänta mars ut sen får de fasen släppa ett datum i alla fall. *tandagnissel och bultande åder i tinningen*
Var själv väldigt nära att köpa en PS4 häromveckan tills jag såg att webhallen sålde importerade X1 konsoler till "vanligt" pris. Samt att uppdateringen som kom idag gör att du kan använda gamla headset osv vilket var en stor dealbreaker för egen del. Är iaf helt nöjd med mitt köp.
Redigerat av La Cucaracha, 05 March 2014 - 22:30.
Postad 05 March 2014 - 22:31
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Behövs köpa en strömadapter för 500kr och då är det lika bra att köpa en som fungerar direkt ur boxen så att de inte kan bli strul vid eventuella garantiärenden.
En strömadapter kan du i och för sig köpa för under 100:-. Har en sådan till min BD-spelare från USA. Fungerar utmärkt.
Postad 06 March 2014 - 14:03
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Q: Is KILLZONE SHADOW FALL running 1080p, or something else? KILLZONE SHADOW FALL’s single and multiplayer modes both run at 1080p.
Q: Is SHADOW FALL running 1080p natively? In both SP and MP, KILLZONE SHADOW FALL outputs a full, unscaled 1080p image at up to 60 FPS. Native is often used to indicate images that are not scaled; it is native by that definition.
In Multiplayer mode, however, we use a technique called “temporal reprojection,” which combines pixels and motion vectors from multiple lower-resolution frames to reconstruct a full 1080p image. If native means that every part of the pipeline is 1080p then this technique is not native.
Games often employ different resolutions in different parts of their rendering pipeline. Most games render particles and ambient occlusion at a lower resolution, while some games even do all lighting at a lower resolution. This is generally still called native 1080p. The technique used in KILLZONE SHADOW FALL goes further and reconstructs half of the pixels from past frames.
We recognize the community’s degree of investment on this matter, and that the conventional terminology used before may be too vague to effectively convey what’s going on under the hood. As such we will do our best to be more precise with our language in the future.
Q: So how does “temporal reprojection” work and what’s the difference with up-scaling? Up-scaling is a spatial interpolation filter. When up-scaling an image from one resolution to another, new pixels are added by stretching the image in X/Y dimension. The values of the new pixels are picked to lie in between the current values of the pixels. This gives a bigger, but slightly blurrier picture.
Temporal reprojection is a technique that tracks the position of pixels over time and predicts where they will be in future. These “history pixels” are combined with freshly rendered pixels to form a higher-resolution new frame. This is what KILLZONE SHADOW FALL uses in multiplayer.
So, in a bit more detail, this is what we need for this technique:
- We keep track of three images of “history pixels” sized 960x1080
- The current frame
- The past frame
- And the past-past frame
- For each pixel we store its color and its motion vector – i.e. the direction of the pixel on-screen
- We also store a full 1080p, “previous frame” which we use to improve anti-aliasing
- Then we have to reconstruct every odd pixel in the frame:
- We track every pixel back to the previous frame and two frames ago, by using its motion vectors
- By looking at how this pixel moved in the past, we determine its “predictability”
- Most pixels are very predictable, so we use reconstruction from a past frame to serve as the odd pixel
- If the pixel is not very predictable, we pick the best value from neighbors in the current frame
On occasion the prediction fails and locally pixels become blurry, or thin vertical lines appear. However, most of the time the prediction works well and the image is identical to a normal 1080p image. We then increase sub-pixel anti-aliasing using our 1080p “previous frame” and motion vectors, further improving the image quality. The temporal reprojection technique gave subjectively similar results and it makes certain parts of the rendering process faster. This reduces controller lag and increases responsiveness, which improves the KILLZONE SHADOW FALL multiplayer experience. We will be discussing KILLZONE SHADOW FALL’s rendering techniques – including this one – in a talk at the upcoming Games Developers Conference on March 20th, Room 132, North Hall. We will go into much more detail, but if you have any questions please leave them in the comments below so that we can address them in the presentation. The presentation slides will be shared on the Guerrilla Games Publications page after the conference. http://www.killzone.....and-1080p.html
Postad 06 March 2014 - 14:31
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Låter som en riktigt vettig teknik även om jag har lite svårt för uttalanden som "most of the time identical to a normal 1080p image" och "outputs a full, unscaled 1080p image at up to 60 FPS" när halva bilden är en "highly educated guess".
