Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 28 October 2012 - 16:25

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Gick riktigt bra att träna idag. Vet inte om det var för att jag hade fått Craze och lite Jack3d Mini av en polare eller om det var för att jag var överlycklig över att köra knäböj igen. Började med att gå en kvar på löpbandet. Sedan knäböj då jag sakta tog mig upp till 50kg som jag körde tre set på tills jag blev trött.
Gick vidare till benspark där jag körde 3x8 80kg så att tårarna sprutade och huvudet nästan exploderade. Sittande lårcurl, börjar med ett set om 12 reps på 30kg för att inse att det är för lätt. Ökar till 40kg och kör 1x8 + 1x9½ så att tårarna sprutar av att musklerna brinner. Avslutar med 20 reps på 30kg.
Ett lika hårt och intensivt magpass för att sedan sluta med att köra vadpressar sittande och stående tills att jag inte kan gå längre.
Var tvungen att sitta och vila på gymmet i 20 minuter innan jag kunde börja cykla hemöver.

Postad 28 October 2012 - 19:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Skönt :lol:

Blir kul i morgon, det :ph34r:

Postad 28 October 2012 - 19:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nja, framsida lår får jag aldrig direkt träningsvärk i. Men baksida, arlse och vader brukar vara värre :S

Postad 31 October 2012 - 19:36

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Fick inte så farlig träningsvärk. Ingenting alls i vaderna konstigt nog och bara lite i baksida lår.

Var på Ego i Sundsvall idag och tränade med två polare. Ett rätt okej gym, kul att testa på något annat för en gångs skull. Fördelarna mot gymmet här i Ånge är mer utrustning, powerrack och mer kassler. Nackdelarna var hantlarna, såna där gummihantlar som är en halvmeter lång samt att det var så "prydligt" och man fick absolut inte släppa vikterna i golvet. Mycket "råare" och "oldschool" på gymmet här i Ånge, lite mer powerlifting över det hela kan man säga. Och vi har rediga metallhantlar som inte är flera meter långa.

Postad 31 October 2012 - 19:54

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kan ju tillägga att jag klarade 3x6 70kg i bänk utan någon som passade mig. Bättre än väntat.

Postad 31 October 2012 - 20:29

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Körde lite tyngre idag på gymmet, och färre övningar. Vet inte riktigt varför men kände för det idag:)
Bänk
3 rep 70
3x1 75
2x1 80
1x1 85
0x1 90...
8x1 70
Kändes bra och tog 85 ganska enkelt men på 90 var det helt stopp, kändes som det var väldigt mkt mer än 5kg ökning.

Sedan 3 set sneda hantelpress, tror det var 6x3 på 26kg (kört väldigt lite så är fortfarande ostabil, kommer öka när jag känner mig mer "mogen")

Viktade chins
5x1 +15kg
3x1 + 25kg
2x1 + 40kg
1x2 + 50kg
8x2 + 25kg

Sedan massa bicepskurl, säkert 8x8

Skönt pass idag, även om det blev lite udda :)

Postad 31 October 2012 - 21:49

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Ala: är du lång?

Du klarar lite mysko vikter, tycker jag ;-)
Rätt bra styrka i rygg och biceps, någorlunda stark i benen, men förhållandevis klen i bröst och triceps?

Vet inte om jag sagt det tidigare, eller? Känns som att jag upprepar mig :P
Det skulle ju kunna vara jag som är annorlunda också ;p Jag har bara styrka i ben ^^

ta inte illa upp, jag är mest nyfiken.
Jag menar; när du fixar 160 i mark exvis så ställer det ju ändå rätt rejäla krav på grundstyrka. 3x6@70 på bänken känns lite annars.
(Vill härmed poängtera att jag faktiskt fixar 3x6x70 i bänkpress utan passning, egentligen utan bekymmer, däremot vete fasen om jag fixar 160 i marklyft numer - underarmarna dör)

dessutom är jag trött och kan tänka helt fel :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 31 October 2012 - 21:54.

Postad 31 October 2012 - 22:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Ala: är du lång?

