Jag tror du gör dig onödigt duktig. I det här fallet behöver vi inte din kompetens, den ställer bara till det.Precis. Troligtvis fick han inte det. Vilket förstås bara undergräver värdet av testet.
Du hjälper honom inte direkt.
Visst, de har inte angett exakt vilken TV och vilka inställningar men så länge inte Jonas har ljugit ihop storyn helt så verkar ju alla inblandade ha godkänt testet. En av kompisarna trodde ju inte ens på resultatet och kollade då upp inkopplingen så att allt var rätt.
Samtidigt som du fritt antar att dom inte fick ut maximal bildkvalitet på den hyggligt nya 60" Panasonic Plasman, så menar du ju själv att skillnader i upplösning tydligt kan ses även på en HD-ready TV.
De använde samma TV till testet, det är det viktigaste.
Underbart, då håller vi ju med varandra. Det var ju just det som testet var. Ett medelmåttigt test för att se hur en vanlig gamer subjektivt uppfattar respektive spel/version.Ja, som jag sa, resultatet överraskar inte för fem öre så det är nog kanske, i all sin medelmåttlighet, ett bra snitt av hur folk skulle uppfatta resp spel. Rimmar väl förövrigt rätt bra med det jag sa, "de ser (i stort) likadana ut", eller hur?
Det är om detta vi inte är överrens. Testet är inte utformat för att på ett vetenskapligt sätt beskriva skillnaderna mellan olika renderingsupplösningar. Jag tycker absolut inte att testet ens försöker närma sig den nivån. Jag vet inte varifrån du får det.Men det innebär för den skull inte att testet på ett bra sätt beskriver skillnaderna mellan olika renderingsupplösningar - något faktiskt testet vill göra sken av att göra. Det är där skon klämmer.
Det är beskrivet som ett enkelt hemmatest för att visa på en poäng helt enkelt.
Mäki beslutade sig för att göra ett blindtest med gänget i fråga. Alla ställde upp och 100% av deltagarna kom till samma slutsats. Jonas skriver att han vet att Thief på Xbox One har fått bättre betyg, så det är ju det perfekta exemplet att använda just för att få den här tankeställaren som hans kompisar antagligen fick. Sen att det blev så otroligt tydligt resultat är ju extra kul....och blev inbegripen i en diskussion om upplösning mellan polaren och några vänner till honom.
Den huvudsakliga grejen var såklart Playstation 4 mot Xbox One där vissa spel till Xbox One körs i lägre upplösning. Ett sådant exempel är Thief som rullar på i 900p mot 1080p till Playstation 4. När jag kom in i hade man tydligen redan snackat ett tag och tonläget var högt och snudd på irriterat, och jag kunde inte låta bli att blanda mig i diskussionen.
Ja, du är ju experten av oss två. Jag kan inte säga så mycket mer egentligen. Jag skulle dock vilja ha en second opinion från en annan oberoende expert.Nej. Och problemet är alltså att Mäki tycks tro att det är det som krävs för att man ska kunna uppfatta fördelar med 1080p renderingsupplösning - över lägre dito.
Själva syftet med stycket var alltså att förlöjliga snubben ifråga men rent tekniskt finns det inget fel i snubbens resonemang. Däremot vittnar det om, väldigt typiska, luckor i Mäkis förståelse om ämnet och DET är absolut ett problem för trovärdigheten.
De där luckorna, som Mäkis hjälper till att sprida, artar sig till slut i generalfel 1A som man sett så många gånger, t.o.m i denna tråd:
"Jag har bara en "HD-Ready tv" så jag ser inte skillnad på 720p och 1080p".
Ovanstående är alltså, om nån nu inte begripit det än, helt fel, på alla möjliga plan.
Jag skulle vilja veta hur stor skillnad det faktiskt är mellan att mata en HD-ready TV med 900p vs 1080p.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?