Vore intressant att få veta ungefär hur mycket de räknar med att man sparar belastningsmässigt på att använda tekniken.
Postad 06 March 2014 - 14:43
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
https://www.prisjakt...lassar_xbox_oneDetta är inte bra alls, jag älskar Sonys spelserier men har svårt att slå på en underdog. Jag blir så kluven, också verkar ju skype med kinect coolt.  EDIT: Å andra sidan, QUUUUUUANTUM BREEEEAK!
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 06 March 2014 - 14:45.
Postad 06 March 2014 - 14:50
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
https://www.prisjakt...lassar_xbox_one
Detta är inte bra alls, jag älskar Sonys spelserier men har svårt att slå på en underdog. Jag blir så kluven, också verkar ju skype med kinect coolt. 
EDIT: Å andra sidan, QUUUUUUANTUM BREEEEAK! 
Allt kommer väl ner till exlusiva titlar/funktioner, och vad dina kompisar har(denna är viktigast för mig), sådär kul att spela online spel själv eller för den delen med random nötter. Låter som en riktigt vettig teknik även om jag har lite svårt för uttalanden som "most of the time identical to a normal 1080p image" och "outputs a full, unscaled 1080p image at up to 60 FPS" när halva bilden är en "highly educated guess".
Vore intressant att få veta ungefär hur mycket de räknar med att man sparar belastningsmässigt på att använda tekniken.
Kan tänka mig så lite som 10% gör det värt att använda en sådan teknik då de har begränsade resurser att jobba med. 55 fps kan pressas upp till de magiska 60 isf och det säljer i dagens debatt.
Postad 06 March 2014 - 14:56
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Detta är inte bra alls, jag älskar Sonys spelserier men har svårt att slå på en underdog. Jag blir så kluven, också verkar ju skype med kinect coolt. 
Prisjakt pryl är ju bara rent clickbait. 6 miljoner sålda mot 4 miljoner för Xbox One och det ser rätt "brunt ut" för Xbox One? Det enda alarmerande i artikeln är dess brist på kompetens och nyheter...
Postad 06 March 2014 - 15:15
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Prisjakt pryl är ju bara rent clickbait. 6 miljoner sålda mot 4 miljoner för Xbox One och det ser rätt "brunt ut" för Xbox One? Det enda alarmerande i artikeln är dess brist på kompetens och nyheter...
Jag fattar inte heller. Är vi bara dumma, eller varför är det dåligt att sälja 4 miljoner konsoler? Jag tycker det låter grymt mycket. Är det inte mest prestige? Eller kan det bli negativa konsekvenser av att den ena säljer sämre trots att båda säljer jävligt bra?
Postad 06 March 2014 - 15:21
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Jag fattar inte heller. Är vi bara dumma, eller varför är det dåligt att sälja 4 miljoner konsoler? Jag tycker det låter grymt mycket.
Är det inte mest prestige? Eller kan det bli negativa konsekvenser av att den ena säljer sämre trots att båda säljer jävligt bra?
Jag kan ju se problem som spelar online, ju färre xboxar de finns, oftast ju färre spelare just i mitt spel, så kan vara svårt att hitta bra servers i cod t.ex eller att spelet dör snabbt online. ghost t.ex peakade kanske 200k i början, medans BO2 peakade 600k spelare det är ju en jävla skillnad. och ju fler konsoller det säljs ju fler köper just ditt favoritspel
Postad 06 March 2014 - 15:38
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Jag fattar inte heller. Är vi bara dumma, eller varför är det dåligt att sälja 4 miljoner konsoler? Jag tycker det låter grymt mycket.
Är det inte mest prestige? Eller kan det bli negativa konsekvenser av att den ena säljer sämre trots att båda säljer jävligt bra?
