Det stora nöjet går väl ändå under "se men inte röra" :-)Det är ju de som är underhållningen på gymmet.
Alltid lika intressant att sitta och lyssna på de mellan seten för att sedan höja musiken igen när det är dags att köra igen
/G
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 14 November 2012 - 06:11 Det stora nöjet går väl ändå under "se men inte röra" :-) /G Postad 14 November 2012 - 10:43
Tar man bort/förstör proteinerna om man steker ägget?
Dum fråga kanske.. /G Postad 14 November 2012 - 11:00
Inte större delen iaf. Postad 14 November 2012 - 17:26
Efter en tia på 50kg i uppvärmning så gjorde jag 8, 7, 6 reps på 70kg i bänk idag. Gick oväntat bra! Hade försökt på 3x8 om jag hade haft någon som passade mig men det hade jag inte. Efter det så gjorde jag även 3x8 27.5kg lutande hantelpress.
Postad 14 November 2012 - 20:52
Goddagens!
Jag är en kille på 17 bast, 193cm lång och 80kg. Jag har gymmat i lite över ett år. Innan på gymmet upptäckte jag hur extremt spinkig jag är, hur mycket tror ni att jag med mina 193cm måste väga för att "se stor/vältränad" ut? Kan meddela mina mesiga stats Knäböj: Har precis börjat med den övningen, så jag tränar på 40kg bara för att få in tekniken... Bänkpress: 75kg Benpress i maskin: Den enda maskinen jag maxar ( Marklyft har jag inte lärt mig än... Postad 14 November 2012 - 21:09
Tja, ditt resultat i bänk är väl inte så pjåkigt. Men se till att komma igång med marklyft och knäböj, två viktiga övningar det! Har en polare som är typ lika lång som dig och han väger 96kg nu och han ser ganska biff ut. Fast då har han ganska lite kroppsfett (runt 10% skulle jag tippa på) och han är redigt stark. Men runt 100kg skulle jag nog vilja säga. Själv är jag 180cm lång och ser väl någorlunda vältränad ut på mina 76-77kg. Postad 14 November 2012 - 21:12 Inte så pjåkigt...? Jag menar att jag maxar 75kg, inte tränar på det Men då var det ungefär som jag trodde, runt 100kg ... Jag har stannat i bänkpress sedan några veckor, du har inget tips på vad jag ska göra för att öka? Postad 14 November 2012 - 21:16
Senast jag provade maxa (inte allt för länge sedan) maxade jag 80... Jag har ökat något enormt i bänk senaste veckorna och det är för att istället för att köra 3x8 på 60kg så körde jag typ 4x4 eller 3x5 på 70kg. Sedan ungefär samma repantal på hantelpress också. Tyngre vikter och färre reps helt enkelt. Visst kan man luras att man blir starkare för man ökar ju vikterna men man gör mindre reps. Men nu är jag ju nästan uppe på 3x8 70kg i bänk så för mig har det funkat riktigt bra känner jag. Ha någon polare som passar åt dig och var inte rädd för att misslyckas. Postad 14 November 2012 - 21:16 Kör på bara. Några veckor är ju inget. Låt månaderna gå och ligg i. Postad 14 November 2012 - 21:24
Beror på vad som är vältränad i din mening, men 100kg tror jag är väl mycket. Väger du 90 och har en låg fetthalt lär du se bra ut. Som sagt det kan se bra ut vid en ännu lägre vikt bara man har lite fett som döljer musklerna. Postad 14 November 2012 - 21:28 Maxar du inte mer än 80 när du ändå kör 3 x 5 på 70kg..? Själv tränar jag på mellan 50-60kg, jag tror vi har tränat på helt olika sätt, jag är verkligen inte uthållig... Fram till för ungefär 3 månader sedan så körde jag 3 x 10 på alla övningar. Men sedan läste jag om 5x5 stronglifts (tror jag det heter..), så jag körde så att i t.ex. bänkpress så körde jag 5x5 på 50kg, om jag klarade det så körde jag nästa gång på 52,5kg osv osv. Så körde jag i dom flesta övningar. Rekordet är 4x5 på 60kg, men det kan jag inte slå Så jag har börjat köra 3x8 nu, för att se om det funkar bättre... Tror ni att det är ett ok schema?: Måndag: Bröst, triceps och axlar Tisdag: Biceps och rygg Onsdag:Ben och mage Torsdag: Vila Fredag: Bröst, triceps och axlar Lördag: Biceps och rygg Söndag: Ben och mage Osv, osv Postad 14 November 2012 - 21:38
För att öka i vikt måste kroppen pressas och att den får känna på högre vikter, gör ett set med 6-8 reps och sen höj och kör 3 reps på en högre vikt och sen fler reps på en lägre igen.
