Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 13 September 2012 - 09:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Jag förstår vad du menar DVD-ai. Jag får själv väldigt ont i framförallt knäna när jag försöker gå djupt, oavsett om jag har vikter på eller inte. Men jag får även ont i höftlederna. Det är något i rörelsen som inte passar min kropp, eller så kör jag helt fel. Det funkar betydligt bättre när jag kör i en liggande benpress. Alltså en sån som man pressar snett uppåt. Vet inte exakt varför, men trycket på lederna blir helt annorlunda.

Det kan vara värt att nämna att jag skadat både knän och fotleder när jag spelat am. fotboll och vanlig fotboll.

Postad 13 September 2012 - 10:50

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

vad menar du med ju närmare 90 ? :)

90* vart ? :)"
vinkelt mellan undreben och lår blir ju ca 45* det men, precis som vinkelt mellan fötter och undreben, typ som ett "Z" liksom :)

Jag vet inte varför det är så stelt i fötterna, men har alltid varit så, och känner man när jag vinklar upp foten så är det liksom ben mot ben känns det som.
Och det är liksom helt stumt, det går inte att på något vis flexa i det läget, det går bara inte att vinkla upp mer...
testat med vikter under hälarna, då går det ju lite bättre, fast det känns fortfarande lite konstigt i knäna om jag försöker mig på ATG dock. :unsure:

Ta en titt här för matnyttig info om knäböj: http://www.styrkelabbet.se/knaboj/

Kan du sitta på huk med fötterna helt i golvet?

Redigerat av Kamui, 13 September 2012 - 10:51.

Postad 13 September 2012 - 10:53

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Jupp ATG istheshit. Alla har ju sina begränsningar men som sagt gå så djupt ner man kan.

Mitt största problem är väl balansen när man väl kommer djupt.

Postad 13 September 2012 - 10:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det är inga problem alls att gå ner så, men jag kan inte hålla på och köra så med massa vikt på...
har inga problem att sitta på huk heller, men det som blir är att eftersom jag inte kan vinkla upp fötterna så mycket så blir det liksom att jag sitter med Underbenen i 45* mot golvet men sedan får gå ner med låren enbart.
Och då hamnar jag ju med knäna i höjd med magen om jag går ner hela vägen.

vilket jag ju kan göra utan problem, men jag vill inte göra det med vikt för det känna inte bra då...

Postad 13 September 2012 - 11:25

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jupp ATG istheshit. Alla har ju sina begränsningar men som sagt gå så djupt ner man kan.

Mitt största problem är väl balansen när man väl kommer djupt.

En polare är styrkelyftare/OL och påstår att balansproblemen löses genom att stärka upp höftböjarna. Har ingen aning om huruvida det fungerar eller ej då jag själv inte har det problemet.

Postad 13 September 2012 - 14:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med att gå så djupt. Brukar aldrig studsa, utan jag går ner till bottenläget, stannar så att jag är helt stilla innan jag börjar trycka upp igen.

Brukar stå med fötterna aningen bredare än axelbrett, tårna pekandes lite utåt och knäna följer efter. Mina ben bildar lite av ett V när jag böjer. Det är vad som känns absolut bäst för mig. Att stå smalare och med tårna framåt funkar inte alls, får för dålig balans och ryggen kröker sig. Stå bredare och fötterna mer utåt känns bara väldigt onaturligt och oskönt.

Postad 13 September 2012 - 17:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men man får ABSOLUT inte studsa i bottenläget...

Det har man testat 1 gång och aldrig mer, känns direkt efter passet att man har gjort fel, värker i några dagar.

Fin böj i filmen Lacto länkar! Jag personligen har dock fötterna något mer ihop och vinklar inte ut dom som han i klippet gör. Det gäller ju att foten så att säga pekar åt samma håll som knäet för att inte få någon rotation.

Jag var väldigt stressad när jag letade atg-klipp letade egentligen efter ett annat men den var den bästa jag snabbt hittade, den är filmad i lite dum vinkel samt att jag tycker det är synd att han sträcker ut benen 100%.

Jo, det är inga problem alls att gå ner så, men jag kan inte hålla på och köra så med massa vikt på...

Börja lugnt, ibland kör jag på 40-50kg bara för att förbättra rörlighet, övningen ger ju grym stretch, sen maxar jag på i benpressen.

Jag introducera nyligen min tjej ATG, hon hade bara kört 90 graders innan, först kunde hon inte ens gå ner, när jag hade lärt henne gå ner så kunde hon inte komma upp men efter mycket träning så är hon nu uppe på 30-40kg ATG.

Var denna ATG jag leta efter.

http://www.youtube.c...9KIBuPw#t=3m41s

Postad 13 September 2012 - 19:22

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Det har man testat 1 gång och aldrig mer, känns direkt efter passet att man har gjort fel, värker i några dagar.

Jag var väldigt stressad när jag letade atg-klipp letade egentligen efter ett annat men den var den bästa jag snabbt hittade, den är filmad i lite dum vinkel samt att jag tycker det är synd att han sträcker ut benen 100%.

Börja lugnt, ibland kör jag på 40-50kg bara för att förbättra rörlighet, övningen ger ju grym stretch, sen maxar jag på i benpressen.

Jag introducera nyligen min tjej ATG, hon hade bara kört 90 graders innan, först kunde hon inte ens gå ner, när jag hade lärt henne gå ner så kunde hon inte komma upp men efter mycket träning så är hon nu uppe på 30-40kg ATG.

Var denna ATG jag leta efter.

http://www.youtube.c...9KIBuPw#t=3m41s

Det var en bra video för att få till tekniken, något för alla stela att testa på. Är inte heller någon baddare på att bomba på i böjen längre, jag har fan inte killer instinct till det utan jag kör lätta vikter med fler reps istället. Tappar ingen volym men blir helt klart svagare på låga reps.

Det här klippet är rena porren: http://www.youtube.c...h?v=XkK9-mnDAy4 Killen tävlar i -69 kg OL och klipper 5x200 i frontböj utan problem. Så underbart jäkla vackert!

Förresten Lacto, vafan har du tjej?! Hur gör du då på dina kassler cruises? Ligger dom på is framöver? :huh:

Postad 13 September 2012 - 19:44

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Var och köpte guldkort på IKSU här tidigare i veckan och var såklart på gymmet där, men kan egentligen inte påstå att jag tycker det var jätte bra där. I min gamla stad (Lycksele) så låg alla hantlar på dess plats efter någon hade användt dem och alla stänger m.m. låg också på sin plats. På IKSU däremot låg allt huller om buller och folket llämnade vikter och stänger vid bänkarna när dem var klara?! är det så man gör på större ställen? vad vet ja :)

Postad 13 September 2012 - 19:53

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det var en bra video för att få till tekniken, något för alla stela att testa på. Är inte heller någon baddare på att bomba på i böjen längre, jag har fan inte killer instinct till det utan jag kör lätta vikter med fler reps istället. Tappar ingen volym men blir helt klart svagare på låga reps.

Det här klippet är rena porren: http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4 Killen tävlar i -69 kg OL och klipper 5x200 i frontböj utan problem. Så underbart jäkla vackert!

Förresten Lacto, vafan har du tjej?! Hur gör du då på dina kassler cruises? Ligger dom på is framöver? :huh:

Mm riktigt fina böj där. Jag har provat frontböj men mina handleder klarar det inte, får så förbaskat ont. Föredrar bakböj.
Kassler cruises, vafan grabbar :D

Var och köpte guldkort på IKSU här tidigare i veckan och var såklart på gymmet där, men kan egentligen inte påstå att jag tycker det var jätte bra där. I min gamla stad (Lycksele) så låg alla hantlar på dess plats efter någon hade användt dem och alla stänger m.m. låg också på sin plats. På IKSU däremot låg allt huller om buller och folket llämnade vikter och stänger vid bänkarna när dem var klara?! är det så man gör på större ställen? vad vet ja :)

Man gör så på mindre gym också, tyvärr... Har fått säga till folk flera gånger (oftast yngre människor) att dom ska lägga tillbaka hantlarna och plocka av vikterna osv när dom är klar.
Vi har en förenklad version av denna Posted Image
på vårat gym. Nästan varje gång jag är där så är det någon tattare som lämnat kvar enorma vikter på den. I morse så satt det var 80kg på varje sida, jag menar vem fan kör ens så tungt? Jag själv brukar köra 25 eller 30kg på varje sida. Min polare som är rätt stark kör på 45kg (han som marklyfter 195kg bland annat). Dom enda som skulle kunna köra så tungt (vad jag vet) sitter i styrelsen och dom är lika petiga som mig på att man ska plocka tillbaka vikterna.

Postad 13 September 2012 - 20:30

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Mm riktigt fina böj där. Jag har provat frontböj men mina handleder klarar det inte, får så förbaskat ont. Föredrar bakböj.
Kassler cruises, vafan grabbar :D

Man gör så på mindre gym också, tyvärr... Har fått säga till folk flera gånger (oftast yngre människor) att dom ska lägga tillbaka hantlarna och plocka av vikterna osv när dom är klar.
Vi har en förenklad version av denna Posted Image
på vårat gym. Nästan varje gång jag är där så är det någon tattare som lämnat kvar enorma vikter på den. I morse så satt det var 80kg på varje sida, jag menar vem fan kör ens så tungt? Jag själv brukar köra 25 eller 30kg på varje sida. Min polare som är rätt stark kör på 45kg (han som marklyfter 195kg bland annat). Dom enda som skulle kunna köra så tungt (vad jag vet) sitter i styrelsen och dom är lika petiga som mig på att man ska plocka tillbaka vikterna.

Du måste inte köra det greppet (det ser dock tuffare ut!), du kan korsa armarna och lägga stången på axlarna. Funkar kanonbra det också men är enklare att bemästra.

Postad 13 September 2012 - 20:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Du måste inte köra det greppet (det ser dock tuffare ut!), du kan korsa armarna och lägga stången på axlarna. Funkar kanonbra det också men är enklare att bemästra.

Jo men då får jag så förbannat ont i axlarna :D Gör ju ont att vila stången på axlarna, tänkte nu på att jag inte har så mycket fett att vila stången på och i muskelväg så finns det väl inte så supermycket heller (fast jag har börjat få rätt fina axlar nu).

Postad 13 September 2012 - 21:12

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Där du ska lägga stången kommer du nog aldrig ha fett. Den ska liksom ligga mellan delta och trapz. Men det visste du kanske redan :)

Postad 13 September 2012 - 21:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Där du ska lägga stången kommer du nog aldrig ha fett. Den ska liksom ligga mellan delta och trapz. Men det visste du kanske redan :)

Jaha? Aja, får testa nästa gång jag är på gymmet. Har dock aldrig varit duktig att ha saker på axlarna, så jäkla benig och så har jag som "benspetsar" uppepå axlarna. T.ex när jag och farsna brukar vara ute i skogen så slänger han upp stocken på axeln och går iväg men jag klarar inte det, även om jag har långtröja/jacka på mig som är lite mjuk. Klarar inte heller av att knäböja utan kudde (det går utan om jag har tjock huvtröja på mig).

Postad 14 September 2012 - 06:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Japp nu är man fast :)

Hitta henne på en kryssningen i juni och hon kör med kassler, HOT! :)

Den bruttan kan squatta:

http://www.youtube.com/watch?v=wjuULPqI-WY&feature=related

Postad 14 September 2012 - 07:08

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jaha? Aja, får testa nästa gång jag är på gymmet. Har dock aldrig varit duktig att ha saker på axlarna, så jäkla benig och så har jag som "benspetsar" uppepå axlarna. T.ex när jag och farsna brukar vara ute i skogen så slänger han upp stocken på axeln och går iväg men jag klarar inte det, även om jag har långtröja/jacka på mig som är lite mjuk. Klarar inte heller av att knäböja utan kudde (det går utan om jag har tjock huvtröja på mig).

Det har lite med vana och lite med stångens placering att göra. Skippa kudden är mitt råd, du vänjer dig aldrig annars. Jag var också sjukt benig när jag började gymma (70 kg fördelat på 194 cm :( ) och jag tyckte det gjorde ont som fan i början. Det visade sig att det egentligen inte hade med benigheten att göra utan just placering och vana. Min träningskompis lät mig inte använda kudden och efter någon vecka hade jag inga problem längre. Men det var ömt i början!

Lacto: Härligt, då har du ju det bästa av två världar! Gratulerar!

Postad 14 September 2012 - 07:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, men altlså det går liksom inte... det säger stopp i fotleden, det tar tvärstopp och blir helt stumt, inte en chans att jag kan böja den mer och gå med knäna längre ner mot golvet.
det tar liksom inte stopp på baksidan/ från vaderna utan det är på framsidan som det liksom känns som ben mot ben...

Men jag kan inte problem att gå ner med rumpan i backen annars, men kan jag bara inte få underbenen planare än ca 45* från golvet räknat.
men just när jag gör detta och har extra vikt på då kännsd et jobbigt i knäna på grund av att knäna hamnar i en konstig vinkel upp.
Om jag i stället går iupp på tå när jag går ner så att jag kan få underbena i nästan jämt med marken och samtidigt gå ner djupt med rumpan ( som på videon ) men då går jag upp på främre trampdynorna så det är lite småjobbigt att lägga belastningen på främre trampdynorna och köra.

Postad 14 September 2012 - 08:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jo, men altlså det går liksom inte... det säger stopp i fotleden, det tar tvärstopp och blir helt stumt, inte en chans att jag kan böja den mer och gå med knäna längre ner mot golvet.
det tar liksom inte stopp på baksidan/ från vaderna utan det är på framsidan som det liksom känns som ben mot ben...

Men jag kan inte problem att gå ner med rumpan i backen annars, men kan jag bara inte få underbenen planare än ca 45* från golvet räknat.
men just när jag gör detta och har extra vikt på då kännsd et jobbigt i knäna på grund av att knäna hamnar i en konstig vinkel upp.
Om jag i stället går iupp på tå när jag går ner så att jag kan få underbena i nästan jämt med marken och samtidigt gå ner djupt med rumpan ( som på videon ) men då går jag upp på främre trampdynorna så det är lite småjobbigt att lägga belastningen på främre trampdynorna och köra.

Du kan alltså sitta på huk med fötterna i backen utan problem menndet går inte med vikter? Det låter ju jäkligt märkligt. Upplever du att du vill fälla ryggen som en fällkniv när du sätter dig på huk så?

Det låter jäkligt märkligt det här, du skulle nästan kontakta en sjukgymnast eller seriös naprapat (Inte "Axon" om du bor i Sthlm) eller något. Jag tror ändå på att det är rörligheten som spökar om du inte har skadat dig på något sätt. Samtidigt stör det dig ju inte i vardagen så jag förstår att du inte har jättestor lust till att ta tag i det hela.

Postad 14 September 2012 - 08:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
nej, det är inte ett dugg märkligt, bara det att jag med ord inte lyckas beskriva för er hur jag menar uppenbarligen :)

OM jag går upp på främre trampdynorna så är det inga problem att gå ner så att jag har underbenen jäms med marken och så även låren jäms med marken.

OM jag inte går upp på främra trampdynorna så kan jag inte få under benen under ca 45* mot golvet (på grund av stelhet i fotleden), men jag kan fortfarande gå ner med rumpan mot golvet.
(vilnkeln mellan lår och underbenen är alltså samma, bara det att knäna pekar nu upp i stället för jäms med golvet)
Om jag gör detta, då hamnar belastningen konstigt eftersom knäna då är i höjd med bröstet och det blir konstig belastning i knäna.
det går väll an sålänga jag inte har någon extra vikt på, men om jag lastar på med vikt så är det knappast bra...

Om jag ska gå ner så lågt til med rumpan mot golvet och samtidigt ha underbenen mer jämt med golvet än 45*, då måste jag alltså gå upp på främre trampdynorna. då känns det inte det minsta konstigt att lägga på mer vikt.
Men det är ju inte optimalt att lägga belastnignen på fötterna på det viset...

hoppas du förstår hur jag menar nu :)
Det stramar inte någonstans och gör inte ont någonstans för att jag går ner djupt, utan för att jag (om jag ska ha fötterna platt mot marken) måste ha mina knän uppe i bröst höjd om jag ska komma ner så djupt, på grund av att jag inte kan böja dom så mycket fram som man skulle önska.
Allt är på grund av stelheten i fotlederna.

Testa själv att ge ner på det viset, men håll underbenen typ 45* och gå ner med rumpan lågt, belastnignen blir väldigt märklig...

Redigerat av DVD-ai, 14 September 2012 - 08:58.

Postad 14 September 2012 - 09:08

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

nej, det är inte ett dugg märkligt, bara det att jag med ord inte lyckas beskriva för er hur jag menar uppenbarligen :)

OM jag går upp på främre trampdynorna så är det inga problem att gå ner så att jag har underbenen jäms med marken och så även låren jäms med marken.

OM jag inte går upp på främra trampdynorna så kan jag inte få under benen under ca 45* mot golvet (på grund av stelhet i fotleden), men jag kan fortfarande gå ner med rumpan mot golvet.
(vilnkeln mellan lår och underbenen är alltså samma, bara det att knäna pekar nu upp i stället för jäms med golvet)
Om jag gör detta, då hamnar belastningen konstigt eftersom knäna då är i höjd med bröstet och det blir konstig belastning i knäna.
det går väll an sålänga jag inte har någon extra vikt på, men om jag lastar på med vikt så är det knappast bra...

Om jag ska gå ner så lågt til med rumpan mot golvet och samtidigt ha underbenen mer jämt med golvet än 45*, då måste jag alltså gå upp på främre trampdynorna. då känns det inte det minsta konstigt att lägga på mer vikt.
Men det är ju inte optimalt att lägga belastnignen på fötterna på det viset...

hoppas du förstår hur jag menar nu :)
Det stramar inte någonstans och gör inte ont någonstans för att jag går ner djupt, utan för att jag (om jag ska ha fötterna platt mot marken) måste ha mina knän uppe i bröst höjd om jag ska komma ner så djupt, på grund av att jag inte kan böja dom så mycket fram som man skulle önska.

Testa själv att ge ner på det viset, men håll underbenen typ 45* och gå ner med rumpan lågt, belastnignen blir väldigt märklig...

Ok, då tror jag att jag är med. Det går säkert att ordna detta med diverse stretchövningar blandat med övningar i stil med dom Lacto länkade. Bara att nöta nöta nöta. Men som sagt, det kräver ju att du är sugen på det själv. Eftersom du inte har ont eller så så spelar det ju engentligen ingen roll. Mer än att du inte klarar av riktiga knäböj.

Postad 14 September 2012 - 09:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jo exakt :)

Vi får se, det känns inte som så extremt hög pryo... är i övrigt ganska rörlig, mer än dom flesta verkar vara...

men just detta är något jag är väldigft stel i fötterna... :P

Postad 14 September 2012 - 11:08

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Jo men då får jag så förbannat ont i axlarna :D Gör ju ont att vila stången på axlarna, tänkte nu på att jag inte har så mycket fett att vila stången på och i muskelväg så finns det väl inte så supermycket heller (fast jag har börjat få rätt fina axlar nu).

Finns ju fina "puffar" att sätta på stången för att slippa få ont ;)

Postad 14 September 2012 - 11:27

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
No pain no gain heter det visst.

AAAALL KIIIIIIIINDDSSS OF GAIIIIIINS!

(Jepp börjat kolla lite på Hodgetwins nu ;) )

Postad 14 September 2012 - 12:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Det är soleus som är stel, det som var problemet med min tjej, hon kunde inte sätta sig utan att trilla bakåt, efter lite träning så blev hon mer rörlig i soleus och kunde sätta sig ner men då hade hon ingen ork att ta sig upp utan hjälp :P

Postad 14 September 2012 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ok, aja det känns som typ ben mot ben så stumt är det när jag försöker tving upp foten i mer vinkel.
Känns som att det absolut inte är görbart...
Men vad vet jag.

Jag hr dock inga problem med att vara ostadig eller ramla omkull när jag går ner och inte heller problem att resa mig upp... :)
Balansen är bra även i det läget :)

Postad 15 September 2012 - 10:56

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Är böjd att hålla med Lacto @soleus, DVD-ai.

Jag har samma problem, fast jag är även kort i gluteus och hamstring och höftböjare :blush: .. och i rocken :lol:

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 September 2012 - 10:56.

Postad 17 September 2012 - 12:01

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Finns ju fina "puffar" att sätta på stången för att slippa få ont ;)

Såna kallas kärringkuddar av en anledning :P

No pain no gain heter det visst.

AAAALL KIIIIIIIINDDSSS OF GAIIIIIINS!

(Jepp börjat kolla lite på Hodgetwins nu ;) )

Fuck out da way! :D

Postad 17 September 2012 - 19:34

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Någon här som vet hur man minskar sin vätskemängd? Är det några fördelar med att ha mycket vätska respektive lite?
Varför jag undrar är för att jag gjorde en kroppsmätning med en Tanita våg. (jag vet att den inte är så exakt men ändå).
Jag (21 år 183 cm) fick följande värden.
Vikt =71kg
Andel Fett =9%
Andel vätska = 61,2%
muskelmängd =61,7 kg
Viseralt fett =1

Jag har läst att normal vätskemängd är ungefär mellan 50-65%, så jag undrar vad skulle "hända" om jag minskade min vätskemängd?

/Victor

Postad 18 September 2012 - 05:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Någon här som vet hur man minskar sin vätskemängd? Är det några fördelar med att ha mycket vätska respektive lite?
Varför jag undrar är för att jag gjorde en kroppsmätning med en Tanita våg. (jag vet att den inte är så exakt men ändå).
Vikt =71kg
Andel Fett =9%
Andel vätska = 61,2%
muskelmängd =61,7 kg
Viseralt fett =1

Jag har läst att normal vätskemängd är ungefär mellan 50-65%, så jag undrar vad skulle "hända" om jag minskade min vätskemängd?

/Victor

Minska på salt, kolhydrater och vatten.

Men jag tror inte du behöver oroa dig, kan vara högt just vid mätningstillfället.

Sen ju mer fettfri massa ju mer vatten så din rekommendation kan vara för medel svensson med mer fett och mindre muskler.

Postad 18 September 2012 - 06:22

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Minska på salt, kolhydrater och vatten.

Men jag tror inte du behöver oroa dig, kan vara högt just vid mätningstillfället.

Sen ju mer fettfri massa ju mer vatten så din rekommendation kan vara för medel svensson med mer fett och mindre muskler.

Ja det är ju sant, tänkte inte på vilka det gällde för. Ska mäta mig om någon dag och se hur det är då.

Tack för hjälpen :)

Postad 19 September 2012 - 01:37

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Vikt =71kg
Andel Fett =9%
Andel vätska = 61,2%
muskelmängd =61,7 kg
Viseralt fett =1

/Victor

Minska defintivt inte på vätskan, häll i dig dubbelt så mkt istället.
Kan bara kort säga så här. Innan tävling då dricker jag ca 5l vätska om dagen innan själva tömningen sker. 2 dgr innan börjar vätsketömningen. Då pratar vi däremot sjukligt lite vätska. Vätska driver vätska. Att minska inntaget förvärrar det hela bara.
Ett bra tips är dock att strypa saltet då salt binder vätska.
Ska du inte stå på scen är vätsketömning inte aktuellt och då gäller som sagt vätska driver vätska. Satsa på ca 5l om dagen så ska du se att det rinner ur en hel del.

G

Postad 19 September 2012 - 06:10

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Minska defintivt inte på vätskan, häll i dig dubbelt så mkt istället.
Kan bara kort säga så här. Innan tävling då dricker jag ca 5l vätska om dagen innan själva tömningen sker. 2 dgr innan börjar vätsketömningen. Då pratar vi däremot sjukligt lite vätska. Vätska driver vätska. Att minska inntaget förvärrar det hela bara.
Ett bra tips är dock att strypa saltet då salt binder vätska.
Ska du inte stå på scen är vätsketömning inte aktuellt och då gäller som sagt vätska driver vätska. Satsa på ca 5l om dagen så ska du se att det rinner ur en hel del.

G

5 liter alltså, det kan bli tufft. Vet dock inte hur mycket jag dricker men ska försöka hålla någorlunda koll idag.
Om man har mycket vätska,mser man plufsigare ut? Mindre hård? Antar att det måste vara något då ni tömmer er innan tävling?

Nej jag ska inte tävla, är bara en kille som amatörtränar men som vill veta allt om allt :)

Postad 19 September 2012 - 06:14

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Minska defintivt inte på vätskan, häll i dig dubbelt så mkt istället. Vätska driver vätska.

Vad har du som backar din teori att vatten är vätskedrivande, att du pissar mer om dricker mycket vet ju alla men att du pissar ut mer vatten än vad du dricker när du dricker mycket låter konstigt.

Postad 19 September 2012 - 19:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Vad har du som backar din teori att vatten är vätskedrivande, att du pissar mer om dricker mycket vet ju alla men att du pissar ut mer vatten än vad du dricker när du dricker mycket låter konstigt.

Det är ju en del av "weight cuts" att dricka mycket, sen klippa det helt och sedan efter invägning återfå vätskan. Det lakar ju ur saltet i kroppen att dricka såpass mycket, och saltet binder ju vätskan. Därför blir man av med vattenvikt. Jobbigt som s*tan är det iaf, törsten när man inte har druckit på evigheter är helt sanslös. Jag drömde fan om vatten hela nätterna.

Postad 19 September 2012 - 23:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Det behövs inte göra ngt mer vetenskapligt än att jag och SAMTLIGA utövare inom BB genomgår samma procedur veckor innan tävling. Varför göra ngt krångligare än det är. Men visst, vill du ha vetenskapligt belägg för det hela får du givetvis söka på internet. Själv kör jag med praktiskt tillämpning, det räcker för mig och de flesta övriga tävlande. Ibland undrar jag om vissa här inne verkligen vet vad de pratar om eller om de går på hörsägen eller floskler...

Nedan kommer en beskrivning från en insatt snubbe. Det finns givetvis flera vägar att gå dagarna innan tävling men i stora drag stämmer nedanstående beskrivning hur en vecka innan tävling går till. Kunde inte formulerat mig bättre själv. Håll till godo:

"Salt är ju många som laborerar med, men slutar man helt med salt och inte tar något förrän efter tävling så inför man en mycket stor osäkerhetsfaktor. Salt (natrium) är väldigt viktigt för att kroppen skall fungera bra. Hamnar kroppen in någon form av stresstillstånd så kan det gå hur som helst. En grej jag läste nyligen ( http://ajpendo.physi...7<br />4/4/E700 ) är att om man har adrenalin i blodet (adrenalin är ett hormon som ofta ingår i stressreaktioner) så triggar det glukosupptag (translokering av glut4 transportörer) men utsöndrar man insulin och har adrenalin i blodet så blir insulinets effekt den motsatta. Insulinet stänger då av glut4 transportörernas funktion. GLUT4 är den transportör som används av muskelceller för att pumpa in glukos in i cellen. Muskelceller har ytterligare en transportör som kallas för GLUT1. Om jag förstått rätt så används denna transportör för cellens basala behov. Den går inte att påverka men har heller inte alls lika stor påverkan.

Om man har som mål att få så lite vatten under hud som möjligt så kommer här lite fakta om hur jag tycker man kan göra.

Börja drick ordentligt med vatten när det är c.a. 10 dagar kvar till tävling. Som Jocke skrev så finns det stretchceller i blodådrorna och dessa celler har påverkan på aldosteron som i sin tur hindrar kroppen från att behålla natrium. Denna effekt blir starkare och starkare under några dagar så därför bör man börja dricka ordentligt en tid innan tävling.
Saltladda är också ide att göra för att kroppen skall minska sin nivå av aldosteron ytterligare. När det gäller över eller underätning av salt så reagerar kroppen snabbt. Äter man mycket salt en dag så kommer kroppen förmodligen se pluffsig ut dagen efter (eftersom den inte hinner med) men ytterligare en dag efter så är det relativt normal igen. Ett tips kan vara att man börjar saltladda när det är 5-6 dagar kvar till att det är tre dagar kvar. Går tävlingen på lördag så börjar man på lördag eller måndag och slutar på tisdag kväll eller onsdag morgon.
Kroppens nivå av aldosteron bör nu vara minimal och den gör sig av med natrium så fort den får det i sig. Vill man få "igång" saltladdningen extra mycket så kan man starta med någon kaliumtablett. Att ta extra kalium gör att kroppen vill balansera genom att hålla kvar extra mycket natrium och ökar alltså utsöndring av aldosteron.

När byggare deffar så äter det inte speciellt mycket mat så man har förmodligen rätt tömda muskler men det är ändå bra att tömma sig så mycket som går. Tömning av kolhydrater gör så att muskelcellerna bildar fler glut4 transportörer eftersom muskelcellens glykogenpool minskar. Finns det fler glut4 transportörer så ökas förutsättningarna till att hämta in mer glukos. Men för att en glut4 transportör skall fungera så måste den sitta på cellmembranet. Under vila och utan insulin i blodet så finns dessa transportörer i cytoplasman (alltså inne i cellen). Triggas insulin så ger det en signal till cellen att translokera (förflytta) glut4 till cellmembranet och där börjar de pumpa in glukos. Muskelarbete har samma effekt, om muskelceller börjar arbeta så förflyttas alltså glut4 till cellmembranet med. Muskelarbete + insulin = turbo vad gäller translokering.

Onsdag till fredag kväll är enligt mig en bra tid att tömma sig på, då äts heller inget salt. Syftet med detta är att göra kroppen så sugen på näring som bara går och då framförallt att muskler skall bli extremt sugna. När man slutar äta salt i kombination med mycket låga nivåer av aldosteron så gör kroppen sig av med vatten. Detta vatten tas dels från det under huden men även från muskler. Man tappar en del i vikt under denna tid och det kan vara psykiskt knäckande om man inte är van, inte så kul och känna sig som ett snöre Posted Image. Dessutom så mår man inte speciellt bra vilket också kan öka på depressionen. Typ det sista man känner för att gå upp på scen. Det är viktigt att vara medveten om detta, eftersom om man säckar ihop mentalt innan så ökar det stress vilket inte är bra. Det är också viktigt att man kan presentera sin fysik bra på scen (såvida man inte är helt överlägsen). Sjunker självförtroendet så kanske man inte riktigt är så taggad när det väl är dags.
Hårdhet kommer däremot att öka under dessa dagar.
För att ytterligare öka på musklernas insulinkänslighet är det enligt mig mycket viktigt att träna minst ett men helst två insulkänslighetspass. Ett sådant träningspass har endast ett syfte och det är att förflytta glut4 transportörer i muskeln till cellmembranet. Det gör man genom att pumpa på relativt låg vikt. Håll inte emot på den negativa fasen för det är viktigt att inte få träningsvärk (träningsvärk = svullen muskel som inte ser så hård ut). Kör ett set på varje muskel och gå vidare till nästa. När man tränat alla muskler så kan man köra om en runda. Pumpa med 20-30 reps exempelvis, muskeln får inte "andas" utan du kör alla reps i ett svep.
Kör ett sådant här pass på torsdag kväll och ett på fredag eftermiddag. Är man trött och hängig och verkligen har svårt att orka så kör något mindre på ben. Kör exempelvis överkroppens muskler i två set och benen i ett set.

Nu är det fredag eftermiddag efter sista insulinkänslighetspasset och dina muskler vara extremt sugna på näring och då framförallt kolhydrater. Den translokering av glut4 transportörer som inträffat efter sista inslunkänslighetspasset kvarstår under flera timmar om man inte fyller på med kolisar. Exakt hur länge den kvarstår beror säkert på en mängd olika faktorer och det står lite olika beroende på vem som undersökt, på något ställe såg jag 17 timmar.

Under de dagar man tömmer sig (onsdag till fredag) så kan man minska vattenmängden något, om man druckit 10 liter per dag innan så sänk kanske till 5, det är ju rätt jobbigt att dricka så mycket vatten. Och den effekt som man varit ute efter (att sänka aldosteron) bör inte minskas av att man sänker.

Sluta drick vatten c.a. 15-18 timmar innan tävling.

När det är c.a.12 timmar kvar så börjar du fylla med kolhydrater. Precis innan du börjar fylla så har du din lägsta vikt och det brukar också vara så att denna tidpunkt sammanfaller med invägning.

Det går undan för musklerna nu att fylla upp eftersom de är så sugna på kolhydrater, men syftet är inte att fylla upp dem helt utan syftet är att dra in vätska från hud till muskler. För när musklerna suger in kolhydrater följer vatten med.
En förutsättning för att detta skall fungera är att natrium-kalium pumpen fungerar. Man måste därför ha med salt när man fyller. Det behöver inte alls vara överdrivna mängder. Bara så maten smakar gott. Ta även med kalium, exempelvis från bananer. Behöver inte heller där vara några extrema mängder.
Käka exempelvis bakad potatis med dipp. Försök få till 5-6 mål. Käka exempelvis runt 100-120 gram kolhydrater vid varje måltid. Ät sista måltiden när det är två timmar kvar till tävling så du inte har mat i magen. Gå upp en eller två gånger på natten och ät.
Sov varmt (två täcken) så du svettas bort lite mer vatten.
Bra mat att fylla med är ris, potatis. Inte fibrer! Fibrer tenderar att hålla kvar vatten. De flesta som testat på att fylla på med havregryn har nog märkt det.
Under denna fyllperiod så ökar man en del i vikt, mellan ett och två kg går du nog upp. Självförtroendet bör öka under hela fredagskvällen och framförallt på morgon. Dels så ser man mycket hårdare ut när man är tömd, och när man fyller så börjar man må bättre och på morgon så ser det inte lika klent ut. Uppfattar du att du ser platt ut så kan du dricka lite vatten.

En förutsättning för att det skall bli en märkbar effekt av att tömma och fylla är att man fått bort fettet. Finns det fett kvar att ta bort så kommer det inte märkas speciellt mycket. Då kanske det är bättre att satsa på att få så stora muskler istället, att försöka kompensera den bristande deffen med volym kan eventuellt vara bättre då.

Har man fått bort fettet så går det inte att misslyckas med detta upplägget om kroppen i övrigt är frisk. Hur bra du lyckas beror nog däremot på hur väl du känner din kropp och om du testat tidigare så du vet hur kroppen reagerar.

Att tävla är mycket ansträngande. Muskler får slita extremt, man pumpar upp två gånger och står spänd på scen. Detta gör att dina muskler translokerar glut4 för allt vad de är värda. Var därför inte förvånad om formen är kanon dagen efter med även om du svullat rejält med mat efter tävlingen. Ok äter man extremt mycket så går det säkert att sabba en del. Men det kan vara ide och vara vaksam över hur bra formen ändå (trotts all skräpmat) är dagen efter och då kanske man förstår hur stark effekten är av att arbeta med muskeln."

Hoppas att du fått en liten inblick i vad vad vätska innebär för kroppen.
Själv får jag inte i mig de 10l det diskuteras om. Runt 7l brukar vara min smärtgräns men det är inte roligt det heller...

Lycka till

G

Postad 19 September 2012 - 23:50

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 1
TL DR...

Postad 20 September 2012 - 08:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

TL DR...

Samma här

Postad 20 September 2012 - 22:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ingen gymmande idag, men var där ändå i ca 3 timmar och hjälpte till att städa. Putsade speglarna samt gjorde rent lite maskiner och mellan viktplattor i maskinerna. Lyfte lite hantlar också, skulle göra rent racken som hantlarna står på så jag lyfte ner alla hantlar ända upp till 57.5kg och lyfte sedan upp dom igen. Det kändes på, så att säga :D

Tror att det har läkt igen tillräckligt i käften för att jag ska kunna anstränga mig och temporärt höja blodtrycket imorgon. Drog två tänder igår så det har inte läkt ihop helt ännu så jag har blött en del idag om jag ansträngt mig mycket. Men imorrn får det räcka, åtminstone för ett någorlunda hårt rygg och biceps pass.

Postad 20 September 2012 - 22:46

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Birkanoff och ALA. Ni sätter fingret rätt på spiken. Varför i hela friden krångla till allt med vetenskapliga belägg hit och dit. Praktisk erfarenhet äger och betyder mycket mer...
Ungefär som när det diskuteras mätvärden i vissa trådar. Som mycket i vår omvärld väljer man själv det man anser låta bra eller fungera bra, om man ska applicera resonemanget i den här tråden.
Vissa personer i den här tråden ska ha vetenskapliga belägg för precis allting. Undrar om de här personerna överhuvudtaget varit i närheten av en scen ellet vet vad som krävs för att få resultat. Det är en sak att läsa studier i Mens Health eller liknande skvallerblaskor. En annan sak att pröva själv. Jag har själv garanterat gjort en hel del misstag genom åren, men utan misstagen hade jag inte varit säker. Styrketräning och BB är i grund och botten ganska enkelt. Bara för några år sedan var BB en väldigt utsatt grupp individer. Idag när allt blivit mer och mer kommersiellt och hälsa är i fokus på ett annat ska givetvis många försöka profitera sig på olika begrepp som funnits i urminnestider inom BB-världen bla GI mm.
Nuförtiden verkar det finna 100 000 experter inom träning bara i Sverige. Jag är definitivt inte en av dom då jag fortfarande tar råd ifrån de jag anser vara just experter. De här personerna har både tränat och tävlar i över 10 års tid och på så vis fått erfarenhet.
Att öppna en viss tidning, typ Body idag är ungefär lika upphetsande som att jaga ett mjölkpaket. Inget nytt under solen direkt...

Good luck!

G

Postad 21 September 2012 - 05:46

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Ni som skrev att den var för lång, varför ens kommentera att ni inte orkade läsa den?

Birkanoff och ALA. Ni sätter fingret rätt på spiken. Varför i hela friden krångla till allt med vetenskapliga belägg hit och dit. Praktisk erfarenhet äger och betyder mycket mer...
Ungefär som när det diskuteras mätvärden i vissa trådar. Som mycket i vår omvärld väljer man själv det man anser låta bra eller fungera bra, om man ska applicera resonemanget i den här tråden.
Vissa personer i den här tråden ska ha vetenskapliga belägg för precis allting. Undrar om de här personerna överhuvudtaget varit i närheten av en scen ellet vet vad som krävs för att få resultat. Det är en sak att läsa studier i Mens Health eller liknande skvallerblaskor. En annan sak att pröva själv. Jag har själv garanterat gjort en hel del misstag genom åren, men utan misstagen hade jag inte varit säker. Styrketräning och BB är i grund och botten ganska enkelt. Bara för några år sedan var BB en väldigt utsatt grupp individer. Idag när allt blivit mer och mer kommersiellt och hälsa är i fokus på ett annat ska givetvis många försöka profitera sig på olika begrepp som funnits i urminnestider inom BB-världen bla GI mm.
Nuförtiden verkar det finna 100 000 experter inom träning bara i Sverige. Jag är definitivt inte en av dom då jag fortfarande tar råd ifrån de jag anser vara just experter. De här personerna har både tränat och tävlar i över 10 års tid och på så vis fått erfarenhet.
Att öppna en viss tidning, typ Body idag är ungefär lika upphetsande som att jaga ett mjölkpaket. Inget nytt under solen direkt...

Good luck!

G

Jag kan bara tala för mig själv men jag är tacksam för dina svar. Jag ställde en fråga som jag ville veta mer om och det gör jag troligtvis nu.

/victor

Redigerat av Unregisteredb30b4e19, 21 September 2012 - 05:47.

Postad 21 September 2012 - 07:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Vissa personer i den här tråden ska ha vetenskapliga belägg för precis allting.

Ja det är väl klart annars kan ju personen bara babbla en massa skit dvs ljuga.

Det kallas placebo vilket är individuellt tex om en person säger att glutamin is the shit och det bygger som fan så är det individens tro att det är det men vetenskapen säger annat.

Undrar om de här personerna överhuvudtaget varit i närheten av en scen ellet vet vad som krävs för att få resultat.

Så den med dyrast högtalare har alltid rätt och vet mest?

Postad 21 September 2012 - 07:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag kör broscience. Provar det som verkar bra. Är det bra så fortsätter jag med det men märker jag ingen skillnad så låter jag det vara. Nu senaste månaderna har jag ju kört 3-dags split två "gånger" i veckan och på så sätt ökat rejält. Samt bytt ut vassleprotein mot gainer. Nu har jag inte vägt under 75kg på många veckor, förut så vägde jag bara 75kg efter gympasset då jag druckit en massa vatten och inte hunnit pissa ut det igen.
Nuvarande toppvikt är 77.6kg, det vägde jag förra veckan efter ett gympass, och då hade jag varit på toa tre gånger innan jag vägde mig. 80kg börjar närma sig :)

Postad 21 September 2012 - 10:43

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Varför vill du gå upp så mycket i vikt? Du kommer ju ändå få gå ner 80% av det igen till våren om du vill ha en "sommarform". Eller du kanske inte vill ha det?

Postad 21 September 2012 - 11:38

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Då har han ju 20% kvar isf?

Vill man bli grov tycker jag inte att man ska vara rädd för att äta upp sig lite (kontrollerat då, ingen grisbulk där man ligger på 1500 kcal/dag över +/- 0) Har du inte själv en viktuppgång på G? 71 pannor på 183 cm tyder på det. Jag var iaf helt besatt av uppgång när jag hade det BMI:t.

Postad 21 September 2012 - 12:58

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Då har han ju 20% kvar isf?

Vill man bli grov tycker jag inte att man ska vara rädd för att äta upp sig lite (kontrollerat då, ingen grisbulk där man ligger på 1500 kcal/dag över +/- 0) Har du inte själv en viktuppgång på G? 71 pannor på 183 cm tyder på det. Jag var iaf helt besatt av uppgång när jag hade det BMI:t.

Vilket han säkert skulle ha även om han inte ville hets öka i vikt.
Jag har säkert fel, det jag kan är på amatörnivå men för mig känns det fel att bara vilja gå upp i vikt där Max(?) 20% blir muskler och resten fett typ. Men nii kan säkert det bättre.

Antar att du antyder att min låga vikt gör att jag också borde äta massa extra så jag går upp? Men nej jag vill behålla en form jag själv är nöjd med, det är därför jag tränar. Visst tränar jag för att bli lite större men vill aldrig ha en dag då jag är missnöjd över allt fett jag har på kroppen. Så jag tar det sakta och säkert, gillar hellre att vara slank med tydliga muskler än stor utan linjer.

Men som sagt jag har nog fel

Postad 21 September 2012 - 13:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Jag har säkert fel, det jag kan är på amatörnivå men för mig känns det fel att bara vilja gå upp i vikt där Max(?) 20% blir muskler och resten fett typ. Men nii kan säkert det bättre.

Antar att du antyder att min låga vikt gör att jag också borde äta massa extra så jag går upp? Men nej jag vill behålla en form jag själv är nöjd med, det är därför jag tränar. Visst tränar jag för att bli lite större men vill aldrig ha en dag då jag är missnöjd över allt fett jag har på kroppen. Så jag tar det sakta och säkert, gillar hellre att vara slank med tydliga muskler än stor utan linjer.

Det är just därför man inte ska ligga på för stort kaloriöverskott.

Postad 21 September 2012 - 13:23

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Alltså skulle det vara så att han gick upp 10 kg och sedan efter deff hade 2 av dessa kvar så har det gått jäkligt bra. Och precis som du så kör han säkert för att få en form som han är nöjd med. Skillnaden bara är att hans mål är tyngre än ditt. Jag har full förståelse för detta då jag själv innan jag började träna var väldigt missnöjd med min kropp pga hur smal jag var (ca 70 trots 190+cm). Jag var helt überrippad innan jag började gymma för ett antal år sedan vilket jag inte är längre även om jag ändå har magrutor. Skulle jag vakna upp smal igen skulle jag må skit. Med detta vill jag alltså säga att inte alla har samma mål som dig! I mina öron låter 71 kg sjukt lite om du inte har extremt gynnsam placering av dina muskelfästen på samma sätt som det kan låta för mycket i dina öron med mina 105 kg.

Postad 21 September 2012 - 13:29

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Jag väger i nuläget ca 70 kg på mina 179cm och jag siktar minst på 80 kg. Visst musklerna syns men det är den grövre kroppen som jag är ute efter.

Postad 21 September 2012 - 14:24

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Alltså skulle det vara så att han gick upp 10 kg och sedan efter deff hade 2 av dessa kvar så har det gått jäkligt bra. Och precis som du så kör han säkert för att få en form som han är nöjd med. Skillnaden bara är att hans mål är tyngre än ditt. Jag har full förståelse för detta då jag själv innan jag började träna var väldigt missnöjd med min kropp pga hur smal jag var (ca 70 trots 190+cm). Jag var helt überrippad innan jag började gymma för ett antal år sedan vilket jag inte är längre även om jag ändå har magrutor. Skulle jag vakna upp smal igen skulle jag må skit. Med detta vill jag alltså säga att inte alla har samma mål som dig! I mina öron låter 71 kg sjukt lite om du inte har extremt gynnsam placering av dina muskelfästen på samma sätt som det kan låta för mycket i dina öron med mina 105 kg.

Okey fel av mig att ange en procentsats, säg att han går upp 10 kg då kanske 1kg är muskler? Mer än det ska väl vara svårt att gå upp vad jag har hört, om man inte satsar väldigt seriöst?
Jag springer en del och hoppas på en bra vinter så det blir mycket skidåkning, och detta gör att jag inte vill gå upp för mkt i vikt samt att det motverkar då jag ofta gör åt mer energi än jag klarar att få i mig.
100 kg skulle jag aldrig vilja väga, tror gränsen snarare går runt 80-82 kanske men då ska det vara 10 kg muskler jag går upp och inget annat

Postad 21 September 2012 - 14:30

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Grejen är den att jag vill inte bli super-rippad men 6-pack magrutor, inte nu. Nu är målet att bara bli större, jag är så jäkla liten ändå tycker jag. Lite fett hit eller dit är jag inte rädd för, så länge jag bygger muskler snabbare.

Utnyttjade en håltimme idag till att träna med två polare. Gick galet bra, rygg och biceps. Längesedan jag tränade så hårt som jag gjorde idag och hade en pump utan dess like i latsen. Polarna har retat mig för att jag ser ut som en muskelknutte när jag kör rygg (har breda lats) men idag fick jag visa att det faktiskt är latsen som är bred, inte att jag håller ut armarna mer än nödvändigt. Jag måste helt enkelt ha bra gener för att bygga riktigt bred lats (den är dock inte så tjock).

Av dom ~9-10kg jag gått upp sedan jag började träna skulle jag nog säga att nästan allt är muskler. Visst, har fortfarande en del fett på kroppen men inte mer, snarare kaanske aningen mindre än innan.

Satte förresten nytt personbästa i bänk idag. Blev så sugen när jag passade åt polaren som bänkade. Hade kört hela ryggpasset så var redigt uppumpad i lats och traps så jag värmde upp bröst lite snabbt och gjorde ett försök på 80kg i bänk. Gick inte så bra på första, släppte ner stången för snabbt och fick den för långt upp mot halsen. Provade igen en minut senare och fick ner den bättre över bröstet och pressade utav bara fan och lyckades få upp den (det var på gränsen dock). Ganska bra tycker jag med tanke på att jag inte bänkat seriöst sen i vintras.

Förresten, detta är nya kuratorn på skolan http://www.youtube.c...h?v=-YGQyjnWVZw
Inte hunnit träffa henne ännu, men jag och polarna ska gå och prata lite styrkelyftning med henne någon dag :D

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.