Du klarar lite mysko vikter, tycker jag ;-)
Rätt bra styrka i rygg och biceps, någorlunda stark i benen, men förhållandevis klen i bröst och triceps?

Vet inte om jag sagt det tidigare, eller? Känns som att jag upprepar mig :P
Det skulle ju kunna vara jag som är annorlunda också ;p Jag har bara styrka i ben ^^

ta inte illa upp, jag är mest nyfiken.
Jag menar; när du fixar 160 i mark exvis så ställer det ju ändå rätt rejäla krav på grundstyrka. 3x6@70 på bänken känns lite annars.
(Vill härmed poängtera att jag faktiskt fixar 3x6x70 i bänkpress utan passning, egentligen utan bekymmer, däremot vete fasen om jag fixar 160 i marklyft numer - underarmarna dör)

dessutom är jag trött och kan tänka helt fel :)

Nejnej, jag klarar inte 160 i marklyft ;)
145kg senaste jag provade innan jag skadade mig. Är 180cm lång så räknas väl som normallängd.
Triceps kan nog vara så att jag är svag i, inte vet jag. Skulle kunna fota mig lite imorgon så får ni avgöra.

Var ner och filmade lite på gymmet med några polare nyss och provade lite pushpressar 50kg för skojs skull bara. Eftersom det bara var vi där så körde jag utan tröja. Nästan så man blir imponerad hur kroppen har förändrats på dom två åren jag tränat. Såg riktigt trevligt ut måste jag säga.

Ska köra tungt nu nästa vecka på bröst, axlar och triceps och försöka öka mer i styrka i dom. Känner faktiskt att jag ligger lite efter i dom tre, allra mest triceps.

Postad 01 November 2012 - 08:54

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Nackdelarna var hantlarna, såna där gummihantlar som är en halvmeter lång samt att det var så "prydligt" och man fick absolut inte släppa vikterna i golvet. Mycket "råare" och "oldschool" på gymmet här i Ånge, lite mer powerlifting över det hela kan man säga. Och vi har rediga metallhantlar som inte är flera meter långa.

Håller med helt angående gummihantlarna. Fattar inte hur man tänker när man göra såna. Utöver att de är extremt osköna att köra med (tjocka handtag) så ökar ju skaderisken enormt. Speciellt om man t.ex. kör axlar och råkar slå ihop hantlarna längst upp (vilket man oftas gör för att de är så breda). Då är det lätt hänt att man får en studseffekt av gummit och att hanteln far iväg i en felaktig vinkel. Det hände mig en gång för ca 6-7 år sedan, visserligen lyckades jag slänga bort hanteln. Men fick gå med skadade axel i ett par veckor.

Nån som vet varför gymmen köper in denna typen av hantlar? Är det bara för att det ska se snyggt ut?

Postad 01 November 2012 - 10:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Håller med helt angående gummihantlarna. Fattar inte hur man tänker när man göra såna. Utöver att de är extremt osköna att köra med (tjocka handtag) så ökar ju skaderisken enormt. Speciellt om man t.ex. kör axlar och råkar slå ihop hantlarna längst upp (vilket man oftas gör för att de är så breda). Då är det lätt hänt att man får en studseffekt av gummit och att hanteln far iväg i en felaktig vinkel. Det hände mig en gång för ca 6-7 år sedan, visserligen lyckades jag slänga bort hanteln. Men fick gå med skadade axel i ett par veckor.

Nån som vet varför gymmen köper in denna typen av hantlar? Är det bara för att det ska se snyggt ut?

Kände mig ungefär såhär när jag körde hantelpress http://www.youtube.c...h?v=WbxKpipTNZg
Jag smällde inte ihop dom så fasligt hårt i axelpressen som tur var men det var inte jätteskönt för axeln ändå måste jag säga.

Jag tror det är för att dom vill skydda golvet och för att det ser modernare ut än vanliga metallhantlar.
Postad bild

Sådär ser det ut på gymmet jag går på. Dom tyngsta av den vanligaste sorten där är 47.5kg tror jag, sedan dom två största är typ 52kg och 57kg.

Postad 03 November 2012 - 11:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
För några dagar sen testade jag att börja klämma, och kall stängde jag coc2 med vänstern efter en bra set. 1.5 stänger jag fortfarande med båda no set, så det är väl bra gissar jag.

normaltvis är jag starkare med högern men jag fick en rikigt bra set på vänsgern, därav att det gick att stänga.
Hade varit kul att få bättre grepp, man måste ju köra remmar redan på småhantlarna på iksu (55kg ;))

Redigerat av Zartok, 03 November 2012 - 11:40.

Postad 03 November 2012 - 15:56

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Har haft ett ganska så långt uppehåll med träningen, men började igen för ca:3 veckor sedan,

Efter 1v träning så började jag få näsblod varje gång jag tränar, har varit så i 2 veckor nu. Vad f*n är detta? Sjukt jobbigt...

Postad 03 November 2012 - 16:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
du får lite övertryck i huvudet och i samband med det så smäller ett ytligt blodkärl i näsan. det går att googla efter vad du ska äta för att stärka väggarna i blodkärlen och göra så att dom inte går sönder. när jag tränade för några år sen så fick jag blåmärken på underarmarna, men efter att jag började äta lite annorlunda då och då så slapp jag blåmärkena och alla blev glada =)

Postad 05 November 2012 - 20:23

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Idag var det tung dag på gymmet. Bestämde mig för att köra väldigt få reps men väldigt tungt.
Började med 2x4 + 2x3 50kg skivstångscurl. Efter det 3x5 80kg latsdrag med v-handtag och underhandsgrepp. Efter det 2x6 pullups med underhandsgrepp. Sedan 3x6 80kg rodd i maskin, kunde inte köra i ryggdragmaskinen för det blev för tungt för nedre ryggen.

Förresten, har ni några tips på bra tricepsövningar? Känner att jag ligger lite efter i triceps men känns som att jag inte kan några riktigt bra övningar för just triceps.

Postad 05 November 2012 - 20:34

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Jag har inte läst igenom tråden till 100% men jag hoppas ngn gett dig rådet att ta hjälp av ngn instruktör de första gångerna på gymmet så du lär dig teknik/kroppshållning m.m. Har du grunden klar för dig kommer det gå mycket bättre.
Jag har själv hållt på länge med träning och som instruktör så jag tror mig veta att detta är det rätta för dig ibörjan.
Finns många självutnämda experter på gymmen, det kommer du att märka :)
Lycka till!

Postad 05 November 2012 - 20:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag har inte läst igenom tråden till 100% men jag hoppas ngn gett dig rådet att ta hjälp av ngn instruktör de första gångerna på gymmet så du lär dig teknik/kroppshållning m.m. Har du grunden klar för dig kommer det gå mycket bättre.
Jag har själv hållt på länge med träning och som instruktör så jag tror mig veta att detta är det rätta för dig ibörjan.
Finns många självutnämda experter på gymmen, det kommer du att märka :)
Lycka till!

Hehe, du har väl sett att det är nästan 5000 inlägg här i tråden va?

Nu skulle jag nästan klassa mig själv som "instruktör". Har samlat på mig mycket kunskap på lite drygt två år :)

Postad 05 November 2012 - 22:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Två år? Kom tillbaka efter 12 ;) fast det finns nog endel här som kört seriöst längre än så också.

Jag ska ge dig det bästa tipset som går att hitta: du blir ALDRIG fullärd. du har aldrig perfekt teknik. allt kan alltid bli bättre. detta har jag lärt mig under mina tolv år. oavsett hur bra man tror att mab gör saker så kan man genom att filma sig se sina fel. och ser man dom själv, vad skulle inte någon riktigt erfaren person göra? :)

Ta med dig det, du är långt ifrån fullärd. Det finns nog bara en enda dinosaurie i det här landet som inte går att lära mer åt, och det är arne p. å andra sidan, han höll på långt innan vi var påtänkta XD

Postad 05 November 2012 - 22:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Två år? Kom tillbaka efter 12 ;) fast det finns nog endel här som kört seriöst längre än så också.

Jag ska ge dig det bästa tipset som går att hitta: du blir ALDRIG fullärd. du har aldrig perfekt teknik. allt kan alltid bli bättre. detta har jag lärt mig under mina tolv år. oavsett hur bra man tror att mab gör saker så kan man genom att filma sig se sina fel. och ser man dom själv, vad skulle inte någon riktigt erfaren person göra? :)

Ta med dig det, du är långt ifrån fullärd. Det finns nog bara en enda dinosaurie i det här landet som inte går att lära mer åt, och det är arne p. å andra sidan, han höll på långt innan vi var påtänkta XD

Jovisst, det går alltid att göra saker bättre. Men jag ser mig ändå som tillräckligt kunnig för att kunna ge råd åt någon som är i den sits jag var i när jag skapade den här tråden.

Postad 05 November 2012 - 22:29

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Nja fast Arne P har en del fel i sina utlärningsmetoder och har väääldigt svårt att erkänna detta. Men som sagt man kommer aldrig bli fullärd och det är väldigt bra med ett öppet sinne och att vara ödmjuk.

Postad 06 November 2012 - 07:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nu känner jag inte till dessa fel, du får mer än gärna upplysa mig om dessa :)
Men vi är nog en stor skara som håller med om att vi alltid kan lära oss mer.

När man ser på nivåer som os-tyngdlyftning så tränar dom fortfarande teknik som fan. jag tror ärligt talat bara att jag har sett ett enda lyft som varit det jag kände var perfekt, och det var från en dam i 6?- klassen. ett lyft av långt över 1000 sedda, och det enbart större tävlingar (em som lägst).

Sen så finns det ju bra tekniker hos alla lyftare, men det är alltid något minimalt i varje lyft som kan märkas.

Postad 06 November 2012 - 09:06

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Nja fast Arne P har en del fel i sina utlärningsmetoder och har väääldigt svårt att erkänna detta. Men som sagt man kommer aldrig bli fullärd och det är väldigt bra med ett öppet sinne och att vara ödmjuk.

Vilka fel syftar du på då? Arne är otrolig.

Edit: Är det du Axon? :lol:

Zartok: Hur går det med huden i händerna? Kör du fotsalvan? Fan vad snabbt du kom tillbaka och stängde #2 förresten!

Redigerat av Kamui, 06 November 2012 - 09:20.

Postad 06 November 2012 - 09:39

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Haha nej jag är inte Axon.

Ett exempel är att han förespråkar latsdrag bakom huvudet över framför huvudet vilket medför högre skaderisk. Fastän folk har lagt fram fällande argument så har han inte velat godta detta.

Men visst är gobben bra på det han gör.

Postad 06 November 2012 - 10:04

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 1

Haha nej jag är inte Axon.

Ett exempel är att han förespråkar latsdrag bakom huvudet över framför huvudet vilket medför högre skaderisk. Fastän folk har lagt fram fällande argument så har han inte velat godta detta.

Men visst är gobben bra på det han gör.

Att bygga muskler på bästa sätt samtidigt som man värdesätter en låg skaderisk till 100 % går tyvärr inte alltid hand i hand. Jag kör inte heller bakom nacken eftersom jag inte gillar det men för väldigt många fungerar det bra så jag kan förstå Arnes ståndpunkt. Han är makalöst kunnig (läst tricepsguiden?) men som med allt annat så ska man lyssna på hur ens egen kropp känns. Känns det bra så kan man ju köra. Känns det fel så struntar man i den övningen. Dessutom har han väl anatomiska argument som styrker det han säger om jag minns rätt? Har för mig att sidor har poänger.

Postad 06 November 2012 - 10:10

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Han är makalöst kunnig (läst tricepsguiden?)

Var finns denna tricepsguide? Låter som något intressant tycker jag.

Postad 06 November 2012 - 10:28

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Var finns denna tricepsguide? Låter som något intressant tycker jag.

http://www.body.se/f...-persson-247310

Postad 06 November 2012 - 16:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok: Hur går det med huden i händerna? Kör du fotsalvan? Fan vad snabbt du kom tillbaka och stängde #2 förresten!

jag har ännu inte fått några valkar, så jag inväntar dom innan jag ska börja fila. men efter det så blir det fotsalva så att händerna håller sig valkfria =)

Postad 06 November 2012 - 17:34

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Skaderisken är om man gör fel dvs pressar huvudet framåt annars är det ingen fara men å andra sidan så finns det ingen anledning att köra bakom, vad jag vet så finns det inga fördelar, samma muskler arbetar, lite annan vinkel när man kör framför men till fördel tycker jag.

Postad 06 November 2012 - 17:39

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Skaderisken är om man gör fel dvs pressar huvudet framåt annars är det ingen fara men å andra sidan så finns det ingen anledning att köra bakom, vad jag vet så finns det inga fördelar, samma muskler arbetar, lite annan vinkel när man kör framför men till fördel tycker jag.

Exakt. Skulle gissa på att man aktiverar lite större område när man kör framför.

Postad 06 November 2012 - 22:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag får också för mig att det ej är farligt om man är nog vig för det och slipper dra huvudet framåt. själv är jag så vig att jag knappt kan göra framför huvudet, så det går fetbort för mig :D

Postad 06 November 2012 - 22:36

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag kör ju alla mina ryggövningar med underhandsgrepp så då blir det svårt att dra bakom huvudet.

Postad 07 November 2012 - 08:24

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jag kör ju alla mina ryggövningar med underhandsgrepp så då blir det svårt att dra bakom huvudet.

Kör du latsdrag och chins supinerat också? Warum?

Redigerat av Kamui, 07 November 2012 - 08:24.

Postad 07 November 2012 - 08:26

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Kanske har helt fel men om du tycker du är svag i triceps kan du ju byta till överhandsgrepp, borde ta mer på triceps då och mindre biceps. Även om inte de musklerna är huvudmuskeln du vill träna i såna övningar så tränas de ju ändå.

Postad 07 November 2012 - 08:44

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hur skulle det ta på triceps om jag byter till överhandsgrepp?

Nä jag föredrar jag underhandsgrepp för det tar bättre på latsen då tycker jag. Kör jag överhandsgrepp så tar armarna slut direkt men med underhandsgrepp kan jag till och med köra ett bicepspass innan. Känns som att man kopplar bort armarna mer med underhandsgrepp.
Och det verkar funka bra för mig, för är det något jag byggt bra senaste tiden så är det latsen.

Postad 07 November 2012 - 09:38

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Nä jag föredrar jag underhandsgrepp för det tar bättre på latsen då tycker jag. Kör jag överhandsgrepp så tar armarna slut direkt men med underhandsgrepp kan jag till och med köra ett bicepspass innan. Känns som att man kopplar bort armarna mer med underhandsgrepp.
Och det verkar funka bra för mig, för är det något jag byggt bra senaste tiden så är det latsen.

Får du bättre kontakt, kör på! Men hur menar du att du tar slut i armarna vid pronerat grepp? Biceps? Eller är det underarmarna som inte orkar?

Postad 07 November 2012 - 09:48

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Det generella är att man aktiverar just biceps mer om man kör supinerat grepp så det är ju bra om man vill implementera bicepsträningen i ryggövningarna.

Brukar variera mellan pronerat och supinerat på skivstångsrodden iaf men latsdrag kör jag bara pronerat.

Blev en jäkla genomkörare för triceps idag. Smal bänk, pushdowns med rep och enhands pushdowns med rep. Det blev jobbigt att få på sig jackan..

Utöver det så blev det lutande hantelpress, liggande bänk, hantellyft åt sida och baksida axel med hantlar.

Postad 07 November 2012 - 11:34

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Till ala, armarna kanske tar slut just för att du är svag i triceps, men du är stark i biceps och just därför orkar du mer när du kör underarmsgrepp.
Hur är det när du kör chins/pullups, orkar du många fler när du har handflatan mot dig än handrygg mot dig?

Postad 07 November 2012 - 11:47

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Kanske har helt fel men om du tycker du är svag i triceps kan du ju byta till överhandsgrepp, borde ta mer på triceps då och mindre biceps. Även om inte de musklerna är huvudmuskeln du vill träna i såna övningar så tränas de ju ändå.

Till ala, armarna kanske tar slut just för att du är svag i triceps, men du är stark i biceps och just därför orkar du mer när du kör underarmsgrepp.
Hur är det när du kör chins/pullups, orkar du många fler när du har handflatan mot dig än handrygg mot dig?

Vid underhandsgrepp/supinerat grepp blir biceps aktiverad, överhandgrepp/pronerat blir biceps mindre aktiverad och brachialis mer aktiverad, latsdrag är en flexionsövning och aktiverar inte triceps som är en extension-muskel.

Postad 07 November 2012 - 12:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Undrar om det är vanligt med pers som känner av triceps i latsdrag? Jag garvade åt min kompis som upplevt det, men efter det har jag läst om flera andra som har känt samma sak som han.

... det kanske är det nya sättet att träna trixeps? *asg*

Postad 07 November 2012 - 12:36

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Tränar kanske du inte gör men man spänner ju den när man tar i. Skulle förvåna mig väldigt om du lyckas ha den helt neutralt spänd umder en övning.
Men spela roll..

Postad 07 November 2012 - 12:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Undrar om det är vanligt med pers som känner av triceps i latsdrag? Jag garvade åt min kompis som upplevt det, men efter det har jag läst om flera andra som har känt samma sak som han.

... det kanske är det nya sättet att träna trixeps? *asg*

Tränar kanske du inte gör men man spänner ju den när man tar i. Skulle förvåna mig väldigt om du lyckas ha den helt neutralt spänd umder en övning.
Men spela roll..

Det är skillnad på en avslappnad muskel, spänd muskel och aktiverad muskel. Triceps hjälper inte till vid latsdrag men du kan spänna den under rörelsen men det blir inte aktiverad träningmässigt, om man känner av i triceps så är det mjölksyra för att man håller för smalt, den enda belastningen triceps får är greppets hållfasthet som belastar oavsett hur mycket personen väger. Visserligen om man håller brett så kan det i slutläget bli tungt för triceps och en liten dynamisk rörelse.

Postad 07 November 2012 - 15:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det var lite ironiskt från min sida. man kan få mjölksyra i pecsen av tåhävningar också, om man spänner pecs :)

Postad 07 November 2012 - 17:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nja, det är underarmarna och greppet som tar slut snabbare med överhandsgrepp. Jag kan alltså inte belasta ryggen lika bra. Då säger ni "använd dragremmar" men jag får fortfarande inte samma kontakt.
Dessutom, när man kör med underhandsgrepp så får man armbågarna i en annan position än vid överhandsgrepp och det verkar fungera bättre för mig.

Aja, ben och mage idag. Blev lite bråttom på slutet så hann inte med så mycket vader och mage. Men körde 3x10 70kg knäböj och kände ingen smärta bak i gluteus. Lite benpress efter det, bara 155kg och 3x10. Efter det 3x12 65kg benspark. Provade marklyft sen. 10 reps på 50kg och sen 10 reps på 70kg. Nöjde mig det, kör mer nästa pass. 3x12 30kg lårcurl. Inser att jag måste skynda mig så supersettar stående vadpress och sittande vadpress vilket leder till att vaderna är som klumpar och jag kan inte gå normalt. Sedan två set hängande benlyft, två set liggande benlyft och sen två set fällkniv över bänk.

Postad 07 November 2012 - 22:11

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Nja, det är underarmarna och greppet som tar slut snabbare med överhandsgrepp. Jag kan alltså inte belasta ryggen lika bra. Då säger ni "använd dragremmar" men jag får fortfarande inte samma kontakt.
Dessutom, när man kör med underhandsgrepp så får man armbågarna i en annan position än vid överhandsgrepp och det verkar fungera bättre för mig.

Aja, ben och mage idag. Blev lite bråttom på slutet så hann inte med så mycket vader och mage. Men körde 3x10 70kg knäböj och kände ingen smärta bak i gluteus. Lite benpress efter det, bara 155kg och 3x10. Efter det 3x12 65kg benspark. Provade marklyft sen. 10 reps på 50kg och sen 10 reps på 70kg. Nöjde mig det, kör mer nästa pass. 3x12 30kg lårcurl. Inser att jag måste skynda mig så supersettar stående vadpress och sittande vadpress vilket leder till att vaderna är som klumpar och jag kan inte gå normalt. Sedan två set hängande benlyft, två set liggande benlyft och sen två set fällkniv över bänk.

Ja funkar det så är det ju kanon att köra som du gör.

Ang remmar... Nej. Du skulle ju köpa grippers? :)

Postad 07 November 2012 - 22:18

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ja, det funkar riktigt bra för mig.

Grippers hoppas jag att jag får i julklapp eller födelsedagspresent, annars får jag köpa själv. Fanns tydligen sådana på TNC i Sundsvall så ska gå in dit nästa gång jag är i stan och prova vilken som är lämplig.
Två av mina polare hade gått dit och provat och min starkaste polare hade tydligen klämt tvåan utan större problem. Men då är han aningen starkare än mig, eller ja, ganska mycket starkare. Spelar ingen roll hur man håller när man skakar hand med honom så kan han ändå klämma så det gör ont.

Postad 08 November 2012 - 10:26

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Funderar på att kasta om passen lite...

Ben och vader
Bröst och axlar
Rygg och biceps
Vila
Triceps och mage
Vila

Ungefär något sådant. För om jag kör något annat i benpasset så blir det ett så väldigt långt pass och lätt att man blir trött mot slutet. Dessutom så har triceps ett eget pass nu vilket kanske skulle kunna leda till att jag kan köra triceps hårdare och ta igen det jag ligger efter där.
Och med den här ordningen så borde träningsvärk inte vara något problem för något pass.

Postad 08 November 2012 - 15:57

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Funderar på att kasta om passen lite...

Ben och vader
Bröst och axlar
Rygg och biceps
Vila
Triceps och mage
Vila

Ungefär något sådant. För om jag kör något annat i benpasset så blir det ett så väldigt långt pass och lätt att man blir trött mot slutet. Dessutom så har triceps ett eget pass nu vilket kanske skulle kunna leda till att jag kan köra triceps hårdare och ta igen det jag ligger efter där.
Och med den här ordningen så borde träningsvärk inte vara något problem för något pass.

Glömde du den sjunde dagen i veckan eller kör du rullande?

Ser bra ut tycker jag, släng in lite underarmar på tricepsdagen (den är ganska lugn) så får du det avklarat också. :)

Postad 08 November 2012 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det enda jag tänker är en lite ojämn fördelning. mage, triceps vs ben och vader?

Fast å andra sidan, finns inget som matar mage så mycket som träning för ben och höft :)

Postad 08 November 2012 - 17:12

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kör rullande, bäst så tycker jag. Skulle väl kunna slänga in lite deadhangs och sånt i triceps och mage passet. Som du säger, inte ett så krävande pass.

Hur menar du ojämn fördelning? Mina benpass brukar bli långa för jag kör först rejäl uppvärmning, sedan många set med knäböj. Efter den många set benpress. Efter det 3-4 set benspark, 3-4 set lårcurl och 4-6 set olika vadövningar. Kör också lång vila mellan seten i knäböj och benpress för att kunna pressa maximalt med vikter.

Förresten, såg en kille köra 250kg marklyft idag. Aldrig sett någon lyfta så tungt på mitt gym förut.

Postad 08 November 2012 - 18:39

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Såg du han lyfta eller gick han bara runt och frustade och blängde på stången? ;)

Postad 08 November 2012 - 19:31

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Såg du han lyfta eller gick han bara runt och frustade och blängde på stången? ;)

Han lyfte. Först såg jag honom göra två reps på 200kg skitenkelt, såg ut ungefär som när jag lyfter 110kg eller så. Sedan klev han upp till 230kg och gjorde ett fint lyft där också. Då var jag bara tvungen att fråga vad han maxade. Han sa då att 250kg var det mesta han hade lyft förut och nu skulle han testa det igen. På med 20kg till och så lyfte han 250kg utan större problem. Han använde remmar på alla lyften och bälte på det sista på 250kg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.