Sen jag började träna lite hårdare för ca 1 år sedan har jag kört halvkroppspass. Jag tycker det känns bra och det har givit bra resultat, planerar att köra 4 pass/vecka men brukar bara bli 3... Bara för att hänga på så tränar jag bänk väldigt olika, men körde 5x3 på 75 igår och har maxat 90. 184 lång och 73kg lätt Postad 14 November 2012 - 21:41
Jo jag vet, jag är jättedålig på maxlyft i bänk faktiskt. Tänkte prova max idag men polaren kom tjugo minuter sent till gymmet idag så jag orkade inte vänta på honom så jag tar maxlyftet någon annan dag istället. Alla är vi olika, min polare som jag nämnde maxade 110kg idag utan större problem. Sedan gick han ner och körde åttor på 80kg med lite svårighet sista två repsen. Fint schema, sådant har jag kört sedan sommaren. Fast numera har jag gjort ett fjärde pass där jag har lagt triceps och mage. Just för att har jag redan kört bröst och axlar så har man inte så mycket ork kvar att köra triceps stenhårt också. Därför har mina triceps hamnat rätt mycket efter (tycker jag). Sedan så brukar benpassen bli så långa så därför har jag valt att ta bort magpasset därifrån och fokusera mer på ben. Benpassen brukar bli väldigt hårda och intensiva också så när man är klar med ben och ska börja köra mage så är man oftast helt slutkörd. Postad 14 November 2012 - 21:46
Nu vet jag inte om du tänke rpå kokta ägg eller råa istället för stekta men i vilket fall så är det bra läsning. http://traningslara....midigt-men-bra/ Postad 14 November 2012 - 21:49 Okej, tränar du då varje dag? Är du och din polare 95:or, eller heter du Ala_95 för skojs skull? Postad 14 November 2012 - 21:51
Nja, just nu kör jag ju ett nytt schema som jag skrev om för någon dag sedan. Så tränar väl 4-5 dagar i veckan som det är nu. Jag är 95:a, men född i januari så är väl en "gammal" 95:a. Mina polare är dock 94: or hela bunten, eftersom jag hoppat upp en klass (går i trean i gymnasiet nu). Postad 14 November 2012 - 21:52 Aha, okej. Starkt att bänka 110kg i 3:an Postad 14 November 2012 - 21:55
Angående bänk så fick jag själv tipset (av en kille som tävlade i bänkpress) för några år sedan att köra tunga triceps pass. Bland annat bänk med smalare grepp (pekfingrarna vid det blanka) och armbågarna in mot kroppen. Sen körde jag många andra tyngre triceps-övningar. Detta kombinerade jag med tunga bänkpass på 2-4 reps per set. Jag gick från att köra 4'or på 100 till att köra 4'or på 150 kg (3 set). Men en viktig faktor var att jag hade en polare med under denna period som kunde passa. På så sätt kunde jag pressa kroppen lite extra. Numera har jag tappat och kör oftast själv så då blir det oftast bara 4-8 reps och 110-120 kg.
Postad 14 November 2012 - 21:56
Nja, har man tränat sen åttan på högstadiet och varit väldigt seriös med kost och vila så är det inte så speciellt. Känner en annan kille (dock discobyggare) som brukar träna bänk på 120kg. Brutalt stark i överkroppen, speciellt bröst, men rejält spinkiga ben. Postad 14 November 2012 - 21:57
Inte dåligt Stefan, jag har maxat 140. Vi måste träna nån dag, sen dricka öl!
Ska testa maxa på tisdag, tror jag tar kanske 110 eller nåt just nu. Postad 14 November 2012 - 22:02
Öl är den bästa återhämtningsdrycken efter ett hårt träningspass!
http://www.svd.se/na...ing_7095661.svd Postad 14 November 2012 - 22:07 Okej, Ja sådana här ben känns som något man vill undvika Bifogad fil(er)Postad 14 November 2012 - 22:19
doglas2009: Du kan få det att se riktigt bra ut på väldigt låg kroppsvikt. Alla fall utan kläder. Själv väger jag 74kg på 1.82m och utan kläder ser jag ut att väga ungefär 10kg mer.
Har ganska höga pb för min vikt i alla basövningar. 120 i knäböj, 160 i marklyft, 105 i bänkpress och 70kg i militärpress. Så känn ingen press på dig att lägga på dig onödigt med kroppsfett i din strävan att bygga muskler. Det ser bara sämre ut. Postad 14 November 2012 - 22:23 Jag vet inte riktigt, jag vill helst inte se spinkig ut med tjocktröja heller, jag kanske satsa på 95kg... Nice stats! Postad 14 November 2012 - 22:31
Kommer du in i militärpressen ordentligt och börjar bygga axlar så kommer axelbredden i kombination med låg vikt och getingmidja ge dig ett manligt och axelbredd framtoning i alla fall.
Det absolut viktigaste med träning är dock att man har kul, har man det att får man de där riktigt framstegen. Postad 14 November 2012 - 22:31
Att se stor ut med kläder är ganska mycket svårare, speciellt om man har lösa kläder. Jag har någon ganska tight t-shirt som jag har på mig ibland och får alltid höra kommentarer då om att jag måste ha växt en massa osv fast jag har inte direkt gjort det. Har jag sedan på mig en lös tröja, som jag har nu i denna stund, så ser jag inte alls vältränad ut och jag ser ut ungefär som jag gjorde för två år sedan. Utan kläder så är det dock en enorm skillnad.
Postad 14 November 2012 - 22:37 Okej, militärpress är jag som i alla andra övningar väldigt svag i, jag brukar köra med 15kg på varje sida. Finns det någon vikt som är standard för smith-maskiners stång? Postad 14 November 2012 - 22:40
En smithmaskin brukar väga 15 eller 30kg. Även om du kör den lätta så är det inte så pjåkigt ändå att träna på 45kg i militärpress. Jag brukar köra på 40kg oftast (då efter bröstpass) och det brukar vara kämpigt att nå 3x8. Men visst, är jag utvilad så är det inga problem att göra typ en åtta på 50kg eller så. Liten smithmaskin 15kg Stor smith 30kg Vanlig eleiko-stång 20kg Liten ez-stång 7.5kg Stor ez-stång 12.5kg Postad 14 November 2012 - 22:42 Okej, jag trodde den vägde mindre, då var det inte riiiiktigt lika kasst längre Postad 14 November 2012 - 22:45
Nej verkligen inte. 45kg militärpress är bra, om du kan göra 3x8. Har jag inte kört bröst eller några andra axelövningar så är jag rätt säker på att det inte skulle vara några problem för mig med men jag brukar ju som sagt köra bröst före axlar och då har jag inte en chans i världen att klara 3x8 45kg militärpressar. Möjligtvis pushpressar men det är ju inte riktigt samma sak... Postad 14 November 2012 - 22:55 Idag körde jag 4,4,3 på 60kg och 8,6 på 50kg i bänk. Sedan körde jag en maskin som heter "lateral raise" 6x3 på 40kg. Sedan militärpress 6x3 med 15kg på varje sida, och sedan 10lyft med 10kg på varje sida. Men jag tror inte den stången väger 15kg... Postad 14 November 2012 - 22:58
Istället för att köra sidolyft (lateral raise) i maskin så kör med hantel istället och nästan raka armar. Jag har gjort så senaste månaderna och blivit av med mycket rotatorcuffproblem samt ökat rejält i axelbredd. Har ganska runda och fina axlar nu. Går inte att köra med så tunga vikter, jag började med 4kg hantlar men nu är jag uppe i 7kg hantlar och kör 3x12 strikta och kontrollerade (inget sväng eller momentum här inte). Postad 14 November 2012 - 23:00 Jag har testat den övningen några gånger jag med, den är ett riktigt elände, känns jobbigt att behöva använda "silvervikterna" -10kg... Postad 14 November 2012 - 23:04
Kom över det, inget mesigt med det. Man ska vara rätt jäkla stark om man ska köra strikta kontrollerade sidolyft med 10kg hantlar. Postad 15 November 2012 - 12:17 Får väl börja köra den övningen igen Hur tränar du biceps? Jag har helt fastnat i vikt där med. Jag kör 5x5 alt 8x3 på 32,5kg i curl med ez-stång, sedan efter det hammercurl med 12,5kg hantlar sedan div dragövningar... Postad 15 November 2012 - 13:53
Nu när jag körde mina första pass så gick jag in på 27kg 8reps och avslutade på 32,5kg 8reps. Känns rätt gott... Lär ju klättra rätt fort där då jag är otränad nu.
/G Postad 15 November 2012 - 16:46
Brukar köra med stor EZ-stång och en 15kg platta på varje sida, alltså 42.5kg. 3x8 så kontrollerat jag bara kan. Men nu senaste veckorna har jag kört tyngre, 50kg med eleikostång och 3x4 eller 4x4 med ganska ostrikt form upp och sedan hålla så länge jag orkar på negativa fasen. Bra rygg och biceps pass idag. Körde som vanligt på biceps men körde lättare än vanligt på rygg, mer roddövningar och mer isolation. Körde låg rodd, inte hög rodd. Jag har riktigt bred övre lats men måste bygga på mer nertill. Alltså låg enarmsrodd i kabel, skivstångsrodd mot höften och lite annat. Satsa även stenhårt på att dra med armbågarna och koppla ur armarna så mycket som möjligt, funkade bra. Postad 15 November 2012 - 22:14 Okej, du var allt stark i biceps! Tränar du främst efter styrka, eller volym? Postad 15 November 2012 - 22:31
Tja, vill ha volym men tycks bara få styrka. Postad 15 November 2012 - 22:39 Okej, men för volym ska du väl köra många reps, 8-12. Och inte omkring 5...? Själv tränar jag efter styrka, men får varken styrka eller volym... Postad 15 November 2012 - 22:41
Nja, kör man samma hela tiden så vänjer sig kroppen och ökar inte lika mycket. Man måste överraska kroppen lite då och då, variera sin träning. Postad 16 November 2012 - 02:27 och du har vetenskapliga bevis på detta? Ser man till styrkelyftare så tränar dom samma övningar år ut och år in, dom är i regel starkare än vem som helst på ett vanligt forum. Postad 16 November 2012 - 08:13
Nja, inga vetenskapliga bevis utan snarare personlig erfarenhet. Innan sommaren körde jag 3x8 eller 3x10 på allt och ökade då inte speciellt snabbt. Sen nu efter sommaren så varierade jag min träning mycket mer och ökade då mycket mer också. Edit: Och det blev roligare att träna med lite variation. Redigerat av Ala_95, 16 November 2012 - 08:13. Postad 16 November 2012 - 08:18
Jag får erkänna att jag inte är någon styrkelyftare. Men visst varierar de ändå saker som vikt, reps o.s.v.? Samt att de kan köra fokuserade pass. T.ex. gå ner och köra ett pass med enbart mycket tung bänk. Kanske även variera med gummi-band, kedjor o.s.v. Det är det jag observerat iallafall. Sen ska man inte dra alla linjer till den extrema toppen. Att något funkar för de som ligger på topp behöver inte betyda att det funkar lika bra för någon som är ny. Jag har själv erfarenheten av att jag utvecklas bättre när jag chockar kroppen. Kommer jag in i en lunk där jag kör samma schema och pass vecka ut och vecka in så händer det inte särskilt mycket. Kan ha att göra med att man tröttnar och tappar suget och pushen. Postad 16 November 2012 - 08:53
Sen får man ju inte glömma att denna "topp" inom bodybuildingen kör med olagliga preparat som ger ganska stora fördelar. Visst, om jag också tog en massa steroider och HGH så skulle jag nog kunna köra 3x8 och växa utav bara fan och samtidigt tycka det är kul även fast variationen är noll. Men nu tar jag inte sånt skit så jag växer inte onaturligt snabbt. Alltså kan jag inte enbart ha växten som motivation utan jag måste ha något annat också. Att gå och köra samma pass hela tiden är ju väldigt tråkigt och enformigt. När jag började träna höll jag på så och ibland så kunde det gå en vecka utan att man tränade över huvud taget för man tyckte det var så tråkigt. Träffade discobyggarpolaren på gymmet här om dagen. Han sa att det började bli tråkigt att träna. Han är en sån som aldrig varierar sin träning, så jag sa åt han att han för börja variera lite, prova nya saker osv. Postad 16 November 2012 - 10:46
Sen är det ju en hel del skillnad mellan styrkelyftare och kroppsbyggare.
Styrkelyftare nyttjar teknik och momentum för att få tunga vikter från läge A till läge B. Kroppsbyggare vill isolera muskler och gärna köra mycket TUT med lägre vikter. Postad 16 November 2012 - 17:42
BB kräver minst lika mycket teknik som SL - om inte mer... De flesta byggare kör basövningar som grund, isolerande övningarna är grädden på moset. Postad 16 November 2012 - 17:46
Nu sa jag inte att BB inte använder sig av teknik eller hur? Postad 16 November 2012 - 19:13
Nej men du nämner att teknik är viktigt för den ena disciplinen men inte den andra och jag vill poängtera att det snarare är ännu viktigare inom bb då det är en tekniksport i väldigt hög grad. Det var ingen pik mot dig. (Eller sport och sport, det beror ju på hur man ser det!) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |