* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 27 januari 2009 - 13:32
Postad 27 januari 2009 - 14:26
Ni har som har bytat ROM, är det verkligen värt det. Kan inte bestämma mig för vad jag ska göra. Någon mer som kanske sitter i samma sits
Redigerat av kewe, 27 januari 2009 - 14:27.
Postad 27 januari 2009 - 14:28
Jag undrar om detta verkligen är den nya programversion som SE pratar om? Varför vill inte uppdateringsprogrammet kännas vid att det finns en ny programvara? ROM-datum är 12/9 -08 jämfört med 29/8 -08 med release-programvaran, det skiljer ungefär två veckor. Det inte är så många förbättringar, kameran funkar bättre men annars har det inte hänt så mycket? Detta gör att jag undrar om detta verkligen är den officiella uppdaterigen.
Inte kännas vid? Den säger ju bara att den inte BEHÖVS om du är nöjd. Vilket vissa är och inte villa bli av med alla program och inställningar mm mm.
Jag märkte iaf som sagt att åäö inte hoppar runt längre (åtminstone inte på det lilla jag hunnit testa) och att menyerna allt är lite snabbare. Så nog är det lite viktiga saker som är bättre. Men det är väl mycket möjligt att det kommer ytterligare en ny snart, den som det pratat om, om detta nu inte var den.
Hej!
Ni har som har bytat ROM, är det verkligen värt det. Kan inte bestämma mig för vad jag ska göra. Någon mer som kanske sitter i samma sits
Om du vill ha snabbare kamera, lite snabbare menyer (telefon överhuvudtaget) och som det verakr bättre hantering av åäö på qwerty-tangentbordet så borde du uppgradera. Jag anser att det alltid är värt att uppgradera till den första nya mjukvaran då en ny telefon släppts. Speciellt en windows-telefon som är SEs första.
Postad 27 januari 2009 - 14:35
Den nya ROM från SE är redan installerad, jag var mer inne på en från xda. Har installerat Touch IT men får det inte att flyta på riktigt och då verkar det enda alternativet vara att byta hela ROMen men frågan är om det är värt det.Inte kännas vid? Den säger ju bara att den inte BEHÖVS om du är nöjd. Vilket vissa är och inte villa bli av med alla program och inställningar mm mm.
Jag märkte iaf som sagt att åäö inte hoppar runt längre (åtminstone inte på det lilla jag hunnit testa) och att menyerna allt är lite snabbare. Så nog är det lite viktiga saker som är bättre. Men det är väl mycket möjligt att det kommer ytterligare en ny snart, den som det pratat om, om detta nu inte var den.
Om du vill ha snabbare kamera, lite snabbare menyer (telefon överhuvudtaget) och som det verakr bättre hantering av åäö på qwerty-tangentbordet så borde du uppgradera. Jag anser att det alltid är värt att uppgradera till den första nya mjukvaran då en ny telefon släppts. Speciellt en windows-telefon som är SEs första.
Postad 27 januari 2009 - 14:38
Den nya ROM från SE är redan installerad, jag var mer inne på en från xda. Har installerat Touch IT men får det inte att flyta på riktigt och då verkar det enda alternativet vara att byta hela ROMen men frågan är om det är värt det.
Jahaaa. Säg det då.