Jag håller med. Hela den diskussionen att det är helkört för xbox och försäljningen går åt skogen osv. är storm i ett vattenglas. Man pratar om skillnaden i detaljers detaljer mellan konsolerna. Detta hände inför xbox360 och ps3 release också och två år senare så var ingen nånstans som nämnde cell-processor, MHz eller RAM. Förstår nu att denna debatt måste genomgås inför varje generation men snart när båda är släppta överallt och hysterin lagt sig så är detta samma ickedebatt som tidigare. Man får liksom läsa de här Konsol vs Konsol-trådarna med ett halvt öga (om man nu kan säga så) och ta det mesta med nypa salt. När xbox är släppt och alla har gjort sitt val så kommer vi äntligen återgå till att prata om det viktigaste..spelen.
Postad 06 March 2014 - 15:46
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
När xbox är släppt och alla har gjort sitt val så kommer vi äntligen återgå till att prata om det viktigaste..spelen. 
och även där ser det brunt ut för Xbone
Postad 06 March 2014 - 15:53
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Jag håller med. Hela den diskussionen att det är helkört för xbox och försäljningen går åt skogen osv. är storm i ett vattenglas. Man pratar om skillnaden i detaljers detaljer mellan konsolerna. Detta hände inför xbox360 och ps3 release också och två år senare så var ingen nånstans som nämnde cell-processor, MHz eller RAM. Förstår nu att denna debatt måste genomgås inför varje generation men snart när båda är släppta överallt och hysterin lagt sig så är detta samma ickedebatt som tidigare. Man får liksom läsa de här Konsol vs Konsol-trådarna med ett halvt öga (om man nu kan säga så) och ta det mesta med nypa salt. När xbox är släppt och alla har gjort sitt val så kommer vi äntligen återgå till att prata om det viktigaste..spelen. 
Jag tycker liksom att det är två olika produkter. Även om dom delar många funktioner och delar dom flesta spelen så är de ändå två olika maskiner som i många fall har olika köpare. Långt ifrån alla kommer att köpa båda konsollerna. Därför tycker jag det känns ännu mindre lönt att peka på siffror när bägge ändå säljer så pass bra. De har lite olika målgrupper helt enkelt. Att den ena säljer lite bättre betyder inte att det inte finns plats för den andra. Jag har inte hängt med så mycket i tvspelssvängen tidigare men jag tror att du har helt rätt Chrilletuff. och även där ser det brunt ut för Xbone 
Jag tycker detsamma om PS4. :-)
Postad 06 March 2014 - 15:58
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
jag tycker detsamma om PS4. :-)
det skriver du bara för att du är avis ;P
Postad 06 March 2014 - 15:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Well, det är en icke-nyhet som vi redan vet om så jag förstår inte varför ni ger det uppmärksamhet öht? Artikeln ger inget datum på när de fick försäljningssiffrorna från MS så det är inte värt särskilt mycket. Man får ha i åtanke att Xbox kostar 100 USD mer och har inte lika färska försäljningssiffror så någon utklassning handlar det inte om...ännu. Med det sagt, Wii U sålde också runt 4 miljoner inledningsvis och tappade sedan helt farten. De här inledande siffrorna betyder inte särskilt mycket för MS, allt beror på hur det går framöver. PS4 kan mycket väl dra ifrån ordentligt, mycket tyder på det.
Postad 06 March 2014 - 16:18
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Well, det är en icke-nyhet som vi redan vet om så jag förstår inte varför ni ger det uppmärksamhet öht? Artikeln ger inget datum på när de fick försäljningssiffrorna från MS så det är inte värt särskilt mycket.
Man får ha i åtanke att Xbox kostar 100 USD mer och har inte lika färska försäljningssiffror så någon utklassning handlar det inte om...ännu.
Med det sagt, Wii U sålde också runt 4 miljoner inledningsvis och tappade sedan helt farten. De här inledande siffrorna betyder inte särskilt mycket för MS, allt beror på hur det går framöver. PS4 kan mycket väl dra ifrån ordentligt, mycket tyder på det.
Jag gav det uppmärksamhet för att wickerman dissar Xbox pga att den säljer mindre. "Xbox är ok, men den säljer för dåligt så köp den inte." Det var ungefär så jag uppfattade hans inlägg. Det var kanske ett lockbete, isf funkade det på mig den här gången. ;-) https://www.prisjakt...lassar_xbox_one
Postad 06 March 2014 - 16:20
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Neh, nu börjar tom warframe kännas som jag kan det.. nu får det komma lite nya spel..
Hösten ser enormt mysig ut, Infamous kommer iaf strax, hoppas det är stort.
Postad 06 March 2014 - 16:25
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Detta är väl en bra bild av hur nyheter på internet. Varje nyhet skall mikroanalyseras och förstoras upp som om den var det viktigaste som hade hänt. Går det bättre för PS4 än Xbox One? Ja det vet alla. Innebär det att MS ligger pyrt till? Nej inte sex månader in i ett konsolkrig som skall vara minst fem år, Microsoft har ju pratat om support till Xbox One i vad var det? Tio år?
Postad 06 March 2014 - 16:33
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Jag gav det uppmärksamhet för att wickerman dissar Xbox pga att den säljer mindre.
"Xbox är ok, men den säljer för dåligt så köp den inte." Det var ungefär så jag uppfattade hans inlägg.
Du tog det fel, Wickerman gör inga fanboyinlägg. Han tycker inte så heller. MS har för övrigt lite samma problem som Wii U, ett obligatorisk "tillbehör" som inte riktigt gått hem hos konsumenterna men som gör att de har svårare att få ned priset. Kinect och gamepaden är lite samma sak.
Redigerat av Zoiler, 06 March 2014 - 16:38.
Postad 06 March 2014 - 16:53
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
MS har för övrigt lite samma problem som Wii U, ett obligatorisk "tillbehör" som inte riktigt gått hem hos konsumenterna men som gör att de har svårare att få ned priset. Kinect och gamepaden är lite samma sak.
Mja, även om båda i dagsläget är tillbehör som drar upp tillverkninskostnaden och ingen av utvecklarna har släppt något som motiverar merkostnaden så skulle jag hävda att Kinect är något väsentligt mer banbrytande än den touchpad Wii U har (ok nu kanske jag förenklar). Jag skulle typ kunna äta min hatt om MS INTE får fram en (åtminstone nära nog) killer-app till kinect samtidigt som jag skulle kunna äta upp samma hatt om ninentendo får fram en till sin touchpad...
Postad 06 March 2014 - 16:58
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Du tog det fel, Wickerman gör inga fanboyinlägg. Han tycker inte så heller.
MS har för övrigt lite samma problem som Wii U, ett obligatorisk "tillbehör" som inte riktigt gått hem hos konsumenterna men som gör att de har svårare att få ned priset. Kinect och gamepaden är lite samma sak.
Aha, my bad. Mjo kanske. Jag vet inte mycket om Wii U men jag vet att Kinect 2 har överraskat en del tveksamma gamers positivt så jag hoppas på att det "accepteras" av gamers och utvecklas till något som är ett säljargument för vanliga konsumenter.
Postad 06 March 2014 - 17:04
Unregistered3ece8f6f
-
Unregistered3ece8f6f
-
Beroende
-
-
1069 inlägg
Räknar man i absoluta tal så är ju både fyra och sex miljoner sålda enheter fina siffror, säkert långt bättre än vad både MS och Sony räknat med så kort efter release.
"Utklassning" kan man ju kalla det för om man jämför den procentuella skillnaden mellan fyra och sex miljoner, men precis som många redan varit inne på så säger det kanske inte så mycket ännu. Alla marknader har inte möjlighet att köpa konsolerna ännu och många har säkert inte bestämt vilken nextgen-konsol man ska köpa när man väl uppgraderar från current-gen.
Jag vidhåller att båda konsolerna säljer jäkligt bra och det är något som gynnar oss alla, Nintendo däremot......
/Lasse
Postad 06 March 2014 - 17:22
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Mja, även om båda i dagsläget är tillbehör som drar upp tillverkninskostnaden och ingen av utvecklarna har släppt något som motiverar merkostnaden så skulle jag hävda att Kinect är något väsentligt mer banbrytande än den touchpad Wii U har (ok nu kanske jag förenklar). Jag skulle typ kunna äta min hatt om MS INTE får fram en (åtminstone nära nog) killer-app till kinect samtidigt som jag skulle kunna äta upp samma hatt om ninentendo får fram en till sin touchpad... 
Famous last words! Och hur ska du kunna äta upp hatten två gånger utifall det otänkbara inträffar, va? Har du tänkt på det eller? Har du det? Visst känns det som Kinect har mer potential dock, särskilt inom fitness och områden utanför spel, tänkte skriva det. Är dock osäker själv eftersom Nintendo sagt att man ska satsa på gamepaden framöver och MS inte pratar särskilt mycket om Kinect längre.
Postad 06 March 2014 - 18:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Haha, lysande artikel! :Ddrt ser brunt ut för ms, dom har sålt 1:2 mot ps4. Woot? Hur kan man uttala sig så egentligen? Vi måste ju få se hur försäljningskurvorna ser ut innan vi uttalar oss, right? Right.
Postad 06 March 2014 - 20:07
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
och även där ser det brunt ut för Xbone 
Jojo, du har förstås redan köpt din PS4 och är jättestolt över den. Observera att jag inte gjort mitt val än men är väldigt sugen på att byta till next-gen (current-gen sa nån). PS4 är ju släppt så den känns ju nära till hands, Men först vill man ju veta vad xboxens andra funktioner betyder för oss svenskar. Att den funkar utomordentligt för den amerikanska marknaden med allt lull-lull har man ju förstått men allt kanske inte fungerar lika bra här. Så, en riktigt bra svensk recension av en svensk brukare (gärna Zoiler) som provar alla funktioner är vad jag väntar på. Och, ja, för min del har jag inga förväntningar alls på varken xbox eller ps4 än bättre grafik och fetare spel. Speciellt Division, Destiny och BF4 med 64 spelare  Sen vill jag ju att alla ska förstå att jag uppmuntrar djupgrävningar i prestanda och teknik. Det är liksom som att vara på Löfberg Lila Arena en timme innan matchstart och se Sveriges Stolthet FBK värma upp. Det är väl bara det att 3 minuter in i andra perioden så är det ingen som bryr sig om HUR man värmde upp (en kalasliknelse, jag är stolt över den).
Postad 06 March 2014 - 20:36
Unregistered9be4fd25
-
Unregistered9be4fd25
-
Användare
-
-
108 inlägg
"PS4 Week 2 Japan Sales Worst in Recent History for New System"
http://www.playstati...for-new-system/
Endast 65 685 st, Wii U sålde ungefär dubbelt så många exemplar under sin andra vecka.. Dags att ringa in domedagen?
DX 12 på gång nu, GDC skall bli riktigt intressant. Första nya major update sedan 2008, får se om det kommer någon banbrytande teknisk uppdatering.. MS har troligtvis lagt mycket krut på denna uppdatering då DX11 egentligen inte kom med så mycket nytt och Mantle håller på att bli ganska poppis.
Sumpar de detta så får vi se hur det går, kan vara en av anledningarna att köpa Windows 9, hoppa 8:an precis som Vista.
Postad 06 March 2014 - 21:14
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Så, en riktigt bra svensk recension av en svensk brukare (gärna Zoiler) som provar alla funktioner är vad jag väntar på.
I'm honored men det kommer inte att ske. Jag spelar på min spelkonsol och det andra intresserar mig inte faktiskt  Borde väl dock komma en del jämförelser när den släpps i Sverige.
Postad 06 March 2014 - 23:35
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
"PS4 Week 2 Japan Sales Worst in Recent History for New System" http://www.playstati...for-new-system/
Endast 65 685 st, Wii U sålde ungefär dubbelt så många exemplar under sin andra vecka.. Dags att ringa in domedagen?
DX 12 på gång nu, GDC skall bli riktigt intressant. Första nya major update sedan 2008, får se om det kommer någon banbrytande teknisk uppdatering.. MS har troligtvis lagt mycket krut på denna uppdatering då DX11 egentligen inte kom med så mycket nytt och Mantle håller på att bli ganska poppis. Sumpar de detta så får vi se hur det går, kan vara en av anledningarna att köpa Windows 9, hoppa 8:an precis som Vista. 
Jag vet att du är ironisk, men för alla andra skriver jag att den andra veckans sålda enheter beror på att konsollerna är slut i japan, inget annat. Dom fick en 400.000 enheter eller så, men nu har dom också slut. Som övriga världen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|