Jag tänker iaf inte gå ifrån originalet. Ser ingen större anledning till det.
Postad 27 januari 2009 - 14:49
Varför om man får fråga? (bara nyfiken)Jahaaa. Säg det då.
Jag tänker iaf inte gå ifrån originalet. Ser ingen större anledning till det.
Det som gör att jag själv tvekar är ju garantivillkoren. Visst det sägs att man kan återställa telefonen men.........
Postad 27 januari 2009 - 15:32
Varför om man får fråga? (bara nyfiken)
Det som gör att jag själv tvekar är ju garantivillkoren. Visst det sägs att man kan återställa telefonen men.........
För att jag inte har behov av det. Tycker det fungerar bra som det är och med de aplikationer och inställningar och tweaks som jag gjort och ska göra. Och "nya" mjukvaran gjorde telefonen märkbart bättre nu också.
Jag undrar om detta verkligen är den nya programversion som SE pratar om? Varför vill inte uppdateringsprogrammet kännas vid att det finns en ny programvara? ROM-datum är 12/9 -08 jämfört med 29/8 -08 med release-programvaran, det skiljer ungefär två veckor. Det inte är så många förbättringar, kameran funkar bättre men annars har det inte hänt så mycket? Detta gör att jag undrar om detta verkligen är den officiella uppdaterigen.
Förresten. 12/09/08 som det står för nya ROM:en är väl ändå amerikanskt datumformat? I så fall betyder det 9 dec 2008.
Postad 27 januari 2009 - 16:19
Förresten. 12/09/08 som det står för nya ROM:en är väl ändå amerikanskt datumformat? I så fall betyder det 9 dec 2008.
Helt rätt !
Postad 27 januari 2009 - 16:40
Just ja; vad är det förresten för skillnad mellan betalversionen av SPB Mobile Shell och den gratis versionen man får med X1an?
Redigerat av Bucht, 27 januari 2009 - 17:05.
Postad 27 januari 2009 - 17:27
Postad 27 januari 2009 - 18:10
Ligger det gömt någonstans, eller är det bara att börja om från början igen?
Postad 27 januari 2009 - 18:18
Dum som man var så uppdaterade jag telefonen via SEUS, men tyckte mig se att det stod att den gjorde en backupkopia(?). Trodde den sparade kontakterna, och sms som backup iaf.. Men det verkar vara helt borta.
Det är nog bara att börja om. Den brukar varna och säga att du bör göra en backup av allt. Men den gör ingen egen backup. Finns skapliga gratisprogram som fixar backup på sms/mail och kontakter direkt i telefonen. Annars får man köra o synka med datorn.. men då brukar man inte få med t.ex sms.
Att göra en hel backup med program och sånt är inte att rekommendera när man uppdaterar till ny fw. Finns alltid nått som kan strula med gamla installationer på nytt system.

//Joel
Postad 27 januari 2009 - 18:22
Ibland är man lite väl ivrig tyvärr

Märkte precis när jag kollade i Sync Center att jag inte hade bockat i att göra backup på kontakterna. Där får man för att man inte installerat Office-paketet...
Aja, får väl slita med att införskaffa alla kontakter igen.
Redigerat av snokenmon, 27 januari 2009 - 18:34.
Postad 27 januari 2009 - 18:52
Inte kännas vid? Den säger ju bara att den inte BEHÖVS om du är nöjd. Vilket vissa är och inte villa bli av med alla program och inställningar mm mm.
Om jag inte minns fel så sade den att jag hade den senaste programvaran, men att jag kunde uppdatera om jag hade problem med telefonen. Den sade inte "Det finns en ny mjukvara". Big DIFference!

Någon större skillnad i hastighet har jag inte märkt, inte större än att jag misstänker att skillnaden beror på att telefonen har blivit rensad från alla program och ominstallerad. Det går t ex inte snabbare att byta från stående till liggande format eller för panelerna att bli tillgängliga när man tryckt på X-panel.
Har man en fungernade telefon så finns ingen större anledning att uppgradera. OM ni ska göra det kom ihåg att telefonens minne raderas, även alla bilder som ni tagit med kameran med default-inställningen som är att lagra i telefonminnet, ej på minneskort. Jag synkar min telefon nästan varje dag med min jobbdator och då förs bilderna över till datorn.
Korrekt, my bad. Ny mjukvara som funnits i 1,5 månad utan att någon märkt det förrän nu? Fortfarande skeptisk.
Redigerat av Tomas L, 27 januari 2009 - 18:54.
Postad 27 januari 2009 - 19:26
Kontakterna synkar du med Outlook på datorn. Finns instruktioner hur man går tillväga på sonyericsson.comJag skulle vilja göra en uppdatering ikväll, men jag är lite osäker på hur jag backar upp mina outlook-kontakter och inställningarna till mitt SPB Mobile Shell. Sen har jag även en hel del bokmärken i Opera som jag skulle vilja behålla, hur går jag tillväga för att få behålla dessa saker?
Just ja; vad är det förresten för skillnad mellan betalversionen av SPB Mobile Shell och den gratis versionen man får med X1an?
Bokmärkena finns väl antagligen sparade i någon fil på telefonen? Läs på Operas hemsida eller leta runt i filstrukturen lite.
Ja det är skillnad. Gratisversionen är bara en panel. Betalversionen är en appliaktion som du kan komma åt från vilken panel du vill. Den är smidig som fasen. Jag gillar speciellt kontakthanteraren. Använder bara den istället för telefonen egna. Tycker det är väl att köra fullversionen enbart pga den.
Jag kör Vista 64 bit Business och det var inga problem alls.Sitter med en vista burk hemma.. vågar jag uppdatera med den eller åka hem till nån med xp?? Eller köra via minneskortet
Dum som man var så uppdaterade jag telefonen via SEUS, men tyckte mig se att det stod att den gjorde en backupkopia(?). Trodde den sparade kontakterna, och sms som backup iaf.. Men det verkar vara helt borta.
They are gone. Det är därför det står klart och tydligt på Sony Ericssons hemsida att allt försvinner.

Postad 27 januari 2009 - 19:33
Om jag inte minns fel så sade den att jag hade den senaste programvaran, men att jag kunde uppdatera om jag hade problem med telefonen. Den sade inte "Det finns en ny mjukvara". Big DIFference!
Någon större skillnad i hastighet har jag inte märkt, inte större än att jag misstänker att skillnaden beror på att telefonen har blivit rensad från alla program och ominstallerad. Det går t ex inte snabbare att byta från stående till liggande format eller för panelerna att bli tillgängliga när man tryckt på X-panel.
Har man en fungernade telefon så finns ingen större anledning att uppgradera. OM ni ska göra det kom ihåg att telefonens minne raderas, även alla bilder som ni tagit med kameran med default-inställningen som är att lagra i telefonminnet, ej på minneskort. Jag synkar min telefon nästan varje dag med min jobbdator och då förs bilderna över till datorn.
Korrekt, my bad. Ny mjukvara som funnits i 1,5 månad utan att någon märkt det förrän nu? Fortfarande skeptisk.
Tycker det är stor skillnad i snabbhet jämfört med efter en hard reset med gamla mjukvaran.
Dock insåg jag att åäö-problemet då man skriver snabbt INTE är löst. Det var därför jag var noga med att understryk att jag inte testat det så noga. Dock kan det vara så att det är helt borta om man stänger av ordförslagen nu. Återstår att se.
Utan att någon märkt det? SonyEricsson kanske inte släppte ut den förrän nyligen trots att senaste ändringen i den gjordes i december. Skeptisk till vad? Det är väl ganska uppenbart att det är en fungerande uppdateirng med vissa förbättringar. Och lika självklart är det att det kommer komma en till inom kort, som alltid med nya lurar.
Sen är skiftningen mellan landscape och vanlig vy lite snabbare, jo. Men inte tillräckligt mycket för att precis alla ska märka det, nej.
Postad 27 januari 2009 - 20:23
Jag kör Vista 64 bit Business och det var inga problem alls.
Stabilt!

Redigerat av Majorglenn, 27 januari 2009 - 20:23.
Postad 27 januari 2009 - 21:14
Är den värd varenda krona?
Är den så långsam som alla sagt i recensionerna jag läst?
Tack på förhand!
Postad 27 januari 2009 - 21:42
Det som det gnällts om långsamt på i många recensioner är panel-skiftandet. Det är riktigt slött. Men jag är en ganska avancerad användare och jag skiftar nästan aldrig paneler. Jag kör today-panelen (eller default-panelen om man så vill) med lite modifieringar.Tjena. Är sjukt sugen på att investera i en Experia X1.
Är den värd varenda krona?
Tack på förhand!
Postad 27 januari 2009 - 21:45
Den är inte långsam jämför med andra Windows-handdatorer. Och mycket snabbare än SE:s Symbian-lurar. Men klart det inte går lika fort som i en ren mobiltelefon.
Postad 27 januari 2009 - 22:09
Edit: När jag kör uppdateringen på en XP-dator kommer jag vidare.

Redigerat av otooja, 27 januari 2009 - 22:50.
Postad 28 januari 2009 - 00:15
Vad ska hända efter steg 7 i uppdateringsprocessen? Alltså när den säger att man ska ansluta USB-kabeln? Det händer inget mer i uppdateringsprogrammet och i telefonen ser jag inte heller att något pågår. Det är bara det röd-grön-blå mönstret på skärmen.
Edit: När jag kör uppdateringen på en XP-dator kommer jag vidare.
attachment=66544:uppdatering.jpg
Jag kör som sagt Vista 64 bit och följde anvisningarna och det gick hur bra som helst. Testa igen?
Redigerat av DIFference, 28 januari 2009 - 00:15.
Postad 28 januari 2009 - 01:43
Problemet är följande, efter att jag instalerat coreplayer så kan jag inte längre välja mp3 filer som ringsingnal/sms ton. Vet inte vad de beror på hoppas att någon har en lösning.
En annan fundering är kan man se på ericssons hemsida vilken version de är på mjukvaran så man vet när man behöver uppdatera
Postad 28 januari 2009 - 07:24
Det går inte längre att zooma varken med dubbelklick eller via snabbmenyn.
Sidorna visas för inzoomade som om det är fel upplösning.
Jag har inte "Anpassa till skärmen" under inställningar.
Jag restorade Operas filer mha Spb Backup med det hjälpte inte.
Någon som vet hur man löser detta?
/Jesper
Postad 28 januari 2009 - 08:53
Han har version 9.5 build 2141 jag har nu 9.5 build 2532 av Opera.
Den versionen verkar inte funka så bra på X1:an...
Får väl prova med supporten innan det är dagr för en hard reset och göra om alla inställningar igen..

/Jesper
Postad 28 januari 2009 - 09:36
Innan en uppdatering släpps ska den både testas och operatörgodkännas. Innan detta sker är det bara SE och operatörerna som har tillgång till den. Uppdateringen är den första maintenance releasen (MR1.2).
Postad 28 januari 2009 - 10:05
Någon mer än jag som fått problem med Opera efter uppdateringen?
/Jesper
Tja. Jag har inga problem med det efter uppdateringen. Tycker det går mycket snabbare att starta Opera nu och det fungerar precis likadant som innan. Måste blivit något fel när du uppgraderade. Någon korrupt fil eller något.
Postad 28 januari 2009 - 10:13
Någon mer än jag som fått problem med Opera efter uppdateringen?
/Jesper
Jag har också problem med Opera efter uppdateringen. Kan inte öppna vissa sidor, utan säger XML-error, något med Syntaxen. Men samma sida gick bra innan uppdateringen, och går fortfarande bra med IE, Opera Mini eller Opera 9.5 Beta. Men inte med den inbakade versionen av Opera.
Postad 28 januari 2009 - 10:24
Tja. Jag har inga problem med det efter uppdateringen. Tycker det går mycket snabbare att starta Opera nu och det fungerar precis likadant som innan. Måste blivit något fel när du uppgraderade. Någon korrupt fil eller något.
Ok, tack för ditt svar.
Känns som det får bli en hard reset.
Kanska man skulle köra uppgraderingen direkt efter reseten, då borde det ju inte hunnit bli knas på några filer.
Eller också väntar man tills uppgraderingen är officiell och färdigtestad... Om den nu inte är det riktigt ännu.
/Jesper
Jag har också problem med Opera efter uppdateringen. Kan inte öppna vissa sidor, utan säger XML-error, något med Syntaxen. Men samma sida gick bra innan uppdateringen, och går fortfarande bra med IE, Opera Mini eller Opera 9.5 Beta. Men inte med den inbakade versionen av Opera.
Ok, för mig funkar Opera Mini bra men inte 9.5 beta... Ja,ja...
/Jesper
Postad 28 januari 2009 - 10:30
Ok, tack för ditt svar.
Känns som det får bli en hard reset.
Kanska man skulle köra uppgraderingen direkt efter reseten, då borde det ju inte hunnit bli knas på några filer.
Eller också väntar man tills uppgraderingen är officiell och färdigtestad... Om den nu inte är det riktigt ännu.
/Jesper
Behöver man verkligen köra uppdatering igen om man gör en hard reset?
Postad 28 januari 2009 - 10:33
Behöver man verkligen köra uppdatering igen om man gör en hard reset?
Jag tänkte för att få den nya ROM:en, en hard reset ger väl fabriksinställningarna dvs den gamla ROM:en.
Eller har jag missuppfattat?
/Jesper
Postad 28 januari 2009 - 11:12
är det någon som har vet hur man kan få SMS-signal i både telefon och trådlöst headset HBH DS980 eller liknande. Tack på förhand
Postad 28 januari 2009 - 12:19
Jag tänkte för att få den nya ROM:en, en hard reset ger väl fabriksinställningarna dvs den gamla ROM:en.
Eller har jag missuppfattat?
/Jesper
Ja, det är det jag undrar också. Jag trodde att den nya ROM:en tar över den gamlas plats och att en hard reset nu gör att du kommer tillbaka till samma läge som när du hade installerat nya ROM:en.
Postad 28 januari 2009 - 12:23
Postad 28 januari 2009 - 12:26
Jag är ganska säker på att du kommer ha den mjukvara du senast uppgraderade till via SEUS efter en hard reset.
Japp, så är det.
Nu verkar dock Opera funka som det ska...
Då blir det att börja installera program igen..
/Jesper
Postad 28 januari 2009 - 12:49
Postad 28 januari 2009 - 13:21
Någon som vet hur man stänger av "klicket" när man t.ex. skriver SMS? Lyckas inte få tyst på den efter uppdateringen...:-)
Postad 28 januari 2009 - 13:29
Hej!
Någon som vet hur man stänger av "klicket" när man t.ex. skriver SMS? Lyckas inte få tyst på den efter uppdateringen...:-)
Alltså, shit vilka skumma problem folk har. Jag har då inga klickljud när jag skriver sms efter uppgraderingen. Det enda ljud jag har är medvetna ljud och knappljud när man slår in nummer när man ska ringa men så var det innan också (detta stänger jag av själv men har glömt det nu).
Postad 28 januari 2009 - 13:33
Har ett par X1 på bolaget med Tele2 sim kort med två sidor. Nu har vi enorma problem med telefonen. Men när man pratar med serviceverkstaden så är det inte så mycket fel på X1
Någon som har info eller likande problem med X1 och tele2 kort?
Postad 28 januari 2009 - 13:45
start/inställningar/ljud o meddelanden..... prova med detAlltså, shit vilka skumma problem folk har. Jag har då inga klickljud när jag skriver sms efter uppgraderingen. Det enda ljud jag har är medvetna ljud och knappljud när man slår in nummer när man ska ringa men så var det innan också (detta stänger jag av själv men har glömt det nu).
Postad 28 januari 2009 - 13:48
start/inställningar/ljud o meddelanden..... prova med det
Menade bara att jag glömt stänga av det.

Postad 28 januari 2009 - 13:52
Valet "Skärmklickningar" är inte ikryssat, bara de ovanför...:-(start/inställningar/ljud o meddelanden..... prova med det
Postad 28 januari 2009 - 14:38

Postad 28 januari 2009 - 14:40
Jag får väl sälla mig till dem som inte tycker att denna uppgradering tillför särskilt mycket utöver att kameran har blivit användbar. Jag har den som jobbmobil och har inte installerat så många program själv och jag märker ingen som helst skillnad i snabbhet. Same old.
Ja som sagt. Vissa saker märks inte av alla.

Postad 28 januari 2009 - 15:47
Ja som sagt. Vissa saker märks inte av alla.
Det finns tyvärr inget att märka. Jag skulle kunna skriva att "vissa märker saker som inte finns" om du förstår ironin.

Postad 28 januari 2009 - 15:48
Vad ska jag göra.. ta ur batteriet går inte att starta om den?! Jag har bara 4 strck på skärmen
nån?? lite akut
nu tog jag ut batteriet och det verkade funka telefonen dog iaf inte..
Redigerat av Majorglenn, 28 januari 2009 - 16:00.
Postad 28 januari 2009 - 15:52
Det finns tyvärr inget att märka. Jag skulle kunna skriva att "vissa märker saker som inte finns" om du förstår ironin.
Det är möjligt att de som har luren fullpackad med program märker av en förbättring, men med en "ren" telefon så är skillnaden försumbar. Ni som inte har uppgraderat ännu kan göra som jag, testa lite olika manövrar före- och efter uppgradering så ser ni själva.
Ne du påstår det eftersom du tydligen inte märker saker på samma sätt som vissa av oss här inne gör. Och du säger emot dig själv när du ändrar dig till att det finns försumbara skillnader. För det är skillnader det också, även om du inte upplever dem lika stora som vissa av oss andra.
Och någon skrev ju att bluetoothproblemen vid släckandet av skärmen som vissa (alla?) har ska vara borta. Om det nu stämmer så är det en relativt stor och viktig skillnad tycker jag som inte ens köpt något BT-headset ännu.
Redigerat av DIFference, 28 januari 2009 - 15:53.
Postad 28 januari 2009 - 16:03
Hej
Har ett par X1 på bolaget med Tele2 sim kort med två sidor. Nu har vi enorma problem med telefonen. Men när man pratar med serviceverkstaden så är det inte så mycket fel på X1
Någon som har info eller likande problem med X1 och tele2 kort?
Jag vet att det var många som hade skumma problem med Telenor kort i början. Telenor bytte ut dessa mot nya modernare kort och sedan dess har det funkat perfekt.
Postad 28 januari 2009 - 16:07
Ne du påstår det eftersom du tydligen inte märker saker på samma sätt som vissa av oss här inne gör. Och du säger emot dig själv när du ändrar dig till att det finns försumbara skillnader.
Nej, jag säger inte emot mig själv, slå upp ordet "försumbar" i en ordbok.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar